joi, aprilie 25, 2024

Noi de-aicea nu plecam, nu plecam acasa!

Nu, nu este vorba de manifestantii din piata Universitatii ci de profesorii universitari care au implinit varsta de pensionare.

Legea este cat se poate de clara:

Art. 289. — (1) Personalul didactic și de cercetare se pensionează la împlinirea vârstei de 65 de ani.

Art. 215. — (1) După împlinirea vârstei de pensionare, ocuparea oricărei funcții de conducere în universitățile de stat, particulare și confesionale este interzisă, cu excepția mandatelor în exercițiu la data intrării în vigoare a prezentei legi

(3) Senatul universitar din universitățile de stat, particulare și confesionale, în baza criteriilor de performanță profesională și a situației financiare, poate decide continuarea activității unui cadru didactic sau de cercetare după pensionare, în baza unui contract pe perioadă determinată de un an, cu posibilitatea de prelungire anuală conform Cartei universitare, fără limită de vârstă.

In lege nu se vorbeste de pensionarea la sfarsitul anului universitar, la inceput sau pe la mijloc. Se vorbeste de implinirea varstei de pensionare si atat. Mai mult, legea prevede posibilitatea ramanerii in activitate a pensionarilor, la plata cu ora, cumuland pensia cu veniturile obtinute din aceasta prestatie.

Si atunci, de unde tot acest scandal?

Ne amintim ce discutii au fost la dezbaterea Legii Educatiei Nationale (LEN), pe aceasta tema. Rectori, profesori universitari aflati in Parlament, au luptat cu toate resursele din dotare pentru eliminarea din lege a acestei prevederi. De asta a fost nevoie de asumarea raspunderii pe LEN. Din dezbateri parlamentare ar fi reiesit tot cum a fost.

S-a aplicat acest articol de lege? Nu peste tot. Inca n-am invatat, noi romanii, ca legea se aplica nu se discuta. Buna, proasta, ne convine, nu ne convine, trebuie aplicata. Ca de asta este lege iar alternativa este haosul.

La Universitatea din Targoviste ITM (Inspectia Teritoriala a Muncii) a gasit profesori pensionabili dar care nu fusesera scosi la pensie, a dat sanctiuni si a pus lucrurile in legalitate.

Cu ocazia alegerilor de rectori, profesori pensionabili au votat in diferitele etape ale procesului electoral din universitate, desi nu aveau acest drept. Eroarea apartine ordonatorului de credite, rectorul in functie, care nu a dispus incetarea raporturilor de munca cu acestia. Consecinta fiind ca alegerile de rectori in conditii nelegale ar putea fi invalidate de catre ministrul educatiei.

Ministrul Educatiei are baza legala sa faca acest lucru in temeiul art. art. 216 (2): Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului

„c) monitorizează și verifică direct sau prin organismele abilitate în acest sens respectarea reglementărilor privind organizarea și funcționarea învățământului superior, cercetarea universitară, managementul financiar, etica universitară și asigurarea calității în învățământul superior;”

Este si motivul pentru care Ministrul Educatiei a  emis OM 3276 care prevede:

Art.1. In cadrul procesului de desemnare a rectorului, pe lista persoanelor cu drept de vot nu vor putea fi inscrise cadrele didactice si de cercetare care au implinit varsta de pensionare la data sustinerii alegerilor.

Rectorii care n-au respectat aceasta prevedere nu pot invoca tardivitatea Ordinului, pentru ca prevederea rezulta oricum din LEN.

Intr-o pozitie remisa de Senatul UBB Cluj (Universitatea Babes Bolyay), aici, dupa ce se declara „ilegal” un ordin de ministru, (nu cred sa mai existe vreo tara in care actele normativ- administrative sa fie declarate ilegale de institutii  subordonate aceleia care le-a emis), se spune:

ordinul „produce o confuzie între calitatea de titular conform legii educaţiei naţionale, pe de o parte, şi cea de persoană care a depăşit vârsta de pensionare, pe de altă parte, prevăzând că nu au drept de vot cadrele didactice care au împlinit vârsta de pensionare”.

Art. 209. — (1) Rectorul universităților de stat și particulare se desemnează prin una dintre următoarele modalități:

b) prin votul universal, direct și secret al tuturor cadrelor didactice și de cercetare titulare din cadrul universității și al reprezentanților studenților din senatul universitar și din consiliile facultăților.

In lege se spune clar ca la alegerea rectorului voteaza doar cadrele didactice  „titulare”, ori pensionarii, chiar aflati in activitate, nu mai sunt titulari. De aici a plecat si toata supararea, nu mai beneficiaza de toate avantajele titularilor.

In ce consta confuzia, atunci?

Unii inventeaza tot felul de Consilii Stiintifice, pe care sa le conduca dupa pensionare, desi si in aceasta privinta legea e clara, art. 215.

Camera Deputatilor a adoptat tacit, luni (aici) un proiect de lege de modificare a Legii Educaţiei Nationale, care prevede că personalul didactic şi de cercetare se pensionează la sfârşitul anului universitar în care împlineşte 65 de ani.  Daca trece si de Senat, Camera decizionala, in care puterea are majoritate doar de un vot, si acela in concediu medical, proiectul ar putea deveni lege. Speranta este ca pana la 1 octombrie, mai pleaca guvernul, se mai schimba majoritatile din parlament, poate, poate, nu se mai aplica articolul privind pensionarea.

Este momentul ca ministerul, ministrul educatiei sa ia taurul de coarne. LEN prevede

Art. 124. — (1) Răspunderea publică obligă orice instituție de învățământ superior, de stat sau particulară:

a) să respecte legislația în vigoare, carta proprie și politicile naționale și europene în domeniul învățământului superior;

d) să asigure eficiența managerială și eficiența utilizării resurselor, în cazul universităților de stat, și a cheltuirii fondurilor din surse publice, conform contractului instituțional;

e) să asigure transparența tuturor deciziilor și activităților sale, conform legislației în vigoare;

Iar la art. 125, in cazul nerespectarii art. 124, ministerul are urmatoarele optiuni:

a) revocarea din funcție a rectorului, în baza propunerii Consiliului de etică și management universitar

b) reduce sau elimină temporar sau definitiv accesul la finanțările din surse publice, la propunerea Consiliului de etică și management universitar;

c) propune Guvernului inițierea unui proiect de lege de reorganizare sau desființare a instituției de învățământ superior în cauză.

In mod inexplicabil, ministrul Daniel Funeriu n-a constituit in mandatul sau CEMU (Consiliul de Etica si Management Universitar), din motive obscure, astfel incat nici aplicarea art. 125 din lege nu a fost posibila.

Este prima obligatie a actualului ministru, Catalin Baba, sa decida urgent infiintarea acestui Consiliu, care sa-l asiste in activarea prevederilor art. 125 din lege, articol ce da importante prerogative controlului statului in functionarea invatamantului superior de stat, in apararea intereselor generale ale societatii. Care interese nu se rezuma la functionarea fabricilor de diplome, sub umbrela autonomiei universitare, acestea sunt interese straine societatii romanesti. Interesele societatii se refera la calitatea, legalitatea si echitatea serviciilor educationale.

Tot ministerul trebuie sa verifice imediat respectarea legii cu privire la pensionarea cadrelor didactice si sa impuna rectorilor, prin decizie administrativa, sa suporte din buzunarul propriu plata salariilor profesorilor dupa data pensionarii, daca n-au pus-o in aplicare.

Aplicarea LEN este pe un drum corect. Se impune o accelerare a implementarii ei, cu masuri drastice de corectie, acolo unde este cazul. Iar masa cadrelor didactice titulare care voteaza pentru alegerea rectorilor, sa inteleaga un lucru simplu, din intelepciunea populara: „cum isi asterne, asa doarme”.

Distribuie acest articol

26 COMENTARII

  1. Motivatia proiectului de lege ce a trecut tacit ar fi ca intreruperea activitatiii in timpul anului scolar afecteaza activitatea universitatii insa nu cred ca af fi o problema aceasta intrerupere (aceeasi profesori pensionari pot preda – la plata cu ora – pana la sfarsitul anului)…NU VOR SA PLECE -MOTIV REAL …DAR NICI ARTICOLE CITABILE INTERNATIONAL NU SUNT CAPABILI SA PUBLICE -ale lor nu ale studentilor doctoranzi)

  2. Domnule Vlaston,
    in linii mari sunt ok asertiunile dvs din articolul de fata.
    doar ca respectarea legii educatiei nationale nu face obiectul nici a invatamantului preuniversitar, acolo unde ministerul ar putea exercita, prin ISJ-uri, un control mult mai strict.
    De exemplu, in Timisoara, sunt destule scoli gimnaziale care nu respecta nici numarul maxim de elevi dintr-o clasa si nici numarul maxim de ore pentru un elev.
    Aveti idee ce calvar e sa lucrezi cu 34 elevi intr-o clasa?
    Deci e deplasat sa consider ca de fapt nu exista vointa politica in aplicarea ad literam a legii? N-as zice.
    (aici nu ma refer neaparat la persoana ministrului care, oricine ar fi el, nu poate face singur totul)

  3. Dar dl. Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR sau dl. Stolojan, europarlamentar la ce varsta ar trebui sa se pensioneze? Pentru ei nu exista lege? De fapt ei sunt pensionati, reangajati (in cazul d-lui Stolojan, acesta chiar are vreo 3 pensii – de salariat, de parlamentar si de fost functionar la Banca Mondiala). Cu atatia bani este si normal sa sustina programele tampite de austeritate adoptate de PDL.

  4. „nu cred sa mai existe vreo tara in care actele normativ- administrative sa fie declarate ilegale de institutii subordonate aceleia care le-a emis), ”

    Pardon? In primul rand Universitatile nu ar trebui sa fie „subordonate” ministerului, ca de aia sunt autonome

    In al doilea rand, intr-un stat de drept, oricine are dreptul sa conteste legalitatea unui act administrativ (se numeste judicial review).

    Domnule Vlaston, cred ca trebuie sa va retrageti afirmatia asta

    • Autonome pe banii lor, nu pe banii bugetului de stat. Contestatia se petrece in instanta, nu din gura. Pe urma, una-i contestarea, alta-i declararea ilegala, a actului respectiv, antepronuntare, adica.

    • Autonomia universitatilor este doar „din punct de vedere economic”, dar din punct de vedere legal, aceastea sunt in subordinea Ministerului Educatiei.
      Asa cum a reiterat dl Vlaston in raspunsul pe care v-i l-a oferit, se poate CONTESTA, dar a DECLARA ca actul Ministerului este ilegal, depaseste orice limita rezonabila.
      Nu Universitatea DECLARA actul a fi ilegal, ci o instanta de judecata.
      Daca as fi Ministrul Educatiei, as solicita parchetului sa instituie o ancheta in acest caz. Rectorul acelei universitati din Cluj (nu ma intereseaza despre ce Universitate este vorba si nu ma intereseaza numele acelui rector) trebuie sa se supuna legii in vigoare!!!
      Nesupunerea inseamna pedeapsa.

      • Unde scrie in comunicatul UBB ca „declara nelegal” ordinul Ministerului. Este evident din context ca exprima o pozitie, desi e adevarat ca ar fi putut sa spuna explicit „consideram nelegal …”. Este insa doar o chestiune de exprimare.

        Sa vad in SUA sau in Marea Britanie cum ministerul intervine cu astfel de ordine peste o universitate dintre cele mai mari…

  5. Daca in lege nu exista prevazuta nicio pedepasa pentru incalcarea articolului 215 acesta este scris degeaba. Restrictia, chiar daca-i legala, devine ineficienta prin lipsa pedepsei. Oamenii nu respecta legea de drag ci datorita consecintelor incalcarii ei.

  6. Domnule Vlaston,
    Autonomie universitara nu inseamna ca universitatile trebuie sa se autofinanteze in totalitate ci ca isi gestioneaza singure banii de la stat si din alte fonduri. Aceasta autonomie universitara exista in cele mai multe din universitatile europene de stat.
    Pe de alta parte este o prostie sa pensionezi un profesor in mijlocul anului universitar si sa-l obligi ca in restul timpului ramas ( pana la finele anului) sa accepte ” plata cu ora”, ceea ce el poate foarte bine sa refuze si bine face. Un curs universitar este un curs, nu suntem la piata, plecam si vine altul sa vanda in locul nostru. Este vorba si de respect pentru oameni care au muncit zeci de ani in acea universitate, nu-i pui la usa, una-doua, pentru ca au implinit 65 de ani fara sa aiba posibilitatea sa termine anul universitar. si cursurile incepute. Nici pentru studenti nu este bine, nemaivorbind de faptul ca nimeni nu are chef sa preia un curs in mijlocul semestrului. Fiecare curs are particularitatile lui, nu este vorba de un manual pe care-l folosesc toti profesorii.
    Nu stiu de ce se discuta atat pe marginea acestei probleme; o logica simpla impunea de la inceput aceasta solutie: un universitar se pensioneaza la sfarsitului anului universitar in care implineste 65 de ani. Simplu, politicos, fara enervari suplimentare si schimbari de ultim moment.

    • Dar sa si dea socoteala de banii publici cheltuiti. Posibil sa aveti dreptate cu pensionarea. Desi nu vad ce cadru didactic cu dragoste de studenti i-ar abandona la mijlocul anului. Daca-i abandoneaza, nu merita credit. Insa, dura lex, sed lex. Nu avem ce comenta.

      • Domnule Vlaston,
        Prima obligatie fata de studenti revine facultatii respective. Studentul a ales o facultate, nu niste profesori, nu are cum sa stie cu cine va face el cursurile. Poate cu exceptia cursurilor optionale, cand studentii aleg un profesor. Pe de alta parte nici profesorul nu isi alege studentii.
        Deci cred ca grija fata de studenti revine in primul rand facultatii si nu profesorului in prag de pensionare. Oricata dragoste ar avea pentru studenti, poate are omul si ceva demnitate si nu vrea sa se vada dat afara in mijlocul cursului din cauza unei legi strambe.
        Cred ca @Costel P are dreptate si ar trebui sa se legifereze chstia asta: iesi la pensie la sfarsitul anului universitar.

        • Aici se greseste in Romania si cei avizati stiu. Ma mira faptul ca persoane care au studiat la universitati in strainatate sau studiaza nu intervin.
          Sa stiti ca in general studentul este cel ce isi alege cursurile si profesorii. Exista o paleta destul de larga de profesori care predau cursuri similare si studentii isi aleg ei cursul si profesorul.
          Asta inseamna oarece concurenta. In plus semestru de semestru profesorii sunt evaluati de studenti (chestionare anonime, pe care cel analizat nu le vede), iar universitatea tine cont de evaluari si de numarul de studenti la curs. Asa se face ca un student schimba colegii la fiecare curs si seminar.
          Mai explicit: sa luam in discutie Universitatea Politehnica. Are citeva catedre: matematica, mecanica, rezistenta materialelor, termotehnica etc. Cursurile sunt scoase public si in functie de necesitati fiecare student isi alege cursul. Nu conteaza ca eu fac Mecanica si altul Automatica, putem fi colegi la cursul de analiza matematica sau la cel de termotehnica. Evident exemplul este un pic deplasat, dar cam asa merg lucrurile prin alte parti. Asa se face ca studentul este cel ce-si face propriul orar, nu facultatea. O alta filozofie, o alta abordare, altfel de rezultate.
          Revenind la un comentariu de-al meu de mai jos, cind studentul va avea de ales intre X profesor serios, ce-si tine cursurile si seminariile si Y, politician, ce a ajuns si profesor, dar la curs mereu trimite un asistent, dar pentru a trece la examen trebuie sa-i arati ca i-ai cumparat cartea compilata dupa 10 alte lucrari, nu va mai fi o problema sa tii pe cineva peste 65 de ani.

  7. de acord cu tot ce ziceti, domnule Vlaston. Dar cand veti aborda si problema rectorilor care au deja 2 mandate, unul complet si altul intrerupt, si care totusi au candidat si au iesit rectori, sub prsiunea exerciatta asupra noastra? Asta nu-i ilegal? mi se pare ca astia isi bat joc si de lege si de ministru, parca e un concurs care-pe-care, din care ei asteapta sa castige prin presiuni sau smecherii juridice. E cazul lui Antal de la Oradea si al lui Gorun d ela tg-Jiu, care se lauda amandoi cat de prieteni sunt cu Baba si ce ilegalitati va face el pt ei in numele prieteniei

    • S-ar putea sa le fie invalidate mandatele. Totusi:
      Art. 213 din LEN
      7) Durata mandatului de rector este de 4 ani. Mandatul poate fi înnoit cel mult o dată, în urma unui nou concurs,
      conform prevederilor Cartei universitare. O persoană nu poate fi rector al aceleiași instituții de învățământ superior pentru mai mult de 8 ani, indiferent de perioada în care s-au derulat mandatele și de întreruperile acestora.

  8. deci e legala candidatura lor sau nu, ca textul de lege il stim si noi.
    daca scrie clar ca se iau in calcul si intreruperile, atunci de ce sa ne mai ascundem – s-a candidat ilegal. Deci ce va face ministrul?

    • Da, exista si in LEN un criteriu, angajabilitatea, dar cel mai bine este cu clasificarea dupa salariile absolventilor. Aici nu se poate trisa, daca datele sunt culese corect. Cred ca RMUR, Registrul Matricol, ar putea prelua sarcina asta.

      • Nu ma pricep la partea de birocratie deloc, dar cred ca chiar Fiscul ar putea prelua sarcina asta (eventual impreuna cu o structura din cadrul MEC). Trebuie completate bazele de date cu anul absolvirii si facultatea (daca nu cumva datele exista deja).

        Oricum Fiscul are obiceiul sa faca tot felul de statistici de genul: cel mai mare salariu, pe domenii de activitate etc.

  9. Opinia mea este ca legea trebuie sa fie ceva general.
    Personal, cred ca a aplica legea fara discriminare este o pierdere intelectuala.
    Am avut in facultate un profesor stralucit. Din diferite motive n-a fost lasat sa creasca pe nimeni. L-au pensionat la 65 de ani. Inlocuitorii acestuia au fost niste umbre.
    Daca ar fi sa aleg sa merg la un curs de istorie tinut de Neagu Djuvara si unul tinut de Ioan Scurtu ia ghiciti pe cine as alege.
    Ramin la parerea ca exista cadre universitare ce trebuie „pensionate” la 40 de ani si spirite ce trebuie tinute la catedra si la 80.
    In plus, daca unor astfel se spirite li se ia catedra/munca, vor fi morti in scurta vreme.
    Am putea judeca si asa?
    O lege are litera, dar si spirit…
    Va reamintesc ca Iosif Sava a fost omorit de sistem pensionindu-l. (Mentionez ca nu toate afirmatiile sale sau emisiunile sale mi-au placut).
    Ca fost profesor de matematica, ginditi-va ce spirite stralucite au fost si sunt la Gazeta Matematica. Multi gasindu-si un bun refugiu aici, dupa ce sistemul scolar i-a pensionat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro