joi, martie 28, 2024

Mai avem 13 ani de rezistat

Mai întâi o poveste. „Vrem să fim robi egiptenilor”

Știți povestea Exodului, nu? După vreo patru secole de sclavie petrecute de „fiii lui Israel” în pământ egiptean, Dumnezeu își aduce aminte de legământul făcut cu Avraam și hotărăște să-i scoată pe iudei din Egipt. Suntem, se pare, în vremea faraonului Ramses, prin anul 1290 înainte de Christos, iar numărul iudeilor aflați în Egipt în robie era, ne spune Biblia, de 600.000. Moise e cel pe care Iahve, Dumnezeul îndrăgostit, îl alege să-i ducă la împlinire hotărârea. El va conduce operațiunea „fugii din Egipt” și sub îndrumarea lui are loc traversarea deșertului înspre „Țara Făgăduinței” în care „curge laptele și mierea”. Moise e cel cu care, în timpul traversării, într-un tête-à-tête pe muntele Sinai, Dumnezeu reface legământul cu poporul lui Israel și tot el e cel căruia Dumnezeu îi dă „tablele” Decalogului, actul fondator al omenirii morale. Pe scurt, Moise e cel care-i scoate pe iudei din robie punându-i pe drumul spre libertate.
Dar, nu după multă vreme de la ieșirea din Egipt, „toată obștea fiilor lui Israel”, deși Dumnezeu le dăduse iudeilor în permanență semnele bunăvoinței sale, începe să cârtească: de ce au plecat ei din Egipt? Deși sclavi, spun ei, „ședeam lângă oala cu carne și mâncam pâine pe săturate”. Nici unul dintre semnele divine ale însoțirii nu-i potolește. Supremul gest de răzvrătire are loc exact când, profitând de absența lui Moise angajat în faimosul dialog cu Dumnezeu pe muntele Sinai, iudeii își calcă legământul, abandonează spiritul pur al Dumnezeului unic și își fac zeu de închinare din statuia, fabricată ad hoc, a Vițelului de aur. Și totuși, deși ofensa e mare, Dumnezeu își iartă poporul pentru o ultimă oară. Însă când, ajunși în fața Pământului Făgăduinței, iudeii sunt cuprinși de panică și vor să se întoarcă în Egipt, mânia lui Dumnezeu nu mai poate fi oprită de Moise. Toți cei care s-au îndoit, toți cei care au cârtit și au regretat vremea robiei egiptene vor fi pedepsiți să rătăcească 40 de ani în pustiul Sinaiului. Nici unul dintre cei care traversaseră Marea Roșie, nici măcar Moise, nu va ajunge să pună piciorul în Canaan. Cei 40 de ani ai pedepsei reprezintă exact timpul necesar pentru primenirea unei generații. De atât era nevoie ca să dispară cei care cunoscuseră Egiptul și care erau periodic cuprinși de nostalgie după frumoșii ani ai robiei. Cum bine spune un exeget biblic: „Se vede treaba că Dumnezeu îi scosese din Egipt, dar nu scosese încă Egiptul din ei.”*

Noi, astăzi

De 27 de ani încerc, aproape zi de zi, să înțeleg ce se întîmplă cu noi. Iată, am ieșit din comunism, dar nu și comunismul din noi. După 1989 poporul român a făcut cu dumnezeul politicii moderne un legământ de democrație și libertate. Însă, de 27 de ani, el merge către Țara Făgăduinței plângând după Egipt. Nu am murit încă toți cei care ne-am născut atunci. Nu s-a primenit țara. Nu au trecut „cei 40 de ani”, vârsta unei generații. Nu s-a născut nici un Moise între noi. Nu întâmplător atât de mulți dintre cei care de zece zile, seară de seară, manifestează în toată țara au vârsta de 20-30 de ani. Sunt cei care, tocmai pentru că nu au crescut cu gustul robiei, vor intra în Canaanul democrației.
Și nu întâmplător astăzi arătăm așa cum arătăm. În România, nu Moise ne-a purtat prin pustiul tranziției către Țara Făgăduinței. Dimpotrivă. Cei care au stat la cârmă 27 de ani au fost: fii de „ilegaliști” crescuți în cultul tatălui comunist; fii de milițieni de sat care băteau sălbatic și făceau legea în fiecare fund de țară cot la cot cu secretarul de partid; elevii lui Ristea Priboi luați în 1977 (anul defecțiunii lui Pacepa) de la Ștefan Gheorghiu, de la Institutul de Științe Economice, de la Asociația de Drept Internațional și Relații Internaționale (ADIRI) – pentru a primeni cadrele DIE; ofițeri ai Securității și marii lor turnători. Mai toți, deveniți „oameni de afaceri”, ne-au împuțit imaginea capitalismului și a economiei de piață. Ce Dumnezeu puteai să aștepți de la acest mâl fecund al răului, care a acoperit țara după ce apele inundației comuniste s-au retras de peste noi? Uitați-vă ce monștri s-au ridicat după acest potop al istoriei, cu noroiul șiroind de pe ei. Uitați-vă la chipurile lor, la cefele lor, la fălcile lor, la pântecele lor, la dinții lor, la limba pe care o vorbesc, la aroganța  și tupeul lor, la felul în care se adună, se grupează și se regrupează mereu, la felul în care își pun rudele, prietenii și amantele în posturile-cheie ale țării, la felul în care își transformă în arme tocmai victimele sărăcite de ei, cărându-le prin țară cu lista și autocarul.
Cu ei vreți să ne ținem legământul făcut de ochii lumii cu dumnezeul democrației? Cu ei vreți să rămânem în UE? Nu vedeți că nici nu am gustat bine din civilizația Occidentului și ne  spun, prin glasul Academiei, al Partidului și al ofițerilor de la Interne ieșiți la pensie, că e mai bine să ne întoarcem la naționalismul râios și cu coada sus al lui Ceaușescu? Nu vedeți că, atunci când dau de greu, activiștii de azi scot din desaga cu provizii ideologice cărticica securistă cu divizarea și destrămarea țării? PSD-ul de astăzi nu este un partid accidental de hoți, ci forma de supraviețuire a unei tradiții devenită regulă de căpătuială vreme de 45 de ani. Sunt toți cei care, ca preț al slugărniciei totale, primiseră dreptul să „stea lângă oala de carne și să mănânce pâine pe săturate”. Se obișnuiseră să fie cei care furau bucatele, apoi împărțeau prostimii schelete de pui vineți. Astăzi sfărâmă „tablele” statului de drept, pe care scrie, exact ca acum 3000 de ani, „să nu furi!”. E ridicol să le ceri, lor tocmai, să se reformeze și să se pună pe guvernat „de-a-devăratelea”. Trebuie să fii tare naiv să-ți imaginezi că dialogul cu ei este posibil. Ce să dialoghezi cu unul pe care-l prinzi noaptea că-ți cotrobăie în dulapul cu legi? Adevărul lor e mereu în urmă, în memoria robiei și a furtișagului și a arbitrarului din Țara Egipetului. Uitați-vă cum demolează edificiul democrației din toate părțile, părând că povestea cu ordonanța 13 n-ar fi decât unul dintre iepurii pe urmele căruia ne-au pus. Între timp și-au tras la dispoziție din buget miliarde de euro, și-au făcut „firme de casă”, au reînviat „Cântarea României” sub numele grețos de „Pasărea Măiastră”. Între timp, condamnații penali care vor să ne întoarcă în Egipt ne râd în nas din fotoliile Parlamentului.

Se pare că mai avem 13 ani de rezistat până vom intra în Țara Făgăduinței, în Țara statului de drept. Ei bine, da, dacă e nevoie vom sta în Piață 13 ani. Iar eu o să fiu cu voi, și am să vă țin pumnii de pe un norișor, dragii mei.

NOTE _________________

*Brandt Pitre, Misterul Cinei de pe urmă. Isus și rădăcinile iudaice ale Euharistiei, trad. din engleză de Monica Broșteanu, București, Humanitas, p. 97.

Distribuie acest articol

146 COMENTARII

    • Tot respectul, domnule Liiceanu!
      Da am ajuns robi in propria tara, dar cati inteleg asta? Sunt putini cei care au putere, rabdare si curaj sa lupte fara preget pentru a face ca poporul acesta de oameni frumosi sa iasa dintr-o inertie vecina cu depresia. Cei de la carma au o capacitate de manipulare si minciuna incat vor mai conduce poporul nostru de martiri inapoi, spre sclavie. N-au scrupule, n-au rusine, n-au pic de bun simt…Insa speranta moare ultima… de aceea va felicit pentru ca ramaneti un formator de opinie, nu de stanga, nu de dreapta ci al adevarului !
      Stima si respect!

  1. Multumim! Pe cand un comentariu mai tintit referitor la pozitionarile posibile ale Romaniei in noul context politic european? si consecintele manipularii inspre: EU RoExit versur New EU Consoldation versus Alternative Regional SouthEastern Europe coallitions including RO & others..etc :) Cu multa apreciere si multumire!

  2. E un articol bun. Tulburator si sensibil. Atat doar ca „poporul ales” e doar unul pentru a putea spera ca dupa 13 ani…

  3. Stimate domnule Liiceanu, as fi tentata sa spun ca aveti dreptate, si chiar m-as bucura (acest popor ar mai avea o speranta) daca nu as fi coplesita de scepticism si deprimare datorita faptului ca, la noi, „clasa politica” inseamna mai ales rudele de gradul unu si doi ale celor ce ne conduc acum, deci o perpetuare a obiceiurilor si comportamentelor insusite de la cei ce le-au facut educatia, explicandu-le, in limbajul propriu, de ce trebuie „asa” si nu „Altfel”… Domnule Liiceanu, au fost oameni care au murit pentru crezul lor, pana de curand i-am avut printre noi pe martirii Ion Diaconescu si marele Corneliu Coposu – caruia i s-a pus arma la cap si a fost amenintat cu moartea pentru a accepta sa fie prim-ministrul guvernului comunist, iar el a refuzat si a preferat inchisoarea… Majoritatea celor care au venit la putere nu mai au crez, nu mai au viziunea unui neam (sensul acestor cuvinte este expirat), ci propriul beneficiu – totul e de vanzare intr-o societate de consum… Putem spera ca va aparea o noua generatie de politicieni, in 13-15 ani, care sa aiba valorile necesare? Insusite de unde? Dumnezeu sa va auda, multi s-ar bucura sa aveti dreptate!

    • Chiar asa: „insusite de unde?” – valorile; pentru ca mana lor lunga si oamenii lor au fost numiti si in pozitii de conducere in Educatie, unde au un miros antrenat pentru a-i depista pe cei care comit greseala de a gandi cu mintea proprie si de a-i invata si pe altii asa ceva.

  4. Gasca de mafioti/hoti/impostori/infractori/tradatori de neam care tin in loc Romania de 27 de ani, pentru ca ei si haita lor sa fure si sa se inavuteasca iar pe noi restul sa ne aduca-n sapa de lemn, nu a inteles nimic din mesajul sutelor de mii care am iesit in strada. Ei au ramas „incremeniti in proiect” la fel ca mentorul lor „tatucul Ilici” scolit de Kremlin in vremurile de trista amintire. Noi cei care gandim cu capul nostru („ghinion!”) nu putem fi manipulati prin minciuni, propaganda desantata si populisme fara acoperire, pentru ca intre timp am evoluat. De voie, de nevoie am umblat prin lume, unde a trebuit sa ne impunem prin valoare, multa munca si/sau studiu pe masura. „Evoluțiile tehnologice și culturale” care ne despart sunt imense. In aceste conditii toate potoglariile pe care le pun la cale sunt usor de decodificat. Trebuie doar sa fim vigilenti, sa-i obligam sa faca ce trebuie, iesind in strada la fel ca si pana acum in numar mare, civilizat si demn oridecateori o iau razna. Va fi o lupta de durata dar pentru noi, copiii si nepotii nostri trebuie sa #rezistam!

    Ovidiu C.

  5. Uitati-va printre greii PSD si vedeti cati dintre ei au fost vreodata cineva in meseria lor. Cati isi datoreaza cariera si parcursul social unor realizari profesionale de exceptie, cum ar fi de asteptat in politica la un asemenea nivel, si cati au fost doar slugi anonime la partid pe langa baroni, rasplatiti dupa ani de slugarnicie cu functii din ce in ce mai importante. In iesirile pubilce isi iau in serios rolul de alesi ai natiunii, dar in sinea lor stiu ca sunt de fapt alesii jupanului. Daca nu-i alegea jupanul din multimea de slugi sa le faca loc pe lista lipeau si in ziua de azi afise.

    Nu e de mirare ca acum, cand jupanul da cu bata in balta, primul lor reflex e tot slugarnicia, ca aia i-a facut oameni (vorba vine oameni). Un profesionist adevarat care si-a construit singur o cariera isi poate permite sa aiba o opinie. Sluga nu. Sluga poate doar sa-si aplaude seful si sa-i injure abitir dusmanii. Asa erau si lingaii aia de pe vremea Ceausescu care aplaudau cu mutre supuse si bovine pe la congrese si MAN, dar cand mergeau prin tara stiau sa se dea jupani. Iar dintre oamenii obisnuiti, multi acceptau firescul de a fi sluga, cum bine spuneti in articol. Lumea lor duce mai departe traditii si relatii de putere de tip feudal, in care jupanului i se cuvine sa fie jupan si slugii sa fie sluga.

    In logica asta ordonanta 13 a fost un gest de forta al lui Dragnea. A vrut sa arate ca Romania are acum un nou jupan. Nu opiniei publice, probabil ultima pe lista lui, ci altor grei din sistem, poate chiar si din partid. A calculat gresit. Pentru generatiile nascute dupa comunism nu mai exista firescul de a fi sluga. Iar cei care si-au construit singuri o cariera nu dau doi lei pe pe toti baronii si pe slugoii lor cu titluri academice de carton ajunsi senatori. Vorba unui afis din piata, generatia tanara vrea lideri nu stapani.

    • Am discutat cu câțiva cunoscuți după ce am fost în Piață. Ceea ce cu romantism unii numesc „revoluția luminilor” a fost un test. Am testat limitele libertății noastre. Le spuneam că mă simt îngrădit precum un animal. Umilit și exploatat, am încercat să evadez și am zdruncinat gardul. Acum mă aștept la represalii. Stăpânul vine și mă lovește, apoi întărește gardul. Dar, există totuși un mic câștig. Am învățat unde este limita libertății mele, cât de puternic este gardul ce mă înconjoară și l-am mutat cu puțin mai departe. Data viitoare când voi încerca să mă eliberez voi ști cât de tare trebuie să-l lovesc pentru a-l dărâma.

      „Greii PSD”, la fel ca ceilalți politicieni pe care-i votăm sunt doar marionetele kleptocraților care conduc România. Astăzi sunt întăriți stâlpii gardului țarcului. După un moment de surprindere ce părea o breșă spre democrație, CCR ia decizia avantajoasă stăpânului. CSM sancționează judecătorii care au pronunțat condamnări împotriva apropiaților Grupului de la Monaco. Căci, da, kleptocrații sunt organizați in grupuri, caste și familii mafiote. Noului ministru al justiției i s-a cerut public să facă presiuni la parchete, fiind criticați deschis procurorii care începând cu M Macovei s-au manifestat independent, aplicând legea.

      Majoritatea parlamentară, condusă de cuplul Dragnea-Tăriceanu se afirmă ca instrument de acțiune la dispoziția oligarhilor în slujba cărora se află, dar este lipsit de onestitate să ne prefacem că nu observăm prezența infractorilor în partidele de opoziție. Generația care nu are nevoie de stăpâni, ci de lideri a avut ocazia să o arate cu două luni în urmă. Acum guvernul are o putere de restaurație pe care o va folosi din plin și va întări gardul care ne limitează libertatea atât cât va putea. Altfel, alternativa este distrugătoare pentru ei. Depinde doar de noi dacă acceptăm condiția asta, de animal care muncește necondiționat în folosul stăpânului, sau ne comportăm ca cetățeni care se lupta pentru eliberare. Pentru că legiferarea furtului din averea mea și restrângerea libertăților mele prin desființarea mecanismelor sociale care m-ar putea apăra, asta înseamnă, reducerea mea la condiția de animal.

      • @Constantin, In 1990 intr-o adunare undeva pe bd Elisabeta intr-o sala de sedinte am spus: Credem ca suntem liberi dar asemenea unui caine care daca este in lant si nu ajunge sa-l intinda crede ca este liber si noi daca nu testam lungimea lantului doar credem ca suntem liberi :) Asta este situatia fiecaruia si a tuturor impreuna.Desigur cand lantul este natural; azi fiind, sa zicem situatia oastra pe Terra pe care nu o putem parasi sau in alte limitari fizico-naturale dar in domenuiul relatiilor sociale treaba sta altfel, adica cam cum o prezinti dta.

  6. Ma tem ca aveti mare dreptate.Si ma tem si mai tare ca e posibil sa nu aveti dreptate.Ma tem ca e posibil sa fie nevoie de mai mult de 13 ani.Va multumesc d-le Liiceanu.

    • Intr-adevar, mai avem mult. Sa nu uitam ca, desi la noi in tara este la pamant, medicina a evoluat mult din timpul lui moise si pana acum. Ceea ce spune Dl. Liiceanu ca ar fi 40 de ani, dumnealui spone ‘o generatie’ – de fapt distanta intre doua generatii (distanta bunici – nepoti), acum a ajuns la 55 – 60 de ani, in special din cauza ca majoritatea oamenilor vor intai sa-si termine studiile, sa-si ‘faca un rost’, samd. Si mai este ceva, iata, distanta intre Golaniada din Piata Universitatii si protestele de acum este de 1 generatie = 27 ani. Prin urmare, ar fi bine sa fim la mijlocul drumului, dar mie mi-e teama ca inca nu am ajuns asa departe.
      Cu respect!

  7. binecuvintarea popei daniel mai lipseste. glumesc, desigur. nu e nevoie decit de putina intelepciune. daca cel mai iubit dintre romani realizeaza ca poporul il vrea e bine sa sara pe cai si sa ne conduca ca Moise unde o vrea Cel de Sus. dar degeaba il vrem noi daca el nu ne vrea. istoria ne arata ca avem nevoie de lideri dar si de oportunitate, e nevoie de inspiratie si profesionalism,e nevoie de bun simt si dragoste de locurile natale. da, ma refer la ciolos. stiu ca nu se vrea inregimentat in partide un abis necunoscut si cu control redus iar bunul simt cred ca ii transmite un semnal de alarma ca sa nu zic repulsie de tot ce e murdar. dar, daca vede un tandem cu ioha in 2-3 ani nu poate doar sta in joc de glezne pe facebook asteptind, e timpul sa sara in lupta alaturi de noi toti ptr ca ….e ptr romania, o tara care trebuie scuturata de naravurile vechi, e un moment unic daca nu, ne mai vedem in 13 ani cum spune autorul. in locul lui, as incerca sa iau conducerea pnl (oricum baietii sint pe duca fara lideri noi, credibili si competenti) si as ajuta la consolidarea usr si creste impreuna. as reforma partidul in 3 ani si pregati oameni competenti ptr fiecare pozitie pe care o poate numi si i-as supune focului tarii formind echipa. cei buni vor trece testul, ca si piata. cei care stau in piata sacrifica totul, joaca totul pe o mina se cheama romania,,, cred ca ar fi o placere sa faca si politica si de ce nu, poate ar atrage si oameni din afara (sint sigur ca multi romani plecati s-ar intoarce imediat sa ajute …si da, au plecat ptr ca au fost izgoniti, uitati-va la melescanu care nu mai…decit motaie pe pozitie, nimeni altul nu poate reprezenta mai bien romania…lol – de aceea, cei plecati s-au pregatit, s-au calit afara devenind o forta strategica a romaniei si nu in ultimul asigurind cash flow de care are nevoie isarescu…ca tot vorbeam de cei neclintiti). ca sa fie totul dinamic, as atrage politicieni din afara, ar fi simplu ptr dacian sa o faca, sa dea un plus de curaj noii generatii de politicieni. e nevoie de patos, e nevoide de sacrificiu, de pregatire si calificare, de focul intilnirii cu alegatorul e nevoie de implicare. 2-3 ani nu sint multi, trec ffff repede dar va fi o provocare si placere ..sa lucrezi cu acesti oameni minunati si liberi care se lupta cu ticalosii dar si cu vremea. lupta ca aceasta tara sa mai aiba un viitor iar copiii romanilor sa traiasca demni la ei in tara. in 3 ani romania ar avea o alternativa clara. totul construit de la inceput cu oameni noi….pe principiile declaratiilor de la timisoara si din toata tara. fara securisti, fara comunisti, fara copiii si neamurile lor de orice natura, fara infractori, fara oameni scoliti in institutii gen tipografie de diplome; avem nevoie de competenta si seriozitate, profesionisti adevarati care sa iubeasca aceasta tara.e ciolos cel ales? va indrazni, va avea curajul sa-si asume aceasta misiune? sau doar asteapta sa i se comunice din ceruri?

  8. Dvs ati scris un text, evident, de referinta (de ex pentru educatie). Nu are sens sa insist in aceasta directie, e clar pentru oricine il citeste interesat in acest sens.

    Dar: concluzia, ca si cea a celor multe texte in cei 27 de ani la care va referiti, este cred incorecta – si chiar periculoasa, daca nu chiar mai mult:

    „Se pare ca mai avem 13 de ani de rezistat […] vom sta in Piata 13 ani”..

    ????? Care e pentru Dzeu legatura intre problemele ATAT de clar desenate mai sus in textul Dvs si solutia ATAT de, scuze, penibil, sugerata?? Vom ‘sta in piata’ ca sa rezolvam probleme??? Asa credeti Dvs ca se rezolva problemele, indiferent de natura lor? Pentru a face o comparatie simplista? Un om, oricare ar fi acela, cand are o problema _fundamentala_, se duce sa STEA in PIATA ca sa-si rezolve problema?? Pentru a extrapola, americanii in 1776 (sau purin inainte), s-au dus sa stea in piata (care piata?) sau au ales sa actioneze?

    Sunt 2 posibilitati: (a) ori cei care sunt de acord cu ce e mai sus, in sensul ca gravitatea problemei este intr-adevar dincolo de ‘mi s-a spart o teava, dau un mail’ (scuze ptr exemplu) transcende rutina, si deci, vor face ceva transcedental (scuze din nou ptr pretentia expresiei); ceea ce implica NU statul in piata; nu statul; nu piata; fie (b) cei ce citesc ce scrieti mai sus decid ca implicatiile nu sunt suficient de importante pentru a face altceva decat a sta; in piata; caz in care vor sta; in piata.

    Tertium non datur.

    Sau altfel spus d-le Liiceanu; veti sta; in piata; cum au stat diversi alti compatrioti de-ai dvs in ultimii 50 de ani (detaliez: au stat; in piata; sau nu).

    Alex Telea

    PS: mentionez ptr transparenta ca nu mai sunt un compatriot al dvs, exact pentru ca m-am plictisit sa ‘stau’ in ‘piata’. Am facut-o cateva luni in anii ’90. Dar am observat ca concetatenii erau mult prea lenti, se rezumau la ‘stat’. Lucru care rima cu ce a facut si generatia dinainte. Orice sugestie la o solutie de forta (armata) a fost nediscutabila. OK. Posibil inoportuna. Posibil insa nu; dupa 50 de ani de ‘stat’ in ‘piata’, se pune intrebarea ce e mai eficient. Raspunsul, il vom avea (a) peste X ani si (b) cand solutia de forta va fi fost incercata. Daca (a/b) nu, ramane o ipoteza.

    • Nu ati citat tot paragraful, care era cam asa:

      „Ei bine, da, dacă e nevoie vom sta în Piață 13 ani. Iar eu o să fiu cu voi, și am să vă țin pumnii de pe un norișor, dragii mei.”

      Cred ca era mai normal sa criticati viziunea complet antistiintifica a domnul Liiceanu, care isi imagineaza ca poate sa stea pe un norisor. Desi stim cu totii ca norii sunt formati din vapori de apa si nu pot sustine greutatea unui corp omenesc.

      Sunteti atat de incrancenat incat nu vedeti ca acolo e o metafora.

  9. După 30 decembrie 1947, rătăcirea noastră a durat 42 de ani. Apoi, lumea a început sa privească cu speranța spre vest. Total de acord cu dvs. , domnule Liiceanu deși ma tem ca trebuie să începem numărarea celor 40 de ani de la momentul 11.12.2016, fapt ce ne oferă o altă perspectivă asupra rătăcirii noastre.

  10. 40 de ani le-au trebuit evreilor sa scoata Egiptul din ei si 38 de ani le-au trebuit romanilor sa scoata fanariotismul din ei. In 1821 s-au incheiat domniile fanariote, dar abia incepand din 1859 putem incepe sa vorbim de o Romanie moderna, cu adevarat racordata la civilizatia occidentala. Asa ca s-ar putea sa mai avem doar 11 ani de rezistat…

  11. Ăştia sunt politicienii noştri. Alţii n-avem. Dacă i-am pune într-un alt mediu mai sănătos şi funcţional din pdv democratic, sunt convins, că majoritatea ar funcţiona aşa cum trebuie.
    În lipsa controlului orice echipă de conducere devine o bandă de tâlhari. Dacă nu li se cere socoteală, cei de lângă oala cu carne totdeauna găsesc o cale de a profita mai mult decât ceilalţi. Marii politicieni devotaţi ideii de echitate, dreptate, progres şamd. sunt o excepţie, dacă nu cumva o creaţie a memoriei. Chiar şi democraţiile funcţionale s-au făcut cu escroci, hoţi şi bandiţi puşi pe nelegiuirile cele mai incredibile (Franklin se mira, ca nişte oameni de calitate îndoielnică au reuşit să facă o constituţie bună), iar istoria e plină de exemple de derapări chiar şi la cei mai buni. Numai că unii au găsit o arhitectură a puterii, care să se menţină într-un echilbru şi aucontrol câteodată de-a dreptul neverosimil.

  12. Nu sunt Nostradamus, dar parerea mea e ca astia 4 ani sunt ultimii in care PSD-ul o sa mai fie vreodata la guvernare. Nu de alta, dar li se imputineaza electoratul cu fiecare an, datorita varstei, iar cu prilejul acestor proteste, a atras furia celor care nu prea se duc la vot.

    • Nenorocirea noastra e ca acest electorat este „improspatat” zilnic. Daca vedem comportamentul „beizadelelor” actualilor lideri politici vedem ca ticalosia, hotia, tupeul sunt duse la un nivel superior. Mi-e teama ca acesti 13 ani sunt o iluzie (ca si cei 20 ai lui Brucan), un morcov care sa „miste magarul”. Poate ar trebui sa actionam mai mult, cei ce mai vedem o speranta de vindecare a societatii Romanesti decat sa speram ca vindecarea va veni de la sine dupa un numar de ani. Si nu prin actiuni spectaculoase (sunt bune si acelea dar mai usor de contracarat) ci prin comportament moral si fara compromisuri, zi de zi, fata de cei ce fura. Nu trebuie sa miscam masele ci doar sa deschidem ochii unui prieten, unui coleg, unei rude. Si atunci poate minunea se va intampla….

    • Aferim. Susțin optimismul dumneavoastră.

      Năucitor de frumos și de adevărat, domnule Liiceanu. Ca de obicei, jos pălăria.

  13. Poate ca totusi nu va trebui sa stam in piata 13 ani tot timpul dar nici departe de termenul asta nu suntem!
    Va multumesc pentru placerea de a citi acest articol!

  14. Frumos. Numai că, de atunci, speranța de viața practic s-a dublat. Tare ma tem că cei 40 de ani biblici reprezintă ~80 de ani, astăzi.

  15. Interesanta comparatia cu exodul si mai ales cu cifra 40, carantina vine tot de la 40 (quarante -dice-zile) !!
    Va mai aduceti aminte de Silviu Brucan (evreu la origini) care ne dadea 20 de ani si radeam de el !! A vrut sa fie bland cu noi , in mod sigur se gandea tot la 4o de ani!

    • Problema nu e de timp, ci de lipsă de canal direct de comunicare între elite si România profundă. Nimeni nu-şi bate capul ca Nicolae Iorga cu broşuri accesibile, gen Neamul Românesc pentru Popor. Decalajul intelectual faţă de Iluminism e de două secole! Până şi Republica Moldova are oengeuri mai apropiate de omul sărac: http://www.parajurist.md/
      Altminteri, sunt multe de învăţat de la poporul ales şi azi. E foarte greu în Israel, ca cetăţean străin să devii instantaneu latifundiar sau să defrişezi ce păduril vrei. E iarăşi improbabil să ajungi bestsellar persiflând Shabatul ca dăunător turismului sau exploatând cu umor consecinţele unei istorii tragice, venite de la aşezarea între puteri uriaşe.

  16. Extraordinara analogia, insa previziunile….. Daca ale lui Brucan mi s-au parut candva foarte peimiste din pacate acum cele ale dlui Liiceanu mi se par mult prea optiminte .

  17. Aveti dreptate, dar am o veste proasta pentru dvs. Speranta de viata din zilele noastre a depasit de mult cei 40 de ani ai iudeilor. Se cam apropie de 70. Putem spera doar ca cei din generatia din care fac si eu parte (40-50 ani acum) – care au cunoscut comunismul, dar n-au avut timpul sa fie impregnati definitiv – sunt intr-o proportie mai mica aducatori aminte de sclavie.. Altminteri, matematica zice ca mai avem de asteptat inca 43 de ani…. Cam trist.

  18. Va multumesc DL. LIICEANU,ceea ce ati scris e una din lectiile de democratie care ar trebui invatate
    de toti cei care au ramas cu comunismul in sange.

  19. … sper ca acesti 13 ani se vor condensa in 13 luni sau 13 saptamani…
    Acum, spre deosebire de negurile istoriei, informatia, ideile, cunoasterea circula extrem de rapid, datorita internetului, a tehnologiilor de comunicare, super-raspandite si accesibile.
    Trebuie sa fim un pic mai fermi, sa restrangem raul pana la epuizarea lui.
    „Dezbina si stapaneste.” Este un principiu extrem de eficient. Trebuie sa dezbinam, sa destructuram raul, sub toate formele sale, in toate locurile in care isi prinde radacini.

    • Poate nu l-ai intalnit tu, poate nu ai urechi si ochi pentru a-l auzi si vedea.
      Moise de RO – exista si este aici, printre noi!

      Deschide minte, urechile si ochii!
      Niciodata nu este prea tarziu sa te descoperi si sa il descoperi!

  20. Am participat la proteste. Am terminat liceul in ’88, si n-o sa fiu mort in 2030. Si nici mort n-as putea fi de acord cu cei care ne guverneaza in momentul de fata. De asemenea, majoritatea celor trimisi in parlament de USR nu sunt tineri imaturi, care stiu doar ce nu vor, dar inca n u s-au dumirit exact ce vor si n-au invatat cum sa obtina ceea ce vor. Sper sa nu mai avem de asteptat 13 ani.

    • Intreaba-te ce ai facut TU pentru a-i schimba pe ei?

      Poti TU sa te schimbi pe tine si pe cei aflati langa tine???
      Cred ca DA, incearca si vei reusi! (Ciocane si ti se va deschide!)

    • Eu cred ca INMULTIREA STEAGURILOR TRICOLORE din Piata Victoriei arata ca exista o strategie inteleapta a protestatarilor de a le oferi fraierilor celorlalti genul de circ patriotic care le place atat de mult.

  21. Din fire sunt cam pesimist.Deci, gandindu-ma la ce „modele” au primit tinerii dupa 1990-manele, vedete de silicon, indemnuri la o viata bazata pe furt, tratament diferentiat al copiilor care au parinti cu bani, nu prea imi inchipui ca aceasta generatie va fi cea care va scoate tara din mocirla.Cei care au invatat ca munca cinstita, bunul simt, corectitudinea sunt valori de baza, reprezinta un procent mult prea mic!

    • Adaug ceva :

      Adica daca trag o linie acum constat urmatoarele:
      a) Am obtinut cea mai mica victorie posibila dar si aia incompleta pentru ca motivele pentru care am obtinut-o conform celor care au cedat si ne-au acordat-o au fost similare cu motivele unor parinti intelepti care in fata unei crize de isterie ale copilului lor care urla si se tavaleste pe jos, cedeaza intelept pentru moment explicand intern prin toti ce au iesit mediatic iar extern prin dl Melescanu care in mod surprinzator nu a fost deloc pomenit de piata desi coavizator al OUG 13 si unul din ultimele batrane edecuri comuniste din statul roman,aflat inca in functie inalta. Dar nu cred ca mai exista o sansa pentru ca acum in continuarea acestor evenimente sa avem si vreo alta cedare din partea guvernului sau noi forta si vointa sa o impunem
      b) Acest pentru moment trebuie sa ne sperie si din aceasta perspectiva am interpretat eu amestecul psihanalizabil facut de Grindeanu intre termenul abrogare si prorogare si atunci si atentia si vigilenta noastra sa ramana treaza cat timp dureaza acest pentru moment, treaza cat se poate de treaza.
      c) Fata de aceasta scurta analiza cred ca daca as putea influenta piata nu stiu daca ar avea sens azi sa -i cer sa inlocuiasca cerinta de Jos guvernul sau demisie Grindeanu de neobtinut (cred eu) cu cea care era posibila si motivata clar sa fie ceruta ref dl Melescanu .

      Cred ca azi intrarea in acest “veac de iarna” termen folosit de scriitotorul si actorul care a fost Ion Omescu trebue sa fie marcata de sloganele:

      Rusine !

      Nu suntem copii si stim ce si de ce facem!

      Nu va atingeti de statul de drept daca nu vreti sa aveti de a face cu noi!

      Vom fi aici mereu aici cand va fi nevoie de noi!

      Suntem si ramanem atenti!

      Feriti-va de noi cat tmp ramaneti in tabara infractorilor!

      Doamne ajuta! „

  22. A mai aștepta încă alți ani este nu numai pierdere de vreme ci și o crimă !
    Desigur că domnul Liiceanu folosește metafora Exodului tocmai pentru a accentua faptul că NU MAI AVEM TIMP !

    Priviți care este astăzi raportul de forțe dintre cei care ”ziua muncim, noaptea vă păzim” și cei care ”se adună, se grupează și se regrupează mereu”: 100.000 la 1 !

    Acești tineri ACUM s-au trezit, au ieșit din bula lor autistă și au înțeles ce se întâmplă !
    Acum au văzut fețele celor care i-au păcălit pe părinții lor și i-au ucis pe bunicii lor.

    ACUM vor să-și exprime dreptul la un viitor liber. Ei nu mai au timp să aștepte
    ACUM este imperios necesară eliberarea forțelor reformatoare din Societatea Civilă și crearea unui Partid al Viitorului acestor tineri.

    Acest partid există de fapt, el s-a manifestat tocmai prin mecanismele care au permis expunerea malversațiunilor politicienilor corupți care, la adăpostul întunericului, înfigeau cuțitele în spinarea statului de drept.

    Acest partid trebuie scos la lumină iar asta o pot face doar acești tineri și doar dacă sunt grupați de acei Moise locali.
    Totuși trebuie să existe o protejare a acestor tineri Moise de mișcările ”cleioase” ale ”monștrilor noroioși” !

  23. Un articol de bun simt, de altfel portretizeaza cam ce gandesc multi cu privire la situatia noastra actuala. Pilda exodului este una universal umana. Evident nu putem construi o tara libera cu mentalitate de sclav, cu oameni servili, paseisti ai epocii de aur ceausiste. Nu putem spera la libertate si sa alegem in continuare mecanisme din Evul mediu.
    Povestea insa mai are nuanta fundamentala a legamantului cu Dumnezeu, al angajamentului acestuia față de poporul ales si angajamentul poporului de a respecta poruncile.
    De 2000 de ani romanii au primit in dar noul legamant al crestinismului pe care l-am ascuns in debara sau am luat din el ce am vrut cand am vrut si l-am completat cu ce ne-a convenit. Putem creea o tara libera inchinandu-ne doar la democratie?

  24. Da, domnule Liiceanu, de mult timp ma gandesc la aceasta similitudine intre exodul biblic si tribulatiile tranzitiei noastre. Revelatia aceasta, daca o pot numi asa, mi-a venit intr-un moment de tristete, cand ma gandeam la domnul Corneliu Coposu si ma intrebam de ce Dumnezeu nu i-a permis sa traiasca mai mult pentru a vedea prabusirea completa a comunismului, care, in opinia mea, se va petrece abia atunci cand iliescu va fi aruncat oficial la lada de gunoi a istoriei, insa, dupa cum stim, la moartea domnului Coposu, in 1995, iliescu era la apogeu. Gandindu-ma la aceasta aparenta nedreptate a destinului, mi-am dat seama, ca nu domnul Coposu era cel ce nu a meritat sa traiasca suficient de mult pentru a vedea iesirea deplina din comunism, ci poporul roman al anilor ’90 nu merita sa-si gaseasca atat de repede salvarea. Acel popor, ignorant din indolenta si suficienta, intolerant si violent in spiritul „valorilor” proletare ale luptei de clasa, tradusa in anii ’90, prin expresia ” nu a mancat salam cu soia”, trebuia sa-si ispaseasca pacatele, lasandu-se condus cu veselie de cloaca sinistra de activisti comunisti si securisiti numita fsn/pdsr/ psd a carei limba calpa o „intelegea” perfect, fiind surd cu obstinatie la dialogul normalitatii pe care domnii Coposu, Ratiu si alti cativa au incercat sa-l lege cu el. Nu cred ca acel popor roman al anilor ’90, ale carui reminiscente mai zvacnesc si azi la sabaturile negre oficiate de antena3 si romania tv e de compatimit, caci, daca citatul din Orwell, care circula pe net, e real, un popor care alege corupti, nu este victima, ci complice. Multumesc pentru articol.

  25. Multe nu stiu, dar aflind-o, asta mi-a placut:
    „„Se vede treaba că Dumnezeu îi scosese din Egipt, dar nu scosese încă Egiptul din ei.”
    Si e de necombatut ca din multi, comunismul nu a iesit, ci, cum zice cintecul „comunismul n-a muritu`, doar un pic s-a hodinitu`”
    Aici am o mica circoteala („simti nevoia de scatoalce”? ma intreaba cineva) , nu poate fi in totalitate adevarat, fara citiva oameni de buna credinta nu am fi progresat deloc:
    „Cei care au stat la cârmă 27 de ani au fost: fii de „ilegaliști” crescuți în cultul tatălui comunist; fii de milițieni de sat care băteau sălbatic și făceau legea în fiecare fund de țară cot la cot cu secretarul de partid; elevii lui Ristea Priboi luați în 1977 (anul defecțiunii lui Pacepa) de la Ștefan Gheorghiu, de la Institutul de Științe Economice, de la Asociația de Drept Internațional și Relații Internaționale (ADIRI) – pentru a primeni cadrele DIE; ofițeri ai Securității și marii lor turnători.”
    Seamana cu „toti medicii iau mita, toti profesorii sint pomanagii, toti politicienii sint o apa si-un pamint, toate partidele aceiasi mizerie”.
    Furia si deznadejdea ne face nedrepti.
    NB,
    „Nu s-a născut nici un Moise între noi.:
    Seamana izbitor cu „Noi nu am avut un Havel!”
    E ca in bancul cu Iadul comunist: cind vrea sa scape unul din cazan, ceilalti il trag de picioare inapoi, la smoala.

  26. Felicitari domnule Gabriel! Sper doar atunci cand vom fi curatati de pacatele trecutului sa nu gasim o tara desert si fara petrol si fara aur..dar chiar si asa , fara resurse, Japonia se descurca excelent, nu?

    • Sa inteleg din ceea ce spuneti ca ne-curatarea „pacatelor trecutului” si mentinerea la carma statului/economiei a unui sistem de tip oligarhic/mafiot este o conditie obligatorie pentru prezervarea resurselor nationale, ori pentru exploatarea lor in mod eficient? Iertati-ma, dar este o frantura logica in enuntul acesta, stimate domn. Va rog sa incercati reformularea ideii, poate rationamentul devine coerent. Ori, poate am inteles gresit, caz in care va cer scuze, iar o precizare din partea dumneavoastra este binevenita.

  27. Daca cei tineri fac ce fac e pt ca nu se mai lamenteaza de ce fac cei nostalgici dupa tara Egiptului. Aia sunt pierduti si nu au sanse de recuperare. Ca sa mai recuperam timp din cei 13 ani ( pe care eu cred ca vor fi mai multi – in jur de 25 ), puneti mana si faceti ceva, construiti, ajutati, protestati , dar numai NU REPETATI RETARD : UITE CE FAC AIA CE NE CONDUC. La urma urmei poate toate astea o da duca si la ceva bun : un neam calit de rele, just si hotarat. Dar pana acolo mai e de tras in jugul istoriei.

  28. Superb articol care-mi arată încă odată, dacă mai era nevoie, care e de fapt rolul principal al culturii. Aceasta are rolul de a ne obișnui cu viața, de a ne adapta la societatea prea des schimonosită și uneori de a ne da puțină fericire chiar în momentele grele. Fără cultură ar trebui să ne enervăm prea tare de ce ni se întâmplă nouă zi de zi și efectul acestui stres ne-ar distruge individual. Din păcate analiza e corectă dar eu cred că nu doar sclavia comunistă e principala vinovată de fața prezentului. Până și acea sclavie a fost la noi mai particulară. Istoria noastră nu ne-a dat loc sau timp, ca popor, să ne construim principii. De aceea puținele momente înălțătoare din istorie au fost înnăbușite de o curgere continuă a faptelor imunde de zi cu zi. Fără să forțez nota aș putea să dau exemplu pe Burebista rege ucis de un complot intern, apoi nenumărații voievozi medievali care de prea multe ori au avut de-a face, pe lângă dușmanii externi cu puternici trădători interni, apoi Cuza care a fost dat jos tocmai de o conspirație internă. Chiar și epoca Carol și urmașii lui ne este devoalată de Caragiale, în opera căruia recunoaștem reflexe prezente. Mici detalii cum ar fi faptul că în preajma primului război mondial armata era neaprovizionată din cauza achizițiilor scumpe și corupte, sau cum cadastrul nu a introdus carta funciară din cauza intereselor notarilor și avocaților de a perpetua sistemul neclar al registrelor de transcripțiuni (ecoul acestora se vede azi când revenicările bunurilor și terenulurilor confiscate depășesc suprafața Românieie) ne relevă adevărata realitate a unei Române precomuniste care era totuși cinică, lacomă, coruptă, demagogică și foarte puțin meritocratică și integră, doar cu un patriotism salvator.
    Așa că azi noi nu ne regăsim ci pur și simplu ne reconstruim ca popor într-un mod care, poate, ne va salva de demonii istoriei noastre…

  29. Dle Liiceanu, a avansa un termen de 13 ani pentru împlinirea Exodului nostru pe calea democrației, înseamnă să avem certitudinea că drumul nostru este ireversibil. Din păcate am văzut că, pentru a ne întoarce în „patria idolatriilor” (cum numea Irineu Egiptul) și a șterge cu buretele tot ce s-a construit în 27 de ani, nu e nevoie de un an sau de o lună și nici măcar de o zi, a fost suficient un ceas. Marea noastră problemă e reprezentată de toți cei care au fost la guvernare, nu doar de PSD. Dacă în urmă cu 8-10 ani încă taberele erau ceva mai clar conturate, acum pe toți îi unește teama ca tăvălugul justiției va veni și peste ei. Nu cred că mai există politician, poate cu excepția celor din USR, care să nu aibă (el sau rude ale lui) schelete prin dulap. Toți au băgat mâna în borcanul cu miere. Să nu fim naivi: măsurile pe care urma să le ia PSD erau bine știute de ani de zile, de aceea PNL i-a lăsat cu dragă inimă cale liberă spre guvernare.
    Și mai există o perspectivă îngrijorătoare: copiii foștilor nomenclaturiști au și ei la rândul lor copii, cam de aceeași vârstă cu cei din stradă. Pe acești nepoței de torționari îi vedem declarându-și, la unison cu părinții lor, scârba față de manifestanți pe care din grețoși, proști, manipulați etc. nu-i mai scot. Întrebați probabil dacă ar găsi necesare lagăre de concentrare sau pedeapsa cu moartea pentru astfel de elemente reclacitrante, nu cred că ar sta pe gânduri și ar răspunde (pe FB, desigur) într-u engleză fără cusur: „ofcăors!!!” urmat de un „zmaili” cu trei/cinci guri, după gust. De la aceștia să așteptăm noi reforme?
    În concluzie, singura soluție pe care o văd este schimbarea vechii clase politice (acum, nu mâine, nu peste patru ani) și reforma constituțională. Din păcate pentru noi, timpul nu va curge în favoarea noastră și nici nu ne va rezolva problemele.

  30. Totuși, noi suntem în țara făgăduințelor electorale. Comparația se face cu precedentul căutării unei țări reale, care până la urmă a fost „singurul loc din zonă fără pic de petrol”. Am rezistat 2000 de ani, rezistăm în continuare. Avem și petrol.

  31. Da, excelent spus! Insa nu e decat o proiectie a unui mit.

    Ma uit la cocalarii cu bemeveu-adus-din-germania, ce parcheaza nonsalant in statia de autobuz si-mi dau seama ca acel „noroi” toxic la care faceti referire, a produs deja mutatii genetice in ADN-ul moralei acestui popor.

    Nu cred ca dupa 13 ani, cu actualul sistem de invatamant, cu actualul sistem de sanatate, viitoarea generatie va fi in stare sa traiasca in Tara Fagaduintei, fara sa se gandeasca la „iepoca di aur”, multilateral-dezvoltata manelistic.

  32. Minunat articolul, de necontestat.
    Dar numai cu articole nu se poate castiga razboiul. Atata timp cat nu putem avea pe linia politica oameni de talia dlor. Liiceanu, Plesu, Ciolos , care se abtin nobil de la albia politica murdara, oamenii nu au ce vota si se abtin de la vot. Se intampla dezastrul din 11 dec. Caci PSD stie sa-si mobilizeze adeptii, vezi rezutatele alegerilor si demonstratia de la Palatul Cotroceni.
    Concluzia: formati un partid curat, sau aderati la unul mai putin curat, si inrolati-va activ in viata politica. Coposu numai traieste, nu are urmasi demni. Numai asa putem rezolva problema in favoarea Romanilor, altfel asteptarea va dura mai mult decat cei 13 ani simbolici, ba poate chiar la infinit.

  33. 40 de ani era durata de viata a unei generatii atunci. Acum e cam 75-80. 13 ani e o tinta optimista. Cea pesimista e 48-53 de ani.

  34. Magistral textul Domnului Liiceanu!
    Intr-adevar demn de studiat la scoala. In ce priveste insa valoarea predictiva a analogiei biblice, aceasta este, din pacate, discutabila.
    Ma tem ca romanii nu sunt un popor ales, ca Raul care ne-a tinut pe loc de-a lungul istoriei (nu doar in ultimii 27 de ani) va persista si dupa ce vor fi disparut cei „contaminati direct” de comunism.
    Orice sistem social se poate modela ca fiind compus din „agenti”, care opereaza intr-un „mediu”, pe baza unui set de „reguli”.
    In Romania si „mediul” si „regulile” sunt viciate. Asa se face ca multi expati, stabiliti in Romania invata repede sa dea sau sa primeasca spaga si cate altele, sa parcheze in mijlocul drumului, etc.
    Justitia tine de sistemul de reguli. O justitie elastica si subordonata unor interese este o conditie esentiala pentru perpetuarea Raului de sistem de care vorbeam.
    Nu e intamplator ca primele masuri ale PSD-ul odata ajuns la putere au vizat Justitia.
    Pericolul nu este ca infractorii X sau Y vor scapa de puscarie: pericolul este ca ne vom ingropa in mocirla pentru inca 40 de ani!

  35. Intradevar, o analogie interesanta … am 45 de ani si 2 copii si mi-ar placea ca previziunea dvs. domnule Liiceanu sa fie adevarata. Cel putin ei, copiii mei, ar avea sansa sa traiasca pe „Pamantul Fagaduintei” … din pacate, daca privesc in istoria noastra dincolo de cadrul temporal al comunismului, incep sa am indoieli, poate ca la nivel statistic asa suntem noi, indaratnici, rai, lenesi, barfitori, lasi … poate ca oranduirea socialist-comunista nu a a facut decat sa creeaze cadrul evidentierii a ceea ce este mai urat si mai urat in aceasta natie … nu stiu …. vreau sa fiu optimist dar de cele mai multe ori nu gasesc elemente de care sa ma agat … asta cu exceptia ultimelor zile …

  36. Asta explica si diferenta din parinti (parintii/bunicii care voteaza cu psd) si copii, ei au trait in comunism si comunismul nu iese asa usor din ei din pacate….. pentru noi si pentru ei.

    m-am gandit demult ca pana nu moare ultimul comunist nu vom avea democratia care o visam… comparatia e foarte buna

  37. Demonstranții 2017 la București / România știu ce vor. România tînără 2017 e altfel. Are atenția și simpatia unui continent întreg. Nu vor ceda mîrșăviilor de sus.

    …… „….. Nu vedeți că nici nu am gustat bine din civilizația Occidentului și ne spun, prin glasul Academiei, al Partidului și al ofițerilor de la Interne ieșiți la pensie, că e mai bine să ne întoarcem la naționalismul râios și cu coada sus al lui Ceaușescu? Nu vedeți că, atunci când dau de greu, activiștii de azi scot din desaga cu provizii ideologice, cărticica securistă cu divizarea și destrămarea țării? PSD-ul de astăzi nu este un partid accidental de hoți, ci forma de supraviețuire a unei tradiții devenită regulă de căpătuială vreme de 45 de ani. Sunt toți cei care, ca preț al slugărniciei totale, primiseră dreptul să „stea lângă oala de carne și să mănânce pâine pe săturate”. Se obișnuiseră să fie cei care furau bucatele, apoi împărțeau prostimii schelete de pui vineți….. „….

    Cine sunt acești 84 tovarăși „academicieni” care vorbesc (O nom du peuple /Front National 2017) pentru România? Le explică cetățenilor 2017 de sus ce au de crezut, ce au de făcut (nici măcar în modelul francez copiat la București, statul francez nu decretează de sus care e „istoria/ interpretarea” corectă pentru citoyeni). Interviul din RFI (…. „.. Noi suntem intelectuali. Facem apel către toți intelectualii acestei țări și către instituții să încercăm împreună să oprim acest curs. Revin cu o idee din antichitate. Eu nu îmi iubesc țara fiindcă este mare sau fiindcă este cea mai bună din lume. O iubesc fiindcă este a mea… „… ) cu „istoricul academic” I.A.P. amintește de „cîntarea României” din naționalcomunismul ceaușist (Adrian Păunescu.. și totuși iubirea.. ?…), are același gust putred?
    E posibil 2017 ca vechia propagandă ( …. „ cu umbre care nu sunt….”..) naționalcomunistă să fie preluată de noua gardă de budgetari de la cîrmă, cu binecuvîntare „academică” de la București?

    …. „…. Cei care au stat la cârmă 27 de ani au fost: fii de „ilegaliști” crescuți în cultul tatălui comunist; fii de milițieni de sat care băteau sălbatic și făceau legea în fiecare fund de țară cot la cot cu secretarul de partid; elevii lui Ristea Priboi luați în 1977 (anul defecțiunii lui Pacepa) de la Ștefan Gheorghiu, de la Institutul de Științe Economice, de la Asociația de Drept Internațional și Relații Internaționale (ADIRI) – pentru a primeni cadrele DIE; ofițeri ai Securității și marii lor turnători. Mai toți, deveniți „oameni de afaceri”, ne-au împuțit imaginea capitalismului și a economiei de piață… „……

    S-a schimbat mult după 1989 în cultură, artă, literatură, muzică, filmul românesc (Cannes, Berlinada). Lista cărților din edituri 1990 – 2017 nu seamănă de loc cu anii 1980-1989 (Patria mea e un sîmbure de măr).

    Rămîne întrebarea, după o suta de ani 1916- 2016, după 50 de ani de dictatură 1939-1989 de la București, cum se ajunge azi la un nivel civilizat în sfera publică reomânească. Cuvintele amare de față au în fond o biografie care nu e a unui cetățean din „turnul de fildeș”, al intelectualilor /academicienilor preocupați numai de teorii (generația ședințe cu frunțile plecate) evitînd responsabilitatea civică. Spiritul civic reînviat își arată fața 2017 pe stradă la București /România.

    Demonstranții știu ce vor și ce nur vor. Textul de față acuză pe cei responsabili zi de zi. Nu mai e posibil de trișat ca în naționalcomunism, bazat pe bezna creată de vidul în spațiul public. Cuvîntul azi e liber. Părerile pot fi exprimate 2017 necenzurat la București /România. Democrație înseamnă conflicte de interese. Nu se elimină conflictele de interse!! Ideile sunt exprimate liber. Rezolvarea se face civilizat în parlament prin dezbateri accesibile cetățenilor în sfera publică. Soluțiile sunt compromisuri pentru timp de un mandat. Pot fi corectate, schimbate. După 27 de ani libertate citoyenii sunt nerăbdători, ca și autorul G.L. Decalajul nu e dat de dumnezeu ( … au dezbrăcat haina impăratului și s-au deghizat în hoți civili. De acum inainte sunt patrioti… din Richard Wagner 2014- Habsburg, Bibliothek einer verlorenen Welt….. Biblioteca Bruckenthal…).

    Democrația nu e o asigurare all inclusiv. Trebuie dobîndită zi de zi. E un plebiscit permanent!
    Romăne chestia cu „monstrul rece” (Peter Scholl Latoeur, francez, fost jurnalist), statul național UNITAR centralizat. Ce e de sărbătorit 1918 -2018 (…. „.. Altminteri vom celebra Unirea dezbinați. Nu cred că va ieși o sărbătoare…. „… I.A.P.. .)?

    Sa ne reamintim Declarația de la Alba Iulia 1918. Care e legămîntul între stat și cetățeni la Alba Iulia 1918? Ce s-a proclamat? Ce s-a întîmplat 1918-2017 ( … 1918 sunt 30 % minorităti în România Mare, garanție constituțională pentru limba maternă în învățămînt, cultură, administrație, justiție… local /regional .. … !..nu e obligatoriu pentru Teleorman, Craiova… vezi Belgia cu trei limbi oficiale de stat…Elveția cu patru limbi oficiale, cantonale…Canada cu limbile locuitorilor în cartier, respectate de stat… … ).

    Statul național de multe ori e „rece” în raport cu citoyenii (Franța 2016 e zguduită în interior, prea multe victime nevinovate) lui. Abstracția „interesel de stat” nu e privilegiul unor „academicieni budgetari”. Citoyenii sunt suveranul. Plebiscitul 2017 pe stradă prezintă lumii spiritul civic viu, România nouă, partener în UE / NATO, țara care va prelua peste cîtva timp președinția în UE. E normalitatea mult dorită.

    Posibilitătile din UE au fost folosite chibzuit și eficient 2007-2016 la București? Regiunile sunt o parte constitutivă în structura UE, contribuie la „diluarea granițelor”, a efectelor negative din violența și cruzimea secolului 20. Descentralizarea o cale posibilă pentru un control civic atît de necesar (… „..de discuțiile privind regionalizarea într-un moment când ar trebui să ne gândim la unitatea noastră, toate acestea nu fac decât să ne îngrijoreze. Prin măsurile care se iau, vedem în ele o agresare a identității românești. Unele mijloace de difuzare în masă cultivă ideea insecurității, a sfâșierii țării. Noi suntem intelectuali. Facem apel… „…)?

    Mișcarea identitară (Ministerul culturii și al Identității naționale, București 2017) e de extrema dreaptă /stîngă și zguduie UE din temelie. O nom du peuple?

    Incotr-o România? Care viitor?
    Ce e de așteptat 2018 /2019?

  38. Un text pe care il citesti incercand sa-ti tii respiratia. Dar merita cei 13 sau 30 de ani care mai trebuie sa treaca pana ne vom desparti de trecutul comunist. Daca nu voi ajunge eu sa vad Canaan-ul poate ca vor ajunge totusi copiii mei.

  39. M-ati impresionat pana la lacrimi, mai ales ca am citit BIBLIA de curand. Poate reusim sa scurtam timpul (lucru important pentru cei de varsta mea), daca ne vom informa mai bine, nu doar la un singur si nociv post tv, si daca ne vom exercita majoritatea, DREPTUL LA VOT pe care l-am dorit fara speranta in comunism.

  40. Eu cred ca regretul dupa vremurile „bune” din timpul lui Ceausescu vine si din tineretea pierduta a celor ce acum au peste 60 de ani. Multi oameni nu analizeaza obiectiv lucrurile pt. ca acum sunt batrani si bolnavi, atunci erau tineri si in putere.
    Mai este apoi chestiunea perioadei de 10 ani de dupa Revolutie cand romanii au fost loviti dur de furturile enorme, inflatia galopanta, mineriade si alte asemenea cadouri facute de mostenitorii comunismului.

  41. No, io mi-s Toma necredinciosul si pentru ca stiu ca tehnologia face minuni, inclusiv in transformarea oamenilor, cred ca NU MAI SUNT NECESARI 13 ani –

    Cred ca putem in cateva saptamani sa ne luminam si sa indepartam ceea ce este rau din noi si din cei aflati langa noi.Si mai cred ca este important sa credem in noi si in puterile noastre, sa credem in munca cinstita si corecta si restul o sa vina de la sine.

    Putem oare sa ne transformam in cateva saptamani dupa cele intamplate in aceste 2 luni?
    Cred DA. Deci pe cai!

    Ne vom revedem peste cateva saptamani.

  42. Ceea ce se întâmplă de zece zile în Piața Victoriei (fără nicio victorie) pare/ este o renaștere a conștiinței morale care încearcă să-și impună voința în fața celor care, lipsiți de conștiință, nu-și pot cu nici un chip reprima ”pofta de desfrânare” (tradusă prin pofta de putere absolută exercitată discretionar spre satisfacerea nevoilor proprii). De aceea găsesc mai potrivită analogia cu viața și destinul creștin al Sfintei Maria Egipteanca.
    După 17 ani de desfrânare (nici măcar pentru bani), a fost nevoie de 47 de ani de pocăință, de penitență pentru ca Maria să-și afle mântuirea, iertarea.
    Potrivit analogiei dumneavoastră, am mai avea, spuneți, 13 ani de rezistat. Potrivit analogiei mele, am mai avea 20 de ani.
    Dar, în cazul ambelor analogii ne lipsește ceva esențial: în primul caz, lipsește Moise iar în al doilea lipsesc pocăința, penitența. Ele au fost propuse în punctul 8 al Proclamației de la Timișoara și, de atunci, tot sunt propuse. Dar noi, ca societate, ne-am complăcut și ne complacem în aceeași mizerie morală: nu recunoaștem nici în ruptul capului că am refuzat mereu să separăm grâul de neghină fară rest, cu accentul pe fără rest (mereu am gaăsit un rest, al nostru, pe care să-l apărăm, să-l exceptăm, să-l scuzăm sau chiar să-l …lăudăm). Și așa toate s-au amestecat într-atât încât imaginea generală s-a blurat, apele s-au tulburat și am ajuns aici.
    Din păcate, rezistența de care vorbiți se subțiază pe zi ce trece și scorul crește îngrijorător în favoarea celor care vor să pună coșul pe țară. Nu de rezistență avem nevoie (și buruienile rezistă, mai ales ele) ci de renaștere a valorilor morale în sufletele cât mai multor compatrioți. Exceptând Piața, simțiți /vedeți semne ale acestei renașteri în jur?

  43. Exista si alte similitudini cu Exodul biblic. De exemplu faptul ca in Teleormanul lui Dragnea exista un oras numit ALEXNDRIA – exact ca si in Egiptul Faraonului. Apoi turburatoarea coincidenta ca in tabara PSD exista si un europarlamentar care se numeste MOISA care se cam delimiteaza de Dragnea sustinand Calea europeana. In context el ar putea fi – cat de curand – inlocuitorul demisului Dragnea. Ar trebui sa recitim textul cartii Exodus – precis ii gasim acolo si pe Dancu si Ghirica.

  44. Ceea ce mi se pare ingrijorator nu este durata in ani – nu ai de unde sa stii daca o sa fie 13 sau o fie 4 sau poate nu o sa ajungem niciodata la destinatia finala dorita – ci faptul ca din ce in ce mai mult este adusa relegia in viata oamenilor.

    Oameni buni o tara a crescut si a inflorit pentru ca a reusit sa inlature din capsoarele oamenilor ca apartin unei relegii sau unei alte religii. Inversarea drumului poate crea serioase conflicte – altele decat cele existente. O sa ajungem sa ne intrebam oare merita sa fii crestin sau musulmam sau budist???

    Va rog reveniti-va!

    exista o forta in interiorul fiecarei persoane si aceasta forta ne conduce.
    Unii spun ca este vorba despre Dzeu, altii despre Allah, altii despre Budha – nu cred ca are importanta ce nume ii dam si caror practici ne asociam in viata noastra privata.

    Ceea ce mie mi se pare important este ca FIECARE OM ARE O FORTA LAUNTRICA, si de aceea va rog sa va aplecati asupra ei si sa o folositi cu Buna Credinta.

    Acesta este apelul meu catre Dvs.!
    Aceasta forta launtrica ne poate face sa rezistam si sa nu cedam in fata unor nemernicilor si a nemerniciilor lor!

    Putem ajunge mai repede la destinatia finala!
    Stiu ca PUTEM!

    Va Multumesc!

    P.S.
    Forta aceasta launtrica trebuia folosita in perioada de dinainte de 11 decembrie 2016.
    Stiu ca dl. Liiceanu si GDS si0au folosit resursele si au apelat la toate constiintele treaze si active de la aceea data. Dar masa critica nu a fost atinsa atunci si oamenii nu au venit la vot – poate ca unii vor muri si nu vor vedea niciodata cum laptele si mierea curg aici – poate ca altii vor pleca sa vada aceste lucruri in alte parti – si bine fac. Ceea ce face diferenta este ACTIUNEA orientata catre un TE: si nu reactiunea sau palavrageala.

    Va Multumesc.

  45. Ați uitat lămpașele, nu erau pe timpul lui Moise, cu ele ar mai fi rătăcit 40 de ani în pustiu? De care libertate vorbiți, de libertatea pură sau de libertatea globalizării? Se vede, cunoașteți „Arta de a avea întotdeauna dreptate”. Nu mă îndoiesc, știți și autorul. Tinerii care demonstrează au dreptate însă, în lipsa unui Moise, este greu de găsit calea cu lămpașe „bine” setate .
    Refuz să accept că în acești 27 de ani toți conducătorii au fost de rea credință. Cei ce au văzut dincolo de lămpașe au pățit exact ca și cei de astăzi, au fost brutal înlăturați. Luați în vedere parametrii științifici ai timpurilor noastre și poate, poate găsiți cărarea. Momentan nu rămâne decât să dăm crezare Membrilor Academiei Române, pe ei nu este cazul să-i bănuim de plagiat.

  46. sa-i dam cezarului, ce-i al cezarului!
    dl. Liiceanu a cules acest episod din cel mai profund izvor de cunoastere al omenirii (biblia) si l-a „tradus” pentru noi cu intelepciunea omului care stie sa aleaga graul din neghina.

    ma intreb, totusi, daca „exodul” nostru are si el o destinatie ca tara biblica a fagaduintei? spun asta, gandindu-ma la amestecul de culturi pe care il reprezinta astazi romania.

  47. ….si la putina vreme dupa ce au ajuns pe pamantul fagaduintei si-au petrecut urmatorii 3000 de ani fiind la cheremul marilor corporatii ale vremurilor aka imperiul roman, otoman…..

  48. Daca in acest timp.13 ani, va rasari in ambientul politic sau adimistratv un Vlad Tepes e posibil sa iesim la liman in termen…alminteri slabe sperante avem.

  49. Foarte bun articol, ca de obicei. E nevoie de dvs. in piata, domnule Liiceanu. Stiu ca e greu, ca nu sunteti la 20 de ani, dar chiar si o ora daca mergeti seara in piata macar sambata si duminica, mesajul ar fi fantastic de important. La fel si domnii Plesu si Patapievici si alte personalitati marcante din Romania.

  50. Maestre, de data asta scriitura este la inaltime, dar pacatuieste prin ratarea tintei. Canaanul vizat nu este o democratie plasata in echivalenta Romaniei dintre cele doua razboaie mondiale, a carei posibila evolutie ne-ar fi plasat alaturi de tarile civilizate, ci revenirea la comunism. In primul rind, cine ar interpreta rolul lui Moise in scenariul preconizat? Hai sa fim seriosi: Ion Iliescu? Traian Basescu? Iohannis? Nici moral, nici tehnic, deoarece un numar limitat de ani nu va atinge pragul celor 40 necesari. Prima deficienta: lipsa lui Moise. Daca liderul providential nu exista in spiritul Bibliei, cu cine discuta Dumnezeu in lipsa? De unul singur? Alta greseala. Sint romanii poporul ales? Dumnezeu n-a performat miracole ajutatoare decit cu poporul sau: evreii. Ce mari a despicat el pentru noi? Ce mana a pogorit din ceruri in fiecare dimineata? Ce modele ne-a permis? Prin tot ce fac alesii de la Putere (votati, asadar, de popor, reprezentind vointa majoritatii – plus sau minus 5 procente) reiese dorinta lor de a atinge un Canaan individual, cu imunitate parlamentara, drept la bunastare dobindita ilicit, abuzuri ca mod de operare, hotie ca politica aplicata si coruptie din orice pozitie, virsta, atitudine. Intrebare naiva: cum isi inchipuie (oricine, nu numai Maestrul) ca va arata promisiunea de dupa cei 13 ani de asteptare? O Elvetie la cheie? Imediat dupa evenimentele din decembrie 1989, au existat citiva vizionari care, sedusi de aceeasi paralela cu regasirea poporului ales la iesirea din sclavie, sustineau ca va fi nevoie de intoarcerea dezastrului unei perioade echivalente cu cea in care am zacut in negrul comunism doar pentru a reveni la zero! Patruzeci de ani pentru a atinge suprafata! Sa nu le punem optimismul in discutie, dar asta ar insemna ca peste 13 ani va trebui sa fim capabili s-o luam la deal. Avem 13 ani, ca sa pastram rigoarea termenului biclic, pentru a crea o opozitie. Una, abia acum, reala, nu pe scheletul unor fantasme istorice reciclate de bratul de fier al bolsevismului de export. Acesta este reperul pe care nu ne putem permite sa-l ratam, caci 27 de ani au trecut, pina una-alta, in favoarea lor si a Canaanului rosu.
    In rest, pe linia atit de cunoscuta a rezolutiilor date de colectivul muncii de la Radio Erevan, pe poporul roman nu-l asteapta un Rolls Royce dupa colt, ci i s-a furat si ultima bicicleta pe care o avea, cu rotile opturi si ghidonul strimb. Partea buna este ca, indiferent incotro se va indrepta, o va face mai incet.
    PS: Domnilor de la Contributors, va rog nu mai folositi ghilotina cenzurii despre care am crezut o vreme ca am scapat definitiv. Opiniile sint individuale. Daca nu le puteti accepta, folositi contra-argumentarea, dar nu eliminarea! Vom ajunge sa fim exact ca ei! Nu le puteti face un cadou mai frumos!

  51. Ca de obicei sunt uluit de talentul si mintea dumneavoastra.
    Cu ajutorul Dumnezeului indragostit veti fi alaturi de noi la propriu, nu „de pe un norisor”.
    Ajutati-ne ! Combateti prostiile care ne intoxica. Aratati ca „guvern psd responsabil” nu poate sa existe. Aratati ca orice masura ticaloasa poate fi trecuta in mod legal prin Parlamentul actual. Aratati ca „respectrea votului” in conditiile inselarii inrederii dupa numai o luna e praf in ochi. Aratati ca un referendum organizat de Dragnea e o speranta puerila. Stim deja cum organizeaza el un referendum. Aratati ca „sa stam cu ohii pe ei patru ani sa guverneze corect” e o imposibilitate. Peste patru ani nu vor mai exista alegeri nemasluite. Peste patru ani va fi prea tarziu. Anticipate aum !
    Toti cei care pledeaza impotriva alegerilor anticipate sunt, de fapt, multumiti cu actuala stare de fapt. Sau sunt lenesi si nu vor sa se organizeze repede. Trebuie convinsi sa se grabeasca. Sa ofere alternative. Nu sa evoce nu stiu ce sondaje. Stim cu totii ca in aceasta perioada de indignare s-ar iesi masiv la vot. Am scapa de „ciuma rosie” in cateva luni.
    Sunteti lider de opinie. Daca mentalitatile s-au schimbat din ’90 incoace, acest fapt vi se datoreaza, in mare masura, si dumneavoastra. Daca un pnct de vedere vi se pare just, sstine-ti-l.
    Aveti condei. Ajutati-ne !

  52. Multumesc ca sunteti mai optimist. Facusem alte calcule, de la Revolutia franceza din 1789. Robia noastra a inceput in 1945 si ,, revolutia” a avut loc in 1989 Diferenta de 200 de ani si de promotori . Prima : Voltaire, Rousseau, Diderot, D’Alambert, Helvetius s.a. A doua : Marx, Engels, Lenin Stalin.
    Prima s-a impotmolit in imperiul lui Napoleon, Restauratia lui Ludovic al XVIII-lea, Ludovic-Filip, Carol al X-lea, o rmica revolutie la 1848, urmata de Napoleon al III-lea si abia dupa razboiul franco-germa,1870 un inceput de democratie ppana la priul razboi mondial
    A doua dupa priul Razboi Mondial,18 ani ceva democratie, apoi trei dictaturi (Carol al II-lea, Antonescu, ,, Democratia populara” si dictatura proletariatului. In sfarsit ,, democratia originala.” model Ion Iliescu si compania, Brucan, Barladeanu, Militaru, Nastase, Ponta, Dragnea.
    Ce-o fi om mai vedea.

  53. Excelent text! Fiecare cuvant exprima realitatea trecuta si prezenta….da,exodul nu s a incheiat…sper sa fie indeajuns 13 ani…macar copiii mei sa ajunga in Tara Fagaduintei….

  54. Evreii au fost stat la poarta ,,tarii fagaduintei” 40 de ani, pina cind cineva le-a construit un ,,proiect de tara”, care sa le ofere ceva mai mult decit ,,mana” care le curgea gratis din…cer.
    Intelighentia nationala filosofeaza de 27 de ani, incapabila de un proiect de tara, in lipsa caruia Romania a devenit o tara esuata, din care populatia care n-a cunoscut comunismul, pleaca in noua ,,tara a fagaduintei”:in Vest1

    • @ Caliman Eugen (10/02/2017 la 17:27)

      Ati pus degetul pe rana cu privire la „Intelighentia nationala ” care de 27 ani doar „filozofeaza”. De fapt asta e tot proeictul ei. A avea un proiect (din orice domeniu) inseamna a-l concepe, prezenta si lupta pentru aplicarea lui. Asta-i ratiunea si motivatia. Daca nu vrei sa-l faci intotdeauna vei gasi o mie de motive sa „filozofezi”.

  55. Este esențială această lecție, d-le Gabriel Liiceanu. Nu știu însă cănd majoritatea cetățenilor acestei țări o vor înțelege, ca să putem trăi și aici în libertate.

  56. Exceptionala paradigma din articol Gabriel.

    Noi, cei cu sufletele pline de credinta in libertate si democratie , demult …in anii 90, suntem fericiti sa vedem generatia copiilor nostri infestati de aceleasi idealuri! Bravo!!! Chiar si de aici: de peste mari si tari…

    PS. Ghinionisti cum suntem, cred ca ne va trebui si mai mult timp. Atunci in vremurile lui Moses, media de viata era de 40 de ani… azi este de aproape 80… Fetele de la APACA sunt tot vesele si de”ilesc” iubitoare….Aferim!

  57. Un giuvaer din punct de vedere literar. Elegant si emotionant. Iti dau lacrimile in fata frumusetii scrierii. Pacat ca sunt in dezacord cu dvs. Coruptia este ubiquitara aici. Face parte din ADN ul romanilor.(si a altora de alfel ca de exemplu nu sunt grecii sau spaniolii cu nimic deasupra noastra din acest punct de vdere. ) trebuie doar un minim catalizator ca sa se declanseze in sufletul nostru dorinta de a avea lucruri care nu ni se cuvin. Sa va dau un exemplu: Am copilarit (post-revolutionar) pentru ca am 40 de ani alaturi de un prieten bun, de aceasi varsta. Era un copil de un nivel de inteligenta care nu epata in nici un fel. In ciuda acestui neajuns avea o inima de aur, era credincios si marinimos, capabil sa-si dea tartina de acasa unui coleg care nu avea, toate calitati pe care le admiram poate tocmai pentru ca mie imi lipseau. A avut nesansa sa se inscrie intr un partid (culmea, nu ala pe care il blestemam astazi). Find un bun executant a urcat rapid in ierarhie pana cand s a trezit senator. In urma cu cativa ani ma intalnesc cu el intamplator. Ceea ce prietenul meu de alta data a fost unde lucrez si daca firma acea ar putea sa faca vreo afacere cu statul. Partidul lui era la putere atunci. In urma cu cateva luni aflu din presa intamplator ca l a saltat DNA ul pentru o afacere cu accente grotesti de tipul caltabosilor lui Remes. Tipul asta nu stie sa fure, nu e genetic echipat sa fure. I au spus altii ca trebuie sa fure, ca asa e bine… ca asa esti in rand cu lumea. Asa ca a facut ce i s a spus. Si cred ca cu toti suntem sensibili la anturaj. Cred ca, avand oportunitatea si uneltele pentru a fura, pentru a fi corupti, mai mult de jumatate din Romani ar fura si ar fi corupti. Nu pot sa spun nici despre mine daca as fi sau nu as fi asa pentru ca nu m am aflat niciodata in situatia expunerii. Deci nu cred ca dusmanul e coruptul de langa noi. Coruptul de langa noi e doar un potlogar care incearca sa scape de puscarie. Cred ca dusmanul e coruptul din noi. Si pe ala nu il duce Codruta la DNA pentru ca nu a facut nimic. Inca. Pentru ca nu i s a ivit ocazia

    • Bine spus dle Ovidiu si din pacate foarte adevarat. Nu cred insa ca este ceva genetic. adica de natura de ADN. Cred in egalitate genetica a speciei in zona care o califica drept cu totul alta specie si anume in cea noetica, iar deosebirile sunt per accidens, anatomice la nivel somatic, si neesentiale si nu califica un grup din punct de vedere genetic in zona noetica a umanitatii .Adica nu cred in rasism, dar cred in agregare sociala care face ca valorile care-i agrega si-i mentin agregati de ex pe tigani sa fie multe din ele antisociale, fiind pur tribal-familiale. De aceea este normal ca intrun dosar penal sa fie trecute toate notele care pot califica un anume individ cum sunt educatia, scolarizarea , grupul din care face parte prin relgie prin rasa prin etnie prin nationalitate etc, fara ca insa a fi ceva genetic. Asa cum Trump nu cred ca a separat genetic resortisantii din 7 state arabe cunoscute prin sprijinul chiar si fatis pentru fundamentalism religios asezonat cu terorism.
      Scuze, am profitat de aceasta minge la fileu ca sa intru si in domenii vecine dar nu total incluse in topicul ridicat de postarea ce m-a captat . .

    • Si eu cred la fel, stimate domn, politicienii care slujesc kleptocratia sunt bieti oameni ca si noi, care au gresit. Si nu au facut-o din [lipsa de] constiinta, ci din pricina anturajului. Altfel, este sigur ca si noi, sau orice altcineva ar putea comite o regretabila eroare, jefuindu-si concetatenii. Prin urmare, legile impotriva coruptiei, impotriva infractiunilor in general, sunt prea aspre. Este de inteles ca ar trebui sa fim cu totii de acord cu dezincriminarea cat mai multor infractiuni si adoptarea de norme precum OUG 13/2017. Cei care din cauza anturajului au cazut in pacat ar fi suficient sa se spovedeasca, ori sa-si ceara scuze…

      Dar, vedeti dumneavoastra, nici macar scuze nu-si cer de la concetatenii carora le fura averea si de care isi bat joc?! Dimpotriva, ei privesc in continuare cu aroganta „putorile” si „ragaliile” care indraznesc sa observe ca li s-a furat averea.

  58. După primul paragraph, am încetinit cititul la o viteza de clasa 6 a. De ce? Am înțeles valoarea textului și voiam să petrec mai mult timp, să mă bucur mai îndelung de aceasta scriere. Mulțumim d le Liiceanu. De când cu protestele, am realizat că avem popor și uite că avem și scriitori. Cu astfel de texte, cu un așa popor, în piața Victoriei, simt că rezolvam mai repede de 13 ani.

  59. Domnule Profesor,
    Nu am cuvinte sa-mi exprim gratitudinea pentru modul in care ati construit acest articol bijuterie. Cu aleasa consideratie.

  60. Un titlu incitant!
    Dupa ce am citit doua fraze din preambul am priceput in sfarsit. 40-27=13.
    Un text superb, dar, ca de obicei ,un cinic trebuie sa geseasca niste noduri in papura.
    Iesirea lui Mosie din Egipt se pare ca s-a petrecut in timpul lui Akhenaten, si nu Ramses, (domnul Liiceanu nu ne spune care Ramses), unii, chiar exegeti israelineni, considera ca Akhenaten este adevaratul Moise, un secatant plecat in prigbegie impreuna cu adeptii sai. Asta ar explica aparitia monoteismului la un popor de pastori, cu o civilizatie net inferioara celei egiptene.
    Chiar neluand in seama aceste speculatii ramane un fapt ca israelitii au fost condusi de cineva nascut in afara viitorul si efermerului regat al Iudeii si Israelului.
    Si aici ma despart de idolul meu din tinerete.
    Nu e vorba de oala de carne, ci e principii si valori. Moise nu voia sa se inchine la zei falsi. Lumea intreaga constata ca ne inchinam la alt Baal, numit Ban. Si mai nimeni nu are curajul s-a spuna. Nici domnul Liiceanu.
    De aici vine toata problema, nu de la faptul ca ne-am nascut in sclavie. In desertul Sinaiului romanesc, romanii au descoperit acest nou zeu si i se inchina zilnic. Nu numai securistii si politicienii, malul vechi, asa cum il numiti, pe buna dreptate, dar si cei nascuti dupa 90. Credeti ca a promova banul ca singura valoare este ratiunea de a fi a omenirii ? Baalul nou este adus din afara Romaniei, o valoare importata.
    Moise era si el parte a malului egiptean si de aceea n-a ajuns sa vada tara promisa. Dar si Joshua se pare ca se nascuse in sclavie si el i-a dus pe evrei in tara Canaanului, pe care au ocupat-o cu forta (Biblia este plina de episoade de curatire etnica, sau ethnic cleansing, in the new speak).
    De ce Joshua si nu Moise ? O posibila explicatie este ca Moise era un profet si legiuitor, un intelectual, pe cand Joshua era un razboinic, un om de actiune.
    Impingand aceast paralela pana la capat, Romania are nevoie de un razboinic care s-o scoata din mlastina. Sau daca Moise era Akhenaten avem nevoie de cineva de alta origine etnica sa ne scoata din mizerie.

  61. Incontestabil Dl Liiceanu este un foarte valoros eseist,filozof,scriitor iar in editura Humanitas au aparut, datorita politicii editoriale ale domniei sale, opere deosebit de valoroase si acest lucru reprezinta de fapt ,marele castig al nostru.Despre traseul „sinuos” al opiniilor politice ale dl Liiceanu am o parere mai putin buna si nu din zilele noastre;faptul ca un intelectual de valoare ne „sfatuieste”parinteste si la o prima vedere,credibil si foarte convingator , care e drumul de urmat ,nu reprezinta decat o forma subtila si reconfortanta de manipulare a unei paturi instruite societate, cu un ego excaerbat, care nu poate fi pacalita cu forme de propaganda rudimentare;si atunci intervin intelectualii realmente valorosi care au rolul sa se ocupe cu acest segment al populatiei,mobilizand-o cu discursuri frumoase in directia dorita de cei care controleaza acest „vector”;si la o discutie de cafenea, cand auzim din gura unui formator de opinie autorizat fraze mari (de fapt lozinci mai rafinate) gen „forta launtrica,renasterea constiintei morale,rezistenta din noi,civism,etc” alaturi de comentarii laudative in extaz ale textului ,avem senzatia ca tot ce spune formatorul de opinie poate fi transpus in realitate si acest lucru ne confera un sentiment deosebit de placut si ne da sperante.De fapt cand ne intoarcem in realismul cotidian crud si pragmatic observam,daca santem capabili sa o facem ,ca in toata acesta perioada santem victimele unor forte care intretin in permanenta o stare de conflict si dezbinare controlata profesionist a romanilor ,absolut neproductiva pentru noi dar extrem de folositoare pentru cei ce ne conduc (si nu numai din interior);e foarte greu de spus ce putem face si care este „calea” de urmat in aceste conditii dar ne putem”pansa”psihicul cu opiniile formatorilor de opinie cat dorim insa ar trebui sa ne intrebam daca ele chiar ne unesc sau nu cumva ne dezbina mai mult.Eu personal cred in ultima varianta!

  62. Multumesc si eu pentru acest excelent mesaj de incurajare si sustinere!
    As propune o oarecare „adaptare” la epoca actuala cand, datorita vitezei de propagare a informatiilor de tot felul, multi dintre noi ar fi tentati sa…astepte trecerea celor 13 ani, din fatalism sau de lene ;)
    Cred deci ca este importanta ca fiecare sa-si faca partea lui de treaba, cat poate de bine, ca si cum ar muri maine! (vezi legenda azteca a Colibriului)
    Intelepciunea stramosilor umanitatii nu trebuie ignorata, nici ridiculizata, este un tezaur de care dispuneam DAR care, ca orice tezaur, nu ajunge ca il ai: trebuie sa-l valorifici cu inteligenta.
    Hai, ca se poate!

  63. Este aproape o blasfemie să încerci să corectezi sau să adaugi ceva la cele scrie de domnul Gabriel Liiceanu. Doar o umilă observație: pentru cei dezamăgiți că mai avem de așteptat încă 13 ani ca să ajungem la binecuvântata cifră 40 (așadar 20 ai lui Brucan +20), spun totuși că la scara istoriei, asta nu înseamnă mai nimic.Fruntea sus cei care vom mai apuca…

  64. Aveti dreptate, multumesc ca sunteti printre noi, D-zeu sa va tina cit mai mult in mijlocul nostru, nu va lasati, nici noi nu ne lasam.

  65. Incercati sa cereti LUSTRATIA POLITICIENILOR din ultimii 27 de ani ! Incercati sa cereti ABOLIREA PARTIDELOR din viata romanilor ! Veti vedea cum vor sari toti desteptii sa tipe ca nu se poate democratie fara partide …..VAX ! Romania poate fi condusa de obsti locale, judetene, regionale, de meritocrati, fara politruci de profesie care nu muncesc ci doar fura in numele partidelor, dupa ce au fost alesi de popor… Suntem chiar atat de tampiti sa ne lasam despuiati pe vecie de profesionisti ai hotiei si tradarii de tara si popor ? ROMANIE, TREZESTE-TE !

  66. Minunat articol!
    Mulțumesc si sper ca dupa trecerea celor 13 ani sa aveti puterea si sa fiți alături de acești tineri
    minunați, poate chiar in Piața Victoriei.
    Sa va ajute Dumnezeu!

  67. Toata stima, domnule Liiceanu, pentru acest articol! Cred, totusi, ca sunt si alte solutii decat sa astptam in liniste („Stati linistiti la locurile voastre!”) trecerea celor 40 de ani. Una din ele, cea mai simpla, mai corecta si mai eficace ar fi ca toata lumea sa iasa la vot. S-a dovedit clar ca, de cate ori dreapta se mobilizeaza si se prezinta la vot, cand procentul votantilor e de peste 60%, PSD-UL e out!, scapam de comunisti! Din pacate absenteismul de la vot este consemnat tocmai in randul tinerilor (18-45 de ani), cei care si-au facut un titlu de glorie din a nu se prezenta la urne pentru ca… „pe mine m-a deziluzionat toata clasa politica” (!?). Si uite asa se da o mana de ajutor PSD-ului, ai carui votanti nu sunt deziluzionati de comunism.
    Le multumesc din suflet tuturor celor care ies in strada in aceste zile dramatice, fac un lucru extraordinar pentru democratie, dar ii rog fierbinte sa fie la fel de prezenti in ziua votului!

  68. 20 de la Silviu Brucan , 13 de la Gabriel Liiceanu si 85 de la Karl Marx

    1990. Proorocul marxist Silviu Brucan ( „dom`profesor de democratie” – Lucian Mandruta ) pune ștampila pe toti romanii ( „stupid people”) si cu tot cinismul de care era in stare le taie aripile condamnandu-i simbolic si din start la ratacirea prin deșertul comunist inca 20 de ani :

    „Pentru a deprinde democraţia, ro­mâ­nii vor avea nevoie de 20 de ani”

    Silviu Brucan
    22 ianuarie 1990 ,
    Le Figaro

    http://adevarul.ro/cultura/istorie/silviu-brucan-1_52344249c7b855ff5680a7b0/index.html
    http://jurnalul.ro/special-jurnalul/s-au-implinit-profetiile-lui-brucan-563946.html

    2017. Filozoful Gabriel Liiceanu ne comunica o alta condamnare simbolica a romanilor exact atunci cand in tara au avut loc cele mai mare demonstratii de la caderea comunismului :

    „Se pare că mai avem 13 ani de rezistat ( 27 de ani au trecut deja –s.n.) până vom intra în Țara Făgăduinței, în Țara statului de drept. Ei bine, da, dacă e nevoie vom sta în Piață 13 ani. Iar eu o să fiu cu voi, și am să vă țin pumnii de pe un norișor, dragii mei.”

    Gabriel Liiceanu
    9 februarie 2017, Contributors.ro
    http://www.contributors.ro/editorial/mai-avem-13-ani-de-rezistat/

    Altfel spus, cei 600.000 care au iesit deja in strada , cei care au iesit cu speranta in fiecare zi, cei care vor iesi in seara aceasta , etc. atat mai au de asteptat si de rabdat pana se implineasc cei 40 de ani din parabola biblica ( “exact timpul necesar pentru primenirea unei generatii “) sau 85 de ani in siajul comunismului daca numaram din 1945 si pana trec cei 40 de ani dupa 1990.

    Filozoful ne explica in numele nostru si de ce traim aceste lucruri :

    „ De 27 de ani încerc, aproape zi de zi, să înțeleg (s.n.) ce se întîmplă cu noi . Iată, am ieșit din comunism , dar nu și comunismul din noi .”

    Suna cunoscut, deoarece aceasta formulare ne aminteste de celebra parabola biblica cu scoaterea dracilor din… porci :

    „27. Cand a iesit Isus la tarm, L-a intampinat un om din cetate, stapanit de mai multi draci. De multa vreme nu se imbraca in haina si nu-si avea locuinta intr-o casa, ci in morminte.
    28. Cand a vazut pe Isus, a scos un strigat ascutit, a cazut jos inaintea Lui si a zis cu glas tare: „Ce am eu a face cu Tine, Isuse, Fiul Dumnezeului celui Preainalt? Te rog nu ma chinui.”
    29. Caci Isus poruncise duhului necurat sa iasa din omul acela pe care pusese stapanire de multa vreme; era pazit, legat cu catuse la maini si cu obezi la picioare, dar rupea legaturile si era gonit de dracul prin pustiuri.
    30. Isus l-a intrebat: „Cum iti este numele?” „Legiune”, a raspuns el; pentru ca intrasera multi draci in el.
    31. Si dracii rugau staruitor pe Isus sa nu le porunceasca sa se duca in Adanc.
    32. Acolo, pe munte, era o turma mare de porci care pasteau. Si dracii au rugat pe Isus sa le dea voie sa intre in ei. El le-a dat voie.
    33. Dracii au iesit din omul acela, au intrat in porci, si turma s-a repezit de pe rapa in lac si s-a inecat.”
    http://www.ebible.ro/biblia/romana/cornilescu/luca/8/

    In sfarsit , acest „noi” este un concept foarte interesant in articolele filozofului. Atunci cand este vorba de o asumare a actiunilor si faptelor sociale care au condus la devalizarea statului , rasturnarea si inversarea sistemului de valori, degradarea spatiului public si involutia societatii , este invocat impersonalul “se” si se aplica doar metoda curatirii pestelui de la coada, respectiv aplicand principiul autoreferintei se trece in mod foarte abil si elegant la “noi”.
    Problema este ca aruncand pisica asupra tuturor atunci cand este vorba despre responsabilitatea sociala , institutionala si individuala , din ” noi ” nu mai ramane decat celebrul acar Paun respectiv cetateanul si votantul anonim vinovat saracul de tot si de toate :

    ” Cum de am ajuns aici? Fiecare dintre noi ( care “noi” ?! – s.n.) își poate răspunde rememorându-și traseul celor 26 de ani de „tranziție” și moștenirea istorică cu care am intrat în ea.”
    „Nouă ( care “noua “? -s.n.) ne-a fost greu să schimbăm paradigma societății totalitare cu una democratică și să înțelegem că cei aleși au să ne dea socoteală pentru tot ce fac. Că puterea cu care au fost investiți trebuie să se consume numai pentru binele nostru.
    Întorcând spatele celor chemați să ne slujească, i-am lăsat să-și facă de cap. Obișnuindu-i cu lenea noastră cetățenească, ei au ocupat spațiul rămas gol, s-au destrăbălat în el, și-au creat mecanismele de autogenerare a puterii sub masca jocului democratic.”
    http://www.contributors.ro/cultura/vin-alegerile-ceva-despre-%E2%80%9Ecaramida-umana%E2%80%9D-din-care-e-facuta-romania/

    In aceasta logica absolut originala „faptuitorul” nu coincide cu „vinovatul”. Altfel spus , rezulta in mod implicit ca „Noi” suntem de vina pentru ca „Ei” au furat pana acum (ilegal) , si tot noi suntem de vina pentru ca de acum inainte ei vor sa o faca in mod legal, deci pana la urma tot „poporul” este de vina , nu cei care mai intai i-au pus bocancul pe gat iar la urma mai vor sa fie si aplaudati.

    Si atunci , de ce sa mai demonstram si sa mai asteptam inca 13 ani ?!

    • Sofisme, reusite recunosc, dar doar sofisme dle Sergiu Simion. Faptele vorbeste… :)
      Articolul dlui Gabriel Liiceanu este doar un avertisment. Dlui ar fi primul care s-ar bucura ca in acest an sa vedem cu totul altceva asa cum in naivitatea noastra si noi si probabil si dlui am crezut am sperat in 1990.

      • PS De fapt articolul dlui Liiceanu este raspunsul filozofului la banderola purtanta in piata si pe care cu modestie manifestantii au scris:REZIST. Un raspuns care ii va intarii in aceasta lupta deloc usoara daca se vrea pasnica, intrucat stim ca una violenta si care cu siguranta ne-ar aduce „succesul” pe cat de necesara a fost in 1990 (violenta rezistiva a manifestantilor care au refuzat sa se duca acasa chisr supusi unei violente de tip terorist ) pe atat de paguboasa ar fi astazi caci inlaturat prin forta azi, acest regim ar renaste cu mult mai multa putere maine.
        Deci drumul prin pustie este un pret necesar pentru o victorie adevarata.
        Enorma deosebire dintre momentul 1990 este ca azi banderola REZIST nu si-o pun dect cei care cu adevarat vor ceea ce cer, in timp ce in 1990 toti au fost deavalma revolutionari in acea diversiune post 22 decembrie care ne-a asezat in pustie.

      • Care fapte domnule ? Si care argumente ?
        Sau pur si simplu dvs credeti ca aveti dreptul sa aruncati afirmatii la intamplare iar ceilalti au doar obligatia sa le citeasca si sa le accepte ?

        Sa le analizam impreuna :

        ” Sofisme, reusite recunosc, dar doar sofisme ” (1) .
        Parerea dvs , dar fara niciun argument . Un singur exemplu totusi ?

        Articolul dlui Gabriel Liiceanu este doar un avertisment.(2)
        Pentru ce ?

        Dlui ar fi primul care s-ar bucura ca in acest an sa vedem cu totul altceva( 3)
        De unde stiti dvs ce simte dlui ?

        …asa cum in naivitatea noastra si noi si probabil si dlui am crezut am sperat in 1990.(4) Ganditi in numele tuturor ?

        De fapt articolul dlui Liiceanu este raspunsul filozofului la banderola purtanta in piata (5)
        V-a spus-o in particular, nu ?

        Un raspuns care ii va intari in aceasta lupta deloc usoara daca se vrea pasnica(6)
        De unde stiti dvs ce simt si gandesc 50.000 de oameni ?

        Deci drumul prin pustie este un pret necesar pentru o victorie adevarata.(7)
        Pe cuvantul dvs de onoare ?

        Enorma deosebire dintre momentul 1990 este ca azi banderola REZIST nu si-o pun decat cei care cu adevarat vor ceea ce cer (8)
        De unde stiti dvs, i-ati intrebat pe toti ?

        .

        • Perfect spus Sergiu Simion. Exact ceea ce incercam si eu (in ultimele mele 2..3 comentarii pe acest site) sa explic: comentariile/dubiile trebuie explicate la obiect, punctual. Ca daca nu, nu au sens (nu stim nici macar ce inseamna).

          Din pacate, aceste 2..3 postari la care ma refer nu au aparut. Nu stiu daca exista vreo cenzura (nu m-ar mira extrem) sau altceva tehnic (nu-mar mira deloc).

          Alex Telea

  69. Frumoasă metafora cu exodul. Da, exodul nu a fost o simplă deplasare între două puncte, unul de plecare şi altul de sosire. El a fost, înainte de toate, o transformare interioară, o metanoia. Moise nu era un ghid montan, nici politic, ci un ghid spiritual. Iar călătoria israeliţilor era în primul rând interioară. Astăzi, energia acestor sute de mii de tineri ce se adună în oraşele României trebuie folosită în bine spre a declanşa o metanoia a stării de spirit a românilor: de la apatie la trezvie. Apoi, în mod cert, s-ar produce şi .. „schimbarea la faţă” a României.

  70. Aceste discutii si ce vad in piata si acea banderola cu REZIST mi-a provocat un soi de iluminare caci ma intrebam de cand a inceput aceasta reactie a unei parti a populatiei care este sensul ei mai adanc care poate fi telul ei strategic si care ar fi scopurile si mijloacele tactice si foate pe scurt voi spune ca;
    a) Telul strategic este rezistenta activa si pasnica caci numai asa ne vom curata asemeni metaforei folosite de dl Gabriel Liiiceanu de zgura comunismului a robiei comuniste, simbolizata in banderola cu sloganul definitoriu al miscarii :REZIST
    Pornind de aici intelegem ca telul strategicse va realiza in cat timp va fi necesar (metaforic dl Liiceanu indica 7 ani )pentru aceasta eliminare de deseuri si reaparitia in mare numar a „romanilor liberi”, a celor care in foarte mica proportie au fost si in inima si sufletul lui 89, murind cu sloganul de atunci pe buze: „vom muri dar vom fi liberi”,care azi devine REZIST ca sa afim liberi pentru minoritatea eliberata si care acum duce lupta pentru eliberarea unui mari majoritati a populatiei.
    Pana la referendum acest lucru va trebui explicat tarii si oamenilor inclusiv celor de la Cotroceni cu cei asemeni lor dandu-se examenul cel mai greu.
    b)Iar mijlocul tactic si prin care se vor atinge teluri punctuale tactice cum ar fi azi in primul rand recunoasterea prin scuze a erorilor facute de guvern care astfel daca se va mai curata si de cateva edecuri restante, va putea eventual sa ne dovedeasca ca a inteles sensul acestui cuvant pe care pronia i l-a soptit in ureche unui manifestant poate ca anonim, ;REZIST , si repet ca aceasta permaneta rezistenta este mijlocul tactic folosibil cat timp va fi necesar , si va deveni o insigna a partidul celor fara de partid care daca vor vota nu vor da niciodata celui votat un cec in alb. Doamne Ajuta!
    PS Daca Biserica intelege ce spun aici, daca intelege ca poate a fost o vointa exterioara noua care ne-a indrumat pasii si nu dinspre Soros sau multinationale, ci dinspre Tatal Nostru, avem sansa ca si ea sa lucreze smultan cu noi la acest mars prin pustie pe care noi l-am inceput acum 14 zile. .
    PPS:Aud ca unii vor sa se transforme aceasta miscarein partid adica reprezentant al unei parti.
    Never Never Never! Voi, noi nu vrem sa fim o parte, vrem sa fim trezirea constiintei unui intreg, a poporului roman si a ne transforma in partid ar insemna totalitarism
    Este mult mai simplu . Doar vom schimba paradigma votului.:
    Va votam,, dar tot noi votantii vostri va dam jos ! Adica sa se termine cu lozinca; am fost votati asa ca… Nu dlor asa ca faceti ce promiteti si nimic mai mult..Faceti ce trebuie si noi judecam asta. Votul nostru care la comunisti nu conta si la voi este doar un cec in alb la noi nu va mai fi astfel
    Inca odata;Doamne Ajuta!

  71. Interesanta metafora literara, dar concluzia este gresita, intrucit nu de comunism trebuie sa scapam in 40 de ani, ci de indolenta si fobia de educatie, pe care o avem de vreo doua milenii. Comunism a fost si la germani, si la polonezi, si la unguri, iar statele baltice au facut chiar parte din URSS, asa ca nu acolo trebuia cautata cauza victoriei PSD in alegeri: presupun ca nu 40, nici 400 de ani n-o sa ne scoata din mentalitatea „sa ni se dea”.

  72. Articolul este aproape bun,Spun asta pentru faptul ca daca vrem democratie trebuie sa actionam ca atare.Am votat de curand si a iesit ce-a vrut majoritatea,Intai au cerut demisia ministrului,acum vor caderea intregului guvern,apoi ce ar trebui sa urmeze-anarhia.Ma asteptam sa vad lozinci de genul:
    -Urgent Lege raspunderii magistratilor
    -DNa impartial
    -SRI in slujba poporului
    -Judecarea lui Basescu si acolitilor lui.
    -Judecarea tradatorilor si vanzatorilor de tara.
    -Clarificarea averii moralistului Iohanis.
    -Suntem cu ochii pe voi.
    -etc de acest gen.
    Sunt liberal in gandire si actiuine.Unde mai sunt liberali nevopsiti? putini doar la ALDE cu care am si votat.

  73. A-ti facut o paralela veridica intre evadarea de sub comunism si fuga din robia egipteana. Am vazut in unele comentarii un ton de dezamagire ca trebuie sa mai asteptam 13 ani, sau descurajare ca nu se va mai intampla minunea de a fi liberi si chiar teama de nu cadea in alta belea.
    Pentru reusita de a face o societate noua, dreapta si prospera pentru tot poporul, din pilda fugii din Egipt invatam ca numai cei curajosi si credinciosi cauzei vor reusi. Plangaretii si cei care nu invata a indura greutatile vietii nu vor intra in noua societate, vor cadea victime partidului care le va oferi mizilic si promisiuni ieftine de moment.
    Am increderea ca se va ajunge cu bine in societatea promisa.
    In Tara Promisa au intrat doar doi barbati, care la iesirea din Egipt erau peste 20 de ani, Iosua si Caleb. Doar cei doi au dat dovada de curaj, rabdare, cinste si perseverenta la incercarile vitrege din pustiu. Restul barbatilor au fost tinerii sub 20 de ani la iesirea din Egipt si cei nascuti in pustie.
    De remarcat, numaratoarea s-a facut numai pentru „barbatii de la 20 de ani in sus … pe toti cei in stare sa poarte arme.” ( Numeri cap. 1, vers. 2, 45, 46)

  74. In teritoriul Romaniei, de secole, se repeta aceiasi metoda: problemele interminabile ale lumii inconjuratoare asalteaza sufletul amortit de confort al localnicilor. Mereu, suntem priviti ca niste MICI privilegiati cu un coltz de rai. Mereu se cultiva defectele noastre de tot felul pentru ca sa „scapam din dintzi” acest coltz de rai. Am ajuns iar ( a cata oara ? ) sa platim pe altii sa vina sa ne ia din tot mai putinul cu care suntem lasati de cei de dinaintea lor: visul nostru romanesc este sistematic tulburat de unii pana isi fac „suma” si apoi urmeaza altii care chipurile „ne elibereaza” de ceia ce ne-au lasat anteriorii. Ha haa haaa ! E mai bine sa nu depinzi decat de Dumnezeu, pentru ce sa mai depinzi si de altii ? Slava Domnului ca El NU depinde de noi, lumea ar fi atunci un balamuc. Bastinasi nascuti aici ( fie ei de orice descendenta ) fac sistematic „incurcaturi” cu tot soiul de straini interesati sa se amestece aici pana ce intervin urmatorii straini sa ne „elibereze” de strainii anteriori. Iar noi, NU vrem sa intelegem sa depindem doar de noi. Noi NU cautam necazurile altora si NU platim pe altii sa le rezolvam necazurile lor, tot asa nici altii nu vor face asta pentru nimeni: in mod special pentru niste visatori cu mura-n gura, care isi impusca sistematic liderii care i-au scos din incurcaturile in care s-au lasat bagati. Daca suntem atat de lamuriti de „inferioritatea” noastra ( cantitativa si de orice fel ) fata de colosii istoriei, nu avem clarviziunea sa discernem cat bine si cat rau ne fac unii ? Suntem anchilozati mental si moral de compromisurile cu care ne-am obisnuit, si nu se chinuie nimeni ( nici noi ) sa ne destepte. De ce sa ne elibereze altcineva cand este mai profitabil sa ne insele, caci noi ne inselam asezandu-ne in „pumnul” lor „binevoitor”. Fiti realisti oameni buni, chiar si criminalul comunist Ceausescu ( sunt convins ca a facut crime ) a fost luat in serios in momentul in care a facut gestul de suprema provocare de a planifica o banca a comunismului: capitalism comunist gen China ! Si abia atunci i-au „platit” toti toate politele, inclusiv recunoscatorii romani, care abia acum observa ca pe vremea lui nici macar nu se pomenea somaj ! Da ! Tinea si el coruptia morala si de casta partinica sub calcai cat putea, acuma coruptia troneaza cu Ordonanta in mana unde vrea ea, si scuipa din avion in cetatenimea tarii. Nooooostim ! Iar noi ascultam imnul national in sensul sau contradictoriu.

    Sunt nascut in 1970, am evaluat comunismul 20 de ani si postcomunismul inca 27. Cu „industria de fiare vechi” Ceausescu a platit o datorie de 20 miliarde dolari, in maximum 1989-1964=25 ani. Cu economia postcomunista, si pagubind frenetic mostenirea economica a comunismului, am acumulat in 27 ani, o datorie de circa 100 miliarde euro = vreo 120 miliarde dolari. Astea sunt FAPTE dragi intelectuali, publicisti si jurnalisti. Nu aveti, nici unul macar, curajul sa dezbateti din 1990 pana acum, acest cosmar economic national, sa nu pareti nostalgici. Dar eu vorbesc de o nostalgie evaluata la 120 miliarde dolari. Cand in 1990 anumiti bastinasi si straini au capatat „ciolanul” acesta in dinti, multi dintre publicistii de azi, au devenit „pragmatici”. Unii nici nu se nascusera.

    Lumea are interesele sale, noi trebuie sa le servim pe ale noastre. Ne vom lasa scufundati in latrina pana ce urmatorul salvator national ne va trage de acolo cu riscul sa-l impuscam si pe el: va prefera asta decat sa fie si el un alt membru al unui popor de latrina.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Gabriel Liiceanu
Gabriel Liiceanu
Născut la 23 mai 1942, la Râmnicu-Vâlcea. Studii universitare la Bucureşti, Facultatea de Filozofie (1960-1965) şi Facultatea de Limbi Clasice (1968-1973). Doctorat în filozofie la Universitatea din Bucureşti (1976). Cercetător la Institutul de Filozofie (1965-1975) şi Institutul de Istorie a Artei (1975-1989). Bursier al Fundaţiei Humboldt (1982-1984). Director al Editurii Humanitas din 1990. Profesor la Facultatea de Filozofie a Universităţii Bucureşti din 1992. Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres (Paris, Franţa, 1992). Commendatore dell'Ordine della Stella della Solidarieta italiana (Roma, Italia, 2005).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro