vineri, martie 29, 2024

Manifest Economic

CIP 2011 este un partid politic fictiv al carui nume este un acronim pentru „Competenta, Integritate si Prosperitate”. Adica cam tot ce ne dorim dar nu prea avem in Romania anului 2011. In consecinta Manifestul Economic al CIP 2011, care contine principiile care ar trebui sa stea la baza dezvoltarii durabile a economiei romanesti, este un exercitiu teoretic. Deocamdata.

Romania este un stat democratic, de drept, membru al Uniunii Europene. Economia Romaniei este bazata pe liberul schimb de marfuri si servicii reglementat de o legislatia economica si comerciala in concordanta cu acquis-ul comunitar. Romania are nevoie de o economie deschisa, flexibila si capabila de o crestere durabila pentru asigurarea unui nivel de trai in crestere pentru cetatenii ei si promovarea interesele nationale in regiune si in lume. O economie puternica sta la baza unui stat puternic.

CIP 2011 sustine si promoveaza initiativa si intreprinderea privata ca si principal mod de dezvoltare si crestere durabila a economiei romanesti. Sectorul privat creeaza locuri de munca, isi asuma riscuri comerciale, face investitii pentru dezvoltare si plateste taxe locale si nationale. Taxele colectate de stat de la angajatii si intreprinderile din sectorul privat reprezinta resurse publice care trebuie cheltuite legal, rational, transparent si cu respect.

In consecinta, CIP 2011 considera ca urmatoarele principii trebuie sa stea la baza politicilor economice ale statului Roman:

  1. Rolul statului in economie. Statul asigura cadrul legal si judiciar pentru buna desfasurare a liberului schimb de marfuri si servicii. Guvernul ca decident in procesul de alocare a resurselor publice limitate sustine, organizeaza si investeste in dezvoltarea infrastructurii fizice si umane a Romaniei: drumuri si poduri, educatie si sanatate.
  2. Disciplina Bugetara. Guvernul Romaniei trebuie sa exercite o continua disciplina bugetara. Deficitul bugetar anual al Romaniei, prin lege, nu poate sa depaseasca 3% din Produsul Intern Brut. Datoria publica externa a Romaniei se plafoneaza, prin lege, la nivelul maxim de 60% din Produsul Intern Brut. Orice derogare temporara de la aceste reguli este exceptionala si trebuie aprobata in Parlament cu o majoritate de minimum doua treimi din voturi.
  3. Transparenta Bugetului. Proiectul de buget anual este un document public. Se elaboreaza o prezentare simplificata care explica principalele categorii de venituri si cheltuieli. Prezentarea este larg distribuita prin principalele canale media cu cel putin 30 de zile inainte de dezbaterea din Parlament. Se creaza un mecanism de colectare a sugestiilor si comentariilor membrilor publicului.
  4. Fiscalitate simpla, consecventa si echitabila. Cota unica de taxare a veniturilor, profiturilor si castigurilor de capital este de 16%. Taxa pe Valoare Adaugata nu va fi mai mare decat cea din oricare alt membru al Uniunii Europene si nu poate fi schimbata mai des decat o data la trei ani. Taxele sociale vor fi reduse pe termen mediu pentru a incuraja cresterea si legalizarea fortei de munca. Numarul de taxe va fi redus substantial. Se introduce si implementeaza taxarea averilor nejustificabile.
  5. Legislatia economica. Legile si masurile de aplicare aferente care afecteaza economia nationala se elaboreaza prin consultare cu principalele organizatii ale sectorului economic privat si ale sindicatelor. Guvernul are un responsabil desemnat, de rang inalt, pentru relatia cu asociatiile patronale si Consiliul Investitorilor Straini. Legislatia muncii prevede dreptul de lucru fara restrictii in Romania a oricarui cetatean al Republicii Moldova.
  6. Evitarea conflictul de interese. Pe perioada exercitarii functiei nici un membru al statului de rang inalt, atat la nivel national cat si local, nu poate incheia direct, indirect sau prin intermediul unor terte parti contracte economice sau comerciale care prevad venituri platite din resurse publice. In cazul in care astfel de contracte sunt in vigoare la preluarea unei functii, ele trebuie declarate public si administrate de un manager profesionist si neafiliat politic.
  7. Responsabilitatea Cheltuielilor Publice. Autoritatea si responsabilitatea cheltuielilor publice se deleaga la nivel de minister, agentie si, dupa caz, regional. Responsabilii desemnati la aceste nivele raspund direct si raporteaza periodic Ministrului Finantelor Publice. Orice depasire cu mai mult de 5% a alocatiei bugetare trebuie justificata in scris si este facuta publica.
  8. Evaluarea Cheltuielilor Publice. Se adopta standarde de costuri si proceduri de verificare la principalele categorii de cheltuieli publice. Aceste standarde si proceduri sunt elaborate cu ajutorul firmelor specializate din sectorul privat. Toate proiectele de investitii publice sunt verificate in concordanta cu standardele de costuri. Implementarea unei investitii publice este verificata periodic in concordanta cu procedurile de verificare.
  9. Remuneratia functionarilor publici. Toti functionarii publici permanenti cu un salariu brut (inclusiv sporurile) de mai mult de 1,500 de lei pe luna sau 18,000 de lei pe an sunt supusi unui proces anual de evaluare a performantei. Acest proces se elaboreaza si administreaza cu ajutorul firmelor specializate din sectorul privat si include, dupa caz, reclamatiile sau aprecierile membrilor publicului. Se instituie sporuri de performanta bazate pe rezultatele evaluarii anuale.
  10. Ajutorare sociala compasionata si eficienta. In limita resurselor publice limitate statul asigura ajutorarea sociala a categoriilor defavorizate. Se stabileste un nivelul minim al diferitelor categorii de ajutoare sociale (pensii, somaj, copii, alte nevoi) care se suplineste periodic dar nu mai putin de o data pe an in functie de executia bugetara. In acest fel, cand economia privata creste si in consecinta veniturile bugetare se maresc, categoriile defavorizate au cota parte prestabilita din beneficiile cresterii economice nationale.

Distribuie acest articol

34 COMENTARII

    • Toate bune si promitatoare, dar… fara componenta morala – integritate, adica fara coruptie – orice incercare de a gasi solutii „economice” va sfarsi lamentabil. Fara dimensiunea etica transpusa in politici publice, mentinand siteme clientelare si tolerand conflicte de interese, pierdem vremea sperand ca vom progresa.

    • Am inceput sa ne dam seama de fictiuniile in derulare.Acuma se lucreaaza tare in SUA la niste softuri care pun pe picioare niste „persona” fictive, cu toate datele de stare civila si conturi la websituri, banci, etc…care sa functioneze „independent” in regim de roboti fictivi.Este necesar pentru a se obtine consensul politic in chestiuni majore acolo unde populatia reala este ostila sau pasiva.Acesti persona, niste roboti „cibernetici” ar putea sa si voteze, ca sa mai ajute partidul de la putere sa castige alegerile si sa continue politici le incepute in guvernarile anterioaare, se crede de catre unii… si mlte lte minunatii care sunt capabili sa faca…Miracolul stiintei in actiune, nu alta. Apocalipsa

  1. 1. ”Guvernul ca si decident in procesul de alocare a resurselor publice limitate sustine, organizeaza si investeste in dezvoltarea infrastructurii fizice si umane a Romaniei: drumuri si poduri, educatie si sanatate.”

    dincolo de ”si”-ul ce nu are ce cauta (simplu si corect romaneste ”guvernul, ca decident…” sau guvernul, in calitate de…” – nu inteleg de ce se evita o cacofonie inexistenta), viziunea asupra atributiilor financiare ale guvernului nu doar ca e incorecta teoretic, dar e si total gresita prin prisma experrieintei politice romanesti. simplu si direct, NU e treaba guvernului sa faca drumuri, scoli si spitale si nici sa sa le intretina si, pe cale de consecinta NU trebuie sa culeaga impozite pentru acestea. desi peste tot in lume si mai ales in romanika, cheltuielile statului nu sunt decat ocazii ale manifestarii incompetentei, coruptiei si ineficientei, se insista in continuare cu cheltuielile guvernamentale… ma intreb daca se va intelege vreodata ca actuala criza e cauzata, in mare parte, de cheltuielile fara control ale guvernelor…

    2. ”Deficitul bugetar anual al Romaniei, prin lege, nu poate sa depaseasca 3% din Produsul Intern Brut.”
    de ce 3 si nu 0?

    3 ”Orice depasire cu mai mult de 5% a alocatiei bugetare trebuie justificata in scris si este facuta publica.”
    ce-i asta? cu alte cuvinte, cheltuiesti bani care nu sunt ai tai cu iresponsabilitate (eventual in folos propriu) si dupa aia, tot ce ai de facut e sa intocmesti niste hartii justificative. misto. vreau si eu asa la locul meu de munca: sa am salariul nelimitat, un plafon teoretic, iar daca-l depasesc, singura consecinta e sa fac niste hartii…

    • Dati-mi voie sa va contrazic referitor la punctul 1): Statul are o obligatie fata de cetatenii sai sa garanteze un minim de bunuri si servicii de utilitate / interes public – infrastructura, scoli, educatie, spitale, sistem de sanatate, dar si mediu sanatos, aparare, justitie, siguranta etc. si totodata acces egal, universal la ele. Ba mai mult, potrivit Constitutiei, Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica şi de protecţie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent. Prin aceste cheltuieli nu numai ca se garanteaza acoperirea unor nevoi primordiale ale cetatenilor (care nu ar putea fi acoperite de structurile de piata), dar se pot atrage investitii substantiale din domeniul privat, care intr-un final beneficiaza atat statului (prin taxe si impozite) cat si cetatenilor in mod individual (fie prin bunuri si servicii de calitate la preturi rezonabile, fie prin un nivel ridicat de educatie, training s.a.m.d.).

      In acelasi timp, statul are obligatia de a cheltui in mod responsabil resursele de care dispune, astfel incat, cel putin in teorie, ar avea interesul sa obtina bunurile si serviciile de utilitate publica la cel mai mic pret de pe piata. Este o situatie asemanatoare cu modul de functionare a unui investitor / operator privat, care cu bugetul de care dispune incearca sa obtina cat mai multe bunuri sau bunuri de cea mai buna calitate. Si noi, persoane private, cand ne facem cumparaturile saptamanale, de cele mai multe ori cu un buget fix, incercam sa ne acoperim nevoile si alegem produsele ori cele mai ieftine ori cele care ofera cel mai bun raport pret/calitate.

      Daca nu va conving argumentele anterioare, atunci poate unul practic: daca nu garanteaza statul acest minim de bunuri si servicii de utilitate publica si accesul univeral al tuturor cetatenilor la ele, cine sa o faca? Investitori privati vor finanta cu siguranta doar acele lucrari si servicii din care vor obtine profit; o autostrada va fi finantata din resurse private, doar daca utilizarea acesteia va produce venituri suficiente ca sa acopere cheltuielile si un oarecare profit. Un asemenea scenariu pare plauzibil poate pentru multe din tronsoanele de autostrazi anuntate in Romania, insa un drum judetean in varf de deal nu va atrage niciodata sumele necesare pentru constructie sau reparatii sau intretinere… Parintii cu mijloace financiare vor fi dispusi sa plateasca pentru educatia copiilor lor; insa cei fara aceste resurse ce vor face? Cu atat mai mult cu cat dreptul la invatatura este garantat de Constitutie.

      Doar pentru ca in Romania lucrurile nu functioneaza cum ar trebui, nu inseamna ca statul este exonerat de orice obligatie fata de cetatenii sai! Ba mai mult, un stat responsabil, corect si eficient ar incerca sa isi sporeasca veniturile/profiturile pe care le poate obtine de pe urma investitiilor facute, asemenea unui investitor privat (de ex. prin recuperarea creantelor publice).

    • Referitor la punctele 2): ideal ar fi sa nu existe deficit bugetar, doar surplus! Insa realitatea este alta – se poate ca in anumiti ani cheltuielile bugetare sa depaseasca veniturile din cauze nepravazute (criza economica, cheltuieli nepravazute, venituri sub asteptari etc.) sau chiar prevazute (de ex. se urmareste finalizarea unei investitii publice majore, care odata finalizata, va genera profit). De aceea este nevoie de o anumita marja de flexibilitate, care sa garanteze pastrarea stabilitatii bugetare. Conform normelor UE (bazate bine-nteles pe considerante economio-financiare), aceasta marja a fost stabilita la 3%.

      Referitor la punctul 3): si aici este vorba despre o marja de flexibilitate – cum o persoana privata are posibilitatea sa cumpere pe credit, asa si o autoritate publica trebuie sa aiba posibilitatea, in circumstante absolut exceptionale si bine motivate, sa-si depaseasca bugetul alocat. Vorbim insa de circumstante exceptionale care justifica o asemenea incalcare.

      In general, criticile dvs. se refera la implementarea defectuoasa a unor principii universal recunoscute si corecte.

      • ”In general, criticile dvs. se refera la implementarea defectuoasa a unor principii universal recunoscute si corecte.”

        imi pare rau, dar NU exista principii universal recunoscute si corecte. o afirmatie de genul asta nu e decat o obnubilare a spiritului critic si rational. ca faptura plina de defecte, omul nu poate construi decat lucruri imperfecte, inclusiv principiile care il ghideaza (caci nu, astea nu vin de sus, sunt tot creatii umane), asa ca, daca ne asumam limitele conditiei umane, ca si diversitatea ei, avem o sansa in plus sa gasim mai degraba solutii bune decat solutii rele.

        mai grav, in cazul statului atostiutor si atoatefacator, insusi principiul e gresit. intocmai ca si in cazul aberatiei care spunea ca ”comunismul e o idee buna, aplicata gresit”, si in cazul interventiei statului avem aceeasi problema: aplicarea da rezultate dezastruoase tocmai datorita faptului ca principiul e gresit. foarte buna comparatia cu un buget privat. dar de ce nu o ducem pana la capat? daca eu, persoana privata, ma imprumut, consecinta e ca, o perioada, cheltuielile mele vor fi mai mici, pentru a putea plati datoriile. or, statul nu face asa ceva, din contra, cheltuie mai mult decat produce – si perpetueaza deficitul, si se imprumuta in continuare. aplicand o asemenea strategie, o persoana privata da faliment. e o iluzie sa crezi ca statului nu i se intampla acelasi lucru. singurul ”avantaj” pe care il are e ca detine mecanisme ce pot amana inevitabilul, dar nu poate scapa de el (cea mai uzitata fiind tiparnita de bani, cu consecinta inflationista, pe care o suportam cu totii)

        drumuri, poduri: am explicat si mai jos. oricum am lua-o insa, o investitie publica, ca sa fie benefica, trebuie sa fie profitabila. daca nu e profitabila, sunt pur si simplu bani aruncati degeaba. spuneti ca un drum judetean nu ar atrage fonduri pentru constructie si intretinere. foarte probabil e adevarat, caci nimic nu e perfect, dar e de preferat sa am o autostrada privata si un drum lipsa decat o autostrada si un drum lipsa, ca in cazul de fata. nu putem compara un fapt prezumtiv negativ cu un principiu, ci cu un alt fapt. iar faptul e ca administrarea statului nu reuseste sa creeze o infrastructura decenta. bineinteles, se pot imagina solutii compensatoare (de exemplu, din impozitele platite de proprietarul privat al unei autostrazi se pot face drumuri judetene) dar discutia devine prea lunga.

        si pentru ca nu vreau sa o lungesc, inca un lucru: nu pot justifica un principiu (nevoia de educatie) printr-o procedura (un articol dintr-o constitutie). traseul argumentarii valide e invers.

    • 3. :)

      2. se pare că nici un guvern nu rezistă fără deficit

      1. ????????????? dacă nu guvernul trebuie să se ocupe de şcoli, şosele, atunci cine? prefecturile, ong-urile

      • TU, eu si toti ceilalti oameni trebuie sa se preocupe de scoli, spitale. asigurari private pentru educatia copiilor tai, imprumuturi pe care le suporti doar tu, asigurari private de sanatate, vouchere. sanatatea, educatia NU sunt ”drepturi” pe care sa ti le dea statul, prost si ineficient, ci sunt chestiuni absolut private. nu e nimeni responsabil pentru propria viata in afara fiecaruia dintre noi.
        iar drumurile, infrastructura in general, sunt treaba comunitatii. daca o comunitate vrea sa fie competitiva si, deci, prospera, ea singura trebuie sa decida ce cheltuieli isi asuma.

        doua idei gresite a instaurat, peste tot in lume, statul social al ultimului secol:
        1. ideea ca statul poseda o cunoastere superioara asupra a ceea ce are nevoie individul decat insusi individul
        2. ideea ca statul e mai capabil decat individul sa realizeze ceva.
        ambele idei au dus la criza profunda, care nu e doar economica, a societatii contemporane.

  2. In ce ma priveste suna bine titlul :) Suna putin marxist (sic) Dar proiectul nu poate decat sa cada
    tinand cont de aceste cuvinte care apar in manifest „In limita resurselor publice limitate” CIP are deja probleme cu resursele :à)

  3. Draga Mihnea:
    Multumiri pentru claritatea ideologica expusa. Tu propui aici un nou partid de dreapta („neoliberal”) cu elemente de compasiune conservatoare. Nimic nou, deci, in afara de chemare la competenta, integritate, etc. Nu este nici o rusine in a accepta ca liberalismul economic nu este o paradigma neutra ideologic, cum zic unii liberali.

  4. As vrea sa va doresc succes, dar timpul nu ne mai asteapta. De ce nu ne-am inscrie noi in partidele existente care promoveaza reforma si modernizarea Romaniei macar pana la alegeri si apoi daca nu ne convine putem demisiona si actiona altfel? Portile le au deschise, bucurosi de oaspeti sunt iar noi le -am putea reforma din interior. E o idee proasta? Nu mai avem timp de pierdut, iar eu nu mai vreau PSD!

  5. Inca este perioada de criza. Nu veti avea destule voturi pentru a intra in Parlament.

    Mai adugati si ceva din tripleta „Unitate, Egalitate, Fraternitate” ca sa aveti succes. :)

  6. Aberatii:

    1) Guvernul ca decident in procesul de alocare a resurselor publice limitate sustine, organizeaza si investeste in dezvoltarea infrastructurii fizice si umane a Romaniei: drumuri si poduri, educatie si sanatate.

    Singurele investitii in infrastructura ar trebui sa fie 100% private.

    2) De ce bugetul de stat nu ar trtebui sa se limiteze la maxim 10 % din PIB?

    3) Cu se va face transparenta? Si acum se vorbeste de asta…

    4) TVA? de ce nu doar accize?

    5) Patronanele reprezinta incercari de cartelizare a pietei muncii; intr-un stat de drept, patronatele si statul nu ar trebui sa interactioneze in niciun fel ;

    6) Cum se va evita conflictul de interese? Si acum exista legi in aceasta privinta…

    7) Si acum exista „responsabilitatea ministeriala”… si a rezolvat ceva?

    8) Standarde? Nu ar trebui sa existe investitii publice deloc!

    9) Cum evaluezi obiectiv performanta unui birocrat, a unui contabil? Singura evaluare este utilitatea marginala… si este strict subiectiva!

    10) Ajutoare sociale acorda statul si in prezent. Imi poti spune care este acel nivem minim? Sper sa nu invoci vreun cos…

    Acest articol trebuia sa se numeasca: ” Manifestul economic al unui ignorant economic!”

    M-am saturat sa citesc deliruri de acest gen, in care toti ignorantii intr-ale economiei ne prezinta utopiile din capul lor!

  7. Stimati domni, as dori sa va reamintesc faptul ca Romania este, cel putin deocamdata, unul din cele 27 de state membre ale unei structuri numite Uninunea Europeana. Daca doriti sa contestati cele 10 principii propuse de dl. Vasilache, oare n-ar fi mai bine s-o faceti tinand seama de practicile, modelele economice, parametrii economici si legislatia existente in celelalte 26 de state ? Asa s-ar evita subiecte gen „de ce TVA” (o taxa ce este perceputa in toate celelalte state membrie ale Uniunii) sau „de ce nu deficit zero” (limita de 3 % stabilita prin Tratatul de la Maastricht n-a fost stabilita intamplator).

    • Dan222, si daca Romania e tara UE, care e probema? Suedia are 2 impozite fiscale, Romania are 113!

      Daca Romania va dori sa elimine TVA-ul, nu va putea? Te asigur ca nu va avea nicio problema! Fiscalitatea este o problema interna!

      Deocamdata UE…e o gluma sinistra!

      • Din pacate am citit. TVA exista in toate celelalte 26 state membre ale Uniunii Europene. Oare de ce ? Sunt ei mai inapoiati ? Au nevoie ca romanii sa le explice ca ceea ce fac ei e gresit ? Din pacate majoritatea statelor membre ale Uniunii se afla in topul mondial in ceea ce priveste performantele economice. Romania nu. Deci cei ce au de invatat suntem noi, nu ei.
        Da, numarul de taxe percepute in Romania e imens, comparativ cu cel din alte state europene. Iar Romania trebuie sa urmeze modelul european pentru simplul motiv ca acel model si-a demonstrat viabilitatea.

  8. Buna sinteza, foarte tare asta cu prezentarea simplificata a bugetului (probabil asa cum se face in UK).
    Sint, insa, mai multe elemente care, in opinia mea, nu functioneaza (si, deci, trebuie reformulate):
    * Rolul statului in economie. Nu e bine de limitat numarul domeniilor in care statul poate ‘sustine, organiza si investi’ – asta dincolo de faptul ca s-au sarit domenii care intra, prin excelenta, in atributiile oricarui stat, oricit de minimal: aparare, externe etc.
    * Transparenta Bugetului. Cum a ramas cu bugetul multianual…?
    * Fiscalitate simpla, consecventa si echitabila. Nu ar fi de fixat ferm cuantumul taxei unice, de pilda – care poate fi micsorata chiar si in actualele conditiii, coroborind scaderea cu alte masuri.
    * Ajutorare sociala compasionata si eficienta. Aici e mai complicat – dar o sa ma multumesc sa punctez ca pensia NU este un ajutor social :)
    Alte obiectie generica: acele depasiri bugetare ‘raportabile’ trebuie argumentate si justificate public in avans.

  9. In urma cu aproape 80 de ani, un lider charismatic (si politic in acelasi timp), controversat datorita „orientarilor” social-politice (as spune SI economice) spunea:

    “Țara aceasta piere din lipsă de oameni, nu din lipsă de programe. Aceasta este părerea noastră.”

    N-o sa dau numele acestui lider pentru a nu crea controverse si discutii tentiona(n)te. Nu e cazul…
    Ceea ce conteaza, dincolo de personalitatea lui, este valoarea de adevar a propozitiei citate. Mai mult ca oricand, poate, acum, in 2011, Romaniei ii lipsesc OAMENII, NU PROGRAMELE!!!
    OAMENII DE CALITATE as sublinia eu, care sa fie DECIDENTI POLITICI (PARLAMENT, GUVERN), ADMINISTRATIVI (ADMINISTRATIE CENTRALA/LOCALA) SI ECONOMICI (COMPANII DE STAT SI/SAU PRIVATE).

    In rest…totul e logoree!

    PS O sugestie domnului Mihnea VASILACHE: INAINTE DE A MAI POSTA ARTICOLE PE http://WWW.CONTRIBUTORS.RO INCERCATI SA LE CORECTATI PENTRU A EVITA CACOFONIILE. O cacofonie apare chiar in debutul articolului:
    „…AdiCA CAm tot ce ne dorim dar nu prea avem in Romania anului 2011.”
    :)

    • “Țara aceasta piere din lipsă de oameni, nu din lipsă de programe. Aceasta este părerea noastră.”

      Atunci in perioada interbelica, este posibil sa fi avut dreptate. Metodele, caile acelui personaj sunt condamanbile.

      Astazi eu cred ca exista oameni, deci citatul nu este adevarat. Avem romani capabili, competenti si integrii, atat ca nu sunt destui in politica!

      Ce impiedica pe cititorul acestui comentariu sa incerce sa puna nitel umarul?

      „Fii tu insuti schimbarea pe care o doresti in lume” spunea altcineva. In opinia mea aceasta este motto-ul momentului, nu de alta dar „Romania este si tara mea” :)

      À bon entendeur, salut.

    • Sa ne intrebam CINE si DE CE „pune in scena” astfel de manifestari ? Sau poate intrebarile astea ne-ar putea duce la niste concluzii referitoare la cauzele pentru care Romania este cea mai saraca tara din Uniunea Europana ?

    • Fireste, e un posibil model de urmat. Dar inainte de orice ar fi necesar, poate, ca o persoana calificata sa il studieze si sa prezinte celor mai putin initiati principalele sale caracteristici, avantajele si dezavantajele. Din punctul meu de vedere, ca neinitiat in domeniu, faptul ca site-ul oficial geostat.ge afirma cum ca in 2009 s-a intregistrat o scadere a PIB-ului cu 9.5 % comparativ cu 2008, respectiv o crestere cu 59 % (!!!) a cheltuielilor cu asistenta sociala comparativ cu 2007 (exprimat in moneda nationala, valoare curenta) poate naste unele intrebari. Desigur, principala cauza poate fi legata de conflictul cu Rusia.

      • daca ne uitam la istorie ca sa nu riscam sa repetam greselile..ne trebuie domn strain si un model simplu.
        dar prima conditie e reforma statului si eradicarea coruptiei,evaziunii si imposturii.
        astea toate trebuiesc facute concomitent.
        la cate nevoi are tara asta si cate resurse naturale exista,nu avem voie ca vreme de 10-15 ani sa scadem ritmul de dezvoltare sub 5% anual.
        restul cu stanga,dreapta centru sunt povesti,deocamdata.
        bulgaria a angajat o firma straina care sa faca vama la granite si o plateste cu 45 de mil de euro iar in primul an a avut o crestere de 2 miliarde de euro la buget.la noi nu 4 ca am avea populatie dubla ci macar 3 miliarde, care asociate cu fonduri europene ar da un mare balon de oxigen si economiei si popualtiei si finantelor tarii.
        mai adaugam evaziunea din agricultura si industria alimentara tot atat si ar trebui sa fie la buget un surplus ptr investitii in infrastructura de 10 miliarde anual.
        cu ce costuri? pai sa zicem 100 de mil cheltuielile cu vama si poate da mihnea o cifra ptr tva diferentiat la alimente si produsele agricole.
        dar nu exista vointa politica doar abureli portocalii..si orinitorinci care cred.

  10. acest cip2011 este o idee frumoasa ca punct de pornire dar, din nefericire, apartine doar fictiunii. motivul principal este neglijarea unui dat fundamental si asta este „clasa politica”. cine si cum formeaza/ selecteaza clasa politica? pentru mine este evident ca baza oricarui stat este economia. stabilitatea economica asigura stabilitatea politica sau ar trebui s-o asigure….ca s-o asigure este la fel de evident ca economicul trebuie sa genereze politicul adica mediul economic trebuie sa genereze clasa politica. noi acum avem o conceptie exact pe dos: mediul politic stabileste cine va avea succes in plan economic! din cauza asta cip2011 este o utopie foarte frumoasa! totusi, nici pe departe nu cred ca idea cip2011 ar trebui abandonata. ce ar trebui facut este formarea si la noi ( ani? zeci de ani?…) de institutii care sa stimuleze aparitia unei clase politice generata de mediul economic. bilderberg, davos, cfr, trilaterala, rand corp si multe altele nu au corespondent in romania si cred ca de aici trebuie pornit pentru a nu mai asista la inmormintari discrete de idei nepretuite…..

  11. Tocmai aia e, ca toate partidele fac asemenea liste de principii, cu care toata lumea e de acord.

    Din pacate, o astfel de lista de dorinte (sau de principii) trebuie transforamta macar intr-o lista de obiective.

    E o diferenta majora intre dorinta si obiectiv.

    Si iarasi din pacate, intr-o natie care traieste din copy/paste, ratiunea dispare, gindirea e consdierata „o tampenie”, tot ce e vag si general e considerat „inalta politica” samd.

    Asa ca nu vad nici o sansa, in nici un partid, pana cand din cauza unor suferinte majore (paote fi o criza reala, nu panarama asta de acum…sau paote fi o catasrofa naturala -cutremutr major de exemplu) nu va schimba radical optica.

    Nu e nastere fara suferinta, din nefericire.

    Ce ar insemana, pe scurt, o revigorarea a gandirii? uite, macar asa:
    a) set de masuri pentru scaderea fiscalitatii sectorului privat si reducerea masiva a birocratiei fiscale in sectorul IMM
    b) pregatirea oamenilor din invatamant, incusiv prin stagii intrainatate

    Adica, un binom antrepriza-invatamant. Asta are avantajul ca se auto-dezvolta pe termen mediu si lung, nu e nevoie sa fie intretinut. Ceva asemanator a facut Irlanda.

    As insoti asta de o renuntare la finantarea europeana (cauza unor diz-economii majore) si de o politica d dezvoltare prudenta a spatiului rural, care sa pastreze specificul actual.

    Ma rog, e mai mult de zis, dar un program politic trebuie sa aiba obiective cam de felul asta, altfel sigur ca toata lumea e de acoerd, de exemplu cu:

    ” Statul asigura cadrul legal si judiciar pentru buna desfasurare a liberului schimb de marfuri si servicii. Guvernul ca decident in procesul de alocare a resurselor publice limitate sustine, organizeaza si investeste in dezvoltarea infrastructurii fizice si umane a Romaniei: drumuri si poduri, educatie si sanatate. :

    Mai e o problema majora cu astfel de subiecte: fiecare crede ca stie cum sa faca, de fapt stie doar ce doreste, stie doar cum vrea sa arate scoietatea in care sa traiasca, dar asta nu e nicidecum echivalent cu CUM ar trebui facut.

    Pe scurt, e cam ca faza 1 a betiei: toti vorbesc, dar nimeni nu asculta….:-)

  12. „principiile care ar trebui sa stea la baza dezvoltarii durabile a economiei romanesti”.

    Imi pare rau, dar nici unul dintre pricnipiile listate nu are vreo legatura, cat de sumara cu dezvoltarea durabila…

    A se cauta pe internet ce este dezvoltarea durabila = „sustainable development”.

    As sugera mai multa autocritica atunci cand abordati subiecte de acest tip.

  13. Frumos nume CIP si interesant manifestul.

    Cateva retineri am si sunt legate de:

    1. Intotdeauna in aplicarea unui program se pleaca de la o stare data si nu trebuiesc cladite sperante pentru realizari mai mari decat cele ce practic se pot face in 4-5 ani. Proclamatiile nerealiste devin bumerang impotriva celor care le-au initiat, indiferent de cat de bune au fost intentiile lor;

    2. Sustenabil – greu cuvant si dificil de sustinut. Haideti sa depasim cliseele verbale si sa ne intoarcem la realitatile noastre si programele noastre cat pot ele sa fie de realiste.

    3. Rolul statului cred ca mai trebuie adaugat…

    4. Deficitul Bugetar – rigid si nu este pragmatic – imi paduce aminte de UE si de chinurile ei cand a atrebuit sa intervina in rezolvarea rapida a crizei din Grecia pentru ca nu putea de prea multe obstacole legislative.

    5. Transparenta bugetului se gaseste modalitatea de a consulta bugetul si de a interveni in modificarea acestuia si acum, nu asta este problema. Cine nu este interesat nici cu toate informatiile pe masa nu le va accesa… Executia este mai interesanta, decat crearea budgetului.. Aici sigur ar putea sa fie mai multi care ar intelege….

    6. si asa mai departe…

    7. ati omis ca Romania in curand nu va mai avea atata putere decizionala si practic jocurile se vor face in Parlamentul European. Sunteti pregatit pentru a sustine si reprezenta interesele celor de aici intr-o masa mai larga si mai amestecata? Romania ramane mica dar are oameni suficienti de pregatiti si de abili in a sustine rezolvarea unor probleme curente care apasa pe umerii celor din aceasta zona?

    8 de ce trebuie reinventata roata? Se castiga timp daca se preiau lucrurile bune si cele mai putin bune se slefuiesc. acesta este procesul pragmatic si pentru aceasta este nevoie de focusare, efort si perseverenta. Este mai simplu si mai realist decat sa recreeze o lume noua.\

    Pana la urma este doar o parere, si daca credeti in demersul Dvs. succes mai departe!
    Atentie insa la pragul de sus ca sa il vedeti pe cel de jos!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mihnea Vasilache
Mihnea Vasilache
Mihnea Vasilache are 17 de experienta in finante petrecuti la New York pe Wall Street si in City la Londra. In ultimii ani a fost responsabil de fonduri de investii in valoare de mai mult de 2 miliarde de euro. De-a lungul timpului Mihnea a fost in mod constant implicat in Europa de Est si Romania si in continuare acorda selectiv servicii de consultanta strategica si financiara pentru mari companii romanesti in situatii complexe sau dificile. Mihnea are un MBA de la Harvard Business School si a absolvit cursurile de Matematica si Economie ale Wesleyan University, SUA. Este un mandru absolvent al Colegiului National Sf Sava din Bucuresti.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro