vineri, martie 29, 2024

Nicolae Ceausescu conduce in continuare Romania. Studiu de caz: de ce dardaie bucurestenii in autobuze?

Partidul, Ceausescu, Romania…Sau, ca sa va induc atmosfera de odinioara, o scurta poezie:

“Acest cântec Ceauşescu se va numi
Aşa cum se numeşte o odă sau o baladă
Sau ca soldatul de veghe care în noapte şi zi
Priveşte epoca de sus de pe baricadă”

Daca traiti cu iluzia ca ati scapat de epoca in care esarfele rosii flutura, pionierii inca isi prezinta salutul lor voios, in care poporul mai avea un „cel mai iubit conducator”, un secretar general al partidului, un comandant suprem al fortelor armate – gresiti partial. In primul rand, traiti nu in democratie, ci intr-o cleptocratie – adica votul nu face decat sa stabileasca cine va fura din buzunarul statului – deci din banii cetatenilor platitori de taxe – in urmatorii ani (e o discutie mai larga aici). In al doilea rand, mecanisme birocratice, legi si normative, intreaga osatura pe care se sprijina inca sistemul public a ramas neschimbata din vremea Ciuruitului. S-au mai infiintat niste institutii, s-au mai bramburit niste responsabilitati, s-a desfiintat cica si Securitatea. Insa daca vorbim de sistemul de inventariere, bugetare, normare a activitatii unei institutii publice – proceduri fundamentale, care asigura functionarea lor interna –  ele sunt neschimbate de pe la mijlocul anilor `60.

Intrucat sunt pasionat nu doar de politicile publice nationale, ci si  de cele de la nivel local, am dat peste un articol simpatic ce se caznea – dar nu prea reusea- sa explice cum bucurestenii dardaie vartos pe liniile de autobuz  1, 11, 61, 62, 112, 135, 139, 226, 236, 301 si 368, in plina iarna naprasnica. (Vezi aici) Intr-o tara normala,jurnalistul trebuia sa aibe la dispozitie informatia despre numarul de plangeri facute de cetateni si ce a facut autoritatea publica pentru a le indrepta sau macar a le investiga si baza legala. In Romania, majoritatea oamenilor au injurat solitar sau, cel mult, s-au certat – complet ineficient- cu soferii. Iar jurnalistul a incercat sa lamureasca misterul vorbind cu alti soferi.Asemeni celor care semneaza, dar o dau anonima –  acestia rugau sa nu fie citati cu numele.

La fel ca in Caragiale, ravaselul devine, mai devreme sau mai tarziu, esential. „ Dacă se depăşeşte consumul normat pe o anumită cursă şoferii nu sunt traşi imediat la plată (n.a. cum se plangeau ei ziaristului), ci mai întâi se verifică autobuzul pentru a se stabili dacă a fost exploatat corespunzător, conform Ordinului 14/1982”.Asta spunea un sindicalist, in anul de gratie 2013. Traducere: soferii au de respectat un normativ, impus de un act normativ comunist, pe numele lui complet – Ordinul nr. 14 din 27 Septembrie 1982 al Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor – act care incepe furtunos „avand in vedere hotararea Consiliului de directiva pentru coordonarea, indrumarea si controlul utilizarii rationale a autovehiculelor din parcul socialist….” Se citeaza in plus, ca temelie, o hotarare a Consiliului de Ministri din 1968. Va amintiti de optica vremeii: socialismul stiintific insemna folosirea rationala a mijloacelor de productie (inclusiv autobuze, in cazul nostru), confortul oamenilor nu e luat in calcul nicaieri (oamenii sunt si ei mijloace de productie si trebuie sa se inmulteasca spre progresul tarii socialiste) iar utilizarea „rationala” are nevoie de un normativ si un comitet de partid care sa ghideze consumul. Urmasii lui Ceausescu, neschimband nimic au ales sa trateze un autobuz Mercedes cu aceeasi legislatie cu care se trateaza un autobuz Roman Brasov. „Logic”!

Mai direct : traznaia socialista inca in vigoare, a carei monstruozitate nu am nici macar timp sa o detaliez, prevede , normat, consumul de combustibili. Se folosesc 35 de pagini insipide si intortocheate pentru a stabili cata benzina sa aibe Gigel soferul de autobuz – pagini respectate cu sfiintenie pana azi. Exista si o formula cu patru sau cinci variabile. Pentru ca este un act normativ inca in vigoare, orice consum peste normativ este „paguba la stat”. Adica o supracheltuiala pe care Curtea de Conturi, cand te verifica la virgula, are o placere maladiva sa te puna sa o recuperezi. Adica, ai cheltuit peste ce spune legea – nu ne intereseaza ca legea e tampita, idioata, comunista, depasita, scrisa intr-o vreme cand nu exista nici macar conceptia de aer conditionat – recuperezi „paguba”. Nu ne intereseaza nici de unde sa se recupereze– legea e dura cu cei care ies in deficit cu cativa lei, insa miloasa cu hotii de miliarde. Contabilii RATB, asadar, stransi cu usa de Curtea de Conturi, retin sumele deficitare – ilegal, dupa parerea mea – din leafa soferilor de autobuz. Daca nu le-ar retine ar deveni pasibili de abuz in serviciu, pentru ca au nesocotit un ordin al Curtii de Conturi. Soferii, fiinte rationale, se adapteaza – daca exista autobuze care au peste consumul normat – si in garaj „baietii” stiu exact ce si cum – nu se mai da drumul la caldura, preventiv. Astfel, ei sunt siguri ca nu vor plati din buzunar „paguba”. Iar bucurestenii dardaie. Logic, nu? Ne explica cineva din RATB „Sancţiunile pentru supraconsum se dau în funcţie de cantitatea de motorină depăşită, de la avertisment, pentru circa 3-5 litri de benzină depăşiţi, şi ajung până la 10% din salariu pe trei luni pentru o cantitate foarte mare (…)

In acesta logica „imbatabila” toata lumea este fericita. Curtea de Conturi nu mai are ocazia sa constate „depasiri ale prevederilor legale”. Contabilii nu mai trebuie sa dispuna recuperarea sumelor. Institutia RATB nu mai trebuie sa se justifice pentru cheltuieli in plus. Legea si normativul este respectat si nu mai este „depasit in mod nejustificat”. In fine, soferii nu mai trebuie sa plateasca din buzunar pentru recuperarea sumelor depasite. Primarului – care poate candideaza si la functia de presedinte, pentru a putea sa nu schimbe nimic pentru o tara intreaga, nu doar pentru Bucuresti – i se poate raporta incadrarea in parametrii. Iar sefii RATB pot fi fericiti ca au exploatat parcul auto rational, conform tututor definitiilor socialismului cu fata umana. Ca or mai fi cativa bucuresteni nemultumiti – care par de altfel si nitel albasti la fata, sufland in palme cam inestetic, dardaind, clantanind din dinti … „Dom’le nu poti multumi pe toata lumea” (citat Primarul General).

O exceptie, veti spune, acest ordin buclucas. Gresit. Legile Securitatii Nationale – dateaza din anii `90, cu inspiratie optzecista. Normativele bugetare dateaza din vremea planului centralizat, tot cu inspiratie optzecista. Adunare date statistice, inventariere, arhivare, informatii clasificate, pastrarea si folosirea documentelor –  luati majoritatea proceselor care normeaza (vedeti, ce va spuneam- te contaminezi vrand-nevrand!) viata institutiilor de stat si le veti gasi neschimbate. Sau, ca sa citez un alt birocrat cu fruntea lata cu care am avut de a face, intr-o problema contabila (imaginati-va si o intonatie agresiva):”Na, si acum, ce ai vrut sa spui cu asta? Te crezi destept, nu? Care e marea descoperire? Si, in definitiv, care e problema ta?A venit acuma unu’ destept sa ne invete – bai, baiatule, functioneaza lucrurile asa dinainte sa te nasti tu, asa ca baga-ti mintile in cap”. Partidul, Ceausescu, Romaniiiiaaaaa….

____________________________

ulei pentru automobile

Distribuie acest articol

48 COMENTARII

  1. Bati cimpii tinere!
    Chiar daca normativul de consum e de pe vremea comunista,motoarele autobuzelor aflate azi in exploatare consuma cam jumatate fata de cele din anii 80.De furtul de combustibil n-ai auzit?

    • Articolul din link explica de ce furtul de combustibil din autobuzele Mercedes este greu de facut. Evident, insa, suferim in Romania de boala lui „stiu eu mai bine care e de fapt problema”.

  2. Daca nu ar exista o reglementare a consumului de motorina, Gigel soferul de autobuz ar putea substrage dupa bunul plac cativa L de motorina in fiecare zi.
    Dar asta tot vina comunismului e. Gigel e nevinovat, pentru ca trebuie sa mananca si gura lui.

    • Gigel, pe vremea comunismului manca si gura lui Gigel – pentru ca autobuzele Roman nu aveau sisteme anti-furt, precum cele de la Mercedes.

  3. Cel mai grav este ca politica in domeniul apelor este in continuare cea de pe vremea lui Ceausescu. E cel mai grav pentru ca are consecinte eterne. Un curs natural de rau, odata distrus, nu mai poate fi recuperat niciodata. Chiar daca se incearca o renaturare rezultatul va fi un fals. Aceiasi tovarasi injineri ai lu’ Ceasca dicteaza mutilarea raurilor, sau ucenicii lor. Este sigurul domeniu in care nici macar nu se incearca sa se faca simtita revolutia din 89, e singurul domeniu in care nu se pune problema adoptarii conceptelor contemporane. La noi managementul apelor e inca cel din anii 70′, care oricum era, ca viziune, cu decenii in urma celui din lumea civilizata si amplificase, datorita megalomaniei specifice sistemului, toate greselile care se facusera vreodata in vest. Proiectele sinistre pe care Ceausescu nu a apucat sa le puna in practica (secarea Jiului in defileu, distrugerea luncii Oltului in amonte de Fagaras sau la Islaz) sunt scoase de la naftalina si puse in practica, chiar daca acum incalca grav si legislatia nationala si directivele europene si Conventia Ramsar. E ca si cum un intreg domeniu ar avea imunitate fata de legi si si-ar continua functionarea sinistra imperturbabil, fara ca insasi istoria sa-l poata atinge.

  4. E bine ce zici dar tot nu va citi cine trebuie acest articol.

    Votantii borfasilor actuali locali si nationali, din primarii, prefecturi, consilii judetene, guvern si parlament, adica toti, sunt imbecili, lasi, si nu prea citesc. Se uita ca boii la Tv-uri.

    Romania a disparut si poporul dispare la fel acusi. Noi suntem prin toata lumea si cei mai capabili si curajosi pleaca in continuare. Si nici acolo romanii nu sunt prea uniti, se cearta intre ei etc., dupa cum probabil ai vazut si in America.

    Vor veni in loc asiaticii si africanii.

    Oricum, scrie, ca scrii bine, desi eu tot solutia Ceausescu o vad: toti la zid si cleptocratia dispare. Problema va fi cum o inlocuim cu meritocratia.

  5. O, sa vedeti ce face Curtea de Conturi si structurile interne de audit ale ministerelor in cazul proiectelor europene. Sa vedeti acolo interpretari abuzive ale legii si constatari dure in urma carora apar articole cu marile nereguli in proiecte europene si suspendari de fonduri. Nu ca nu s-ar face nereguli, dar in niciun caz in limitele celor semnalate de structurile respective, care nu mai pot fi contestate decat in instante, pentru ca AM -urile se tem sa conteste ca sa nu fie programele suspendate.

    Cam asa e peste tot. Am cam deviat de la problema RATB, dar am vrut sa indic un modus operandi generalizat in institutii si autoritati publice.

  6. Acest articol e scris de cineva care probabil calca rarisim printr-un autobuz RATB, cam la fel de des ca mine intr-o limuzina BMW.
    El ilustreaza dictonul „cartile din carti se scriu”, in sensul ca „articolul din articol se scrie”.

    Domnule Orasanu, pentru ca sunteti pe langa subiect, haideti sa va spun eu cum stau lucrurile.
    Precizez, in prealabil, ca in sezonul rece merg zilnic la serviciu cu autobuzul (noiembrie – martie) – in rest cu bicicleta – deci exact cand se da caldura.
    Constatarea mea personala este ca lucrurile stau exact invers, respectiv in general se da caldura in prostie, mai ales pe autobuzele CITARO 3 (primele 500 de „stele”) care au un sistem de incalzire mai rudimentar (clasic, radiatoare). La CITARO 4 incalzirea se face printr-un sistem de ventilatie, in principal, si destul de rar am intalnit caldura excesiva pe aceasta.

    Sa ne amintim ca autobuzele sunt in general AGLOMERATE, iar lumea intra in ele IMBRACATA de iarna, fara sa existe CUIERE. Este o aberatie sa dai caldura multa, lumea sa transpire si apoi sa iasa in frig! Trebuie lasata incalzirea la minim si atat.
    Mai mult, cred ca aproape orice calator RATB poate confirma ca spre primavara, cand se incalzeste, intalnesti autobuze (de regula, CITARO 3) supraincalzite, in care soferul parca tine mortis sa faca sauna, fara sa se uite afara.
    E drept ca am intalnit taman cand era mai frig, ger de – 10 grade, si autobuze congelate, in care caldura nu mergea…deloc.

    Deci problema de fond este cea a justei masuri, a adaptarii temperaturii din autobuz la temperatura exterioara. Trebuie dat drumul la caldura, dar cu masura si nu in exces (sau deloc), ca intr-un tren personal vechi si prost.

    Mai mult, adaug ca daca cu caldura sunt rareori ceva probleme, in general soferii sunt „generosi” iarna cu caldura dar, inexplicabil, foarte „zgarciti” vara cu aerul conditionat (ma refer la CITARO 4, unde exista asa ceva, la CITARO 3 oricum e sauna, cu geamurile alea mici si scaunele de plastic incins!), prefera sa mearga cu geamurile deschise, ceea ce la peste 25 de grade afara nu mai are nici un efect de racire.
    Acesta este un adevarat scandal si am facut mai multe petitii catre RATB, ramase fara raspuns, drept pentru care vara merg doar cu bicicleta – iarna mai poti scoate ceva de pe tine, dar vara?!

    • Xenos, te rog sa revii pe forum. Ai niste particularitati „exceptionale”, pe care le gasesc interesante.

      1. presupuneri fara temei – cum ca nu as urca prin autobuze. Cum zicea Ceausescu: falsh!
      2. contraziceri de dragul contrazicerilor – dupa ce „nimiciti” autorul constatati singur ca „e drept ca am intalnit taman cand era mai frig…..” Carevasazica, are dreptate autorul, fir-ar al naibii cu dreptatea lui cu tot…
      3. „Inexplicabil” cu aerul conditionat vara – monsher, consuma si el combustibil peste norma. Dar, e ma bine ca e „oricum sauna” – si , nu e asa, sauna vara este normalitatea de la care nu trebuie sa ne abatem, doar, asa, sa ii demonstram lui Orasanu ca nu merge cu autobuzul.

      Continuati, sunteti pe linia cea buna!

      • Razvan, daca crezi ca poti avea ultimul cuvant – in adevaratul sens – cu o retorica ieftina, pasabila cel mult in Parlamentul Romaniei, te inseli.
        Hai sa fim un pic rigurosi:

        1. Am luat act ca mergi cu autobuzul. Te rog spune-ne si cat de des. Uite, te ajut un pic: si eu am mers zilele trecute cu un BMW, de cateva ori, cateva minute (ca oaspete al cuiva). Poate asa te sui si tu la 3 – 4 luni 2 stati in RATB si ai impresia ca stii cu ce se mananca zi de zi. Fals(c)h.
        Remarca mea se baza pe imprejurarea ca intregul tau material se bazeaza pe ceva citit de la altii. Nu ai zis nicio clipa daca experienta ta proprie, ori a cunoscutilor tai infirma sau confirma ceea ce ai citit (citisem si eu si mi s-a parut o aberatie din prima).
        Poate ne lamuresti cum ai gasit autobuzele RATB in iarna asta – spune-ne cam cat de des ai calatorit si care au fost constatarile tale personale.

        2. Eu nu am formulat o teza diametral opusa celei sustinute de tine, de tipul ba da, sunt incalzite tot timpul. Am combatut o generalizare superficiala, ori superficial prezentata (cam tot aia, doar nu vrei sa citim printre randuri, nu?) cu date din experienta proprie. De regula, nu e asa cum ai auzit tu si cum vrei sa ne convingi pe aici. Dimpotriva, caldura excesiva e o problema mai frecventa (fac pariu ca azi au mers unii cu caloriferele duduind sa nu-i mai injure jurnalistii rai, desi calatorii au transpirat lac).
        Am spus si ca uneori am prins autobuze bocna, Caldura nu parea sa mearga sau nu facea fata. Dar asta iarna trecuta am patit de vreo 3 – 4 ori. Raporteaza asta la calatorii aproape zilnice in lunile de iarna. E ceva neclar?

        3. Observ ca ne tutuim. Ok, de dragul blogosferei, fie. Dar as vrea sa cred – si uite, prezum ca esti de buna-credinta – ca tutuiala nu e dintr-o intuitie de-a ta fal(sch)a ca as fi un pustan, doar pentru ca merg cu RATB-ul si cu bicicleta. Doar nu ai prejudecati fata de cei care aleg astfel de mijloace de transport, nu-i asa?!

        • Tutuirea nu inseamna la mine lipsa de politete, dar daca doriti putem trece in celalalt registru, cu scuzele de rigoare -v-ati adresat „dle Orasanu” si nu am raspuns la fel, din graba. Teza mea nu este o generalizare, chiar mentionez liniile de autobuz unde se intampla asta. Daca vrem sa fim foarte, foarte rigurosi, dvs. ar fi trebuit sa circulati pe aproximativ 100 de linii de autobuz, la ore diferite, pentru ca sa aveti un esantion reprezentativ la nivel de Bucuresti. Altfel, experienta nu este statistic reprezentativa si o baza empirica pt. o concluzie. Nici ce am prezentat eu nu e baza empirica, dar soferii de autobuz intervievati – care aduna sute, poate mii de ore de experienta – au o sansa in plus fata de calatori.

          Dar, cum nu vreau sub nicio forma a ma considera fara eroare, este posibil sa gresesc iar dvs sa aveti dreptate. Cu stima.

          • Aveti dreptate, in ce priveste faptul ca si observatiile mele sunt empirice. Desigur, circul cu vreo 2 – 4 linii care ajung pe la mine in cartier si nu am o viziune de ansamblu.
            Marturisesc ca stirea initiala – „calatorii ingheata in mijloacele de transport in comun RATB” – m-a facut sa-mi imaginez ca exercitiul ocazional de sauna involuntara va fi chiar intetit, ceea ce nu e deloc placut. De aici si reactia cam polemica.
            Pana la urma, sunt sigur ca putem cadea de acord ca e normal sa fie un grad rezonabil de caldura in toate mijloacele de transport, fara experiente extreme, distribuite in mod aleatoriu, de la sofer la sofer.
            Toate cele bune!

    • In mare sunt de acord cu tine, dar atentie, inainte de a face generalizari si a imparti verdicte, ar trebui sa ti cont ca exista diferente in exploatare intre autobaze. Ce vreau sa zic: daca circuli mai mult intr-o parte a orasului e posibil sa nu remarci ca in partea cealalta a orasului (care tine, sa zicem la intamplare, de Autobaza Ferentari) sunt multe autobuze care au caldura oprita.

      Iar articolul e ok, pentru ca pune pe tapet o problema mai mare decat temperatura din autobuze. Atitudinea comunista a RATB-ului (si a statului in general). Si cine a facut o reclamatie la ei stie ce raspunsuri de iti sta mintea in cap iti dau.

      Un exemplu, tot de sezon: cine circula cu tramvaiul stie ca majoritatea au acum butoane de deschidere a usilor de catre calatori. Logic ar fi ca in sezonul rece, usile sa se deschida doar la comanda, cand e necesar, pentru a pastra caldura in salon. Problema e ca sunt multi vatmani care deschid toate usile, dupa care asteapta in statie pana se face verde semaforul tot cu usile larg deschise. Timp in care iese toata caldura afara. Am facut o reclamatie la RATB sa instruiasca vatmanii sa foloseasca pozitia intermediara pentru deschiderea usilor (adica liber la comanda de la buton calator) si mi-au raspuns sec ca in regulamentul RATB scrie ca vehiculele stationeaza cu usile deschise in statii. Regulamente de pe vremea cand usile aveau doar 2 pozitii (inchis/deschis). E ridicol!

      • Florin, daca ne poti da un link la un blog/facebook ceva cu raspunsul RATB-ului ca asa e regulamentul, ar fi genial :))

    • Nu este nimic inexplicabil. Clima solicita mai mult motorul si creste consumul, caldura nu. Atata tot. Datorita nesimtirii astora eu prefer sa merg cu masina personala in loc de transportul in comun (cu toate ca as prefera sa il folosesc pe acesta, zilnic traversez orasul si as prefera sa merg cu tramvaiul decat cu masina). Voi alege transportul in comun in momentul in care regiile astea comuniste se vor civiliza (macar putin).

    • perfect de acord cu Xenos!
      Pe mine ma deranjeaza mult caldura in exces, deci am oroare atit de perioada de vara, cind in autobuzul aglomerat si cu geamurile inchise este sauna, cit si iarna, cind intru cu paltonul, fularul si caciula (imbracat normal pentru cele -5oC de afara) in autobuzul (mai rar, si tamvaiul) unde caldura merge la maxim, si sunt 24-25 de grade ….
      Da, circul aproape zilnic cu ITB-ul si pot sa spun ca in ultimii 10 ani NU am mai dardait inauntru, ci doar afara, in staie, cind astept prea mult!
      Problema este mai degraba vara, pe canicula – un tramavai care nu este agomerat n-ar avea neaparat nevoie de AC, dar un autobuz sau troleibuz plin, care este si blocat in trafic, DA!
      O exceptie placuta o reprezinta autobuzele de pe linia 135, la care in general MERGE climatizare, incat imi pare rau cand trebuie sa cobor …

  7. Pentru a oferi o imagine completa, mai adaug urmatoarele:
    1) Troleibuzele CITELIS sunt fie congelate, fie supraincalzite in zona radiatoarelor proaste, care te „improasca” literalmente cu aer fierbinte. Aceste trolee sunt o mare dezamagire, in general, prefer IKARUS-urile vechi.
    2) Tramvaiele vechi TATRA sunt congelate cand afara e frig de-a binelea – pacat de ele ca nu au fost intretinute, acum se caseaza aiurea fara a pune ceva in loc, desi in Oradea, de exemplu, merg fara probleme si arata bine.
    3) In V3A-urile romanesti, niste rable revopsite, in fond, in general e ok cu caldura, nici prea-prea, nici foarte-foarte (rar am mai intalnit tramvaie 41 supraincalzite, mai ales cand e aglomerat).

  8. Eu zic ca e vina regiilor si primariilor, care nu au facut nimic sa modifice aceasta lege.
    Si iata o solutie (mai ales pentru autovehiculele care se deplaseaza cu curent electric, dar poate si cele pe motorina au niste cabluri de inalta tensiune pe undeva) pe care am cititt-o prin „Scanteiea libera”, cred, poate chiar in decembrie 89 – citatul este aproximativ: „Un cititor ne scrie ca, observand ca in troleibuze este frig si ca in acelasi timp, deasupra troleielor sunt mai multe rezistente, care se stie ca se incalzesc la trecerea curentului electric (parca vreo 27000 de volti, nota mea), propune ca acestea sa fie plasate in interiorul troleibuzul;ui, pentru a asigura astfel caldura in interior. Cititorii propun, noi ne facem datoria sa publicam, asa este democratic!”, se incheia articolul plin de avant revolutionar democratic.

    • Sigur , troleele si tramvaiele vechi aveau deasupra reostate care disipau caldura, dar inca dinainte de 1989 incepusera sa fie dotate cu „choppere”, regulatoare in comutatie cu dispozitive semiconductoare de mare putere, care au eficienta mult mai mare si deci … degaja mult mai putina caldura reziduala!
      Rezistentele ce degaja caldura ar putea fi montate in interior, desi tensiunea inalta ridica probleme de siguranta (vrei sa ating radiatorul aflat la 750V?) .
      Dar ce ne facem cu perioada de vara, cind si asa este prea cald, iar reostatul va degaja in continuare caldura, si nu frig!

  9. Buna Dimineata dl Orasanu,

    V-ati trezit?
    incercati sa sunati desteptarea si in PNL…

    Intre timp va anunt cu mult drag ca anveloparile curg garla, fara aprobari, chiar in fieful domnului ce il suporta pe Tariceanu… Sa va trimit poze sau le accesati direct pe de HN?

    Cu cantec inainte MARS!

    • Dle Eu, aparitia dvs critica la fiecare articol este induiosatoare si o apreciez – inseamna ca va pasa suficient de mult, iar asta nu e putin lucru. Mai spun o data, pe silabe, poate de data asta chiar intelegeti, ca am mai spus-o. Nu am ni-mic cu PNL-ul – iar des-pre des-tep-ta-re si per-ne cred ca va poa-te ras-punde mai bi-ne alt-ci-ne-va. De-si imi dau sea-ma ca v-a of-ti-cat grav ar-ti-co-lul cu E-le-na U-drea si an-ve-lo-pa-ri-le. E-ra nor-mal – si va mai ur-ma!.

      • Vai, vai, vai – anul 013- ora 13:00, poarta in casa!

        Nu ma asteptam sa ma tutuiti, nu cred ca am copilarit impreuna sau ca ne cunoastem si nici nu v-am permis tututiala, daca nu va suparati Dvs., si nu va asteptam la un limbaj, sa ii spun elegant, atat „de colorat provincial” gen „ofticat”. Zau, asa se scrie pe la Harvard?

        O constructie sta in picioare daca are o temelie ferma si o structura de rezistenta.
        Un articol are nevoie de fapte, argumente, de structuri logice.

  10. haha! Adica soferii ii tin pe bucuresteni in frig, ca sa poa’ sa mai fure si ei o galeata de motorina – FRAIERI sunt bucurestenii ca nu fac scandal! Lasa, ca la prima deplasare pe acolo, gasesc eu un autobuz cu frig… si mai vedem noi ce se intampla… :D

    Oricum, asta e „slaba” – CE ziceti de faptul ca, la un parcurs de 300 + 300 km (dus-intors) pe trenuri, „se dau” doar 2 suluri de hartie igienica / vagon? :D

    Aia DA economie!!! Daca imi dati o adresa de e-mail (in mod exceptional am bagat in campul de inregistrare adresa curenta, nu aia pt. [spam]), va trimis scanat raspunsul pe care mi l-a dat SNCF la reclamatie :P

  11. Poate că Dl. Orășanu greșește cu privire la menținerea în vigoare a normativelor ceaușisto-dejiste în cazul particular al consumului de combustibil la autobuze.

    POATE !

    DAR NU GREȘESTE DE FEL atunci cînd atrage atenția cu privire la supraviețuirea (mai degrabă „viețuirea” opulentă și nerușinată) a comunismului în administrație, fie direct prin acte „străvechi” fie, mult mai insidios, prin MENTALITĂȚI.

    Așadar, Doamnelor și Domnilor, nu mai despicați firul în patru(zeci și patru), încercați doar să puneți cap la cap ce știți despre cum a făcut reforme Saakașvili versus cîrpocelile din România. Sau nu cunoașteți NIMIC ? Atunci întrebarea ar fi: DE CE nu aveți habar despre reformele din Georgia ?

    Ceva precum bancul cu Gheorghe și Ion deputați în Marea Adunare Națională (AD 1980 și un pic). Ia cuvîntul Gheorghe: „Unde este zahărul și uleiul nostru ?”. După pauză vorbește Ion: ”Unde este Gheorghe ?”.

    Se aude ? Se pricepe ?

    • Bancu’ e bun….atata ca in 2013 il trimit pe Eu sa ma sacaie pe forum si diversi „prieteni” sa reia legatura cu mine, chipurile nu m-au auzit de mult, ce mai fac, cu ce ma mai ocup, etc…. Nu dispar eu la pauza :)

      • Ca să vedeți o similară situație ultra-perversă: pînă spre 1998, din cînd în cînd, inspectorii fiscali scoteau din buzunar chestia cu obligativitatea ținerii jurnalului de casă EXCLUSIV scris de mînă EXCLUSIV pe caietele alea tipizate. Totul sub pretextul că așa spune legea dată de Ceaușescu rămasă nemodificată. La un moment dat pînă și unui magazin Metro (nota bene !) din București i s-a pretins așa ceva (am citit în ziar, altfel de unde să fi aflat). Încet-încet povestea s-a stins DAR undeva, după trecerea în sec.XXI, îmi pică în mînă o revistă unde găsesc republicată legea cu pricina – NICĂIERI NU SCRIA UN ASEMENEA LUCRU. Vasăzică bolșevicii ăia ERAU MAI CEAUȘIȘTI DECÎT CEAUȘESCU. Fă capitalism cu asemenea lepre ireciclabile (poate doar cu mitraliera). Scuze pentru tonul dur dar am înghițit prea multe de la nemernicii respectivi și nu cred că s-au schimbat – e mult mai ușor să înveți asemenea metode teroriste decît să faci treabă serioasă. Evident că așa se deschide drum spre șpaga lui „ia de aici și lasă-mă nene în pace”.

        • Daca are cineva idee de baza legala – temeiul, actul normativ, ar fi o idee excelenta despre care sa scriu un articol similar. Multumesc anticipat.

  12. Sa nu exageram, astfel de norme exista la orice firma, inclusiv – sau mai ales – la cele private. Cine le depaseste plateste din buzunar. Nimeni nu accepta risipa de combustibil, minute la telefoane sau orice alte consumabile.
    De fapt tinand cont de pretul modic al biletelor (ca sa nu mai vorbim si de vandalizare), raportat la costurile ridicate ale parcului auto prospat completat cu autobuze de ultima generatie, e normal ca RATB sa se faca economie oriunde e posibil.
    In alta ordine de idei, nu vom scapa de comunism pana nu vom scapa de complexe. Vorba lui Mungiu, nu scapi de ceva pana nu poti sa razi de el. In Germania de exemplu multe strazi „comuniste” nu si-au schimbat numele, inca exista strazi Karl Marx (sau chiar statui). Dar nimanui nu-i pasa, important e ca s-au schimbat oamenii.

  13. Pot să risc și eu un răspuns la problemă:

    Bucureștenii dârdâie în autobuze pentru că IARNA NU E CA VARA!

    Ce legătură are căldura cu consumul excesiv de motorină care ar depăși normativele (calculate pe un consum mult mai mare pe vremea lui Ceașcă pentru că și tehnologiile erau altele)? Până la urmă motoarele acelor autobuze sunt foarte puternice și cu sau fără aer condiționat / aeroterme nu cred că avem un consum semnificativ mai mare. Unele circulă cu curent electric (troleibuze, tramvaie) unde iar nu cred că apare o problemă semnificativă. Ar trebui consultat un inginer să ne spună cât consumă un autobuz pe motorină / tramvai electric / troleibuz electric cu sau fără aerul condiționat pornit. La mașina mea de 110 CP observ că dacă dau drumul la aer condiționat sau nu dau drumul, consumul e cam tot acolo. Cred că și la autobuze ar trebui să fie la fel.

    Oare nu poate fi și o problemă de genul: dăm salarii mari la RATB la toate nivelele, că (deh) sindicatele sunt puternice, și o lăsăm mai moale cu piesele de schimb pentru partea de aer condiționat / aeroterme care ar trebui să fie toate reparate / testate / funcționale?

    • Poate mai reusim o data sa „mutam” explicatia asta de la nivelul Bucurestiului la nivelul tarii pentru a ridica tara pe noi culmi de civilizatie si progres :)

      • Și cum ați măsurat?

        Nu o fi de la drum? Nu o fi de la cauciucuri? Nu o fi de la trafic? Nu o fi de la modul în care ați condus?

        E foarte greu de măsurat zic eu. Mașina când merge aparatul de aer condiționat e cuplat la motor. Pe rece poate că ar fi o problemă. Pe cald cred că și motorul are un rol că doar e cald. Zic eu.

        La un Tico sau Matiz mai zic că dacă dai drumul la aer condiționată ălea nici nu mai urcă panta dar nu cred că la un autobuz se pune problema așa. Acolo ”e mai mulți cai putere”…

  14. Nu stiu exact daca este valabila chestiunea furtului de combustibil, dar ceea ce imi este clar este ca situatia deriva in primul rand din nestiinta: motorul cu ardere interna are un randament de 20%, adica 1/5 din benzina/motorina produce miscarea vehiculului, iar restul…. incalzeste atmosfera! Daca acest 4/5 din energia consumata ar trece in sistemul de incalzire al autobuzului, fiti sigur ca niciun pasager n-ar suferi de frig. Pentru detalii recomand Wikipedia: Internal_combustion_engine#Energy_efficiency

  15. am citit articolul, desi m-a cam plictisit :) … si primele doua comentarii, desi ….
    omfp 946 / 2005 si sper sa se termine comentariile ;)

  16. Salut initiativa dvs. de a lua in colimator vechile si anacronicele acte normative care ne amarasc zi de zi viata si care, respectivele acte normative, se regasesc peste tot, cred ca in peste 80% din domenii.Pe de alta parte „mai bine cu rau decat fara el” pentru ca ne-ar conduce intr-un mare fel spre haos. Din pacate pentru noi, daca nu stiati domnule Orasanu, „tagma” normatorilor in toate domeniile a disparut cam de mult si nu cred ca aceasta stare de lucruri se va remedia curand in sensul intocmirii altor acte normative care sa reflecte realitatea si sa nu poata conduce la abuzuri de genul celor semnalate de dvs. la RATB.Pareti a fi un personaj angelic, avertizor public, parca exista si o lege in acest sens, dar nu sunteti si dvs. stiti bine acest lucru, ar trebui sa va implicati mai mult, cu experienta importanta dobandita deja pentru un personaj asa de tanar si sa propuneti deja solutii cum ar fi: mediul academeic , ministerele , universitatile sa revigoreze intr-un program national pe termen scurt cum ar fi reformarea normatorilor din tehnologii de sistem existent inca la stat sau privat prin cointeresare si care sa conceapa noi acte normative atat de necesare s.a.
    . Ce ziceti va bagati? Capacitate aveti mult mai mare dacat vreti sa pareti in calitate de avertizor public.
    Succes!!

    • Avertizorul, daca nu ma inseala memoria este o persoana din interiorul institutiei, care aduce la cunostiinta cunducerii institutiei nereguli etice sau legate de conflicte de interese, mergand pana la sesizarea unor fapte de coruptie. El primeste imunitate. Eu sunt si in afara institutiei si nu am niciun fel de imunitate, am o „goarna” publica (ce suna de 10 ori mai slab decat a unor editorialisti vechi) – insa cu ajutorul dvs „ma bag” sa incerc sa indrept ce se mai poate, sau macar sa sesizez nereguli.

      Ingineria sectorului public, pe care o studiez acum – si fluxurile „tehnologice” de care vorbiti – sunt intr-adevar utile, insa ma tem ca pentru inceput institutiile au nevoie de niste solutii mult mai simple – de genul input output, adica macar sa fim siguri ca se raspunde la tot ceea ce „intra” si ca exista o minima trasabilitate in cadrul sistemului . Si asta ar fi foarte mult.

      Daca va doriti sa ma ajutati – dvs si ceilalti cititori – puteti recomanda articolele mele si altora si puteti veni cu propuneri de teme noi, cum vad ca deja se nasc. Multumesc.

  17. Bucur are dreptate , un motor cu ardere interna nu poate functiona fara radiatorul care disipa caldura reziduala rezultata din arderea combustibilului ; sistemele de incalzire ale autobuzelor vechi foloseau o parte din aceasta caldura pentru incalzirea interiorului . Vara , pentru functionarea sistemului de racire , se consuma suplimentar o anumita cantitate de combustibil ; chiar ca e bizara lipsa de caldura in cazul autobuzelor , economia de combustibil nu este un argument viabil pentru ele . Daca mi-ati indica o adresa de mail , as putea sa va furnizez informatii interesante despre un subiect mai apropiat de nivelul dumneavostra de expertiza : cum isi indeplineste CNVM sarcina legala de supraveghere a AOPC .

    • Domnule Butoi, cu mare drag puteti sa puneti aici pe forum sau sa trimiteti pe email catre webmaster sau pur si simplu sa scrieti mesajul dar sa puneti semne de exclamare in primul rand, indicand ca mesajul este pentru a-mi fi retransmis. Acelasi raspuns si pentru cineva care cere acelasi lucru, mai sus. Din nefericire nu am cum sa dau adresa mea de email direct pe site, pentru ca inerent va primi si foarte mult spam. Va multumesc pentru intelegere.

  18. Orasanu: 1 si 11 sunt TRAMVAIE – circul aproape zilnic cu unul din ele pe portiunea comuna Basarab-Bellu. 61 si 62 sunt TROLEIBUZE. De cca 10 ani incoace NIMENI NU MAI DARDAIE in autobuzele, tramvaiele si troleibuzele din Bucuresti cu exceptzia unor accidente, dar atunci vehiculul se retarge in depou si se repara. Problemele sunt VARA, majoritatea autobuzelor au aer conditzionat, putzine treoleibuze si practic nici un tramvai, asa ca pe canicula in multe vehicule RATB e un mare chin.
    Concluzia: daca nu traiesti in Bucuresti, macar verifica dintr-o sursa de incredere (ruda, prieten, etc) si apoi ia drept adevar ce abereaza un obscur ziarist.

  19. Domnule Orasanu,
    Este posibil sa fie asa cum spuneti dvs,dar ca exceptie.circul destul de des cu mijloacele de transport in comun(pe linii diferite)si mi-ar fi fost usor sa sesizez acesta problema,care,intre altele,este cea mai mica.articolul este dragut.
    Daca-mi permiteti,v-as ruga sa atacati si teme care ne implica si pe noi,utilizatorii de mijloace de transpot in comun,ca parteneri „pentru un transport civilizat”.pentru ca e usor sa aruncam pisica in gradina guvernantilor,legiuitorilor,etc.,cand problema e de fapt mentalitatea si nivelul nostru de „civilizare”.ca exemplu,o sa va semnalez un caz de pe linia 335:zilnic e o aglomeratie de nedescris,mai ales la orele de varf .sansele sa prinzi loc in primul autobuz care vine in statie rivalizeaza cu cele de a castiga la loterie.aproape nimeni nu valideaza calatorii,daca faci bilet,risti sa pari putin excentric.
    tot calatorii ,care,nevalidand calatoria,oficial nu se afla in autobuz ,se lamenteaza ca e foarte aglomerat,ca sunt prea putine autobuze,etc.pai cum sa suplimeteze autobuzele,daca ele si in numarul actual sunt pe pierdere.simutul civic este zero,domnule,asta e problema.dar ,in rest,suntem nationalisti de parada,pe tricolor e scris unire.

  20. Şoferul, atât cel din anii 80 cât şi cel de acum, trăieşte de unde lucrează. Nu am văzut şofer care să nu plece acasă, măcar odată în cariera lui, cu un bidon plin cu combustibil, indiferent dacă lucrează pe autobuz, pe dubă, sau pe buldozer.
    Atât timp cât în rezervor se află motorină, un bidon se va găsi.
    Ba, înclin să cred că acum e mult mai uşor să pleci cu motorină acasă, având în vedere multitudinea de PET-uri cu capacităţi între 5-10 l care se găsesc pe toate rafturile. Pe vremea lui Ceauşescu era mai greu să găseşti bidoane din astea, trebuia fie să te mulţumeşti cu puţin, fie să umbli cu canistra după tine.
    Normarea consumului de carburant se face, în primul rând, după calitatea drumului şi apoi după performanţele autovehiculului. Calitatea drumurilor româneşti este cam aceeaşi din anii 70, cu excepţia bucăţelelor de autostradă deschise recent. Însă degeaba ai un motor puternic şi care consumă eficient, dacă n-ai unde să mergi cu el – dacă stai în coloane, în blocaje etc. Consumul de combustibil, în acest caz, ar trebui să fie unul mixt – la km parcurşi şi la ore de funcţionare, adică autovehiculul ar fi autovehicul în mers şi utilaj la semafoare, ceea ce nu se poate. De aceea s-a introdus conceptul de km echivalenţi, concept pe care nu ştiu câte firme din România îl aplică.
    Sunt sigur că aceia care n-au citit Ordinul 14 habar n-au de km echivalent şi ce reprezintă el.

    Cât priveşte articolul, acesta este scris la cald, nu la rece, aşa cum ar trebui să facă orice jurnalist care se respectă. Mă ocup de consumul de carburant şi ştiu mult mai bine decât autorul articolului ce înseamnă asta.
    Aşa cum bine spunea cineva, motoarele autobuzelor din dotarea RATB sunt mult mai performante, ca şi consum, decât motoarele prevăzute în Ordinul 14. Cu alte cuvinte, în cazul autobuzelor RATB, norma de consum este mai mult decât generoasă.
    Dar şoferii – nu numai cei de la RATB – vor găsi mereu o portiţă prin care să sustragă combustibilul.
    Dacă acest combustibil nu ar mai putea fi vândut la colţ de stradă, ar înceta şi sustragerile. Până atunci nu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Razvan Orasanu
Razvan Orasanu
Presedinte al Asociatiei "Tine de Noi", Kokkalis Fellow la Harvard University - John F. Kennedy School of Government (2012), Consultant local pentru Banca Mondiala (2010), director de cabinet al Presedintelui Consililul Concurentei (2009), absolvent al cursului Financial Programming and Policies - Fondul Monetar International (2009), Consilier de Stat al Primului Ministru pe probleme economice (2005 si 2007-2009) si Presedinte AVAS (2006). Absolvent London School of Economics, Joint Vienna Institute si al Cursului Executive Harvard Kokkalis (Atena-2006). Autor a peste 200 de articole in domeniul economic si al politicilor publice - in Ziarul Financiar, Capital, Money Express, Evenimentul Zilei si Contributors.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro