joi, aprilie 18, 2024

Mai poate fi reformat PD-L?


O analiza asupra evolutiei PD-L, cu lumini si umbre, este impusa de apropierea anului electoral 2012, cand, iarasi, vom opta  intre mai multe rele, alegand raul cel mai mic.

Partea pozitiva a bilantului

Este clar, pentru mine cel putin, ca incepand cu 2009  PD-L a facut ce trebuia pentru scoaterea tarii din prapastia in care o lasase guvernarea Tariceanu. Mai poticnit, mai franat de jumatatea PSD-ista a guvernului in 2009, dar, per ansamblu, s-a achitat onorabil de stingerea incendiului in care ne aflam la inceput de 2009.

Nu cred ca se poate reprosa guvernarii Boc ca n-a facut din economie bici, care sa aduca bugetarilor salarii cu 25-30% mai mari decat in economia privata. “Bunastarea” din perioada 2007-2008 s-a datorat unor surse efemere, nu unei productii stabile de bunuri si servicii vandabile si cu valoare adaugata mare. Ce-a fost val, ca valul a trecut si ne-a lasat descoperiti in fata crizei mondiale. Iar economiile cu piete globalizate, multinationalele, bancile filiale ale unor “mame” aflate in strainatate, nu asculta de ce le spune Boc, ca nu mai suntem in comunism, cu economie condusa de CSP (Comitetul de Stat al Planificarii, pentru cine nu stie sau a uitat). Si oricum, cine crede ca o economie „bici” se poate construi in doi ani, sa se uite la istoria Japoniei, Germaniei sau a altor tari bogate, in care exista cultul muncii si al lucrului bine facut.

Guvernarea Boc ar fi avut varianta sinucigasa adoptata de greci, irlandezi, spanioli si probabil si de altii: deficite foarte mari, ascunderea gunoiului sub pres, in speranta ca nu vom fi afectati de criza datoriilor suverane ale statelor europene. Am fi ajuns si noi la o datorie a statului de sute de miliarde  euro . Doar ca datoriile astea seamana tot mai mult cu un joc piramidal de tip Caritas, pentru ca multi s-au inprumutat fara sa existe garantia ca vor avea de unde restitui creditele. Si jocurile astea piramidale se opresc implacabil, la un moment dat.  Bine ca n-am apelat la aceasta varianta.

Intrarea in acordul cu FMI, desi respinsa de unii politicieni, a fost o garantie ca guvernul rezista tentatiei populiste si avem si o sursa de bani ieftini, pentru a plati salarii si pensii.

Restructurarea si reformarea sistemului bugetar a intrat pe ultima suta de metri, inclusiv datorita mobilizarii majoritatii guvernamentale. Legea pensiilor, avand la baza principiul contributivitatii si eliminarea pensiilor “nesimtite” a trecut, in fine, de Parlament si merge la promulgare, pentru ca a mai trecut odata de filtrul CCR. Legea salarizarii, a educatiei si bugetul pe 2011 mai au un hop de trecut si, posibil, vom ramane in acordul cu FMI, vom incasa ultimele transe de la FMI, UE si BM, evitand, in ultima clipa, derapaje care ne-ar fi dus in incapacitate de plata. La cat de inghesuite sunt statele europene, ca pana si existenta zonei euro este pusa sub semnul intrebarii, probabil nu ne-ar fi ajutat nimeni sa evitam rusinea numita faliment de tara.

Ca toate acestea au fost realizate si cu deviza “scopul scuza mijloacele”, este adevarat. Dar pretul platit pentru absenta restructurarii si reformei bugetare ar fi fost imens.

Partea negativa a bilantului PD-L.

Ca toate celelalte partide romanesti si PD-L functioneaza intr-o paradigma clientelara: dai banu’ la partid, ai sanse sa te alegi cu contracte grase cu statul, cu functii publice ce presupun venituri nesimtite. N-o spun doar eu, a spus-o si presedintele Basescu in mod public. In plus, nepotismul, coruptia si subordonarea intereselor statului  scopurilor personale.

Ultimul exemplu, Mireille Radoi, numita de ministrul Funeriu la carma Bibliotecii Universitare, calificarea domniei sale fiind… antiterorismul. Adica, s-or ascunde teroristi printre manuscrisele vechi, de sute de ani, ale Bibliotecii? Sau salariatii BCU sunt infiltrati cu oamenii lui Bin Laden? Tot ce se poate, mai ales ca aceiasi salariati au ales sa n-o primeasca la slujba pe doamna Radoi.

Aseara tarziu, deputatii PD-L au repetat scenariul Nastase-Zambaccian: au facut zid intre Monica Ridzi si DNA, pentru ca aceasta sa nu poata fi cercetata si trimisa in judecata. Nicio deosebire, din punctul acesta de vedere, intre PSD si PD-L.

Primarul Falca, care se si anunta candidat la presedintia PD-L, evita prin tertipuri procedurale si avocatesti sa lase  instanta sa se pronunte, pentru a fi absolvit, sau nu, de acuzatiile pe care i le aduc procurorii. De altfel, Gheorghe Falca a fost si cel care s-a opus  vehement initiativei Monicai Macovei de a introduce in statutul PD-L criterii de integritate, corectitudine, responsabilitate si onestitate.

Fostul primar al Craiovei, Solomon, a iesit la timp din puscarie pentru a fi ales seful organizatiei municipale a PD-L. Fostul primar PD-L Gutau, de la Valcea, n-a iesit din puscarie, ca e condamnat definitiv, dar a fost votat de Consiliul Local dominat de PD-L drept “cetatean de onoare”. Pentru “onoarea” de a se fi lasat condamnat defintiv.

Prezumtia de nevinovatie, pana la condamnarea finala, nu poate fi aplicata oamenilor politici. Chiar si numai cercetarea penala ii face incompatibili cu manevrarea fondurilor si deciziilor publice.

Deputatul PD-L  Dan Pasat, un alt caz.

Potrivit Ordonanţei întocmite, la data de 26 iunie 2010, de procurorul Paul Silviu Dumitriu în dosarul nr. 283/P/2009, Dan Pasat, deputat PDL si secretar general al acestui partid, este acuzat ca prin  “incalcarea regimului incompatibilitatilor in exercitarea demnitatii publice de parlamentar, prin actiuni de santaj ori prin folosire a autoritatii si influentei ca om politic decurgand din functia de conducere din partid a actionat pentru a obtine, pentru sine sau pentru persoane apropiate, beneficii necuvenite provenind din contractele de achizitii publice incheiate cu primarii de pe raza judetului Giurgiu si derulate prin firma sa, SC PROD INVEST SRL, pe care o controla si o conducea in fapt”.

Este caracterizarea standard a clientelismului politic, cuplat cu activitati economice ilegale.

Vasile Blaga regreta perioada cand PD-L era condus de Basescu, atunci cand erau dati afara, in doi timpi si trei miscari, toti cei care miscau in front si nu executau prompt si fara sa cracneasca deciziile partidului. Dar nu din motive de contracte ilegitime, ilegale sau macar imorale cu statul, de nerespectare a unor criterii minime de integritate. Aici are de dat o explicatie chiar presedintele Basescu, mai ales ca nu cu mult timp in urma declara nonsalant ca oameni ca Preda, Voinescu si altii, care critica public apucaturile negative ale partidului, ar fi zburat daca el ar fi condus partidul. Problema rezida din faptul ca in interiorul partidului au criticat, dar degeaba. Si atunci le-a ramas spatiul public, la care sefii PD-L sunt mult mai sensibili.

Emil Boc, care n-a fost contaminat de setea de imbogatire pe seama bugetului de stat, a tolerat si tolereaza toate aceste apucaturi, probabil stiind ca nu are sustinerea liderilor centrali pentru a le curma. In plus, a inceput sa promita cresteri de salarii, ajutoare sociale, sa fluture in fata electoratului noi succese, dand startul demagogiei preelectorale. Desi starea actuala a economiei romanesti nu lasa sa se intrevada reveniri spectaculoase la ce a fost.

Criteriile de evaluare a liderilor regionali, in toate partidele, sunt:

  1. numarul de voturi adus, indiferent de mijloace.
  2. banii pe care ii doneaza partidului.

In aceasta paradigma functioneaza si PD-L, desi e clar ca e profund imorala.

In concluzie, nu sunt sperante ca PD-L sa scape de pacatul originar, de care se fac vinovate toate partidele noastre. In aceste conditii, aparitia unui nou partid, care din start sa prevada in statut criterii de integritate, onestitate si responsabilitate este imperios necesara pentru viata noastra politica. I-ar pune si pe ceilalti intr-o competitie din care ar iesi sifonati, acum ca electoratul este disperat de prapastia dintre demagogia politica, clientelismul ordinar, promisiunile desantate si realitatea de zi cu zi.

Distribuie acest articol

17 COMENTARII

  1. Apropos de paradigma profund imorala identificata, consider ca moralitatea si succesul electoral au grade diverse de incompatibilitate, gradul de incompatibilitate in Romania fiind extrem.
    Nu poti sa ajungi cu un mesaj, oricat de integru si curat, in toate zonele tarii, fara sa ai nevoie de resurse materiale semnificative. Pentru care, atunci cand le obtii, devii profund „indatorat”, de unde si clientelismul. Pana si Partidul Poporului aduna o nota de plata semnificativa catre grupurile de interese aferente ce ii finanteaza infrastructura.

    Electoratul nu este disperat, ci doar electoratul CU CONSTIINTA este disperat, adica cel care constientizeaza aceste prapastii de moralitate. Electoratul fara constiinta nici nu mai priveste spre clasa politica pentru a oferi voturi si a i se rezolva in schimb probleme, iar electoratul cu foame intinde mana.

    Disperarea nu mai conduce la revolutie, nu mai conduce la miting, nu mai iese din zona de indiferenta. PDL actual nu va mai depasi 10% la alegeri, iar pe principiul ca ce se naste din pisica, soareci mananca, nimeni nu va mai da vreun ban serios pe nicio „aripa”, „factiune” sau alte cele actiuni de fragmentare.

  2. nea vlastoane iar ai rupt pisica in doua..sa incepem cu sfarsitul comentariului..
    1.am cazut de acord ca pd= psd la capitolul ba ai nostri-s mai corupti..mai puteam adauga..dar hai sa fiu ingaduitor cu matale ca si asa ai stricat 3-4 tastaturi pana ai reusit sa termini.
    2.eeeee,aci e problem,mare problem.de la cineva care cica are tangente cu matematica asteptam,rigoare,conciziune,claritate..cand colo,ce sa vezi?doar imaginatie..dar si aia dusa pe campii portocalii.are si matematica poezia ei,da nu pe aratura ca se zdruncina si se duc naibii rimele precum necunoscutele..
    sa revenim asadar la nenea boc,pardon tariceanu..ca doar de acolo a inceput nea vlaston cu prapastia..
    cum ziceam,matematica mamii ei de cronologie, ne impiedica sa uitam ce si cum.
    deci vine in parlament legea invatamantului si liberalii ridica si ei labutele ca tot poporul parlamentar si iese o lege care baga in ceata si electoratul si bugetul.ministrul adomnitei,voyorist fiind se uita ca proasta in targ si cu labuta ridicata, cum incep sa se scurga miliardele dinspre buget, inspre buzunarele gaurite profund ale profilor si invatatorilor.
    tariceanu pe faza,zice stop masini si sesizeaza la timonerie ca e belea si ca capitanu ar trebui sa puna pieptu la hotare.canci..capitanu cica pas si sa se spele cine ce-a votat pe cap cu ea.tariceanu face un artificiu bugetar de pasare a responsabilitatii catre viitorul guvern si asa a ramas pana in zile noastre..pasa,pasa…teapa.sa amintim ca onor boc se dadea peste cap sa minta, ca da si a dat, de-a luat.androneasca mai avea nitel si plangea pe langa vanghelie sa-i scrie ca o garanteaza si pe ea si pe salariile crescute..
    ce ti-e si cu profii astia ..! se prostitueaza ptr orice…dupa artificiile astea de calcul..se sesizeaza dom varujan, cel mai fraier armean, ca nu-i ies variabilele bine si incepe sa-si etaleze genul epistolar catre palatul cotroceni..noroc cu alegerile, ca il intrecea pe eminescu la nr de scrisori.
    scrisori asa catre oricine, ca n-a pus botu nimeni..nici electoratul preafericit de 8 ani de crestere economica,nici el comandante care deja vizualiza figura geometrica a guvernului visat..
    tariceanu si vosganian s-au scobit in calimari si au lansat primul pachet de masuri anticriza…vax..s-a incordat boc la ele si le-a spulberat..ca nu era nevoie ..si ca face pogea si drege, asa ca a facut microintreprinderile praf si vre-un milion de someri fericiti ca au parte de niste bani nemunciti. a stat prizonier boc in bratele lu geoana vreo 9 luni si s-a eliberat tocmai in septembrie, precum se nasc copiii filipinezi..bre aci..are dreptate nea vlaston a facut boc ochi si i-a matarsit pe alde ponta..da cine sapa groapa altuia, cade el primu..si pac revolutie in parlament..cade boc si-si rupe guvernarea de jure..de facto ramane pana in zilele noastre..cum ii uram multi ani din partea lu ne-a vlaston..( din partea noastra,nu scriem, din motive de cenzura).
    au inceput sa vina popoarele migratoare ..da nemtii au fost trimisi la ei in ..stadt si am ramas cu tatarii si piticii..ghinionul nostru, ca astia cica e muzicanti dupa ureche..si nu stie notele bine..cred ca nici cifrele ,de computere ce sa mai pomenim..e limbi moarte.
    ce sa mai lungim vorba..ca volant..deci ne prinse finele lu 2010 cu tandemul bb la carma..noi,cam putini,cam taiati la salar,cam mariti la tva,cu datorii dublate,cu viitor cenusiu si sperante ingropate..ei rozi,voiosi,glumeti,saraci in declaratii, da bogati in conturi..
    in concluzie, vorba aia nea vastoane…kakaia reforma..ca io nu o vad..?

  3. 1. E simplu de spus ca dai afara oamenii din partid… daca nu te gandesti la majoritatea destul de subtire pe care o ai in parlament. Te faci frate si cu dracu’, pana treci puntea. Sau, cum zicea Machiavelli, scopul scuza mijloacele.
    Problema reala ramane la modul in care acesti oameni cu probleme au fost promovati in PD-L (ca si in alte partide). Fie criteriile de moralitate sunt ceva mai la coada fie, pur si simplu, HR-ul lor este incompetent. Mai sunt si cazurile in care oamenii „se strica” pe masura ce ajung „mai sus”. Pe de alta parte, referitor la criterii, unul din criteriile evidente este acela de a aduce cat mai multi bani la partid, ca deh, campaniile electorale costa… Ar trebui sa se promulge o lege care sa le limiteze drastic (oricum, se vor cheltui si multi bani negri pe langa, de genul celora care sponsorizeaz televiziuni, de ex).
    2. Chestia cu firmele clientelare este un truism. O firma cu interese la bugetul de stat este clientelara la cel putin 2-3 partide… Sa nu-mi spuneti ca le-a inventat PDL-ul sau ca se infruptau mai putin din bugetul de stat pe vremea PSD-ului sau a PNL-ului. Pe deasupra, nu exista nici un studiu in acest sens, deci eu cred ca este mult mai multa galagie, decat ar fi cazul. In plus, pe mine, ca si contribuabil, asta ma lasa rece; important este ca firmele sa isi faca treaba si ca aceste contracte sa fie corecte. Daca va uitati bine, si in SUA (si in multe alte tari) sunt firme care sunt „mai apropiate” de un partid/administratie decat altele…

    • sigur ca toate partidele au firme clientelare.dar niciun partid nu a facut atata gura ca lupta impotriva coruptiei ca pd si de fapt este cel mai corupt si mai mincinos dintre toate.
      in ce priveste coruptia si supraestimarea contractelor publice,din cate cunosc eu este la un nivel nemaintalnit pana acum.pe vremea psd dadeai spaga 15-20% din ctr,acum te duci la 30-40%.

  4. Un partid nou, cu oameni care sa fie „curati” si competenti si format din elitele „active” politic, de pilda Monica Macovei, este nu doar o idee buna, ci o solutie necesara.

    Ce atuuri are un asemenea partid?

    1.COMPETENTA candidatilor propusi pentru functii in stat.

    Pentru asta e nevoie de introducerea unui standard. Mai exact, crearea unui sistem transparent de examene care sa garanteze ca respectivul candidat este pregatit pentru suljba politica la care se angajeaza. Pentru deputat, pentru senator, pentru o anumita problematica…etc.

    Politica adevarata inseamna munca si pentru asta e nevoie de abilitati specifice, unii le au, altii nu. Nu este suficient sa fii cunoscut, sau sa fii bogat (de multe ori fara sa declari cum ai ajuns asa) ca sa meriti sa fii un politician roman, la fel cum sa fii deputat nu inseamna sa dormitezi in scaunele Parlamentului.

    Mai pe larg: anuntarea publica a conditiilor de admitere la acest examen. Oricine, indiferent de nivelul de educatie, indiferent de avere religie sau sex sa aiba dreptul sa dea acest examen. Probele de examen sa fie stabilite in urma unor dezbateri publice. Politicienii consacrati trebuie sa fie primii care sa dea examenul asta. E astfel si un test de modestie.

    Testul nu este ultim, nu garanteaza decat ca cei care l-au trecut poseda competente si abilitati recunoscute de acest for (sprijinit dar nu controlat de partidul X, nou format). Nu garanteaza insa, fireste, buna lor aplicare. Asta nu o poate garanta nici macar partidul, dar el recomanda unii candidati. Criteriul ar trebui sa fie competenta, nu clientelismul. Cum e greu de crezul ca se va intampla asta, examenul de care vorbim impune un standard.

    2. PROBITATEA.
    Toti candidatii sunt obligati sa dea declaratii minutioase de avere si sa fie dispusi, in cazul in care sunt cercetati de DNA, sa-si dea demisia din Parlament, pentru a inlesni anchetele care ii vizeaza.

    Un astfel de partid, bazat pe COMPETENTA si PROBITATE morala ar putea reinnoi politica romaneasca. Transparenta totala si responsabilitatea unui asemenea proiect i-ar putea asigura succesul. Imaginati-va campanii in care cetateanului de rand i este acordata sansa sa dea examenul de „politician nou”. Tinerii sunt principala tinta.

    Avem nevoie de criterii noi pentru a fi politician roman. Pana acum, aceste criterii sunt obscure, nu au aproape nimic de a face cu eventuale competente si de multe ori, dupa cum spuneti, sunt profund imorale.

    Ce se intampla acum in Parlament este o rusine nationala. Doamna Ritzi, chiar nevinovata daca ar fi fi, ar fi trebuit sa stie ce inseamna sacrificiul. Asa, a umilit Romania.

    Noul politician trebuie sa apara de undeva. Singur e greu sa se nasca, trebuie mosit.

  5. Pe o parte daca faci curatenie nu mai ramai cu aproape nimic.. pe de alta parte daca nu faci risti sa ramai fara voturi. Din dilema asta nu vom iesi cat timp tinerii nu se vor implica activ in politica si in societatea civila.
    In contextul actual un partid mediocru ar putea fi impins de la spate si obligat sa-si tina promisiunile de cei care l-au votat prin simpla implicare civica. La noi nu se intampla asa ceva. In ce colegiu este deputata Monica Iacob Ridzi? Cate persoane adulte, cu drept de vot, sunt in acel colegiu? Ei sunt multumiti de decizia parlamentului? De ce nu fac scandal?
    Pentru curiosi, Monica Iacob Ridzi este deputat in colegiul nr 5 Hunedoara: Municipiul Petrosani. Orasele Aninoasa, Petrila.

    Eu nu cred ca un nou partid va rezolva problema. Domnul Vlaston probabil a uitat cu cat noroi s-a aruncat in Macovei in 2007 ca sa iasa cu fata curata Tariceanu. Romanii nu s-au trezit inca. Poate ca o solutie mai buna ar fi o criza adevarata? Poate ca atunci cand bugetul de stat va intra in incapacitate de plata si poporul care umple birturile din valea Jiului nu va mai vedea nici un ban de la stat 5-6 luni de zile la rand .. Poate atunci o vor intreba pe Ridzi ce a facut pentru ei de cand a ajuns in parlament.

  6. debt to gdp 2008 13%
    debt to gdp 2011 39.5%

    spread 26.5%..do the math?…recuperabil?….niciodata.

    e clar ca a facut ce trebuie.

    gdp 2009 -7.1%, 2010 -2%

    e clar ca a facut ce trebuie

    2009 impozit forfetare inchidere de imm, 2010 crestere TVA concomitent cu scadere salarii.

    e clar ca a facut ce trebuie.

    80=170…..

    e clar ca a facut exact ce trebuie

    bien ca aveti mintea linistita…altfel zau mi-era sa nu faceti vreun infarct.

  7. nu cred ca pdl e reformabil.
    un partid nou, fara primarii, n’are sansa.
    toate’s vechi si noua toate…
    s’a intrat in brucan II.
    romania, zona de frontiera. estul salbatic.

  8. Sint acelasi, nu mi-am schimbat pseudonimul.

    Citat: „vom opta intre mai multe rele, alegand raul cel mai mic”
    Gresit. „Raul cel mic” este tot un rau. Cind da de conditii prielnice creste si devine „raul mare”. Solutia corecta: nu mai votati raul, nici mic, nici mare. Analizati ce vi se propune si, daca nu exista nici un nume care sa corespunda criteriilor dumneavoastra de „bine”, votati „nici unul”.
    Bineinteles ca douazeci de „nici unul” nu vor conta. Dar doua milioane de „nici unul”?

    Citat: „incepand cu 2009 PD-L a facut ce trebuia pentru scoaterea tarii din prapastia…”
    Pentru cei mai putin informati am sa recapitulez niste intimplari trecute.
    La inceputul anului 2009, in cadrul unei intilniri organizate de Camera de Comert si Industrie a Bucurestiului, reprezentanti ai mediului privat ii atrageau atentia presedintelui Basescu de o situatie aparent paradoxala. Se producea un exod al angajatilor din mediul privat catre stat. Criza se facuse simtita, salariile scazusera, urmau restructurari severe. Nu si la stat, unde se cistiga mai bine si se muncea mai… ca la stat. Avertismentul era clar: nu va mai putem duce in spate, luati masuri. Ce a inteles domnul presedinte nu stiu. Stiu insa ca in urmatoarea iesire publica a sustinut cu aplomb aberatia forfetara a tandemului Pogea – Boc (pe cei care au inca dubii ii rog sa verifice semnaturile de pe ordonanta), cea care urma sa opreasca evaziunea si sa faca ordine in registre.
    Cum a continuat „scoaterea din prapastie”? Cu vorbe. Domnul Boc a anuntat cu surle si trimbite cum a redus domnia sa cu vitejie multimea de agentii. Doar doua exemple, cele pe care le cunosc direct: o agentie din subordinea Ministerului Comunicatiilor este desfiintata si inlocuita cu… doua agentii si o alta, cu atributii in domeniul protectiei mediului, care este mutata cu scaune si alte bagaje sub forma de directie intr-un minister. In cazul al doilea mai exista un detaliu semnificativ si care merita amintit: agentia avea o organigrama care ii permitea vreo cincizeci de posturi. Nu avea insa decit cinci angajati. Mutati cu totii in minister. Pe lista cu agentiile desfiintate de bravul si onestul Boc, lista facuta publica si preluata inclusiv de HotNews, la pozitia respectiva figurau 70 (saptezeci) de posturi reduse.
    Exemple despre „faceri” mai exista dar… mai are vreun rost?

    Citat: „s-a achitat onorabil”.
    Punct.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro