joi, martie 28, 2024

Miza anului electoral 2012

Viteza și eficiența cu care USL s-a instalat, tentacular, la putere îmi dau fiori reci. Graba suspectă cu care colonizează instituțiile statului face să pălească orice precedent PDL-ist. Schimbarea fulgerătoare a prefecților și a secretarilor de stat, graba de a adopta o lege electorală favorabilă dar profund nedemocratică și presiunile asupra presei, începând cu TVR Info, unde jurnaliști incomozi au fost deja suspendați, sunt tot atâtea simptome ale naturii totalitare a noii puteri.

Mult mai îngrijorătoare au fost atacurile, deocamdată piezișe, împotriva ANI, DNA și a procurorului general, precum și amenințările voalate ale noului ministru al Justiției și ale mentorului său, aflat la câțiva pași de un verdict definitiv într-un lung proces de corupție.

Pe lângă acestea, analfabetismul, plagiatul sau conflictele de interese sunt biete, umane scăpări ale unor personaje marginale. În spatele oamenilor recenți promovați de actuala guvernare, se întinde, spectral, umbra trecutului întunecat al României.

Umbra însoțită de ecou, căci tehnicile de comunicare folosite de USL, în principal prin intermediul organului de propagandă Antena 3, au un puternic iz comunist. Calomnia, dezinformarea, manipularea sunt vechile tovarășe ale noilor tovarăși. Violența de limbaj nu este decât manifestarea publică, acceptabilă într-o societate cu standarde tot mai laxe, a agresivității politicienilor USL.

Dincolo de metehnele, până la urmă previzibile, ale actualei puteri, nu a scăpat privirilor avizate reactivarea discursului și acțiunii pro-moscovite, de la înfierarea „fascistului” Băsescu și trâmbițarea admirației față de Putin până la pavarea drumului Gazprom în mai subtilul, dar redutabilul război energetic. Să nu uităm că guvernul Ungureanu a fost dărâmat de o moțiune care avea în centru opțiunea: gaze de șist vs. accentuarea dependenței de gazele rusești. Dacă privim și la ce se întâmplă în Occident, înțelegem că războiul rece nu s-a terminat. Stânga socialistă, comunistă și ecologistă – puternic stipendiată de URSS până în 1991 – e pe cale să îngenuncheze energetic și militar Occidentul. Retorica antimilitaristă sau cea ecologistă sunt favorabile Moscovei: Germania s-a livrat energetic Gazprom pe vremea lui Schröder și continuă să o facă prin dezafectarea absurdă a centralelor nucleare, iar Franța pare să îi calce, mult mai timid deocamdată, pe urme. Retragerea anunțată a trupelor franceze din Afganistan e un alt semnal al dezangajării occidentale în cadrul NATO.

Falia între stânga și dreapta desparte, în continuare, două viziuni asupra lumii, două civilizații. În 2012 nu vom avea de ales doar între traseiștii PDL și cei ai USL, între baronii portocalii (sau verzi, mai nou) ai unora și cei roșii ca sângele ai celorlalți, între găleata unora și puiul congelat al celorlalți, între autostrăzile meschine ale unora și cele utopice ale celorlalți. Nu. Ca în 1990, 1992, 1996, 2000, 2004, 2008, vom avea de ales între Occident, oricât de dezvrăjit și Asia. Între libertatea presei și o justiție în curs de autonomizare, și călușul pregătit de socialiști și acoliții lor. Între democrație, oricât de coruptă, și autoritarism, cu atât mai redutabil pentru spiritul european cu cât e mai eficient.

Ca în primii ani ’90, lupta e inegală. Un USL profilat, îngrijorător, la 60% din intenția de vot cu greu poate fi contracarat de un PDL aflat la ora decontului. Oricâte i-am reproșa, până iese din raclă Albă-ca-Zăpada – dacă se mai deșteaptă vreodată – PDL reprezintă, în logica electorală a anului 2012, singura și ultima redută a dreptei, împotriva căreia se dezlănțuie acum furia noului hegemon. Zdrențuit și trădat, PDL rămâne partidul care, cu toate păcatele sale, a guvernat responsabil, a permis justiției să-i aresteze primari și parlamentari și a tolerat, cu un preț enorm, presa ostilă – ceea ce, se vede limpede, USL nu este dispus să facă.

Miza anului electoral 2012 este așadar supraviețuirea opoziției și, implicit, a democrației, prin îndiguirea puhoiului care amenință să înghită tot ce-i stă în cale. Iată de ce, dacă nu este capabilă să producă ceva mai bun, clasa de mijloc, exilul, elitele urbane trebuie să îl sprijine din nou pe Traian Băsescu și să voteze PDL – chiar ținându-se de nas!

Distribuie acest articol

37 COMENTARII

  1. Viteza și eficiența cu care USL s-a instalat, tentacular, la putere îmi dau fiori reci. Graba suspectă cu care colonizează instituțiile statului face să pălească orice precedent PDL-ist.

    Sunteti naiv, domnule Papahagi. Dupa ce am deschis cutia Pandorei, lucrurile nu puteau evolua decat in acest fel, recrudescenta vietii politice romanesti nemaiputand fi stopata. Multa vreme de-acum incolo.
    Un singur lucru vad bun in toata aceasta sumbra perspectiva: ca romanii poate au inteles ca reformele structurale, atat de necesare, nu vor putea fi niciodata facute prin orice mijloace. Iar un jucator bun nu e cel care stie sa dribleze, ci cel care stie sa dea gol, dar fara sa faulteze, fara sa puna mana sau din off-side.

    • Poti sa ne traduci putin ca esti usor incoerent? Recrudescenta politica? Dribling fara fault? Daca te referi la USL, tu esti naiv daca crezi ca nu vei fi dezamagit si ca vei iesi singur in strada din cauza frustrarilor. Asteapta putin!

    • ce a uitat dl Papahagi sa spuna : „Dar să revin la întrebarea Dvs. Institutul de Studii Populare este altceva. Institutul de Studii Populare este fundaţia oficială a PDL. Eu fac parte din ISP, sunt director adjunct acolo, şi cunosc foarte bine scopul acestui institut. ISP are menirea sa fie creuzetul doctrinar al partidului, iar PDL este un partid mare, care acoperă un spaţiu legitim ii vast pe piaţa ideilor politice.”.. deci analiza este una realizata de un pdl-ist

    • @hantzy. Daca iti place fotbalul (ca sa-ti argumentezi ….. tale) adu-ti aminte ca s-a castigat un campionat mondial cu un gol dat cu mana. Si Argentina este campioana mondiala, indiferent de scrisorile triste scrise acasa, de placarde din Piata Universitatii etc. Inteleg ca daca nu-ti plac tie manierele, nu trebuie facute reforme? PS. Bunica mea m-a tinut de nas ca sa-mi dea ulei de ricin si astfel a devenit nedemocratica, a faultat si a inscris din offside. COdul Napoleon -vreo doua sute de ani valabil- a fost introdus „din offside”, precursorul lui Putin, adica Petru I, a modenizat Rusia „din off-side”, iar scoaterea RUsiei din mocirla lui Eltin s-a facut cu fault.

      • Daca-ti calci adversarul pe gamba cand el este la pamant, nu te astepta sa fie el domn cand are mingea.
        Machiavelismul nu are ce cauta in democratie: calea cea dreapta se gaseste cu truda, cu rabdare, dar niciodata calcand alaturi de carare.
        Un politician a subjugat mijloacele scopului in care a crezut. A creat un precedent. Cei ce-i urmeaza vor face acelasi lucru: ii vor folosi mijloacele pentru scopul in care ei cred. Nimic mai simplu!

        • „jucator bun nu e cel care stie sa dribleze, ci cel care stie sa dea gol, dar fara sa faulteze, fara sa puna mana sau din off-side.”

          Ce ne facem cu aia care mimeaza faulturi?

          Dar cu cei care cumpara arbitrii, sau o mare parte din media?

          Ai vazut tu jucator de fotbal care nu face greseli?

          Si daca e sa ignoram antenele sau realitatea greselile alea nu sunt chiar asa mari.

          Dupa parerea mea viata nu e perfecta, lucrurile nu ies de cele mai multe ori ca la carte, ci de cele mai multe ori ies cu bune si rele si se mai corecteaza si pe parcurs. Importanta e dupa parerea mea directia. Schimbarile se fac cu pasi mici si cu rabdare.

          Iar atunci cand esti in mijlocul evenimentelor e cam greu sa le potrivesti asa cum vrei.

          Daca ai incredere in ce auzi la antene si realitatea tv chair nu mai am argumente pentru tine:) .

        • Tot eu…

          Pai si intre 2000 si 2004 adversarii acestia de care zici tu erau mai domni?

          Oricum un domn adevarat nu se razbuna:)… doar daca e ghidat de ura…

      • Baieti asta e numai inceputul!Din nou tara asta ajunge pe mana unor banditi de talia lui adrian nastase si hrebenciuc doar ca astia sunt vopsiti,mai tineri dar la fel de hamesiti,Celor care au spus de Marinar ca e dictator o sa le fie dor de el dupa 6 luni de guvernare usl.Este clar ca cu guvernul acesta Romania merge indarat 10 ani.Dar poate asa o sa vada Basescu ca daca vrei o guvernare corecta si competenta nu pui videni,udre si boci ministrii ci alegi oameni competenti care sa faca ce trebuie ca tara sa mearga inainte nu sa aiba deficit de 4 miliarde in fiecare an.Sigur ca in curand tara cu guvernarea astora o sa aiba dublu deficitul si ca in 2-3 ani ajungem grecia la datorii dar ce sa-i faci !?-asta e nivelul de instructie al majoritatii ,asta o sa avem Amin!

  2. Pai nu asta vrea poporul? Asta e democratia. Poporul se simte in largul lui condus de USL.
    Da’ nu-i bai. Acelasi popor, nemultumit prin excelenta, ii va darama si pe astia peste 4 ani. Am scapat de Ion Iliescu dupa 6 ani de pseudo-dicatatura. Am scapat de Adrian Nastase dupa 4 ani in care democratia aproape disparuse. Vom scapa si de actualii dupa 4 ani.
    Problema e ca nici alternativa la psd/usl nu-i mult mai breaza. Daca nu exista Udrea, EBA, casa din Mihaileanu, toata coruptia PDL, etc, atunci poate reformele bagate pe git de Basescu cu forta ar fi avut mai mult succes. Dar asha, e cam greu sa fii marele reformator, cind la tine in curte e la fel de multa mizerie ca si la ceilalti.

    In concluzie, mafia a mai invins o data. Dar reformele din ’96-2000 si 2005-2012 sunt oarecum ireversibile. facem 2 pasi inainte si unul inapoi, dar totusi ceva pasi inainte raman. Poate asha ne e dat noua sa ne dezvoltam…

    • Punct ochit, punct lovit! Asa este, reforma morala nu putea fi pusa in practica de cel mai im,oral om politis al ultimilor 22 de ani! Poate ca „boborul” ar fi acceptat „reformele lui Basescu” pentru ca era simpatizat de popor; din pacate s-a inconjurat de haita de hiene flamande care au jefuit tara asta mai mult decat PSD-istii lui Iliescu si Nastase. Ba, as putea spune ca in comparatie cu reprezentantii de seama ai regimului Basescu si in comparatie cu Basescu insusi, Iliescu a fost un sfant.

  3. daca dumneavoastra ati vedea lumea din afara laboratorului ati vedea cat de mare este gradul de degradare al acesteia.. nu este vorba doar de coruptie ci si de lipsa totala de profesionalism.. guvernarea PDL a insemnat un lung sir de plati catre diversii sai finantatori dar si fata de oricine s-a ocupat macar si cu lipitul unui afis pro-PDL sau Pro-Basescu… realitatea zilei pe care dumneavoastra o devoalati nu este decat raspunsul egal al blocului politic USL la actiunea fostilor guvernanti. Din pacate temerile ( sau poate lipsa de siguranta ca se va schimba ceva) ca USL-ul reprezinta doar alte interese la fel de meschine ca ale celorlalti ne face sa fim destul de nervosi in aceste momente. Dincolo de pro sau anti unul din subiectii politici ai zilei trebuie sa vedem poate ca o schimbare reala nu se poate face decat prin pulverizarea actualelor structuri ( ma gandesc la decidentii din intregul sistem). Oamenii actualei puteri sau fostei puteri sunt genul de oameni care gandesc cu gandul nu la performanta profesionala ci la cat si cum pot multumi partidul.. nu poti trai cu gandul ca poate intr-o zi acesti oameni se vor schimba caci ai fi naiv.. As saluta viteza si eficienta schimbarii cadrelor PDL care s-au manifestat prin impotenta manageriala daca cei care ar veni ar face performanta, ar fi profesionisti si dedicati unor cauze nobile.. din pacate nu avem posibilitatea de a spera ca cineva din clasa politica actuala reprezinta purtatorul intereselor omului obisnuit, a cetateanului.

    • eu -la capitolul viteza- remarc viteza si urlete entuziaste cu care deficitul a crescut cu 20%, de la 1,9% la 2,3%. E de contestat performanta?

      • Corect amice,dar ar fi bine sa spui ca acest deficit s-a majorat,pentru ca trebuiau platiti niste bani pe care baietii lui Basecu i-au luat cu japca de la niste amariti de pensionari.
        Sau ti se pare ca acesti bani nu ar fi trebuit returnati ???

  4. „Stânga socialistă, comunistă și ecologistă – puternic stipendiată de URSS până în 1991 – e pe cale să îngenuncheze energetic și militar Occidentul.”

    Pot sa inteleg de ce unei persoana cu orientari de dreapta nu ii este usor sa perceapa diferentele dintre ecologisti si comunisti, intr-adevar ambele ideologii se afla la stanga axului politic. Dar asemanarea mi se pare la fel de relevanta ca si asemanarea dintre… sa zicem crestin democrati si fascistii lui Musolini.

    Iarasi infierarea stangii ca fiind agentul Moscovei mi se pare ca dovedeste aceasi lacuna de logica, precum este asocierea dintre fascism si Traian Basescu.

    De altfel ca si un alegator de rand punctele de vedere prezentate in acest articol mi se par extrem de relevante, mai putin aspectul cu privire la exploatarea gazelor de sist, care a fost o chestiune aprobata/blocata grabit si dezbaterea publica a fost insuficienta pentru a ajunge la orice concluzie.

    • se poate face orice dezbatere privind exploatarea: redevente, riscuri ecologie, cand sa se faca, costurile unei eventuale amanari etc. Dar de ce oprim explorarea???? poate nu se gaseste nimic interesant pentru moment si atunci toate urletele pro si contra devin inutile! Un conspirationist ar putea zice ca s-a oprit explorarea ca sa fie determinati cei interesati sa-si dea obolul la partid si nu cred ca ipoteza e lipsita de logica. PS. daca Cuprumin se vinde pe bursa (declaratie Chitoiu si Isar) , cum impiedici pe X sau pe Y sa cumpere? Iar daca X este chiar acel grup canadian ii mai poti umple de zoaie in presa?

  5. Analiza dvs.este in concordanta cu a noastra,poate multi,deja disperati in a ne prevedea viitorul,care se anunta sumbru.Este trist ca la 20 de ani de la revolutie,noi avem aceeasi problema- disperarea Restauratiei.Nu pot crede ca vom trai revenirea „triumfala„ la putere
    a PSD ( caci liberalii numai exista) .Niciun om din nicio tara nu crede ca are o clasa politica model,dar opinia mea este ca trebuie sa distingi intre alternative.De aceea si eu cred ca PDL-ul,cu toate greselile lui,este singura optiune reala.Ma tem de revenirea partidului-stat,de caracatita ce-si va intinde tentaculele asupra tuturor si sper inca in „mintea cea de pe urma„ a romanilor si in mobilizarea diasporei.

  6. Excelent articol! Mai mult mai sigur ca se va iesi in strada. Pe toate retelele de socializare acest lucru devine tot mai evident, cei care muncesc nemaivrand sa plateasca pentru electoratul imbecilizat de Antene al USL!

    • Marian,

      Scuza-ma ca-ti spun: esti naiv. Retelele de socializare nu au nici un efect. Elitele urbane si clasa de mijloc de care vorbeste si autorul, cei care suntem educati, lucram in multinationale si avem salarii ok nu facem nimic ca si grup pentru a misca tara asta inainte. 90% dintre noi astia care ne pretindem elite si clasa de mijloc nu mergem la vot. Asta e problema.
      Degeaba stam si infierbantam netul daca atunci cand vine ziua votului mergem in weekend la munte sau pe litoral si ne spunem: „ce rost are sa ma duc la vot ca oricum toti sunt hoti”. Asta e, ne meritam soarta.
      Suntem vreo 20% din populatia Romaniei care ne putem considera elite si clasa de mijloc dar exact astia 20% nu mergem la vot. Si cine voteaza? Pensionarii, bugetarii si cei din mediul rural. Cu cine crezi ca voteaza aia? Te mai miri de ce USL va avea 60%? Pai cine le promite salarii si pensii mai mari spre deosebire de PDL care le-a taiat si din salarii si pensii? Calculul e simplu.
      Eu unul tot PDL o sa votez, tinanadu-ma de nas asa cum zice autorul, desi sper in sinea mea sa-i mai debarce pe Berceanu (am auzit ca nu mai candideaza) pe Udrea (cica vrea sa faca un copil) pe Videanu (parca nici el nu mai candideaza, nu?) samd. Pe Boc oricum l-au trimis la Cluj. Ar mai ramane Blaga din garda veche, cel mai vizibil si poate nu e rau ca ramane el. In rest astept sa promoveze mai mult oameni ca MRU, Cristi Preda, Monica Macovei, Sever Voinescu, TRU, Lazaroiu samd. Daca vor face asa ii votez fara sa ma tin de nas.

  7. Prea multa tensiune…

    Lasati-o mai moale.

    Pana la urma, cu toate excesele, guvernarea Nastase din 2000-2004 a contribuit la intrarea in UE, a dus tara inainte.

    Astfel de mesaje nu fac decat sa transmita mesaje ale PDL-ului, de raliere in spatele „singurului” partid pro-democratie din Romania.

    Si eu sustin PDL-ul, dar dati-o-ncolo de treaba! Nu vine apocalipsa in 2012!
    La fel ne-a trecut glontul pe langa ureche si in 2009.
    M-am saturat.

  8. ce uita sa spuna domnul Papahagi:
    – primul lucru pe care l-a facut guvernul Boc a fost sa schimbe toti prefectii si subprefectii. de altfel, prefectii schimbati au dat in judecata guvernul Boc si au castigat.
    – legea electorala proaspta adoptata a fost sustinuta de Basescu si PDL pana in momentul in care a fost vizibil ca PDL va pierde alegerile.
    – TVR a fost politizata de catre PDL. ziaristul incomod schimbat era Mircea Marian? he he he.
    – vorbind de violenta de limbaj, nu se aminteste ca ea este comuna si USL si PDL si presedintelui.
    – in Franta o singura centrala va fi dezafectata, cea mai veche, parca de vreo 30 de ani.
    – vorbind despre libertatea presei, poate mai citim si EVZ, si Romania Libera, poate ne mai uitam si la B1 si TVR. vom observa acolo aceasi libertate a presei ca in trustul Intact, aceasi apetenta spre tusa groasa, inclusiv la deontologul Mircea Marian.
    ma intreb cum autorul poate sa deosebeasca intre PDL si USL, in afara faptului ca PDL a facut iar USL, spune dansul, a pus drobul de sare pe soba.

    despre vanzarea Romaniei rusilor, hai sa fim seriosi, nici macar aia care au crezut gogorita asta in 2009 nu o mai cred acum.

    eu am o singura concluzie: domnului Papahagi ii este teama. teama de democratie. nu putem sa lasam frica sa ne dicteze iar noi in timpul asta sa stam cu mainile in san. daca USL vrea sa faca tot ce banuieste domnul Papahagi, sa faca tocmai ce a facut PDL, trebuie sa luptam ca acest lucru sa nu se intample. iar lupta cu sloganuri infantile de genul fugiti, vin comunistii, rusii, hrebenciucii nu ne vor duce nicaieri altundeva decat intr-un cerc vicios.

  9. E clar ca ne indreptam spre dictatura cu partid unic USL.
    O sa fie amuzant cand or sa se trezeasca PNL-istii de rand , care se cred foarte de dreapta, si unii poate chiar sant.Deocamdata sant prea intetosati de ura, dar dupa ce o sa scape si de Basescu(poate nu anul asta, dar in 2013 sigur) or sa se gaseasca in fata altui dusman.

  10. dl papahagi ne indeamna sa votam : un infractor politic precum roberta anastase, o traseista corupta pina-n maduva oaselor precum elena udrea, un spagar de talie internationala platit cu milioane de euro de la bugetul de stat precum valeriu stoica, un presedinte instabil si vesnic deranjat psiho-somatic precum traian basescu, un jurist de 20 de ori neconstitutional precum emil boc

    sau un teolog care a folosit functie de ministru pentru avantaje personale babane si pentru politizarea mae, precum baconschi? despre donatiile babane si bmw-urile scumpe de la fundatia crestin democrata pe care o conduceti cu dl baconschi, pe cind dle papahagi?

    usl nu-i vreo lumina. dar e necesara schimbarea unui regim profund corupt, asa cum a fost necesara si in 2004. aceste alternante ne garanteaza noua ca democratia spala periodic zoaiele imbuibate din politica romaneasca

    ps : cind va declarati de dreapta si anti-comunist, anti-socialist, va referiti si la relatiile (mult prea ne) ortodoxe cu Savastie Bastovoi, emisarul cu haine preotesti al Kremlinului?

    • E clasicul mesaj negativ, gen „pai cum sa votez cu x y z, ca ia uite la ei”. Si e un mesaj inselator.
      Haideti si incercati sa formulati un mesaj pozitiv (trebuie sa existe unul, daca l-ati formulat pe cel negativ). Incercati sa explicati cu subiect si predicat ca e bine sa-i votam pe astia de acum, pentru ca… si adaugati argumentele.
      Exact, v-ati prins – e seceta de argumente pozitive, de genul program economic coerent, ideologie, planuri progresiste pentru Romania, si orice mai vreti din aceasta categorie.
      Pai si atunci? Presupunind ca am spus suficient, in speranta ca nu e nevoie sa ilustrez cu scheme, va las sa faceti acest micut efort intelectual. Eu sper, doar, ca vor fi tot mai multi cei care-l vor face.

  11. am citit articolul doar pentru ca am fost atras de nume, Papahagi. Asteptarile nu mi-au fost inselate. Nu total. Pot fi de acord cu premisele dar concluziile nu le impartasesc.

  12. oameni buni, e dureros sa asisti la atata nerusinare; incredibila revolta in fata alternantei politice si mai ales in fata unor initiative care au fost ridicate la rang de „lege” de PDL si de presedintele Basescu. propagandismul asta ieftin si demagogia, ipocrizia si nesimtirea, astea-s singurele adjective care pot fi atribuite PDL-ului urmare anilor in care a fost la guvernare. USL-ul nu e garantia binelui sau a cinstei, e doar o forma a sperantei, cum si PDL-ul a fost o forma a sperantei in 2004. resemnati-va si munciti pt reconstructia unei imagini bazate pe realitati; nu prin schimbarea siglei electorale si nici prin aritcole denigratoare nu veti reusi sa va reabilitati.

  13. Observ ca retorica „PDL e dreapta democratica” nu se lasa dusa. Din punct de vedere argumentativ, articolul nu poate fi decat o reiterare, in cel mai bun caz, sau o flasnetare, in cel mai rau, a unor formule trunchiate, tocite, sleite. Sa le analizam punctual.

    1. Este nu altfel decat firesc ca administratia Boc-Ungureanu sa fie inlocuita de cea USL. Secretarii de stat si prefectii reprezinta pozitii-cheie in aplicarea noilor politici, puncte de inflexiune ale administratiei, functii politice importante. Un ministru nou are o viziune noua si se bazeaza pe o echipa pentru a o aplica. „La vremuri noi, tot noi” nu tine.

    2. Presa romaneasca e atomizata, ca societatea romaneasca. Mai mult, taberele in media exista de cand lumea si in toata lumea. Trustul Intact are in contraparte conglomeratul EVZ, Romania Libera, B1, Digi, hotnews etc. Aici nu e neaparat vorba de opinie platita, de imoralitate, cat e vorba de optiune. Robert Turcescu a fost de curand caracterizat ca „apropiat al PDL” chiar de membri ai PDL.

    3. De altfel, chiar Fundatia Crestin-Democrata este un ong apropiat PDL, alaturi de Institutul de Studii Populare (cu membri marcanti ai partidului „verde”) si Fundatia Konrad Adenauer a crestin-democratilor germani. Astfel, chiar si societatea civila isi exprima optiuni politice. N-are rost sa ne prefacem puritani si sa aplicam, mereu ipocriti, dublul standard.

    4. Pentru comunism si neocomunism, ar fi interesanta o lista a fostilor membri FSN, marcanti politicieni ai partidelor actuale. As putea sa fac prinsoare ca stanga originala a PSD si dreapta prezumtiva a PDL si-i impart fara rest. Calitatea de utc-isti de seama, de perspectiva chiar, a fostilor prim-ministri Boc si Ungureanu intregesc peisajul. Din nou, dublul standard.

    5. Nu inteleg cum e benefica inlocuirea unei cvasi-dependente (impartasita la nivel european) de gazele rusesti cu acceptarea exploatarii Chevron, realizata cu mijloace distructive chiar la noi in ograda. Discursul lui Obama de la Starea Natiunii, care afirma ferm initierea unei noi strategii energetice, de aceasta data ecologica, a ramas valabil doar pe teren american. Ecologia nu e apanajul stangii, e o preocupare a celor care inteleg riscurile si pot urmari consecintele exploatarilor axate doar pe profit imediat, maximal.

    6. Accentele tentaculare pretinse noii guvernari sunt revansarde. PSD a creat ideea de partid-stat in democratia romaneasca, PDL a dus-o pe cel mai inalte culmi. Teama acum vizeaza doar faptul ca intreaga caracatita nu mai e a lor. Ii inteleg. Au muncit mult sa puna la punct sistemul si chiar acum, cand se pregateau pentru cea mai importanta misiune a sa, recastigarea alegerilor in pofida sustinerii publice de 15%, le-a fugit pamantul de sub picioare. Cine sapa groapa altuia…

    7. Eterna reintoarcere, purtata pe urmele lui Mircea Eliade si adaptata contextului politic actual, mi se pare o farsa. Din pacate pentru discursul retrograd al sustinatorilor presedintelui, nu mai suntem in anii ’90. Nu mai suntem nici in anii „noului mileniu”. Suntem intr-o perioada caracterizata de instabilitate si tocmai am depasit perioada labilitatii. Cu putina sansa si un program coerent, USL le va trece pe ambele ca note de subsol.

    8. Despre agresivitate s-a exprimat deja, cu rost, licurg. Nu trebuie sa uitam ca parlamentarii reprezinta cetatenii, iar circul si scandalul reprezinta in continuare mijloace preferate de exprimare in societatea romaneasca. Nu pentru toti cetatenii, deci nu pentru toti politicienii.

  14. De acord cu dumneavoastra pana la asimilarea ecologismului cu comunismul si dependenta de Rusia.

    Si un film alb-negru are mai multe nuante decat viziunea dumneavoastra. Adica nu exista decat doua optiuni: gaze de sist sau dependenta de Rusia; ecologismul sau independenta energetica, samd. Ma scuzati, dar prefer sa luam lucrurile un pic mai cumpanit si sa respectam cat de cat complexitatea problemelor economice si energetice cu care ne confruntam.

    • Ecologismul la ora aceasa e inca un ideal greu de atins. Sigur ca aceasta este directia spre care trebuie sa tindem, dar nu se poate atinge peste noapte. Mai mult, pentru a obtine energie „curata” la preturi si randamente rezonabile, e nevoie de investitii foarte mari. De unde acesti bani?

      Pana una-alta, gazele naturale sunt cea mai ecologica solutie din tot spectrul combustibililor fosili. Un pas important spre ecologism ar fi inlocuirea centralelor pe carbune cu termocentrale.

      Am putea sa lasam companii, fie ele si straine, sa exploreze si eventual sa exploateze (daca au ce, ca inca nu stim, nu vrem sa stim ce si cat avem de fapt) rezervele noastre de gaze, si sa plateasca redevente statului roman, plus impozite pe profit, plus sa creeze locuri de muna. Companiile straine (americane) au acces le tehnologie la care noi inca nici nu visam.

      Dar nu, noi suntem mai destepti, mai curati, mai patrioti, noi nu dorim sa exploatam gazele noastre „murdare”. Noi nu dorim nici macar sa exploram (inainte sa avem ce exploata) rezervele de gaze de sist. Asa ca implicit alegem sa depindem in continuare de gazul rusesc. Preferam sa alimentam cu profit companiile ruse, si in plus sa depindem din punct de vedere politic de Rusia. Toate acestea in numele acestui ideal al ecologismului.

  15. Alternativele pe care ni le pune in fata dl.Papahagi nu-mi plac, nu-mi convin. Regula lui „tertium non datur” nu-si are rostul aici. Ce-ar fi totusi de facut ? Avand in vedere ca ideea unei noi constructii politice – „Alba ca zapada”sau „Noua republica” – nu pare a se fi concretizat, optiunea e desigur dificila. Eu va propun altceva : hai sa profitam de actuala Lege Electorala, sa-i vedem si partile bune. Prin eliminarea „pragului electoral” sansa accederii in parlament a candidatilor independenti devine posibila. Ce-ar fi daca in colegiile unde partidele actuale, total discreditate in ochii alegatorilor inteligenti, educati si fara interese materiale personale, s-ar prezenta la alegeri candidati independenti, cu un parcurs de viata respectabil, cu realizari recunoscute de catre potentialii alegatori, ma gandesc la realizari in domeniul profesional,public, in cultura, afaceri, cu notorietate. Stiu, mai trebuie si curaj, rezistenta la presiune, zeflemea, pesimism. Ce ziceti, mai gasim astfel de oameni in Romania ?

  16. pot fi de acord ca exista o tentatie mai puternica in PSD/USL decat in PDL pentru oligarhie si ceea ce poate fi numit „boierism” – desi e discutabil avand in vedere tocmai mobilitatea crescuta a elitelor politice romanesti – dar a pretinde ca USL este coerent si puternic pentru o structurare a regimului in mod oligarhic, sprijinindu-se in mod explicit si constient pe aliante cu forte estice (ar trebui poate precizat care sunt alea ca sa putem discuta serios, pentru ca asa nebuloasa „Rusia” e o gluma de argument) este o exagerare grosiera.
    Nu domnule Papahagi daca exista o cauza principala a oligarhizarii aceasta nu este nici vointa unor machiavelici USL-isti si nici a „mamei Rusia” sau China sau mai stiu eu cine, este societatea romaneasca. Iar faptul ca este societatea romaneasca este demonstrat de felul in care a guvernat PDL-ul, de felul in care a reusit atat de putin sa faca reforme reale, de felul in care a cazut de la guvernare, etc. Nu putem sa sustinem tot timpul ca „dusmanii externi” si „aliatii lor din interior : socialistii, etc.” sunt de vina, societatea romaneasca este pana la urma cauza, iar incercarea de depasi acest blocaj cu fundamente prea puternice prin strategii politice machiavelice se intoarce pana la urma impotriva reformei si occidentalizarii insasi…
    Sa nu veniti sa imi spuneti ca PDL-ul era un partid occidentalist si USL-ul unul pro-est…PDL-ul a putut fi manipulat de Traian Basescu doar pentru ca a crezut ca poate castiga electoral jucand cartea justitiei si a modernizarii. Cum insa a facut-o extrem de duplicitar iar societatea nu l-a sustinut a abandonat proiectul prin spargere si plecare la USL. Cum sa votez in aceste conditii cu PDL-ul? probabil ca va imaginati ca in acest fel vom sustine viziunea occidentalizanta, insa e evident ca vom sustine o alta varianta de oligarhizare…de ce sa nu votez cu un curent nou care sa sustina explicit statul de drept si sa explice mai bine si mai convingator de ce cetateanul simplu poate beneficia de occidentalizare?

    • @Sabin,

      Si cum sustine USL statul de drept? Mergand la instante in gasca ca sa-si apere arestatii corupti de procurori si judecatori? Sau prin declaratii ca a lui Corlatean ca procurorul din cazul Nastase ar trebui arestat? Sau prin intentia declarata a lui Ponta ca numirile procurorului general si al celui de la DNA sa se faca din nou de catre CSM care e mai degraba un sindicat decat un organism de control?
      Sunt de acord ca autorul exagereaza si e vadit subiectiv sustinand cauza PDL-ului dar tu cu snoavele tale esti de-a dreptu hilar. Auzi, cica USL sustine statul de drept. Hai c-am ras cu pofta.
      In alta ordine de idei as mai spune ca Ponta saracu e si fraier. Si el ca MRU e inca prea tanar si naiv pt jocul politic. Eu in locul lui as face tot ce pot sa vad ca Nastase va fi condamnat definitv. Altfel daca Nastase va fi achitat devine o problema de timp pana cand Ponta va fi aruncat ca o masea stricata si Nastase se va intoarce pe cai mari ca sef al PSD, premier sau chiar presedinte.

      • Da,draga Adi,orice procuror care fabrica probe (Dolari tipariti in 2006 pentru o presupusa mita din 2003),nu are loc in tagma profesionala ci in Puscarie.
        Asta se intimpla oriunde in lume,cind un procuror cu misiunea de a-l infunda,pe un presupus infractor,fabrica Probe.

  17. Enervanta aceasta abordare vulgara si inepta care reduce discutia la optiunea pentru unul sau altul dintre oamenii politici romani. Dupa ce ai vizionat toata fauna politica romaneasca ramai numai cu intrebari. Cum se face ca pe scena politica apar numai derbedei si neispraviti? Ce trebuie schimbat in legislatie si proceduri pentru a facilita accesul competentei in fruntea comunitatilor? De ce sunt obligat eu sa aleg intre Ponta, Basescu, Udrea, Videanu, Nastase,Hrebenciuc, Voiculescu,etc.?

  18. Cu tot respectul pe care il port dlui Papahagi, analiza este corecta dar solutia profund gresita. Nu se poate da votul unui partid (PDL) care are capatat aceleasi metehne cu cei de la PSD. Nu pot fi votati politicieni care au abuzat pe o scara masiva banii si functiile publice precum dna Udrea, dl Berceanu, dl Blaga, dl Videanu, etc. Mi-e teama ca PDL este patat pt totdeauna.

  19. Sunteti de o luciditate teribila cand observati maniera tentaculara a instalarii USL la putere, dar dovediti o ignoranta absurda cand gasiti ca stanga occidentala, antimilitarista si ecologista sau mai stiu eu cum, e si comunista, si promoscovita sau pro-Putin sau Dumnezeu mai stie cum. :)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Adrian Papahagi
Adrian Papahagi
Conferențiar la Facultatea de Litere a Universității Babeș-Bolyai din Cluj. Doctorat la Universitatea Paris IV-Sorbonne, stagii doctorale și post-doctorale la Londra, Oxford, New Europe College-București. Membru al asociației M10.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro