sâmbătă, septembrie 14, 2024

Legea mobilității urbane obligă orașele din România să ia începând din 2025 măsurile pe care mulți primari le ocolesc

Orașele noastre, în special marile municipii din România, au început să se confrunte în ultimii ani cu efectele unei motorizări a deplasărilor individuale excesive. Ambuteiaje sunt din ce în ce mai mari și mai frecvente, iar trotuarele și spațiile verzi le găsim ocupate de mașini. În cartiere nu mai este atât de sigur să îți lași copiii să se joace în aer liber. Cât despre poluare, nu doar că este semnalată de senzorii pentru calitatea aerului, ci se simte în atmosferă în special la orele de vârf. Pierdem săptămânal multe ore din cea mai importantă resursă de care dispunem: timpul. Iar pe acesta nu ni-l va da nimeni înapoi.

De ce ar trebui să ne intereseze mobilitatea urbană

Dacă problemele ce țin de calitatea vieții zilnice nu ridică suficiente sprâncene, trebuie să luăm în calcul că provocările enumerate mai sus vin la pachet cu un impact economic considerabil. Ce-i drept, un impact greu de cuantificat din cauza lipsei datelor la nivelul autorităților centrale și locale, dar existente și palpabile. Ambuteiajele duc la timp pierdut și o stare de bine care afectează productivitatea muncii și viața socială. Spațiul public blocat de cele mai multe ori în mod gratuit de mașini nu are nicio altă funcțiune socială și economică benefică locuitorilor. Siguranța rutieră precară favorizează producerea de victime și daune materiale care pune la plată atât indivizii, cât și statul. Poluarea mediului înconjurător este un declanșator pentru boli care trebuie tratate și asta știm că se face cu mulți bani publici și privați.

Plus timpul pierdut, iar acum știu că mă repet, însă perioada din viața noastră pe care o petrecem în mașini pentru a ajunge la școală, la muncă sau pe unde avem treabă este una considerabilă. Calculați orele zilnice, înmulțiți cu săptămânile dintr-un an, calculați la scara a zece ani și vă veți speria când veți avea în față perioada uriașă pe care o puteți dedica familiei, unui sport, unui proiect nou sau pur și simplu statului degeaba, somnului, relaxatului, că avem nevoie și de ele ca să trăim în armonie.

Toate aceste probleme au mai multe cauze. Cele mai multe se învârt în jurul a trei aspecte: înmulțirea mașinilor, infrastructura urbană care nu poate și nu va reuși niciodată să țină pasul cu o creștere atât de susținută a automobilismului, dar mai ales setul de politici locale și naționale care au prioritizat mașina personală în fața traficului pietonal, în fața transportului public și a bicicletei. Să le luăm puțin pe rând înainte să ajungem la ceea ce este de făcut.

Prima problemă: înmulțirea mașinilor de pe stradă

Cum nouă ne-a plăcut mereu să ne comparăm cu alții, parcă tindem să stăm liniștiți când citim articolele care citează Raportul privind starea parcului auto din Uniunea Europeană și vedem că România are o rată de motorizare de 396 de mașini la mia de locuitori, mult sub media de 567 a Uniunii Europene la nivelul anului 2021. Dacă punem și creșterea de 3,55% din 2022 conform datelor de la DRPCIV, ajungem la 410, cu o perspectivă asemănătoare în anul curent. Dar cum diavolul stă în detalii, rata de creștere a parcului auto trebuie să ne sperie pe noi pentru că este de departe cea mai mare din Uniunea Europeană în ultimii 5 ani: 31%, adică de la 6 milioane în 2017 la 7,86 milioane de mașini personale în 2022. O evoluție spectaculoasă care mișcă banii pe termen scurt, dar care ne afectează masiv pe termen lung. Dacă adăugăm și celelalte tipuri de vehicule, inclusiv cele comerciale, ajungem la cifra de 10 milioane de vehicule înmatriculate în România la nivelul lunii decembrie 2022. Însă ceea ce trebuie subliniată este creșterea motorizării personale la nivel național în ultimii 5 ani cu 31%, fiind explicația concretă pentru aglomerația de pe străzile orașelor noastre.

A doua problemă: infrastructura pentru mașini care atrage și mai multe mașini

Străzile orașelor noastre sunt aceleași, iar lărgirea acestora în dauna traficului pietonal din ultimii ani nu le fac cu mult mai încăpătoare, cum nici pasajele de zeci de milioane de lei nu fac decât să mute ambuteiajul la intersecția următoare. În plus, nu vom avea niciodată suficiente resurse bugetare astfel încât să rezolvăm toate intersecțiile importante din orașele noastre cu pasaje subterane, varianta scumpă și bună pentru comunitate, sau cu altele supraterane, adică varianta mai ieftină, intruzivă și hidoasă care aduce traficul și poluarea mai aproape de ferestrele locuitorilor (vezi Pasajul Doamna Ghica din București).

Trama stradală a orașelor noastre a fost dezvoltată în principal în vremea comunismului, odată cu industrializarea forțată a țării, în niște timpuri în care puteai număra pe degete mașinile care treceau pe stradă. De-a lungul arterelor au fost construite blocuri și amenajate spații verzi și pietonale, spații publice care în ultimii ani s-au tot micșorat pentru a face loc traficului auto din ce în ce mai mare. A fost asta o decizie bună? Este una eficientă și de viitor? Cu siguranță răspunsul este nu pe deoparte pentru că nu mai ai unde să extinzi străzile, pe de altă parte pentru că deja e demonstrat că dacă faci infrastructură pentru mașini, exact mașini vei atrage. Bucureștiul a cheltuit miliarde de euro pentru infrastructura rutieră dedicată autovehiculelor în ultimii ani și este în topul celor mai congestionate orașe din lume, cot la cot cu Manila, Bogota, Paris, Roma sau Londra, conform indexului TomTom. Dacă rata de motorizare va crește până în 2028 cu încă 30%, principalele artere ale orașelor noastre vor arăta ca o imensă parcare, cu o acutizare a stării de fapt curente în care zeci de oameni dintr-un autobuz se mișcă la semafor la fel ca 5 oameni care călătoresc cu 3-4 mașini care ocupă un spațiu egal cu autobuzul într-un mod total ineficient de folosire a tramei stradale limitate. Am avea totodată o poluare și mai mare care va genera norii de smog pe care îi vedem în metropolele mondiale aglomerate, dar și cartiere în care vom fi nevoiți să reducem trotuarele și spațiile verzi pentru a ne putea parca mașinile zile întregi pentru a le folosi doar câteva ore pe săptămână.

A treia problemă, dar și rezolvarea: legile naționale și politicile urbane de mobilitate

Din fericire, România a început să pornească -timid deocamdată, ce-i drept- întâi la nivel local și apoi la nivel național pe drumul planificării traficului și transportului la nivel local după principiile mobilității urbane. Urmăresc fenomenul încă din primii ani de facultate, 2013-2014, când la nivel local am lansat grupul de inițiativă Băcăuanii vor piste pentru biciclete. Țin foarte bine minte că în acea perioadă se redactau planurile operaționale pentru fondurile europene de pe exercițiul bugetar 2014-2020 și atunci am văzut prima oară mobilitatea urbană adresată în drafturile propuse, ca ulterior planurile de mobilitate urbană durabilă să devină cerință obligatorie pentru municipiile care doreau fonduri pentru infrastructură urbană din Programul Operațional Regional (POR). Puține orașe din România s-au apucat de planul de mobilitate în 2015, fiind urmate de majoritatea în 2016 și 2017, destul de târziu, doar când a fost clar pentru toată lumea că asta e calea de urmat. Adică abia în martie 2016, când Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a emis Ordinul 233/2016 cu normele metodologice pentru aplicarea unor prevederi privind mobilitatea urbană care erau introduse în Legea 350/2001 a urbanismului încă din 2013.

Aproape toate proiectele care au fost realizate în ultimii ani în orașele din România și care au vizat dezvoltarea infrastructurii stradale beneficiază de fonduri europene accesate prin axele 3.2 și 4.1 din Programul Operațional Regional 2014-2020 și au la bază studiile, cifrele și prevederile planurilor de mobilitate aprobate la nivel local. Toate ar trebui să vizeze dezvoltarea alternativelor la călătoriile cu autoturismul personal și să ducă la reducerea emisiilor de dioxid de carbon, cu cifrele pe masă, așa cum de altfel scrie în Programul Operațional Regional și ghidurile de finanțare aferente. Având în vedere că POR 2014-2020 urmează să fie închis la finalul acestui an pe fondul prelungirii n+3 de care beneficiază România, rămâne de văzut cum au fost cheltuite și pe ce anume miliardele de euro date prin cele 8 ADR-uri (asociațiile pentru dezvoltare regională) ca organisme intermediare, lucru pe care îl vom analiza într-un material viitor.

Cu o mână luăm proiecte nepoluante, cu cealaltă generăm poluare auto

Chiar dacă Uniunea Europeană ne pune la dispoziție fonduri pentru mobilitate urbană sustenabilă, astfel încât ne asumăm să reducem automobilismul și implicit gazele cu efect de seră în orașe prin dezvoltarea alternativelor nepoluante (piste pentru biciclete) sau mai puțin poluante (organizarea și prioritizarea transportului public), România dă dovadă de inconsecvență la nivelul politicilor naționale care încurajează în mod clar motorizarea. Câteva exemple:

  • Taxa auto (cunoscută drept timbrul auto sau taxa de primă înmatriculare) a fost eliminată la propunerea lui Liviu Dragnea, astfel încât în țară au intrat de atunci și până acum sute de mii mașini la mâna a doua de care vestul Europei nu mai avea nevoie, majoritatea dintre ele fiind vechi și foarte poluante. O spun tot cifrele: la sfârșitul anului 2022, din cele 7,86 milioane de autoturisme personale, 6,36 milioane erau mai vechi de 11 ani, cu 228 de mii mai multe decât în 2021, asta în timp ce creșterea celor care au o vechime între 0 și 10 ani a fost de 25 de mii în 2022 față de anul precedent.
  • Impozitul pe mijloace de transport poluante este în continuare la un nivel foarte scăzut în Codul fiscal, fără o diferențiere în funcție de vechimea autovehiculelor sau în funcție de emisiile eliberate în atmosferă și fără ca autoritățile locale mai ambițioase să decidă, în baza principiului constituțional de autonomie locală, scheme de impozitare mai drastice pentru mijloacele de transport poluante;
  • Chiar dacă programul Rabla Clasic contribuie în mod statistic la înnoirea parcului auto, acesta nu face decât să scoată din uz autovehicule neutilizabile și care de fapt nu poluau atmosfera, permițând achiziționarea unei mașini cu motor termic care la rândul ei contribuie la creșterea emisiilor prin introducerea în circulație, având în vedere că cea casată nu era folosită. Deci problema nu e că românii își cumpără Tesla prin Rabla Plus, cum recent a declarat premierul, ci că programul clasic contribuie la motorizarea individuală a deplasărilor;
  • Guvernul a compensat carburantul cu 50 de bani/litru pentru absolut toți românii, indiferent de nivelul de trai sau de scopul deplasărilor cu mașina, în timp ce la calea ferată tăia facilitățile pentru studenți, în timp ce la transportul județean ținea plafonate sau inaplicabile subvențiile destinate elevilor.

Acestor politici contradictorii cu proiectele de mobilitate urbană menite să reducă poluarea din orașe li se adaugă discursul public dominat de o cultură a autovehiculului personal ca simbol de statut social, promovat de mulți politicieni și influenceri, dar și lipsa de asumare a decidenților locali a politicilor care să reducă traficul auto și să dea undă verde transportului public, să faciliteze mersul cu bicicleta și să protejeze pietonii. O lipsă de asumare care vine pe de o parte dintr-o frică de a nu deranja șoferii care se pot răzbuna la următoarele alegeri sau pur și simplu dintr-o atitudine populistă menită să dea dreptate majorității căreia încă nu i s-a prezentat posibilitatea ca un drum de 40 de minute cu mașina personală să îl facă în 20-25 de minute cu transportul public sau cu bicicleta.

Legea mobilității urbane durabile, adoptată datorită PNRR

În tot acest context cu proiecte calde care cârpesc infrastructura din orașe și legi reci care vin exact pe contrasensul proiectelor implementate în orașe cu bani europeni, apare un moment de cotitură care aduce niște optimism moderat în perspectiva transformării orașelor noastre: legiferarea mobilității urbane după legea adoptată în primăvara acestui an, după 8 luni de dezbateri publice.

Ceea ce în urmă cu 10-12 ani părea în România un concept abstract și găseam doar prin diverse ghiduri și recomandări europene, ale Băncii Mondiale, ale OPTAR și prin lucrările unor profesori precum Mihaela Negulescu de la Universitatea de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu”, astăzi este lege, în ciuda conspirațiilor parcă apărute de nicăieri privind “orașul de 15 minute”. Mobilitatea urbană, căci despre ea este vorba, aduce la un loc toate posibilitățile de deplasare din cadrul unui oraș și felul în care sunt aranjate acestea în spațiu, integrând toate opțiunile de transport pentru a asigura confortul, rapiditatea și eficiența mișcării, precum și reducerea poluării.

Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă definește acest domeniu ca fiind unul care asigură cadrul strategic și operațional pentru corelarea dintre planificarea și dezvoltarea urbană și transportul de persoane și de mărfuri la nivelul cartierului, orașului și la nivelul teritoriului. Tocmai despre asta este și legea, adoptată ca jalon de îndeplinit în cadrul PNRR. E și firesc cumva: vreți bani pentru autobuze electrice, sisteme de management al traficului, piste pentru biciclete și proiecte de mobilitate, asumați-va legislație care să oblige orașele să adopte politici de descurajare a traficului care produce congestii și poluare.

            Obligații serioase pentru principalele orașe din România

Legea pune în sarcina orașelor și municipiilor din România mai multe obligații pe care trebuie să le îndeplinească începând din 2025 și urmează să mă opresc asupra a trei dintre ele pe care le văd foarte importante: zonele restricționate pentru mașini, transport public prioritizat și sisteme inteligente de transport. Le voi menționa în ordinea termenului de decădere pe care autoritățile locale îl au pentru implementarea lor.

1. În maximum 2 ani de la intrarea în vigoare a legii, deci până în mai 2025, 13 municipii din România sunt obligate să instituie zone cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) prin care se vor institui restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătățirii calității aerului. În interiorul acestora va fi permis accesul doar pentru autovehiculele care respectă standardele de emisii ale zonei și, dacă este cazul, care achită tariful aferent zonei. Rămâne de văzut care dintre cele 13 municipii vizate are curajul să prevadă restricții pentru mașinile poluante sau măcar pentru cele care nu au sistem hibrid sau electric de propulsie.

Zonele cu nivel scăzut de emisii pot fi de două tipuri și consiliile locale ale celor 13 municipii sunt libere să opteze pentru unul dintre ele: zonă cu tarife de acces, caz în care autoritatea locală trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în respectivul perimetru, respectiv zonă fără tarife de acces, dar cu mecanisme care să asigure un control aleatoriu prin intermediul poliției locale. Dacă vor fi instituite tarife de acces, 75% din valoarea veniturilor colectate trebuie să meargă către investiții în proiecte pentru protecția mediului, în special pentru îmbunătățirea calității aerului.

Să enumerăm și orașele obligate să introducă ZNSE până în mai 2025, deci care în 2024 deja ar trebui să demareze studiile și dezbaterile publice care vor contura zona restrictivă care va intra în vigoare la termen: Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, București, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara. Conform legii, orice altă municipalitate care dorește să implementeze o zonă restricționată pentru traficul auto o poate face, dar fără să aibă această obligație.

Potrivit legii, până pe 2 decembrie 2023, Guvernul trebuie să aprobe metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor și a excepțiilor aferente ZNSE, document care trebuie realizat și propus de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

2. Până la 1 noiembrie 2026, toate municipiile reședință de județ au obligația să amenajeze benzi dedicate transportului public pentru liniile care au o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h. Având în vedere că legea spune că banda dedicată este o bandă destinată anumitor moduri de transport ce are rolul de a le separa de alte moduri de transport, se înțelege că reședințele de județ pot să decidă ca pe respectiva bandă unică să circule și bicicliștii sau taxiurile autorizate.

În plus, obligatoriu doar pentru București și municipiile de rangul I (Bacău, Brașov, Brăila, București, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara), planificarea și proiectarea rutelor de transport public trebuie să urmărească îndeplinirea a patru ținte:
– 90% dintre terenurile cu utilizare rezidențială să aibă acces pietonal la transport public;
– instituțiile de învățământ, medicale, pentru vârstnici și comunitare să fie situate pe o rază de 300 de metri față de o stație de autobuz, de troleibuz, de tramvai, de tren ori metrou, existentă sau propusă;
– distanța între stațiile de autobuz, troleibuz și tramvai din localități să fie amplasate la o distanță de cel mult 400 de metri una față de alta;
– 60% din populație să fie situată la mai puțin de 500 de metri distanță față de o linie de transport public care să aibă o frecvență de cel puțin 20 de minute.

Pentru îndeplinirea acestor ținte, cele 12 municipalități de rang 0 și I trebuie să dezvolte sisteme care să culeagă date localizate (GIS) necesare planificării rutelor de transport public, să le integreze cu documentațiile de urbanism aprobate și să țină o evidență statistică a deplasărilor pe care cetățenii le fac în teritoriu. Așadar, analizele de trafic care se fac odată cu realizarea/actualizarea planurilor de mobilitate urbană durabilă trebuie înlocuite cu seturi de date de mobilitate urbană care trebuie colectate și actualizate trimestrial. Primarii care vor reuși să strângă aceste date vor putea modela oferta de mobilitate, în special proiectele de infrastructură și transportul public, astfel încât să răspundă în mod direct nevoilor de deplasare a locuitorilor.

3. Până la 31 decembrie 2027, aceleași municipii de rang 0 și Bucureștiul au obligația să implementeze sisteme de transport inteligente pentru managementul traficului pentru prioritizarea transportului public (senzori cu undă verde pentru semafoare), sisteme de management al parcărilor, dar și aplicații-sisteme care să ofere posibilitatea planificării călătoriilor, informarea călătorilor în timp real, constatarea abaterilor sau eliberarea de bilete electronice. Vestea bună e că există deja multe municipii care au astfel de sisteme în implementare și că termenul avansat este unul realist.

Dacă la nivelul acestor municipii există asociații de dezvoltare intercomunitară pentru transportul public sau o asociație metropolitană care deține mandat pentru serviciile de transport public, prevederile sunt aplicabile tuturor localităților din care fac parte din respectiva zonă metropolitană.

            O lege lăsată fără dinți care are nevoie de monitorizare civică pentru a fi aplicată la nivel local

Ce pățesc orașele care nu respectă aceste termene și obligații? Ei bine, am ajuns la principală problemă a acestei legi din care, de la propunere ca proiect de lege în septembrie 2022 și până la adoptarea de către Parlamentul României în mai 2023, a rămas fără sancțiuni. Dacă Ministerul Dezvoltării propunea în varianta inițială ca autoritățile publice locale care nu se conformează să nu beneficieze de finanțare din programele cu fonduri europene sau naționale gestionate de autoritățile de la nivel central, forma finală a lăsat pe dinafară această dispoziție tranzitorie. Articolul fusese eliminat chiar de Guvernul României, care a trimis proiectul de lege la Senat fără această sancțiune, diluând considerabil forța acestei legi asumate în cadrul PNRR. Singura condiție rămasă în lege pentru obținerea finanțărilor europene sau de la bugetul de stat se referă la deținerea unui plan de mobilitate urbană durabilă și este valabilă abia din 1 noiembrie 2026.

Așadar, Legea mobilității urbane durabile este un pas important pentru reducerea automobilismului și implicit a poluării în orașe, dar nu suficient. Poate fi începutul asumării unei politici urbane de care România chiar are nevoie și care poate fi continuată cu o schemă de finanțare care să depindă în mod direct de asumarea unor decizii la nivel local pe modelul << vă dăm x milioane de euro pentru n autobuze electrice dacă amenajați atâția km de benzi unice la standardele astea >>, dar și de un mecanism de monitorizare public sau măcar public-privat care să fie obiectiv și care să evidențieze orașele care au curajul să ia decizii pentru descurajarea traficului auto poluant.

Anul viitor sunt alegeri, un context extrem de bun în care cetățenii să chestioneze combatanții la funcțiile de primar și de consilieri locali despre viziunea lor pentru organizarea transportului și traficului și în mod specific despre felul în care au de gând să implementeze legea mobilității urbane în respectivă așezare urbană dacă ajung la masa deciziilor din Consiliul Local ori cu mâna pe pixul de primar. Oricât de bine ar suna o lege, ca să producă efecte trebuie aplicată, iar cum Legea mobilității urbane durabile nr. 155/2023 a fost propusă și adoptată, pe românește, din obligație ca jalon al PNRR, cetățenii trebuie să se aștepte ca decidenții locali și autoritățile naționale să nu fie atât de dornice să o aplice, mai ales că intră în coliziune cu diferite calcule electorale. Tocmai de asta mesajul meu de final este unul de monitorizare strictă a aplicării legii la nivel local, prin solicitarea din zona civică a unui plan concret de implementare în special în municipiile vizate de obligațiile trasate.

Distribuie acest articol

85 COMENTARII

  1. Nu mi-e clar ce realizam, de fapt, prin aceste ZNSE? Mutam poluarea in alte zone ale orasului?…
    De ce sa nu tratam unitar orasul? De ce nu instituim o „taxa verde”, in functie de gradul de poluare al autoturismului? Taxa sa mearga intr-un fond al primariei, destinat exclusiv crearii si intretinerii de spatii verzi.
    De ce sa nu gandim un sistem de parcari de resedinta care sa incurajeze proprietarii sa lase masina pe loc, nu sa zbenguie cu ea?
    De ce sa nu facem, in orasele mari, hub -uri intermodale, cu uriase parcari gratuite, de la care sa plece o retea de mijloace de transport in comun, electrice (metrou, tramvai, troleibuz, microbuze electrice etc.)?
    De ce sa nu educam populatia, de ce sa nu incurajam mersul pe jos, de ce sa nu suprataxam trotinetele electrice?
    In metroul bucurestean, se face coada la lifturile destinate persoanelor cu deficiente motrice si doar 10% (cel mult!) dintre cei ce asteapta la coada chiar ar avea nevoie de acel lift. Mai mult, cel putin 20% dintre cei de la coada sunt tineri si adolescenti…

    Legi avem duium, in general, dar, in „buna” traditie a golanelii romanesti, gasim noi o modalitate sa eludam aplicarea lor.

    • „De ce sa nu educam populatia, de ce sa nu incurajam mersul pe jos,”

      Bravo Burebista, esti tare! Sigur trebuie incurajat mersul pe jos. Propun inzestrarea populatiei cu aparate care sa inregistreze numarul pasilor. Cine are mai putin de 6000 pe zi trebuie sa plateasca impozit. Cei care depasesc 10000 vor primi pantofi cu talpa de iarna de la stat.
      Se vor da premii pt cei mai harnici mergatori.

      Ca asa l-am batut pe Traian!

      • @neamtu tiganu

        Tavarisci, ai sa razi, dar aud ca PENNY (firma germana, deh!) da reducere 20% la fructe si legume, pentru cei ce fac un numar de pasi – se descarca o aplicatie a lor, cred. E ceva rau, in asta?

        Matale ce propui? Sa nu ne mai dam fundu’ jos din masina cu motor de 5 litri diesel (riscand ca acesta sa ia proportii), doar ca sa-i imbuibam pe petrolisti si sa ne otravim aerul? Stiu ca esti „petrolist” si ai boala pe masini electrice, pe eoliene, pe fotovoltaice si pe „iecologisti”, dar chiar si mersul pe jos ti-e dusman?!… :)

        • NT este biciclist convins. Și nu E-Bike! Dar la fel de convins este ca petrolul face doar bine omenirii. Și aici greșește și el, dorind binele cu de-a sila.
          Corect ar fi acea taxă verde, de care vorbiți mai sus. Planeta are un potențial finit de conversie/reciclare a CO2. Cu puterea actuală de calcul a omenirii se poate stabili care este bugetul mondial de care dispun împreună cei 8 miliarde de locuitori. Rezultă un buget per capita de care dispune fiecare în mod gratuit. Are nevoie cel cu V8 de mai mult trebuie să-l cumpere de la cel care are surplus. La licitație, cine dă mai mult are mai mult. Cine nu-și permite V8 merge cu bicicleta, fie ca vrea fie nu! Într-o lume civilizată totul înseamnă bani.

          Amprenta de carbon a superbogaților este puternic deformată de la liniaritate: deși reprezintă 1% din populație produc 16% din totalul de CO2 emis de omenire. Dacă ar cumpăra de la fiecare posesor de plămâni bugetul suplimentar de carbon, distribuirea averilor ar fi ceva mai echitabila.

          • Hantzy, „Corect ar fi acea taxă verde”
            1. Dupa cum stii in pretul benzinei peste 70% sunt taxe. Cred ca e suficient. Cu banii astia poate face statul ceva. Nu stiu de ce ar mai fi necesara alta taxa. Nu mai vorbesc de ce face statul cu banii astia.
            2. Sunt pt energii verzi, atita timp cit acestea sunt cit de cit rentabile. Pt mine, la virsta mea ar fi dement sa bag bani in ceva care eventual se amortizeaza in peste 20 de ani.
            3. Despre „echitabil” ne-a vorbit Marx si Engels, mai apoi cizmarul si acum EU. Oamenii nu sunt egali si nu exista echitabilitate. Punct.

            • 1. Taxele din prețul benzinei sunt altceva. Benzina fără oxigenul din atmosferă nu poate arde în motoare. Iar după ardere deșeurile rezultate sunt expulzate din nou în atmosferă. Corect este să fie și astea plătite. Ca orice alt lucru: mai capitalist decât atât nu se poate. Aprecieri de tipul “e suficient” nu sunt argumente.
              2. Inițial nici energiile negre nu erau rentabile. Iar rentabilitatea lor de acum se bazează tocmai pe ignorarea costurilor de la punctul 1. La fel și amortizarea. Când sunt comparate două sau mai multe alternative este incorect să se ignore anumite aspecte, de exemplu impactul asupra mediului. Restaurantul care nu le oferă toaleta gratuită clienților doar pare mai rentabil, în realitate nu este.
              3. Echitabil nu este totuna cu egal. Iar egalitatea este sub mai multe aspecte: egalitate de șanse sau de rezultat.
              Prima este de dorit, dar nici măcar Marx nu o susținea pe cea de rezultat. Cizmarul probabil nu era capabil să priceapă mai mult. Punct și eu!

            • 50% sunt taxe in RO din pretul carburantilor.
              In mare 25% petrolul, 25% acciza, 25% TVA, 25% rafinare/transport/distributie/profit.

        • Mai Mihai Viteazu, eu propun ca fiecare sa traiasca, sa se miste, cum doreste el si cum poate. Din vechime, trecind si pe la cirmaciu Niculaie se trezesc unii sa ne invete cum trebuie sa traim. Cirmaciu vroia sa mai punem un pulovar, un politician verde german ne invata sa ne spalam cu cirpa uda, sa nu consumam apa. Acum vii tu, viteazule si ai inventat mersul pe jos, chipurile sa ne scada curu.

          Nu sunt numai petrolist, ci si putinist, liber schimbist, martafoi, comunist…

          • Dacă modul în care vrei matale sa trăiești face rau altora atunci ceva nu merge, înțelegi gresit libertatea. Ei, în cazul asta trebuie luate măsuri sa te ajute sa înțelegi ca ceea ce vrei/ poti tu sa faci nu face bine altora pe termen scurt sau lung. Dacă înțelegi de bunăvoie e bine daca nu…tot vei intelege cumva. Nu intereseaza pe nimeni ce esti ci ceea ce faci.

            • Harap Alb
              si cine hotareste cine face bine si cine face rau? Si cit de rau si cit de bine? Si cit trebuie sa plateasca unul, sau sa primeasca altul?
              Deci, dupa mintea ta, daca fac baie fac rau societatii si ar trebui sa ma spal cu cirpa uda, nu?

              Presupun ca tu nu faci niciodata baie, ca prea miroase pe linga tine.

              Vezi ca ai uita-o p-aia cu generatiile viitoare, ca tot cirmaciu ne spunea!
              Interesant ca totii oamenii astia de bine sunt tare asprii cind e vorba de altii, dar cind e vorba de ei sunt f lejeri.

          • @neamtu tiganu
            Maestre, pe mine n-ai cu ce sa ma surprinzi, eu stiu exact ce hram porti.
            Cei ca tine sunt motivul pentru care „resetarea” (despre care vorbesc, astazi, cei ce au habar despre cum se conduce lumea) se va face „the hard way”. Bineinteles, vom suferi cu totii.
            Somn usor!

    • @Decebal _ „De ce nu instituim o „taxa verde”…”

      Există taxe, în prețul mașinii noi și în impozit, funcție de capacitatea motorului etc. Pentru a taxa în funcție de cât circulă, taxa ar trebui să fie în carburant, pentru că un autoturism care este în garaj nu poluează și nu deranjează traficul etc.

      Park’n ride în București (România) nu funcționează pentru că nu există un transport public articulat și nu poți merge pe jos spre serviciu kilometri șamd. Dar, da, propunerea suprataxării SUV-urilor cu motoare mari există (a se vedea Paris, spre exemplu).

      Principala sursă de poluare în București este arderea ilegală a deșeurilor, nu traficul auto.

      • ”taxa ar trebui să fie în carburant”

        Există și se numește acciză. Prețul final la pompă include acciza, TVA-ul și TVA-ul la acciză (taxă la taxă!). Nu știu care o fi ponderea taxelor în prețul carburantului în RO, în UK taxele reprezintă aproximativ 70% din prețul plătit la pompă. În funcție de fluctuațiile prețului petrolului, în unele momente taxele trec de 80% din prețul final.

        Cam care ar fi o taxă ”corectă”, 99% ? Deja activitatea economică se reduce peste tot în Europa, iar taxele excesive reprezintă principala cauză.

        • Ca de obicei, parțial adevărat și manipulativ prezentat!
          Comercianții de carburanți sunt un fel de arendasi care, în schimbul unei redevențe modice, primesc în exploatare un bun comun al tuturor cetățenilor unui stat, inclusiv al celor ce se vor naște: bogățiile subsolului. Până aici e cumva democratic. Numai că acest consum este foarte diferențiat, iar excesele actuale se reflectă negativ mai ales asupra generațiilor viitoare. Pentru a echilibra și descuraja cât de cât aceste excese a apărut această taxă de utilizare (accizele), care nu conține compensarea de CO2. Accizele reprezintă deci o cheltuială pentru arendasi și e corect sa fie supusă, ca orice alta, impozitării pe valoarea adăugată.
          În 2024 taxa CO2 va fi în UE de 40 EUR/tonă, ceea ce înseamnă cam 0,10 EUR/litru benzină și 0,11 EUR/litru motorină. În Germania, de exemplu, accizele ajung la 0,65 EUR pentru E10, 0,47 EUR pentru Diesel, iar TVA este între 25 și 29 Eurocenți pentru litrul de carburant, care costa cam 1,80 EUR la pompă. Scăzând și cei 10-11 eurocenți pentru CO2 rămân 75-78 Eurocenți profit pentru comercianți. Profitul este imens deci și nu trebuie să ne facem griji pentru viitorul ramurei respective.
          În schimb cei 11 cenți pentru compensarea CO2 sunt de departe insuficienți. Cele mai ieftine prețuri pentru compensarea CO2 le oferă Atmosfair, Climateworks, Klima-kollekte, Primaklima, MyClimate cu 23 – 74 EUR/tona CO2. Numai că propriile capacități de prelucrare acoperă doar 1% din necesar. Nu mai spun și de emisiile de CO2 din trecut.
          Si ca să răspund nelămuririi lui Harald, Cel mai corect ar fi renunțarea la taxe pentru dreptul de a murdări atmosfera tuturor si introducerea obligativității comercianților de carburanți de a crea facilitățile necesare pentru compensarea CO2 pentru întreaga cantitate de combustibil pe care o vând și au vândut-o.
          Altfel, asa cum este acum, profitul este privatizat, iar costurile în mare parte socializate. Absolut unfair!

          • Toate taxele astea le suportă în final consumatorul, iar asta scade activitatea economică pe ansamblu. Sigur că orice marxist care se respectă o să vrea taxe fără număr, sigur că postacii Berlinului trebuie plătiți și ei din ceva, dar în final oamenii săraci devin și mai săraci, pentru că ei suportă toate taxele astea.

            Poți să desființezi mâine companiile petroliere, poți să le falimentezi și să le preia statul pe toate, așa cum s-a procedat cu căile ferate britanice în 1948. În acel moment poluarea o să fie ca în RDG și ca în România lui Ceaușescu, iar postacii Belinului vor înălța ode socialismului biruitor. Nu e nimic nou, s-a mai întâmplat odată. Numai că la comuniști există bunul obicei de a se omorî unii pe alții, în luptele interne pentru putere. Ești pregătit pentru asta? 😀

            • Harald, iar vorbești pe alături! Am scris clar că eu aș elimina toate taxele. Ofertanții de produse petroliere să se îngrijească ei înșiși de reciclarea CO2 și să aibă dreptul de a vinde doar atât cât pot compensa. Crezi ca nu vor introduce costurile în prețul produselor oferite? Ba bine ca nu. Ei au dreptul să nu fie altruiști. Dacă ei nu o fac, eu de ce aș accepta să fiu mărinimos și să renunț la dreptul meu pentru un mediu curat, sănătos și nepoluat?
              Nu cer desființarea niciunei companii, ci doar evaluarea produselor oferite și dpdv al impactului lor asupra mediului. În cel mai capitalist mod posibil. Așa cum restaurantul îți socotește și sarea din meniu, tot astfel trebuie considerate și emisiile rezultate din utilizarea petrolului. Fără excepție!
              Așa că toate speculațiile tale pentru care ai pierdut timpul să le scrii sunt păpuși de paie.

      • @Constantin
        Nu prea inteleg, la ce taxa va referiti?
        Eu ma refeream la o taxa anuala / impozit (sau un coeficient aplicat impozitului pe autovehicule), care sa diferentieze net impozitul platit pt. un autoturism Euro 6 de cel platit pt. un autoturism Euro 3, de aceeasi capacitate cilindrica.
        Suprataxa sa mearga la primarie, intr-un fond destinat exclusiv spatiilor verzi.

        • @Decebal _ „Eu ma refeream la o taxa anuala…”

          Taxa anuală există, în funcție de capacitatea cilindrică, iar banii colectați de administrațiile locale sunt folosiți inclusiv în scopuri legate de protejarea mediului.

          Dar, ea nu poate fi o „taxă pe poluare, de mediu etc.”. Dacă țin mașina pe care o am în garaj și o folosesc pentru a merge în concedii la mare să zicem, ea devine o taxă pe proprietate. (O creștere a taxei pe proprietate are o altă filosofie socială, ține de nivel de trai și avutul celor mai săraci cetățeni UE etc. Nu este pentru poluare.).

          Așadar, cum autoturismele cu motoare termice poluează atunci când ard combustibil, fiecare poluează proporțional față de cantitatea de combustibil consumat, așadar, taxa pe poluare este firesc să fie legată de cantitatea de carburant consumată, respectiv, să fie inclusă în prețul acestuia.

          @Harald
          Deja taxele incluse în carburanți depășesc jumătate din prețul acestora la pompă. Nimeni nu mai face publică structura acestor taxe, dar 1 cent per litru („centul lui Blănculescu”) încă merge la Buget pentru a compensa pierderile generate de falimentul Bancorex !

          O creștere a acestora, pe de o parte, s-ar reflecta în toate prețurile, generând costuri suplimentare în transport, inflație etc. Pe de altă parte, deși ar reprezenta o „taxă de mediu” proporțională în principiu cu nivelul de poluare al fiecărei mașini, ea mai mai fost propusă și a fost respinsă de persoanele cu funcții de decizie, proprietari ai unor vehicule care au consum mare.

          …Și totuși nu ar fi perfect echitabilă, pentru că vehicule cu un consum similar pot polua diferit, în funcție de echipamentele antipoluare din dotare, nivel de uzură etc., dar este mult mai echitabilă decât taxa pe proprietate despre care ați scris.

          • Constantine, Constantine, pai impozitul pe care-l platesti pentru masina, dupa capacitatea cilindrica, nu tot taxa de proprietate este, fie ca sta sau nu masina in garaj? De ce sa platim aceeasi taxa pentru proprietati care afecteaza in mod diferit mediul, chiar daca au aceeasi capacitate cilindrica?
            Daca vrem sa descurajam „cazanele full-option” cu coada lunga de fum, nu trebuie sa le supra-supra-supra-taxam? Cu riscul de a-i supara pe „petrolisti”, desigur. :)
            Mergand mai departe, de ce sa nu scadem impozitele la casele cu impact de mediu scazut? De ce sa nu fie zero impozitul pentru casele pasive sau certificate nZEB?

            • @Decebal _ „Daca vrem sa descurajam „cazanele full-option” cu coada lunga de fum…”

              Dom’le, mă dau în vânt după metafore bine alese…Una-i una, alta-i alta, după cum a zis cu înțelepciune tovarășu’ Kim.

              Inspecțiile tehnice (treaba cu fumul, ca să fie clar) se fac periodic. Dacă opinați că se fac incorect, apoi asupra celor care le fac trebuie să vă îndreptați mânia, nu asupra vechimii autovehiculului. Cât privește sursele de poluare, spre deosebire de statele occidentale, în România traficul auto se situează abia pe locurile 3-4.

              Îndrăznesc, cu modestie, să vă recomand să lecturați și celelalte comentarii pe care cu permisiunea autorului le-am făcut la articol. Toate cele bune!

            • Tovarase Constantin, care dai citat din Kim, asa-i, una-i una, alta-i alta. Ce treaba are ITP -ul cu plata pe masura poluarii? La ITP, un autoturism EURO 3, va fi judecat dupa normele EURO 3 – poate trece, linistit, ITP -ul, dar tot va polua mai mult decat un EURO 6. Zic bine sau iar gresesc, pe undeva? :)
              Cu parere de rau, v-am trecut pe lista de „petrolisti”. :)

  2. Stimate autor, asa, la rece: Va referiti cumva la Timbrul de mediu? cand vorbiti de Dragnea

    “In luna iunie a anului trecut, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a declarat ilegal timbrul de mediu, aflat in incompatibilitate cu articolul 110 al Tratatului privind functionarea Uniunii Europene. Asta inseamna ca proprietarii de masini care au platit deja taxa de timbru au optiunea de a cere in instanta recuperarea banilor.”

    https://www.delta-inmatriculari.ro/taxa-de-mediu-a-fost-eliminata-cum-iti-poti-inmatricula-acum-masina-simplu-si-rapid/#:~:text=9%2F2013%2C%20care%20reglementa%20plata,fi%20obligati%20la%20plata%20ei.

  3. Felicitari pentru analiza. Populismul tine in loc multe lucruri in Romania, din pacate… Cine a avur curaj sa fie inaintea vremurilor acum are parte de dezvoltare si de surplus de cetateni (Cluj, Oradea etc). In Bucuresti calitatea vietii lasa de dorit si masina care domina spatiul public este un factor determinant. Bine punctat si cu impozitele mici si taxa auto inexistenta. Romania, cimitir al masinilor poluante! Stai si te intrebi daca UE (prin principalele tari din vest) nu ne-a lasat in mod deliberat sa ii scapam pe ei de fumegatoarele lor pe patru roti…

    • @Silviu Manea _ „fumegatoarele lor pe patru roti…”

      Verificarea tehnică a autovehiculelor se face periodic, iar a celor cu o vechime de peste 10 ani se face anual.

      Dacă credeți că verificările sunt defectuoase, atunci asupra celor care le fac ar trebui să se îndrepte nemulțumirea dumneavoastră, nu asupra vechimii vehiculelor. Altfel, după cum probabil știți, există autovehicule mai vechi de 10 ani care „fumegă” mai puțin decât unele mai tinere.

      Argumentul prezentat de dumneavoastră vine de obicei din partea constructorilor de automobile, care își promovează astfel produsele.

      Pe de altă parte, un autoturism garat poluează mai puțin decât unul care circulă zilnic, prin urmare, rațional, taxa „pentru poluare” ar trebui să fie înglobată în carburant. Vă las pe dumneavoastră să descoperiți de ce nu se întâmplă, deși propuneri/discuții au mai fost în acest sens.

  4. Foarte frumos, dar de ce mergeți cu BMW seria 5 la Centrul de Afaceri, unde sunt ședințele de Consiliu Local, și nu cu transportul public? Vorbiți de politicienii care și-au luat autoturism ca statement, în condițiile în care dvs aveți BMW seria 5?

      • Stimatu viceprimar ar fi putu sa mearga cu bicicleta. Dar mnealui e VIP si are nevoie de sofer.
        P:.S Eu, nefiind VIP, am mers azi in oras, am avut niste treburi, cu bicicleta. M-a prins o furtuna si plaoie cu piatra. Fata imi este sablata.
        PPS am avut noroc deoarece am trecut pe linga o masina parcata, care a deschis usa din spate in fata mea. Am ocolit-o in extremis, mai ales ca alta masina ma ocolea pe mine!

  5. Apreciez timpul si documentarea in detaliu al autorului. Dar nu este decat o lege care ma indoiesc ca va fi aplicata. Asa cum a fost si este legea deseurilor si gropilor de gunoi pentru care avem acum infrigement. Apoi sa vedem si cauzele. 1. Bucurestiul nu are o zona metropolitana determinata clar juridic si teritorial. 2. Nu are un PUG unde sa fie inclusa zona metropolitana. 3. Fiecare sector prin primar si – a facut propriile actiuni fara sa gandeasca unitar si global pentru intregul oras. 4. La o densitate de 11.000loc/kmp nici un primar de sector nu ar trebui sa mai accepte noi blocuri cu 10-25 etaje. 5 Terenurile vechilor platforme industriale sa includa doar blocuri de P+4 si multe spatii verzi. Acum in platforma Aversa Obor sunt in proiect 10 blocuri de 25 etaje. 6. Trotuarele sa nu mai fie taiate la 50cm latime si taiati aiurea copacii din parcuri ce apoi se usuca in 2-3 ani. In carierul Pipera langa spitalul nou Oculus trotuarul are maxim 25 cm, se merge ca pe barna. 7 Multe institutii publice mutate in orasele din aria periurbana/metropolitana cu descentralizarea centrului orasului. 8. Parcarile de resedinta platite la valoare mare si folosirea parcarilor colective etajate. 9. In toate microcartierele locuri speciale pentru parcare biciclete dar si triciclete adulti. 10. Taxarea si impozitarea adecvata ale celor care au si folosesc masini de teren in oras si mai mult de o masina per familie.

    • @Agora _ „Asa cum a fost si este legea deseurilor si gropilor de gunoi pentru care avem acum infrigement.”

      Principala sursă de poluare în București o reprezintă arderea ilegală a deșeurilor. În Occident această sursă de poluare a fost îndepărtată de mult, prin urmare, traficul auto a devenit de mare importanță.

      UE pur și simplu nu-și poate imagina că se pot petrece pe teritoriul său adevărate dezastre ecologice, precum cele din jurul capitalei României, prin arderea deșeurilor!

      • Arderea ilegala a deseurilor este acum mult mai diminuata. Ca sa aveti o perceptie reala ar trebui sa cereti de la Garda de Mediu cate locuri de ardere exista in Bucuresti si comunele suburbane f.apropiate.Apoi cati locuitori la case cu curte mai folosesc lemne si carbuni ori deseuri. Nu ne spuneti cat spatiu verde a disparut in 30 de ani din oras. Dar cele 1,5 mil. de autoturisme, care circula zilnic fac mai multa poluare decat deseurile care ard la final de saptamana. Apoi camioanele mari au interdictie de a intra in oras. Betonierele doar pentru santierele de constructii. Marile malluri trebuiau ridicate la periferie nu in zone semicentrale. Ca dv.va iubiti masina este foarte bine dar dati explicatii dupa date concrete.

        • @Agora _ „…ar trebui sa cereti de la Garda de Mediu”

          Vă rog să priviți seria de emisiuni TV „România te iubesc”, se poate vedea online și din afara României și indiferent de apartenența dumneavoastră politică. Cea mai recentă emisiune pe subiect a fost difuzată chiar astăzi 26.11. Garda de Mediu este o glumă proastă. Pentru București NU există niciun incinerator de deșeuri; de aproximativ un deceniu se dorește construirea unuia și nu i se găsește locul.

          Dar, dincolo de gropile de gunoi pentru care avem infringement, după cum scrieți, la noi se ard deșeuri de către „procuratorii de cupru”, se ard saltele pentru arcurile din ele, se ard deșeuri importate, se ard vehiculele dezmembrate, pentru a se valorifica metalul șamd.

          Faptul că nu locuiți în București face să nu știți că autocamioanele (TIR) circulă prin oraș, dar nu-i nimic, aflați de la mine. https://www2.pmb.ro/adrese_utile/transport_urban/autorizatii_taxi/acces_auto_grele.php …Asta cu iubirea este o glumă?

          Vă rog să nu-mi spuneți că locuiți în Heidelberg, pe malul Neckarului, ori în vreun alt orășel asemenea, cu un pronunțat caracter ecologist. Pentru că, în acest caz, nu înțeleg de ce ați avea o atitudine favorabilă față de inepțiile edililor bucureșteni.

          • Bun, dv. aduceti in prim plan orase cu densitati mai mici de locuire. Dar au suprafete mult mai mari. Cum s – a construit in acele tari si cum a fost la noi in ultimii 50 de ani cu socialism multilateral dezvoltat.
            Apoi fara nervi si cu argumente cum sa facem o noua si largita infrastructura fara sa demolam ceva?!!. Chiar pasajele facute in ultimii ani muta traficul rutier de la un nod la altul. Pentru Bucuresti situatia nu va avea solutii viabile pe termen lung ci doar aparente.

  6. Nu vom scăpa niciodată de mentalitatea „Anglia are faliții ei, noi de ce să nu-i avem pe ai noștri?” Importăm toate prostiile din Vest fără a ne pune problema dacă se potrivesc sau nu reliefului, climei sau mentalității noastre, doar ca să dne demonstrăm docilitatea și adeziunea la „valorile europene”!
    Da, anul viitor vor fi alegeri, pentru mine fix apetența candidaților de a implementa „soluții de mobilitate” va fi criteriu de departajare. Dar exact în sensul INVERS…

  7. 60% din populație să fie situată la mai puțin de 500 de metri distanță față de o linie de transport public care….

    Ha, ha, ha… cind am citit asta am crezut ca e la misto, o fi un pamflet, … incredibil de cita birocratie sunt in stare alesii. Chiar e adevarat, chiar e lege?
    Si cind te gindesti ca se tot vorbeste de reducerea birocratiei, parca vad ca se va forma o comisie la fiecare primarie, care va avea niste directori, secretare, calculatoare si care vor monitoriza situatia numarind batrinii, persoanele cu copii in brate, si vor masura cu pasul distantele. Si se vor face si rapoarte.

    • Cred ca metroul din Drumu Taberei s-ar putea califica, restul mijloacelor de tranSport in comun mai mult demareaza si opresc – nici nu mai au unde accelera, daca mai prind stopuri/ petreceri de pietoni. In viitor va deveni rentabila doar rishca electrificata pentru transportul in comun a cel mult 4 persoane!

    • @Neamtu tiganu _ „Ha, ha, ha… cind am citit asta am crezut ca e la misto,…”

      Da, e cam la mișto, dar nu din cauza distanței, ci din pricina impredictibilității totale a transportului public în România. Cele mai exacte erau orarele trenurile…Au ajuns o glumă, cu întârzieri de zeci de minute.

      Știi când pornești, dar, dacă schimbi trei mijloace de transport să zicem, niciodată nu poți estima când ajungi. Niciodată!

  8. In oras circul aproape exclusiv cu bicicleta si stiu despre ce vorbesc

    1. In ge a crescut ceva circulatia bicicletelor si si cea a mortilor in trafic.
    2. Doar un naiv, sa nu-i spun altfel, poate crede ca bicicletele ar putea rezolva circulatia in marile orase. As mentiona ca populatia imbatrineste, ca exista multe zile cu ploi, vint, zapada, canicula.
    3. Nu e spatiu de parcare biciclete si, cel mai rau, bicicletele se fura in veselie.

  9. PNRR este in multe privințe o colecție de obiective nerealiste pe care cineva crede ca le rezolva aruncând suficient de mulți bani. Am câteva probleme cu întreaga discuție:
    1. Popularitatea masurilor (in traducere, suportul social) nu este suficienta. Legile nepopulare nu vor avea suportul societății. Fără o pregătire prealabila, legea apare pe un teren in care poate sunt câțiva susținători, dar nu e nici pe departe ce ar trebui sa fie.
    2. Un oraș care are o infrastructura bine articulata poate evolua spre reducerea necesitații autoturismelor. In Majoritatea orașelor pe care le știu eu, nici poveste de sa ceva. Transportul in comun trebuie sa fie foarte bine pus la punct in termeni de frecventa, cost, convenienta etc.
    3. Povestea cu ciclismul urban e cam forțată. Romania are o clima temperat continentala, cu perioade semnificative din an in care ciclismul este ca sa fiu blând nepractic.
    4. Electrificarea si reducerea dimensiunilor vehiculelor personale ar fi poate o decizie mai pragmatica pentru traficul urban, in direcția reducerii poluării. Pentru asta trebuie construita infrastructura adecvata.

    • Clima la Amsterdam sau, si mai bine, la Copenhaga, e mult mai rece si ploioasa ca in Romania nemontana. Si totusi bicicletele sint foarte folosite. Asta nu inseamna ca mi-as dori sa merg pe bicicleta.

      • E mult mai rece si ploioasa vara! In rest este o clima cu ierni blânde si umede, climat influentat de atlantic.
        N-ai sa vezi decât foarte rar zapezi si viscole, sa nu mai vorbim de demperaturi sub -5C. Si am un mare dubiu ca cineva foloseste bicicleta pe când ninge, bate vântul puternic de bubuie moristile de la kinkerdijk sau ploua abundent, nu mocaneste ca mare parte din timp.
        China era un mare fan al bicicletelor dar asta din cauza ca nu aveau oamenii bani sa-si cumpere masini, nu de placere.

    • 1. mai toti „inteleptii” propun legi restrictive in locul unora constructive; urbanismul si sistematizarea au nevoie de spatiu suplimentar, nu de restrangerea lui; in acest sens a avut dl.Ionita un articol cu o analiza critica corecta in ce priveste inflexibilitatea legislatiei amenajarii teritoriale;
      probleme cu traficul erau si pe vremea lui Napoleon;
      daca se doreste o comparatie la netezimea asfaltului, un experiment la indemana e Galati-Braila: la Braila inaintea refugiilor de tramvai indicatoarele de obligare te trimit atat pe banda1 cat si pe banda de tramvai, pe cand la Galati te obliga doar pe banda1 (plus ca si pistele de biciclisti se continua prin intersectii adeseori pe partea stanga: pe langa ambuteiajele create, virajele la stanga peste pistele de biciclisti sau liniile de tramvai devin deosebit de periculoase);

  10. Intrebare: sunt permise carutele cu cai? Pe langa legile de mobilitate, mai trebuie reglata usor din buton si mentalitatea romanilor, asa cum cauti frecvente la radiourile mai vechi. Atata timp cat exista unii care merg si pana la chioscul de tigari cu masina, ma indoiesc ca toata lumea va accepta noul mediu ecologizat. Pentru unii „miscare” inseamna flexarea gleznelor pe pedalele masinii sau cel mult schimbarea vitezelor. Pe de alta parte, tot UE vine si spune: dragii nostri daci liberi, nu este suficient doar sa amenajati piste pentru biciclete sau sa taxati masinile, ci trebuie sa construiti o retea feroviara care sa conecteze orasele cu alte orase sau localitati si care sa fie folosita de navetisti, de cei care lucreaza in Pipera sau de cei care fac „naveta” Bucuresti- Mall Baneasa pentru shopping. Pentru asta desigur, trebuie ca guvernul sa stranga vreo cativa ani din bucci si sa nu sifoneze nici un euro din PNRR. Apoi ne miram ca rata mortalitatii in randul romanilor este mare, din cauza obezitatii, AVC-urilor, infracturilor miocardice sau stresului. Ca fapt divers, Parsiul are 3 centuri si o construiesc pe a patra si cu toate astea traficul este infiorator in oras la ore de varf. Domnu’ Ciolacu succes la construit infrastructuri!

  11. Criteriul de 500 m este scoas din pix. De la usa blocului unde locuiesc pana statie de tramvai am de mers 700- 800m, la un autobuz 1km si la un troliebuz 1,7 km. Mai sa fie, ar trebui demolate multe din blocurile socialiste, largit carosabilul ca sa ajunga transportul public la 500m. Daca scriati la 1km era mult msi realist. De aici se vede ca multe straregii, drafturi si proiecte sunt facute din birouri si nu din teren. Nu stiu a folosi nici macar Google Earth ci doar pentru Solitaire.

  12. 357 masini la 1000 locuitori. dar in Bucuresti si Cluj cifrele sunt altele, respectiv peste 700 masini la 1000 locuitori. nu adunam Salajul si Vasluiul cu Bucurestiul sa dea o medie frumoasa. In plus numeroase familii au 2-3 masini. Termenul 2026 este extinctiv pentru a doua transa de masuri. prima transa este Q2 2024. de exemplu vreo 550km piste de biciclete in mediul urban (22% ar trebui sa fie in Bucuresti, apoi procentual pentru fiecare oras), iar 6600 de statii de incarcare electrice trebuie sa fie construite. din care vreo 1300 in Bucuresti, adica cam 250-300/sector, in functie de populatie. PNRR capitolele 6 si 10. PNUMD vine cu REDUCEREA DE LOCURI DE PARCARE SI BENZI SPECIFICE

    • @Robert _ „in Bucuresti si Cluj cifrele sunt altele…”

      În Roma sau Paris, Madrid sau Barcelona, spre exemplu, cifrele sunt altele. Am fost acolo în orele de vârf și este cu totul incomparabil cu București în orele de vârf. …În primul rând, datorită unui bun management al traficului.

  13. „…perioada din viața noastră pe care o petrecem în mașini pentru a ajunge la școală, la muncă sau pe unde avem treabă este una considerabilă. Calculați orele zilnice, înmulțiți cu săptămânile dintr-un an, calculați la scara a zece ani și vă veți speria când veți avea în față perioada uriașă pe care o puteți dedica familiei, unui sport, unui proiect nou sau pur și simplu statului degeaba, somnului, relaxatului, că avem nevoie și de ele ca să trăim în armonie.”

    Senzational sofismul* asta! 😂️

    Cica „perioada din viața noastră pe care o petrecem în mașini pentru a ajunge la școală, la muncă sau pe unde avem treabă este una considerabilă”, perioada care „o puteți dedica familiei, unui sport, unui proiect nou sau pur și simplu statului degeaba, somnului, relaxatului”.

    Sigur ca da, „o putem dedica familiei etc.”, insa NUMAI DACA NU MAI MERGEM DELOC la scoala, la munca sau pe unde avem treabă, ci stăm acasa 7/24. Că, daca mergem „pe unde avem treabă” pe jos, cu bicicleta, cu metroul/tramvaiul/autobuzul, perioada din viața noastră pe care o petrecem deplasindu-ne ASTFEL e de citeva ori mai mare decit daca folosim automobilul personal. Vad ca despre placerea de a te inghesui in mijloacele de transport in comun, de a te ploua asteptindu-le, de a cara doua valize pina la gara (si soacra in spinare) cind pleci din localitate etc. nici nu aminteste autorul textului politico-ideologic de mai sus.

    (*)

    sofism, sofisme substantiv neutru
    1. Silogism sau raționament corect din punct de vedere formal, dar greșit din punctul de vedere al conținutului (fiind bazat pe un echivoc, pe utilizarea aspectelor neesențiale ale fenomenelor etc.), adesea folosit pentru a induce în eroare.

  14. Locuiesc in Cluj pe un deal si lucrez pe altul. Il invit pe autor sa faca o data traseul cu bicicleta. Da sa faca si cumparaturi , sa duca si doi copii la scoala. Il las sa aleaga ziua….sau o perfecta zi de iarna cu lapovita, sau una din aia cu 36 grade vara la umbra. Nu aveti de ce imi multumi, stimate autor.

  15. Din păcate autorul articolului nu a trăit în comunism ca să poată face comparație.
    „Mobilitatea urbana” promisa de UE a fost încercată de Ceaușescu. Și la oraș (centrul civic din București de exemplu) și la sate (sistematizarea urbana)
    Și din păcate pentru autor, România era mult mai poluata în comunism decât acum deși nu erau atâtea mașini personale și benzina era pe cartela. Bicicleta nu va rezolva transportului urban. Nici trotineta, nici zona cu taxa.

  16. Intotdeauna am gasit timpul petrecut in masina personala o delectare. Ma bucur atat de mult de drumurile motorizate incat adeseori aleg rute intortocheate, mai ales cand ma intorc de la munca. Poate si pentru ca sunt pe jumate ardelean si vietuiesc in Ardeal tind sa prelungesc plimbarea mergind cu maxim 40-50 hm/ora in oras si maxim 80 intre localitati. Bucuria mea e cu atat mai mare cu cat intreaga familie impartaseste gustul pentru motorizare. Probabil ca cele mai frumoase si reusite conversatii in familie se petrec in masina, mai ales in ambuteiaje. Ba mi-aduc aminte ca am stat odata o juma de ora la bariera cu nevasta si 2 amici si ne-am simtit excelent, ca aveam termosurile cu ceai rece la noi si era vara asa ca a iesit un picnic de minune la umbra tufelor feroviare. Desi detinem 2 masini, preferam sa ne programam drumurile in asa fel incat sa mergem impreuna si tare mi-e mila de cei care nu au ocazia asta de a petrece timp tihnit cu familia sau care, egoisti fiind, prefera sa pedaleze singuri pana la serviciu doar ca sa scape de forfota celor mici sau de gura soacrei. Ii compatimesc pe biciclisti si pentru ca nu prea dau semne ca ar pricepe ca ei sunt cei mai expusi la poluarea urbana. Sincer, sunt depasit de etalarea masochismului acestor sisifi urbani: ei cer tot mai multe piste…in orase, in loc sa caute locuri frumoase, ozonare, precum padurile unda sa se plimbe fara grija accidentelor.

    Ador plimbarile cu masina si pentru muzica (e singurul loc unde pot asculta la volum mare un Miles Davis de pilda), carti (pesemne si biciclistii pot asculta audiobookuri in casti…dar, e oare vreo placere in a…lectura in hartoape, claxoane si co2?) si, desigur, sex.

    Deci. Orice individ care atenteaza la proprietatea mea motorizata si la bucuriile mele marunte de burghez, este un comunist (oricum s-ar numi el pe sine: ecologist, progresist, pesedistliberschimbist sau haurist, ). Si-l invit sa se deplaseze in Corea de Nord si, eventual, sa ramana acolo, ca aia nu au ambuteiaje si nici poluare, iar bicicletele sunt ieftine si galbene.

    • chiar si un ecologist impatimit ar trebui sa se poata sensibiliza la lirica asta specifica spiritului autentic al pasunismului urban, care dealtfel ar fi in armonie cu modele naturale precum musuroaiele de termite si stupii de albine, daca n-ar fi constransa de legi si reguli stupide;

    • @euNuke _ „Intotdeauna am gasit timpul petrecut in masina personala o delectare.”

      Și eu. O bună bucată de vreme scoteam Gazeta Sporturilor și o așezam pe volan, delectându-mă cu citirea ziarului, asemenea altor participanți la trafic din jurul meu, alături de care stăteam în plin bulevard. La dus, o oră și jumătate din viață. La întors, la fel.

      Când a fost construită a două bandă de circulație pe porțiunea de sosea de centură pe care s-a construit ea, timpul s-a redus la aproximativ 30 de minute.

      Așadar, dacă prin construcția de noi șosele este atras traficul pe ele, conform teoriei prezentate în articol, atunci pentru decongestionarea centrului orașului soluția este construirea unor șosele ocolitoare. Ei bine, nu! Amenajarea Centurii Bucureștiului este discutată și nerealizată de cel puțin un sfert de veac.

  17. Sunt adeptul folosiri transportului public si chiar fac asta in fiecare zi. Totuși nu știu prea multe orașe mari din lume in care transportul public este suficient de dezvoltat ca sa bata flexibilitatea oferita de automobil. In încercarea de a oferi acestea opțiune in orașul in care trăiesc exista o rețea destul de buna (autobuze sau trenuri la cca 1 km distanta de potențialii călători, dar cu frecventa destul de modesta). Totuși intre orele 9 si 16 si 19-23 majoritatea autobuzelor circula cu 1-2 călători, sau chiar goale.
    Ma întreb de ce in epoca in care tehnologiile recente permit, in numeroase meserii, munca de acasă (telemunca cum se spune acum in România) nu se renunța la deplasarea oamenilor spre „birouri”.
    Ma întreb de asemenea de ce trebuie sa se înghesuie 2 milioane de suflete in București si nu pot lucra la fel de bine in alte orașe sau chiar sate. Știu ca sunt argumente legate de piața, concentrarea de afaceri, contacte, etc, dar ele nu se aplica in toate companiile sau agențiilor guvernamentale.
    Bicicleta este un mijloc de transport destul de periculos (ceva mai puțin periculoasa decât o motocicleta, am pe strada mea niște cruci dedicate unor suflete sacrificate pe altarul Harley Davidson). Am avut doi colegi bicicliști care au avut accidente grave după ce au fost loviți de un automobil, unul într-un parc!. Ambii s-au pensionat anticipat. Am asistat la un alte accident, la doar 50m de casa mea in care un biciclist a fost lovit de o mașina. Si asta când exista pista dedicata pentru biciclete.
    La felul cum se conduce in București sau Cluj mersul cu bicicleta este un act de mare curaj.

    • @Alex din Bush _ „de ce trebuie sa se înghesuie 2 milioane de suflete in București si nu pot lucra la fel de bine in alte orașe…”

      Corect!

      De ce nu s-or fi gândit la asta și cei din Tokyo, sau Manila, spre exemplu, mă întreb ?!…

  18. In trecut romanii traiau foarte ecologic: case din lut, acoperite cu olane, wc-uri in natura, deplasare cu vehicule motorizate cu aprindere prin ciomag si care consumau sub 5 kg de fan la suta de kilometri. Comunitatile erau autosuficiente: fierar, tabacar, croitor, brutar etc. Nu exista obezitate dar nici viata intelectuala. Hotia era combatuta eficient, fara pedepse drastice.
    Urbanizarea a presupus eficientizare, progres economic dar si poluare ori crize, imbogatire fabuloasa dar si saracie totala, coruptie dar mai presus de toate: viata intelectuala, si asa-numitul progres.
    Acum intelectualii ne pun sa ne intoarcem la caruta sau sa acceptam sa traim la mila elitelor urbane (am vazut in comunism si pos-comunism de ce sunt capabile..).Resurse pentru o conversie eficienta si corecta nu exista.
    Nu o sa mire pe nimeni ca va castiga a treia varianta: selectarea unor elite fara pretentii intelectuale, extremiste care vor frana progresismul cu orice pret.

  19. Legea este un SF.
    Pedalatul acesta pe mersul pe jos si pe bicicleta este exagerat la maximum.
    Dimensiuni, frecvente de timp, distante sau procente legiferate sunt scoase din burta.

  20. Pentru început există o soluție asemănătoare nodului gordian. Nu necesita fonduri, doar o lege drastica prin care se oprește dezvoltarea cantitativa a orașelor mari, respectiv construcția de blocuri și a investițiilor economice. Va rezulta dezvoltarea provinciei si stoparea migrației spre capitala si spre Cluj, Timisoara, Iasi, etc. Poate apare chiar si o migrație dinspre aceste centre a unor oameni care vor sa aibă o vista mai liberă.

  21. Bucurestiul este aglomerat din momentul cand incep scolile pana se termina, evident nu in perioada vacantelor.
    Daca vreti un oras curat trebuie identificata problema care duce la acest trafic.
    Problema este la Ministerul Invatamantului respectiv inscrierea copiilor la scoala se face si cu mutatie.
    Daca ar disparea aceast paragraf, orasul ar scapa de zeci de mii de drumuri cu masina pe zi ale celor care-si duc copiila scolile mai ,,bune” din alte zone decat din cea de resedinta sau pentru ca in zona chiar nu au o scoala. Alte drumuri aiurea apar pentru ca nu-si fac profesorii treaba la ora se apuca sa le dea meditatii copiilor din clasa a a 3-a.
    Deci solutia exista, insa cineva trebuie sa fac cava si printre aceste cevauri este ca primarii sa nu mai schimbe borduri, ci sa faca scoli si gradinite, nu piste de biciclete si ca profesorii sa fie stimulati sa-si faca treaba.
    Pe cel cu care nu coboara din masina sa mearga la paine nu poti sa-l schimbi, oricate constrangeri ai face intotdeauna va exista o banda a 2-a pe care sa se opreasca pe avarii.

  22. Bucurestiul este aglomerat din momentul cand incep scolile pana se termina, evident nu in perioada vacantelor.
    Daca vreti un oras curat trebuie identificata problema care duce la acest trafic.
    O problema este la Ministerul Invatamantului respectiv inscrierea copiilor la scoala se face si cu mutatie.
    Daca ar disparea aceast paragraf, orasul ar scapa de zeci de mii de drumuri cu masina pe zi ale celor care-si duc copiila scolile mai ,,bune” din alte zone decat din cea de resedinta. Alta problema la Primarii pentru ca in unele zone chiar nu au o scoala.
    Alte drumuri aiurea apar pentru ca nu-si fac profesorii treaba la ora se apuca sa le dea meditatii copiilor din clasa a a 3-a.
    Deci solutia exista, insa cineva trebuie sa fac cava si printre aceste cevauri este ca primarii sa nu mai schimbe borduri, ci sa faca scoli si gradinite, nu piste de biciclete si ca profesorii sa fie stimulati sa-si faca treaba.
    Pe cel cu care nu coboara din masina sa mearga la paine nu poti sa-l schimbi, oricate constrangeri ai face intotdeauna va exista o banda a 2-a pe care sa se opreasca pe avarii.

  23. Pistele de biciclete sunt făcute să cazi cumva în vreo gura de canal sau să cazi de pe bicicleta și vorbește de avioane

  24. Genul asta de politici rupte de realitate isi are zilele numarate, clasa medie a saracit prea mult. Nu pentru ca in sine ar fi indezirabile, ci pentru ca se pretinde aplicarea lor heirupist-revolutionara intr-o societate care nu e pregatita deloc pentru asa ceva. Sunt pe fond niste utopii, exact ca si comunismul, a caror aplicare practica prin revolutie/decret are acelasi potential genocidar prin efecte pervers-colaterale.
    Progresismul are desigur rolul sau, insa nu stie unde sa se opreasca si de aici ni se trag toate.

    • Zimbaretule, exista baieti silitori, bine intentionati, harnici, ca acest prieten al nostru, Ghingheș, care doresc sa miste ceva, sa zica si ei ca, vezi Doamne, sunt importanti.

      Din nefericire imboldul „ca sa fac bine umanitatii”, e mai puternic decit inteligenta seaca, pragmatica, uneori inumana, si ajung la contrariul intentiilor.

      Dar la Bacau se poate, sunt multi moldoveni pe acolo!

      • @neamtu tiganu _ „Dar la Bacau se poate…”

        Chiar se poate, merg periodic prin Bacău și se circulă cu mult mai bine decât în București. Astfel, autorul articolului (eu am presupus că este un consilier al primarului, domnia-sa fiind ocupat cu chestiuni mai importante) nu cunoaște, cel mai probabil, realitățile bucureștene.

        Doar că astfel de texte decredibilizează formațiunea politică din care autorul face parte.

  25. Distanță casă-serviciu : 12, 5 km
    Timp total ( dus-intors) cu masina 50-60 minute Cost lunar 290 ( la prețul de azi al benzinei)
    Timp total cu transportul public : 160 minute în medie, cu un minim de 140 și maxim de 180 Cost lunar 600 lei ( costul a două abonamente lunare eu + soția)
    Deci, prefer ca cele minim 100 de minute diferență să le petrec dormind sau făcând cu totul altceva decât statul prin stații. Plus economia de bani.

  26. Vreau sa inteleg mai bine.
    Lipsa infrastructurii si/sau cu PNRR-ul contribuie la legarea de glie (urbana)?
    Nu mai exista drumuri unde se poate merge cu caruta sau sareta?
    Nu o sa se mai cante cantecul meu preferat din copilarie?
    „Peste munti si peste vai
    Trece o caruta
    Si din toate fetele
    Tu esti mai draguta”

    :))

  27. Felicitări domnule Gingheș și mulțumim: ați abordat o temă de discuție aproape absentă din agenda publică și politică. Creșerea masivă a traficului cu automobile personale reprezintă unul dintre cei mai importanți factori care diminuează calitatea vieții în orașele medii și mari. Practic, înmulțirea fără precedent a autoturismelor „mânâncă” spațiil verzi și pietonale, solicită soluții de parking și garaje, adică o categorie de spații a căror grad de ocupare este redus în mare parte din zi și deci, din an. Ceea ce înseamnă că spațiile cedate parcărilor sunt spații scoase -sustrase altor funcții citadine: agrement, relaxare, circulație etc.
    S-a ajuns în situația în care pietonii efectiv se strecoară pe trotuare îngustate de necesitatea creării de alveole de parcare temporară. Însă mulți șoferi urcă și parchează direct pe trotuar.
    Avertizarea-amendarea celor care ocupă astfel zonele pietonale este timidă – primarii nu prea au curaj, de teamă că pierd voturi.

  28. Am citit articolul cu atenție și am ajuns la convingerea că, din lipsă de timp, domnul primar a pus scrierea lui în sarcina unui consilier. În necunoștință de cauză, acesta a îndeplinit sarcina superficial. Cu permisiunea autorului și a administratorilor platformei contributors.ro, îndrăznesc să aduc câteva observații, ca locuitor al unui „mare municipiu din România”, având speranța că cel care a scris textul le va citi.

    Adjectivul „excesiv” care determină substantivul „motorizare” omite să definească excesul, respectiv, norma în raport cu care se înregistrează un surplus, un exces. România are cea mai mică rată de motorizare din Uniune, cu 10% sub cea a Bulgariei și aproximativ jumătate din cea a Italiei, spre exemplu. În cazul în care raportarea se face la vreun stat african, la Liberia, să zicem, atunci autorul textului a uitat să menționeze acest lucru. Altfel, dacă pe o străduță îngustă se întâlnesc două autoturisme, deja sunt prea multe.

    Și, pentru că am scris despre Italia, acolo sunt străzi croite în urmă cu 2000 de ani pe măsura carelor trase de un cal, dar un bun management al traficului face circulația posibilă și astăzi. Astfel, am ajuns la PRICIPALA cauză a dificultăților din traficul bucureștean: lipsa infrastructurii și ineptul management al traficului.

    București este singura capitală europeană care nu are o centură rutieră funcțională. Dacă, spre exemplu, lucrezi în zona Fundeni, sau Voluntari și locuiești în Popești, este tragedia vieții! Centura este o MIZERIE! În mod normal ar trebui să mergi cu mașina pe centură 20 de minute, căci prin oraș faci o oră și jumătate. Este preferabil orașul.

    Managementul traficului este îngrozitor! Spre exemplu, circul frecvent pe Șoseaua Pantelimon și aproape de fiecare dată prind cele aproximativ 10 semafoare pe care la întâlnesc sincronizate pe culoarea roșie. Este incredibil! Pare o glumă proastă a unei minți „deranjate”, dar nimeni din partea autorităților nu este interesat de asta.

    S-a inaugurat cu mare tam-tam, în schimb, o bandă dedicată transportului în comun, pe o arteră cu patru benzi pe sens, unde se circula oricum fără nicio problemă. Acolo unde există probleme, însă, ele rămân nerezolvate.

    Apoi, București este singura capitală europeană prin care circulă autobetoniere. Nu doar că îngreunează traficul urban, dar aduc pe străzi noroi din șantiere, astfel că viața bucureștenilor se derulează invariabil între glod și tină, după cum se succed anotimpurile. În toate capitalele europene mortarul se prepară pe șantier, în București, nu!

    În nicio capitală europeană mașinile mari de marfă NU au acces. Marfa este depozitată în spațiile construite pe centură, iar aprovizionarea se face noaptea (seara târziu, dimineața devreme) cu VAN-uri. În București mașinile de marfă blochează în mod curent traficul, fără ca edililor să le pese câtuși de puțin.

    În toate capitalele europene mașinile de curățenie spală străzile noaptea, dar în București merg pe străzi când vor contractanții, mari firme care derulează afaceri dubioase cu primăriile.

    Cât despre poluare, consilierul care a scris articolul bate câmpii cu grație, „copy-paste” după documente vest-europene, fără nicio legătură cu realitatea românească.

    Principala sursă de poluare în București este arderea ilegală a deșeurilor (a se vedea seria de emisiuni TV „România te iubesc”). Pe locul al doilea se află arderea combustibililor fosili în centrale termice. Abia pe locul al treilea se situează traficul auto, la concurență cu spulberarea de vânt a prafului și nisipului de pe șantierele neprotejate. În Occident, aceste surse de poluare au fost înlăturate de mult, de aceea traficul auto se află pe primul loc.

    Ne-siguranța rutieră este exemplificată îngrozitor de DN2/E85, „drumul morții”, un exemplu elocvent de inepție în managementul traficului și lipsă criminală de infrastructură. Sistemul constructiv „o bandă și jumătate” este vinovat de sute de accidente și vieți pierdute! Este, probabil, exemplul cel mai relevant de nesiguranță rutieră din Europa!

    A pretinde că nu există soluții, ori că sunt „prea multe mașini”, în contextul în care România are cea mai mică rată de motorizare, este nu doar recunoașterea incompetenței în rezolvarea problemelor, ci complicitate la crearea dezastrului actual din traficul rutier și dovada incapacității de a îmbunătăți situația. Eu cred că este suficient, pentru o radicală îmbunătățire, să adoptăm soluțiile din Vest. Inclusiv în privința trotinetelor electrice.

    A spune că dezastrul actual de pe șosele nu este creat doar de mașinile care sunt, ci mai ales de cele care vor fi (cu referire sofistică la probabila viitoare creștere a ratei de motorizare în România) este ridicol, dacă nu ar fi mai degrabă o dovadă de aroganță. Repet, uitați-vă cum administrează traficul rutier statele UE care au un număr dublu sau triplu de mașini la mia de locuitori și copiați de la ele! NU resursele lipsesc, ci voința funcționarilor publici de a lua în seamă nevoile reale ale cetățenilor!

    Transportul public din București este, spre deosebire de alte capitale sau mari orașe europene, TOTAL imprevizibil. Dacă în Barcelona, bunăoară, îți poți planifica un itinerar care implică trei mijloace de transport, consultând online orarele de parcurs, în București, probabil nici peste un deceniu acest lucru nu va fi posibil!

    Pe străzile Bucureștiului apar peste noapte șantiere care blochează cu lunile traficul. Conducătorii auto conduc cum au chef, iar autobuzele se defectează (sau chiar iau foc) atunci când vor ele. Apariția în trafic a gropilor, autobetonierelor, camioanelor, sau a mașinilor de curățenie nu poate fi anticipată niciodată. Despre ce fel de mobilitate urbană vorbim?!

    În fine, „Taxa auto” este aberantă dintr-un motiv simplu, dar aparent de neînțeles pentru autorul textului, anume că reprezintă o barieră comercială pe o piață unică. Mai pe înțelesul domniei-sale, ar însemna ca un cetățean din Moinești care cumpără mașina cuiva din Bacău ar fi nevoit să plătească o taxă.

    Starea tehnică a autoturismelor este verificată periodic, iar a celor cu vechime peste 10 ani, anual. Dacă autorul crede că verificările sunt defectuoase, apoi asupra celor care le fac trebuie să se îndrepte atenția domniei-sale, nu asupra vârstei vehiculelor. Există, spre exemplu, autoturisme mai vechi de 10 ani, care consumă și poluează mai puțin decât SUV-uri de construcție recentă, prin urmare, de ce nu propune autorul suprataxarea SUV-urilor? (A se vedea decizia edililor parizieni, spre exemplu.) …Care ar fi de fapt tot o prostie pentru România, din motivele arătate anterior.

    Mult, puțin, mic, mare, frumos, urât etc. sunt termeni subiectivi …Impozitul pe mijloacele de transport este „mic” în raport cu ce, în statul UE cu cei mai săraci cetățeni? În raport cu veniturile românilor? Dacă ar fi stabilit în funcție de nivelul de poluare, impozitul pentru mijloacele de transport ale instituțiilor publice ar trebui să fie uriaș, întrucât sunt cele mai poluante.

    Dacă se dorește înnoirea parcului auto, atunci programul de stimulare ar face bine să aloce prime de casare mai mari, să zicem de 2500EUR (cum era prin Germania, dacă-mi amintesc bine). Apoi, cât timp vehicule cu motoare termice se produc în UE, nu văd problema dacă se achiziționează astfel de mașini. De altfel, NU este foarte clar dacă cele cu motoare electrice sunt mai ecologice decât cele cu motoare termice. Amprenta ecologică pentru fabricarea vehiculelor este similară, iar energia consumată poate fi obținută din energie primară, în mai mare sau mai mică măsură, de origine fosilă. Depinde de mai mulți factori și nu-i loc aici de analiză asupra temei.

    „Posibilitatea ca un drum de 40 de minute cu mașina personală să îl facă în 20-25 de minute cu transportul public” nu există în București și acesta este motivul pentru care parcările precum cea din Pantelimon sunt pustii și se află într-o cumplită mizerie.

    Am scris acest comentariu întrucât se apropie alegerile, iar USR pare rupt de realitățile României. Nu știu dacă autorul textului îl va citi, dar problemele punctate mai sus sunt într-adevăr teme de mare interes pentru cetățeni. Tratate realist de către politicieni, ele pot capta interesul alegătorilor. Tratate superficial, pun USR într-o postură ridicolă.

    • Dle Constantin aveti un of cu motorizarea din Ro. Dar amestecati mere cu pere. Prima problema este lipsa unei viziuni de extindere teritoriala. Densitatea de locuire urbana in Ro extrem de mare nu se gaseste in multe capitale europene. La fel si de institutii, firme publice si private. Daca se continua cu noi areale de blocuri de 15 si 20 etaje cu 2-4 tronsoane/scari in zonele vechi industriale sunt sigur ca va veti muta din Bucuresti.

      • @Agora _ „…aveti un of …”

        Am urmărit expunerea subiectelor conform arhitecturii articolului. Vă rog recitiți textul articolului în paralel cu cel al comentariului. Aș fi vrut să fie un singur „of”, regret că sunt mai multe.

        Dacă veți căuta argumente în densitate urbană, mă tem că nu ați ales cea mai bună sursă. Vizitez ceva mai des Barcelona, ca să dau un exemplu…Mulți turiști, aglomerație mare etc. Circulația rutieră este la ani lumină față de București, care are densitatea 8.260,6 loc./km². Barcelona are aproape dublu. 15.800 loc./km². Dublu !

        Principalul „of” este lipsa infrastructurii. Următorul este managementul inept al traficului. Nu le mai ierarhizez că mi-amintesc iar și mă apucă nervii „ăia răi”.

  29. Greseala societati este ca a dat acces la permis CONDUCERE auto la orice analfabet functional si la orice netestat pt consum de droguri. Solutia anulat permisul pe viata la orice drogangiu sau depistat cu urme drog in sange.sau firul de par..la fel si la cei ce au accidentat pietoni pe marcaj sau zone pietonale sau au facut accident auto cu victime . Retestare la 10 ani pt permis auto test teoretic pt reinoire.

  30. Domnule Ghinghes, daca cititi comentariile, imi permit sa va dau un sfat – interveniti cu clarificari, se spun multe aiureli!

    • Da, dar sa intervina mai iute ca ma asteapta soacra cu cumparaturile in fata la lidl si se face juma de ora de cand am patruns pe teritoriul orasului sfant. Deci, si io tin sa aflu mai multe despre ‘conspiratiile aparute de nicaieri’ despre orasu sfant de cinspe minute. Asijderea, as vrea sa aflu care-s promotorii aia rai ai ‘automobilismului’ si de ce crede autorul ca reducerea automobilismului ar genera moblitate urbana,. Daca stau putin sa ma gandesc, chiar si conceptul asta maret -mobilitate urbana- este ceva de-a dreptul nebulos in textul domnului promotor al biclismului. Poate vine cu o definitie, nu neaparat a dumnealui, poate sa fie si dintr-un dictionar de bruxeleza.

  31. In socialism s-ar fi spus ca sunt prea multe masini si trebuie inputinate, ca tovarasii pot sa circule si cu transportul in comun.
    In capitalism s-ar fi spus ca arhitectura urbana nu mai corespunde realitatilor si circulatiei urbane si trebuie adaptata, pentru a veni in folosul cetatenilor/contribuabililor.
    Oare ce spunem noi, apud UE?

  32. Orasul Bucuresti nu are si nici nu a avut o strategie de regenerare urbana. Nimeni nu se gandeste ce facem cu microcartierele dormitor cu blocurile construite intre 1970- 1987 care au mari probleme de confort. Ce se poate demola si ce se poate construi in loc. Apoi si cu zonele cu case vechi declarate ca perimetre urbane protejate. Caci si aici s – a construit haotic, fara a se respecta niste limite. De cat spatiu verde avem nevoie si cat este poluarea fonica si al aerului. Fiecare se vaita in felul sau. Imobiliarii ca dau faliment, automobilistii ca traficul este infernal, locuitorii ca suporta prea multa poluare iar sistemul medical arata ca in Bucuresti sunt multe boli date de poluare. Puna nu vor fi puse in ecuatie banii si afacerile cu constructiile si locuitorii, infrastructura si calitatea mediului nu se va rezolva nimic decat lamentari din toate partile.

  33. În Ploiești nu există poluare (râdeți dar nu aveți de ce) poate sa putea cât cuprinde garda de mediu spune fară excepția că nu sau înregistrat valori ridicate de poluare și atunci pentru ce să nu merg cu mașina personală?

    • @Iorgu _ „În Ploiești nu există poluare…”

      Într-adevăr, Petrobrazi oferă perioade în care pur și simplu simți că nu mai ai aer și te sufoci.

      Periodic primește amenzi, dar suficient de mici pentru a nu deranja prea mult. Ei bine, astfel de situații sunt cu totul de neimaginat în statele vest-europene. Pentru ele, oricât de mici ar fi, emisiile din traficul auto reprezintă în prezent cea mai importantă sursă de poluare.

  34. Nici la Min. Transportului nici la Primaria Capitalei nu am vazut si citit un studiu despre raportul transport public structura si eficienta si cel personal. In Varsovia, Sofia, Budapesta liniile de tramvai sunt de 3-4 ori mai numeroase decat autobuzele si troleibuzele. Aceasta pentru ca ocupa un spatiu mai mic, timp pe parcurs mai mic. In Bucuresti extinderea autobuzelor chiar electrice si troleibuzelor face ca circulatia sa devina infernala pe bulevarde si strazi de latime medie si mica. Iar traseele de tramvai pot fi in sistem de circuit.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Ghingheș
Cristian Ghingheș
Cristian Ghingheș este specializat în domeniul mobilității urbane, cu o lungă experiență la nivel local. În prezent este viceprimarul Municipiului Bacău și în paralel coordonează analiza politicilor locale de mobilitate în cadrul Institutului Quartet.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro