miercuri, decembrie 6, 2023

Nici la B1TV lenjeria nu mai e intimă

Programele televiziunilor românesti nu se pot lipsi, după cum arată grilele, de emisiuni dedicate lumii mondene. „Happy Hour” ţine publicul la curent cu viaţa şi „opera” personajelor fără biografie pe PRO TV ca şi „Drept la ţintă” pe Kanal D, Antenele  abundă în mondenităţi la cotă descendentă de la „Acces direct” în jos spre „Un show păcătos”, cu notabilele excepţii totuşi, în „Dincolo de aparenţe” sau în „Conferinţa de presă”, unde personaje mondene dar şi vedete autentice sunt puse în faţa unor întrebări jurnalistice. Nici TVR nu scapă de epidemie, cu „Vizor monden”, fie şi într-o abordare de pamflet. Cum este înţeleasă la noi „mondenitatea”, cine sunt protagoniştii ei, ce fac şi ce se spune despre ei, indică pe de o parte lipsa de concept în realizarea emisiunilor, iar pe de alta arată cât de necopţi sunt cei care cred că pentru un celebrity show straşnic e de ajuns să aduci personaje dispuse să-şi ridice poalele în cap pentru faimă (proastă) şi audienţă.

Extrapolările care arată spre reţetele globale ale genului nu apără televiziunea din România, fiindcă la doar o privire în ograda televiziunilor comerciale din ţprile vecine ca Ungaria, Polonia, Austria, Bulgaria, nu regăsim menajeria de bordel de pe unele canale româneşti. Concluzia analistului media, Petrişor Obae, la o anchetă a „Evenimentului zilei” merită citată: „Emisiunile tabloide fac apel la instinct, ca şi ziarele de acest tip. Sex, şoc, scandal, bălăcăreală, sânge sunt cuvintele cheie ale acestor programe. Vând peste tot, nu numai la noi. Doar că în România s-a depăşit orice limită a bunului simţ. Producătorii împing din ce în ce mai departe bariera bunului simţ, pe fondul unui Consiliu Naţional al Audiovizualului incapabil să ţină în frâu derapajele acestor programe”. Dacă n-ar exista „Cârcotaşii” pe Prima TV, „Apropo TV” pe Pro TV sau, mai nou „Vizor monden” ca să ia peste picior cu inteligenţă personajele abonate la emisiunile de mondenităţi, s-ar crede că publicul românesc este un public infantil, de voyeuri şi masochisti.

După repetate anunţuri despre noua grilă, canalul B1 TV, pus pe relansare, vine cu emisiunea „Cancan TV”, în asociere cu revista Cancan, campioana tabloidizării presei autohtone, al cărei titlu îl imprumută. Cea mai nouă emisiune de gen din peisajul nostru audio-vizual a oferit de Rusalii o mostră de divertisment îndoielnic, salvată pe alocuri numai de ironia pe care gazda emisiunii, Adrian Artene, cândva jurnalist de investigaţie, o exteriorizează deloc involuntar. După un model deja uzat, o comentatoare telegenică de la revistă adaugă ridicolului subiectelor chicoteli de ţăţică. Câteva personaje din lumea artistică veritabilă sunt amestecate nedefinit cu Adelina Pestriţu, cu nu-ştiu-cum Bododel,  atârnate ambele de numele fostului/actual Vârciu, cu Marilena Niţu însoţită romantic de minerul ei, sau cu fosta doamnă Moculescu aflată în atenţie pentru divorţuri, partajuri, concubinaje. Unde nu-i scandal, se inventează unul: burtierele anunţă că Marioara Zăvoranu se mărită fiindcă i-a picat în braţe buchetul miresei la o nuntă, truc ieftin unde e vizibilă conivenţa cu echipa de filmare şi cu taraful, asteptate pe marginea piscinei. Nu acelaşi lucru se poate spune despre urmărirea şi filmarea frumosului cuplu de dansatori Elwira şi Mihai Petre în tovaraşia unei prietene, pentru a induce gratuit ideea unui menage-a-trois, curată încălcare a dreptului la viaţă privată, dacă judecăm după art. 30 (6) din Constituţia României care stabileşte că „Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine”.

Punctul culminant al emisiunii de Rusalii de pe B1 TV (nu fiindcă ne aşteptam la o transmisie în direct de la mănăstire…) l-a atins dialogul „manechinelor” Tonciu şi Pană despre „colecţia de Obor” lansată de Simona Sensual ca „designer vestimentar” şi apariţia distinsei în costum de baie, live, pentru a da replica tăioaselor „pupeze”. Despre ce era vorba?  Despre chiloţii protagonistelor. Nimic despre modă, nimic despre design, nimic despre arta vestimentară. Sunt greu de ajuns din urmă horele de ţoape şi stilul pornografic al emisiunii „Un show păcătos”, sau performanţele OTV-ului în a produce veritabile bâlciuri de figuranţi. Dar nu imposibil.

Articol apărut şi în revista „22”

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. Pai … nici inainte B1 nu era cine stie ce post tv. In afara de Radu Morar restul emisiunilor erau slabe. Nu ei erau aia cu Columbenii in direct? Ei bine, acuma se pare ca acum emisiuinile lor au devenit si penibile.

    Ma bucur ca, in sfarsit, am luat o hotarare justa in viata mea: am renuntat la televizor! De vre-un an de zile, si nu se intrevede ceva care sa ma faca sa-mi schimb aceasta optiune!`

  2. Astfel de emisiuni sunt pur si simplu gretoase,iar Cancan bate recordul.Gustul pentru asa ceva demonstreaza „calitatea”omului si din pacate la noi,la romani, ” se gusta ” din plin asemenea porcarii.Ce-mi este OTV,ce-mi sunt aceste emisiuni,tot o mare mizerie.

  3. Este dezgustator si de neinteles cum se prezinta, in mare parte, televiziunea romaneasca! actuala!Unde e bunul simt? Unde calitatea? Cum de au acces pe micul ecran asemenea creaturi, asemenea caricaturi? Televiziunea a devenit un soi de piata publica, unde toti nechematii natiei isi spala rufele murdare! Ti se face greata de atata nesimtire.Maruta de la Protv e un fel de lelita masculina,care-si baga nasul (pardon!) sub toate fustele si-si alimenteaza emisiunile cu personaje si subiecte care n-au nivmic de spus si care nu intereseaza pe nimeni , in afara de o mana de mahalagii dispusi sa faca streptese in fata camerelor! Lipsit de har, de humor, de inteligenta, e considerat (sau „se considera”) vedeta !!
    Viata personala (cu tente de mahala si limbaj adecuat) e expusa pe tava: nunti, divorturi, botezuri, batai etc. E de necrezut cu cata agresivitate, nesimtire si neprofesionalitate sunt acceptate asemenea emisiuni, Si asta e doar UN exemplu, din f. multe!
    Ce face CNA-ul? Doarme-n front! Libertatea de exprimare este confundata cu libertinajul, prostul gust e pe post de „model”, iar interlopii si femeile usoare se cheama „VIP-s” si „vedete”! Asta-i „mondenitatea” asa cum e ea inteleasa de posturile si emisiunile tv sus citate!

  4. Superb: „…Concluzia analistului media, Petrişor Obae, la o anchetă a „Evenimentului zilei” merită citată”.
    Trebuie să ai multe probleme cu tine însuţi pentru a-l putea cita pe renumitul „analist media”
    Obae. Solidaritatea dumneavoastră cu cei care n-au de-a face cu meseria de jurnalist, ziarist, gazetar de teapa lui Olae/Obae nu mă miră. De fapt, faceţi parte din aceeaşi categorie de nespălaţi intelectual.
    Felicitări, Brânduşa. Tot aşa, că spui bine…

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Carti noi

Revoluția Greacă de la 1821 pe teritoriul Moldovei și Țării Românești

 

Carti noi

„Jurnalul de doliu scris de Ioan Stanomir impresionează prin intensitatea pe care o imprimă literei, o intensitate care consumă și îl consumă, într-un intangibil orizont al unei nostalgii dizolvante. Biografia mamei, autobiografia autorului, atât de strâns legate, alcătuiesc textul unei declarații de dragoste d’outre-tombe, punctând, în marginea unor momente care au devenit inefabile, notele simfoniei unei iremediabile tristeți… vezi amanunte despre carte
 „Serhii Plokhy este unul dintre cei mai însemnați experți contemporani în istoria Rusiei și a Războiului Rece.” – Anne Applebaum
În toamna anului 1961, asasinul KGB-ist Bogdan Stașinski dezerta în Germania de Vest. După ce a dezvăluit agenților CIA secretele pe care le deținea, Stașinski a fost judecat în ceea ce avea să fie cel mai mediatizat caz de asasinat din întregul Război Rece. Publicitatea iscată în jurul cazului Stașinski a determinat KGB-ul să își schimbe modul de operare în străinătate și a contribuit la sfârșitul carierei lui Aleksandr Șelepin, unul dintre cei mai ambițioși și periculoși conducători sovietici. Mai multe…
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro