duminică, ianuarie 26, 2025

O cafea la Florian

Tratăm Veneția cu prea puțină deferență. O ucidem prin muzeificare (cum spunea eseistul Michel Braudeau) aproape în fiecare zi, de cele mai multe ori inconștienți de rolul covârșitor pe care l-a jucat cel puțin 500 de ani în istoria unei jumătăți de Europa. Acum e un oraș superb, dar care trăiește numai pentru turiști. Altădată, era o metropolă unde se decideau evoluții politice, războaie și antreprize comerciale, care făceau punte între Bătrânul Continent, Asia și Africa.

Sute de ani, Veneția a fost emporiul Orientului în Occident, iar teritoriile sale de peste mări și țări erau punctele de sprijin ale Occidentului în Orient. Era locul unde corăbiile își descărcau mărfurile exotice aduse de pe țărmuri îndepărtate și nesigure, pe care negustorii le vindeau mai departe în restul Europei. Veniturile enorme din această negustorie au îmbogățit și îmbuibat orașul.

A fost un venețian, Marco Polo, care a făcut China cunoscută Europei. A fost un venețian, formidabilul doge Enrico Dandolo, care, în vârstă de 90 de ani și orb, a cucerit, pentru prima dată, mărețul Constantinopole, în 1204, în fruntea rușinoasei Cruciade a IV-a.

Venețienii au fost cei care i-au stipendiat generos pe Matia Corvin și Ștefan cel Mare să lupte cu turcii (ceva ce aduce aminte de ajutoarele pe care le dau azi SUA și UE Ucrainei pentru a lupta cu Rusia).

Avem cuvinte pe care le rostim aproape zilnic, fără să mai știm că vin din laguna de la capătul italian al Adriaticii: arsenal, de la șantierele navale ale Serenissimei Republici (Arsenale), ghetou, de la cartierul evreiesc al orașului (Ghetto), carantină, de la perioada obligatorie de patruzeci de zile (quarantena) pe care corăbierii trebuiau să o petreacă pe o insulă din largul Veneției, înainte de a ancora în oraș, de frica ciumei. Sunt cuvinte dure, care trimit la războaie, persecuții și molime. Dar, vedeți dumneavoastră, Evul Mediu nu a fost o epocă pentru plângăcioși.   

***

Am mers pe urma zilelor de glorie ale Veneției, ani de zile, prin tot bazinul Mediteranei de Est. La început, cred că a fost întâmplător, apoi am urmărit cu tot mai mult interes locurile pe unde La Serenissima și-a lăsat amprenta în istorie. Și e un lung parcurs: zidurile circulare ale Nicosiei, în Ciprul din pragul Levantului, portul Chaniei cretane, impunătoarea cetate Palamidi din Nafplio, în Peloponez, romantica fortăreață Santa Maura din Lefkada, minunatul sit UNESCO de la Butrint, în Albania, încoronat tot de o fortăreață venețiană, Kotorul muntenegrean sau Zadarul croat – toate poartă urmele leului înaripat al Sfântului Marcu. Le-am vizitat, pe rând, nu neapărat în această ordine, impresionat de puterea și întinderea imperiului comercial de odinioară al Serenissimei Republici.

Într-un final, în 2023, la început de primăvară, am ajuns să văd și orașul-mamă. M-am cazat în anostul Mestre, orășelul care servește Veneției drept cartier industrial, nod de cale ferată, autogară, parcare și hotel low-cost. De aici, cu tramvaiul sau cu trenul, ajungi în Veneția în 10-15 minute.

Portalul de intrare în Biserica San Marco (detaliu)

Ieșirea din mijlocul de transport e ca o ieșire din tunel. La Serenissima trepidează de agitația turiștilor încă de dimineață, într-o foșgăiala browniană, care te buimăcește pentru câteva minute. După traversarea primului pod și „aterizarea” în zona gării venețiene, lucrurile încep să intre pe un făgaș normal. Fluxul uman te poartă ca un fluviu spre kilometrul zero, Piața San Marco, printr-un labirint de străduțe, cheiuri, splaiuri, piațete, poduri și podețe, flancate de case și palate splendide. Frecvent, Marele Canal se arată printre ele, sclipind verde, ca un spirit tutelar al întregii harababuri.

***

De când am citit, că există undeva în Europa o cafenea care funcționează neîntrerupt din 1720, mi-am dorit să ajung la Caffè Florian. La două ore de la „aterizarea” în Veneția, după un ocol prin Ghetto, suntem în fața cafenelei, în Piața San Marco. Ca norocul, încă nu e coadă afară, și un chelner ne plasează la o măsuță mică, de marmură albă, înnobilată de câteva ciobituri, care îi atestă vechimea. Suntem în capătul celălalt față de de fereastra ce dă spre piață, așa că nu putem vedea spectacolul străzii, care se joacă perpetuu în această parte a lumii. Luăm partea bună a lucrurilor: suntem în salonul celebrităților, poate cel mai somptuos, iar lumina filtrată de geam se sparge scânteietor în ramele baroce, ovale și aurii, care, încadrează, pe fundal negru, chipurile lui Marco Polo, Titian, Carlo Goldoni, Enrico Dandolo ș.a., care își beau acum cafeaua pe lumea cealaltă.

Un oarecare Francesco Florian a închiriat aici, la parterul cu arcade al palatului Procurațiilor Noi, două camere, înaintea carnavalului din 1720, și a instalat în ele o cafenea. A numit-o „Alla Venezia Trionfante” („la Veneția Trimfătoare”), dar, venețienii i-au spus în scurt timp „La Florian”. În ciuda numelui glorios al cafenelei, Veneția nu mai triumfa de ceva vreme. Imperiul ei maritim intrase în reflux odată cu căderea Constantinopolului, în 1453 și apoi descoperirea Lumii Noi, în 1492. Cele două evenimente au schimbat axa comercială a Europei. Blocată de otomani spre Orient și fără acces la rutele transatlantice, La Serenissima a intrat într-un lung declin. Cu siguranță, sub o formă sau alta, despre asta se discuta și „La Florian”, încă din primele zile ale existenței sale.

Declinul a continuat inexorabil, în ciuda splendorii orașului și a bogățiilor etalate de marile familii. După cum scrie istoricul englez John Julius Norwich, „pacea, goana după plăceri, dragostea pentru lux, întregul spirit al lui dolce far niente îi năruise puterea. Era bătrână și obosită; era de asemenea răsfățată”.

Cu siguranță, sub o formă sau alta, despre asta se discuta și „La Florian”, încă din primele zile ale existenței sale. Mai târziu, conversațiile au început să fie însoțite de răsfoirea „Gazzettei Veneta”, unul din cele mai vechi ziare europene, lansat aici în 1760, de un aristocrat literat, contele Gasparo Gozzi.  

– O cafea la Florian, în salonul celebrităților

În 1797, oștile lui Napoleon, au suprimat, sec, republica. Ludovico Manin, al 120-lea și ultimul doge, a abdicat la intrarea soldaților francezi în oraș. Și-a dat jos pălăria ducală și a înmânat-o valetului său, spunându-i: „ Tole’, questa no la dopero più” („Ține, nu voi mai avea nevoie de ea”).

La vremea aceea, cafeneaua fondată de Francesco Florian era condusă de un nepot al său, Valentino. S-a adaptat rapid la noile realități și, din „Veneția Triumfătoare”, a schimbat numele cafenelei în „Florian”, după unchiul său. În anii care au urmat, Veneția a continuat să se scufunde, iar cafeneaua a continuat să se țină pe linia de plutire. Valentino a vândut-o în 1858 unor concurenți, care au renovat-o fastuos, în spiritul epocii.

În mare, de atunci până acum, Caffè Florian a rămas la fel. Se schimbă doar clienții. Acum, la mesele din jur sunt turiști de toate națiile. Consumatorii par că vorbesc cu voce scăzută, dar poate e doar o impresie, după hărmălaia din piață. Servirea, evident, impecabilă. Chelnerii cu papion negru iau comanda și încasează banii, cei cu papion alb, pregătesc tăvile și servesc clienții. Peste ei domnește șeful de sală, drapat în alb, ca un amiral. O cafea cu lapte, o ciocolată caldă și niște biscuiței costă aproape cât o noapte de cazare în Mestre pentru o persoană. Deh, noblesse oblige…

La un moment dat, apare în scenă un grup de șase-șapte persoane în vârstă. Se disting de restul consumatorilor prin eleganța hainelor – e duminică, la amiază – și prietenia pe care le-o arată „amiralul”, care îi întâmpină și se asigură permanent că sunt bine serviți. Vorbesc italiană. E foarte probabil să fie câteva exemplare din specia pe cale de dispariție a venețienilor cu pedigree, născuți și crescuți în lagună.

La plecare, în fața cafenelei e deja coadă. Se așteaptă eliberarea unei mese, pentru ca alți clienți să poată intra. Un triumf venețian al globalizării. Poate Francesco Florian nu a fost așa de neinspirat când a dat primul nume cafenelei.

***

Apropo de „Veneția Triumfătoare”, aparent aceasta sintagmă a fost o obsesie a republicii venețiene. Poate cea mai impresionantă frescă din Palatul Dogilor se numește „Triumful Veneției”, îi aparține lui Tintoretto, și împodobește tavanul de lemn al Sălii Senatului, din Palatul Dogilor. Nu o ratați! De asemenea, nu vă mulțumiți doar cu o simplă vizită în Biserica San Marco. Intrați și la muzeul bisericii, unde se păstrează și statuile originale ale cailor de bronz aduși de la Constantinopole, după jefuirea orașului de cruciați, în 1204. Cei patru cai împodobiseră sute de ani hipodromul din Noua Romă, înainte să fie jefuiți de venețieni. Din muzeu se iese pe balconul de deasupra intrării în biserică, unde sunt amplasate replicile celor patru cai de bronz. De aici se deschide una dintre cele mai frumoase panorame peste Piața San Marco.

Caii de bronz, adăpostiți în muzeul Bisericii San Marco

Pe dreapta cum privești spre fațada aceleiași biserici, pe un colț al clădirii, se află altă comoară de artă, foarte des trecută cu vederea de turiști, și anume grupul statuar din porfir al celor patru tetrarhi. Acesta este datat în jurul anului 300 și îi reprezintă pe cei patru co-împărați ai Imperiului Roman de la vremea aceea: Dioclețian, Maximian, Galeriu și Constanțiu. Și ei împodobeau Constantinopolele, înainte de a fi aduși la Veneția ca pradă de război.  

Tetrarhii de porfir, pe un colț al Bisericii San Marco

Nu mai insist asupra altor atracții turistice ale Veneției. Sunt atât de multe și de diverse, toate la un click distanță, încât ar fi superfluu. Totuși, nu ratați o pizza la pachet, mâncată în aer liber, pe un canal retras, și un Aperol Spritz pe cheiul din fața Palatului Dogilor. Iar dacă doriți un exercițiu intelectual, în vastul Muzeu Correr, căutați harta lui Fra Mauro, de la mijlocul anilor 1400. O veți găsi ușor, fiindcă e una din „vedetele” muzeului. Dacă o să vă uitați bine pe ea, veți găsi și țările române. Pont: harta e cu susul în jos 😊.

Palatul Dogilor, Sala Senatului, cu pictura lui Tintoretto pe tavan
Harta lui Fra Mauro, la Muzeul Correr

Distribuie acest articol

15 COMENTARII

  1. Arsenale, nu Arsenalo. Anul trecut in toamna am petrecut o jumatate de zi impreuna cu proprietara unui magazin de vinuri din Giudecca care ne-a purtat in barca proprie la Mestre, unde locuia, si apoi la Sant’Erasmo, de unde se vede un apus minunat. Grazie, Luciana!

  2. Am vizitat Venetia de mai multe ori. E un oras superb cu atata istorie si cultura adunate intr-un loc relativ mic. Dovedeste ca orasele sau statele cu traditie maritima si comerciala, precum Venetia, Pisa, Genova, Anglia, Olanda, apoi SUA, au avut o contributie imensa la faurirea lumii de azi. Venetia dintr-un mic oras in laguna a ajuns, prin pricepere, curaj si ingeniozitate, stapana unui imperiu comercial, si s-a luptat deseori cu turcii si arabii. In Constantinopole, venetienii si genovezii aveau fiecare cate un cartier in oras, erau comunitati importante mai ales financiar si comercial.
    Evident un astfel de imperiu insular si cu o populatie venetiana f.mica nu putea rezista prea mult istoriei, dar azi e un oras de vacanta minunat. Am stat o data la un mic hotel cu flori si un mic restaurant in curtea interioara, o bijuterie.

  3. O lecție dura din care nimeni nu învață. Decăderea Veneției a început pe la începutul sec 14 când a fost abandonata meritocrația, funcția de doge devenind din electiva in ereditară.

    • „pacea, goana după plăceri, dragostea pentru lux, întregul spirit al lui dolce far niente îi năruise puterea”…vor contribui si astazi la naruirea Europei. Europa „pacifista” care te „sprijina” financiar si militar pentru a-si extinde pietele comerciale, Europa luxoasa, Europa vacantelor prelungite si „siestelor morale”, toate reprezinta un mod de viata care s-a perpetuat de secole intregi pana in prezent. Caffè Florian va fi martora schimbarilor viitoare.

  4. „Acum e un oraș superb, dar care trăiește numai pentru turiști […] într-o foșgăiala browniană, care te buimăcește pentru câteva minute.”

    Îmi place revolta localnicilor din Veneția, Barcelona, Atena sau de aiurea, care s-au plictisit de turiștii care îi deranjează și determină prin cererea lor imensă de produse diverse creșterea prețurilor pentru locuințe, sau la pătrunjel.

    Orașele acestea trăiesc din turism. Contribuția acestui sector economic la PIB este determinantă.

    Îi așteptăm cu drag pe turiștii din toată lume în România…Numai că ceea ce se vinde turiștilor este o poveste. Mare parte din artefactele prezentate drept originale turiștilor sunt copii reconstruite, uneori stângaci, dar nu contează. Felul în care este spusă povestea captivează turistul și îl determină să meargă acolo.

    Românii sunt incapabili să facă turism pentru că își bat joc de „scenografie”, pe care o neglijează și nu știu să spună cât de cât credibil o poveste.

    Vor să scape de turiști, să zicem grecii?…N-au decât să spună public cu voce tare că toate exponatele privind civilizația minoică din Creta sunt reconstrucții aproximative a ceea ce se crede că era pe atunci, iar oamenii vor alege alte destinații.

    Este valabil și pentru Veneția, sau orice altă destinație. Francezii au decis să mute Gioconda într-un beci. Super! Aceasta este rețeta anti-turiști, dacă ei deranjează localnicii. Sau, ar putea închide Luvru definitiv. Veneția ar putea închide accesul tuturor bărcilor turistice pe canale, spre exemplu. …Și celor care vând turiștilor măști de carnaval fabricate în China, să li se aplice o taxă de 500%, sau 1000%, să zicem.

  5. Un frumos articol despre Venetia. Am fost de mai multe ori aici, dar trebuie sa stai cu saptamanile pentru a te bucura de arta unica si de frumusetea locului si nu numai a Venetiei cat si a insulelor din jurul ei. S-au scris carti intregi despre arta Venetiei,despe istoria ei.
    Ceea ce mi-a ramas in minte e drumul cu trenul spre Venetia,in stanga si in dreapta fiind marea. Cum iesi din gara pare ireal fiindca vezi in fata ochilor un peisaj din secolul XV,toata Venetia e un oras in care istoria e prezenta la fiecare pas.
    Insa…majoritatea turistilor merg din gara sau parcare in Piata San Marco,un selfie si inapoi -asta e tot.

  6. Un aricol deosebit / minunata prezentare a Serenissimei.
    Felicitari si multumiri autorului, E un „respiro” intre multele articole politice si economice.

  7. Minunata descriere! Felicitari autorului! Ati surprins cu talent cateva dintre reperele istorice si artistice, gastronomice ale acestui oras de pe lagune, faima Italiei.

  8. Recomandari pentru cei care doar trec prin Venetia.
    Nu incercati sa hraniti pe şest porumbeii din Piata Saint Marco decat daca tineti mortis sa fiti amendati cu 200 €
    Traditia spune ca nu trebuie in niciun caz sa se patrunda in Piata prin pasajul dintre cele doua coloane furate de la Constantinopol pe care se afla statuile Sfantului Evanghelist Marcu si a protectorului Venetiei Sfantul Teodor.
    Nu ratati Muzeul Sticlei de Murano si indrazniti sa intrati in micile ateliere de pe stradutele rediale Pietei unde artizanii creaza obiecte in prezenta vizitatorilor. Preturile sunt rezonabile.
    Cu gondola promenati-va cu iubita sau iubitul ( e trist sa parcurgi canalele alaturi de necunoscuti care stau cu ochii lipiti de obiectivul aparatelor de fotografiat).
    In Catedrala construita in stil bizantin cu cinci cupole aseazate in Cruce nu se fac poze si nu se vorbeste . La lunga coadă pentru inchinarea la moaşte ( relicve) majoritatea calatorilor sunt slavofoni.
    Pentru spectacolele programate la La Fenice, rezervarile se fac cu minimum un an in avans.

  9. Burano e superba chiar și pentru copii. Și da, trenul pe apă îți taie respirația.
    Venezia avea multă nervozitate din cauza puhoiului de turiști. Atitudinea s-a schimbat după pandemie, încă de la aeroport (oricare din it). Italia stie să-si spună povestea, asta se învață din clasa a treia cel târziu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Bogdan Stanciu
Bogdan Stanciu
Bogdan Stanciu lucrează în comunicare și este doctor în istorie. De formație jurnalist, a activat 25 de ani în presa din Cluj-Napoca. Pentru materialele publicate, a fost recompensat cu mai multe premii, locale și naționale. În 2012 a semnat alături de jurnalistul Tiberiu Fărcaș cartea „Cluj contra Cluj”, despre istoria derbyului local de fotbal, „U”-CFR. În 2023 i-a apărut volumul de reportaje și însemnări de călătorie „Între Schengen și Levant”, la Editura Corint. A vizitat peste 40 de state și toate județele României. Doctoratul l-a obținut la Universitatea „Babeș-Bolyai”, cu o lucrare despre nobilimea românească din Transilvania, notată „Magna cum laude”. Pe Contributors.ro scrie despre călătorii, dintr-o perspectivă istorică și culturală a locurilor vizitate.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro