joi, martie 28, 2024

Memorandumul România-SUA, o abordare europeană!

În plin proces de pregătire a licitației 5G de către ANCOM, guvernele României și SUA semnau în 20 august 2019 un memorandum care viza accesul fabricanților de echipamente de telecomunicații la construirea noilor rețele 5G, urmare a acordului celor doi președinți, memorandum care avea sa influențeze și chiar să blocheze licitația 5G din România.

Memorandumul România – SUA

Memorandumul prevede criterii privind selectarea furnizorilor de echipamente pentru viitoarele rețele 5G:

https://www.comunicatii.gov.ro/wp-content/uploads/2019/11/memorandum-5g.pdf

– să nu fie sub controlul unui guvern străin,

– să aibă o structură a acționariatului transparentă,

– să fi avut în timp un comportament corporatist etic și să fie sub un regim juridic care aplică practici corporatiste transparente

Două luni mai târziu, în 31 octombrie 2019, ANCOM anunța amânarea licitației 5G pentru prima parte a anului viitor, unul dintre motive, poate cel mai important, fiind necesitatea transpunerii în plan local a memorandumului semnat de către guvernele Romaniei si SUA.

Accesul fabricanților chinezi: miza memorandumului România – SUA.

Memorandumul 5G viza accesul fabricanților chinezi la construirea noilor rețele 5G, rețele mult mai complexe și mai vulnerabile prin multitudinea obiectelor conectate, adică a punctelor de acces.

Ce ar însemna blocarea fabricanților chinezi? O piață cu mai puțini competitori – doi? – necompetitivă, care ar putea duce la creșterea prețului echipamentelor de telecomunicații și la termene de livrare mai lungi, adică o adoptare mai greoaie a serviciilor 5G, într-o țară, România, care se ”bate” cu Bulgaria pentru ultimul loc din clasamentul DES(2019) și pentru care tehnologia 5G ar putea fi șocul care să-i permită saltul spre mijlocul clasamentului.

Ce se întâmplă în țările Uniunii Europene

România nu este singura țară care a semnat un astfel de memorandum, Estonia fiind ultima, în 4 nov 2019. Și alte țări din Uniunea Europeană au avut discuții pe această temă cu SUA, securitatea rețelelor fiind extrem de importantă pentru noua tehnologie.

În aceste condiții marea majoritate a țărilor din Uniunea Europeană au permis totuși accesul fabricanților chinezi la construirea rețelelor 5G. Asfel, în 26 nov 2019, Franța anunța că va permite accesul companiei Huawei la construirea rețelelor 5G, https://telecoms.com/501102/france-wont-block-huawei-from-its-5g-network/. Franța se adăuga Germaniei (14 oct 2019), Ungariei (5 nov 2019), Poloniei, Italiei, Elveției, Olandei, Norvegiei, Belgiei, Spaniei, Austriei. La listă s-ar putea adăuga Grecia, Cehia, Finlanda, Danemarca, Bulgaria, despre care nu am găsit referințe că ar interzice accesului fabricanților chinezi. Ultima țară care se adăugă acestei liste a fost Portugalia, care în 5 decembrie 2019 anunța folosirea echipamentelor produse de Huawei la realizarea rețelelor 5G – https://www.totaltele.com/504432/Portugal-gives-Huawei-the-green-light-for-5G.

Suedia transfera în 15 oct 2019 responsabilitatea deciziei la forțele armate și de securitate pentru ca în 18 nov 2019 să amâne licitația 5G deoarece anul viitor urmează să intre în vigoare o nouă lege a telecomunicațiilor cu noi prevederi despre securitate. Anglia amânase decizia pentru 12 dec 2019, existând presiuni pentru a permite accesul fabricanților chinezi pentru realizarea proiectelor/acoperirii propuse, dar decizia pare a fi afectată de alegeri. În ultima vreme a apărut și opoziție la accesul fabricanțiilor chinezi, fără însă a se lua o decizie. Chiar și SUA au devenit mai îngăduitoare – în 18 nov 2019 extind cu 90 zile licențele pentru afaceri cu Huawei.

Ce ar trebui? O abordare europeană a problemei fabricanților chinezi!

România este o țară cu PIB/locuitor și salariu mediu net mic (printre cele mai mici din UE) și în consecință venitul mediu pe SIM este mic – circa €6. Dacă România ar interzice accesul fabricanților chinezi am avea o implementare întârziată, care nu ar fi o problemă mare de vreme ce nu prea există entuziasm local: OUG114/2018, amânarea licitației 5G, desființarea ministerului ”telecomunicațiilor”. Competiți redusă și prețurile mai mari ale echipamentelor ar fi însă o problemă deosebită pentru piața noastră, o piață cu putere de cumpărare scăzută și sensibilă la preț – cheltuielile investiționale mai mari se vor transfera în prețul cu amănuntul, conducând la o adoptare greoaie, întârziată a noilor servicii.

Ce ar trebui făcut? Ar trebui elaborat un Set de instrumente pentru securitatea rețelelor ADECVAT, care să acopere și temerile relevate în memorandumul România – SUA și care să fie inclus în documentația licitației 5G. Probabil documentul ce va fi prezentat de Comisia Europeană și ENISA în acest an ar putea ajuta, dând o soluție pentru toate țările Uniunii Europene.

România este țară membră a uniunii Europene și ar trebui să aibă o poziție comună cu celelalte statele ale Uniunii Europene. În 27 nov 2019, cancelarul german Angela Merkel cerea o poziție comună din partea țărilor europene cu privire la implicarea fabricanților chinezi în implementarea rețelelor 5G, argumentând că semnalele mixte ar putea fi dezastruoase pentru Europa. (vezi aici)

Unul dintre cele mai mari pericole pentru regiune ar fi ca „țările individuale din Europa să aibă fiecare propriile lor politici față de China”. Merkel a mai spus că Germania și Franța ar trebui să fie primele care să convină asupra unei abordări comune față de China, urmată de o poziție europeană mai largă.

Cum și Franța și Germania au permis accesul fabricanților chinezi la construirea noilor rețele 5G, cancelarul Merkel îndeamna celelalte țări membre ale UE să se alăture propunând o abordare comună, care ar trebui să acopere temerile de securitate din memorandumul propus de SUA. Însă, în ultima vreme poziția cancelarului Merkel pare a fi contestată de unii politicieni.

Declarația cancelarului Merkel poate fi citită și în contextul rămânerii în urmă a Uniunii Europene în implementarea tehnologiei 5G față de SUA și de unele țări din Asia, admiterea fabricanțior chinezi contribuind la accelerara implementării noii tehnologii.

Și-ar putea permite România să facă notă discordantă în UE? NU, România, țară membră a Uniunii Europene nu își poate permite o abordare proprie în privința memorandumului cu SUA, ci una comună cu țările membre, pentru a păstra un ritm de dezvoltare adecvat.

Dr. Nicolae Oacă

Distribuie acest articol

56 COMENTARII

  1. Buna ziua!Resping categoric o astfel de abordare Europeana!UE inseamna doar Aliante cu Rusia si China in dauna celor transatlantice!Nu am chef ca pozitia Romaniei sa fie afectata de Spionajul Chinez!Romania este o Tara membra a NATO si are un Parteneriat Strategic cu SUA!Nu ne putem permite fisuri in Relatia de Securitate cu SUA!Huawei este un fel de Agentie de Spionaj!Afara din Tara cu Comunbistii,militari de la Huawei!!!!!!

    • Apartenența României la UE și partneriatul cu SUA nu ar trebui puse in discutie si nici nu se exclud unul pe altul. Deasemena nu se pune in discutie nici securitatea națională.
      Insa apartenta Romaniei la UE cere o atitudine comuna cu restul tarilor. Mai mult exista în UE organisme care se ocupa cu problemele de securitate a rețelelor – ENISA și poate și BEREC și care ar trebui să elaboreze un Set de instrumente pentru securitatea rețelelor ADECVAT (adică să acopere și temerile din memorandum) dacă UE decide să foloseasca echipamantele fabricantilor chinezi. Un astfel de Set de instrumente pentru securitatea rețelelor ADECVAT ar fi de folos tuturor țărilor UE
      In plus, România este prea săracă (PIB/locuitor, salariu mediu net) și prea ramasa in urma in utilizare tehologiei informatiei (vezi DESI2019) pentru a se angaja intr-o pozitie singulară, costisitoare si care ar produce si intârzieri. Este adevarat ca acum nici guvernații nu sunt prea vioi – inca nu au pus telecomunicatiile pe agenda lor de guvernare.

      • Va contraziceti, domnule Oaca!
        Daca o companie are resurse financiare practic nelimitate ( de la guvern) , este complet netransparenta si complet amorala atunci e absolut OK sa ne ajute pe noi sa reducem „decalajul” facilitand, chipurile, competitivitatea!

        Este interesant ca cele trei puncte ale memorandumului sunt foarte generale si reflecta esenta democratica a societatilor civilizate pe care nici o firma chinezeasca nu le poate respecta.

        Deci haideti sa reducem decalajul calcand in picioare principiile pentru care ne luptam de 30 de ani.

        • Este adevarat ca in timp au fost diferendumuri intre UE si China pe tema ajutorului dat de statul chinez fabricantilor. Si blocaje, interdictii. Dar probelemele s-au rezolvat in urma unor noi tratate comerciale.
          Desigur ca putem cumpara de la orice fabricant, dar eliminand Huawei su ZTE alegerea se micsoreaza, piata devine mai pytin competitiva, preturile pot creste, termenele de livrare se lungesc.
          De ce sa nu cumparam aceiasi calitate mai ieftin?
          Temerea referitoare la securitate se poate rezolva cu un Set de instrumente pentru securitatea rețelelor ADECVAT. Intrebarea care se pune – suntem oare in stare sa ne protejam?
          Curand urmeaza ca UE sa prezinte un astfle de set …

  2. Doua lucruri as vrea sa subliniez:

    1. Pe data de 29 Octombrie 2019, seful servicului de informatii german (Bundesnachrichtendienst ), domnul Bruno Kahl afirma si in acelasi timp il informa pe cancelarul Germaniei, doamna Angela Merkel, de faptul ca echipamentele Huawei nu sunt sigure si ca nu ar trebui ca infrastructura de teleomnuncatii 5G sa fie echipata cu tehnologie Huawei (https://www.ft.com/content/f97731da-fa6f-11e9-a354-36acbbb0d9b6).
    2. Pe la mijlocul anului 2018 sase sefi de servicii secrete din SUA printre care si cei de la CIA, FBI si NSA avertizau cu privire la faptul ca echipamentele Huawei si ZTE nu sunt sigure pentru securitatea statelor si a cetatenilor lor (aici doar unul sintre titluri: https://www.newyorker.com/news/annals-of-communications/the-terrifying-potential-of-the-5g-network). Mai mult, Huawei este detinuta indirect si controlata de catre guvernul chinez. 5G nu inseamna doar frigidere sau aspiratoare conectate, ci intreaga infrastructura sensibila a unui stat.
    Va intreb, ofera garantii Germania sau Franta catre statul roman si garanteaza Europa ca parteneriatul strategic al Romaniei cu SUA nu va fi afectat de aceste echipamente Huawei, in cazul in care s-ar descoperi ca guvernul chinez are acces la infrastructura sensibila a Romaniei? Pentru ca despre asta este vorba, insa atunci cand ai interesul sa transmiti un anumit mesaj doar pentru ca faci parte dintr-o Uniune care are tot interesul sa stranga legaturile cu guverne neo-comuniste si autoritare, precum cel rus si chinez (exceptand cel nord coreean), atunci permiteti-mi sa fiu sceptic cu privire la mesajul acestui articol si indemnului de a implementa astfel de tehnologii doar pentru ca Romania face parte din UE si toata lumea se aliniaza cerintelor Germaniei si Frantei.

    • Cei care au gasit ”hibe” în echipamantele chinezesti ar putea dezvolta (de catre cei care au depistat problemele) un Set de instrumente pentru securitatea rețelelor ADECVAT, care să acopere și temerile de securitate. Folosind desigur si experienta organismelor UE – ENISA, etc. Daca elimini incertitudinile poti folosi echipamentele chinezesti care pot mentine competitia pe piata

      • Holera se poate vindeca în zilele noastre. Totuși un om intreg la cap nu folosește obiecte infestate de un holeric. E mai mai simplu să previi infecția chiar dacă știi că ea se poate trata.

        • Cu ce costuri? Dar daca costurile sunt prea mari?
          De ce alții permit? ĂPentru ca este mai avantajos?
          Pana la urma este o problema de eficienta economica. Fiecare tara are o strategie de dezvoltare: cei care se grabesc accepta cu masuri de precautie. Cei care nu se grabesc , se mai gandesc …?

  3. Cred ca lucrurile trebuie spuse mai clar.
    Romania are nevoie de retele 5G iar faptul ca am semnat un Memorandum cu americanii pe aceasta tema inainte de a ne consulta cu partenerii europeni a fost o greseala ( nu vreau sa o calific altfel).

    Pozitia SUA de a bloca compania Huawei, prin invocarea unor motive mai mult sau mai putin imaginare, contravine regulilor unei piete libere si urmareste de fapt castigarea unui interval de timp in care companiile americane din domeniu sa-i ajunga din urma pe chinezi.

  4. Pe planul politicii externe nu avem niciun tratat cu UE, nici UE nu are o politica comuna.
    Asa ca e bine sa respectam tratatul strategic cu SUA
    Axa Bucuresti-Londra-Washington sa nu mai fie o vorba goala ca in trecut.
    Franta si Germania au o politica de apropiere fata de Rusia. Sa nu fim striviti in imbratisarea lor :D

      • Nu de apartenenta la UE era vorba, ci despre politica externa.
        Politica externa a Romaniei (si nu nimai) nu corespunde cu a Germaniei sau Frantei.
        Pentru cine are memorie.

        • Franta si Germania stau mult mai bine decat Romania la utilizarea IT si cu toate astea se grabesc. De ce? Stiu ca Europa (deci si ele) este in urma SUA in ce priveste tehnologia 5G, adica in ce priveste viitorul dezvoltarii economiilor nationale.
          Romania, care sta mult mai prost, ce ar trebui sa facă ?
          Noroc ca guvernanții nostri au scos telecomunicatile de pe agenda lor

          • Germania și Franța se grăbesc din alt motiv: pentru a pune pe toată lumea în fața faptului împlinit, astfel încât calul troian să fie deja adus în cetate. O schimbare de regim la Berlin e deja ”overdue” de vreun an și jumătate, așa că trebuie tras tare pe ultima sută de metri. Cu Nord Stream 2, cu Huawei etc. etc.

    • ha, ha, ha „Axa Bucuresti-Londra-Washington”, ai ramas la iarna nu-i ca vara..
      In primul rind ca o axa e definita de doua puncte, cind sunt trei, care nu sunt colineare, axa e strimba rau si nu se-nvirteste.
      In al doilea rind nu am aflat inca daca Londra si Washington au aflat ca se afla pe axa cu Bucurestiul sau cu capitala Romaniei la Budapesta. Desigur daca ar stii ar fi extraordinar de mindrii..

  5. Este un exemplu tipic pentru ”dictatura de catifea” pe care Franța și Germania o exercită în cadrul UE. Ce înseamnă ”abordare comună”, în viziunea cancelarului german? ”Noi am hotărât, iar voi faceți cum zicem noi”, asta înseamnă ”abordarea comună”.

    Este limbajul dublu caracteristic progresiștilor, pe vremuri Ion Iliescu era expert în așa ceva (”în liniște și consens”). Ceaușescu era mai rudimentar, formula lui era ”strâns uniți în jurul Partidului”.

    Franța și Germania fac mereu echipă cu Rusia, China și Iranul împotriva Statelor Unite, însă România e prea mică într-un asemenea peisaj. Are neapărată nevoie de un frate mai mare, la fel ca și Polonia. Iar acest frate mai mare nu pot fi decât Statele Unite, atât pentru România, cât și pentru Polonia.

  6. 1. 20 august 2019
    În plin proces de pregătire a licitației 5G de către ANCOM, guvernele României și SUA semnau în 20 august 2019 un memorandum care viza accesul fabricanților de echipamente de telecomunicații la construirea noilor rețele 5G, urmare a acordului celor doi președinți, memorandum care avea sa influențeze și chiar să blocheze licitația 5G din România.

    2. 31 octombrie 2019
    Două luni mai târziu, în 31 octombrie 2019, ANCOM anunța amânarea licitației 5G pentru prima parte a anului viitor, unul dintre motive, poate cel mai important, fiind necesitatea transpunerii în plan local a memorandumului semnat de către guvernele Romaniei si SUA.

    3. 24 noiembrie 2019
    Alegeri prezidentiale, turul 2.
    Rezultate finale. Datele oficiale BEC:
    Klaus Iohannis: 66.11% – 6.510.617 voturi
    Viorica Dancilă: 33.89% – 3.338.112

    Voilà!

    Ce-ați fi vrut, să iasă Dăncilă?

    * * *

    Cazul interesant al perfidului Albion:

    Spre deosebire de Iohannis, Boris Johnson nu a luat nici o decizie înainte de alegeri. Așa cum scrie în articolul de mai sus, Anglia amânase decizia pentru 12 dec 2019, existând presiuni pentru a permite accesul fabricanților chinezi pentru realizarea proiectelor/acoperirii propuse, dar decizia pare a fi afectată de alegeri.

    Au mai amânat-o încă o dată; vor decide în cursul lunii ianuarie 2020: „The UK is expected to make a formal decision on whether to allow Huawei to be a part of its next-generation networks later this month.”

    Între timp…
    13 ianuarie 2020
    „MI5 head shrugs off risk to intelligence sharing from Huawei links”
    London | Andrew Parker, head of MI5, says he has “no reason to think” that the UK’s intelligence-sharing relationship with the US would be hit if Britain adopted Huawei technology in its 5G mobile phone network, as a key decision on the issue looms.

    on.ft.com/37Xj9dl

    13 ianuarie 2020
    US officials: „using Huawei technology for 5G in the UK would be an act of madness.”
    twitter.com/dansabbagh/status/1216822817511170050

    Ce va face Bojo vom afla curând.

    * * *

    În zilele astea se judecă, în Canada, cererea americanilor de extrădare a Huawei CFO Meng Wanzhou, în arest la domiciliu (Vancouver) de mai mult de un an.

    https://cdni.rt.com/files/2020.01/l/5e25fc7d85f54063bf1d192a.jpg

    Avocații ei sunt convinși că nu poate fi extrădată, argumentul fiind că acuzațiile pe care i le aduc americanii nu sunt incriminate de legile Canadei. În plus, Donald Trump spusese încă din 11 decembrie 2018, la doar câteva zile după arestarea chinezoaicei, că „WASHINGTON (Reuters) – U.S. President Donald Trump said on Tuesday he would intervene in the Justice Department’s case against a top executive at China’s Huawei Technologies [HWT.UL] if it would serve national security interests or help close a trade deal with China.”. Nu e de mirare că oficialii chinezi o consideră pe Meng Wanzhou un ostatic pe care Canada îl ține pentru Donald Trump. Așa că, după arestarea ei, chinezii au arestat și ei unul sau doi canadieni, pe care nu îi vor elibera înainte ca aceasta să se reîntoarcă în China.

  7. Prima si cea maim importanta intrebare e cum de e posibil ca Europa sa nu aiba nici un furnizor de echuipamente 5G.

    A doua intrebare e cum e posibil ca o tara civilizata sa-si dea sistemele de comunicatii mobile pe mana unuia din cele mai opresive regimuri din lume?! In China nu poti accesa nici macar Youtube. Nu stiu cati chinezi or citi romaneste, dar chiar si http://www.contributors.ro e inaccesibil :)

    In al treilea rand SUA au o retea functionale 5G cel putin pentru, T-Mobile (unde am eu abonament), Verizon si AT&T.

    https://cdn.tmobile.com/content/dam/t-mobile/ntm/coverage/maps/5G_MapOnly_720x450.gif

    Am avut intr-adevar semnal 5G chiar si in pustietatile de la frontiera canadiana.
    Cel putin in toamna trecuta China nu avea 5G nici macar in Beijing sau pe aeroportul din Shanghai (unde am avut o escala neplanificata). Reteaua 4G chineza pare extem de lenta (pare mai degraba un soi de 3G+) comparativ cu cea din SUA sau Europa. E adevarat ca asta ar putea fi cauza cenzurii turbate nu atat a aechipamentelor.

    Lucrurile par de asemena sa fie in regres in China. Acum 3-4 ani pe aerportul din Shanghai erau 3-4 locuri unde puteai cumpara cu cardul. Nu am mai avut de astepta acolo prea mult in ultimii ani, deci nu am mai cumparat nimic. Acum insa cand am avut de stat cateva ore am fost surprins ca am gasit cu mare greutate un singur loc de unde puteai cumpara cu cardul. Culmea ca nici al casele de schimb valutar nu acceptau nici un fel de carduri ci doar USD, Euro sau Yeni cash. Singurele plati electronice sunt prosibile prtntr-o aplicatie a guvernului chinez „Wechat” care practic iti acceseaza tot ce misca sub soare :) Evident ca n-am avut tupeul sa o instalez.

    Revenind la 5G tot in toamna treucta am fost 2 zile la Seul. Sud coreenii au o retea 5G solida si rapida exact ca-n SUA. 4G-ul lor era de asemenea foarte vioi si in anii trecuti spre desoebire de cle chinezesc.

      • Problema lui Bezos nu e rețeaua 5G ci modul în care și-a securizat el telefoanele.Îi spărgeau telefonul și cu 3G :)

        • @Josef Sveik, da, si? Îl durea pe Bezos in 14 că îi spiona chinezii telefonul. Convorbirile cu fosta amanta, acum prietena. Daca afacerile merg și banii vin, poate sa spioneze cine vrea un telefon. Mă îndoiesc că își luă telefonul cu el în sălile de conferințe sau nu era ecranate (sălile) daca era vorba de un meeting ce viza probleme de securitate.
          Bezos nu și-a pus cenușă în cap că ciobanul moldovean (care a auzit că este spionat de ceva ciobani chinezi și/sau ruși). I-a dat mai departe cu afacerile și a fost primul (ar fi fost și acum daca nu împărțea la divorț).
          Uau, știm clar că toate convorbirile noastre sunt înregistrate timp de 2 ani de către operator. Nuuu, asta nu e spionaj, e așa …asta nu contează! Oricum daca vor chinezii sa ne spioneze, cred că o fac deja! Dar…de ce s-ar deranja pentru niste românași fricoși? Care mai bine plâng langa mioare decât să facă ceva?

    • Europa are Ericsson si Nokia furnizori de tehnologie 5G. Problema este ca prin eliminarea unor furnizori importanti competitivitatea pietei scade mult. Iar aceasta inseamna costuri mai mari , trermene mai lungi …

      • Păi dacă există furnizori locali de ce e în urmă?!

        Competitivitatea nu o crești dându-ți comunicațiile pe mâna unui regim opresiv și profund ostil. Dimpotrivă! Asta va crește costurile și va provoca potențiașle blocaje.

        • Europa a rams in urma si din cauza reglementarilor, dar si a investitiilor.
          Retelele 5G vor apartine operatorilor Orange, Vodafone, Telekom, iar furnizorii vor trebui sa satisfaca un Set de instrumente pentru securitatea rețelelor ADECVAT, care sa acopere TOATE aspectele

          • Trebuie sa admit ca aici chiar ca m-ati umplut de respoect.

            Sa le luam la rand:

            1. Europa are de fapt furnizori de infrastructura ca Eriksson si Nokia

            2. Europa e totusi bine de tot in urma SUA Coreei de Sud in aceste domenii.

            3. Explicatia ramanerii in urma a Europei sunt reglementarile si lipsa de investitii.

            Ce intelegem de aici?

            A. Eriksson si Nokia sunt cu pluta si au facut niste chestii care nu sunt in acord cu reglementarile UE iar dupa stiinta mea ele nu sunt foliste de nimeni din afara Europei. Adica au facut ceva ce nu foloseste nimanui :) Noroc ca din lipsa investiilor le-au facut pe gratis :)

            B. Americanii sud coreenii si chinezii insa produc echipamente compatibile reglementarilor UE.:) E adevarat ca cele chineze nu par a functiona nici macar in China, ce are si azi un internet mai lent si mai primitiv ca cel european, dar eliminarea chinezilor din cursa ar fi daunatoare dezvoltarii Europei :)

            C. Eruopa n-a avut bani de investitii in reteaua 5G dar va avea de acu inainte cu toate ca econmia UE e si mai in vrie ca in anii trecuti.

            Asa de curiozitate, cum naiba de operatorii de telefonie mobila amrricani si sud coreeni si-au dezvoltat retelele 5G pe banii lor, iar in UE e nevoie de investii, (daca ma inteles bine) guvernamentale?!.

            Credeti ca ti putea sa luminati un pic aceste chestiuni?

            • @Josef Svejk – vă străduiți fără nicio șansă să aduceți un pic de logică, într-o chestiune care în Europa e de fapt abordată politico-ideologic: Berlinul, Parisul și Bruxelles-ul au decis că Trump e câh, iar China și Huawei sunt OK. Astfel încât s-a dat OZU (ordin de zi pe unitate, pentru cei care n-au făcut armata) să apară în mass-media materiale în sprijinul deciziei franco-germane. Simplu.

            • A. Ericsson si Nokia au echipament conform stanadrdelor si vand echipamant 5G peste tot. Adica si in Europa. Reglementari – se refera la reglemenatarea pietei (spectru, competitie, …etc.)
              B. Echipamantele sunt produse de fabricanti – Ericsson, Nokia, Huawei, Cisco, ZTE, etc si nu de americani, coreeeni sau …
              C. Europa a intarziat cu pregatirea si lasarea tehnologiei 5G. Nu Europa trebuei sa aiba bani ci Vodafone, Orange, telekom, telefonica, adcia operatorii si vor gasi bani la banci daca vor fi convinși de piata.
              Toti operatorii isi dezvolta retelele pe banii lor daca afacera este lucrativa .

            • @ Josef Svejk (23/01/2020 la 21:39)

              Nu stiu care e viteza Internetului in USA si ce tehnolgie utilizeaza (5G?) dar stiu ca americanii (si nu numai ei) s-au minunat de viteza Internetului din Romania (Google search ajuta !).

              Cu privire la ideologie (regim opresiv, comunist, drepturile omului), sa ne amintim ca „pingelica” promotor al acestei ideologii a primit de clauza natiunii cele mai favorizate de la USA, prin anii ’70 – ’80.

              S-ar putea ca aceasta retorica, in anul 2020 nu mai lucreze la fel; atunci cand sunt interesele o cer, se pot aduce argumente intr-un sens sau in sens contrar.

            • @Dan H – viteza Internetului în România a cam devenit legendă. La nivelul utilizatorului simplu poate fi impresionantă (adesea e de 2-3 ori mai bună și decât în Anglia, de exemplu) dar pe ansamblu nu prea există capacitate de trafic. Adică volumul de trafic al unui operator sau al altuia nu e cine știe ce, chiar dacă utilizatorul final are acces la conexiuni rapide.

            • @ Harald (25/01/2020 la 13:01)

              Fata de Anglia cum sta Romania in privinta capacitatii de trafic raportat la economie (productie industriala, servicii, populatie etc.) ?

              „…….dar pe ansamblu nu prea există capacitate de trafic. Adică volumul de trafic al unui operator sau al altuia nu e cine știe ce, chiar dacă utilizatorul final are acces la conexiuni rapide.”

              Crezi ca cand am amintit despre mirarea americanilor, acestia erau CEO de mari companii / banci sau erau americani obisnuiti (end-useri) ?

            • Viteza internetului depinde de operatorul de telefonie și date mobile. In toată Europa, Orange pare să aibă aceeași viteză a datelor mobile. Nu pot vorbi de alte rețele. GPS-ul și waze-ul merg chiar decent, in timp real (cu mici exceptii la tunele și orașe cu clădiri foarte apropiate). Google map reușește să directeze chiar și pe aleile înguste ale orașelor pietonale italiene.

              Daca operatorul de date mobile primește drept și licență de a folosi tehnologia 5G pentru transmitarea datelor, va fi treabă operatorului cum își va implementa rețeaua.

  8. 1. Tehnologia chinezeasca e alcatuita de pe furturi de la americani, deci ar fi imoral sa o cumparam

    2. Daca chinezii vor, totusi , sa o vinda, sa furnizeze toate desenele, softurile si ce mai e necesar specialistilor care trebuie sa analizeze toate componentele pentru a se convinge ca ele nu pot fi utilizate la spionaj; dar, mai inainte, chinezii trebuie sa plateasca pentru toata tehnologia furata.

    • 1. Acum multi ani toate companiile striaine care voiau sa vanda (telefone, etc.) in China erau obligate sa predea si documentatia. In ultimii ani lucrurile s-au schimbat.
      2. daca nu ma insel Huawei are cateva centre, laboratore (londra, paris) in care au invitat si invita pe doritori sa analizeze echipamantul. Daca vor fi trimisi specialisti poate ca lucrurile se vor lamuri …

  9. Dupa cate se vede am reusit sa ne manevram la marginea Europei, cele mai importante state europene netinand cont de indicatiile de la Washington ele acceptand ca Huawei sa participe la licitatia pt implementarea infrastructurii necesare 5G.
    Pozitiile contradictorii pe acesta tema la nivel european arata cat de greu este gasirea unui numitor comun, fiecare tara actionand in interes propriu si nicidecum european.
    Johannis a cazut in cursa cum s.ar spune actionand precipitat fara a se pune de acord cu partenerii importanti europeni, ar fi o varianta.
    In alta ordine de idei, Johannis incerca o apropiere cat mai puternica de Washington dorind o implicare militara si mai puternica a americanilor in Romania in vederea securizarii tara in fata pericolului din est.
    Daca Romania doreste in viitor relatii economice mai substantiale cu China acest memorandum nu-i vine in sprijin, chinezii fiind foarte sensibili la asemnea pozitii.
    Ne.am asezat cu fundul intre 2 luntre, ne.am antagonizat pozitia europeana pe de o parte, pe de de alta avem o bila neagra la chinezi.
    Nu stiu cine l-a consiliat pe presedintele nostru insa de data asta n-.a dat dovada de multa intelepciune.

    • Suntem prea săraci (PIB/locuitor, salariu mediu net) și prea ramasi in urma in utilizarea tehologiei informatiei (vezi DESI2019) pentru a se angaja intr-o pozitie singulară, costisitoare si care ar produce si intârzieri.Din pacate nici guvernații nu sunt prea vioi – inca nu au pus telecomunicatiile pe agenda lor de guvernare.

      • Tocmai de accea ca suntem saraci technologia Huawei este in raportul calitate/pret cea mai buna, toate celalalte tehnologii fiind mai scumpe.
        UE are o viziune asupra reglementarii capitalismului insa nu are nici o solutie cum se poate raporta fata de un capitalism de stat agresiv intr-o expansiune globala puternica.
        Multi n-au vrut si nici pana cum nu inteleg cum un stat comunist poate fi totodata un stat capitalist de succes.
        Este un model cu care lumea capitalista traditionala cum o cunostem nu are nici o experienta si nici nu are metode cum sa-l contracareze.
        Peste 10 – 15 ani China va depasi SUA si va deveni prima putere economica la nivel mondial, trendul este vizibil si nu exista cale de intoarcere in conditii de pace, un razboi la nivel global, sa ne fereasca al de sus, va schimba radical fata lumii.
        Pozitiile europene diferite, de la stat la stat arata dilema in care ne aflam iar daca SUA poate inca sa relationeze cu China de pe pozitii de forta nu putem afirma acelasi lucru despre Europa in care Germania spre exemplu are relatii economice foarte puternice cu China.

    • Pâmă una alta CE a recomandat insistent acum două zile tărilor membre să evite echipamentele 5G furnizate de companii aflate sub controlul unor guverne străinme ostile. Nu a numit Huawei dar e singura care se califică. Să o fi pișcat Trump de fund pe coana van der Leyen ?:)

      Iohannis a făcut exact asta avant la lettre…

  10. Da, e adevarat ca reteaua 5G are legatura cu securitatea, dar va veni in curand si reteaua 6G care va pune probleme mari de constiinta, pentru ca ea va monitoriza si fiintele umane, upgradate!. Cat priveste 5G-ul, il prefer de la americani decat de la chinezi. In privinta securitatii e mai bine sa tinem strans de americani decat de europeni. Si sa recunoastem cinstit acest lucru. In rest mergem cu UE.
    Nu e pericol sa ne dea afara, mai degraba exista pericolul ca UE sa dispara prin sinucidere. Trebuie sa avem coloana vertebrala cand e vorba de securitatea noastra.

  11. Câtă vorbărie, teama și plânset pentru o nenorocita de rețea! Ce sa spioneze chinezii in Romania? Amantele? Reprezentam că țara ceva important de ajung chinezii sa ne spioneze prin 5G? Nu o fac deja prin 4G? Daca ar vrea cu adevărat?

    Politicienii noștri iau decizii de viață și de moarte prin telefon sau transmit date de importanta vitala prin internet, necriptate și nesecurizate, încât să ne temem de spionaj? A mai rămas ceva nevandut in Ro de care chinezii sau oricine altcineva sa nu știe?
    Avem institute ce cercetare (că tot sunt articole pe Contributors) in care se produc lucruri strict secrete, laboratoare ascunse pe sub peșterile din Bucegi, sfincși bioenergetici care sa fie interesanți pentru chinezi?

    De ce ne temem? De ce românii sa tem? Sau e teama ancestrală, e Miorita in noi și nu o putem scoate din ADN-ul nostru? Nu facem nimic, stam și ‘cujetam’ peste noapte și așteptăm ‘bacii ceilalti’.

    Minim cel puțin 1000 de oameni vor fi la curent cu tehnologia și o vor întreține, oameni ai operatorilor de telefonie mobila. Vor exista români care vor prelua know-how-ul și îl vor aplica. Și poate de la ei, vom merge și noi mai departe, poate românii își vor aduce propria contribuție, vom evolua că și știința și mentalitate. Sau mici companii de nișă vor fi create pentry că rapiditatea transmiterii de date le va oferi avantaj.

    Dar stai, și în vestita ‘epoca’ nu primeam nimic tehnologie noua de ‘afara’ că nu cumva ‘regimul’ sa fie spionat! Daaaa, exact așa cum ne-am trezit în ’89 cu toată tehnologia din industrie depășită, așa ne vom trezi și peste 5 ani că suntem la ani de zile in urma țărilor dezvoltate tehnologic. Nu vom mai ști nimic, vom fi doar consumatori și atât. Vom rămâne cu teamă noastră, cu vc-urile in curte, nu cumva sa fim spionați prin țeava de la baie!

    Evident, ‘maretele’ firme de IT care fac lohn se vor muta din Ro pentru că tehnologia noastră va fi depășită. Nu ai cum sa faci videoconferință prin rețelele Orange sau Vodafone fără 5G, așa cum vor face probabil pakistanezii sau indienii unde se vor reloca ‘lohn-urile’. Videoconferințe le prin Teams cu 200-400 de persoane simultan în rețea se vor bloca la ‘romanasi’, că na, fricoșii nu înțeleg nevoia de tehnologie!

    Chiar nu îi înțeleg pe cei care se opun progresului tehnologic doar din teamă că vor fi ‘spionati’. In loc sa ne gândim la modalități prin care sa evitam a transmite date sensibile prin rețelele mobile, și să ne folosim de avantajele aduse de 5G, mai bine ‘sa nu facem nimic’, poate cade drobul de sare! :|

    • @Stefan – nu asta e principala problemă. O fi nevoie de 5G în România, dar este inacceptabil să cumperi de la China fiindcă așa a decis Germania.

      • @Harald, ce înțeleg eu este că banda de frecvente adecvate tehnologiilor 5G este cumpărata de către companiile de telefonie mobila / de internet. De aici nu mai este treaba guvernului cu ce tehnologie alege o companie privată să își implementeze tehnologia.

        Dar, că și țara, poți reglementa anumite cerințe:
        – limita intensității,
        – puterea radiata pe metru pătrat,
        – restricții privind datele culese,
        – restricții privind limita inferioara de transmisie a datelor pe anumite domenii,
        – restricții privind securitatea datelor,
        – restricții privind intimitatea utilizatorilor samd.
        Dar nu este posibil sa i se impună unei companii cu cine să facă afaceri. Altfel nu mai vorbim de libertatea afacerilor.

        Controlul statelor apare din puterea lor de a reglementa limite pentru a-și apăra cetățenii. Dar nu au puterea efectivă de a se amesteca in modul în care o companie alege să își rezolve problemele.

        Pentru a rezolva problema, America a pus taxe foarte mari pe tehnologia chineză de import. Și, orice business din domeniu consideră că este mai ieftin și mai bine sa cumpere tehnologie interna. Și Europa poate face la fel. Poate impune taxe foarte mari pe produsele de import chineze și pe tehnologia lor astfel că ar fi dezavantajos pentru o afacere sa importe din China fata de cumpărarea tehnologiei europene/americane. Dar nu poate dicta unei companii cu cine să facă afaceri.

        Europa lucrează încă la partea de reglementare a tehnologiei 5G. Cerinte, limite, reglementări. Aici apare presiunea cea mai mare, lobby-urile americane si chinezești. Fiecare parte își aduce propriul argument pentru a atrage reglementările în favoarea sa.

        Ganditi-va la mașini. America are propriile reglementări și producătorii auto și-au adaptat mașinile și motoarele pentru a satisface aceste reglementări. De aceea exista mașini pentru piata americana, mașini pentru piata asiatica (unde nu sunt reglementări atât de stricte privind emisiile) și mașini pentru piata europeana, care are propriile reglementări.
        Fix acest tip de reglementări vor face diferența între rețelele 5G din America (ce probabil își favorizeaza proprii furnizori), din Asia (care deja favorizează Huawei) și din Europa (care nu știe încă pe cine sa favorizeze).
        Indiferent, după aparitia reglementărilor, nu va mai exista drum de întoarcere. Pentru că odată pusă tehnologie americana, ea va fi compatibila numai cu anumite piese. Daca va fi pusă tehnologie chineză, ea va fi compatibila cu piese chineze. Daca reglementările vor favoriza tehnologie europeană, ea va fi compatibila cu dispozitive europene.
        După un timp, toți producătorii sa vor adapta reglementarilor și vor produce componente specifice. Companiile de telefonie vor cumpăra de unde vor dori, atâta timp cât respecta regulile.

        Ce nu înțeleg eu este de ce Europa nu își favorizează companiile proprii pentru implementarea tehnologiei. Favorizezi Ericson și automat compania se va plia pe reglementările impuse de tine. Ericson poate importa componente de oriunde pentru a-si fabrica plăcuțele, antenele, cutiile. Sigur va importa din China. Dar macar le va ansambla aici și va controla tehnologia.

        • @Stefan – structura pachetelor de trafic într-o rețea nu depinde de hardware, deci nu e în niciun caz vorba de anumite ”piese”. E plină lumea de companii sancționate individual, iar Huawei nu se rezumă la interese comerciale, ea promovează și interesele strategice ale guvernului chinez.

          În sectoare non-strategice, cum e transportul public urban, poți foarte bine să circuli cu autobuze turcești, dacă tu chiar ai impresia că ieși mai bine decât dacă ai cumpăra DAF sau Mercedes. Dar în materie de telecomunicații nu merg lucrurile așa. Însă îți poți instala echipamente Huawei la tine la firmă, nu te împiedică nimeni.

          • @Harald, de „hardware dedicat” ați auzit? Daca nu e vb de hardware, chiar credeți că software-ul chinez e mai dezvoltat decât cel american? (Huawei a fost prinsă cu matza in sac tocmai la dispozitivele hardware dedicate, pentru că softul este „periat” de toata lumea).
            Nu, nu mai cad în capcana dumneavoastră! Aveți dreptate, îmi cer scuze! Și da, va felicit că va permiteți Apple, securizat de americani! Eu, mai sărăntoc in Ro, am bani doar de Huawei, spionat de chineji. Viața e nedreaptă, dar na, sunt practic, nu idealist.

            • @Stefan – oricine își poate permite Apple, nu trebuie neapărat să fie nou. Un Mac Pro 4,1, cu două Xeon-uri quad-core, vechi de 10 ani, dar echipat cu 48 sau 64 GB (!) de RAM și cu un SSD de 1 TB cu controller separat, instalat în slot PCI Express, se mișcă absolut senzațional în zilele noastre. Chiar așa vechi de 10 ani, cum e el.

        • In cursul anului trecut, in razboiul comercial dintre China si USA, Donald Trump a emis „executive ordine(s)” care interzicea exportul unor componente electronice, sau impuea taxe vamale foarte mari pentru altele.

          Este vorba de componente produse de firme americane necesare dezvoltarii/productiei sistemului 5G (China).

          Mai tarziu, in cursul negocierilor legate de razboiul comercial dintre cele doua tari, restrictia de export a fost ridicata respectiv s-au taxele reduse.

          Presa (americana si numai) speculeaza ca ar fi in legatura cu extradarea in USA a CFO Huawei arestata in Canada si/sau acele componente exportate din USA si incorporate in sistemiul 5G ar putea fi un furniza informatii americanilor(„cuiul lui Pepelea”).

          Sigur, acestea pot fi considerate „fake news” la fel ca si celelalte lansate dinspre partea americana ca sistemul 5G ar putea colecta date si pe care le-ar trasmite guvernului chinez.

  12. Nu știu dacă cineva din Ro a mers la Davos. Macar sa asculte, nu să aibă ‘c…ele’ unei intervenții. Sunt pe YouTube cele mai importante luări de cuvânt, Yuri Harari e preferatul meu, recomand pentru cei cu timp, interes și chef.
    Legat strict de ‘technological disruption’, un film scurt despre ‘revolutii’ și ‘evolutii’: https://m.youtube.com/watch?v=akylvNKrW4M
    Si noi ne temem de un 5G! Vom rămâne o colonie de date daca nu dorim sa fim jucători în liga. Nu exista invitații aici. Intri pe teren și joci, sau nu. Nu ne invita nimeni, fiecare are grija și graba lui de a-și găsi/ocupa un loc cat mai bun in aceasta ‘lupta tehnologica’.

    Aaaa, dar am înțeles acum de ce nu se grăbesc politicienii:
    https://m.youtube.com/watch?v=iTwAx1ol7Q0
    Dar …nu e că și cum nu sunt toate astea deja cunoscute!

    • Aceste subiecte sunt prezentate pe larg in cartea lui Hariri 21 de lectii pentru sec XXI, tradusa si in romaneste la Polirom Iasi, de departe cea mai buna editura din Romania.
      Cei din tara din care vine Hariri, israelienii au inteles asta si au un avans tehnologic mult peste nivelul tarii lor.
      Razboiul economic abia a inceput si daca europenii nu lasa jos manusile de matase folosite pentru salile de dans si nu le inlocuiesc cu cele de box vor ajune o colonie de date pentru chinezia sau americani, daca nu sunt deja pentru cei din urma.
      Pana si britanici au realizat asta, vezi replica ferma a trezorierului britanic la Davos privitor la intentia de taxare a FAANG.

      • @Cinicul, europenii își pot pastra mănușile de mătase la întâlniri, dar sa aibă pe sub ele mănușile de fier. Templierii îmbinau cel mai bine politețea cu impunerea voinței, daca e nevoie de exemple de „how to do”.
        Da, am descoperit că Yuval (cred că autocorectorul a pus Yuri) are un inteviu cu „bossul” Huawei tot la Davos. Astept să îmi fac timp 1h de luniste sa îi ascult. Cartea e perfecta, doar că cititul nu are același impact cu audiția. Se adaugă tonul, imaginea, postura … Chapeau!

      • Cartile lui Harari sunt extrem de interesante, in opinia mea , nu se va adeveri tot ce scrie dansul fapt care insasi il si spune, ele trebuie considerate ca un imbold catre regandirea si reorganizarea din temelii a intreg sistemului economic datorita dezvoltarii technoligice, a noilor technologii si a posibilitatilor care se vor deschide.
        Pe de o parte este fascinant pe alta parta produce fiori pt evoultia omenirii in general daca nu se vor gasi solutii inteligente astfel incat discrepantele care se vor produce sa nu conduca la conflicte militare cu o finalitate tragica, pt toti.

        • Jacques Attali a prezis inca din 2006 cate ceva din ce spune Harari in ultimii 5 ani. Unele din scenariile din cartea lui erau de speriat, dar nu toate s-au adeverit. Opozitia la hiperimperiu s-a accentuat insa, iar ideea ca marii castigatori ai globalizarii sunt consumatorii, iar marii perdanti sunt salariatii ramane in picioare.
          Am comandat ultima carte a lui Attali, Vivement après-demain !, sa vad ce alte idei mai are.

  13. 5 G este o tehnologie temporara de circa 5 ani. Este o tehnologie de virf, cu putini specialisti in domeniu (si Huawei importa piese de la firme americane). Problemele de spionaj nu au fost dovedite (dar pot exista fara indoiala) numai ca la nivelul asta nimeni nu risca avind in vedere pierderile. Implementarea tehologiei 5G in Romania va fi mai dificila datorita reliefului,
    dar este importanta pentru implementarea nivelului 5 la circulatia rutiera. Abordarea autorului este de asa maniera ca si cum aici se pot lua decizii. In balanta acestei tehnologii stau posibilitatile tehnice viitoare in industrie si servicii, lucruri care trebuiesc cintarite de specialisti decizionali. Nu cred ca este vreo graba, pentru ca sunt multe alte lucruri care nu sunt definite.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Nicolae Oaca
Nicolae Oaca
A obţinut titlul de doctor în telecomunicaţii de la Fac. Electronică şi Telecomunicaţii din Institutul Politehnic Bucureşti şi titlul MBA (Master of Business Administration) de la Canadian MBA Program organizat de Universite de Quebec a Montreal, Canada. A fost consilier de strategie al preşedintelui ANCOM, autoritatea de reglementare a telecomunicaţiilor şi al directorului general al operatorului RomTelecom. Este profesor invitat al Fac. Electronică, Telecomunicaţii şi TI din Universitatea Politehnică Bucureşti predând cursul “Piaţa comunicaţiilor. Reglementări europene şi internaţionale“, o introducere în economia telecomunicaţiilor. Până în 1998, a fost cercetător ştiinţific la INSCC, institutul naţional de cercetări în telecomunicaţii, având preocupări în cercetarea şi dezvoltarea echipamantelor de transmisiuni, proiectarea asistată de calculator şi teoria circuitelor. După absolvirea Canadian MBA Program din mai 1996 s-a implicat în restructurarea telecomunicaţiilor româneşti, devenind un cunoscut analist, lider de opinie şi consilier informal. In septembrie 1996, a prezentat o strategie de guvernare pentru telecomunicaţii, care prevedea privatizarea RomTelecom, liberalizarea pieţei, etc. şi care a fost folosită de guvernul instalat în toamana acelui an. Şi în anii următori a fost consultat la elaborarea strategiilor de guvernare pentru telecomunicaţii. În decursul timpului a consiliat companii implicate sau interesate de piaţa românească de telecomunicaţii: operatori, fabricanţi, dealeri, companii de consultanţă, bănci de investiţii, agenţii de ştiri, etc. A fost Guest-Editor pentru “Telecommunications in Central & East Europe” un set de analize ale telecomunicaţiilor din Cehia, Romania, Rusia, Serbia şi Ungaria publicate în IEEE Communications Magazine în august 2000, în noiembrie 2000 fiind invitat în consiliul IEEE Global Communications Newsletter, capitol din IEEE Communications Magazine (http://www.comsoc.org/livepubs/ci1/index.html). Din 2000 este corespondent regional al IEEE GCN, promovând telecomunicaţiile din zona Balcanilor şi Europa de est, iar între 2005 şi 2006, a fost Editor al Global Communications Newsletter (http://www.comsoc.org/pubs/gcn/gcn0105.html). La începutul anului 2006 a publicat analiză de ţară “2005 Guide to Romanian Telecommunications”, lansată pe piaţă de INA Telecom din Grecia http://www.inatelecom.org/2005Guidetoromaniantelecommunications/tabid/442/Default.aspx, iar în primăvara anului 2007 noua ediţie “2007 Guide to Romanian Telecommunications”, Este autor al mai multor analize, articole, interviuri publicate în cele mai importante reviste internaţionale: Public Network Europe, Telecommunications Intl, Global Wireless, Mobile Europe, IEEE Communications Magazine, CommunicationsWeek, Total Telecom, Connect World, etc. A avut prezentări, articole, etc. la conferinţe interne şi internaţionale (ITS, IEEE, SoftComm, ITU, etc.), precum şi interviuri la posturi de radio, Tv, ziare sau reviste.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro