vineri, aprilie 19, 2024

Numerologie și alți demoni. De ce are învățământul românesc cununiile legate?

Învățământul românesc a pus cruce misiunii nobile de a educa societatea și încet-încet se transformă într-un laborator în care diverși indivizi își testează creativitatea sau se joacă de-a Paracelsus, iar ceea ce ating ei nu se preface în aur, ci în scrum. Școala online a fost testul de turnesol pentru conceptul de educație în România și a reușit să scoată la iveală ceea ce mai reușea cât de cât să țină sub preș, prin inspectorate și prin tot felul de scaune și fotolii comode. Cea mai recentă apariție în iconografia învățământului românesc este doamna Selena Costea, inspector școlar general în Galați care s-a remarcat printr-o circulară trimisă profesorilor, unde se promovează un curs de numerologie. Cel mai probabil profesorilor li se va citi în stele dacă este bine sau nu să se vaccineze și așteptăm cu interes următoarea propunere de perfecționare didactică și în cadrul unui curs de horoscop sau șamanism.

Într-o perioadă extrem de delicată când profesorii ar trebui să iasă public și să-și pună erudiția în slujba unui discurs științific în ceea ce privește vaccinarea, ei aleg fie să tacă, fie să dea în bobi. În schimb, cadrele didactice și-au dovedit disponibilitatea în momentul în care societatea românească și-a dat măsura analfabetismului civic, referendumul pentru familia tradițională și au transformat catedra într-o tribună de la înălțimea căreia au predicat necesitatea acelei inițiative. Oamenii care nu pot explica rațional apariția curcubeului se găsesc, acum, în imposibilitatea intelectuală de a explica și modul în care funcționează un vaccin, însă au adoptat din oficiu o poziție contrară, așa cum îi șade bine unui om care pretinde că educația este cheia către o societate dezvoltată. Inițiative bizare precum un curs de numerologie pentru profesori dau dimensiunea dezastrului școlii românești. Dacă de-a lungul timpului acest organism numit educație este injectat cu doze mici și constante de incompetență, mediocritate și pseudoștiință nu ar trebui să ne șocheze atât de tare apariții precum Alexandru Cumpănașu făcând educație în paralel pe Tik Tok.

Eterna problemă a numirii directorilor de școli pare să-și găsească soluția într-o inițiativă a ministrului educației, Sorin Cîmpeanu, care propune desemnarea acestora pe baza votului profesorilor titulari din școală. Principalul neajuns al miniștrilor care s-au succedat în fruntea Ministerului Educației este acela că sunt decuplați de la realitate, că desenează scenarii care nu pot avea aplicabilitate concretă; oamenii aceștia trăiesc în planul ideilor. Concursul de titularizare, în forma actuală, nu spune mare lucru despre calitatea cadrelor didactice, ci despre anduranța unor oameni care vor stabilitate la locul de muncă, lucru de altfel dorit de oricine. Dar transferul de putere către profesorii titulari dintr-o școală pentru a-și alege directorul nu înseamnă identificarea nevoilor locale și a soluțiilor și nici descentralizarea mult dorită, ci preponderența unei camarile în cancelarie. Iar suplinitorii nu au niciun cuvânt de spus în desemnarea directorilor pentru că nu sunt suficient de competenți să obțină, uneori cu note de 10 chiar, posturile inexistene de titulari. Atunci când ești elev ai un nod în gât când mergi să bați la ușa cancelariei pentru că proiectezi asupra acelei camere imaginea unor profesioniști care discută idei, cărți și sunt purtătorii de cuvânt ai științei. Dar din interior e o lume la hotar cu evul mediu uneori, un timp în care ploaia, curcubeul, moartea cădeau în slujba farmazoanelor să fie explicate. Dacă nu ne preocupă practicile ancestrale, atunci îi dăm înainte cu creșterile salariale pentru profesori și ne supărăm ca văcarul pe sat că nu se poate.

Oare cât de mare să fie reculul acestei societăți dacă în 2021 apelează la numerologie ca să antreneze profesorii? Cât mai este până la următoarele planuri cadru din învățământ unde vom avea opționale de horoscop sau chiromanție? Cine a legat cununiile învățământului românesc și când se rupe vraja?

Distribuie acest articol

23 COMENTARII

  1. Regăsim o parte a răspunsului la întrebările dvs. din final în directivele NKVD pentru Europa de Est:

    – „35. Din şcolile elementare, de specialitate, dar mai ales din licee şi facultăţi trebuie să fie înlăturaţi profesorii de valoare care se bucură de popularitate. Locurile lor trebuie să fie ocupate de oameni numiţi de noi, având un nivel de pregătire slab sau mediocru.[…]”
    – „44. Se va căuta ca acei care lucrează în diferite funcţii indiferent cât de mici, să fie schimbaţi şi înlocuiţi cu muncitori cu cea mai mică pregătire profesională, necalificaţi.”
    – „45. Trebuie ca la facultăţi să ajungă cu prioritate sau în mod exclusiv, cei ce provin din cele mai joase categorii sociale, cei care nu sunt interesaţi să se perfecţioneze la nivel înalt, ci doar să obţină o diplomă.”

    E lesne de văzut că directivele sunt aplicate și astăzi, la literă, de „elita conducătoare” formată din urmașii lui Beria din România.

      • Traducerea din care citez e pe diverse website-uri, personal o am salvată de ani de zile dintr-o arhivă publică a unui muzeu de istorie, iar acum am gasit-o aici: http://www.romania-actualitati.ro/directivele_nkvd_pentru_europa_centrala_si_de_est_inclusiv_romania-91722
        Cunosc obiecțiile care circulă în spațiul public referitoare la autenticitatea acestor directive, dacă in subtext despre asta întrebați :).

        Nefiind istoric, nu pot să vă ajut decăt cu fapte și amintiri personale ale mele și ale inaintașilor mei care confirmă cu asupra de măsură cam tot ce scrie acolo.

      • Puteti sa aflati si singura in 5 secunde :
        1. Selectati un string (sir de caractere) din textul care va intriga, string care sa contina cuvinte, nume sau sub-stringuri de caractere care ar putea sa identifice in mod unic (de dorit, dar nu obligatoriu) documentul cautat.
        2. Puneti stringul ales in motorul de cautare preferat (DuckDuckGo, Google, Bing etc.)
        3. Enter
        4. Alegeti din multimea de rezultate furnizate site-ul care va inspira mai multa incredere.

        Exemplu:
        Cautind cu DuckDuckGo stringul

        „35. Din şcolile elementare, de specialitate, dar mai ales din licee şi facultăţi trebuie să fie înlăturaţi profesorii de valoare”

        care mie mi se pare ca ar putea sa identifice in mod unic pagina web pe care o caut, am obtinut zeci de pagini web in care fragmentul se regaseste exact in aceeasi forma.

        Verificati si dvs:

        https://is.gd/JHCCfH

        P.S. Nu cred ca nu stiati cum se face.

  2. Si trista si goala , lipsita de continut , amestecata si para amestecata , slutul si uritul , prostul si artagosul , calare cind pe jumatate de iepure schiop cind pe navalnicul ducipalus , frinta de propria neputinta , blestemata de ideologii trecute, pline de mincinoase scrieri ,aduse la rang de adevar , atasate unui servilism de mucava , oferind orice altceva , numai cunostere nu , diplome peste diplome , doctorate peste doctorate , puse toate – una peste alta – totul intr-un amalgam de hulpava nevoie de arginti ,adunati in cufarul fara de moarte a celebrului Harpagon . OARE ?

  3. Învățământul romanesc are cununiile legate din cauza oamenilor care-l formează, inspectori, directori, funcționarii din Min. Educației, inevitabilul secretariat și, bineînțeles, profesorii. Singura lor grija e sa vina vacanta de vara cât mai repede și salariul sa fie mărit în fiecare luna, dacă se poate. În rest, elevii, părinții, ăștia sunt buni pentru taxe și cadouri, programa de învățământ nu e grija lor (așa mi-au zis niște „distinse profesoare), viitorul Tarii, aia ce e, „nu e treaba mea, sa se ocupe Ministerul” ? și tot așa, fără nici o perspectiva.
    Problema instituțiilor de la noi sunt oamenii care le populează, de-o mediocritate, lene și nepasare incredibila.

    • Reducerea la 50% a planului cadru in preuniversitar si interzicerea folosirii examenului de bac drept examen de intrare la facultate. Macar atat s-ar putea face.

      O a doua miscare ar fi reducerea salariilor in invatamant. Ar ramane doar cei care au chemare pentru asa ceva. Cu cat salariul creste, cu atat creste si incompetenta, politizarea.

      O a treia miscare ar fi liberalizarea programei si a conditiilor de functionare a scolilor private. Acestea sunt in prezent copii bolnave ale celor de stat.

      ===

      Dar cu comunistoizi de genul lui Campeanu si cu PNL care nu da doi bani pe educatie, chiar si ce am scris mai sus devine imposibil.

      In prezent educatia se bazeaza pe parinti si pe meditatori. Nici nu inteleg de ce tot analizam scolile- ele nu sunt decat paraziti ai educatiei.

  4. Invatamantul romanesc corespunde cererii sociale.
    Societatea romaneasca nu are nevoie de cetateni educati („Tara de vrea prost” este un mare adevar)/
    Neexistand nicio nevoie, nu exista nici presiune sociala.
    Iar fara presiune sociala nu se poate schimba nimic.

    Si nici nu se va schimba, atat timp cat statul roman ramane unul capturat de „rent-seekers”.

    ===

    Cineva imi povestea cum intr-un prestigios institut de cercetare de pe vremea comunismului toata suflarea (inclusiv pompierul, femeile de servici, soferii) a fost chemata sa voteze cel mai bun proiect.

    E nevoie sa continui povestea?

  5. Am aflat și eu cu stupoare că dl. Câmpeanu vântură ideea plină de mătreață a numirii directorilor prin votul cancelariei, si nu prin concurs serios și selecție pe criterii pur profesionale și de competențe. Asta însemnă că dl. Câmpeanu nu este un prieten al reformării învățământului, deși o proclamă.
    În schimb, cu fiecare apariție televizată, nu obosește să repete cum se jertfește el acceptând postul de ministru, că nu îi trebuia această funcție, având în CV, printre alte comitete și comiții, postul de prim-ministru și că, dacă a acceptat această „provocare” a făcut-o numai pentru binele învățământului românesc.

    Dar felul în care se exprimă și reia aceleași șabloane, într-o postură corporală țeapănă, având grijă să-i fie admirată cravata de rotarian arată o persoană vanitoasă. Probabil consideră revenirea în acest post ca pe o oportunitate de a face uitat mizerabilul ajutor dat plagiatorului Victor Ponta.

    Domnule ministru, nu mai pierdeți timpul, dați undă verde organizării examenelor pentru posturile de directori!

    • As fi preferat ca domnul Campeanu sa se „jertfeasca” intr-un post cat mai departe de invatamant.

      Sigur ca invatamantul romanesc este iremediabil pierdut. Am explicat mai sus de ce eu consider asa.

      Totusi, pentru bataia de joc practicata de toti ministrii educatiei pana in prezent situatia socio-economica nu reprezinta o justificare.

      Toti impotentii si incompetentii se ascund in spatele votului.

  6. Stimate,
    d-le Constatin,
    1.Invatamintul romanesc are ,,cununiile legate” de STAGNAREA ECONOMICA postdecembrista, care a inlocuit ,,relativa” competitie generala dinainte de 89, cu unica competitie pentru sinecuri in toate domeniile vietii politice, economice si sociale!
    Fara un proiect de tara cu obiectivul unei dezvoltari economice si industriale rapide, care sa creieze sute de mii de noi locuri de munca industriale anual, scoala si universitatea n-au nici o busola sau directie de evolutie pozitiva, pregatind absolventi necalificati pentru zonele Vestice de capsunarit si constructii!
    2.In lipsa unei noi viziuni si stiinte a dezvoltarii economice (rapide in epoca globalizarii), invatamintul, scoala si universitatea, educatia in genere, este privita independent de starea generala stagnanta sau in decolaj economic si general major a intregii societati.La fel se intimpla si cu zona energetica, industriala, a cercetarii, inovatiei/inventiei, etc., analizele, evaluarile si strategiile de imbunatatire fiind lipsite de viziunea (unitara) asupra ,,societatii economice romanesti”, care este un ansamblu structural national UNITAR, in care fiecare domeniu depinde de starea generala si la rindul sau determina calitatea acestuia.Acest ansamblu are reguli proprii, necunoscute care sa conduca la REPARATIA lui, incit fiecare dintre componentele aratate sa beneficieze de orientarea si imboldul necesar, de resursele materiale si financiare de schimbare ale unui proiect de tara.
    Fara locuri de munca – altele decit cu salariul minim pe economie – scoala n-are nici o valoare practica pentru elev si parinti, deoarece nu ajuta cu nimic la realizarea unui PROIECT DE VIATA, incit unicul ,,proiect” a devenit emigrarea!Competitia este pe note iar nu pe INVATARE, interesul fiind de a obtine note mari pentru a ocupa locurile de la nivelul scolar superior.
    Fara un element obiectiv de evaluare a calitatii scolii sau universitatii, inexistent in lipsa competitiei pe locurile de munca si a succesului INSTITUTIONAL ,,contorizat” prin procentul angajarii imediate in domeniul de absolvire, scoala, profesorul, programa scolara, manualele si cursurile, etc. n-au nici un criteriu de evaluare sau imbold de imbunatatire.Si nici conditii obiective de imbunatatire.Scoala, universitatea, invatamintul si educatia in genere sint analizate, evaluate disparat si se propun masuri punctuale lipsite de viziunea si dependenta de intregul politic, economic si social al ,,societatii economice romanesti”!La fel se intimpla si in cazul energeticii, industriei, cercetarii stiintifice si tehnologice, inventiei si inovatiei, etc. care ,,beneficiaza” (la fel ca educatia) fiecare de masuri, seturi de masuri pozitive si in final strategii nationale de imbunatatire ,,individuale”.Toate acestea, fara a se intelege si pleca de conceptul ca ele sint componente ale unei structuri sistemice nationale, fiecare dependente de starea celorlalte si se imbunatatesc sau inrautatesc functie de evolutia sistemica a intregii societati economice!O evolutia ,,sistemica” pozitiva a societatii economice moderne, este imposibila fara un proiect national care sa stabileasca directia de viitor, obiectivele centrale, modalitatile si responsabilitatile institutionale de realizare, resursele si modul de obtinere si cheltuire, etc.In mod obligatoriu, un astfel de proiect national stabileste sau induce imbunatatirea tuturor domeniilor economice si bugetare, inclusiv al educatiei si invetamintului!
    prof. Caliman I. Eugen
    constructor ,,proiect de tara”, tel 0721316019 (pentru cei interesati)

    • „Fara un proiect de tara cu obiectivul unei dezvoltari economice si industriale rapide, care sa creieze sute de mii de noi locuri de munca industriale anual, …”
      Am o curiozitate, ce industrie, cat costa realizarea unei astfel de industrii, cum e sustenabila mai ales pe termen scurt si mediu tinand cont si de inertia cumplita a sistemului de invatamant si ce va face sa credeti ca aceasta industrie ar fi si competitiva?
      Altfel vorbe frumoase si lemnoase…

  7. In una din declaratiile ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu,acesta vorbeste de introducerea pe platforma unde sunt incarcate tezele de doctorat a lucrărilor de licenţă şi de dizertaţie.

    Ati observat cum arata aceasta platforma?
    https://rei.gov.ro/teze-doctorat

    Ce am observat eu este numarul redus de teze de doctorat disponibile – 9002 teze in prezent, insa practic disponibile ca text complet sunt foarte putine, majoritatea urmand sa fie publicate (conform anuntului). De ce se incarca tezele doar din anul 2016 si nu din 1990 ori macar incepand cu anul 2000? Atunci teza de doctorat nu era de interes public (desi ea se sustinea public si in acea perioada)? Recent am citit ca exista un ordin de ministru (nu e nou) prin care nu mai este permis ca publicul sa puna intrebari in cadrul prezentarii tezei de doctorat(va rog sa verificati si comparati cu procedura din alte tari europene).

    Merita reamintit ca multe teze de doctorat sunt rezultatul unui numar de ani in care doctoranzii au fost finantati de la buget (exista si locuri “cu taxa”). A posta pe aceeasi platforma lucrari de licenta si disertatii de master nu va face decat sa intre intr-o zona discreta tezele de doctorat, teze alcatuite totusi, cel putin prezumtiv, dupa criterii academice si in urma unui demers indelungat, diferit de pregatirea academica mai putin sofisticata a studentilor la primele doua cicluri universitare (sute de mii de absolventi anual)

    In cazul tezelor nepublicate inca ar fi fost necesar ca macar rezumatul acestora sa fie disponibil public pe platforma. (20-30 pagini, cum se posteaza pe site-ul universitatii, inainte de sustinerea tezei) Cat priveste modalitatea de cautare ar fi fost nevoie de mai multe campuri care sa permita selectarea tezelor dupa: universitate, facultate, cuvinte mentionate in abstract sau in titlul lucrarii (asemenea Proquest Open, de exemplu).

    • M-am distrat copios cu acest depozit. Cele mai dragute sunt albastrele lprintre care sunt unele unde „la solicitarea IOSUD” nu se pot descarca direct. Unele au dedesubt o tarla de link-uri care nu duc nicaieri, alte te duc la dropbox! Ma tem ca sunt foarte putine cele care au fost publicate pe bune drept carti la edituri serioase si sunt blocate de considerente comerciale pe bune. Oare sapa cineva in chestia asta sau e doar inca o forma fara fond…

  8. Cati oameni inteleg (si pot explica intr-un mod coerent) ce este teleportarea cuantica sau ce inseamna „entangled particles”? Fizica cuantica se poate dovedi a fi „stiinta miracolelor”, in anii ce vin. In basmele romanesti intalnim sintagma „iute ca gandul”… :)
    „Dans les champs de l’observation, le hasard ne favorise que les esprits préparés” spunea Louis Pasteur. Orice dascal desavarsit trebuie sa fie un „spirit pregatit”, pentru a forma minti pregatite. Fie ca ne place sau nu, astrologia, numerologia, radiestezia, homeopatia, samanismul, alchimismul etc. exista in jurul nostru si in jurul copiilor nostri. A le cunoaste, macar minimal, inseamna si a fi in pozitia de a le combate cu argumente, de exemplu. :)
    Inlocuirea orei de religie cu o ora de istorie a religiilor si a credintelor ar putea insemna elevi cu minti (mai) pregatite. Asa cum medicina holistica ar putea fi medicina viitorului, educatia holistica ar putea forma oamenii viitorului.

    Cat il priveste pe dl. Campeanu, initiativele sale nu pot fi o mirare, pentru mintile pregatite.

  9. Cu tot respectul pentru dvs. dar și dvs sunteti complet desprinsă de realitate.
    In general, opiniatoriștii cu buletin de Bucuresti sunt setati pe realitatile liceelor pe care le știu ei prin capitală.
    Cetățenii care fac parte din lumea bună, academică, presă, ong-uri, burse UE-SUA, granturi, experți, tra la la, habar nu au despre ceea ce se întămplă în școlile românești.
    Ah, da, ne deranjează pe toți curricula, ca e încărcată, ne deranjează manualele, că sunt scrise de retarzi profesional, ne deranjează tot felul de chestii, dar habar nu aveți cum sunt profesorii de la școlile de periferie, de oras mic, de sat. E jale!!!
    Habar nu am ce anume voia dna din Galați, povestea cu numerologia, însă nu pot să remarc cu cât sarcasm superior a fost respectiva executată.
    Nu ii iau apărarea, dar ar trebui să știți că joaca cu cifrele nu este o activitate malignă.
    Sigur, dvs v-a dat prilejul să vă turați și sa scrieți un articol în care infierați o anume chestiune care vă pare vrăjitorie și care se termină cu eterne mirări. So? Ce facem?
    Ca de obicei cineva va fi schimbat cu altcineva si vom merge inainte cu aceleasi prostii, aceleasi paradigme idioate adunate sub pomposul titlu de „educatie”.
    Ooo. De ați asculta dvs ce debiteaza profesorii de istorie la ore (dacopatii sinistre) sau cei de religie (să nu vă prind cu sandviș cu carne în zi de vineri – asta la elevi de clasa a 4a) sau sa afli cu stupoare ca profa de biologie candideaza din partea AUR și asta e cauza pentru care nu ai vazut-o la ore de un an…etc…
    Ce nu intelegeti dvs si ilustrii dvs confrati de contributii este că educația românească este de la a la z un eșec. Nu există nimic acolo de salvat si nimic bun. Este o bataie de joc. Exceptiile putine sunt acei profesori care pe propria lor barbă își educă elevii dupa propriile lor sisteme și fac performanță intelectuală.
    Credeti-ma că daca ar fi sa aleg…in loc sa imi trimit copilul la ora de biologie (care nu se tine) și la ora de fizică (unde se fac referate despre vietile ilustrilor fizicieni) mai bine l-as trimite la un curs relaxant despre…cifre și numere.
    Sfatul meu e sa iesiti un pic din, cum îi spune azi…bulă…și să vedeți ce este cu adevărat școala.
    Succes.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Roxana Rusin
Roxana Rusin
Roxana Rusin este profesoară de istorie.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro