joi, martie 28, 2024

La moartea unui poliţist rutier. Gânduri pe contrasens

Moartea azi dimineaţă a poliţistului luat pe capotă de milionarul turc stârneşte un val de emoţie pe care deja se cocoaţă vulturii neiertători ai opiniei publice: vânătorii de audienţă din partide, în general parlamentari marginali şi sub-ocupaţi; gurişti TV buni la toate; sindicalişti indignaţi prin fişa postului; psihologi zodiacali. (Ca şi în cazul violului de la Vaslui, dealtfel). Se cer schimbări radicale de legislaţie, împuşcarea fără somaţie a oricărui şofer nu opreşte la semnal, „întărirea autorităţii”, etc.

Se ignoră principiul elementar că nu e bine să modifici o lege doar după experienţa unui caz punctual, oricât te-ar sufoca furia, ci după ce vezi tabloul mai mare, deoarece legea se va aplica mult timp după aceea, în sute de alte cazuri, toate uşor diferite – şi niciodată cazului încheiat. Iar tabloul general e acela că România are o societate relativ paşnică, fără multă violenţă (exceptând pe cea verbală sau domestică, dar nu de ele discutăm acum) şi oricum una fără împuşcături pe stradă. Lumea n-are arme (slavă domnului) şi în general te poţi plimba noaptea liniştit cam pe oriunde.

Ceea ce nu e cazul peste tot, chiar în lumea democratică: nu doar în SUA, la care le place să se rapoteze aiurea-n tramvai filo-poliţiştilor de ocazie, care au văzut ei nu-ş ce filmuleţ pe Youtube cum face the officer flotări cu cetăţenii indisciplinaţi şi ar vrea şi ei la fel, nu se ştie de ce, din moment ce la noi contextul e altul, dar chiar în iubita noastră Franţă continentală. Nicăieri la noi nu mergi la benzinărie să plăteşti înainte casierului ascuns după un geam antiglonţ, pentru ca apoi să-ţi deblocheze pompa, cum am păţit în zona Marsilia-Nisa. Jafurile armate sunt rare (iarăşi, comparativ, nu vă ambalaţi cu exemple punctuale) şi în general li se dă de cap, nu ca în zona citată, unde 90% rămân nesoluţionate.

Dacă opreşti un pic şuvoiul de vorbe şi propuneri ce curge în momentul ăsta din televizoare şi te uiţi atent pe filmul episodului (aici) nu reiese foarte clar în ce moment anume trebuia să se fi tras cu pistolul în şoferul turc (despre care nu ştia nimeni că e turc în clipa aia), chiar dacă legislaţia de utilizare a armei ar fi fost mai permisivă, aşa cum cer unii. Treaba durează fix 3 secunde, cu o maşină ocolind încet doi poliţişti aflaţi pe stradă şi apoi luând pe capotă altul aflat în faţa sa, apoi accelerând. Cine trebuia să tragă şi în ce moment, ca să fie relativ sigur că (a) n-ar fi un abuz de forţă aiurea; (b) n-ar nimeri pe altcineva, eventual chiar vreun coleg?

Sunteţi siguri că vreţi să dăm la liber ca agenţii să tragă cu pistolul în toţi şoferii care nu opresc – sau au aerul că nu opresc – instantaneu la semnal, fără somaţie? Sau chiar cu somaţie, pentru că într-o maşină cu muzica pornită e posibil să nu auzi nici somaţia, nici un eventual foc de avertisment? Binele social general va fi servit aşa, credeţi, sau vă veţi indigna la fel la următoarele zece cazuri în care greşeala va fi de sens contrar şi veţi cere pedepsirea exemplară a poliţiştilor care au făcut abuz de forţă contra unui tată de familie zăpăcit şi fudul de-o ureche sau unui bătrânel mai lent în reacţii?

Nu credeţi că sub influenţa unui caz ce este mai curând o mare excepţie în rutina muncii de poliţie rutieră (din fericire) riscăm să aruncăm o dată cu apa murdară din copaie şi copilul: adică o relaţie în general paşnică, civilizată şi cu mare reţinere de a apela la arme, existentă acum între poliţie, jandarmerie şi civili în România? Nu credeţi că uzul de forţă bine proporţionat şi aplicat cu mare discernământ anii trecuţi de forţele de ordine şi remarcat de toată lumea, chiar când mase mari de oameni încălcau marginal diverse legi, e o tradiţie bună şi chibzuită, obţinută cu greu şi care merită păstrată? Nu credeţi în general că toată discuţia asta cu întărirea autorităţii, uzul de armă şi dotarea cu super-maşini care să fugărească infractorii cu 25o km/h e deplasată şi chiar uşor infantilă în context, într-o ţară în care poliţia are totuşi – iarăşi, vorbind comparativ – suficientă autoritate în 99% din cazuri?

Nu se putea oare evita tragedia dacă politiştii rutieri nu s-ar mai aşeza în faţa maşinilor, unde pot fi accidentaţi şi din greşeală, nu doar intenţionat, ci le-ar opri doar din lateral sau din spate? De fapt, majoritatea chiar aşa procedează, cu excepţia unora care fac balet prin trafic ca să scoată din coloană pe câte unul prins pe radarul ascuns în tufiş (ceea ce e altă problemă, de discutat cu altă ocazie). Cu riscul de a nu putea opri pe loc, într-adevăr, 0.01% din şoferi, suficient de beţi sau demenţi ca să nu se supună la semnal, caz în care pot fi urmăriţi şi identificaţi foarte uşor într-o ţară în care vehiculele şi şoferii sunt super-înregistraţi şi procesaţi birocratic, că nu suntem nici Fâşia Gaza, nici Transnistria, ca să dispară oameni şi maşini fără urmă.

Nu credeţi că afaceristul turc milionar Atas, dacă nu i-ar fi luat Allah minţile încât să omoare din nimica un om, ci ar fi oprit frumos la semn, şi-ar fi scos lejer permisul înapoi după o lună şi ar fi scăpat poate şi de dosarul penal, plătind o poală de bani unor avocaţi şmecheri care ar fi mituit mai apoi ce şi unde trebuie prin Poliţie? Şi că ăsta e mai curând faptul care se petrece cu frecvenţă ridicată, iar nu luarea poliţiştilor pe capotă, deci împotriva lui ar trebui să luăm măsuri urgente pentru a avea un trafic mai sigur?

La fel, nu credeţi că am fi cu toţii mai câştigaţi iar traficul ar fi mai sigur dacă s-ar reglementa o dată situaţia sutelor de mii de maşini care circulă la nesfârşit cu număr de Bulgaria şi care, conform datelor Poliţiei, produc un număr disproporţionat de mare de incidente în trafic (probabil ca urmare a stării lor tehnice dar şi unui proces de auto-selecţie a celor care se folosesc de asemenea şmecherii fiscale) şi sunt apoi imposibil de urmărit şi/sau tras la răspundere pe RCA pentru daune?

In fine, dacă e să vorbim de siguranţa personală a agenţilor din stradă, n-ar fi mai decent ca dl general Oprea, în loc să plângă la catafalc post-factum, să rezolve o dată problema asigurărilor profesionale de viaţă şi accident ale subordonaţilor săi în uniformă, care au realmente o meserie mai riscantă decât media? Aceste asigurări, iată, reiese acum că nu există, din moment ce soţia poliţistului fusese silită să apeleze la mila publică pentru un eventual tratament iar statul plăteşte ajutor punctual după deces, evident, din motivul că e un caz celebru. In alte cazuri de rănire sau boală profesională în Poliţie fiţi siguri ca statul nu e atât de prompt iar oamenii sunt lăsaţi să se descurce singuri. Nu ar fi mult mai civilizat ca ministerul şi sindicatele, în loc să verse lacrimi de crocodil dar tacă mâlc pe acest subiect, să rezolve instituţional chestiunea asigurărilor, pentru ca agenţii de poliţie să ştie că au o plasă de siguranţă chiar dacă necazul lor nu-i suficient de spectaculos ca să facă audienţă naţională?

Ei ce ziceţi, politicieni cu mult timp liber şi parlamentari hiper-activi, vă băgaţi să rezolvaţi aceste probleme reale, utile dar non-sexy, ca să fie viaţa tuturor mai bună, sau rămâneţi în zona reacţiilor pavlovian-populiste?

Distribuie acest articol

66 COMENTARII

        • @ iosiP – puteți să și triplați pedepsele, omul comite o faptă în funcție de ceea ce obține dacă îi reușește, nu în funcție de ceea ce pățește dacă e prins, cred că am mai avut discuția asta.

          Un contrabandist, de exemplu, își asumă inclusiv riscul de a fi împușcat. Aveți impresia că un număr mai mare de ani de închisoare îl vor împiedica să lovească intenționat cu mașina un polițist?

          • @Harald, ma insel eu sau in SUA uciderea unui politist este pedepsita mai aspru decat uciderea unui civil, petrecuta in aceleasi circumstante?

            • @ iosiP – nu știu cum e în State și nici nu cred că e relevant. În State poliția împușcă oameni pe stradă și nici măcar nu se ajunge la proces. Uniunea Europeană are alte reguli și altă mentalitate. La cum a ieșit în fața mașinii, acel polițist putea fi omorât de orice începătoare un pic mai stresată.

  1. Te uiti prea mult la idiotii care apar la tv, Sorin :)) Nu vei opri nimic. Generalul de patru stele Gabriel Oprea va inhata povestea asta si o va mediatiza cum va dori el. Nimeni nu-ti va raspunde la intrebarea legata de asigurarile politistilor. Iar daca le vor face, vor gasi o societate prietena, care va lua banii statului, dar va plati zero despagubiri. Discutam pe 21 august 2017, sa vedem ce s-a intamplat.

  2. Sigur ca da. Legislatia nu se schimba pe baza cazurilor singulare, sub presiunea emotionala a cuiva, nici macar a opiniei publice. Legislatia ar trebui sa se schimbe pe baza analizelor statistice. Asta teoretic. Practic insa avem de-a face cu un popor de smecheri si pitipoance care voteza smecheri si pitipoance. Prostia este dominanta vietii noastre politice. Orice traznaie oficiala este posibila in tara noastra.

  3. Problema pe care o puneti in finalul articolului, cea a asigurarilor profesionale ale politistilor (oarecum similara celei a personalului navigant din aviatie) este realmente extrem de binevenita. Cred ca stiu si ce raspuns v-ar da vajnicul general Oprea: „La problema pe care o puneti ne-am gandit si noi numai ca…” si ar urma binecunoscutul gest de frecare a policelui de index… „Nu sunt bani!”

    Prima reactie pe care am avut-o de dimineata la auzul stirii a fost, normal, una de strangere de inima. Apoi m-am gandit imediat la „urletul mass media” care avea sa urmeze si mi-am zis – sa ma ierte Dumnezeu! – „s-a zis cu moscheea uriasa a lui Ponta!”… Fiindca la noi contextul bate textul.

    Apreciez intotdeauna atitudinea de „cap limpede” si in afara redactiei!

  4. F bun articolul..in Romania se reactioneaza doar pe baza de emotie..aceeasi care ii injurau pe forumuri pe politisti..prin statiile de emisie-receptie de pe drumuri, etc, sunt acum mari aparatori ai legii..In primul rand trebuie redobandit respectul pt. lege.Prevenirea de care au uitat si d-nii politisti,respectul intre soferi,si de ce nu instinctual de conservare pe care unii cred ca nu il au…

  5. Aveti si nu aveti dreptate, d-le Ionita.
    @iosiP are dreptate, ar trebui dublate toate pedepsele in domeniul circulatiei publice (si in alte domenii, dar nu este locul acum si aici)
    D-le Ionita, se moare prea mult pe strazile Romaniei, se moare prea mult pe trecerea de pietoni, se moare prea mult din cauza soferilor beti sau drogati, a inconstientilor fara permis si cu masini de 200+ CP…Si stiti de ce ? Pentru ca nu le este frica de consecinte ! 3 ani cu suspendare pentru 3 oameni omorati ?!
    Sunt si eu sofer (amator) cu peste 200.000 km la activ. Cate am vazut pe strazi…
    In cazul de fata: permis luat pe viata, vreo 10 ani de inchisoare si jumatate din avere pentru familia politistului. Credeti ca urmatorul dement care va vrea sa se urce beat la volan o va mai face cu atata lejeritate ? Eu cred ca se va mai gandi macar odata…
    Frica pazeste pepenii, zice o vorba din popor, d-le Ionita. Pedepsele actuale din Romania sunt prea usoare.

    • „Credeti ca urmatorul dement care va vrea sa se urce beat la volan o va mai face cu atata lejeritate ? Eu cred ca se va mai gandi macar odata”
      Ba eu cred ca mai curand un asemenea dement nu este interesat de precedente si consecinte pt ca nu are timp pentru asa ceva din cauza luptei necontenite pentru atingerea „succesului in viata”

  6. Foarte bun articolul. Din pacate cei care voteaza nu inteleg lucrurile in felul acesta si automat aleg oameni care nici ei nu au capacitatea sau vointa sa faca ceva inteligent in cazul unor situatii grave care exista fie ele acoperita sau nu de mass-media.

    Dar felicitari pentru articol! Ideile ridicate sunt foarte bune.

  7. Domnule Ionita ! Romania nu reactioneaza decat la cald. Ceea ce spuneti este correct, dar nu functioneaza pentru Romania. Nu a functionat niciodata.

  8. Ceea ce trebuie schimbat e altceva: în primul rând legislația care permite ”filtre” unde mașinile sunt oprite arbitrar. Așa ceva e de neimaginat în UK, unde nu există obligația de a te legitima și nici cărți de identitate. Mai mult decât atât, șoferii sunt sfătuiți să nu poarte permisul de conducere la ei, pentru că find un act de identitate cu fotografie poate permite foarte ușor furtul de identitate. Highway Code (codul lor rutier) prevede obligația de a prezenta permisul de conducere în 24 de ore, la orice secție de poliție din țară, nu de a-l avea la tine. Iar în prezent se poate verifica online la DVLA (permise și înmatriculăr) de către poliție, deci nu e deloc nevoie să-l prezinți.

    Al doilea lucru care trebuie schimbat e mentalitatea polițștilor care se cred Superman. Am făcut cam un an post-control, cu Kalașnikov cu 60 de cartușe, nu cu pistolete Carpați sau ce-or mai fi având polițiștii români acum, iar siguranța personală e prima prioritate. Nu ai ce căuta în fața mașinii, tocmai pentru că ar putea să dea intenționat peste tine. Polițtiștii români n-au auzit de-așa ceva, ei ies în fața mașinii ”cu pieptul dezvelit”, ca niște eroi. Cimitirele sunt pline de eroi, nu e nevoie de alții în plus.

    • Foarte bine punctat. Ce faceau politistii la rondul Pipera? Urmareau sa prinda un evadat din inchisoare? Aveau indicii temeinice ca o grupare terorista va trafica partizani pe acolo? Fusesera avertizati ca urmeaza un transport cu droguri? Era un astfel de motiv major care justifica oprirea unui cetatean in trafic si verificarea acestuia (adica o restrangere punctuala a libertatii, in folosul unui bine comun)?

      Nu, nicidecum ei stateau „la agatat” pe drumul spre un cartier de bogatasi. Ca sigur pica ceva in plasa si omul avea o casa in constructie (relateaza presa). Si ghinionul l-a facut pe supermanul care s-a pus in fata masinii cu stravechea atitutine „bei infractorule, io is organu, bei” sa fie agatat ceva mai mult decat anticipase.

  9. Domnule Ionita va multumesc pentru luciditate!
    E adevarat, poate dumneavoastra personal nu va serveste fiindca nu o sa fiti invitat in corul bocitoarelor avind atitudinea asta.
    Asa e , totul se intimpla la noi emotional si in salturi. Gasim mereu resurse pentru tot felul de mici revolutii in diverse domenii dar ne ferim de evolutie si de firesc.
    Sintem o tara in care legile bune nu sint respectate (nu servesc smekerilor) sau sint distorsionate in asa fel incit sa foloseasca unor nemernici (gen scrisul de lucrari de specialitate sau beletristica contra ani de puscarie! cred ca sintem tara cu cea mai mare cultura de puscarie facuta in doi ani). :egile rele si timpite se aplica cu asupra masura. Macar sa stim ca sintem guvernati aiurea.
    Politia, armata, au nevoie de multe alte chestii pina la uzul de arma. Ma gindesc la tinute si bocanci speciali care sa le protejeze sanatatea (climate controlled…) La faptul ca stau in intersectiile noastre supra-poluate …..

    Dumnezeu sa il odihneasca si sa ii pazeasca familia.

  10. Morții sunt cei mai buni agenți electorali. Izmeană, cu ochi lăcrămoși va anunța măsurile ce se vor lua, cele corecte în mod evident…

  11. As zice ca articolul „baleiaza” intre teme stringente si unele mai putin stringente. Iar cea mai stringenta mi se pare cea cu asigurarile politistilor (recunosc ca nu prea am intalnit aceasta tema ridicata in public pana acum, dar argumentele sunt 100% valide). Mai putin stringente sunt cele cu politistii care se baga pe mijlocul strazii ca sa opreasca masinile (desi nu ii neg veridicitatea) si mai ales cea cu numerele de Bulgaria (acolo nu neaparat numarul mare de incidente e problema, ci lipsa asigurarii RCA sau incheierea ei la un asigurator obscur din Bulgaria – practic, te loveste un individ din acela si iti repari masina tot pe banii tai).
    Ma feresc sa scriu la final consideratii pesimiste gen „degeaba scriem, ca nu se va face nimic”.
    Adresez felicitari autorului si exprim speranta ca nu a scris in van.

      • Chestiunea cu uzul de arma mi se pare deplasata: adica orice om cu o urma de bun simt ar trebui s-o excluda. Cel putin pentru argumentele de mai sus. E clar ca e o chestiune la cald (chiar fierbinte as zice) si ca trebuie multa atentie pentru a o evita.
        Inteleg acum si ratiunea chestiunilor mai putin stringente

    • Domnule Ionita, dar vad ca nu taxati nesimitirea statului roman in materie de taxe ce a determinat o mare de oameni sa-si inmatriculeze masinile in Bulgaria si alte tari limitrofe si care situatie se intoarce acum impotriva cetatenilor ce au masini inmatriculate in Romania in situatii de accidente cu asigurari „inter-statale”. Am masina de 8 ani inmatriculata in Bulgaria, dar platesc cea mai buna asigurare si am facut verificarea tehnica la RAR ptr a evita mult prea desele si inutilele opriri in trafic de catre politistii zelosi, fapt ce m-a costat mereu timp de asteptare pana s-a verificat validitatea asigurarii si a inspectiei tehnice, adica Politia a luat masurari de tracasare (ca sa nu zic de-a dreptul de intimidare) a celor ce n-au vrut sa fie jumuliti de statul roman – de parca n-am avea obligatia de a ne proteja veniturile impotriva abuzurilor guvernamentale. Si tema asta a masinilor inmatriculate in Bulgaria a ajuns o marota inutila cata vreme nu se abordeaza problema la radacina: mentalitatea statului de jupuire a cetatenilor prin taxe inventate si cu putere guvernamentala facute „logice si justificate:. Taxa pe stalp, taxa pe scaun, taxa pe venit in forma forfetara (de parca statul mi-ar garanta si ca voi avea venitul pentru care platesc anticipat impozit forfetar), etc, se aplica aproape oricarei taxe din cele 400 – exceptandu-le pe cele pe venit, TVA si alte cateva.

      • Pt ca nu-i asta tema aici si discutia e lunga, am vrut sa punctez doar ca merita abordat, si nu este din lasitate si incompetenta, pentru ca statistic vorbind masinile „inmatriculate in BG” dar care sunt totusi romanesti sunt o sursa de externalitati negative si pericol, deci de pierdere de bunastare sociala, indiferent cat de laudabil procedati dv individual. Alta data subiectul , la locul potrivit

  12. Locuiesc in Uk de 8 ani. Primii ani am condus cu permis romanesc dupa aia am intrat in legalitate si l-am schimbat cu unul englez. In toti acesti ani am prins doar 2 filtre. Erau opriti in special doar cei fara taxa de drumuri sau asigurare. 8 ani fara sa fiu oprit,intrebat sau sa mi-i se vaneze greselile.Filtrul la ei se face profesionist si nu se baga in fata masinii sa te opreasca.Ideea e ca legea e lege si nu e tocmeala. Daca ai baut si ai norocul sa nu fii oprit esti ok. Insa daca ai fost depistat peste limita admisa stii ce patesti. In linii mari,se schimba totul. Uitati de amenda sau puncte penalizare,astea nu dor asa de tare. Asigurare mai scumpa pt tot restul vietii sau vei fi respins de unii asiguratori cand vei incerca sa te asiguri la ei,suspendarea permisului,asta inseamna pieton pt o lunga perioada de timp,pierzi job,oportunitati,viata schimbata etc.etc etc. Vreau sa ajung la ceea ce se intampla in Romania. Beau.Urc la volan. Sunt oprit.Puncte,amenda,spaga,si pt ca se poate o iau de la capat. Pana omor pe cineva. Fara sistem juridic,respectat de catre absolut toti,o sa mai avem mylte cazuri ca acestea.Legea si respectul fata de lege. Asta ai lipseste Romaniei. Condoleante familiei politistului.

    • Un comentariu corect și la obiect. Iată ce înseamnă legea și aplicarea ei. Felicitări pentru percutantele precizări!

      • Nu cred ca este o abordare buna ca uni politisti de buna credinta sa se sacrifice pentru lupta inpotriva betivilor infractorilor sau drogatilor! Excesul de zel sa adeverit ca de cele mai multe ori face victime,cum sa te asezi in fata masini unui interlop sau a unui sofer beat! Eu cred ca sant foarte multe metode de a nu-si risca viata si sa faca sa sufere atat familia lui cat si colegi, pentru a fi ridicat in grad post-mortem! Cred ca in majoritatea cazurilor ar trebui sa ceara ajutoare atat colegilor cat si altor institutii fara ca ei sa-si riste viata facand pe eroi mai ales ca nu au de cele mai multe ori dotarile necesare! Este trist ca legile se schimba numai dupa ce se fac multe victime asa cum sa intamplat si cu violatori! La nivel inalt ar trebui sa se ia masuri prin cursuri in care politisti sa fie invatati cand si cum sa intervina atunci cand se gasesc in diferite situatii periculoase si sa anunte in toate cazurile daca pot interveni fara ajutoare sau sa astepte dupa caz pe cei care au fost calificati si sant dotati pentru aceste interventii! Poate ati vazut filme cu interventia politistilor care asteapta ordine si pe cei de la S.W.A.T.care sant trupe de elita!!

        • 1. politistul aflat in misiune sa fie tratat din punct de vedere juridic ca institutie nu ca persoana
          2. la infractiunea de ultraj circumstante agravante si majorarea condamnarii de la 5- 10 ani in functie de scara ultrajului
          3. asigurari de risc professional platite de angajator
          4. schimbarea uzului de arma la capitolul: situatii fara somatie.
          5. la politia rutiera instituirea unor proceduri standartizate privind controlul si oprirea autovehicolului in trafic( baraje, aplicarea in traversalul carosabilului a unui sistem de lant cu tepi pentru spargerea anvelopelor in caz de fortare a barajului) nu cum se intampla acum : iese politistul cum vrea pe carosabil, nu are echipament de oprire, face ba cu mana ba cu o paleta facuta de el, etc
          6.

  13. La romania organele nu ie respetate politiste trebe sa avem autoritate. La semnalu agenturilor orisice cetetean treba sa supune la iel daca nu face politist trebe sa mobilizeze mintenas infractor se na m-ai miste deloc pe jos ori cu limuzina. asta lege trebe votat iute la bucuresti ca politist are dreptate casai la democratie!

  14. care i media accidentelor si citi participanti in trafic isi pierd zilnic viata pe soselele mortii ?
    circulind in lumea / europa civilizata o sa constatati urmatoarele :
    politia nu sta ascunsa n tufis sa te prinda cu viteza, si nici nu iese la drumul mare sa si indeplineasca norma de amenzi. rolul ei este sa descongestioneze zonele aglomerate, sa atentioneze acolo unde i drum in lucru etc. in acele tari conteaza viata cetateanului, prezenta lui (a politistului) este discreta dar eficienta, politistul nu i zapciul care sa umple bugetul unui stat mafiot. si ar mai fi ceva (pentru c ati amintit) : taxele de inmatriculare a masinilor second hand, mari si abuzive (declarate ilegale de curtea europeana) n au fost impuse de grupurile de afaceri si trepadusii politici care se ocupa de importul masinilor noi (unul parca era „liberalul” tariceanu) ? si o alta intrebare : numarul record de accidente rutiere (cind iesi pe soselele romaniei e ca si cind ai participa la ruleta ruseasca) nu se datoreaza in primul rind infrastructurii precare si indicatoarelor de circulatie care lipsesc, sint confuze sau prost instalate (oricind poti dispare intr o groapa nesemnalizata) ? politia rutiera (nici nu stiu de ce astia fac parte din politie) in romania lasa impresia unei structuri represive, a carei (unica) menire este sa aduca bani in visteria statului inept si cleptocrat.

    • Subscriu. Chiar am conceput cateva elemente care ar constitui cadrul potrivit normalizarii relatiilor dintre participantii la trafic si institutiile care au menirea de a supraveghea acest serviciu public esential. Un element important ar fi modificarea modalitatii de sanctionare a abaterilor: separarea normelor cu caracter civil (cele care privesc regimul circulatiei pe drumurile publice) de cele cele penale. In primul domeniu obiectivul ar urma sa fie reprezentat de restrangerea dreptului de circulatie in cazul cumulului de sanctiuni, pana la anularea definitiva a dreptului in cazuri deosebite (numeroase abateri de gravitate scazuta pana la medie, respectiv abateri grave, de ex soldate cu mari pagube materiale, vatamari corporale, deces). Amenzile ar urma a fi abrogate si inlocuite cu taxe pt redobandirea dreptului dupa perioadele de suspendare.

        • Sanctiunile ar consta in puncte de penalizare pt fapta la care s-ar adauga alte puncte de penalizare pt consecinte/urmari, amenzile fiind excluse. La atingerea unui prim prag (cumul de puncte de penalizare) ar urma suspendarea dreptului de a conduce pe termen de o luna, la al doilea de doua luni, la al treilea de trei luni, iar la al patrulea anularea definitiva a permisului de conducere. Redobandirea permisului dupa fiecare dintre primele trei praguri ar fi conditionata de plata unei taxe/penalitati de „n” lei, respectiv de 2 x „n” lei si de 2 x 2 x „n” lei. Acesta ar fi un model. Scopul ar fi restrangerea dreptului celor care dovedesc ca nu stiu/pot/vor, respectiv constituie, cu un grad acceptabil de precizie pericol pt siguranta circulatiei.

  15. Politistii nu ar mai trebui sa se afle in situatie in care au nevoie (?) sa se puna fizic in calea unei masini in mers. Poate trebuie schimbata procedura lor interna, astfel incat daca masina trecea de acel filtru, sa poata fi oprita de un baraj, mai tarziu pe traseu. Poate ar fi nevoie si de niste dotari suplimentare, ceva cu care sa poate fi oprita masina, fara a se pune in pericol viata agentilor.

  16. Ganduri in giratoriu:
    -nu (la aia cu pistolul folosit in loc de fluier… in plus la noi se poarta „pulanul”, doua pulane pe capota si e OK)
    -ba da (la alea cu uzul disproportionat, ar trebui un set de pulane, f-ctie de gravitate, pac, unul mai mic cand nu porti centura, zbang, al mare, cand dai un damf de doi ochi albastri, ne-asezatul in fata masinilor, este stiut din mosi-stramosi ,ca nu se face, conform tipuriturii: „ba(fa), asta calca, nu…bip”, asigurari grase post-mortem, daaa? pai vreti sa se arunce toti pe capote?
    -nu (la ultima, basca ca (sic!) aia cu bagatul e aievea… „se baga,dar nu participa”…ce vreti mai mult?)
    P.S. Scuzati tonul, chiar sunt mahnit, omul a murit, nu-l mai ajuta cu nimic circoteca asta, poate ca un spital dotat ca ala unde trebuia (de ce trebuia? ce ne lipseste noua? o sa mai fie accidente, ce facem? asteptam pana pot fi transportati ore si ore? pana completam formularele de superasigurari? pana cazul poate fi „muls” de vreun politruc tantos?) dus ar fi mai nimerit, poate ca mai multe camere video si mai putini poltisti pe strada ar micsora riscul, poate ca ceva proceduri de abordare mai sigure, poate ca…habar n-am… chiar trebuie sa inventam noi parleazul?
    imi aduc aminte de alt politist mort, in Timis, un smeker l-aimpuscat cu o Uzi spunandu-i ceva de genul „bai fraiere, te pui cu mine?” Ala avea un automat Uzi…Ce poate face un Carpati contra un Uzi? Si atunci masina somata a incetinit si apoi l-a acrosat pe colegul lui Sasa…cazul pare sa fi fost musamalizat, dupa o lunga gargara politica, ca ar trebui sa facem si sa dregem. Inclusiv cu Kalasnikoave
    http://timpolis.ro/arhiva/articol-cine-si-de-ce-l-a-omorat-pe-sasa-disici-5798.html

    • Nu ai cum să nimerești cu pistolul (nici măcar cu carabina, chiar dacă ai sprijini-o pe ceva solid și ai avea timpul și calmul să ochești cu grijă, cum face un trăgător de elită din Armată) anvelopele unui obiect care se îndepărtează de tine cu >100 km/h, în semiîntuneric. Și nici măcar obiectul ca atare, indiferent în ce parte a lui. Nici măcar Simo Häyhä sau Vasili Zaiţev n-au încercat-o la vremea lor.

      În schimb, e foarte uşor ca glonţul să zboare cine ştie unde, să dea peste nişte oameni nevinovaţi care se plimbau pe stradă, sau să intre printr-un perete mai subţire (treabă pe care 7,62x54R, .308Win sau .30-06 o fac destul de uşor) şi să omoare pe cineva în patul lui.

      Poliţia statelor cu mai multă apă caldă are multe reguli de siguranţă privind uzul de arme de foc, tirul cu pistolul, cu puşca sau cu arma cu lunetă, şi mult mai mult antrenament în poligon, dar când e vorba de un astfel de caz îi ridică barieră sau îl fugăresc şi îl tamponează cu maşina de poliţie, nu cu mâinile goale.

      PS În mod curios, ca şi la căderea avionului în Apuseni, cel care l-a urmărit pe turcaleţ a fost un civil cu un BMW, şi când turcul şi-a abandonat maşina şi a încercat să scape, acelaşi civil l-a prins, bătut şi predat poliţiştilor.

  17. Perfect de acord. A folosi arma înseamnă a începe un război. Nimeni nu vrea război.
    Am aflat că polițistul rutier decedat (ușoară fie-i țărâna) avea porecla „dulăul” printre colegi datorită ferocității cu care vâna bețivii din trafic. Asta i-a adus sfârșitul. Dar mă întreb, dacă toți polițiștii ar fi „dulăi”, dar nu din aceia ce amendează bătrâne pentru că au comercializat câteva legături de pătrunjel, ci din aceia care, după controlul actelor înapoiază posesorului același număr de hârtii iar dacă primesc în plus față de ce au cerut sesizează organele anti-corupție, poate moartea ar trece mai rar pe străzile țării. O fi fost inculpatul la prima abatere atunci? Nu din aceia care opresc doar Dacii 1310 pentru că șansele sunt mai mare să găsească ceva în neregulă decât la un bolid cu 250 CP înmatriculat în Bulgaria și care e și al nu știu cui cunoștință de-a șefului ierarhic superior. De câte ori oare a fost oprit băut inculpatul în trafic și nu este menționat în nici un raport? Cei care l-au oprit atunci (dacă a mai fost oprit) ar trebui să aibă pe conștiință moartea colegului lor . Tot timpul avem impresia că nouă nu ni se poate întâmpla.
    Da, politicienii noștri vor rămâne în zona reacțiilor pavlovian-populiste. Nici măcar copilul cu cei mai triști ochi din România nu-i mai mișcă, nici moartea, nici sărăcia ALTORA. Tot ce vor e ”audienţă naţională”. Nu mai putem aștepta nimic de la ei. Ne trebuie polițiști „dulăi”. Procurori „Dulăi”. Judecători „Dulăi”. Nu v-ați săturat să tot așteptați de la „cei care și-au luat România înapoi” să vă dea și vouă ceva? N-o să vă dea. Eu, ca simplu cetățean, vă dau taxele mele pentru a trăi în siguranță. Aveți legea de partea voastră. Fiți „dulăi”. Nu mușcați mâna care vă hrănește mai rău decât cea care vă batjocorește de fiecare dată când are ocazia. Nu uitați, la o stână păzită de mulți „dulăi” nu intră lupii.

  18. D-le Ionita, analiza intamplarilor pe care le-am trait pe parcursul vietii in relatia cu diversi oameni m-au facut sa nu-i mai privesc tocmai politically corect ci sa pornesc de la premiza ca oamenii se grupeaza, statistic vorbind, dupa anumite criterii( religie, diverse profesii, disponibilitate catre infractionalitate, samd) au un numar de trasaturi comune care ii face previzibili in mare masura. Asa si cu cei care au ales o uniforma militara, de unde asteptarile extrem de reduse pe care poti sa le ai de la unul ca Dl. ministru Oprea sau de la acei Domni lideri sindicali ai politistilor pe care tinuta civila in care se prezinta in emisiunile TV ii tradeaza mereu(felul in care se exprima, se imbraca, stau pe pe scaun, etc.) Statistic sunt usor dezumanizati, inclusiv in ceea ce priveste bunul simt comun, ba chiar si spiritul analitic si spiritul logic, de anii de formare aproape exclusiva prin regulamente rigide si de multe ori inadecvate si absurde. As mai avea multe argumente empirice in sprijinul celor afirmate mai sus, dar sa ma aplic la subiect.: intrare in sat( la vreo 20m de tabla indicatoare) trecere de pietoni care marcheaza si inceputul unei curbe si al unei intersectii, ghinion, asa este geografia satului. Pe trecerea de pietoni masina politiei, retrasa cat ii permite acostamentul drumului, unul dintre ei ma opreste sa-mi citeasca actele, pewntru ca nu-mi reproseaza nimic. Il vad dupa grade ca-i ofiter si dupa varsta ca probabil face parte din absolventii de studii superioare civili pe care ii primisera prin diverse selectii in politie dupa revolutie. Il intreb daca si-a pus problema de ce inainte si dupa o trecere de pietoni drumul este marcat cu dunga continua si ca el m-a ingesuit si pe mine dupa masina lor pe jumatate pe carosabil(eu macar mi-am aprins avariile) si daca nu are emotii sa stea linga mine in mijlocul circulatiei. Imi raspunde echivoc cu un de ce? si ii spun ca e foarte posibil sa fie si el inginer ca si mine si ar trebui sa deduca chiar si logic ca trecerea de pietoni peste un DN reprezinta un factor conflictual pentru circulatie si noi opriti pe ea nu facem decat sa-l amplificam si cam cum ar fi sa-i intrebam comandantul daca este bine ceea ce facem in acel moment. L-am lovit un plin cu meseria, imi inapoiaza fara un cuvant actele si da sa plece apoi usor descumpanit imi spune ca gandesc prea mult si este convins ca comandantul lui chiar n-ar intelege ceea ce el a inteles din argumentatia mea. El inginerul , odata intrat in uniforma, preluase infailibilitatea militienilor care si-au lasat mostenire traditiile prin formatorii din sistem care asigurau continuitatea.
    Alta, incetinesc noaptea orbit de farurile de pe contrasens din cauza unei lumini punctiforme care se agita. Pentru ca am fost prevazator pot opri cand constat ca e unpolitist langa o masina de politie cu toate luminile stinse. Vrea sa-mi citeasca actele, il intreb daca el considera ca ar trebui sa stau de vorba cu el, ma intreaba usor iritat dece, ii raspund ca cred ca el nu se afla acolo pentru ca nu pot sa cred ca comandantul lui l-a trimis noaptea in acel loc sa faca ceea ce face fara vesta reflectorizanta, imi raspunde impertinent ca nu au avut sa-i dea, colegul lui dispare la masina si se intoarce echipat cu vesta, a sesizat un potential pericol in aerul discutiei care le pune la indoiala autoritatea. Ii propun primului sa-in facem a doua zi impruna o vizita comandantului lui sa ne confirme ca nu i-au putut da si-i pun placa cu studiile, logica si riscurile, imi rasdpunde candid ca el este economist nu inginer, epic de-a dreptul, ii raspund ca asta nu il absolva de logica, ca sa ma reprime, pentru ca in capul lui probabil nu a gasit alt motiv pentru actul meu de lez-majestate, ma pune sa suflu in fiola, ghinion, imi da actele si ne despartim, ei usor nelamuriti.
    Concluzia mea empirica, in institutiile statului roman (bineinteles ponderat cu gradul de militarizare al fiecareia) logica tinde sa fie estompata de ecoul inca prezent al genialului „a zis tovarasu’ ” si noi, vorba D-lui Cristoiu, natie primita, nu-i asa, intamplator in lumea civilizata nu le atragem atentia cu bun simt , dar ferm, cand sunt ilogici si absurzi pe banii nostri!

    • Aveam un amic, fost polițist, care exact asta spunea: că în RO legislația și regulamentele sunt mai presus de logică. Și nu glumea! :)

  19. Foarte bun articolul. Exact la aceleasi concluzii am ajuns si eu pana sa citesc articolul si imi pare bine ca nu sunt singurul care gandeste astfel, si mai ales ca exista si unii ca dumneavoastra care si posteaza aceste concluzii.

  20. Intrutotul de acord cu pozitia domnului Ionita (pe care il simpatizez, ca reprezentat al acelei parti din tinara generatie careia-i pasa de tara asta). In rest, exista si riscul profesional, si aici trebuie „lucrat”. fara inflamari, fara politicianisme si, mai nou, fara „sindicalisme”! Apoi, ca in orice meserie, exista – ori ar trebui sa existe – instructaj de protectia muncii. Se poate discuta mult pe marginea acestui caz, dar in partitura decenta si cu propuneri asemenea… Dumnezeu sa-l odihneasca in pace pe Gheorghe Ionescu!

  21. Felcitari pentru articol. Ar fi bun si unul despre codul fiscal si maririle de salarii promise de Ponta. Stiu ca e treaba altcuiva. Specialistii in domeniu incearca si ei sa explice cum pot. Problema lor e ca nu prea pot (vedeti ce chinuit suna articolul de pe contributors lui Dan Pascariu de acum cateva zile). Vorba dvs, acum este momentul despre care vom spune ca „nimeni n-a avut nicio vina ” peste cativa ani cand vin taierile.

    • Korekt.

      Nea Ionita, miine va prezentati cu articolul despre codul fiscal si poimiine cu articolul despre maririle de salarii promise de Ponta.

      Da? Ne-am inteles?

      Comandati, va rog, si niste pizza (pentru mine all dressed), aduceti citeva butoaie de bere nemteasca si fo 15 damigene de vin frantuzesc pentru forumisti, ca plinge masa. Si nu uitati ce e mai important: niste gagici (pentru mine all undressed)

      p.s. tigari ne aduce r2.

      • Vaai, eu zic ca e pacat ca o asemenea creatie umoristica sa ramana nesemnata. nu de alta, dar nu toata lumea recunoaste stilul si pot aparea unele confuzii :D

  22. Ba sa se dea voie politiei rutiere sa poarte arme.
    Si sa aibe echipament de protectie,pentru cazuri de acest gen.
    Cine merge cu viteza prea mare pe drumurile publice sa fie dus la puscarie,ca pune in pericol viata altora.

      • Să le dea câte două arme, că de-aia au două mâini! :P
        Să facă post-control din transportoare blindate și să-l facă de la început în fața închisorii, ca să nu se mai piardă vremea cu subtilități legale :P

  23. NU toti politzienii sunt Rai,
    aveti dreptate…
    Dar, cine sa se ocupe de toate aceste nimicuri, cand ei e oameni de actiune, nu le place pixul si masa de scris, e vedete la fel ca politicianul general le place parada si undewearul?!?

  24. @Sorin Ionita

    „22/08/2015 la 14:21
    Mersi, doar atata ma intreb: care “tanara generatie”?
    Ehei, sa fie vreo 20 ani de cand…”

    Poate sa fie 20 de ani pana cand ………..

  25. Sigur ca ar trebui ca toti cei care au functii care implica riscuri evidente (politisti, pompieri, militari in zone de risc, piloti, etc) sa aiba asigurari de viata si accident adevarate care sa le dea DREPTUL lor si nu POMANA asa cum se intampla zilele astea cand (datorita meadiatarii si a claritatii infractiunii) tov general a putut iar sa se remarce ca un adevarat imparat cu supusii lui directi ! Milogii de serviciu, sindicalistii i-au tinut isonul intr-un mod dezgustator repetand la nesfarsit : medic din Israel, 20000 de euro, angajarea sotiei …cand asta (o despagubire si o pensie de urmas) ar fi trebuit sa fie dreptul ei ! Pe langa ca tot ministerul sau/si sindicatul ar trebui sa o sprijine cu avocati buni sa obtina pe cale civila o despagubire de la faptas !!
    Ar fi interesant de aflat cum de avea sindicatul politistilor cei 280.000 euro necesari pregatiti pentru operatia politistului si daca nu cumva banii nu erau exact de la familia Atas, (asa cum cred eu) familie in foarte bune relatii (…) de 20 de ani cu garda financiara, politia, pasapoartele si alte structuri ale statului …..
    Pe de alta parte stim ca din asigurari, in tara asta numai pentru casco si rca se mai primesc despagubiri in rest pe despagubirile profesionale (contabili, auditori,avocati,medici, lichidatori etc) toti platesc , nimeci nu primeste nimic ! Nu stiu de ce …..Undeva e un blocaj voit care furnizeaza asiguratorilor profit de 100% pe acest subiect ..

    • În opinia subsemnatului, acel polițist și-a pus singur și complet nejustificat viața în pericol. Cel puțin din câte se vede pe întregistrarea video. Sunteți convinsă că într-o astfel de situație compania de asigurări chiar ar fi plătit despăgubirile? Compania de asigurări are un CEO care răspunde în fața unui Consiliu de Administrație. Ministerul sau sindicatul pot acorda ajutoare după dorință, dar compania de asigurări nu.

  26. Ma mira (si nu prea) smiorcaiala si lalaiala generala de pe marginea acestui caz.
    Diverse moace gen oprea si alti politruci isi trag popularitati, altii sar si infiereaza diverse chestii, se cer pedepse mai mari si tot felul de bazaconii.
    Dar..analizat la rece …chiar a actionat corect politistul care acum e „erou”?
    Nu ma indoiesc ca exista reguli clare despre cum si in ce fel se opresteo masina de catre agentul de circulate.Nu cred ca in acele regulamente (Cod rutier + Regulamente ale politei) este prevazut undeva ca politistul (rutier sau de alt fel) trebuie/i se cere sa opreasca masinile sarind in fata lor….
    Cu alte cuvinte…nu prea a respectat „protectia muncii”. Imaginile difuzate pe net si la TV sunt clare. Dulaul a sarit in fata masinii cu miinile sus ..ceva gen „Stai”.
    pe de alta parte…se afla tot din presa ca „soferul turc beat” mai trecuse prin 2 filtre/incercari de oprire din partea poitiei. Deci echipajul Dulaului stia ca vine (la ce au statii??) unul mai recalcitrant….
    Cind ai meseria de a opri masini si a face controale….atit codul deontologic a meseriei acelea cit si bunul simt si buna indeplinire a sarcinilor de servici cer sa respecti unele proceduri care te protejeaza si te tin in afara pericolului. In fond..poti da peste oricine si orice..beti, drogati, psihopati, nebuni, …………ajunge doar o data sa nimeresti peste unul, deci nu ar fi de sarit in fata masinii.
    Se puteau pune in cale turcului 2-3 masini de politie? gen baraj? Probabil ca da…daca nu la punctul unde statea Dulaul..la urmatorul sau urmatorul…repet…la ce au statii?
    Se putea intinde peste drum un dispozitiv de spart rotile ? Mai mult ca sigur…chiar daca asta insemna inca 2-3 filtre /puncte de oprire mai incolo..anuntate bineinteles prin statii..
    Se pute trage in roti? Ca ultima rigoare ..da.
    Se puteau face multe…dar si-a pierdut viata un om fara rost.
    Lipsa de profesionalism si lipsa resectului de cele mai elementare reguli si disciplina profesionala a unei institutii importante pt ordinea si securitatea publica au facut de fapt o victima, nu turcul beat. Soferi beti sau drogati sau sinucigasi exista pe toate gardurile pe toate soselele lumii….noi de politisti profesionisti avem nevoie.
    Din pacate…ridicam in grad si transformam in erou pe cineva care a gresit grav profesional.
    Capusele si lipitorile politice si mediatice se umfla de puroi si singe…
    cetateanul ofteaza si se incrinceneaza..
    Pb ca nici postarea nu imi va fi aprobata…e prea „de contra”
    iar daca politia nu are proceduri si regulamente despre cum se opreste o masina in siguranta….atunci e si mai grav.

  27. Deocamdata, la cum arata politia romana, orice inasprire a pedepselor inseamna, mai degraba, marirea spagii si nu descurajarea infractorilor.

    Utilizarea unui eveniment (larg mediatizat si cu un mare impact emotional) ca moment propice pentru introducerea unei reglementari (care, in alt context, ar putea naste controverse) este o practica folosita, in intreaga lume. Uneori, chiar se creeaza evenimente pentru a „indulci galusca” unei noi reglementari. Dar, oricat de dulce ar fi galusca, noua reglementare trebuie sa fie corecta, respectabila. Frederic Bastiat spunea cam asa (scuzati traducerea aproximativa):
    „Nicio societate nu poate exista decat daca legile sunt respectate intr-o anumita masura, dar cel mai sigur mod de a face legile respectate este de a le face respectabile. Atunci cand legea si moralitatea sunt in contradictie una cu cealalta, cetateanul se afla in pozitia ingrata de a alege intre pierderea propriului simt moral si pierderea respectului pentru lege – doua rele la fel de mari.”

    Evident, evenimentul este nefericit si trage un semnal de alarma. Dar niste politicieni fonfaitori sau niste legi incropite la repezeala nu vor rezolva problema. Politia romana (cel putin cea rutiera) are de facut un lung drum, la capatul caruia se afla respectabilitatea si nu stiu daca a facut, macar, primul pas pe acest drum. Cata vreme cetateanul obisnuit priveste politia mai degraba ca pe un dusman decat ca pe un aliat, nicio lege nu va putea impinge lucrurile pe drumul cel bun.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Sorin Ionita
Sorin Ionitahttp://www.expertforum.ro
Paleo-liberal (adica din soiul cel vechi) Partener fondator la EFOR (www.expertforum.ro) think tank independent Citeste si preda teorii ale dezvoltarii si sectorului public Consultant pe reforma institutionala si descentralizare in Europa de Est si Balcani

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro