vineri, martie 29, 2024

Legea tinerilor bogati

A intrat in vigoare legea tanarului debutant in afaceri, respectiv Ordonanta de Urgenta  nr. 6 din 2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri, impreuna cu normele de aplicare.

La o prima citire, avantajele de care beneficiaza tanarul intreprinzator sunt destul de importante. Primesti 10,000 de euro nerambursabil, esti scutit de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajator pentru maxim patru angajati, ai acces la un credit de cel mult 80,000 de euro garantat de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM si esti scutit de la plata taxelor de inmatriculare a firmei efectuate la Oficiile Registrului Comertului.

Aceste avantaje sunt incurajatoare si ca tanar pana in 35 de ani care nu isi gaseste un loc de munca potrivit cu abilitatile, cunostintele si experientele sale, te hotarasti sa accesezi programul. Mai intai observi ca daca ai mai fost asociat intr-o firma, nu esti eligibil. Asadar, sunt exclusi antreprenorii care au trecut printr-un faliment sau printr-o afacere care pur si simplu nu a mers si a fost inchisa. Se stie ca majoritatea antreprenorilor trec cel putin printr-un esec, dar din care invata insa foarte mult. Astfel, ei stiu la a doua incercare cum sa evite greselile din trecut si astfel sa-si organizeze mai bine afacerea.
Dar sa presupunem ca nu ai mai fost asociat intr-o firma si esti eligibil sa accesezi programul. De la inceput, legea te limiteaza la infiintarea unei firme cu cel mult cinci coduri CAEN in obiectul de activitate  Nu vad de ce trebuie sa fii limitat doar la cinci coduri. Daca iti dai seama pe parcursul implementarii afacerii ca vrei sa-ti schimbi activitatea sau sa te dezvolti si in alte domenii? Cand alegi cele cinci coduri, poti sa te inseli in privinta a ceea ce va merge bine si ce nu. Mai mult, firma trebuie sa-si autorizeze codul sau codurile CAEN in baza carora functioneaza. Deci nu ar fi nicio problema sa ai 100 de posibile domenii de activitate in actul constitutiv si sa-ti autorizezi insa codul pe care faci investitia si implicit planul de afaceri. Probabil tinerii intreprinzatori trebuie sa viziteze mai des Oficiul Registrului Comertului.

Daca totusi stii bine ce faci si esti sigur ca afacerea ta va functiona, vei afla ca trebuie sa angajezi cu contract de munca cel putin 2 salariati pentru care primesti un punctaj de 10 puncte, in loc de 20 de puncte cat e maxim aferent angajarii a patru salariati. De retinut ca punctajul maxim al unui plan de afaceri este de 100 de puncte. Din punctul meu de vedere, obligativitatea angajarii unor persoane nu isi are rostul intr-un start-up. Acest lucru duce la necesitatea folosirii banilor din proiect, in mare parte, in salarii. In acest mod iti ramane o suma mai mica pentru investitii. Mai mult, un contabil iti ia mai multi bani daca ai salariati. La un calcul simplu, cheltuielile cu 2 salariati si contabil ajung la minim 2500 lei pe luna, tinand cont ca in conditiile acestei legi nu platesti contributiile de asigurari sociale datorate de angajator. Astfel, in 12 luni firma va cheltui peste 7,000 euro, in doi ani peste 14,000 euro, iar in trei ani, cat trebuie sa tii acesti angajati, peste 21,000 de euro. Tinand cont ca o investitie se recupereaza intr-un anumit numar de luni, sa luam de exemplu 24 de luni daca economia si piata respectiva functioneaza decent, inseamna ca valoarea proiectului de investitii pentru cei 3 ani ajunge sa fie foarte mare: 21,000 euro salarii si contabil + investitia in utilaje/dotari de minim 20,000 euro sa zicem + chirie si utilitati pe trei ani de minim 25,000 euro. Astfel, ajungi la un buget total de aproximativ 66,000 euro, din care doar 10,000 ii primesti de la stat sub forma de sprijin nerambursabil.

Daca analizezi cu atentie grila cu punctajul planului de afaceri, vei vedea ca legea te “incurajeaza” sa iei credit pentru contributia proprie. Astfel, daca folosesti economii personale sau bani de la familie sa acoperi partea ta de 50% din afacere la care se adauga si TVA-ul care este neeligibil, primesti doar 10 puncte fata de 20 cate se acorda pentru acoperirea contributiei proprii prin credit garantat de Fondul National de Garantare. Haideti sa facem si aici un calcul, la realizarea caruia m-am consultat cu un consilier de la o banca comerciala. Sa zicem ca vrei sa imprumuti 50,000 de euro. De obicei creditele pentru afaceri se ramburseaza in 10 ani. Astfel, la aceasta suma trebuie sa achiti rate lunare medii de 680 de euro, timp de 120 de luni, deci rambursezi in total 81,600 euro! Cati tineri debutanti in afaceri si lipsiti de experienta risca sa acceseze un program la care cheltuielile lunare pot depasi 2,000 de euro formate din rata la banca si cheltuieli curente pentru salarii, contabil, utilitati, chirie? Daca se acorda creditul in lei, atunci ratele lunare sunt mai mari, deoarece dobanda la lei este mai mare ca la euro. Fondul de Garantare a Creditelor pentru IMM garanteaza 80% din valoarea creditului. Deci 20% trebuie garantat de catre tanarul debutant. Insa putini stiu ca garantia trebuie sa fie de obicei un imobil sau un teren aflat in intravilan care beneficiaza de utilitati. Autoturismele si terenurile in extravilan nu sunt acceptate drept garantie.

Deci, la o scurta analiza, observam ca tanarul debutant in afaceri trebuie sa detina un apartament, sa aiba bani suficient de multi pentru a suporta cheltuielile lunare ale afacerii in perioada de inceput cand nu vor exista incasari, si sa stea bine din punct de vedere psihic. Mai mult, ar trebui sa detina un spatiu decent pentru a-l transforma in sediu de productie sau de lucru, astfel incat planul de afaceri si proiectiile financiare sa fie fezabile.

Problemele nu se opresc insa aici. Pana acum am vazut ca esti depunctat daca angajezi doar doua persoane si daca acoperi contributia proprie din economii si nu din credit. Legea isi doreste ca tinerii sa investeasca in tehnologii noi. Astfel, daca tanarul investeste in aceste tehnologii primeste 10 puncte, in loc de 5 daca se prezinta cu un plan de afaceri prin care nu-si propune sa achizitioneze aceste tehnologii. Ori, tehnologiile noi sunt foarte scumpe si aproape imposibil de achizitionat prin aceasta lege. De asemenea, daca planul de afaceri vizeaza sectorul de productie, primesti 20 de puncte, daca vizeaza sectorul de servicii primesti 15 puncte si daca doresti sa faci o afacere in domeniul comertului, primesti doar 10 puncte.  Punctajul minim pentru accesarea programului este de 60 de puncte. Asadar, daca faci un proiect in domeniul serviciilor, acolo unde tinerii sunt mai inclinati sa inceapa o afacere, esti depunctat si risti sa nu aduni punctajul minim necesar accesarii programului.

La toate acestea se adauga problema privind evaluarea planului de afaceri. In normele de aplicare a legii se mentioneaza ca “evaluarea planului de afaceri se face online de catre aplicatia software.” Asa ceva suna cel putin ciudat si ridica semne de intrebare legat de calitatea planurilor de afaceri ce vor fi finantate. De asemenea, nu sunt facute publice descrierile criteriilor de evaluare a planurilor de afaceri. Evaluarea unui astfel de plan de afaceri se face de regula de catre persoane cu experienta in derularea de afaceri, care sunt atrase din mediul privat. Nicidecum o evaluare de continut nu poate fi efectuata de catre un software sau de catre un functionar dintr-o institutie publica.
Eu cred ca legea va genera multe aplicatii. Insa aceste aplicatii vor veni din partea unor tineri sprijiniti din spate fie de familie, fie de rude sau prieteni cu bani si experienta, fie de apropiati care au anumite spatii ce pot fi utilizate in scopuri comerciale. Doar acestia isi pot asuma riscurile privind lipsa de lichiditati generate de o afacere accesata prin intermediul acestei legi.

Legea poate fi insa imbunatatita. Consider ca ea nu trebuie sa te limiteze sa-ti infiintezi o firma cu doar 5 coduri CAEN, ci sa poti avea in actul constitutiv cate coduri vrei. Ar trebui totusi sa-ti acreditezi codul CAEN in baza caruia doresti sa accesezi programul. Legea trebuie sa-ti permita sa nu angajezi oameni si sa-ti dea un punctaj mai mare daca angajezi una, doua, sau peste 3 persoane. Astfel, te concentrezi pe afacere si nu pe plata cheltuielilor curente mari ale firmei. Legea nu trebuie sa diferentieze suportarea contributiei proprii din fonduri personale fata de credit. Vorbim de tineri intreprinzatori si nu de imbogatirea unor banci. De asemenea, consider ca sprijinul nerambursabil trebuie urcat la 20,000 de euro si astfel sa se finanateze mai putine planuri de afaceri, insa mai fezabile. Ca la orice finantare din bani publici, Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru IMM-uri, este obligata sa publice criteriile de evaluare a planurilor de afaceri, precum si descrierea acestor criterii.

Distribuie acest articol

28 COMENTARII

  1. Este natural ca facilităţile oferite de Stat să fie supuse unor condiţii limitative.

    Odată pentru a asigura şi beneficiul Statului, nu numai un „cadou” oferit întreprinzătorului – spre exemplu, impunând crearea de locuri de muncă, Statul câştigă CAS, impozite pe venituri etc şi deci îşi recuperează o parte din investiţie.

    În al doilea rând pentru a împiedica frauda. Nu ar fi primul caz în care o facilitate ar fi deturnată, nici primul caz în care fonduri obţinute aproape de pomană au fost sparte pe maşini de lux şi vacanţe exotice, iar firma falimentată imediat ce şi-a pierdut calitatea de instrument de mulgere. De asta condiţia să nu mai fi fost asociat într-o firmă (care s-a desfiinţat sau a dat faliment) este imperios necesară.

    ~Nautilus

  2. Mi se pare o idee foarte buna, un sprijin real… 10mii de euro nerambursabili sunt o multime de bani, care fac diferenta atunci cand esti la inceput de drum, in plus primesti sprijin si pentru plata salariilor angajatilor(sau a platii cas-ului, din ce stiu ai omis la calcul acest avantaj), si numai vorbesc de banii „garantati” care ii vei imprumuta sigur din banca… bani, pe care acum nu-i mai vezi „doar cu buletinul”… toti acesti bani sunt adevarata mana cereasca pentru un tanar cu idei stralucite.

    Sugerez tuturor care sunt impotriva initiativei sa vada filmul de oscar The Social Network / Reteaua de socializare… si se stie ca e un fil inspirat din realitate (vezi Facebook); Acesta este doar unul din marile succese ale unor companii de garaj … cati stiu cum a inceput Aple, Nike, Microsoft imi vor da dreptate!

    Ordonanta poate fi imbunatatita, nimic de spus, dar este un inceput si nimeni nu vrea sa faca din ea doar o alta forma de asistati sociali, (de ce sa nu dam 70de mii)…cu timpul, poate intr-un an doi se vor vedea si punctele ei slabe, ce trebuiesc schimbate sau ajustate.
    Tot ce as dori este sa nu se arunce cu bani la copii/nepoti de oameni care isi permit si singuri inceperea unei afaceri… pentru ca asta suna a ajutor financiar dat aiurea din buget.

    • „Acesta este doar unul din marile succese ale unor companii de garaj … cati stiu cum a inceput Aple, Nike, Microsoft imi vor da dreptate!”

      Parcă e un citat de la Tony Robbins. Doar că el a spus-o pe vremea când Reagan era în viaţă, înainte de a pocni bula dot.com-urilor şi pe vremea când nu se gândea nimeni la criza de la finalul lui 2008.

      Ideea companiei de garaj (la noi era „de apartament”) îi face pe români să se închine şi să se dea 3 paşi înapoi de parcă au auzit de Satana. De asta corporaţiile ne înghit cu totul, cum îşi înghite şarpele prada, şi publicul obişnuit, deşi a simţit pe pielea lui efectul politicilor pro-corporatiste (taxa de primă înmatriculare, umflarea bulei imobiliare, dobânzi la credit de 3-4 ori mai mari ca în Vest, oscilaţiile cursului valutar) într-o pornire de masochism colectiv le aplaudă.

      Corporaţia, simbolul capitalismului dominant în Vest, este la noi SOCIALISTĂ. Fiindcă noi nu suntem o populaţie de aventurieri, de întreprinzători, ci una de angajaţi, aşa ne-a învăţat socialismul. Suntem atât de obsedaţi de ideea unui venit mic şi sigur, a unui loc de muncă 8-17 şi a regularităţii casă-serviciu-supermarket încât a fost inventată la noi o nouă insultă „politically correct”: când publicul vede câte un tip cu figură de interlop într-un X5 nu-i mai spune „ţigan, derbedeu, bandit etc”. Acum îi spune „e unul care nu are venituri constante” :)

      Firma de apartament a fost privită după Loviluţie ca un mijloc mic-burghez de spoliere. Firma de apartament cumpăra pe nasturi spaţii, utilaje, camioane de la defunctele întreprinderi de Stat. Firma de apartament angaja oamenii la negru, sau cu salariul minim pe economie în cartea de muncă. Firma de apartament făcea evaziune fiscală. Firma de apartament făcea ca patronul să se dea cu Grand Cherokee şi angajatul cu tramvaiul. Firma de apartament alimenta chefurile stropite cu şampanie la „bambu”. Firma de apartament avea de multe ori ca patron câte un mare comandant de Poliţie sau alt bugetar de rang înalt. Şi după ce făcea toate astea şi multe altele, firma de apartament îşi încheia cariera eroică murind glorios, într-un faliment provocat, pentru a-l lăsa pe patron să iasă curat şi nevinovat, cu altă firmă proaspăt înregistrată.

      Corporaţia nu a oferit mult mai mulţi bani unui angajat. Poate şefilor le-a oferit averi şi o carieră prestigioasă, dar nu funcţionăraşilor. Însă a oferit ceva care compensa, acelaşi lucru pe care îl putea oferi şi socialismul. Onorabilitatea.

      E o mare diferenţă între a fi un fel de om la toate îmbrăcat în blugi într-o firmă cu câţiva angajaţi, chiar dacă eşti gras plătit, şi a fi (introduceţi aici titlu-romglez-ridicol-şi-pompos) pe un salariu asemănător. Cu carte de muncă. Cu posibilitatea de a lua credite. Cu prestigiul legitimaţiei. Cu şefi direcţi şi colegi care au mai multă şcoală făcută pe bune decât un „conu’ Jiji cu Maybachul” şi care dau impresia că ar avea un orizont mai larg. (Doar impresia. Nu au.) Întocmai ca într-o instituţie comunistă de Stat, funcţionăraşul de ghişeu -debutant cu 1000 RON pe lună- are o poziţie socială demnă. Cu familie, cu program regulat, cu colegi şi şefi cu care poate interrelaţiona, cu o viaţă ordonată.

      E un progres atât de mare încât omul nostru devine excesiv de cocoş (fără legătură cu omul de afaceri cu acest nume) şi începe să-i porcăie pe cei din jur, convins că n-au, ca el, studii, cravată, „ifone”, limbaj romglez stupid şi Logan în rate, că sunt nişte ţigani interlopi din cartiere proaspăt asfaltate de primarul Almanahe şi că nu-i ajung nici la degetul lui mic, la care şi-a păstrat unghia lungă de la el de la ţară. Chiar dacă numai costumul „întreprinzătorului cu firmă de apartament” valorează cât jumătate din Loganul lui, şi Vertu-ul cât cealaltă jumătate.

      Astfel încât, dacă speri că aceste facilităţi oferite de Stat te pot ajuta să te lansezi în afaceri şi să dezvolţi ceva ca Fornetti, JOE, Recaş sau Jolidon, e mai bine s-o faci în tăcere în neo-socialismul corporatist. Fără comparaţii cu magnaţii ridicaţi de jos, cu Steve Jobs, cu Bill Gates, sau, Doamne fereşte, cu neo-james-bondul cunoscut ca Julian Assange. Cel care se mândreşte prea mult atrage scuipaţii, DNAul, recuperatorii, ANAFul…

      ~Nautilus

  3. Sunt consulrant in afaceri si ofer afaceri la cheie. Pina acum am fost contactat de multe persoane de peste 35 ani care doresc infiintarea unei afaceri care sa aiba in front office o persoana tinara: fiu , nepoata, fin etc.
    Mi se pare discriminatoriu avantajul oferit celui sub 35 ani (normal ar fi fost 25 ani) si faptul ca absolut oricine in Romania(ma refer la cei necinsiti) va beneficia de aceste avantaje daca va pune un tinar in fata.

    • Da, insa e la fel de usor sa pui in fata si un tanar de 25 de ani, asa ca pentru cazurile asta e acelasi lucru. Pentru cazurile in care chiar tanarul vrea sa faca ceva ar fi prea limitativa limita la 25 de ani – de exemplu un tanar [viitor] doctor inca mai aer de terminat facultate/rezidentiat si deja trece de limita de 25.

  4. mi-a picat sub ochi la un moment dat un act de infiintare a unei firme in Statele Unite. La partea cu obiectul de activitate era o singura fraza scurta: orice mai putin activitati bursiere si financiare (ceva in genul asta).

  5. Programul acesta a fost anuntat ca iminent anul trecut prin luna iulie.
    L-au tot amanat. Eu de exemplu nu am mai putut sa astept si mi-am deschis firma normala.
    Am studiat legea in amanunt. E foarte prost conceputa. E si usor dicriminatorie.
    Adica:
    1.Daca firma e in mediul rural primesti 10 puncte, daca e in mediul urban doar 5
    Nu inteleg de ce se cramponeaza statul de locul unde e firma. Pana la urma scopul e dezvoltarea economiei care e praf si pulbere pe tot cuprinsul tarii.
    2.Daca vii cu bani de acasa ai 10 puncte daca te finantezi prin credit ai 20.
    De cand naibii capitalul propriu e descurajat in detrimentul creditului bancar ? Adica ma bagi in gura lupului, ma pui sa garantez cu casa si alte minuni pentru o aberatie.
    3.Daca investesti in tehnologii moderne primesti multe puncte.Ce inteleg ei prin tehnologii moderne ? Ca si google e tehnologie moderna, de exemplu. Exista pe undeva exemple de tehnologii moderne ?
    4.Trebuie sa angajezi minim 2 salariati si daca vrei punctaj maxim trebuie sa angajezi 4. Astia-s nebuni ? Ce fel de start-up e ala cu 4 salariati ? Asta e deja afacere iar costurile care sunt generate de cei 4 salariati sunt f mari, avantajele provenite din scutiri sunt relativ mici.

    Proasta lege.
    As zice ca legea a fost gandita de vreun lacatus mecanic de la guvern in colaborare cu femeia de serviciu.
    Imi pare rau dar asa se vede.

    • As spune mai degraba bine targetata, decat proasta. Statul incearca sa sustina ceea ce ii convine:
      1. Incearca sa sustina mediul rural
      2. Sustine investiile mai curajoase (a celor care si-au asumat riscul finantarii externe)
      3. Sustine tehnologii noi – probabil ca exista o lista
      4. Din nou, e genul de startup gandit sa creasca mare. Nu e pentru un magazinas de cartier, mai degraba pentru un centru de productie mic.

  6. analiza e corecta si destul de serioasa. O adaugire as avea, ca m-am lovit de ea.

    Legea ii exclude si pe tinerii care au avut functii de conducere in alte firme, nu doar cei care au fost asociati. In concluzie, daca ai lucrat la alta firma, ai invatat, ai ajuns sus, si acum vrei sa faci ceva de unul singur, legea nu mai e pentru tine.

    E pacat ca legea nu-i stimuleaza pe cei tineri, ambitiosi si care sa aiba si experienta – cred ca asa rata de ardere degeaba a banilor ar putea fi scazuta….

    Incerc totusi sa fiu pozitiv, si sa spun ca e totusi un pas in directia buna, cu mult loc de imbunatatiri

  7. Imi fac si eu un calcul (pt mine):

    10p 2 salariati (cine naiba angajeaza 4 pers din start nush)
    10p banii de acasa (pt ca nu merge sa iei credit e o idiotenie completa, tu iti mai acoperi din cheltuieli si prin ce castigi pe drum)
    15p servicii (e ff greu sa faci productie ca nu ai cui sa-i vinzi … nu ai relatii la inceput etc…)
    5p urban
    –-
    40 p … wtf ?!?!
    hai sa zicem ca iau credit pt inca 10p ->
    50 p … abia ma apropi de alea 60p care sunt minime

    imi lipseste ceva ? are cineva un link pt cum se face punctajul ?

    Multumesc,
    Alex

    PS: aia cu tehnologii noi e o alta aberatie … esti un startup nu IBM … de unde naiba sa ai bani de „tehnologii noi”, plus ca ar trebui sa se puncteze eficienta investitiei nu ce iei … ca poate tehnologia noua e cu 10% mai eficienta si costa de 3 ori mai mult
    Of doamne aproape numai retarzi ajung la stat

  8. Trebuie sa iti fileze o lampa sa iei bani prin legea asta.

    Ce naiba sa analizezi la ea?! E o tampenie, facuta, vorba cuiva, de „retarzi”.

    Nu de legi de „stimulare” avem nevoie. Ar fi mult mai simplu sa fie redusa birocratia raportarilor la fisc, sau se introduca o formularistica simplificata de raportare fiscala la toate afacerile sub 100,000 EUR cifra de afaceri – asta s-ar reflctsa probabil exact in segmentul vizat de „legea” asta.

    Unii vir spune ca asemenea masura ar duce la divizarea afacrilor mari in mai multe mici, de dargul acestor simplificari fiscale. Le-as raspunde ca nu e nimeni nebun sa faca asa ceva si sa se incarce cu 3-4-5 contabilitati simplificate (in loc de una singura „nesimplificata”) si, la urma urmei, chiar daca ar fi asa, care ar fi problema?!!!

    O alta masura pentru tineri ar fi subventionarea calatoriilor in strainatate pentru studii sau afaceri, acordarea unor burse pentru facultatile din starinatate, organizarea unor schimburi de profesori reale (nu spoiala aia din ERasmus) cu Universitati de renume.

    Da, probabil ca ar fi si unii care ar abuza de astfel de sisteme, dar asta e viata si nu poti face omleta fara sa spargi ouale, cum mi se pare mie ca gresit tot credem dfe ani de zile.

    Mai sunt si alte posibilitati de sprijin a start-up urilor, printre care achizitiile publice favorabile (UE ne da dreptul sa ne organizam livitatiile sub 125,000 EUR sub legilsatia peitii interne, a se citi cum dorim noi).

    Si mai sunt enshpe mii de astfel de posibilitati, toate in spriritul pietei libere, nu in sistemul asta bolnav al subventiilor inacesibile.

  9. Adica, legea te indeamna cam asa:

    O firma de microporcesoare facuta la Cocarlatzi, in spatiul din spatele birtului, la care angajezi pe tzatza Veta, tzatza ioana, Mos Vasile si Gigi Duru,cu bani luati de la biserica. Il pui pe fitu da opshpe ani apropitar si mare sef peste ceiele doua tzatze si cei doi moshi, imaparti banii din microporcesoarele pe care le vinzi la comparativa din satul alaturat (paita locala e saturata…). Palnul de afaceri ti-l face veterinaru, ca shi asha nu prea mai are ce face la singura vaca costeliva de a ramas in sat.

    La urma ii dai banii popii, concediezi consultantul (prea venea numa beat…) faci cu plaivazu un bilantz si iti petreci urmatorii trei ani tot dand la decalratii la fisc ca de ce nu ai platit comisionul pe fum, taxa pe iarba verde (introdusa intre timp).

    Si te-amendeaza si ANSCHP-ul ca ai concediat veterinarul – na-veas voie doi ani sa-l dai afara, ca era handicapat (banuiaia tu ceva, dar nu erai sigur…).

    Apoi faci 36 de ani, iti ineci amarul in „doi ochi de broasca” dela birtul „trei caporali”, povestind cum puteai tu sa fii al doilea Bill Gates da nu ai reusit decat sa fii al treilea dobitoc din sat care a luat bani din lega lui Boc – „fir-ar capu” myeu al draq-u.. si n-ar mai apuca ziua de maine de hahalera!… hic…”

  10. Rationamentul intregii „analize” e pueril de la un capat la altul. Daca arunci doar un ochi peste costurile cu salariatii, observi o progresie liniara, ceea ce e imposibil intr-o economie de piata normala, respectiv o companie care isi doreste profitul. Vrei sa spui ca nu actualizezi salariile angajatilor nici macar cu rata inflatiei sau ca nu iti doresti continuitatea persoanei pe post?!

    • Haide, dom`le, zi-mi si mie la cate firme din mediul privat s-au marit salariile in ultimii trei ani corespunzator cu rata inflatiei…

    • Salut Aurel,
      Analiza financiara este una generala. Desigur ca salariile pot creste dar in cazul asta nesemnificativ pentru scopul analizei. Sa zicem ca in anul 2 cheltuielile salariale sunt de 15000 euro si nu de 14000. Insa scopul era de a evidentia in linii generale, un necesar de buget pentru un proiect fezabil. La realizarea previziunilor financiare la un plan de afaceri concret, sumele pentru salarii vor diferi de la an la an, in sens pozitiv. Bineinteles, daca vreau sa maresc salariile….si eu cred ca este nevoie sa le ajustezi anual :).
      Radu

      • Nu, demersul tau nu e pueril, e foarte util.

        Pentru unii daca nu publici un tratat si nu te dai doctor-inginer nu esti bun de analize mai.. tinere.

        Eu in locul tau l-as invita pe dl. care te-a numit pueril sa scrie el o „analiza” care sa se bazeze pe pe mai mult de un argument si acela schiop.

  11. Din grila de evaluare iti dai seama cat de dezavantajat esti daca iti faci afacerea in mediul urban si nu vrei finantare de la banca. dak te hotarasti sa angajezi doar 2 angajati ai mai pierdut puncte…si uite asa…minumul este de fapt ”maximul ” pe care poti sa il obtii..

  12. din ce am citit aici, citind si ordonanta mie mi se pare praf in ochi. exact cum erau si finantarile alea pentru dezvoltarea productiei pentru imm-uri.

  13. Lege asta e o facatura a bancilor care au inceput sa moara de foame caci nu se mai inghesuie prostimea sa mai ia banii albiti de ele.
    „Stati stramb si judecati drept”

  14. Incredibil, nimeni nu sesizeaza urmatorul aspect: tanarul primeste 10000 euro nerambursabili din partea STATULUI. Poftim?? Din salariul meu de 157 euro NET impozitat cu FORTA unul primeste bani GRATIS?? Extraordinar!!

    Apoi, sa zicem ca eu, nemaifiind asa tanar, vreau sa-mi fac firma mea, da? Eu imi risc economiile mele de-o viata, pe cand „tanarul” intreprinzator PRIMESTE bani. Ce vina am eu ca sunt trecut de 35 de ani? Ce calitate fantastica are „tanarul” ca sa fie recompensat cu 10.000 euro? Eu voi fi verificat de fisc din prima luna, „tanarul” beneficiaza de scutiri si „facilitati”. Unde este corectitudinea? Unde este egalitatea de sanse? Cum voi putea eu sa rezist concurentei sale, daca eu platesc taxe si impozite mai mari si mai multe decat „tanarul”.

    Si inca ceva: cine-mi garanteaza ca ce 10.000 euro nu se duc exclusiv catre „tineri intreprinzatori” membri PDL?

  15. Nu e vorba de cinci coduri CAEN. Legea spune cinci GRUPE de coduri CAEN. O grupa are mai putine cifre decat un cod.

    Hai sa il injuram pe Boc, ca a uitat presa libera.

  16. Daca faceau si nemtii dupa razboi astfel de legi…Cat de prost tre’ sa fii sa faci o lege de ajutare a IMM si sa conditionezi patronul sa aibe min. 35 de ani ? Boc isi inchipuie ca unul la 50 de ani e plin de bani si n-are nevoie sa faca afaceri ? Daca firma e noua , patronul tre’ sa fie musai..tanar .
    E o lege de cacao , ca mai toate legile din Romania (pentru ca sunt facute de bosorogi exprirati sau de tinerei care stiu sa scrie „sti” si „fi” in loc de stii sau fii ! ) facuta pentru re-re-relansarea bancilor din tara-probabil le cer Mamele lor sa mai trimita bani acasa ca dau faliment…

    Excelent articolul si analiza si avertismentul dat tinerilor in acelasi timp ! Din comentarii sa vede ca unii citesc de-a-mproasta…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Radu Oprea
Radu Opreahttp://www.raduoprea.eu/
Sunt fondatorul Metodei SMART de Politici Publice care reprezinta un mijloc de implicare civica folosind metode noi de informare si comunicare. Metoda este deservita de platformele de participare active www.PoliticiPublice.ro pentru Romania si www.Public-Policies.eu pentru participare la nivel European. Sunt in prezent doctorand in Economie la Universitatea Dunarea de Jos din Galati si am absolvit un Masterat in Politici Publice la Universitatea Pepperdine din Los Angeles, SUA. Mai detin si functia de Presedinte al Patronatului Tinerilor Intreprinzatori din Regiunea Sud-Est.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro