sâmbătă, noiembrie 27, 2021

Mocnește ceva la TVR

De la anunțul președintelui-director general Săftoiu privind concedierea a 1000 de angajați, la televiziunea publică mocnește revolta. Sindicatele se jură că nu vor ceda un centimetru din teritoriul câștigat și apărat de zeci de ani, adică drepturi sindicale imuabile și niciun om dat afară. ”Am cerut actualei administraţii ca, înainte să ne ceară nouă să ne sacrificăm pentru a salva TVR, toţi cei care erau în poziţii de redactori-şefi, directori să fie destituiţi şi daţi afară. S-ar face dreptate, pentru că ei sunt principalii responsabili pentru catastrofa financiară a TVR”, a precizat Dragoş Bocănaciu, șeful SPUS. Eșalonarea salariilor compensatorii pe mai mulți ani iese din discuție. Dacă se va ajunge aici. Planul de restructurare cu 10 departamente pus recent pe Intranetul instituției nu inspiră încredere.”L-au încropit niște zevzeci care se pricep la televiziune cât mă pricep eu la avioane”, zice un sindicalist. Comunicatele oficiale ale SRTV transmit ipocrit ”satisfacția” conducerii în negocierile, deocamdată eșuate, cu sindicatele. Pe coridoarele televiziunii centrale și teritoriale, la București, la Iași, la Cluj, Timișoara sau Craiova, pălmașii pun întrebări îngrijorate și totodată pline de reproș: au renunțat membrii Consiliului de Administrație la indemnizațiile grase (25% din cea a PDG de peste 150 milioane de lei vechi) și la contractele cu TVR aducătoare de venituri pentru ei și familiile lor, se mai taie oare din schema lărgită de directori, șefi și șefuleți, toți primind pe lângă salariu indemnizații care umflă cheltuielile de personal? Întrebările sunt îndreptățile. Conform site-ului TVR în prezent există peste 30 de directori, peste 20 de redactori șefi, mai bine de 60 de șefi de serviciu și coordonatori, plus cei 14 membri ai consiliului de administrație în vârf cu președintele-director general, numiți politic. Tocmai de aceea oamenii suspectează criterii politice și nu profesionale în ”curățenia mare” preconizată de o conducere cu mai ample abilități într-ale propagandei decât într-ale jurnalismului de televiziune.

Concedierile colective de acum amintesc de o încercare nereușită de pe vremea președintelui TVR Cristian Hadjiculea, care a îndrăznit să ia o măsură de acest fel, cu salarii compensatorii și cu un act care să ateste voința părților. Toți cei care au plecat atunci, cu minuscule excepții, s-au întors cu o hotărâre judecătorească în dinți, ba, mai mult, unii nici n-au mai restituit plățile compensatorii. În teorie, toată lumea e de acord că trebuie făcut ceva, că e prea multă lume pe metru pătrat în TVR, față de performanțele obținute. În realitate, membrii consiliului de administrație își folosesc influența să își păstreze acoliții. De criterii serioase nici vorbă.

Desființarea TVR Info și preconizata oprire a emisiei TVR Cultural nu au legătură cu concedierile. Și nici cu economiile necesare. Angajații TVR, inclusiv cei ai studiourilor teritoriale, au contract de muncă pe perioadă nedeterminată cu SRTV, conform legislației muncii, iar nu cu un canal anume. Același angajat poate lucra pentru un canal sau pentru mai multe și pentru oricâte emisiuni. Dar asta ține și de dotarea tehnică, fiindcă degeaba e cineva capabil, dacă nu i se dă cameră de luat vederi, montaj, studio etc. Iar resursele se împart de șefi agreați politic, grilele de program se fac de șefi agreați politic. Concluziile se impun. Astfel, se poate spune că azi puterea uselistă are mai multe canale de exprimare oficială decât oricând: televiziunea publică, Antena 3 (adiacent restul Antenelor) și RTV. Bravos, națiune!

Dacă e să privim argumentul audienței și al costurilor, o analiză corectă arată că la TVR Cultural erau mici și una și cealaltă, canalul consumând doar 1,5% din bugetul anual. Dar TVR Cultural oferea răspunsul la una din misiunile televiziunii publice, cât și un echilibru necesar în peisajul dominat de vulgaritate și senzaționalism al televiziunilor comerciale. Nu este indiferent nici că s-a desfiinţat TVR Info. Aceste măsuri nu sunt strategice, ci sunt luate de azi pe mâine. O viziune pe termen mediu sau lung ar spune cum va evolua televiziunea publică din România în următorii 10-20 de ani. De fapt, suntem în faţa unor măsuri de criză care ar putea rezolva, poate pe moment, problemele. O adevărată  strategie ar trebui să aibă în vedere faptul că în lumea mediatică nu există nimic mai important, mai prețios, decât informaţia. Și cultura, înțeleasă în sensul ei complex. Prin faptul că au desfiinţat un post care oferea știri minut de minut, apoi urmează să suspende și TVR Cultural, cei care au făcut-o demonstrează că nu dau doi bani nici pe informaţie, nici pe cultură. Strategie nu înseamnă numai tăieri, restrângeri, ci și capacitatea de stabili linii de dezvoltare, creativitate, înțelegerea amplă a contextului tehnologic și mediatic actual. Felul cum s-a procedat cu TVR Interactiv nu arată nicio competență în acest sens. Poate la afaceri să fie mai pricepuți. Ziarul ”Curentul” suspectează actuala conducere că pregătește ”un tun imobiliar”, prin vânzarea sediului SRTV din Calea Dorobanți, râvnită de clienții politici. Dacă nu, are tata grijă! Tocmai se anunță că guvernul Ponta acordă televiziunii o suplimentare de 66 milione lei la buget, din care o bună parte merge la Societatea Națională de Radiocomunicații, monopol de stat, pentru transmisie. Figura se cheamă trecerea banilor publici dintr-un buzunar într-altul și se practică de zeci de ani.

P.S. Aflăm din presa cotidiană că se află pe rolul instanței o plângere a PDL împotriva măsurii de excludere ilegală a reprezentanților săi din consiliul de administrație. Dacă acțiunea se va admite în 12 septembrie, atunci toate deciziile CA vor fi lovite de nulitate.

Articol apărut și în revista 22

Distribuie acest articol

9 COMENTARII

  1. Sa fiu sincer, eu as privatiza TVR , ideea de televiziune de stat e una primitiva si desueta. Oare si in SUA o fi existand TV SUA???

    • Exista. E vorba despre PBS, adica Public Broadcasting Service, o retea cuprinzand 354 posturi de televiziune, raspandite pe intreg teritoriul SUA. Cat despre „primitivismul” ideii de televiziune publica (nu de stat, cum eronat scrieti), cat de primitive sunt urmatoarele televiziuni publice din lumea larga ? BBC, ZDF, RTVE, RAI, CBC (Canada), ABC (Australia), France Television, RTBF, DUNA TV, TV Polska, iar insiruirea poate continua mult si bine, cu aproape toate tarile de pe toate continentele. E suficienta o cautare pe Google si oricine se poate lamuri.

      • Argumente pentru TV de stat pot fi, dar daca ne uitam doar la taxa radio-tv (80 lei), acelasi cost ca un pachet internet+cablu+telefonie, TVR nu isi justifica existenta.

  2. @ Brindusa Armanca

    Problema TVR este banală, se încearcă concurenţa televiziunilor comerciale prin programe pe un segment „sub-cultular”, ca să spun aşa, şi se fac spectacole de divertisment construite megaloman, cu desfăşurări uriaşe de materiale şi personal.

    Televiziunea Română ar trebui să acopere sfera ştirilor cu sursă oficială (respectiv să reflecte activitatea şi punctul de vedere al instituţiilor), programele de educaţie şi ştiinţă, actul cultural.

    Şi eu sufăr că TVR Cultural are probleme, preferam renunţarea la TVR 2 şi 3 la un loc. Ba aş fi avut nişte soluţii pentru TVR Cultural de producţie de calitate cu bani foarte puţini… dar cine să mă asculte pe mine?

  3. TVR nu se adreseaza consumatorului de ProTV sau mai stiu eu ce antene… TVR se adreseaza cetateanului, in general. TOATE tarile au o televiziune PUBLICA. Nici o tara in afara de a noastra NU masoara audienta televiziunii publice (care se face si in functie de incasarile din publicitate!) De exemplu, BBC are peste 18.000 de angajati… Calitatea implica si costuri! Atit doar ca azi costurile mult umflate de cei ce au drept de semnatura in TVR sunt platite de angajati…

  4. TvR INFO ar fi avut toate ingredientele de a deveni cea mai buna televiziune de stiri din Romania (echipamente si oameni). Dar face concurenta antenelor deci trebuia desfiintat.
    Mai bine de jumatate din membrii CA au in CV ceva legat de trustul intact, si acum vad si o stire cu privire la posibila numire in functia de director a Gabrielei Vranceanu Firea Pandele.
    Unul din consilierii lui Saftoiu (Zgabercea ot Constanta) e in conflict de interese, el fiind proprietarul unor echipamente profesionale pe care le poate inchiria mai usor daca dispare tvr.
    Si protv si antenele au fost iertate de datorii de vreo doua ori fiecare…
    TvR a fost o feuda pt fiecare guvern de dupa decembrie 89. Fiecare PDG a venit cu oamenii lui, pe care nu i-a mai luat cu el cand a plecat. Asa s-a ajuns la peste 3000…
    Si ca picanterie: despre celalalt consilier al lui Saftoiu, Andras Demeter Istvan, se spune ca in 90 (sau pe atunci) a dat jos tricolorul de pe statuia lui Avram Iancu din Tg Mures si l-a calcat in picioare. Asta ar explica oarecum disparitia TvR Cultural.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Opinie-răspuns la opinia vicepreședintelui PSD: putem aboli cota unică, dar cu asta ce-am rezolvat?

Percep opinia prezentată zilele trecute în ZF de dl. Sorin Grindeanu, vicepreședintele PSD, ca o binevenită deschidere la dialog privind oportunitatea renunțării...

In chestiunea scandalului MTR, despre toleranta si corectitudine politica

Nu se mai termina povestea cu MTR. Unii vor sa vada nu stiu ce film tezist, din acelea cu tema corecta politic la care...

Echipa câştigătoare a Preşedintelui Iohannis

La un an de la alegerile parlamentare, România are, în fine, o echipă câştigătoare : alianţa  social-liberală  şi-a definitivat lista de miniştri...

De-democratizarea regimului politic din România. Interviu cu politologul Alexandru Gussi

Președintele l-a desemnat pe Nicolae Ciucă din nou ca premier, după o criză politică îndelungată. Cum s-a ajuns la această criză și...

De ce s-a întâmplat ce s-a întâmplat în ultimele luni în România

Cele mai vizibile probleme din ultimele luni în România au ținut de 3 crize – criza în sănătate (Valul 4 de Covid...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro