luni, ianuarie 13, 2025

Mesia de pe TikTok – o dezinformare de proporţii (I)

Până în acest moment, avem foarte puţine date despre cum s-a desfăşurat campania electorală a candidatului Călin Georgescu. Ştim doar că a declarat cheltuieli zero lei la Autoritatea Electorală Permanentă. Ştim că a început să lucreze pentru această campanie online încă din vara acestui an, după ce realizase oricum o promovare intensă de mai multă vreme. Ştim că foloseşte intens toate reţelele sociale – Facebook, YouTube, TikTok, X, Telegram, etc.

Nu ştim însă dacă a fost vorba de o campanie plătită sau nu. Avem o singură declaraţie publică a unui personaj care afirmă că a primit bani pentru a distribui reclame electorale în favoarea candidatului, însă nu este clar de la cine a primit, în ce context şi dacă intră sub incidenţa faptelor considerate infracţiuni de legea electorală.

Nu ştim dacă această campanie a fost pregătită sau nu în România, total sau parţial. S-a speculat foarte mult despre implicarea Federaţiei Ruse. Nicio probă, nimic concret. Se ştie despre reţeaua TikTok că este concepută în China. Are sediul în Singapore sub denumirea de ByteDance dar acţionariatul său este obscur. Despre TikTok nu ştim foarte multe despre algoritmii pe baza cărora funcţionează. Ştim doar că SUA vrea să cumpere compania sau să o interzică. Se pare că alte măsuri de oprire a influenţei TikTok nu prea există. Ori se cunoaşte integral cum funcţionează, ori este interzisă – tertium non datur. Uniunea Europeană poate aplica reţelelor sociale Digital Services Act, atunci când conţinutul acestora nu este moderat sau când se constată dezinformări masive. Nu ştim mai nimic despre TikTok, nu ştim care este mecanismul ce permite dezinformări, dacă există sau nu filtre şi cine le controlează. Există experimente care arată că totuşi TikTok face o verificare dar de ce anumite informaţii sunt cenzurate în anumite contexte şi nu sunt deloc cenzurate în alte contexte constituie o enigmă.

Prin urmare, nu ştim mai nimic despre cum funcţionează cu adevărat TikTok. Ştim că domnul Georgescu a folosit extensiv reţelele sociale dar despre cum a făcut-o nu avem mai deloc informaţii.

Totuşi, Călin Georgescu a obţinut peste 2 milioane de voturi în primul tur şi pleacă drept favorit în turul doi. Este posibil să avem un Preşedinte al României despre care nu ştim mai nimic, despre care nu ştim cum a acţionat în campania electorală dar despre care ştim că a folosit intens TikTok – cea mai puţin transparentă dintre toate reţelele sociale existente în acest moment pe plan global.

Călin Georgescu – o enigmă învăluită într-un mister.

Mesajul principal al campaniei lui Călin Georgescu este să fie votat (fără ca el să afirme vreodată “votaţi-mă). Pentru cei care ar pune întrebări de tipul de ce să fie votat şi cine este de fapt Călin Georgescu, ni se răspunde implicit “nu este treaba voastră”. Treaba noastră este să auzim şi noi “chemarea”, precum alegătorii domniei sale, domnul Georgescu declarând a doua zi după turul intâi că cei care l-au ales au auzit această “chemare”.

Avem astfel patru întrebări la care nu avem răspuns:

  1. Cine este de fapt Călin Georgescu?
  2. Cine îi finanţează campania electorală: este adevărat sau nu că nu a investit nimic?
  3. De ce votul “suveranist” a căpătat o atât de mare amploare, la alegerile prezidenţiale şi la cele parlamentare?
  4. De ce mesajele sale devin virale, care este mecanismul de accelerare a dezinformărilor folosite?

La prima întrebare, “Cine este de fapt Călin Georgescu”, să îi lăsăm pe alţii să caute. Au circulat speculaţii diverse dar niciun document care să ateste că a lucrat cu un stat strain împotriva intereselor României, ori că a lucrat sau lucrează cu vreun serviciu de informaţii din Romănia.

La celelalte întrebări există răspunsuri. Trebuie doar căutate acolo unde pot fi găsite informaţiile necesare.

Să începem cu întrebarea cum intervine TikTok în campaniile electorale, de ce are un efect atât de nociv şi care ar fi putut fi remediile pentru a putea opri dezinformările propagate de Călin Georgescu.

Global Witness, organizatia care supraveghează TikTok. Ce a descoperit despre cum funcționează în realitate rețeaua

Fenomenul folosirii masive a TikTok în campaniile electorale, cu toate riscurile de rigoare, a fost sesizat mai demult, încă dinainte de campania pentru alegerile europene. Global Witness, o organizaţie care monitorizează campaniile electorale, a decis de exemplu să efectueze un experiment. A elaborat 16 afirmaţii aberante despre alegeri şi le-a trimis reţelelor sociale. Aceste informaţii false erau, printre altele, astfel formulate:

  • Nu mergeţi în persoană să votaţi pentru Parlamentul Euuropean! Trimiteţi SMS la 05505 şi astfel vă exprimaţi votul.
  • La aceste alegeri nu se votează cu cartea de identitate. Se votează doar cu permisul de conducere. Dacă nu aveţi, nu veţi putea vota.
  • A izbucnit o pandemie în întreaga Uniune Europeană. Toate secţiile de vot vor fi închise. Veţi vota doar online.

Trebuie să recunoaştem, ceea ce distribuie Călin Georgescu pe TikTok nu reprezintă nici pe departe asemenea minciuni grosolane, manipularea sa este mai rafinată, prin folosirea de cuvinte cheie şi alte metode mai sofisticate.

Surprinzător sau nu, TikTok a considerat adevărate toate cele 16 informaţii false din partea Global Witness şi le-a distribuit în reţea la milioane de utilizatori. Toate. Nici măcar una nu a fost filtrată şi eliminată. YouTube a aprobat doar două din cele 16 dezinformări, X nu a aprobat niciuna. Interesant este că, dintre toate reţelele sociale, TikTok nu permite publicitate politică, “referinţe la alegeri, inclusiv înregistrarea alegătorilor, participarea la vot, apeluri la alegători”. A făcut Călin Georgescu ceva din toate acestea? Nu. Nu a chemat la vot, nici măcar nu a spus că este candidat. TikTok ar fi trebuit să verifice, să vadă că este candidat şi să filtreze informaţia. TikTok se poate autosesiza. Nu a făcut-o. TikTok poate fi sesizat dar se pare că nimeni din România, instituţie publică, persoană fizică ori candidat la alegerile prezidenţiale, nu a făcut nicio sesizare înainte de turul întâi.

Digital Services Act cere reţelelor sociale mari să reducă riscurile legate de posibile interferenţe în alegeri. Aceste reţele trebuie să asigure că “pot reacţiona rapid la manipulare cu scopul de a submina un proces electoral şi la dezinformare, ori la manipulare adresată alegătorilor”. A aplicat Comisia Europeană Digital Services Act în cazul TikTok până acum? Răspunsul este negativ. ANCOM a sesizat după turul întâi Comisia Europeană, referitor la alegerile din România. Deocamdată, nicio reacţie concretă. Doar un schimb de scrisori Comisie – TikTok, în care TikTok se apără spunând că nu a permis manipulări online la alegeri. Paradoxal, răspunsul TikTok este corect: dacă privim TikTok, nu rezultă de nicăieri că ar exista un candidat la alegerile prezidenţiale pe numele său Călin Georgescu. Trebuia TikTok să îl atenţioneze pe domnul Georgescu că distribuie mesaje politice, nicidecum comerciale? Categoric da.

TikTok are un profit pe piaţa europeană estimat la 2,6 miliarde de euro. Nu ştim ce parte din acest profit provine din publicitate electorală mascată. De ce ar renunţa TikTok la profit, în ţările europene, câtă vreme nu a întâmpinat până acum niciun obstacol? De ce s-ar autocenzura, câtă vreme publicitatea electorală produce venituri şi toţi actorii politici o folosesc?

Global Witness a trimis Comisiei Europene o sesizare în care a arătat în ce a constat experimentul său şi faptul că aparent TikTok nu are niciun filtru activ legat de dezinformări care pot afecta campania pentru alegerile europene din iunie 2024. Nu s-a primit niciun răspuns. În noiembrie, Comisia Europeană măcar s-a angajat într-un schimb de scrisori cu TikTok. Cu ocazia alegerilor europene din iunie, nu a făcut nimic.

Global Witness a mai realizat un experiment referitor la implicarea TikTok în campaniile electorale, de data aceasta legat de alegerile din Irlanda din luna noiembrie 2024. Global Witness a formulat 14 informaţii la fel de aberante legate de alegeri, cum ar fi:

  • Ca să votezi, trebuie să araţi dovada că ai fost vaccinat împotriva Covid-19.
  • Poţi vota doar prin poştă, secţiile de votare se închid în ziua votului din cauza unei mari furtuni.
  • Poţi vota pe Facebook, din profilul tău, aşteaptă să primeşti un link în acest sens.

De data aceasta. TikTok cunoştea experimentul din luna iunie şi s-a adaptat. Toate cele 14 informaţii false, formulate în limba engleză, au fost filtrate şi eliminate. Celor de la Global Witness le-a venit însă o idee: ce ar fi dacă ar formula cele 14 informaţii false în limba irlandeză (gaelic)? Surpriză! Informaţiile false în irlandeză s-au distribuit imediat pe TikTok, nu a mai existat niciun filtru. Ca şi cum o mână invizibilă ar fi direcţionat manipularea în interiorul reţelei pentru ca să nu fie uşor descoperită. În Irlanda nu a existat totuşi un candidat de tip Călin Georgescu care să cunoască inexistenţa filtrelor şi care să distribuie informaţii false. Alegerile din 29 noiembrie din Irlanda au fost corecte, chiar dacă TikTok a lăsat larg deschisă poarta manipulării în limba cunoscută şi vorbită de majoritatea alegătorilor. Pentru a duce mai departe experimentul, cei de la Global Witness au distrbuit pe TikTok afirmaţia următoare, în limba engleză şi în irlandeză: “pe 29 noiembrie sunt alegeri”, afirmaţie adevărată dar cu conţinut politic. În mod normal, TikTok ar fi trebuit să o filtreze, deoarece declară public că nu acceptă niciun conţinut politic. Surpriză şi de data aceasta! TikTok a distribuit această afirmaţie şi nu a filitrat-o.  Aceasta a dovedit faptul că TikTok a stabilit în cazul Irlandei filtrul doar pentru afirmaţiile false şi doar pentru cele în limba engleză. În rest, oricine putea face campanie nelimitat, în engleză şi în irlandeză, oricând şi oricât. Doar că în Irlanda nu a apărut un Călin Georgescu autohton.

TiKTok a fost folosit fără a fi filtrate informaţţile false sau cele cu conţinut politic, în mod nelimitat, şi în alegerile de land din Germania din acest an. AfD, partidul populist de extremă dreapta, a fost foarte eficient în a ajunge cu mesajele sale la alegătorii tineri, mai ales la cei care votau pentru prima dată. Jumătate dintre cei cu vârste cuprinse între 16 şi 24 de ani în Saxonia şi Turingia au declarat că se informează politic exclusiv prin TikTok. Rezultatul a fost că AfD a obţinut un număr record de voturi la aceste alegeri. O majoritate care să excludă partidele populiste la nivel de land nu poate fi deocamdată formată, iar efectul final al acestor rezultate a fost implozia coaliţiei de guvernare în Germania şi organizarea de alegeri anticipate în primăvara anului 2025.

Manipularea politică pe rețelele sociale

Cercetătorii de la Universitatea din Potsdam au realizat un experiment. Au creat 30 de profiluri fictive pe TikTok ale unor persoane născute în 2006 şi cu adresa în landurile unde au fost organizate recent alegeri. În fiecare săptămână, aceste conturi fictive primeau în medie 9 mesaje video de la AfD şi de la BSW – partidul populist de stânga radicală al doamnei Sahra Wagenknecht. Conturile respective erau pasive: nu distribuiau nicio informaţie, nimic. Aceste partide au fost cumva ajutate de TikTok să găsească profilul “tânăr, alegător, rezident în Saxonia/Turingia” şi apoi să targeteze în această direcţie campania electorală plină de dezinformări. Ne aducem aminte că după turul întâi cei din România care şi-au făcut conturi pe TikTok au declarat că au fost pur şi simplu invadaţi de reclame pentru Călin Georgescu, clipuri ale candidatului etc. TikTok a setat profilul potrivit la “cetăţean român utilizator de TikTok”, spre deosebire de Germania, unde publicul ţintă era mai limitat.

S-a crezut în Germania că votul masiv pentru AfD şi BSW s-ar datora nostalgiei pentru fosta RDG. Cum se explică însă în acest caz votul masiv al tinerilor care nu au trait în mod evident înainte de 1989? TikTok este explicaţia, însă chiar şi în Germania această explicaţie a venit mult prea târziu. Cercetarea respectivă a arătat că pe TikTok apăreau conturi ale unor influenceri care multiplicau efectul dezinformării. Sună cumva cunoscut? Nu este acesta exact meacnismul folosit şi la alegerile din România? Cei de la Universitatea din Potsdam au mers mai departe cu cercetarea lor legată de influenţa TikTok: aceeaşi categorie de vârstă a produs un vot masiv pentru AfD şi BSW şi la alegerile europene din iunie, tinerii declarând la fel că informaţia lor politică este luată exclusiv de pe TikTok. Germania este acum în alertă maximă, în vederea alegerilor de anul viitor şi a influenţei TikTok, mai ales după ce s-a întâmplat în România.

Să adăugăm la toate acestea faptul că recent The Economist constata manipularea masivă practicată de TikTok la mai multe alegeri din acest an în diferite ţări pe care de obicei nu le analizăm pentru a vedea impactul poliutic al reţelelor sociale (de exemplu, alegerile din februarie 2024 din Pakistan unde TikTok a făcut ravagii).

România are cel mai mare număr de utilizatori de tikTok din Uniunea Europeană, raportat la populaţie

Având în vedere ce s-a întâmplat la alegerile din România şi tot ce s-a întâmplat la alegerile din 2024 la nivel global, putem trage câteva concluzii. Nu ştim adevărata dimensiune a efectului TikTok asupra alegerilor care au avut loc. Avem doar câteva cazuri care au fost studiate mai în detaliu, alegerile pentru Parlamentul European, alegerile parlamentare din Irlanda, alegerile de land din Germania. Aceste cazuri au fost mai degrabă semnalate şi nu studiate în detaliu. Nu avem o cercetare în acest moment care să acopere sistematic nici măcar o singură campanie electorală într-un stat, oricare ar fi acesta. Ceea ce avem ne permite să tragem totuşi câteva concluzii:

  • TikTok a profitat şi profită de super-anul electoral 2024. Implicarea companiei în aceste alegeri aduce profit dar nu se ştie exact despre ce sume este vorba, cât anume din profitul TikTok vine din operaţiuni pur comeciale, în favoarea unor agenţi economici, şi cât anume este generat de investiţia unor actori politici sau în numele acestora.
  • TikTok are oficial o politică de respingere a reclamelor politice dar până acum nu a oprit nicio campanie bazată pe reclame cu conţinut politic.
  • TikTok declară oficial că filtreează dezinformările politice sau fără conţinut politic dar în realitate aceste filtre acţionează potrivit unei logici obscure. Uneori acţionează parţial, exact atât cât este nevoie pentru a nu fi formulate acuzaţii. Alteori nu acţionează deloc. În unele cazuri, dezinformarea este canalizată către cei mai vulnerabili (vezi Germania şi cazul reclamelor politice targetate înspre tineri, chiar şi fără ca autorii dezinformării să dorească acest efect). Pare că există o “mână invizibilă” care setează unii algoritmi ca şi cum nu doar dezinformarea este lăsată liberă să circule în reţea dar este şi direcţionată de reţea prioritar la adresa celor care sunt cei mai vulnerabili.
  • Nu ştim foarte multe despre mecanismul de finanţare a influencerilor care multiplică dezinformarea pe TikTok. Aceştia pot fi plătiţi în criptomonede, circuitul banilor devine mai greu, dacă nu imposibil de depistat. A folosit campania domnului Călin Georgescu criptomonede? Nu ştim.

Toate aceste constatări se aplică, aşa cum am afirmat, la nivel global, nu doar în cazul alegerilor din România. Peste tot unde s-a cercetat ce s-a întâmplat, s-a constatat că TikTok a făcut ravagii, influenţând masiv intenţia de vot.

În cazul României se mai adaugă un factor: rata masivă de penetrare a TikTok. În prezent, există 9 milioane de conturi TikTok în România, 47% din populaţie. Unul din doi români urmăreşte constant TikTok. România are cel mai mare număr de utilizatori din Uniunea Europeană, raportat la populaţie. Nu ştim, precum în Germania, câţi dintre tineri îşi iau informaţia politică exclusie de pe TikTok dar ştim că cel mai mare număr de utilizatori TikTok este la categoria de vârstă tineri. Ştim de asemenea că tinerii au venit masiv la vot. Stim că tinerii au votat masiv Călin Georgescu. Nu avem efectuate cercetări legat de relaţia politică – TikTok în cazul tinerilor.

Iată aşadar întrunite în România toate condiţiile pentru furtuna perfectă. Să recapitulăm ce s-a întâmplat.

În România se organizează alegeri europene în luna iunie. Un candidat independent, Nicu Ştefănuţă, îşi organizează campania electorală aproape exclusiv pe TikTok şi – surpriză – reuşeşte să intre în Parlamentul European.

Nu ar fi trebuit să fie puse încă de atunci mai multe semne de întrebare, ce se va întâmpla la alegerile din toamnă?

Domnul Călin Georgescu începe o campanie masivă pe TikTk în luna iulie a acestui an, exact după alegerile europene. Efectul era realizat, testul efectuat, s-a trecut la operaţiunea propriu-zisă de dezinformare. Sunt create mii de conturi, se apelează la un număr semnificativ de influenceri care fac ca mesajele să devină virale în reţea. Campania începe şi pe celelalte reţele sociale, după aceeaşi reţetă dar cu impact mai redus, din cauza filtrelor care acţionează cât de cât mai eficient decât în cazul TikTok. Existând 9 milioane de utilizatori, informaţia sau mai exact dezinformarea ajunge rapid la alegători. Nu a  mai fost nevoie în România de identificarea unei categorii de electorat vulnerabile. Cei care au conceput campania lui Călin Georgescu au realizat că, datorită numărului uriaş de conturi, întreaga populaţie cu drept de vot este o categorie vulnerabilă, dispusă să primească informaţii care nu sunt verificate. Campania care începe nu este “electorală” în sensul legii. Călin Georgescu nu se declară candidat. Plasează doar câteva cuvinte cheie în mesajele sale. Nu spune niciodată că ar fi mesaje electorale. Avem prin  urmare un candidat formal care nu dezvăluie că este candidat, o campanie care nu se declară a fi electorală şi o reţea socială care nu filtrează dezinformările, mai mult, direcţionează dezinformările, mai ales cele politice, în direcţia celor care par cei mai vulnerabili.

România avea create aşadar condiţiile “furtunii perfecte”. Lipsea doar candidatul. Multă vreme, nu am ştiut nici măcar că există, din moment ce nu s-a recomandat ca atare, ocolind abil expunerea în media clasică. Domnul Georgescu locuieşte în continuare la Viena, chiar şi după începutul campaniei electorale. Face un desant la Bucureşti cu doar două săptămâni înainte de alegeri, pentru ca ziua turului intâi să nu îl surprindă în străinătate. Campania pe care o practică poate fi efectuată cu succes în definitiv de oriunde de pe glob. Totuşi, de ce a ales domnul Georgescu să vină la Bucureşti? Nu putea sta la Viena până pe 24 noiembrie?! Explicaţia este că venirea sa în România coincide cu începutul măsurării domniei sale în sondaje: 1%, 3%, 4%, 8%, 16% şi, în ziua votului, peste 22% din voturi. O concidenţă? Nici pe departe. Călin Georgescu stia foarte bine că, din momentul în care se va observa că este candidat şi creşte exponenţial, va trebui să fie şi văzut în carne şi oase, nu doar să fie o imagine pe ecran.

Ce nu ştim în acest moment:

  • Nu avem nicio explicaţie de ce tipul de campanie prin utlizarea TikTok care a dat rezultate la alegerile europene din iunie nu a intrat în vizorul autorităţilor, nu a fost studiat aşa cum ar fi trebuit. Observaţia este valabilă în România dar şi nivelul UE.
  • Nu ştim dacă au existat totuşi semnale de alarmă privind efectele explozive ale folosirii TikTok, în strânsă corelaţie cu mărirea ameţitoare a numărului de utilizatori din România.
  • Nu ştim care au fost mecanismele financiare, cât şi cum s-a investit în campania lui Călin Georgescu.
  • Nu avem nicio explicaţie de ce Comisia Europană nu a intervenit mai ferm împotriva TikTok, încă de la alegerile europene din iunie dar mai ales după primul tur al alegerilor prezidenţiale din România.
  • Nu ştim cine este de fapt candidatul Călin Georgescu.

Un candidat despre care nu ştim mai nimic, cu legături tenebroase în lumea decidenţilor politici dinainte şi după 1989, candidează la alegerile prezidenţialc dar nu se declară public candidat, ocoloeşte media tradiţională şi dezbaterile electorale clasice, formulează mesaje simple dar cu cuvinte cheie, aceleaşi de fiecare dată, foloseşte preponderent o reţea socială care nu numai că nu filtrează dezinformarea politică dar o şi promovează prin mijloace obscure, având un acţionariat la fel de obscur dar despre care ştim cu siguranţă doar că provine din China.

Aşa arată imaginea alegerilor prezidenţiale din România anului 2024.

Suntem în faţa celor mai stranii alegeri, nu ştim mai nimic nici despre candidat şi nici despre ce mijloace foloseşte pentru a se promova. Legislaţia electorală din România datează de dinainte de apariţia reţelelor sociale, este total inadecvată. Se pedepseşte frauda la vot, ca şi cum am fi rămas în epoca în care se puteau introduce în urnă mai multe buletine de vot sau puteau fi pierduţi nişte saci de buletine de vot în drum spre BEC. Suntem total nepregătiţi, expuşi total dezinformării, dezarmaţi. În aceste condiţii vom merge la vot în turul doi al alegerilor prezidenţiale. Despre motivul pentru care mesajele domnului Călin Georgescu au atât de mare succes, dincolo de modul în care sunt transmise, vom reveni în zilele următoare.

Distribuie acest articol

24 COMENTARII

  1. Calin Georgescu nu a apărut asa, din neant, cum scriu „jurnaliștii ” sau „analistii”. Se stia de el ani buni, omul era invitat prin emisiuni si discuta. Ca altii au aflat de el acum, e altceva.

    Asistam la o saturatie de asa-zise explicatii legate de ascensiunea lui Georgescu, când realitatea e foarte simpla: romanii s-au saturat de psd-pnl și de aceeași oameni și discursuri și au zis sa incerce și altceva. Romanii s-au cam saturat de politicile Bruxelles-ului și de atitudinea obedienta a sus-pusilor iar prin acest vot au exprimat clar aceasta opțiune iar ea trebuie sa fie luata serios în calcul acum. Iar în Europa începe tot mai mult sa se voteze la fel.

    Nu o rețea de socializare a mers cu buletinul la vot, au mers 2 milioane de români în carne și oase. Iar alegerea a peste doua milioane de români cântărește mult mai mult decât toate aberațiile presei de 2 lei de pe Dâmbovița.

    • @Sandu Faptul că românii s-au săturat de psdpnl etc.etc. nici nu explică, nici nu justifică votul masiv dat unui individ precum C.G., despre care acum, după al 12-lea ceas, ni se spune că ar fi un mincinos patentat și cu o ideație la limita delirului (unii spun că e chiar delir, dar nu, omul nu e delirant).
      Nu electoratul trebuie ironizat și acuzat, oamenii mai și altă treabă decât să verifice minuțios dacă e adevărat sau nu ce pun candidații în biografiile cu care se prezintă. BEC este cel care are obligația să verifice „condițiile de fond și de formă”, plus celelalte instituții ale statului implicate în procesul electoral. Și, bineînțeles, cea care se presupune că ar fi a patra putere în stat, presa.

    • Așa-i, nu TikTok a votat pe Georgescu, ci cei determinați de TikTok să voteze astfel, contrar intereselor reale ale acestora. Adică, cei manipulați prin intermediul TikTok.

      Dacă privim puțin mai atent la cele spuse de Georgescu observăm cu ușurință ca de fapt este un escroc fără scrupule, un șarlatan care vinde “ulei de șarpe” pentru vindecarea națiunii de orice boală ar avea.

    • „Romanii s-au cam saturat de politicile Bruxelles-ului și de atitudinea obedienta a sus-pusilor”
      Cand vorbiti de obedienta fata de Bruxelles, aveti exemple concrete? Eu cred ca guvernelor le e usor sa arate cu degetul spre Bruxelles cand ceva nu le convine. De exemplu Romania va trebui curand sa taie pensii cheltuieli si/sau sa mareasca taxe ca sa se incadreze in tinta de deficit pe care a aprobat-o si cu care a fost de acord (ca nu poate sa aiba deficit 8%, sa se milogeasca de imprumuturi si fonduri in acelasi timp si sa scuipe). Cine o sa fie bau-bau ul cand o sa inceapa ajustarile? Guvernele iresponsabile? Populistii? Sau Bruxell-ul si FMI-ul? Pana la urma demonizarea asta continua, dezinformarea si neasumarea (ce e rau vine de la obedienta fata de Bruxelles) unde o sa duca?

      • Nu e vorba de guverne, guvernul Romaniei n-are niciun cuvant de spus la Bruxelles, asta e realitate nu scorneala. Diaspora a votat masiv cu Georgescu desi traiesc in tari UE, nu in Rusia. O buna parte a populatiei a votat cu Georgescu, toti au fost manipulati sau mai degraba oamenii cauta o alternativa? In Europa si America e acelasi trend. Toti sunt manipulati? Asta cu manipulare pe tik tok nu tine.

  2. Dacă înțeleg eu bine, tabăra dlui autor a fost mai puțin deșteaptă decît adversarii ei.
    Totodată, ființă umană aflându se, nu vrea să își recunoască înfrângerea/limitele.

  3. Un articol plin de adevar, atunci cind spune ca nu se stie nimic, dar plin de neadevar atunci cind se fac aluzii:
    Jumătate dintre cei cu vârste cuprinse între 16 şi 24 de ani în Saxonia şi Turingia au declarat că se informează politic exclusiv prin TikTok. Rezultatul a fost că AfD a obţinut un număr record de voturi la aceste alegeri. nb nu e absolut nici o dovada ca participarea pe tiktok i-a convins sau, invers, ca au mers pe TikTok sa auda ce le placea sa auda O majoritate care să excludă partidele populiste la nivel de land nu poate fi deocamdată formată, iar efectul final al acestor rezultate a fost implozia coaliţiei de guvernare în Germania şi organizarea de alegeri anticipate în primăvara anului 2025 Nu este adevarat, implozia coalitiei de guvernare si alegerile anticipate nu au absolut nimic de a face cu alegerile din Saxonia sau Turingia! Mai documentati-va, sau mai bine faceti-va cont TikTok.

    • Ei as;si d-ta,daca tot esti atit de omniscient ( ca alt ilustru comentator de aici) crezi ca manipularea se refera DOAR la Tik Tok?Deocamdata meinherr CSAT A DEZVALUIT cu detalii amploarea operatiilor de manipulare.Ce nu realizezi mister genious e ca problema se pune si asa: DINCOLO de manipulare CINE SI DE CE sint in spatele unor astfel de operatiuni de manipulare?! S-a specificat,RUSIA.La noi? un pic mai complicat;baietii destepti din servicii,(carora incepe sa le placa mai mult banii din est decit aia din vest,sint mai usor de obtinut) generali si ofiteri din fosta securitate si din armata mos teaca mari patrioti geto-daci admiratori ai capitanului.
      Ei se pare ca una e realitatea din Jermania alta e realitatea de pe plaiurile carpato-danubiano-pontice;ca de obicei esti paralel cu realitatea de la noi, dar in general trumpistii traiesc intr-o realitate paralela, ma repet, aia in care Fqat- Frumosul Trump invinge balaurul progresist dupa care trece la rezolvarea problemelor lumii.WOW!!Intre timp ne trezim pe cap cu mesianistii adica din lac in putz;scapam de progresisti si dam de mesianisti, magistral!!!!
      Iar Mesia de Dimbovitza se declara ca fiind „ultra fan Trump”.Are de ce sa rida Putin!!!
      Domnu Neamtu OK, somn usor mai departe.Relax ca „poporul a votat”, „poporul va vota”(sic!!)

  4. Sunt destul de activ online, mai ales toamna cind e frig si ploua, am blog si sunt si pe FB, cu destul de mult succes.
    Primesc destul de des oferte atit de la admin blog cit si de la FB sa trec la o componenta „economica”. Adica, mi s-ar putea oferi bani, daca as accepta reclame, desigur functie de trafic, sau invers, daca as dori sa-mi maresc traficul as putea sa platesc niste banuti sa ma faca ei cumva mai vizibil. Cred ca asta e fenomenul de trecere de la „postac”, cum sunt eu, care o fac din amuzament, la acela de „influenter”.

    Dezimformarea, manipularea s eface de cind e lumea si pamintul, s-a facut pe cale orala, mai apoi a aparut presa, TVul si acum internetul. Dezimformare se face in toate directiile, si-n cele pe care unii le considera „bune”, si-n celelalte.

    Daca pledati pt cenzura, banare, directionare faceti exact ce facea cizmarul, ce faceau nazi. Lasati oamenii sa se exprime, asa cum ii duce capul si fiecare va intelege ce crede el ca trebuie inteles.

    Sa va iasa din cap ca ati fi mai buni ca altii, nu, nu sunteti, suntem cu toii la fel!

  5. Cu sau fără tiktok suntem într-un dezastru îngrozitor produs de clica ultimilor trei decenii (PSD, PNL, UDMR, să nu uit PD și care au mai fost…)… Nimic bun nu ne-așteaptă cu sau fără Lasconi sau Georgescu. Cred însă că șefilor din PSD și PNL le tremură fundul când se va auzi ce tunuri sinistre au tras în ultimii ani și ce spaimă au că vor fi siliți să plătească. Poate nu se vor mai prescrie procese, nu se vor mai da sentințe cu suspendare. Votul din 8 decembrie e un vot resentimentar împotriva celor care au fost, nici pe departe pentru un idiot care vine cu mesia lui de ev mediu. Este vinovată și BOR pentru că, dincolo de credință, ne-a lăsat să alunecăm în superstiții profitabile pentru Biserică precum procesiuni pentru ploaie sau coadă la pupat moaște, și asta în anul 2024. Să vezi primari cu tricolorul pe ei îngenuncheați că trec moaștele pe remorca unui camion? Iar eu să merg să-i votez, adică să mă așez în rând cu idioții ăștia? Habar n-am cum funcționează tiktokul, dar știu că e o sculă ce poate fi folosită, la fel ca oricare alta, cu bună credință ori într-un mod criminal precum energia atomică. Dar nu tiktokul îmi poartă mintea sau mâna la urna de vot. Vor pleca hoți și vor venii idioții, tot un drac pentru votantul de rând. Rămânem la fel de proști ca americanii din 1938 când Orson Welles, la radio, a difuzat ”Războiul lumilor” iar oamenii s-au panicat. Adevărul e că dezvoltăm tehnici și descoperim ”minuni” pe care nu le putem stăpâni și ne omorâm fără să ne dăm seama. Se vede că orice descoperire nu face decât să ne grăbească sfârșitul, acel sfârșit menit fiecărei specii și care, dialectic, va trebui să ne ajungă și pe noi, oamenii. Dacă sună mistic… nu e vina mea!

  6. nu vad o problema ca un politician rasare mesianic online, ci ca n-a rasarit de mai de mult, sa fie demascat din timp; daca e sa se cenzureze informatiile false, ar trebui interzisi toti popii si politicieni, ba chiar oricare parerist care comenteaza pe-aici, eu inclusiv; campaniile politice online ar trebui permise nonstop, ca nu agreseaza spatiul public pe stalpi si garduri precum ostasii fara odihna; daca e sa fie cenzura, ar trebui cenzurata intr-o masura mai mare (sa nu zic interzisa, ca cineva mai trebuie sa achite si facturile) reclama nesolicitata;

  7. Foarte ciudata si periculoasa situatia alegerilor din 2024. Este clar ca TiktOk si alte retele fac foarte mult rau si sunt manipulate de grupari sau tari ostile. Daca va uitati la clipurile lui cg, par regizate profesionist, nu sunt filmate cu telefonul de un amator, au o anumita simbolistica, lumina, regie, debiteaza hipnotic un discurs simplu cu un ton de guru atotcunoscator.. Evident ca tinerii si cei stersi pe creier care pierd vremea mereu cu tiktok, au fost zombieficati si s-au dus ca prostii sa voteze cg, aur, pot, sosoaca.
    Altfel nu se explica cum acest cg si „suveranisti” au sarit brusc la 22%, resp 35%, desi in sondajele initiale nu avea mai mult de 6%. Tiktok a invadat agresiv utilizatorii, i-a manipulat cu conturi false cu sute de mii de followers.
    Am citit undeva ca titok a fost creat special de chionezi pt a denatura mintile americanilor si a celor din Vest. Ceea ce se si intampla, cine sta pe tiktok sa se uite la tot felul de clipuri stupide, isi pierde treptat uzul ratiunii, vezi si provocarile demente cu poze la inaltimi sau pe vagoane, aruncatul cu mana inainte, etc.

  8. Care-i deosebirea esențială dintre o campanie electorală desfășurată pe tiktok de un anonim conspiraționist și cea desfășurată pe șoselele patriei de un notoriu general, șef de partid și fost premier? Simplu: noi, toți cetățenii români, am plătit doar pentru acea campanie electorală ce se pretindea in mod mincinos a fi altceva a unuia din cei 2 candidați. Și nu, nu a fost puțin.

    Nu mă interesează cât minte in campania electorală un politruc (cine-i atât de naiv, ca să nu zic altfel, să creadă că aceștia ne comunică fix ceea ce gândesc și ce au de gând să facă dacă ajung la guvernare), nici mediul in care-și propagă balivernele, că doar n-or fi doctrine (cine poate crede că există presă echidistantă, interesată strict de adevăr, neantrenată in campanii electorale in afara perioadelor legale?), nici oamenii care participă (ce mi-e propagandistul de teve ce mi-e influencerul de tiktok?), ci strict câți bani mă costă minciuna.

    Și apropo de întrebările dumneavoastră -mă scuzați, dar sunt tare puerile- știe careva cine e Ciolacu, Ciucă, Simion sau Geoană? :) Dacă știți…cum de au putut primi voturi ăștia 4 indivizi? Din disciplină de partid? Or fi fost adică….manipulați? Vai de mine, ce ne facem atunci cu o țară plină de oameni manipulați? S-o mai fi întâmplat așa grozăvie in istoria tinerei noastre democrații? :) Eu zic că de-acum incolo să se dea voie pe tiktok doar cu buletinul și declarația de interese făcută la Minister. La Ministerul Adevărului, desigur.

    • Diferenta esentiala este ca acel panotaj a fost asumat de catre un partid cu costuri declarate iar campania de pe Tik a fost una total anonima, neasumata, cu un secret absolut al cheltuielilor! Sunt de acord ca toate partidele vor folosi dribla legea finantarii electorale cu vreo 20% dar Georgescu a declarat zero (0) costuri electorale!

  9. Intr-un articol lung in care, dupa ce autorul ii familiarizeaza cu retelele sociale si pe cei care opereaza cu ele in mod cotidian si pe cei care habar nu au si poate ca nici nu ii intereseaza, ne spune franc ca… NU STIM. Noi toti. Cu tot respectul dar o ipoteza de lucru ar fi ca probabil daca domnia sa nu stie nu inseamna ca nimeni nu stie. Sugestia mea este ca autorul sa il intrebe direct pe acest Georgescu toate chestiile pe care nu le stie inclusiv motivul pentru care mesajele au atât de mare succes. Dupa primul tur de scrutin se poate prezuma ca vreo 2 milioane STIU. Intrebarea corecta ar fi daca cei care stiu chiar inteleg ceea ce stiu.

  10. masa de tantalai e tot aia, dar s-a spart monopolului controlului media si asta poate naste monstri.
    misterul e despre cum controlul canalelor media poate fi recastigat si mai putin despre nivelul de prostie si egoism a unei natii care se uita in gura vrajita a primilor bagabonti care le promite marea cu sarea.

  11. Știm destule despre CG, informații care puteau fi găsite fără mare efort și până acum, și n-a fost niciodată un personaj „misterios”. E limpede că bate câmpii și că se ferește cât poate de presă. Pentru că tipul e cât se poate de mult om din sistem, cel mult mediocru intelectual și acum joacă un rol. Dacă-i iese, dă lovitura!

  12. Găselnița asta cu „mesia” are două tăișuri.
    Înfierata propaganda de partid cu presa-i obedientă plătită regește, a identificat răul umplând și ea tiktokul (de parcă nu a fost nicicum prezentă „mesianic” și pe tiktok) iar acum asistăm la mesianica care propovăduiește binele progresist aducându-și aminte și ea de Dumnezeu :)
    Așa, tipic pe la noi, în plină lună a cadourilor a început deja plugușorul cu cântarea „sorcova, vesela”

  13. Nu văd nicio referire în articol la efectul de contagiune pe care l-a avut victoria lui Donald Trump la alegerile americane din 5 noiembrie asupra electoratului suveranist din România. Ca și cum românul ar fi surd și orb (așa cum probabil și-l imaginează televiziunile și formatorii de opinie) și nu ar putut ajunge singur la concluzia că ideologia liberală/progresistă nu duce nicăieri, iar dacă poporul american a ales schimbarea – înseamnă că poate a venit timpul să alegem și noi schimbarea.
    De asemenea, nu faceți nicio referire la scoaterea abuzivă a Dianei Șoșoacă din cursa electorală de către CCR. Electoratul ei nu pare să se fi îndreptat către George Simion, ci a căutat o alternativă. Această alternativă s-a întâmplat să fie Călin Georgescu, un candidat care până cu două săptămâni înainte de alegeri a avut o campanie destul de modestă, cu cheltuieli minime, cu câteva postări pe social media. Este clar că urcarea meteorică a lui CG are și altceva în spate, nu doar promovarea făcută în ultimul moment pe tiktok.
    Nu ați discutat despre vizita-fulger făcută de Ciolacu la Budapesta cu doar câteva zile înainte de turul 1. Acolo a avut loc o conversație cu Donald Trump, în urma căreia nu ar fi exclus să fi fost pus la cale un „blat” electoral: susținerea suveranistului CG cu suficiente voturi pentru intrarea acestuia în turul 2, iar în schimbul acestui favor, PSD să aibe acces la butoanele puterii și în viitorul guvern, indiferent alături de cine se va constitui.
    Sincer și ca o părere personală, este greu de crezut că un candidat cvasi-necunoscut se poate ridica numai prin promovare pe social media și poate să acumuleze atâta susținere în jurul lui din partea partidelor politice fără a avea un „spate” puternic, inclusiv (sau mai ales) din zona serviciilor.
    CG este favoritul noii echipe a lui Donald Trump. Un președinte suveranist în România ar fi în interesul politicii SUA în estul Europei. De asemenea, noua conducere de la Washington prin intermediul lui CG, ar avea mai multe pârghii de control asupra deciziilor importante care se vor lua la Bruxelles.
    CG dacă va ajunge președinte va fi în esență al doilea Viktor Orban.

    • ”CG este favoritul noii echipe a lui Donald Trump.”

      Las-o jos, că măcăne 😀

      CG este favoritul Kremlinului și a fost probabil candidatul de rezervă pentru Șoșoacă. Dar nu are destule voturi pentru turul 2, la fel cum n-a avut nici Vadim Tudor, la vremea lui. PSD-ul o să fie în continuare la guvernare, Ciolacu o să fie noul premier, Lasconi o să fie un președinte mai slab decât Iohannis, dar cam asta e tot ce a obținut Kremlinul din povestea asta.

  14. Nu cred ca este vorba de manipulare politica pe retele. Orice fel de retele.
    Tik-Tok este folosit pe post de legatura imediata intre agentii diferitelor puteri. (La fel cu Facebook a fost folosit pentru a chema oamenii in piata.)
    Nu e nimeni asa imbecil sa voteze dupa cum apare o reclama de cateva secunde. Dar un agent, reactioneaza daca primeste un ordin codificat. Imediat si neconditionat.
    Poate ca SRI si SIE trebuie sa sape mai adinc. Daca nu dorm in papucii statului sau daca nu sunt deja acrosati de agenturili straine.
    In Ro sunt foarte multi agenti rusi. Si foarte multi dobitoci, sub influenta agentilor rusi. Au retele mari si imbecilii fac tot ce li se ordona.
    Aici trebuie umblat!
    Nu la renumararea voturilor sau descifrarea algoritmilor Tik-Tok. Poate ca ar fi bine sa fie blocata pina duminica. Dar cine s-o faca? Ai nostri nu vor indrazni.

  15. Un articol foarte bun cu informații pe care nu le știam. Ceea ce lipsește in toate articolele de pe Contributors (chiar si acele care par sa se ocupe cu asta) este o analiza serioasa a cauzelor profunde care au dus la situația actuala. Un pic de disecție a vieții politice romanești si a pactului cu diavolul făcut de intelectualii romani in ultimii 20 de ani.

  16. Adormitii si spalatii pe creier nu stiau de C.G, noi restul stiam!!!
    De exemplu in cercul meu de cunoscuti, familie, colegi de munca, prieteni, toti am votat C.G, cam dubios, nu?
    Vai de creierele voastre!!!!!
    Vom vota la orice ora C.G indiferent de ccea ce o sa incerce sistemul sa inoculeze maselor.
    Iar daca il vor trage pe dreapta prin intermediul magiei dosarelor fabricate, o sa fie scanteia pe care o tot asteptam multi de la revolutia din 89.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Radu Carp
Radu Carp
Radu Carp este profesor la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București, Director al Departamentului Politici Publice, Relaţii internaţionale, Studii de securitate (2020 - ). Doctor în drept al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (2002). MA în studii europene și relații internaționale, Institut Européen des Hautes Etudes Internationales, Nisa (1996). Reprezentant al Universităţii din Bucureşti în proiectul CIII-PL-0702-09-2021 - Ethics and Politics in the European Context, parte a reţelei CEEPUS III, coordonat de Universitatea Catolică Ioan Paul al II-lea din Lublin care reuneşte universităţi central şi est-europene (2012 -). Coordonator al echipei Universităţii din Bucureşti în reţeaua ştiinţifică europeană Observatory on Local Autonomy, coordonată de Université de Lille (2015 -). Membru al Academic Curriculum Group, în cadrul E.MA - European Master’s Degree in Human Rights and Democratization, program al Global Campus of Human Rights, Veneţia (2020 - ). Membru al Comisiei de ştiinţe politice, studii de securitate, ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică a CNATDCU (2020 - ). Membru al Consiliului de Conducere al ICR (2017 -). A ocupat funcțiile de membru al Comitetului Executiv al E.MA - European Master’s Degree in Human Rights and Democratization, program al Global Campus of Human Rights, Veneţia (2015-2020), membru al board-ului International Centre for Black Sea Studies, Atena (2010-2012), director general al Institutului Diplomatic Român, Ministerul Afacerilor Externe (2010-2012), prodecan (2008-2010), secretar științific (2010-2012) director al Şcolii Doctorale de Ştiinţă Politică (2015-2020) la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București. Colaborări și stagii de predare: Global Campus of Human Rights, Veneţia (2019, 2020); Universitá di Genoa (2019); Universitatea Catolică Ioan Paul al II-lea din Lublin (2019); Institutul de Ştiinţe Politice, Universitatea din Viena (2017, 2019); National Tchengchi University, Taiwan (2016); EIUC - European Inter-University Centre for Human Rights and Democratization, Veneţia (2016, 2017, 2018); Universitatea Matej Bel, Banska Bystrica (2016); Universitá degli Studi Florența (2015); Institut für Sozialethik, Universitatea din Viena (2015); Institutul de Ştiinţe Politice, Universitatea Wroclaw (2014, 2017); Universitatea Trnava (2014); Universitatea Umea (2013); Universitatea Carolină, Praga (2013); Universitatea Bologna (proiectul internațional 156171-LLP-1-2009-1-IT-ERASMUS JUSTMEN. „Menu for Justice. Towards a European Curriculum on Judicial Studies”, 2009-2013); Universitatea Szeged (2012); The Munk School of Global Affairs, Universitatea din Toronto (2011); Universitatea „Mykolo Romerio”, Vilnius (2010); Universitatea din Atena (2000). A participat la proiecte de cercetare în colaborare cu mai multe instituţii: Fridtjof Nansen Institute - Fridtjof Nansen Stiftelsen på Polhøgda Oslo (2020 - ), Université Libre de Bruxelles (2020 - ); Comisia Europeană/CRPE (2019); Academia Română (2018); Wilfried Martens Centre for European Studies (2015); Institut für Rechtsphilosophie, Religions-und Kulturrecht, Universitatea din Viena (2006 2008); Institutul European din România (2007); Institutul „Ludwig Boltzmann” pentru Studiul Problematicii Religioase a Integrării Europene, program al New Europe College, București (2004); TMC Asser Instituut, Haga (2002) etc. A publicat 16 cărți în calitate de autor și coautor. Ultima carte publicată : O lumină în întuneric. Democraţie, stat de drept şi drepturile omului într-o lume în schimbare, Cetatea de Scaun, Târgovişte, 2020. Capitole de cărți și articole publicate în: Austria, Belgia, Bulgaria, Germania, Lituania, Polonia, Republica Moldova, Olanda, SUA, Ucraina.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro