duminică, aprilie 14, 2024

Macarena – pădurea din spatele copacilor

            Într-o țară în care abuzurile și agresiunile împotriva femeilor sunt încă la ordinea zilei, este deconcertant să vezi câtă agresivitate scoate la iveală un cântec manifest al unei fete care folosește un limbaj slobod. Vulgar, zice lumea. Ar fi amuzant să stăm să definim acum vulgaritatea. Nici nu vreau să mă gândesc ce lupte de clasă s-ar stârni pe această temă. Dincolo de dubla măsură. Un limbaj vulgar în gura unui bătbat este privit cel mult cu un ridicat din sprâncene, în timp ce în gura femeii dezlănțuie jihadul. Dar da, marea literatură e plină de limbaj slobod, din gura bărbaților, evident.

            Nu mai departe de săptămâna trecută am avut o discuție academică despre ceea ce înseamnă vulgaritatea la Aristofan. Pornisem de la dificultatea traducerii lui, de la faptul că e ușor să aluneci fie într-o extremă, fie în cealaltă. Și eram încântată de felul în care a fost tradus la ultima ediție, de felul în care traducătorul a reușit să-i păstreze sarea și piperul, fără să alunece spre obscenitate. Mi s-a răspuns că scopul vulgarității, în sine, la Aristofan, este acela de a provoca râsul. Și, după ce m-am gândit mai bine, a trebuit să recunosc. Calambururile cu aluzii sexuale fără perdea, vulgare, chiar, generează comedia în acest caz. Desigur, există o linie subțire între ceea ce stârnește amuzamentul și ceea ce ar putea însemna prea mult. Dar prea mult pentru cine? Că aceasta ține de gustul public și de felul în care fiecare percepe prea multul.

            Lăsându-l deoparte pe Aristofan, care e în registrul comic, să revenim în contemporaneitatea foarte gravă, acolo unde nu mai este urmă de umor în cuvintele tari, folosite de această dată pentru a accentua drama și nu comedia.

            Sunt două romane, citite recent, care îmi vin în minte. Unul este Abraxas al lui Bogdan Alexandru Stănescu, care, mie una, mi-a plăcut mai mult decât Copilăria lui Kaspa Hauser, în ciuda limbajului mult mai violent. Este un amestec de poezie și mocirlă, prin care se strecoară note ironice subtile. L-aș recomanda celor care vor să citească o carte bine scrisă, dacă pot să-și stăpânească sensibilitățile lexicale.

            Celălalt este Teatrul lui Sabbath al lui Philip Roth, care, din păcate, mi se pare cea mai slabă dintre cărțile lui Roth citite până acum. Asta în situația în care eu îl iubesc pe Roth. Dincolo însă de calitatea literară a celor două romane menționate, ambele abundă în zone ale sordidului și ale unui limbaj obscen, alături de care Erika Isaac, cu cântecelul ei, pare o domnișoară de pension.

            Dar, dincolo de vulgaritate – mai mare sau mai mică – pe care putem sau nu putem să o tolerăm, unele din reacțiile stârnite de cântec sunt de-a dreptul halucinante și îl argumentează pe deplin. Fata asta a simțit nevoia să transmită un mesaj. Bine sau rău, așa cum s-a priceput ea. Nu cred că a emis pretenții nici de Aristofan, nici de BAS, nici de Roth. De altfel, mesajul se adresează unei anumite categorii sociale. Aceea în care abuzurile cele mai grave se petrec frecvent. Mi-e greu să spun în ce măsură va prinde mesajul. Nu m-aș extazia în legătură cu reușita mesajului, dar nici nu m-aș oripila cu privire la felul în care e transmis. Asta a simțit ea nevoia să facă, asta a făcut. Dacă va reuși să miște ceva, va fi un lucru bun. Pot să înțeleg, pe de altă parte, că sunt oameni care resping orice formă de vulgaritate, dar nu înțeleg de ce n-ar mai putea să doarmă noaptea din cauza faptului că există un cântec vulgar (care, de altfel, semnalează o problemă reală). Nu cred că există vreun bărbat obligat să asculte pe repeat Macarena Erikăi Isaac, dacă n-are chef. În schimb, nu cred că există femeie care să nu fi fost obligată să suporte vulgarități, în repetate rânduri, atunci când iese pe stradă. Indiferent cât de îmbrăcată ar fi. Pentru că este un adevăr incontestabil în afirmația că nu toți bărbații sunt abuzatorie, dar toate femeile sunt victime la un moment dat, într-un fel sau altul, al unui abuz (verbal, fizic etc).

            Și, ca să închei, mi-am amintit de un fragment din cartea lui Simone de Beauvoir, Al doilea sex. Unde spune în termeni academici și eleganți, în linii mari, cam ceea ce spune și cântecelul care a stârnit războaie pe Facebook. Cartea este scrisă în 1948. Este dezarmant să constați cam cât de multe lucruri au rămas neschimbate după aproximativ o sută de ani. Cel puțin în România. Și este cu atât mai dureros când asta se întâmplă într-o Românie care nu reușește să se vindece de trauma numită Alexandra.

            După ce vorbește despre dubla măsură cu care bărbatul a stabilit limitele paradigmei feminine în lumea bărbaților, acolo unde soția e castă, spre deosebire de nevasta vecinului pe care ”o invită la adulter”, astfel încât femeia devine conștientă de faptul că, ”în ceea ce o privește, morala masculină este o imensă înșelăciune”, de Beauvoir își argumentează teoria cu următoarea istorioară, extrapolând până în zona prostituției:

”Exemplul cel mai flagrant al acestei duplicități este atitudinea masculului față de prostituție: cererea lui creează oferta; am vorbit despre scepticismul plin de scârbă al prostituatelor față de domnii respectabili care condamnă, în general, viciul, dar arată multă înțelegere pentru metehnele lor; cu toate acestea, perverse și desfrânate sunt considerate acele fete care trăiesc de pe urma trupului lor, nu masculii care se folosesc de ele. O anecdotă ilustrează această stare de spirit: la sfârșitul secolului trecut, poliția a descoperit într-un bordel două fetișcane de doisprezece și treisprezece ani; a avut loc un proces, iar ele au depus mărturie; una dintre ele a deschis gura să ofere un nume. Procurorul a oprit-o brusc: Nu aveți dreptul să mânjiți numele unui bărbat serios! Un domn decorat cu Legiunea de Onoare rămâne un bărbat serios atunci când deflorează o fetiță; are slăbiciunile lui, dar cine nu are? Asta în timp ce fetița, care nu are acces la zona etică a universalului – și nu este nici magistrat, nici general, nici un francez de seamă, nu este altceva decât o fetiță –, își joacă valoarea în zona contingentă a sexualității: este o perversă, o depravată, o vicioasă bună de trimis la școala de corecție.”

Distribuie acest articol

79 COMENTARII

    • Liniștea nu a ținut prea mult, s-a umplut rubrica de comentarii cu misogini care au ținut NEAPĂRAT să știe și cititorii „Contributors” că sunt misogini, nu doar cei din jurul lor.

      • Ca unul ce aude, zilnic, in ce hal se exprima si ce subiecte de discutie au destul de multe fete de 13, 14, 15-18 ani, as zice ca versurile melodiei cantata de domnisoara Isac nu se adreseaza barbatilor / baietilor, ci fetelor de tipul „printesa trendy plictisita si vulgara, cu gene false si buze injectate”. Nu cred ca reactiile starnite de melodie sunt, majoritar, de tipul „are dreptate, noi, barbatii suntem cam porci”, ci de tipul „fata, le-a zis-o Erika, la cocalari!”. Cred ca e o melodie pentru fete, nu pentru baieti, iar barbatii care se simt datori sa reactioneze ascund oarece frustrari, neimpliniri, traume sau complexe.
        Am citit versurile cu atentie si chiar am gasit doua care mi-au placut: „Dacă nu erau bărbații, cine vă proteja? / Să ne protejeze de cine?”, exact în p..a mea!”.
        In rest, prea mult zgomot, pentru mai nimic…

      • @Dan _ ” s-a umplut rubrica de comentarii cu misogini…”

        Probabil că există și misogini printre comentatori, nu am nicio îndoială, dar cred că reprezintă o opinie marginală. Permiteți-mi, vă rog câteva observații…

        Statisticile publicate de autoritățile din România arată că cea mai frecventă formă de abuz este violența domestică. Aproximativ 2 din 10 acte de violență sunt împotriva bărbaților. Multe dintre cazuri nu sunt reclamate, însă proporția celor nereclamate este mai mare în cazul bărbaților, cărora le este rușine. Dar, problema reală este violența asupra copiilor, indiferent de genul acestora. De fapt, cel mai recent caz larg mediatizat este al unei mame care și-a ucis fetița de 9 ani, Alexandra, fără ca Asistența Socială să-i ofere ajutor.

        Fac o paranteză. Am urmărit un material realizat de Europa Liberă despre „Macarena” doamnei Erika Isac și fenomenul „share location”. Contradictoriu… Pe de o parte, se consideră un abuz urmărirea unei femei, sau a minorului, apoi, o formă de protecție. În fine…Sociologul Gelu Duminică, un cunoscut apărător al drepturilor minorității rrome, este unul dintre promotorii share location și i-a cerut nepoatei să-i spună exact unde se află atunci când pleca la întâlniri sau era în mijloace de transport public.

        Dar, în România, mai multe femei au fost ucise de câinii maidanezi decât de conducătorii taxiurilor sau autobuzelor în care se aflau. Ar trebui să nu mai iasă niciodată din casă, pentru că maidanezii sunt pretutindeni, cel puțin în București. Altceva, însă, vreau să spun. O treime dintre mamele minore din UE se află în România. O treime!

        Dacă vorbim despre numărul imens de abuzuri asupra copiilor, atunci ORICE copil forțat să se căsătorească la 12-14 ani este abuzat. Dar este abuzat „tradițional” și nimeni nu este revoltat într-atât încât să scrie o melodie despre asta. Mamele de 12 ani abandonează școala și se pregătesc pentru viața de casnică, mamă cu mulți copii, pe care îi va abuza la rândul ei.

        Dintre femeile traficate, cele mai multe ajung de bunăvoie să lucreze [în străinătate] pentru a plăti „datorii” ale „soțului”/partenerului…Loverboy.

        Astăzi, „rap-ul antisistem” este tot mai rar. Nu autoritățile, care sunt cauza abuzurilor, sunt menționate în textele realiste, directe, vulgare, precum „Dac-as fi pentru-o zi președinte/ V-aș amaneta pe toți și nu m-ați prinde”, sau „București nu crede în lacrimi”, care au în plus și valoare artistică, atâta câtă au.

        Dacă interpreții bat câmpii cu ajutorul unor cacofonii, abătând atenția către efect și epatând prin trivial în speranța obținerii câtorva bănuți într-un mod facil, asta nu ajută cu adevărat societatea și victimele abuzurilor de orice fel, ci propriile buzunare. Iar asta nu are legătură cu misandria sau misoginismul.

  1. Iubesc abordările filosofice excepționale ale unor situații comune. De fapt, aceasta este filosofia în esența ei, așa după cum s-a definit încă din antichitate.

    În raport cu priceperea mea muzicală, cântul „Macarena” în versiunea interpretativă a doamnei Erika Isac, partenera muzicală a domnului Gheboasă, reprezintă într-un fel o reacție contradictorie la piesa formației Los Del Rio.

    Din punctul meu de vedere, valoarea artistică este într-atât de modestă, încât nu merită consumul de resurse pentru a fi ascultată, dar textul trivial a propulsat-o în centru atenției publice. Repet, limbajul trivial.

    Versurile sunt contradictorii. Militantismul împotriva discriminării este un pretext, atât timp cât în text cantautoarea se arată tolerantă cu violența asupra femeilor în anumite condiții. Semnificația versurilor „Doresc fete la orice bagabond fără rețineri/ Să simți cum e să nu poți proteja de alții ca tine” a fost deja analizată stilistico-etic, prin urmare, nu mai insist asupra lor.

    Nu am nicio îndoială că există abuz împotriva femeilor și cunosc adepte ale mișcării feministe care militează împotriva acestora. Desigur, există diferite „grade de feminism”, de la identificarea și sprijinirea victimelor abuzurilor, la „de ce-mi cedezi scaunul, crezi că sufăr de vreun handicap?!”, sau „când ies din casă port pantaloni largi, șapcă pe ochi și hanorac cu glugă peste, ca să se creadă că sunt băiat, altfel mi-e frică să ies ziua prin București”.

    Problema reală, cred eu, din ceea ce spun sociologii și cei care sunt implicați în reducerea acestor abuzuri, dincolo de cazurile celor care se apropie de persoane care pot avea unele afecțiuni psihice, este legată de sărăcie și lipsă de educație. Persoanele traficate și abuzate sunt preponderent din zonele cele mai sărace [ale Europei]. Or, în acest context, găsesc prea puțin relevant rolul educativ al unor astfel de manifestări „artistice”.

    Îndemn pe această cale orice persoană care este victima unui abuz să se adreseze de îndată și, în măsura în care poate, autorităților.

    • Buna ziua.
      Ultimul dvs paragraf m-a dus cu gandul instantaneu la Alexandra Macesanu (Caracal) si al ei telefon dat autoritatilor, dar mai ales la reactia „rapida” a acestora. Si la multe alte cazuri asemanatoare semnalate zilnic in presa.
      Ati lasat un comentariu de o ipocrizie crasa.
      Autoarea articolului nu se refera nici un moment la valoarea artistica a cantecului si a operelor scrise in secolele tracute. Ci la ipocrizia Constantinilor de pretutindeni.
      Interesant este ca toti Constantinii sunt experti in „valoare artistica”. Orice altceva nu ii atinge. Victimele sa se descurce, sa dea si ele (niste) telefoane.

      • „Ultimul dvs paragraf m-a dus cu gandul instantaneu la Alexandra Macesanu…”

        Vă mulțumesc pentru atenția pe care ați acordat-o comentariului meu.

        Îndrăznesc în acest context, încă o dată, să exprim opinia că identificarea și sprijinirea victimelor și reclamarea către autorități a celor acre comit abuzuri sunt demersuri mai eficiente decât încercarea de a epata prin vulgaritate.

        Dar, cel mai eficient demers este, cred eu, cel în sensul sporirii gradului de informare și educație al tinerilor, de orice gen, pentru că abuzurile sexuale, ori sub orice alte diverse alte forme, se pot manifestă asupra tuturor persoanelor.

        Realist vorbind, așteptarea ca astfel de producții pseudo-artistice să crească nivelul de educație al potențialelor victime este extrem de redusă. Ele pot aduce, însă, anumite venituri autorilor care atrag un număr mai mare de vizualizări online și, desigur, pot să atragă atenția asupra fenomenului.

        Un efect real pozitiv în reducerea abuzurilor îl poate avea școala, familia și societatea în ansamblu, inclusiv asupra autorităților care pot fi determinate să acționeze eficient. Mai multe runde de alegeri se apropie. Care sunt criteriile determinante pentru acordarea voturilor românilor?

        În fine, la Caracal, mai mult decât despre abuz, a fost vorba despre [cel puțin] răpire și crimă. Dacă „sistemul” public plătit din banii cetățenilor nu funcționează, este necesar să fie sancționat. Cânturi precum „Macarena” par mai degrabă să adoarmă spiritul civic care s-ar putea manifesta în acest sens, ori să-l deturneze către coclauri, decât să îndemne cetățenii să facă presiuni pentru eficientizarea activității poliției, spre exemplu.

        …Pentru că versurile sub-producției muzicale a doamnei Erika Isac nu au, în opinia mea, nici efectul de a contracara cauzele vulnerabilității potențialelor victime ale abuzurilor, nici creșterea eficienței autorităților (oricare) în a reduce fenomenul, ci par mai degrabă o „răfuială de gang”.

        • Multumesc si eu pentru raspuns.
          Cu tot respetul pentru efortul de a scrie atat de multe paragrafe, comentariul dvs seamana cu politicile guvernului: multe vorbe, multe conferitne, multe hartii, multi de „ar trebui…” si cam atat. Sa faca cineva, nu stim cine….
          Probabil ca numeroase Erika au ascultat neputincioase de-a lungul anilor astfel de discursuri lungi si fara urma de actiune in ele, in timp ce stirile despre tinere rapite, abuzate, exploatate sexual sau ucise le umplu inboxul.
          Strigatul Erikai reflecta realitatea ei, dar rezoneaza, se pare, cu realitatea foarte multor femei, de toate varstele, din tara asta.
          In timp ce unii barbati scriu, doct, despre semantica.

        • „…Care sunt criteriile determinante pentru acordarea voturilor românilor? ”

          Daca-mi permiteti, trebuie sa-i alegem pe cei ce nu vor abuza pe urmatorii ani de mandat? Cum sa ne autoeducam in sensul de a nu cadea din nou victimele alesilor…this is the (bigger) question.

          Macarena, ca manifestare a feminismului, nu e decat un alt mar al discordiei cazut din acelasi copac. Conform ‘identity culture’ multi au sarit sa afirme ‘je suis Macarena’. Cei care indraznesc sa spuna orice altceva, ei bine, vin din Turnu Magurele.

    • de acord cu idea dvs; abuzul fizic, psihic si verbal cu care se confrunta femeile si mai ales fetele in tara noastra este real, socant si trebuie rezolvat, insa utilizarea obscenitatilor si gesturilor socante sunt o pista falsa (nu intru in analiza gen ‘a facut-o pentru publicitate ieftina/socanta’ sau meritul artistic al piesei); problema abuzului are radacini psihosociale foarte adanci iar principalul motiv este saracia/lipsa alternativelor si coruptia/lipsa justitiei (care merg mana in mana, intretinandu-se una pe alta) iar misoginismul/ipocrizia („toti barbacii sunt porci”) sunt iar piste false pentru dorita rezolvare a problemei. Avem aici un exemplu real si revoltator
      https://www.stiripesurse.ro/fosta-politista-andrada-voicu-socheaza-dupa-piesa-macarena-barbat-lasat-de-politie-sa-violeze-19-ani-femei_3241803.html

    • „Intre timp femeile s-au emancipat in asemenea masura ca au un limbaj chiar mai tare decit cel de autobaza!”…..
      Foarte trist, dar 150% adevărat. Simpla întâmplare de a trece prin fața unui liceu bucureștean la momentul terminării cursurilor confirmă totul.
      Limbajul elevelor este șocant chiar și în comparație cu al colegilor băieți.

      • „liceu bucureștean”
        S-au declasificat arhivele pentru afacerea/scandalul cofetaria Lamaita de langa liceul Lazar?
        Sa vina Andreea Esca fosta sefa la UTC sa depene amintiri cu ceea ce a auzit.

    • Asa cum va exemplifica foarte clar si cu referinte si autoarea articolului, mesajele se pot transmite in diferite registre de limbaj.

      V-a trecut cumva prin cap ca inclusiv pretentiile dvs despre ce si cum ar trebui sa fie o doamna sunt total inadecvate si nu aveti nici un drept sa le emiteti? V-a trecut prin cap ca semanati perfect cu un Mirel din Turnu Magurele, dar cu blog?

    • Sa nu ocolim subiectul. In Romania barbatii, in mare masura, sar calul fara ca macar sa realizeze. Iar cand stiu ce fac, li se pare ca nu e mare lucru. Si ca sa va dau un exemplu care mie mi se pare de o nesimtire fara margini, uitati-va pe soselele tarii, oriunde vreti, si vedeti cati barbati se pișă in vazul lumii la marginea soselei. Li se pare atat de normal. De ce trebuie sa priveasca nevestele si fetele noastre spectacolul asta dezgustator? N-am vazut vreodata pe cineva sa atentioneze macar cu un claxon. Pai in alte tari s-ar face puscarie pentru asa ceva, doar ca nu am intalnit pe nicaieri asa ceva. Doar la noi. Si asta spune foarte mult despre nivelul nostru de civilizatie. Ce sa mai vorbim despre labe pe fundul colegelor, apropouri nevinovate – daca tine, tine, daca nu, nu? Cred ca ăsta este de fapt subiectul articolului si nu vulgaritatea expresiilor din cantec. Ar fi timpul ca si barbatii de la noi sa invete sa-si tina labele acasa si sa-si traga frana de mana. Bineinteles, cei care inca mai considera ca li se cuvine chiar totul.

    • ,,Intre timp femeile s-au emancipat in asemenea masura ca au un limbaj chiar mai tare decit cel de autobaza!”
      Oare chiar vrem sa le controlam pe toate, simtindu-ne ca fiind un etalon mai bun? Nu ajunge sa ne alegem in societatea cui vrem sa fim si sa acceptam ca lumea e prea mare? Sau putem sa ne intrebam ca legiuitorul sau judecatorul: ,,Cît de mare e pericolul social?” incit sa fie nevoie de o interventie cetateneasca.
      Daca tot melodia asta nu are valoare artistica, de ce ne batem atîta capul sa-i mai judecam textul cind deja am scos-o in afara muzicii? Si pe garduri pot aparea scrise cuvinte in limbaj de autobaza, dar avem energia sa ne implicam la asa ceva?
      P.S. Dupa cîteva decenii bune de Deep Purple, Grand Funk Raylroad si inca vrreo citeva mii de trupe, de filme in care nu lipsesc replicile si scenele ,,tari”, ar trebui sa ni s-a mai uscat cumva din sensibilitate. Occidentul decazut care ne era semnalat la marginea prapastiei prin ’60 nu s-a prabusit. Are el problemele lui, dar ma îndoiesc totusi ca vin de aici, de la macarene.

  2. Bine, de acord.
    Femeile sunt persecutate in Romania de ticalosii si grobienii de barbati. (Educati tot de femei, caci mama este principalul factor educativ, totusi.)
    Dar avem legea hartuirii sexuale data de vreo 30 de ani. Ce scandal si atunci, pe marginea legii. Va amintiti?
    Cum se face ca in atita timp nu exista nici o plingere depusa la Politie, pentru hartuire sexuala? Nici un dosar ajuns in instanta. Si atunci?
    Ceva e putred pe Dimbovita. Dar pute de-ti muta nasul!

    • „Cum se face ca in atita timp nu exista nici o plingere depusa la Politie, pentru hartuire sexuala? Nici un dosar ajuns in instanta. Si atunci?”
      Buna ziua
      Poti vedea acest link, primul din multele oferite de motorul de cautare:
      https://www.scena9.ro/article/hartuire-sexuala-umilire-viol-studenti-teatru
      https://www.libertatea.ro/stiri/hartuirea-in-cifre-peste-2-000-de-fapte-au-fost-reclamate-anul-trecut-la-politie-in-crestere-fata-de-anii-trecuti-femeile-au-prins-curaj-4477351
      Dumitale iti e lene sa cauti pe Google, sau vrei sa duci subiectul in derizoriu si mistocareala? Daca ma uit la ce vise erotice ai relatat mai jos, tind sa cred ca este vorba despre optiunea a 2-a.
      Chiar cred ca nu e cazul sa iti expui aici toate dorintele erotice, d-le (Mirel) mongolul.

    • Exista unele explicatii, din toate unghiurile spectrului. Dar una dintre ele este ca legi din sfera asta, a unor conflicte surde pentru restul societatii pentru ca se petrec fara martori si probe sînt greu de rezolvat de catre politie si judecatori, care au obligatia impartialitatii. Reclamatii de violenta domestica or fi oare multe? Dar putem sa ne incredem ca nu exista violenta domestica.
      Ca exempu de hipercorectitudine. Proces de viol, abuzare, a unei fetite de 8-9 ani, în Suedia. Instanta îl declara nevinovat pe inculptat. Fetita a descris la interogatoriu ca omul a umblat la ,,snippa”, un termen de argou, de ,,macarena”, rar folosit chiar in limbajul vulgar, pentru denumirea medicala oficial. Instanta a spus ca nu poate deduce din descrierea fetitei care a spus ,,snippa” si nu ,,fitta” (care e mai familiar în societate) asa ca nu se poate spune ce naiba a facut omul cu fetita aceea.

  3. „Într-o țară în care abuzurile și agresiunile împotriva femeilor sunt încă la ordinea zilei, …. este un adevăr incontestabil în afirmația că nu toți bărbații sunt abuzatorie, dar toate femeile sunt victime la un moment dat, într-un fel sau altul, al unui abuz (verbal, fizic etc).”
    Ati surprins foarte bine realitatea noastra.

    Cred ca e greu sa fi un el si sa ti se spuna ca barbatii din societatea ta au o problema grava.
    Dar e si mai greu sa fi o ea trecuta prin tot felul de intamplari suprarealiste pe tema asta, cu noroc si ispiratii de ultima clipa ca sa eviti dezastrul. Sau sa ai fete inca micute, dar sa poti intui ca au toate sansele sa devina la randul lor hartuite si agresate. De boi, ca nu le poti spune altfel unor indivizi de felul asta.

    Eu astept sa asist la o discutie mare, galagioasa, pana la suprasaturare, pe tema asta. Sa se isterizeze barbatii ca sunt marginalizati, ca e prea mult, ca sunt balacariti pe nedrept.
    Ma gandesc ca poate intr-o zi va aparea si o miscare draguta – 12 ore, nu mai mult – in care ne adunam noi femeile si inversam putin realitatea – ne apucam sa ii fluieram pe strada, sa ne dam coate cand trec in grup si sa radem ironic, sa vorbim aiurea cu apropo-uri sexiste la orice spun ei (pe modelul ca nuca’n perete dar musai cu ranjet pana la urechi), sa comentam cum le vin blugii stramti pe fund sau poate pantalonii largi, poate sa ne dam ochii peste cap daca au ceafa groasa si burta, sa radem de masinile pe care le au, ce freze, ce parfum sau neparfum, ce pantofi in picioare, … etc, etc. Sa nu-i injuram, sa nu le taiem blugii cu lama prin autobuz, si sa nu-i abuzam prin cotloane de bloc, birouri sau poteci de padure – ca nu le place, iar noi nu am mai fi zane.
    Dupa o asemenea isprava… poate s-or apuca ei sa se traga de maneca unul pe altul, Asa, ca-ntre barbati. C-or fi politicieni, politisti, preoti sau simpli trecatori. Pentru ca poate vor intelege ca in fond suntem la fel, cu aceleasi nevoi. Vor invata, cei care nu stiau, adevarul din spatele zicalei: Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face!
    Pentru ca, in fond, ce ne diferentiaza de fapt? Acel fifty-fifty sanse din primele momente ale fertilizarii, ca ovulul fecundat sa evolueze in femeie sau in barbat. Si educatia, dupa ce ai venit pe lume.

  4. Ipoteza articolului este gresita.
    In realitate limbajul asta este inacceptabil si la barbati ca si la femei.

    In al doilea rand, acest manifest nu serveste la nimic. Este „virtue signaling” woke-ist si atat.

    Ideea ca traim intr-o lume urâtă, aşa că sub acoperirea „artei” producem si mai multe dejectii ca sa facem o lume mai buna este… fara minte.
    Imi si inchipui cum asculta mafiotii violenti traficanti de femei „piesa” asta si deodata au remuscari si devin niste domni amabili.

    Sa fim seriosi…
    Cine produce asemena dejecții devine parte a problemei. Pentru că legitimeaza limbajul şi comportamentul ăsta.

  5. Principalul mesaj al melodiei este: „Vreau banii voștri!” Despre celălalt mesaj, voi crede în existența sa când o voi vedea pe proaspăta ieșită din anonimat vorbind publicului la concerte, exact pe această temă. Până atunci, e doar ipocrizie și marketing.

  6. Padurea din spatele copacilor este un titlu bun. Obscenitatile la romani, ca si comportamentul abuziv fata de femei si copii, par sa fie epigenetice- se transmit din generatie in generatie si nu numai in subcultura dar am auzit si oameni aparent normativi utilizandu-le. Cum sa ai o societate decenta cu asemenea limbaj?
    Orice mesaj al cantecului se pierde in obscenitatile folosite.
    Much noise for nothing

  7. Nu imi place melodia Macarena a lui Erika si nu vad ce mare „mesaj” transmite. Melodia asta a facut vilva doar fiindca are injuraturi… Evident ca violenta barbatilor asupra femeilor, si in general violenta din societate, trebuie combatuta. Dar cea mai mare agresiune (desi non-fizica) asupra femeilor o aplica in general tot femeile. De multe ori problemele cele mai mari ale femeilor provin din partea unor femei (colege, rude, dusmance, etc). Deasemenea femeile se poarta de multe ori urat cu barbatii din jurul lor.
    Exista femei gen Sosoaca care vorbesc si se comporta mai urat decat puscariasii. Exista si femei hoate, criminale, mincinoase, violente. Exista si fenomenul bullying la scoala sau servici. Despre toate astea nu se vorbeste?

  8. Adica in loc sa reducem vulgaritatea barbatilor, sa promovam vulgaritatea femeilor?
    Nu cred ca acest cintec va avea vreun efect pozitiv si nici nu cred ca a urmarit. Pur si simplu este o oportunitate de afaceri – se adreseaza unui tineret tot mai aplecat spre vulgaritate si tot mai imbecilizat.
    Nu m-as mira ca in curind Erika sa intre in politica pe post de aparatoare a drepturilor femeilor.

  9. O singura observatie: mesajul cantecului (vulgar cat se poate) nu va fi inteles de cei carora li se adreseaza, adica barbati idioti si needucati. Atunci, la ce este bun acest cantec vulgar? Valoarea artistica (in muzica) aproape ca nu exista, iar pentru morala rolul este exact invers decat scopul…

  10. Stimata doamna, daca textele publicate pe lapunct.ro va apartin, „Chapeau bas.
    Faptul ca apreciati scriitura in care se amesteca poezia cu mocirla ma face totusi sa cred ca pe noptiera de la capul patului pastrati si o carte a lui Eugen Barbu..
    „https://www.lapunkt.ro/author/ileanamoroianu/
    Teama imi este ca incepe , din necesitati geostrategice si pentru combaterea evaziunii fiscale o campanie mascata de legalizare a prostitutiei.
    Va propun sa comentati scrisoarea erotica a lui Cioran catre Friedgard Thoma care se incheie cu cuvintele :” ..je voudrais enterrer ma tête sous votre jupe, pour toujours „.
    Sesizati diferenta de abordare a senzualitatii, a reveriei erotice”?!
    Din nenorocire wookismul ca alternativa la gheboseniile isakiste din Romania se insinueaza fara ca mințile treze sa avertizeze societatea si ne vom vedea prinsi intre doua aberatii.
    „Expertii” au rescris libretul la ” Flautul fermecat”.
    Astept cu nerabdare sa vad ce vor face cu Othelo, Traviata, Voievodul țiganilor…
    https://www.diapasonmag.fr/a-la-une/des-experts-reecrivent-une-flute-enchantee-woke-45079.html
    Si tacerea si complicitatea in fața smintirii mintilor copiilor si tinerilor sunt condamnabile.

  11. Nu am ascultat melodia, nu sunt de acord cu limbajul vulgar folosit în mod frecvent și absolut necontrolat în diverse medii, unele chiar sofisticate. Unora li se „potriveste”, acelor persoane extrovertite indiferent de sex, altora deloc. Dar mesajul transmis de cantec, asa cum remarca Ileana Moroianu, este unul care trebuie sa aibă un impact exact în mediile acelea defavorizate unde se vorbeste dur și abuzurile sunt regula sau chiar „normalitatea” în viata de zi cu zi. Degeaba ne supara limbajul licențios când ascensiunea noastră profesionala depinde de lipsa de rezistenta la avansurile șefilor sau examenele promovate depind de cât de mult ne place domn’ profesor. Hai sa fim cinstiți, care dintre femeile tinere și frumoase nu au fost „abuzate” intr-un fel sau altul? Care dintre femeile mai puțin frumoase nu au luptat din greu sa reușească în profesie? Cate dintre noi nu am fost marcate de câte un act de un misoginism mai mult sau mai puțin evident? Unii spun ca și bărbații pot fi agresați. Probabil, dar mult mai rar. Trăim intr-o lume de un misoginism clar, chiar internalizat și este cât se poate de evident faptul ca în politica, în economie, poate mai puțin în arta cei care conduc sunt în majoritate barbati. Dacă unele femei au pătruns în viata politica și sociala printr-un imens tupeu sau prin alte mijloace iar cele care merita cu adevărat pot fi numărate pe degetele unei singure mâini și nu doar la noi, nu este o întâmplare si este o dovada a celor relatate. Oricum deținem un loc la coada clasamentului în UE și în ceea ce privește femeile implicate politic. Nu știu dacă mesajul tinerei Erika Isac va ajunge unde trebuie dar știu ca noi, femeile, trebuie sa fim constiente de ipocrizia lumii in care trăim și sa ne apărăm deși însuși verbul sună ca un strigat de luptă. Si nu vrem razboi. În ceea ce privește unul dintre comentarii, as întreba cum crede autorul acestuia ca o copila din Uțuțoaia din Deal, agresata de propriul părinte se va adresa autorităților? Chiar sunteti de parere ca se poate întâmpla asa ceva intr-o tara incremenita intr-un secol trecut, dl Constantin? Haideți sa încercăm sa fim realisti!

  12. Partea proasta in societatea romaneasca ( in celelalte nu ma intereseaza ) este faptul ca si barbatii si femeile stirnesc unii altora pofte trupesti in mod uzual oriunde oricind . Un comportament care aduce erosul in zona ridicolului primitiv . E peste tot pe strada si in media .
    Nici barbatii si nici femeile nu trebuie sa isi expuna nurii ( ca sa nu spun altceva ) in public . O femeie si un barbat este firesc sa stirneasca erosul sotului sau sotiei sau daca sepetrece in afara casniciei ( ar fi de discutat ) numai partenerului vizat . Imi pare dizgratios si lipsit de bun simt ( cel putin ) cind vad femeie si barbat alaturi ( casatoriti sau nu ) care isi expun sexualitatea tuturor celor de pe strada .
    Cit despre melodia in discutie ; ma lasa rece . Nu are valoare artistica . Mesajul dorit nu in acest mod trebuie transmis . Femeile daca isi doresc un anume tip de barbat sa il caute cu rabdare si in liniste . Cu modestie si respect . Si mai ales sa nu se expuna . Cautarea unui partener cu frica ca nu va fi gasit ( cautare febriial , cu disperare ) duce la greseli . Agatatul pe strada si oriunde prin comportament atitator atrage abuzatori . E valabil si pentru barbati nu numai pentru femei .

  13. @Ileana Moroianu: „marea literatură e plină de limbaj slobod, din gura bărbaților, evident”

    Asta o fi cumva din cauza faptului ca marea literatura a fost scrisa in proportie covarsitoare de membri ai patriarhiei?

  14. Relatiile dintre sexe tin de educatia de acasa, de ceea ce se intampla in orice familie. Abuzuri si violente exista in toate clasele sociale, si la cei avuti si la cei saraci. Emanciparea tinerilor peste niste limite duce la aceste atitudini deviante. Apoi un rol esential il are scoala, biserica si politia, justitia.

  15. Dintotdeauna, bărbații au avut în lumea asta tot ce și-au dorit, iar femeile au avut restul – în complementaritate! Unde un bărbat a călcat cu stângul, oricând s-a găsit o femeie să-i întregească pasul călcând și ea, cu dreptul… Nimic nou sub soare!
    Cât nu se recurge la violențe, lumea încă mai este suportabilă și, din păcate, punctul meu de vedere este alterat doar de ”amănuntul” că e al unui bărbat…
    Sexele asemănătoare sau identice, ba și din specii diferite, s-au împerecheat între ele de când lumea, dar convenția decenței ne cere să n-o facem în public, deși știm bine ce și cum se întâmplă. Varianta românească la ”Macarena” șochează, poate, prin oarecare spargere a ipocriziei jucate inclusiv de ”doamnele de lume bună” cărora nu le e străin nimic din ceea ce este omenesc (și masculin!), ipocrizie care, cu ceva sare și piper, intră în condițiile jocului. Nu e prima dată când se întâmplă asta, dar fiecare generație are dreptul la dezamăgirile ei și noi, cei mai în vârsta, chiar n-avem voie să le ștergem puful de pe gutuie celor tineri când, vânând extazul vor, pe pielea lor, să trăiască tragedia până la capăt.
    Citați autori și cărți! Li se-ntâmplă și altora să trăiască ”evenimentul”, ba chiar și să scrie, precum Vanessa Springora (Consimțământul) și să pară intrigată de un presupus act de pedofilie, cu sau fără consimțământul ”victimei” (sigur însă cu voia mamei), ambele jucând un tartufism plin de perversiuni. Nu zic că bărbatul, deja un mascul matur, ar fi un inocent…
    Dar chiar nu aveți pic de umor? Nu puteți lua oarece distanța față de prezent și să vedeți că lumea nu moare dintr-atât?
    ”Macarena”? O femeie a făcut un mic spectacol de exhibiționism cu muzică și text pe seama sexului; mâine urmează alt spectacol…
    Apropo de Aristofan: anticii știau prea bine ce e sexul, cum știau la ce și cum folosește. Abia creștinismul ne-a prostit scoțând femeia din rândul ”oamenilor”, văzând în ea dușmanul speciei, deși Isus dă o pildă teribilă împotriva fățărniciei, când ia partea prostituatei pe care, eu, ca agnostic, o simpatizez: Cel ce se știe nevinovat să ia piatra și să arunce primul… Nimic mai natural decât un bărbat și o femeie, de comun acord, să se apropie în intimitatea unui act. Restul sunt doar amănunte legate de context, spațiu, timp, societate, prejudecăți – amănunte care n-au importanță în fața imperativului kantian: trebuie să se întâmple!
    Socrate, la un moment dat, s-a declarat fericit că, între altele, s-a născut bărbat și nu femeie. La care sunt sigur că vecinele lui au replicat: Xantipa merita un soț mai bun!

  16. Doar prin educatie sau aplicarea legii putem inlatura sau reduce abuzurile din societate.
    Stimata doamna Moroianu va rog sa-mi spuneti in ce consta aportul acestei melodii la imbunatatirea situatiei?
    Are valoare educativa are acest mesaj plin de injuraturi si trivialitati ?

    In ceea ce priveste reactiile negative ale publicului pe internet acestea sunt conform legii universale a actiunii si reactiunii ;
    “ Când un corp acționează asupra altui corp cu o forță (numită forță de acțiune), cel de-al doilea corp acționează și el asupra primului cu o forță (numită forță de reacțiune) de aceeași mărime și de aceeași direcție, dar de sens contrar. ”
    Legea actiunii si reactiunii este o lege universala, valabila si in societate.
    La limbaj vulgar raspunsul este vulgar, la limbaj agresiv raspunsul este agresiv samd.
    La atitudine empatica se primeste empatie samd.
    Exista si un proverb romanesc care descrie aceasta lege; “Cine seamana vant culege furtuna”

  17. Cum ar fi dacă două milioane de curioși care au urmărit macarena Erikăi Isac ar citi negru pe alb: “nu cred că există femeie care să nu fi fost obligată să suporte vulgarități, în repetate rânduri, atunci când iese pe stradă. Indiferent cât de îmbrăcată ar fi.”?

    • @M. Constantin _ “nu cred că există femeie care să nu fi fost obligată să suporte vulgarități, în repetate rânduri, atunci când iese pe stradă. Indiferent cât de îmbrăcată ar fi.”

      Fără îndoială, depinde pe ce stradă iese fiecare și care îi este cercul de apropiați. Din câte se înțelege din text, Ileana Moroianu se află în Cluj, un oraș dezvoltat sigur și civilizat, iar articolul exprimă opinia domniei-sale, „eu cred”, spune autoarea. Și, probabil, asta crede.

      Eu locuiesc în Colentina și am văzut abuzuri de mai multe feluri și intervenții ale poliției și jandarmilor. Dar, trebuie să spun că am în familia extinsă mai multe femei (ca în orice familie, de altfel), de vârste diverse și cu niveluri diferite de educație, iar cu cele mai multe dintre ele am avut și am dialoguri cât se poate de sincere. De asemenea, am lucrat în medii diverse, iar printre cunoștințe și prieteni sunt persoane cu diferite nivele de educație. În fine…

      Mărturisesc că imensa majoritate a femeilor despre care vorbesc nu sunt și nu au fost obligate să suporte vulgarități, în repetate rânduri, atunci când ies sau au ieșit pe stradă. Menționez că o parte dintre acestea sunt feministe din categoria „de ce-mi cedezi scaunul, ți se pare că am vreun handicap?!”, sau „de ce-mi deschizi ușa, ți se pare cumva că eu nu am mâini?!” etc.

      Mi-a fost dat să cunosc de-a lungul vieâii atât bărbați cât și femei sensibile, care au convingerea că atunci când o persoană necunoscută li se adresează prima dorește în mod cert să le facă un rău, dar și victime ale diverselor abuzuri care din pricina traumelor au căpătat un comportament excesiv de rezervat, uneori antisocial. Rolul consilierului psihologic este în aceste cazuri prețios.

  18. Feministele nu pot rezista tentatiei de a apara dreptul inalienabil al Erikai Isak de a fi tupeista in schimb inchid ochii la fetele violate si mutilate inainte de a fi asasinate de luptatorii pentru dreptul la ura ai Hamas. In fond se intampla atatea si bietele feministe trebuie sa aleaga ce conteaza pana la urma pentru ele; si au ales ! Dreptul femeii de a fi golanca primeaza.

    • Repet si eu intrebarea Doinei, poate raspundeti: cum ati ajuns la aceasta concluzie?
      Sper ca nu prin simpla alaturare a unor titluri din mass media pe ecranul telefonului dvs?
      Pentru ca ceea ce incercati scremut sa ne puteti noua, femeilor in spate, merge pus si in ranita dvs: si Erika, si Alexandra, si fetele din Orientul Mijlociu, tot de barbati care cred ca stiu ce e mai bine pentru ele sunt „judecate”. Si apoi agresate.
      Nu va intrebati nici o secunda de unde va vin toate certitudinile acestea?

  19. Un aspect esential este recunoasterea oficiala a prostitutiei si legiferarea, impozitare ei. In aceste conditii si violurile ar fi fost mai reduse la numar si traficul de persoane in acest scop. Daca era totul legal fratii Tate nu mai faceau afaceri si nici nu mai aveau sume de milioane de euro. Dar nu vrea nici guvernul si nici BOR in marinimoasa lor ipocrizie.

    • De acord.
      Precizind ca prostitutia nu trebuie vazuta numai ca locul unde barbatii merg si isi rezolva problemele biologice pe bani, ci si ca locul unde femeile pot veni sa ceara servicii speciale, pe bani. Si gay-ii.
      Daca e sa fie libertate sexuala si discretie garantata, atunci sa fie pentru toata lumea.
      Asta e egalitatate garantata!

      BOR nu are dreptul sa dicteze in societate. Lupt pentru respectarea liberatatii de constiinta, dar nu suntem stat fundamentalist. BOR ordona la ea in ograda. Daca poate (Vezi ce face Shpagoveanu.)

    • Acum câteva zile au fost ucise 3 fete intr-un bordel legal din Austria… aşa ca fapt divers.

      Credeti ca daca se legalizeaza prostitutia bordelurile o sa fie tinute de filozofi cu doctorate la Sorbona?
      Eu cred că tot de mafioții violenti.
      Doar ca fetele care le vor cadea in mana nu vor mai avea nici macar speranta teoretica să fie salvate de BCCO/DIICOT. Pentru ca mafiotii vor fi acoperiti de hârtii legale, statul îşi va încasa partea, funcționarii îşi vor încasa şpăgile şi se vor acoperi unii pe alții. Va fi imposibil de demonstrat orice abuz.
      Nu zic că acum e bine, dar măcar teoretic dacă se mai nimereşte câte un berbecean pe la BCCO mai salvează niştr fete de clanurile mafiote.

      Asta cu legalizarea prostituției este o marotă susținită tot de mafie.

      Spre comparație uitați-vă la industria pariurilor legală şi la nenumăratele victime. Sunt numeroase invetigații jurnalistice pe tema asta.

      • Depinde de cine conducea acel stabiliment din Austria. Clientii pot fi acceptati si respinsi. Nebuni sunt multi. Iar pt bani multi patroni/patroane nu mai au nici un fel de reguli. De aceea recunoasterea oficiala presupune niste reguli si controale.

  20. Regret, autoarea face elogiul vulgarității pretins protestatare. Nothing else!

    Faptul că sunt/vor fi scriitori consacrați în ale căror scrieri abundă sordidul&obscenitatea le înalță, le dezbracă și le golește de porcărie?!? Sincer nu cred.
    Îmi pare că in numele egalității autoarea cere ritos dreptul de a nu fi privite chiondorâș dacă fac aceleași prostii, aceleasi fapte necivilizate și dacă au aceleași atitudini reprobabile ca unii bărbați. Mișto țintă a emancipării de sub asuprirea bărbaților.

    Încă un aspect. „în ceea ce o privește, morala masculină este o imensă înșelăciune”, spune de Beauvoir această „bagaboantă penală” cu pretentii, ca să vorbim pre limba apreciată de autoare. (Un mic protest, atât m-am priceput !!)
    Iacă-tă așadar cine este exemplul relevant de final apoteotic al articolului de față. „Allegations of sexual abuse.
    Beauvoir was bisexual, and her relationships with young women were controversial. French author Bianca Lamblin (originally Bianca Bienenfeld) wrote in her book Mémoires d’une jeune fille dérangée (Memoirs of a deranged girl, published in English under the title A Disgraceful Affair) that, while a student at Lycée Molière, she was sexually exploited by her teacher Beauvoir, who was in her 30s. Sartre and Beauvoir both groomed and sexually abused Lamblin. Bianca wrote her Mémoires in response to the posthumous 1990 publication of Jean-Paul Sartre’s Lettres au Castor et à quelques autres: 1926-1963 (Letters to Castor and other friends), in which she noted that she was referred to by the pseudonym Louise Védrine.

    In 1943, Beauvoir was suspended again from her teaching position when she was accused of seducing her 17-year-old lycée pupil Natalie Sorokine in 1939. Sorokine’s parents laid formal charges against Beauvoir for debauching a minor (the age of consent in France at the time was 13 until 1945, when it became 15) and Beauvoir’s licence to teach in France was revoked, although it was subsequently reinstated.

    Beauvoir described in La Force de l’âge (The Prime of Life) a relationship of simple friendship with Nathalie Sorokine[46] (in the book referred to as „Lise Oblanoff”).

    Natalie Sorokine, along with Bianca Lamblin and Olga Kosakiewicz, later stated that their relationships with de Beauvoir damaged them psychologically.”
    Despre acest idol al feminismului militant găsiți aici: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Simone_de_Beauvoir
    A bon entendeur salut !

  21. mda, toata lumea vorbeste, nimeni nu asculta; interesant; si nimei nu raspunde la obsevatiile care ii deranjeaza;
    nu mi s-a publicat un coment;
    DE CE?
    proaspata cantareata indeamna barbatii care nu stiu ce ii fac sau nu ii fac, sa o pupe la …”pista”; (citez din clasicii in viata);
    totusi, nici o comentatoare nu remarca faptul ca pupatul la pista e o chestie foarte placuta si intima; si ca se face pe baza de reciprocitate; dupa ce teoretizati dreptul femeilor de a fi golanci si a vorbi golaneste, trebuie sa le faceti o lectie de sex, si sa le explicati ca o astfel de afirmatie le poate pune intr-o situatie defavorabila; doar curvele isi dau „pista” la toti; fie si pentru pupat; n-o fi ea domna (dupa cum a afirmat), dar curva e?
    abia cand apar astfel de chestii, iti dai seama de cata nevoie e de lectiile de sex de la scoala; dar lectii extinse, nu doar mentalitatea de la scoala primara :”P…..+P……=F….”
    sau aveti nevoie si domniile voastre de astfel de lectii? desi ziceti ca nu sunteti doamne…

  22. Un comentariu independent de cantecul tinerei doamne; sau „doamne”; merge duamna?
    Un banc din tinerete, pe care mi-l aduc aminte doar truchiat. (Prima parte.)
    „O americanca, o frantuzoiaca si o romanca stau de vorba.
    Ce fac daca le inseala sotul.
    Americanca: -Daca ma inseala o data, ii iau un milion. Daca ma inseala a doua oara, ii iau jumatate din avere. Daca ma inseala a treia oara, ii iau toata averea si divortez. Nu o sa tin un falit la usa.
    Frantuzoaica: – Daca ma inseala o data, il insel si eu. Daca ma inseala a doua oara, il insel de doua ori. Daca ma inseala a treia oara, divortez. Nu o sa ajung curva pentru el.”

    Bancul continua, dar l-am uitat. Dar cred ca asta e diferenta dintre miscare feminista americana si europeana si cea din Ro. Femeile de acolo doresc sa se afirme profesional si in domeniul afacerilor, politica; nu le sta gandul la prostioare. „Pista” e bunul lor cel mai de pret si o folosesc inteligent.
    Miscarea noastra feminista nu se gindeste decat cum sa ajunga toate femeile curve. Cu pista pupata sau si mai si, dar … numai la asta le sta capul. Si numai asta teoretizeaza.
    Dragelor, daca vreti sa fiti luate in serios, treceti la alt nivel. Doar cuvasarie si hotie, nu merge. Va distrugeti, distrugeti tara si pierdeti increderea barbatilor. Dar ma rog, treaba voastra.

    Repet, toate va plingeti de hartuitori. Cate ati depus plingeri la Politie pentru hartuire?Atunci?
    (Nu o sa amintesc ca voi alegeti Mireii cu care iesiti, nu sunteti luate cu forta. Si nu ati alege un barbat linistit si politicos in ruptul capului. Este plicticos etc. Vreti sa va jucati cu focul si cand va pirliti incepeti sa urlati. Mde…)

    • Vreti sa spuneti ca nu sunteti la curent
      cu faptul ca prostitutia feminina si masculina aduce profituri enorme care convertite, spalate in ” pardisuri fiscale” si reinvestite prin ” opere de binefacere” si mecenat contribuie la construirea soclului multor politicieni a caror misiune este de ” a schimba Lumea”?
      Emanciparea femeii nu a inceput cu sufragetele ci cu ” damele” si in țara noastra cu ” țațele” care furnizau minore clientilor cu buzunarul larg.
      ” Crucea de Piatra” nu este doar un titlu de film. Stabilimentul chiar a existat pe strada pe care detine o somptuoasa proprietate piosul aspiranat la scaunul lui Nucusor Dan, Popescu Piedone.
      Nu cred deci ca doar Simonne de Bouvoir este responsabila pentru viziunea libertina care a luat actualmente forme aberante.
      Alergatul tinerelor feministe in țatele goale prin pietele publice la Kiev, spre exemplu, a fost si este o actiune corelata cu militantismul pro avort sustinut de barbati precum Liam Neeson .
      Sub François Hollande in Franta au fost create centre de intrerupere a sarcinii cu personal cu studii medii, in apropierea colegiilor unde de regula studiaza minorii.
      Pana la acest moment a existat perioada in care „Joia Dulce” si ” Obeliscul negru” aveau succes de librarie si pentru ca lumea prostitutiei institutionalizate era prezentata cu farmec, idealizata, tentanta..
      Putini romani stiu ca membrii ai guvernului GG Dej au primit sarcina de la Moscova sa se casatoreasca cu tinere alese din bordelurile foarte apreciate si de Carol II.
      Ce viziune au nepotii acelor lideri comunisti ajunsi importanti oameni de afaceri despre modul in care a evoluat emenciparea femeii si a tinerelor domnisoare dupa instalarea la putere a comunistilor cu chip uman formatati la Moscova, in Franta si in țara unchiului Samuel?

    • ,,Pista ,, nu e un bun . Iar barbatii intregi la cap trebuie sa dea flit la toate femeile care gindesc si actioneaza pe ,,principiul ”asta : ,, Pista e bunul cel mai de pret ” . Daca imbecilul va fi interesat de ,,pista ” dobitoaca va livra ,,pista ” .

  23. Din 1990 , odata cu protestele bucurestenilor care scandau ” mai bine mort decat comunist”, calificativul ” golanca” a capatat o conotatie pozitiva si deci nu o reprezinta pe duduia Erika.
    Astazi la crestinii orthodocsi majoritari in Romania, in Alaska si in Orientul Apropiat se intra in perioada Triodului adica intr-o perioada de 3 saptamani in care credinciosul mediteaza la conditia sa de crestin si sta de vorba cu Puterile Ceresti, eventual rugandu-se pentru sine si pentru ” aproapele” mai ales daca este ratacit . Dupa Triod se intra in Postul cel Mare si aspru .61 de zile in care se duc deci Tratative de Pace intre Om si Sfanta Treime.
    Pastele evrerilor pica pe 22 Aprilie, deci intr-o perioada in care ,vorba Rabbinului din bancul creat de evrei cam inainte de razboiul de 6 zile, s-ar putea da aşaa o lupta pentru Pace incat sa nu mai ramana piatra pe piatra…
    Propun deci ca incepand de azi sa ne rugam ca musulmanii, judeii, crestinii si liberii cugetatori sa faca tot ce este omeneste posibil pentru ca femeile si copiii sa fie protejati impotriva oricarui tip de agresiune si daca nu iubiți, macar respectati.
    https://youtu.be/2ECsfvJ4p2c?si=dL64_kC9Q8Al1iea

  24. În spatele copacilor nu sînt numai bărbații nesimțiți, ci și femeile needucate și adeseori la fel de murdare în gînd și purtări ca și bărbații. Ce-ar fi să ne ocupăm puțin și de educarea femeilor? Măcar să ne treacă prin gînd că au și ele o răspundere în toată povestea asta urîtă. „Domnul respectabil” care abuzează de o femeie să intre la pîrnaie, de acord. Indiferent de calitatea femeii. Dar hai să-i spunem și fetiței de 12 ani că a trăi din vînzarea propriului ei trup e dezgustător. Că acest mod de a-și cîștiga pîinea nu se poate numi „o muncă cinstită”. Că este o frumoasă misiune a femeilor aceea de a stabili calitatea și altitudinea unei relații cu reprezentanții sexului opus.

    • „Dar hai să-i spunem și fetiței de 12 ani că a trăi din vînzarea propriului ei trup e dezgustător. Că acest mod de a-și cîștiga pîinea nu se poate numi „o muncă cinstită”. Că este o frumoasă misiune a femeilor aceea de a stabili calitatea și altitudinea unei relații cu reprezentanții sexului opus.”
      Frumos spus, doamna.
      Doar ca fetitei de 12 ani ii este interzis sa asculte asa ceva, adica ii este interzisa infama educatie sexuala, pentru asa au decis, ati, ghici, tot niste barbati. Numai barbati, de fapt.
      Dumneavoastra unde traiti? In ce tara?

      • Eu trăiesc într-o lume în care există bărbați răi și femei rele, bărbați buni și femei bune. Răul nu e monopolul unui singur sex.
        E semnificativ că dumneavoastră înțelegeți „educația morală” despre care vorbeam eu ca „educație sexuală”. Majoritatea contemporanilor noștri nu suportă discuții despre „educația morală”. A devenit un nonsens pentru ei sau ceva de-a dreptul ofensator. A… dacă e să vorbim despre sex, despre „igienă sexuală”, asta e cu totul altceva! Pricepe tot natul ce și cum!

        • Chapeau bas, chère madame !!
          Nu stiu, sincer nu stiu, de unde atata indarjire a unor semeni(e) de-ai nostri de a se pozitiona neaparat in aparararea unor fapte/atitudini reprobabile doar ptr.autorii lor se afla in „tabara, tribul, partidul, gashca” noastra.
          In cazul de fata avem de-a face cu urlarea agresiva a unor vulgaritati sub pretextul unui protest indignat.
          Dupa mine „cantecul” e ZERO artistic. Dar in fine….e o chestie de gusturi. Eu, barbat conservator fiind, nu pot aprecia astfel de fineturi racnite cu sensibilitate de șanț.

          • Vă mulțumesc, domnule JB! Așa se petrec lucrurile la un sfîrșit de ciclu: albul e văzut ca negru și negrul ca alb. Altă explicație nu am. („chestie de gusturi”… Există gusturi bune și gusturi proaste. Să guste sănătoși mizeriile astea cei care nu pot vedea mai departe și mai sus de atît.)

        • Hmmm.
          Eu credeam ca se face educatie morala. Nu cu asta se ocupa orele de religie?
          Nu, evident, daca tinem cont de numarul infiorator de mare al abuzurilor sexuale si fizice din scolile romanesti si numarul de mame minore, la care suntem campioni in Europa.
          Si nici vreo alta materie nu se ocupa de „morala”.
          Nici macar parintii, in marea lor majoritate.
          Drept urmare, educatia sexuala ar fi de mare ajutor fetitelor peste 10 ani.
          Pentru ca nu multe pot intelege morala si etica, dar toate pot intelege lucruri simple ca: abuz si consimtamant.
          Atitudinea elitista nu ajuta victimele, nici persoanele devaforizate.

      • Nu este importanta tara unde traieste un om ci moralitatea dupa care isi calauzeste viata . A trai din vinzarea trupului nu este dezgustator ci imoral / amoral . Nu e nevoie sa interzica prin lege ( niste rataciti care au aceasta putere ) ascultarea de astfel de melodii unui copil de 12 ani . Este insa nevoie ca acel copil sa primeasca educatie morala de la parinti in primul rind . Ca doar parintii au ramas sa faca astfel de educatie . Scoala si societatea a esuat . Din pacate parinte poate fi si un needucat .

  25. Cred ca melodia chipurile „protestatara” a lui Erika, cat si miscarea „Me Too” sunt niste prostii, niste excrescente periculoase pe o idee de altfel nobila, emanciparea femeii. O melodie plina de injuraturi nu trage niciun semnal, e pur si simplu o mizerie de la una care a cantat cu Gheboasa (alt „geniu neinteles”).
    E imposibil ca femeile sa fie ca barbatii si barbatii ca femeile. Femeile au metodele lor diferite de a rezolva situatiile din viata. IN primul rand femeile sunt mult mai unite si se ajuta intre ele, barbatii nu prea. Si in viata barbatilor exista destule adversitati, violente de diverse tipuri, dezamagiri, probleme. De ce sa se vorbeasca doar de problemele femeilor? Alintatul asta exagerat nu e impotriva egalitatii de gen?
    Egalitate in fata legii exista in toate tarile, inclusiv la noi. Sunt multe femei in posturi de conducere. Au toate drepturile. Am insa impresia ca femeile vor chiar mai multe drepturi ca barbatii. Vor sa fie si satule, si cu painea in traista, cum se zice. Asa ceva nu se poate..
    Niste femei care injura si se comporta ca barbatii nu vor fi mame/sotii bune, sau nu vor avea copii. End of line.
    O alta aberatie e miscarea Me Too, in care vin unele dupa 20-30-50 ani (!!!) sa reclame nu stiu ce „hartuire sexuala”, de fapt un mod de a scoate niste bani de la celebritati. De exp Steven Typer de la Aerosmith a fost dat in judecata acum de una care zice ca a agresat-o acum 50 ani (!)… adica ea a tacut 50 ani, nu a zis nimic, si vine acum?! Se mai pot stabili detaliile situatiei dupa 50 ani?!
    Cele mai multe din aceste tipe au crezut ca daca cedeaza avansurilor atunci, vor avea ceva de castigat (un rol, un job, etc). Deci a fost ceva consensual.

  26. Comentariile la articol dovedesc la randul lor autenticitatea cantecului- oglinda pusa in fata societatii si a mentalitatii populare romanesti dezgustatoare, lipsa de umanism si respect fata de om.
    Mircea Cartarescu a exemplificat in mod fin comic tipul, nu mai stiu in ce carte, si nu imi aduc aminte exact, incepea aparent decent, cu „Dommnisoara”…dar rapid, in a doua fraza continua cu „mata ti-a facut” …

      • N-am gasit ce am cautat dar am gasit un articol mai vechi al lui Andrei Plesu despre tutuiala.
        „Există tutuiala „macho”, a masculului băţos faţă de „sexul slab”. (…) Există tutuiala de platou TV, prin care moderatorul-satrap sau moderatorul-vedetă îşi etalează autoritatea, tutuiala poliţienească, a agentului de circulaţie care te trage de urechi, tutuiala prin care şeful îşi domină subalternii, tutuiala rutieră cu care se încondeiază reciproc şoferii isterici, tutuiala „egalizantă”, prin care cei ajunși „la vîrf” vor să-și etaleze prompt apartenența la clubul select al „omologilor” (dl Emil Constantinescu spunîndu-i lui Havel „Václav”), tutuiala războinică („boule”), ironic-protectoare („drăguţă…”) sau tovărăşească („măi dragă”). De la obrăznicie la nesimţire, de la proastă creştere la dezinhibiţie primară, de la aroganţă la egalitarism, tutuiala acoperă un larg spectru al patologiei sociale.”

        • Din Sfinta Scriptura , din Pidalion , din Vietile Sfintilor , …… Noi oamenii ( barbati si femei ) daca vrem sa invatam cum sa traim pe lumea asta din aceste surse trebuie sa invatam . Restul e balacareala si ratacire .

          • @adrianpopescu. Du-te bre de aici cu Sf. Scriptura si vietile sfintilor, du-te in cercurile de habotnici ultra-religiosi! Esti ratacit in viziuni si gandire…
            Biblia este o carte scrisa de oameni acum 2000 ani reflectand valorile si ideile de atunci, trebuie luata ca fond, nu ad-literam. Treburile s-au mai schimbat intre timp, si un crestin adevarat trebuie sa se adapteze, in niste limite. Ineptiile pe care le zici, ar insemna o revenire la moravurile de acum 2000 ani, cand femeia nu avea niciun drept si era practic proprietatea barbatului. Asa ca, lasa comentatul aiurea pe net..

            • @adrianpopescu. Tu esti cel care „inchide ochii si sustine ca e intuneric”…. sustii niste ineptii. Lumea a evoluat in ultimii 2000 ani, miezul credintei crestine trebuie pastrat, dar nu si conceptiile obscurantiste si caraghioase despre lume de acum 2000 ani !

    • @delia f _ „autenticitatea cantecului- oglinda pusa in fata societatii si a mentalitatii populare romanesti dezgustatoare…”

      Nu sunt sigur că produsul preudo-muzical aflat în discuție este autentic – titlul însuși trimite către o melodie a formației Los Del Rio -, nici că românii sunt cei care au inventat abuzul.

      Ceea ce este sigur, însă, este că abuzul se manifestă împotriva persoanelor vulnerabile în raport cu cel care le abuzează și care nu se pot apăra singure. Și, într-adevăr, adesea și în mod regretabil vorbim despre femei abuzate. Deopotrivă, însă, sunt abuzați copiii, de ambele sexe, iar numărul acestora este nu doar cu mult mai mare, ci astfel de abuzuri sunt mult mai rar reclamate, iar autoritățile nu intervin nici măcar atunci când sunt sesizate.

      Odioasele abuzuri săvârșite asupra bătrânilor din „azilele groazei” chiar de către apropiați ai autorităților m-au făcut să cred că cei implicați vor dispărea din viața publică pentru totdeauna.
      Ei, nu! De abia așteaptă să fie votați din nou, iar cetățenii le dau cu entuziasm încredere că vor primi voturile.

      Cetățenii nu condamnă, așa după cum bine observați, abuzurile, sancționând pe cei cu adevărat responsabili, ci sunt extaziați de o sub-producție pretins artistică în care o femeie spune lucruri triviale despre unii bărbați. Dacă cineva își închipuie că asta va reduce numărul de abuzuri împotriva oricui dintre cei vulnerabili, îl rog să urmărească statisticile și, poate, anul viitor doamna Ileana Moroianu va mai scrie o analiză la fel de bună asupra fenomenului (inclusiv a reflectării sale în muzica rap) și va avea ocazia să comenteze.

      • Pt ca asta este adevarul, asta este realitatea societatii romanesti- lipsa umanismului si a respectului fata de om, comportamentul abuziv fata de om in general si fata de femei, copii, batrani si bolnavi in special. In plus limbajul obscen practicat pe scara larga. Ma refer la Bucuresti. In Transilvania oamenii par mai bine educati. Mama m-a cautat o data la telefon si i-a raspuns o voce cu accent moldovenesc „Ce hotel proasto? Aici e Peco Iasi!”. Comparati cu „Good morning! How can i help you?” pe care il intalnesti la tot pasul in Anglia.
        Exista si f multi oameni minunati in Romania dar masa este asa.

      • Cantecul este socant si impalatabil, exact ca partea societatii pe care o reflecta prin sublimatie artistica fidel.
        A critica pe cantateata sau pe Ileana Moroianu in loc de a reflecta asupra realitatii este parte din problema.p

  27. Citind postările, am sentimentul unei coliziuni mai curând intergeneraționale decât al unei ”bătălii a sexelor”. Macarena în cauză este, cred, destinată în primul rând, adolescenților (care se confruntă cu descoperirea sexualității, care se manifestă și în tropii argotici specifici vârstei, dar rapid uitați odată cu maturizarea), care mai întâi vorbesc despre sex înainte de a-l experimenta. Acestora, cred, li se adresează Macarena și, cred, că este un demers util, pentru că Mirel poate să înțeleagă și să accepte că o fată este mai mult decât o ”pradă”. Adolescenții vorbesc așa, indiferent dacă noi, adulții suntem sau nu de acord cu asta. Este amuzant că suntem cu toții de acord că hărțuirea sexuală este o problemă, dar adulții consideră, tacit, că sexualitatea este mai curând un privilegiu decât un ”drept natural” și interzic, sub consemnul licențiosului accesul adolescenților la această ”tematică”. Amuzant și trist. Păcat.

    • Chiar era nevoie sa folositi atatia termeni pretiosi si umflati, „tropii argotici”, „consemnul licențiosului”, etc?!
      Iar concluzia dv e aiuritoare, cica „adulții consideră, tacit, că sexualitatea este mai curând un privilegiu decât un ”drept natural” și interzic, sub consemnul licențiosului accesul adolescenților la această ”tematică”. „…
      Adica a lua pozitie impotriva unei melodii obscene si plina de vulgaritati precum Macarena lui Erika, inseamna a interzice accesul la tematica sexualitatii…? Dar cine interzice accesul la sexualitate al adoilescentilor? au mult mai mult acces la sexualitate decat am avut noi in anii ’70-’80-’90. Exista sexualitate din belsug pe net, in reviste, la tv, si in societate in general. Sunt mult mai liberi decat eram noi. Tocmai ca, ce e in exces face rau.
      E curios cum, desi folositi niste termeni pomposi, nu reusiti sa vedeti miezul problemei si o dati in bara cu concluzia… trist..

  28. Doua întrebări mi-a lăsat mie „Macarena”: nu mai înțelegem un mesaj, de altfel nu foarte nou, gen „me too” decat dacă e reprezentat cu tuse groase? Nu mai putem dezbate la rece, ca între oameni deștepți pe un subiect ce merita fara doar si poate discutat cu multa atentie? Nu am nimic cu alegerea artistica a melodiei și videoclipului, intrebarea e pentru noi, publicul. Sunt convins ca artista a simțit pe buna dreptate ca trebuie sa aleagă aceasta forma de exprimare.
    Doi, și sper din tot sufletul sa nu fiu înțeles greșit, mi se pare ca nu vrem sa vedem decat jumătăți ale problemei. F. Scott Fitzgerald a spus: “The test of a first-rate intelligence is the ability to hold two opposing ideas in mind at the same time and still retain the ability to function.” Nu prea maj putem. De aia suntem atat de divizați, pe orice subiect.
    Exista și sexism feminin, și auto-obiectificare și ce se întâmplă în online, TikTok, Insta, OnlyFans, unde persoane de sex feminin se promoveaza tot mai provocator, ca femei tot mai usoare , de bunăvoie și nesilite de nimeni, si pot induce în eroare o parte a „publicului” masculin care și asa duce în spate un bagaj neaoș ce infricosator: așteptarea ca femeia sa fie o sclava, cum au fost multe din femeile generatiei mamelor noastre. Sa înțeleg conform acestui articol ca tot cererea pervers-bolnavă a bărbaților a produs și acest fenomen in online, fetele fiind prin definitie niste „neprihănite” ca sa citez dintr-o „clasica” in viata, nicidecum tot mai dependente de puterea de atractie asupra masculilor, pe care ele, libere și dezinhibate, o experimenteaza de la varste tot mai fragede, legalizata cumva de ce vad în online? Sa fie likeurile disproporționat de multe când ipostaza în care se prezinta e mai provocatoare și comentariile perverse și anonime ceva ce le descurajează? Nicidecum, fenomenul e in creștere.
    Întreb și eu, dacă prin asta înțelegeți ca sunt din ala care dau vreo circumstanță atenuanta violatorului ca a fost provocat de femeie, ati greșit adresa și va rog sa citiți încă odată citatul din Scott Fitzgerald. Nici nu spun ca trebuie generalizat, o, nu, exista și femei serioase, un pic frigide, dar foarte feministe, cărora dacă le faci vreun compliment sincer si ne-deplasat, te arunca la groapa de gunoi în care zac toti violatorii și misogini. Întrebarea mea sincera, ca barbat care vreau sa îmi păstrez un echilibru este dacă sexul opus îl poate păstra, sau dacă trebuie sa decontezez eu pentru toți imbecilii misogini si pentru generatiile anterioare de femei tinute la cratita, samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ileana Moroianu
Ileana Moroianu
Ileana Moroianu e medic stomatolog, în prezent face un doctorat în filozofie antică și medievală la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj și mai are mai multe contribuții în Dilema veche, 22 și LaPunct.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro