vineri, februarie 14, 2025

O comedie tandră

Numele lui Iura Luncașu apare pe genericul filmului Duel în trei de două ori. Ba chiar de trei deoarece calităților de regizor și co-scenarist (în această a doua ipostază Luncașu face echipă bună cu Gabriel Radu, acesta fiind cunoscut mai degrabă sub numele de Radu Gabriel), li se adaugă și cea de producător. Și chiar dacă Shakespeare avea dreptate atunci  când punea în gura personajelor din Romeo și Julieta întrebarea Un nume, ce-i un nume?, e cum nu se poate mai clar că numele lui Iura Luncașu a devenit sinonim cu acela de creator de telenovele. Amintesc aici câteva titluri care nu se poate să nu îi fi bucurat pe admiratorii genului. Numai iubirea, Lacrimi de iubire, Iubire ca în filme, Inimă de țigan, Regina, Aniela, State de România.

Tocmai de aceea țin să atrag atenția că, deși filmul Duel în trei este tot unul în care importantă e iubirea, Iura Luncașu încearcă aici să se extragă genului telenovelistic.

Filmul lansat pe piață în primele zile ale anului 2025  e construit pe schema un băiat iubea o fată. Cu variațiunea că băiatul este unul din calea afară de timid, iar fata nespusă de hotărâtă. Atât de timid și de romantic e Mihail încât, după tot felul de peripeții, ajunge el să fie cerut în căsătorie. De fata care este mult mai bătăioasă. Care se ia la trântă cu toți cei ce îi tulbură doliul, cu creditorii, cu amintirea soțului despre care a aflat nițeluș cam târziu că nu i-a fost tocmai fidel.

Iura Luncașu și Radu Gabriel ne propun o comedie tandră sau romantică,  spuneti-i cum vreți, cu unele incongruențe în nararem a cărei acțiune se petrece în România anilor ‘20 ai secolului al XX lea. Pesemne undeva în zona de vest a țării (Poieniul despre care e vorba să fie cumva acela situat între Cluj și Oradea?), oricum într-un loc frumos. Ale cărui însușiri sunt cu o anume insistență puse în valoare de camera lui Tudor Mircea. Ca să nu mai vorbesc despre secvența cu trenulețul.

Locul acela mai are și o populație inimoasă (știți povestea cu gura satului) care-l ajută pe Mihail să se căsătorească cu Elena. Sorin Miron, Alex Bogdan, Toma Cuzin, Ana Radu realizează o suită întreagă de personaje savuroase. Aceasta și fiindcă Primarul (riguros și  la rându-i savuros că așa trebuie, jucat fără probleme de Ion Sapdaru), a cărui autoritatea n-o contestă nimeni, decretează că așezarea are urgentă nevoie de o nuntă sau de înmormântare.

Cert e că lumea se mobilizează, le acordă lui Mihail și Elenei sprijin și moral, și material în vederea reușitei nunții. Și tocmai în momentul în care Elena era pe punctul de a se căsători cu Mândru (policrom jucat de Andrei Mateiu) face așa încât totul să revină în cadrele firescului.  

Sigur, în creionarea respectivei comunități, Iura Luncașu a valorificat experiența lui de regizor care în telenovele s-a aflat relativ frecvent în situația de a dirija o figurație consistentă.

Ce-i iese foarte bine lui Iura Luncașu este coordonarea jocului celor două personaje principale. Maruca Băiașu o joacă remarcabil pe duelista Elena, tonurile categorice din atitudinea personajului nefiind defel exagerate. Sigur, în cazul ei, își face simțită prezența și experiența, actrița nefiind aici la prima întâlnire cu filmul. Amintesc aici doar Scurtcircuit și Bani negri.

Surprinzător de bun, de deparazitat de bâlbe mi s-a părut debutul în cinematografie al tânărului actor Florin Aioane. Surprinzător și nu prea pentru cine  cunoaște evoluțiile lui din spectacolele de la Apollo 111 (rolul din Medea’s Boys i-a adus atunci o nominalizare la premiul UNITER pentru debut) și de la Teatrul de Stat Constanța.

Florin Aioane se dovedește acum un actor format, serios, stăpân pe meserie. E necondiționat bun, însă este de-a dreptul excelent, nici un moment melodramatic, îndeosebi  în scenele în care evoluează alături de Adrian Titieni (Dominik). Care, dacă nu mă înșel, i-a fost profesor la UNATC.

Bun profesor! Bun student!       

Adenium Film, Next Spot

DUEL ÎN TREI

Regia: Iura Luncașu

Scenariul: Iura Luncașu și Gabriel Radu

Producători: Cristina Badea, Iura Luncașu

Imaginea: Tudor Mircea

Coloana sonoră: Matei Stratan

Design de producție: Csaba Domokos

Cu: Florin Aioane (Mihail), Maruca Băiașu (Elena), Andrei Mateiu (Mândru), Adrian Titieni (Dominik), Gabriel Radu (Luca), Ion Sapdaru (Primarul), Toma Cuzin (Gavril), Alex Bogdan (Dobrică), Ana Radu (Safta), Sorin Miron (Pavel), Marin Grigore (Manase) ș.a.

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro