duminică, martie 16, 2025

Maica Domnului şi modernizarea României

“Fie mie după cuvântul tău!”, cuvintele rostite de Maica Domnului (Luca 1, 38) indică o virtute de care ducem lipsă mai mult decât oricând: atitudinea de a recunoaşte ce este superior, a admira şi asculta. Cu cât suntem mai puternici cu atât vedem mai greu limitele puterii noastre. Cu cât ştim mai mult cu atât e mai dificil să distingem limitele cunoaşterii.

Modernizarea României vizează în esenţă creşterea cunoştinţelor oamenilor în medie şi creşterea puterii lor de a acţiona în lume pentru bunăstarea materială. Pedala acceleraţiei este această dorinţă de progres material şi cultural. E necesară şi o pedală a frânei? Este. E preferabil să nu ne oprim în ziduri, parapeţi sau evenimente violente. E preferabil să ne auto-limităm, fiecare în parte şi la scară socială prin mecanisme instituţionale eficiente de verificări şi contraponderi ca să putem ţine drumul.

Mecanismele instituţionale nu pot subzista fără o cultură informală a auto-limitării, acceptată de fiecare, fără să existe reglementări în acest sens. “Fie mie după cuvântul tău!” este punctul de plecare al acestei auto-limitări în civilizaţia creştină, iar Maica Domnului, a cărei adormire creştinii o prăznuiesc astăzi, e simbolul smereniei, al ascultării, al limitări voii proprii în mod liber. Acest capital simbolic este de mare folos unei democraţii liberale.

Cunoscuta tensiune dintre cultura seculară scientistă şi cea religioasă face ca acest capital simbolic să nu fie folosit la potenţialul pe care îl are. O sarcină importantă a intelectualilor este să creeze punţi de dialog între cele două culturi. Orgoliile şi prioritatea perspectivelor personale pot fi lăsate deoparte pentru a limita escaladare violenţei. Criza actuală furnizează o oportunitate. Există ziduri de care să nu se îndoiască nimeni că ne vom izbi tot mai puternic în absenţa auto-limitării, tunurile cu apă şi gazele sunt forme blânde ale lor.

Este imposibil ca ştiinţa şi religia să lucreze împreună pentru binele oamenilor, vor spune unii, este o utopie, oamenii sunt mânaţi de interese pe termen scurt, iar unii chiar raţionalizează folosirea violenţei. Nimic nu este imposibil, este răspunsul. Un răspuns care nu e doar metaforic. Simbolistica forţei animalice transferată statului poate fi învinsă de braţele unite ale gândirii şi credinţei. Vicleniei lipsite de scrupule i se poate opune cu succes abilitatea înţeleaptă.

Atunci când ni se spune că se va întâmpla ceva imposibil, e de dorit să avem în vedere că este posibil să se întâmple, nu doar logic posibil, ci în cea mai concretă realitate. Avem în fraza precedentă doar o minoră conotaţie socială şi politică a atitudinii Maicii Domnului, dar cu mare folos. Orice icoană a sa trimite la deschiderea către ceilalţi oameni, la acceptarea lor, la raţiune şi dragoste.

Chiar dacă nu ne cunoaştem limitele, e bine să ştim că ele există ca să nu acţionăm purtaţi de un duh al puterii nemărginite, nebuneşti. Lăsăm o rezervă de dreptate celuilalt, nu riscăm viaţa şi viitorul altora pe mâna încrederii noastre nemăsurate în noi înşine.

Maica Domnului nu a vorbit mult. A mai spus şi „Faceţi orice vă va spune.” (Ioan 2, 5) oamenilor de la nunta din Cana rămaşi, datorită stării materiale precare, fără vin. Chiar dacă ştim limitele naturale a ce e posibil, e bine să ştim că ele pot fi depăşite într-un mod despre care nici nu ne trece prin minte. Nu ajungem la disperare, nu riscăm viaţa şi viitorul altora prin acţiunile noastre deznădăjduite.

Mormântul Maicii Domnului din Ierusalim este gol. Acest spaţiu gol trimite la deplinătatea vieţii noastre, posibilă dinspre partea omenească datorită ascultării ei.

Bucuria de asculta ce spune altcineva este o condiţie a vieţii civilizate. Ea deschide şi închide pe rând într-o ţesătură a vieţii oamenilor. Fiecăruia îi vine rândul să spună ceva de folos altora. Astăzi este o sărbătoare a tăcerii respectuoase, care lasă pe altul să fie. O sărbătoare a fiinţei, care nu poate exista decât în comuniune.

Fie nouă după cuvântul său !

Distribuie acest articol

21 COMENTARII

  1. Poate ne exemplificati ce capitole, ce parti din Biblie si ce domenii ale stiintei
    pot fi puse in acord , in armonie ?
    Putem cunoaste universul , lumea , pe noi insine din perspectiva stiintei
    prin observatii ,studii , dovezi , repetabilitatea rezultatelor pentru aceleasi conditii si metode …teorii care se verifica , etc
    Din perspectiva stiintei putem spune : asta cunoastem , pentru asta avem explicatii
    care se verifica , pana la proba contrarie ,
    pentru altele nu avem inca explicatii , nu conoastem .
    Sau din perspectiva religiei , adica „sa crezi” ca universul , lumea noi …
    suntem intr-un anumit fel , pentru ca asa scrie in niste „carti sfinte „.
    Iisus a dat un criteriu de verificare a „proorocilor mincinosi” ,
    deci cred eu si a invataturilor lor , a credintei in general .
    Probabil ca este singurul criteriu de verificate si anume … „roadele lor „.
    „Ii ( le ) veti cunoaste dupa roadele lor ” .
    Apoi religia se propovaduieste intr-un singur sens
    :candva un Dumnezeu din afara lumii noastre si-a transmis poruncile , invataturile sale ,
    regulile … pe care niste „oameni alesi ” le-au transmis oral mai departe ,
    apoi prin copii , la copii , la copii…
    dintre care alti oameni au ales si stabilit „Canonul „.
    Cu toate ca Dumnezeu a promis in Ieremia ca va proceda si invers
    Ca va pune Legea Lui ” inauntrul lor si pe inimilie lor voi scrie ” …:
    „33. Dar iată legământul pe care-l voi încheia cu casa lui Israel, după zilele acela, zice Domnul: Voi pune legea Mea înăuntrul lor şi pe inimile lor voi scrie şi le voi fi Dumnezeu,
    iar ei Îmi vor fi popor.
    34. Şi nu se vor mai învăţa unul pe altul şi frate pe frate, zicând:
    „Cunoaşteţi pe Domnul”
    că toţi de la sine Mă vor cunoaşte, de la mic până la mare…”
    Cand spunem „Fie nouă după cuvântul său”…
    de fapt care este cu adevarat „cuvantul sau „, daca el exista ?

    • Dom’ Paun,

      Întrebarea se pune un pic invers: Există în Noul Testament ceva împotriva științei?

      În rest, pentru cultura dumneavoastră generală, e bine să știți că primele universități ale lumii au capele, cercuri d studii biblice, etc. Cercuri de studii biblice ale angajaților există de asemenea în majoritatea firmelor ce se află în avangarda cercetării și descoperirilor științifice și tehnologice. E adevărat că așa ceva nu se găsește nici la universitatea Spirache Haret, unde v-ați desăvârșit formarea ‘telectuală și nici la prefectura Teleorman de unde vă revărsați înțelepciunea materialist dialectică și științifică (vorba lu’ Plumbuitu’) asupra noastră…

      • Dle Svejk, ati dat un raspuns si mai ales o „argumentatie ‘ din care vi se vede caracterul
        si pregatirea „de capela” .
        Argumentatia …” că primele universități ale lumii au capele ” este sofism .
        Arata doar toleranta si intelegerea stiintei pentru libertatea credintei .
        Invers a fost si este mai greu .
        Ca in biserici sa se faca si educatie stintifica .
        Vad ca Dumnezeu v-a transmis si ce pregatire am , iar autorul articolului
        va multumeste pentru „argumentatia” .. ad hominem .
        Va multumesc la amandoi .

        • Recitiți prima frază a comentariului meu. Creștinismul nu are nici un fel de interdicții vis a vs de știință. Ceea ce nu e interzis e permis. Nu e ăsta cel mai solid argument?!

          Faptul că explozia tehnico științifică pe care o trăim a apărut și sa dezvoltat NUMAI în sânul civilizație creștine (pe care toți ceilalți o maimuțăresc) e de asemenea un argument suplimentar al faptului că creștinismul stimulează știința și modernitatea.

          P.S. În nici un caz nu pretind că v-am bunghit fomația intelectuală și profesia în urma unei revelații divine. A fost vorba doar de un strop de deja vu. Cam toți cei ce se încurcă ca broasca-n păr în savantlâcuri caragialești se vădesc a avea în pedigree o școală din asta faină și o slujbă de băgător de seamă în temeinica birocrație română. Nu-i așa?

          • Bravo, Svejk !
            As mai adauga o zicere a lui Pasteur: „Putina stiinta te indeparteaza de credinta. Multa stiinta te intoarce la ea.”

            • uluit . Daca a spus Pasteur asta nu inseamna ca este si obligatoriu adevarat .
              Sofismul se cheama apelul la autoritate .

            • @Păun Al

              Evident că davă azis-o Psteur nu se pune… Da dacă o ziceau Lenin sau Stejarul din Scornicești….

          • Intrebarea era cum se pot pune de acord stiinta si religia ( crestinismul in cazul nostru )
            mijloacele fiind diferite :dovezi si credinta ca ceva este intr-un anumit fel ?
            Cum poti alege credinta , religia adevarata , in conditiile in care religiile ,
            confesiunile , sectele … se exclud una pe alta , fiecare sustinand ca ea este cea adevarata ?
            Faptul ca nu sunteti in stare sa intelegeti un text ,
            iar singurele dv argumente sunt atacurile la persoana si sofisme
            va arata caracterul si pregatirea .
            Cand a avut puterea sa o faca crestinismul a interzis stiinta
            ( Galileo Galiei , Giordano Bruno si lista este lunga ).
            La mistocareala de doi lei , ce sa raspund ?
            Nu sunteti in stare sa sustineti un dialog cu argumente credibile .

  2. Scriere frumoasa, ton paisibil si inspirator de pace. Autorul indraznet pentru ca nu apartine domeniului religios. Indraznet si curajos dar felicitari nu a spus prostii. Nu intelg insa legatura, daca a vrut sa fie, cu evenimentele actuale din Romania.

    Si profit sa imi exprim regretul ca Contributors nu a acceptat, si nu a dat macar un raspuns de motivatie, articolul care l-am trimis cu ocazia Pastelor, daca nu ma insel.

  3. Statul trebuie sa ramana secular, credinta religioasa strict de natura personala, daca vrem sa vorbim de progres/ modernizare.

    • Cu adevărat statul trebuie să rămână secular. România nu e doar statul, statul nu e țara.

      Modernizare României, a țării, nu o face doar statul, ci și societatea, cu oamenii ei având diferite opțiuni. Poate că cei mai evidenți actori în ultima vreme care susțin modernizarea țării sunt oamenii care au protestat.

      Gânduri bune,

  4. „Forta unei comunitati se masoara dupa nivelul de bunastare al celui mai vulnerabil dintre membrii sai” (preambul la constitutia elvetiana)
    Asa au inteles unii crestini sa interpreteze invatamintele transmise de evanghelisti, prin stabilirea unor obiective clare, concrete si cat se poate de pamantesti.
    Desigur, spiritualitatea si gandirea transcendentala nu sunt ignorate si nicidecum negate, doar ca sunt „rezervate” unui public avizat si interesat in a-si depasi limitele intelegerii…

    Conditia sine qua non, insa, pentru depasirea limitelor fiind cunoasterea* lor prealabila, indemnele la ‘auto limitare” (?) se pot adeveri daunatoare numerosilor oameni neincrezatori, debusolati, tematori, si care isi ignora calitatile de care dispun, considerand deja ca soarta lor este, invariabil, de amara supunere!
    *A dispune de informatii, a „cunoaste” deci, nu ajunge! A intelege este esential!
    Or, tocmai acest detaliu face diferenta dintre habotnici si credinciosi.

    Habotnicii vor recita pasaje din Biblie, vor inconjura manastiri in genunchi si in coate, vor tine toate posturile, si se vor inchina in dreptul fiecarei biserici.
    Tot ei insa, vor cautiona agresiunile indreptate impotriva „dusmanilor”, si vor sustine orbeste criminalii, daca sunt inconjurati de icoane cand isi justifica crimele facute in numele iubirii crestine!

    “Fie mie după cuvântul tău!”, amin.
    Atentie, totusi, la cine explica oamenilor semnificatia acestei decizii a fecioarei Maria si, mai ales, CUI i se atribuie „cuvantul” cu valoare absoluta!
    Concret, se pare ca multi preoti romani nu fac distinctie intre D.zeu si propriile lor convingeri, indeamnand la (impunand!) supunere smerita fata de guvernantii pe care ei ii agreaza, si la condamnarea pacatosilor care fac…dezordine prin nesupunere!
    In aceasta optica, Isus insusi, rebelul care a refuzat sa se supuna coruptilor ce se imbogateau prin interpretarea foarte personala a „cuvantului” divin, ar fi condamnat de instantele religioase,cu acordul multimii de ignoranti manipulati! Exact asa cum a si fost…la fel va fi, daca lumea nu va reveni la esential : respectul!
    …pentru ca iubirea fara respect e doar o vorba goala…

    • Mulțumesc pentru comentariu. Lucrurile sunt de finețe, într-adevăr, se poate vorbi o viață despre asta, dar la fel de bine se poate și tăcea sau vorbi puțin, poate chiar cu mai mult folos.

      Faptele, atitudinile sunt poate cele mai importante.

      gânduri bune,

  5. domnule, ce are a face militianul care jura pe drapel si atinge icoana, cu Maica Domnului ? a gazat si batut oameni, pentru asta i remunerat, sa mentina ordinea borfasilor care i fixeaza leafa (pentru ca de platit il platesc cetatenii pe care ar trebui sa i slujeasca)
    diavolul are multiple fete, doar ca oamenii onesti inainte de a se astepta la minunile Maicii Domnului n ar trebui sa le acorde circumstante atenuante acestor nelegiuiti.

  6. Pànă nu știnza pune punct ei însăși eu prefer să cred că ,, Înțelepciunea e începutul frici de Dumnezeu.” Ca și căpșunar și curățător de curi occidentali pot numai rămîne surprins de frica de Dumnezeu avuta de toți mari oameni care au deschis drumul spre il mi-o iPad e spre macro e micro cosmos. Dar asta e… probabil sfigati ăia nu erau la înălțimea ciobanilor alcoolici din arcul carpatic.

  7. „Cu cât ştim mai mult cu atât e mai dificil să distingem limitele cunoaşterii.”

    E exact pe dos, Dl. Iordache, si sunt surpins de afirmatia Dvs. stiindu-va om de stiinta. Suferim cu totii, in masa (observati ca nici eu nu ma exclud..) de efectul Dunning-Krüger (https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect)

    Sursa raului nu este aroganta celor care stiu, ci a celor care doar cred ca stiu care in timpurile in care traim beneficiaza de o „democratizare de opinie” in care orice idiot poate afirma orice. Dar altfel cu cat esti mai ignorant, cu atat esti mai orb la ceea ce nu stii – cum ai putea fi altfel ? Sau, cum spune David Deutsch in excelenta „The Beginning of Infinity”, pe care v-o recomand daca reusiti sa treceti peste agnosticismul evident, dar neostentativ, al autorului, sursa raului este lipsa cunoasterii („the root of all evil is the lack of knowledge”).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Virgil Iordache
Virgil Iordache
Virgil Iordache cercetează și predă la Facultatea de Biologie a Universităţii din Bucureşti. Domenii principale de preocupări: ecologie şi filosofia biologiei. Cărţi şi articole în domeniile ecologiei și filosofiei, eseuri filosofice în reviste de cultură. Comentariile si opiniile publicate aici sunt ale mele si nu reprezinta o opinie a Univesităţii din Bucureşti.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Disponibil pentru precomandă

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro