sâmbătă, octombrie 16, 2021

Multumim, Daniel Funeriu!

Daniel Funeriu a reprezentat o sansa uriasa pentru invatamantul romanesc. A avut cel putin trei atuuri incontestabile: n-a fost prizonierul grupurilor de interese ilegitime care au asigurat functionarea fabricilor de diplome universitare si de bacalaureat, a trait si muncit multi ani in lumea universitara si de cercetare din Franta, Anglia, Japonia, America si Germania, cunoscand la sursa cum functioneaza  invatamantul superior si cercetarea stiintifica performante  si a fost vicepresedintele Comisiei Prezidentiale pentru Educatie, condusa de Mircea Miclea.

Cu aceste trei atuuri a reusit sa construiasca si sa treaca prin asumarea raspunderii si prin confirmarea Curtii Constitutionale o Lege a Educatiei Nationale care sa creioneze drumul de urmat pentru punerea in valoarea a resursei inepuizabile a oricarei natiuni: resursa umana.

La vremea respectiva, intrarea in vigoare a Legii Educatiei Nationale a parut aproape un miracol.

Rezistenta uriasa a clanurilor universitare, sabotarea legii si refugierea in chichite si artificii juridice, face ca drumul de la Lege la implementarea ei sa fie lung si anevoios.  Este nevoie si de o masa critica a oamenilor de caracter si de valoare care sa cucereasca puterea in casa lor, in universitati. Fara aceasta optiune, toate oportunitatile si deschiderile produse de Lege nu vor avea mare efect.

Daniel Funeriu a fost primul ministru care a avut curajul sa ridice valul mistificarii, ipocriziei si minciunii care acoperea examenul de Bacalaureat. Am vazut cu totii fata hada a minciunii si compromisului, interesele ilegitime, care au impins-o pe Ecaterina Andronescu pana la ridicolul propunerii unui proiect de lege care sa permita accesul in universitati pentru elevii fara bacalaureat.

Nu e cazul si momentul unui bilant exhaustiv. Exista si multe lucruri care ar fi accelerat mersul reformei, o mai atenta verificare si control asupra modului in care se respecta legea, o accelerare a inlocuirii cadrului curricular, etc.

Reusitele si realizarile ministrului Funeriu sunt mult peste neimplinirile inerente unui proces asa de complicat.

Probabil nu vom afla niciodata sacrificiile umane, in plan familial si profesional, pe care Daniel Funeriu a trebuit sa le aduca drept ofranda pentru punerea in opera a acestui proces.

In speranta ca va ramane aproape procesului de modernizare a educatiei, cercetarii si formarii profesionale, de ce nu, in calitate de consilier prezidential, nu ne ramane decat sa-i spunem:

Multumim, Daniel Funeriu!

Prof. Stefan Vlaston

Presedinte Aociatia EDU CER, Educatie si Cercetare

Distribuie acest articol

42 COMENTARII

  1. Da! A fost cel mai bun ministru al educatiei dupa 90. De la bun inceput am crezut si mi-am pus sperante in el din motivele invocate de Stefan: venea din afara ‘sistemului’, scolit in vest cu CV stiintific impecabil.

    I-am si spus asta. L-am sustinut puternic pentru promovarea LEN. L-am criticat ulterior pentru ca am avut impresia ca e sovelnic in aplicare LEN si risca sa cada in plasa noilor grupuri de putere (gasti daca vreti), lucru care din pacate cred ca s-a intimplat: in jurul borcanului cu miere al puterii multi graviteaza.

    Dar … ‘all in all’ a fost cel mai bun ministru al educatiei pe care l-am avut post 89.

    Ma cam ingrozesc la ce ma gindesc ca o sa vina in viitorul apropriat. Reintoarcea la ‘sistem’. Daniel Funeriu nu l-a lichidat.

    Ramas bun si un gind bun Daniel Funeriu!
    Gigel Militaru

  2. Serios? Exista oamenii care ii aduc un elogiu lui Daniel Funeriu?
    Acel ministru care vordea despre inlocuirea manualelor cu paginile de internet intr-o Romania unde copiii fac 15 km ca sa ajunga la scoala???

    • Draga domnisoara/doamna Sonia,
      Personal va multumesc pentru timpul, atentia si contributia aduse acestui subiect. Sunteti exemplul perfect pentru opozantii domnului Funeriu. Va sustin impotriva celor care pun la indoiala capacitatea dumneavoastra de a analiza munca si viziunea unui ministru al invatamantului doar pentru ca in cateva randuri scrise ati reusit sa faceti un numar considerabil de greseli. Iata probabil cauzele a trei dintre cele mai observate greseli ale dumneavoastra:
      1. „Exista oamenii care ii aduc un elogiu” – tasta ‘i’ a ramas blocata, oamenii vor intelege oricum ideea, nu trebuie reverificat ceea ce se scrie pe internet ca doar nu suntem la examen oameni buni!
      2. „Dimitrie Gusti.. fondatorul Scolii Ardelene sau ceva asa” – cred ca e doar un protest impotriva inlocuirii cartilor cu pagini de internet ca http://ro.wikipedia.org/wiki/Dimitrie_Gusti. Cartile sunt mai bune! Daca le cumperi, le poti expune in niste biblioteci personale foarte frumoase si te poti mandri cu ele … cu o pagina de internet de la wiki ce sa faci?!?!?
      3. „Realy” – asa e trendy, sa mai folosim cate un cuvant englez cu spelingul adus spre romana. Deci pur si simplu nu e la moda „really” sau „spelling”!
      Semnat:
      un elev de nota 7 la limba romana, 5 la engleza care nu a copiat, nu a facut „cadouri” profesorilor si nu a luat ore suplimentare.

    • draga doamna/dra Sonia, evident lider de sindicat din educatie! CATI copii fac 15 km????? ii tinem pe toti in urma pt. ca INCA nu s-au putut rezolva probleme de transport la Vascauti?

  3. Serios, chiar nu pot sa cred!!! Vorbiti despre Daniel Funeriu de parca ar fi.. nu stiu.. un nou Dimitrie Gusti.. fondatorul Scolii Ardelene sau ceva asa… Realy??

      • Pentru ca, daca ar fi fost Funeriu ministru atunci cand a terminat d-na „realy” cu un singur l mai mult ca sigur ca nu ar fi promovat.

        • Totuşi ….

          E o diferenţă imensă între a admite că învăţământul e în …. şi a face acelaşi învăţământ performant. Adică util pentru elevi şi pentru societate în ansamblul ei.

          La prima fază nu era necesară decât independenţa şi un minim de coloană vertebrală.
          La a doua ar fi nevoie de competenţă la superlativ şi de susţinere politică pe termen lung. Mai lung de patru ani.

          Nu neg necesitatea a ce a făcut, dar să nu exagerăm.
          Nu s-a pus preţ pe capul lui.
          Nu s-au apucat loazele plus părinţii de loaze plus clanurile universitare să-i răpească familia.
          Nici măcar nu cred că a rămas fără bani de întreţinere.

          Mă tem că totul se va bloca aici şi nu vom vedea faultate fabricile de diplome şi nici adaptarea şcolii la cerinţele pieţei muncii.
          Fără reforme reale bacul lui Funeriu e egal cu zero.

          Dacă nu vor urma schimbările necesare în loc de analfabeţi / muncitori superieftini cu diplomă vom avea analfabeţi / muncitori superieftini fără diplomă.
          Atât.

  4. Pentru mine reforma in sanatate a insemnat o mostra de „moment zero” al reformei in invatamint.

    Asa da ! In toate ministerele ar trebui sa inceapa reformele cu un „moment zero” similar.

    Multumim D-le Ministru Danel Funeriu si va mai asteptam !

  5. Ministeriatul D-lui Funeriu reprezinta o mostra de „moment zero” al reformei in invatamint.

    Asa da !

    In toate ministerele ar trebui sa inceapa reformele cu un „moment zero” similar.

    Multumim D-le Ministru Danel Funeriu si va mai asteptam !

  6. Domnule ministru Funeriu ,pentru curajul dumneavoastra de a ridica” covorul” de pe sistemul educatiei ca sa se vada gunoiul de dedesubt , pentru perseverenta cu care ati muncit pentru a va atinge scopul ,eu va multumesc ,asa cum ii multumesc si d-lui prim ministru Boc .Sunteti tanar si calitatile dvs. va recomanda pentru a juca un rol important in viitor.MULTUMESC!

  7. Intrebarea e: care sunt cei 7 care au parasit administratia prezidentiala ca sa fie angajat?
    Ca la fraierii din educatie nu se poate altfel.
    Sau o fi luat locul unuia din tinerii invitati de Presedinte la concurs….

    Partea proasta nu e atat ca a plecat (si asa nu mai facea nimic in ultima vreme), ci cate putea sa faca daca avea curaj si se gandea cu adevarat la educatia din Romania si nu la el si viitorul lui politic.

    Iata ce a iesit la votul din departament la noi (director = persoana dovedita de mine ca a facut concurenta neloiala propriei universitati; in consiliu= persoane care nu au scris nimic in ultimul cincinal si asistenti nerelevanti, dar foarte docili la ce li se spune). Cu puterea absoluta in mana unor corupti profund (rectorul ne-a transmis un mail ca va elimina perdelele de la cabinele de votare pentru ca a aflat ca sunt amenintate cadre didactice si studenti si li se cere sa fotografieze cu telefonul buletinul de vot dupa votare!) nu vad viitor, in conditiile puterii absolute acordata departamentului.
    La noi, singura salvare mai poate fi Legea Educatiei, varianta Andronescu. E proasta, dar actuala e mult mai periculoasa daca functiile de conducere incap pe mana unor corupti.

    Si ce simplu era totul, daca stabilea criterii minimale de valoare pentru ocuparea functiilor de conducere.
    Ce putea pati ministrul daca facea asta? Nu mai ajungea consilier prezidential?
    Ma tem ca platim cam scump functia asta…

    • Funeriu v-a dat legea; daca ati ales, pe cine ati ales, sa fiti sanatosi; voiati sa vina Funeriu sa va puna director si cosiliu si sa va mai bage si vreo doi poli in buzunar ; „omu’ nou,tot omu’ nou”……unde esti ,tu, ceasca sa ne rezolvi problemele ?

  8. Este o foarte buna replica CMC. Majoritatea aplaudacilor se refera la problemele din invatamantul universitar pt care, in opinia lor, noua len ar fi panaceu universal. Asa cum ai subliniat c-ar fi fost simplu sa se fi stabilit criterii minimale pt ocuparea functiilor de conducere ar fi fost la fel de simplu pt oameni care sunt in relatii bune cu logica si bunul simt sa se ocupe de adevaratele probleme ale invatamantului romanesc. Pentru majoritate invatamantul universitar reprezinta ultima etapa. Principial oricare incercare de schimbare a „sitei” de la capatul „traseului” nu va avea decat rezultate minimale si doar in cazuri care reprezinta exceptii. Este mult mai important dar si firesc pt prietenii logicii sa se schimbe baza de selectie, respectiv „sitele” anterioare. Mai concret in cazul invatamantului adevarata reforma trebuia sa aiba ca obiect scoala elementara, liceul si/sau scolile de meserii (fostele profesionale). Iar peste toate acestea s-ar fi impus schimbarea „filosofiei” actuale centrata pe stocare/reproducere in intelegere/utilizare. Ex-ministrul este un exemplu potrivit pt ilustrarea esecului. O fi avand oaresce cunostinte despre lume dar N-A FOST CAPABIL sa le transpuna in realitatile romanesti. O mai veche zicala spune ca: un teanc de diplome universitare nu este niciodata echivalentul unui certificat de inteligenta. Cat despre faultul bunului simt cu privire la numirea respectivului intr-o functie fara disponibilizarea altor sapte, deja nu ma mai mira. Gubernu’ a decretat concedieri in administratie dar si-a majorat numarul de ministere cu tot cu schema de personal aferenta. De fapt este inca un exemplu al „reformei”. Amin.

    • Ceea ce n-au inteles „aplaudacii” dar nici macar „fostii” este ca vorbeau dar mai ales „reformau” in pustiu. NIMENI NU MAI TINEA CONT de declaratiile si „reformele” (de acum) fostilor. Si cu precadere a fostului ex-premier. (cu tot cu cohorta de aplaudaci).

  9. Stimate Dle Vlaston
    Evident, aveţi dreptate! Partea proastă ar fi că revenirea la un sistem de învăţământ internaţional competitiv înseamnă determinare şi timp…lipsesc amândouă, în principal determinarea! De la Dna Andronescu şi de la Dl. Marga (vă rog să mă scuzaţi, ezit să îi consider profesori) sistemul de învăţământ a intrat într-un sistem stupid cvasi-democratic, lipsit de legătură cu piaţa forţei de muncă şi cu exigenţele vieţii reale.
    Este adevărat că a fost apreciată creşterea numărului de studenţi; însă nimeni nu a cerut creşterea numărului de absolvenţi sumar pregătiţi.
    Din păcate, şi din meschine motive, mă tem că tendinţa va continua…iar generaţiile care ne succed (avem cam aceeaşi vârstă) nu au nici o vină; vinovaţii trebuie căutaţi în alte părţi.. inclusiv Dl. Marga, iar cât despre Dna Andronescu – încercaţi să asisteţi la unul din cursurile Dsale sau să aprofundaţi una dintre cărţile pe care NU le-a scris!

  10. Daniel Funeriu?

    Ce motivatie a avut ca sa se bage in troaca numita minister?

    Unde eu m-am dus in ’88 cu carne si cafea ca sa obtin o simpla aprobare de transferare la iesirea din invatamant.

    Unde s-au facut tone de bani cu manuale si granturi de tot felul.

    Care a patronat si patroneaza inca familiile mafiote din universitati, inspectorate, licee de „elita” etc.

    E mason? Apartine de vreo societate secreta? Eu asa cred. Nu cred in patriotism etc. Sau i-au dat bani multi? Sau, s-a saturat de chimie?

    Oricum momentan e zero barat toata reforma. Adica, ramane cum am stabilit. adica nereformat.

    Sa vad 1001 de profesori de doctorate impostori, ca aia de la ASE de exp., si altii din alte domenii, ca si la info sau mate sunt multi, ca-si pierd dreptul de conducere la doctorat.

    Sa vad gagicute proaste ajunse profesori, ca aia de o pusera acuma ministru, sau ca Udrea, ca-si pierd titlul de doctor sau profesor castigat pe nemerit, dupa ce trec printr-un examen de abilitare. Cu lucrari facute de subalterni sau prieteni etc. sau pe bani. ….

    Nici nu cred ca el stie exact ce porcarie e in sistemul de educatie de la noi, cum nu-si pot imagina nici strainii care intra in contact cu mediul universitar romanesc.

    Dar stie bine despre astea noul ministru, el e as in viclesuguri, e plin google de prostiile facute de el. Asa ca sarutarile lui Funeriu cu acest individ….sunt o oroare. Cum naiba l-a luat pe asta in minister?

    Asa ca… Funeriu nu a facut absolut nimica, e aceeasi Marie cu alta palarie sistemul de educatie romanesc si asa va fi vesnic!!

    • dle Stoica! va apreciez elanul leninist! ca si pe al dlui Ernu! Daca maine ajunfeti ministru al Educatiei imi spuneti ce reforma faceti intr-un an astfel ca sa se vada rezulatele imediat? In cazul in care ati uitat deja un ciclu scolar este de 4-5 ani. Ca sa ai rezultate la terminarea clasei a IX-a trebui sa incepi cu clasa V-a, nu-i asa? Deci, ce ati face Dvs in timp de un an? A se abtine, daca raspunsul e o insulta!.

  11. Multumiri pentru ce????? Pentru ca invatamantul a fost subfinantat in mandatul avut, pentru ca tot mai putini tineri valorosi se mai indreapta spre o cariera in invatamant, pentru ca in scoli este frig, nu e avem nici macar o coala de hartie ( daca avem nevoie trebuie sa venim cu ea de acasa), pentru ca oameni cu verticalitate din sistem se gandesc sa-l paraseasca ….si multe, multe altele? PENTRU ACESTE LUCRURI SA-I ADRESEZE MULTUMIRI????

    • si inteleg ca sub Abramburica toate acestea erau din abundenta? Caci frauda la orice examinare (teza, admitere, bac) era sigur imbelsugata, ca si marimea sumelor cotizate la dispozitia unor grasuni si zbieratori sefi de sindicat!

    • A avut curajul sa faca tot ce ii dadea voie partidul! Si d-l Baba.
      In rest, aranja ca altii sa ne spuna ca nu mai trebuie sa faca nimic.
      Asa de curajos a fost, ca Andronescu face ce vrea cu el. Si nu numai ea.

  12. „Probabil nu vom afla niciodata sacrificiile umane, in plan familial si profesional, pe care Daniel Funeriu a trebuit sa le aduca drept ofranda pentru punerea in opera a acestui proces.” wow sunt din plenara pcr-ului?
    ofranda:
    tovarase funebru,
    va multumim din suflet pentru sacrificiile pe care le-ati facut pentru noi, va vom fi recunoascatori tovarase pentru că ati interzis copiatul la bacalaureat luand masuri dupa trei ani, chiar cand legea educatiei era chipurile dezbatuta public si contestata, le-ati aratat lor cum se face o munca tovaraseasca. De asemenea tovarase va suntem plini de gratitudine pentru ca ati inventat clasa zero barat si ati introdus a 9-a in gimnaziu, iar elevul la 16 ani satul de scoala si fumat in wc-uri, urmand exemplul tovarasului capitan papadie, parasind scoala pt a munci pe tarla, nu se va mai chema ca a abandonat scoala ci a intrat pe piata muncii cositului iar statisticile ce bine vor arata. multumim tovarase demoliberal pt ca ne-ai dat privilegiul sa alegem daca vrem sa cotizam la sindicate sau nu, caci noi suntem mici si ignoranti, nu stiam ca puteam alege sa nu platim. Sub pretioasele indicatii ale intaiului invatat al romaniei si urmat de tovarasi precum boro sau plaston, tovarase funebru meritati scris in cartea de aur a istoriei prostiei umane. sa ne trimiteti o poza de grup tovarasi s-o punem in carte, cand va dati in gondola ileanai si strigati uraa!
    plastoane poate lasi postarea aceasta caci vad ca le dai cu cenzura ca pe vremea pcr-ului!

  13. E cam de mirare ca un personaj destul de subţire intelectual şi de răsuflat să reţină atât de mult atenţia cititorilor. Cele câteva idei fixe despre învăţământ şi calea neabătută de a merge până în pânzele albe alături de portocalii îl desclifică dintru început, fără a mai fi nevoie să-i citim până la capăt laudele fără măsură, desprinse parcă dintr-o cuvântare proceauşistă de pe vremuri. Posibil ca pe atunci să fi fost un vajnic secretar de partid sau un activist UTC, ca şi personajul pe care îl laudă. Păcat că, după atâîia ani de directorat, nu a înţeles nimic despre învăţământul românesc.
    În rest, numai de bine!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Va ieși sau nu Polonia din Uniunea Europeană? Ultima decizie a Tribunalul Constituțional din Polonia reanimă această dezbatere

,,Nu există o tiranie mai crudă decât cea care se exercită la umbra legilor și cu culorile dreptății” Montesquieu

Cum tac universitățile din România despre vaccinare

Vaccinarea anti-COVID reduce de ~5 ori riscul de a transmite boala și de ~10 ori riscul de simptome grave sau de deces....

Ce înseamnă AUKUS?

Pentru a înţelege contextul semnării pactului AUKUS, este necesar a înţelege contextul relaţiilor dintre Australia şi China. În 2020 relaţiile dintre cele...

Suntem un stat laic?

Scriu textul de față îndemnat de trei împrejurări. În ordine cronologică inversă, a treia e apariția reportajului Recorder Clanul marelui alb. Sunt...

Interviu cu soprana Angela Gheorghiu. „În România am învățat o falsă istorie a muzicii, fabricată și comandată.”

Angela Gheorghiu este acum cel mai cunoscut artist român din lume. Notorietate cuantificabilă, clară, neîndoielnică. Prestigiul ei...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.