joi, martie 28, 2024

Nici la B1TV lenjeria nu mai e intimă

Programele televiziunilor românesti nu se pot lipsi, după cum arată grilele, de emisiuni dedicate lumii mondene. „Happy Hour” ţine publicul la curent cu viaţa şi „opera” personajelor fără biografie pe PRO TV ca şi „Drept la ţintă” pe Kanal D, Antenele  abundă în mondenităţi la cotă descendentă de la „Acces direct” în jos spre „Un show păcătos”, cu notabilele excepţii totuşi, în „Dincolo de aparenţe” sau în „Conferinţa de presă”, unde personaje mondene dar şi vedete autentice sunt puse în faţa unor întrebări jurnalistice. Nici TVR nu scapă de epidemie, cu „Vizor monden”, fie şi într-o abordare de pamflet. Cum este înţeleasă la noi „mondenitatea”, cine sunt protagoniştii ei, ce fac şi ce se spune despre ei, indică pe de o parte lipsa de concept în realizarea emisiunilor, iar pe de alta arată cât de necopţi sunt cei care cred că pentru un celebrity show straşnic e de ajuns să aduci personaje dispuse să-şi ridice poalele în cap pentru faimă (proastă) şi audienţă.

Extrapolările care arată spre reţetele globale ale genului nu apără televiziunea din România, fiindcă la doar o privire în ograda televiziunilor comerciale din ţprile vecine ca Ungaria, Polonia, Austria, Bulgaria, nu regăsim menajeria de bordel de pe unele canale româneşti. Concluzia analistului media, Petrişor Obae, la o anchetă a „Evenimentului zilei” merită citată: „Emisiunile tabloide fac apel la instinct, ca şi ziarele de acest tip. Sex, şoc, scandal, bălăcăreală, sânge sunt cuvintele cheie ale acestor programe. Vând peste tot, nu numai la noi. Doar că în România s-a depăşit orice limită a bunului simţ. Producătorii împing din ce în ce mai departe bariera bunului simţ, pe fondul unui Consiliu Naţional al Audiovizualului incapabil să ţină în frâu derapajele acestor programe”. Dacă n-ar exista „Cârcotaşii” pe Prima TV, „Apropo TV” pe Pro TV sau, mai nou „Vizor monden” ca să ia peste picior cu inteligenţă personajele abonate la emisiunile de mondenităţi, s-ar crede că publicul românesc este un public infantil, de voyeuri şi masochisti.

După repetate anunţuri despre noua grilă, canalul B1 TV, pus pe relansare, vine cu emisiunea „Cancan TV”, în asociere cu revista Cancan, campioana tabloidizării presei autohtone, al cărei titlu îl imprumută. Cea mai nouă emisiune de gen din peisajul nostru audio-vizual a oferit de Rusalii o mostră de divertisment îndoielnic, salvată pe alocuri numai de ironia pe care gazda emisiunii, Adrian Artene, cândva jurnalist de investigaţie, o exteriorizează deloc involuntar. După un model deja uzat, o comentatoare telegenică de la revistă adaugă ridicolului subiectelor chicoteli de ţăţică. Câteva personaje din lumea artistică veritabilă sunt amestecate nedefinit cu Adelina Pestriţu, cu nu-ştiu-cum Bododel,  atârnate ambele de numele fostului/actual Vârciu, cu Marilena Niţu însoţită romantic de minerul ei, sau cu fosta doamnă Moculescu aflată în atenţie pentru divorţuri, partajuri, concubinaje. Unde nu-i scandal, se inventează unul: burtierele anunţă că Marioara Zăvoranu se mărită fiindcă i-a picat în braţe buchetul miresei la o nuntă, truc ieftin unde e vizibilă conivenţa cu echipa de filmare şi cu taraful, asteptate pe marginea piscinei. Nu acelaşi lucru se poate spune despre urmărirea şi filmarea frumosului cuplu de dansatori Elwira şi Mihai Petre în tovaraşia unei prietene, pentru a induce gratuit ideea unui menage-a-trois, curată încălcare a dreptului la viaţă privată, dacă judecăm după art. 30 (6) din Constituţia României care stabileşte că „Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine”.

Punctul culminant al emisiunii de Rusalii de pe B1 TV (nu fiindcă ne aşteptam la o transmisie în direct de la mănăstire…) l-a atins dialogul „manechinelor” Tonciu şi Pană despre „colecţia de Obor” lansată de Simona Sensual ca „designer vestimentar” şi apariţia distinsei în costum de baie, live, pentru a da replica tăioaselor „pupeze”. Despre ce era vorba?  Despre chiloţii protagonistelor. Nimic despre modă, nimic despre design, nimic despre arta vestimentară. Sunt greu de ajuns din urmă horele de ţoape şi stilul pornografic al emisiunii „Un show păcătos”, sau performanţele OTV-ului în a produce veritabile bâlciuri de figuranţi. Dar nu imposibil.

Articol apărut şi în revista „22”

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. Pai … nici inainte B1 nu era cine stie ce post tv. In afara de Radu Morar restul emisiunilor erau slabe. Nu ei erau aia cu Columbenii in direct? Ei bine, acuma se pare ca acum emisiuinile lor au devenit si penibile.

    Ma bucur ca, in sfarsit, am luat o hotarare justa in viata mea: am renuntat la televizor! De vre-un an de zile, si nu se intrevede ceva care sa ma faca sa-mi schimb aceasta optiune!`

  2. Astfel de emisiuni sunt pur si simplu gretoase,iar Cancan bate recordul.Gustul pentru asa ceva demonstreaza „calitatea”omului si din pacate la noi,la romani, ” se gusta ” din plin asemenea porcarii.Ce-mi este OTV,ce-mi sunt aceste emisiuni,tot o mare mizerie.

  3. Este dezgustator si de neinteles cum se prezinta, in mare parte, televiziunea romaneasca! actuala!Unde e bunul simt? Unde calitatea? Cum de au acces pe micul ecran asemenea creaturi, asemenea caricaturi? Televiziunea a devenit un soi de piata publica, unde toti nechematii natiei isi spala rufele murdare! Ti se face greata de atata nesimtire.Maruta de la Protv e un fel de lelita masculina,care-si baga nasul (pardon!) sub toate fustele si-si alimenteaza emisiunile cu personaje si subiecte care n-au nivmic de spus si care nu intereseaza pe nimeni , in afara de o mana de mahalagii dispusi sa faca streptese in fata camerelor! Lipsit de har, de humor, de inteligenta, e considerat (sau „se considera”) vedeta !!
    Viata personala (cu tente de mahala si limbaj adecuat) e expusa pe tava: nunti, divorturi, botezuri, batai etc. E de necrezut cu cata agresivitate, nesimtire si neprofesionalitate sunt acceptate asemenea emisiuni, Si asta e doar UN exemplu, din f. multe!
    Ce face CNA-ul? Doarme-n front! Libertatea de exprimare este confundata cu libertinajul, prostul gust e pe post de „model”, iar interlopii si femeile usoare se cheama „VIP-s” si „vedete”! Asta-i „mondenitatea” asa cum e ea inteleasa de posturile si emisiunile tv sus citate!

  4. Superb: „…Concluzia analistului media, Petrişor Obae, la o anchetă a „Evenimentului zilei” merită citată”.
    Trebuie să ai multe probleme cu tine însuţi pentru a-l putea cita pe renumitul „analist media”
    Obae. Solidaritatea dumneavoastră cu cei care n-au de-a face cu meseria de jurnalist, ziarist, gazetar de teapa lui Olae/Obae nu mă miră. De fapt, faceţi parte din aceeaşi categorie de nespălaţi intelectual.
    Felicitări, Brânduşa. Tot aşa, că spui bine…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Brindusa Armanca
Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro