vineri, decembrie 13, 2024

La cinema

1.Eu cu cine votez?

La Snagov, filmul din anul 2024 al regizorului Cristian Comeagă, fundamentat pe scenariul scris de fostul jurnalist Bogdan Ficeac, nu este nici pe departe o capodoperă. Nici nu cred că realizatorii lui au intenționat ca el să fie asta. În pofida faptului că pe generic figurează numele a câtorva actori de mâna întâi și cu un grad mare de popularitate, precum Nicodim Ungureanu, Dan Aștilean, Radu Botar, Mara Nicolescu, Irina Rădulescu, Nae Alexandru, Bogdan Nichifor, Viorica Vătamanu și Florin Kevorkian, cei doi din urmă fiind și profesori la UNATC. Ori al unuia dintre cei mai buni directori de imagine ai TVR, Cătălin Cățoiu, convertit, probabil temporar, la actorie și al unui al doilea de aceeași meserie-Gabrlel Kosuth- care, pentru moment, a rămas fidel opțiunii sale prime -operatoria.

Realizatorii, oameni cu state vechi în meserie (din filmografia lui Cristian Comeagă amintesc La bani, la cap, la oase sau Cel ales, din aceea a lui Bogdan Ficeac citez scenariul serialul Martorii și cele ale lungmetrajelor Magnatul, Mama ei de tranziție, Dosarul 631) nu au pornit la lucru cu gândul la premii.

Cei de pe generic ca și cei care nu au încăput pe el nu au vrut decât să mai satirizeze o dată drastic, neiertător politicienii, să le demaște fara mila impostura, manevrele obscene (care în 2024 se arată a fi mai mizere ca oricând din 1989 încoace din cauza căsătoriei dintre PNL și PSD ordonată de dezamăgitorul Klaus Iohannis în folosul propriilor interese și acceptată cu capul plecat de inși precum Ciucă, Ciolacu, Bode și alții încă și mai inconsistenți ca ei) și să atenționeze electoratul asupra importanței și actualității întrebării Eu cu cine votez? Cu o șleahtă precum aceea adunată în bogata proprietate de la Snagov a dezgustătorului politician pe nume Dan, foarte bine jucat de Dan Aștilean, unde beau, mănâncă, pun la cale țara, convoacă strategi electorali, își umilesc consoartele, ori le lasă să îi înșele plătindu-le tineri profesioniști ai amorului tarifat, stabilesc cine va fi candidatul pe care îl trădează imediat după încheierea conclavului, fiind mai apoi la rându-le trădați? Recurg pentru a releva ticăloșia acestor personaje cu serioase corespondente în realitatea cotidiană românească la tușe groase actorii Nicodim Ungureanu, distribuit în rolul unui imoral și amoral pe deasupra și impotent, Radu Botar care joacă rolul unui doctor în filosofie, un filfizon pe care nu îl ascultă nimeni, Cătălin Cățoiu, un politician care îi pune coarne gazdei  compensându-i astfel mitocănia, Bogdan Nichifor în rolul strategului electoral școlit în străinătate, Nae Alexandru, Eugen Cristea, Costin Stăncioiu. Și pentru ca feministele să nu aibă motive de a denunța discriminări un comportament la fel de reprobabil îl au femeile jucate de Mara Nicolescu, Irina Rădulescu, Viorica Vătămanu.

Ce nu mi-e clar e dacă, odată filmul vizionat, spectatorii vor spune fericiți ­Le-au zis-o!, și se vor simțiți în felul acesta răzbunați sau vor recurge la cumplita zicere Sunt toți la fel! și vor spori în consecință procentul absenteismului la vot.   

CINEMAGIC FILM
LA SNAGOV

Scenariul: Bogdan Ficeac

Regia: Cristian Comeagă

Imaginea: Gabriel Kosuth

Montajul: Vlad Orășanu

Sunet: Nelu Bain, Vlad Orășanu

Cu: Dan Aștilean (Dan),  Nicodim Ungureanu (George), Radu Botar (Doctorul), Cătălin Cățoiu (Mihai), Mara Nicolescu (Nina), Irina Rădulescu (Irina), Bogdan Nichifor (Marius), Bianca Martinică (Rela), Florin Kevorkian (Sorin)  și Nae Alexandru, Eugen Cristea, Viorica Vatamanu, Costin Stăncioi

2.Pagubă-n ciuperci!

Foarte puține lucruri și încă și mai puține lucruri bune aș putea spune despre filmul 2020 pe care l-am văzut săptămânile trecute dintr-o regretabilă eroare de opțiune.

Scenariștii Gareth Brookes și Bobby Bărbăcioru au intenționat să reconstituie în mic tot ceea ce a însemnat la noi și aiurea primul și cel mai tragic an al pandemiei cu Covid. Începând cu prinderea pe picior greșit a politicienilor, cu negarea de început și profund iresponsabilă a primejdiei, cu schimbatul pe neașteptate al foii și aparițiile lor fără rost și fără substanță la posturile de televiziune (da, se aud și vocea, și sfaturile foarte adesea comice ale președintelui Klaus Iohannis), continuând cu profitorii și șarlatanii care au pretins că ar fi găsit remedii minune (unul dintre ei, de genul feminin lesne recognoscibil în film a avut momentul lui, mă rog, ei de glorie, îndeosebi grație lui Mihai Gâdea) și încheind cu oamenii simpli care nu știu cum să se păzească de îmbolnăvire. De unde încrederea în zvonuri, în miracole, în ideea că “oamenii nu au viruși și numai calculatoarele au viruși”) ori, din contră, că trăim pe piele proprie sfârșitul omenirii.

Așadar, frații Max și Gelu, interpretați de Silviu Geamănu și Puiu Mircea Lăscus,  originari din Hunedoara, de ceva vreme stabiliți în Italia, speriați de proporțiile pe care le-au luat acolo îmbolnăvirile cu Sars Cov 2, de convoaiele cu morți, de ambalarea acestora în pungi de plastic și de celelalte grozăvii decid să se întoarcă intempestiv acasă. La Ghelari.  Își părăsesc în mare grabă locuința luată; pesemne; cu chirie,  care aparține unor mafioți de mâna a doua. Pun cheia sub preș și gata. Lăsată în voia sorții, casa este devalizată, iar mafioții nu se împacă deloc cu asta. Se transformă în recuperatori. Descind pe plaiuri mioritice unde le merge chiar foarte bine, Așa că Max și Gelu trebuie să se ascundă și de ei, dar și de boală. Ocazie de nenumărate și colorate întâlniri ba cu un mafiot autohton jucat de Boris Melinti, ba cu un speriat de hemoroizi (Stan Danciu), ba cu o doctoriță care prescrie tratamente minune și face pe deșteapta (interpretată de Ruxandra Șerban care a obținut rolul probabil pe principiul Cine împarte parte își face), și acordă interviuri la televiziune (în rolul reporteriței am recunoscut-o cu regret pe fosta excelentă actriță Simona Măicănescu), ba cu alte și alte personaje interpretate după puteri de Alexandra Băcăoanu, Marius Stanciu, Florin Roată, Adrian Ionescu. Până mai ieri anonimi iluștri. La fel ca regizorul Bobby Bărbăcioru, la fel ca directorul de imagine căruia mi-a fost imposibil să-i aflu numele după ce am făcut greșeala de a părăsi sala de spectacole înainte de a curge în totalitate genericul salvatorul generic final.

Atâta pagubă să fie!

Casa de Producție Vent d ’Est Film și Ruxandra Șerban

2020

Regia: Bobby Bărbăcioru

Scenariul: Gareth Brookes și Bobby Bărbăcioru

Cu: Silviu Geamănu, Puiu Mircea Lăscuș, Boris Melinti, Marius Stanciu, Florin Roată, Cezar Curteanu, Ruxandra Șerban

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro