vineri, aprilie 25, 2025

O datorie achitată

Populara serie a Biografiilor romanțate ce face parte din diversificata ofertă de carte a editurii Polirom ne-a făcut cu puțină vreme în urmă surpriza apariției unui volum dedicat Rodicăi Ojog-Brașoveanu.

Surpriză mai întâi fiindcă, deși intens savurate de cititori aparținând unor categorii sociale și de vârstă extrem de diferite, romanele polițiste provoacă un interes în cel mai bun caz mediocru din partea criticii, puțini fiind cercetătorii preocupați de aprofundarea detaliilor biografice ale autorilor. Nu mă îndoiesc că există studii sau chiar cercetări doctorale consacrate Agathei Christie sau lui Georges Simenon. Îmi aduc, de pildă, aminte că, în urmă cu ani buni, în vremea atât de îndepărtatei mele studenții, una dintre cele mai serioase profesoare de la Catedra de Franceză a Universității din Cluj- e vorba despre excepționala doamnă Angelica Kalik, eminentă în domeniul Limbii franceze contemporane=,  m-a surprins împărtășindu-mi intenția de a propune un curs special dedicat creatorului inspectorului Maigret. N-as fi crezut însă, până mai deunăzi, adică până la apariția volumului Liliei Calancea, că în România anului 2025, ar mai putea stârni interesul scrierile și mai ales cercetarea  vieții Rodicăi Ojog-Brașoveanu. Aceasta în pofida faptului că știam că există deja  o carte ce-i este dedicată și că mă numărasem cândva și eu printre cititori care savurau poveștile cu maiorul Cristescu, cu colega acestuia, Minerva Tutovan, cu Melania Lupu și cu motanul Mirciulică. Unde mai pui și că eu însumi, din poziția de profesor,  urmasem exemplul unei alte foste profesoare din studenție- am numit-o pe Voichița Sasu- care, la un curs practic de Retroversiuni,  ne-a provocat să traducem în franțuzește pasajul socotelilor finale din fermecătorul Bună seara, Melania.

Ce este, de fapt, cartea Liliei Calancea, scriitoare născută în Republica Moldova, carte intitulată Rodica Ojog-Brașoveanu -320 de pisici în Cimitirul Bellu? Ce este în plus decât o reușită mostră de biografie romanțată. Indubitabil,  achitarea unei datorii.

Născută în 1977 la Strășeni, într-o Republică Moldova încă intens rusificată, Lilia Calancea mărturisește că a descoperit frumusețea, expresivitatea limbii române odată cu lectura romanelor polițiste și apoi istorice ale unei scriitoare care, la îndemnul soțului ei, nimeni altul decât actorul Cosma Brașoveanu, a renunțat la siguranța nu numai de ordin financiar, siguranță conferită de profesia de avocat, spre a deveni liber profesionistă și autoare  de romane polițiste.

Cartea Liliei Calancea este, așadar, o continuă, o repetată declarație de iubire și de recunoștință. Așa că poate că nu ar trebui să ne mire că Lilia Calancea nu s-a dus să-i caute Rodicăi Ojog-Brașoveanu dosarul de posibil informator (dintr-un articol al Iuliei Popovici din Observator cultural aflăm câteva detalii interesante despre un angajament și numele legendat, Miranda) și nici că undeva către sfârșitul volumului, se ajunge până acolo încât limba, stilul romanelor celei numite, de la un moment dat încolo, familiar Rodica, este comparat cu expresivitatea scrierilor autorului Livezii de vișini  și al Doamnei cu cățelul.  

E clar că pentru Lilia Calancea, Rodica Ojog-Brașoveanu a devenit o continuă prezență, adesea obsesivă. Obsesie indubitabil productivă decontată în acele capitole scrise la persoana întâi în care ne sunt descrise întâlnirile periodice, începute în spațiul cimitirului Bellu (loc, topos, adesea evocat în cărțile romancierei) ale biografei cu enigmaticul domn  bizar numit Ω. Da, exact așa. Omega.Desemnat și ortografiat în carte în specificul celei de-a 24 a litere a alfabetului grecesc. Poate și pentru că o parte din povestea iubirii pentru Rodica Ojog- Brașoveanu, narată la persoana întâi, se petrece în locuri din Grecia, poate și fiindcă soțul autoarei e de origine greacă. Iar cartea mustește de detalii biografice personale.

Există și o altă, o a doua poveste scrisă tot la persoana întâi. Aceea atribuită Rodicăi Ojog- Brașoveanu. Care ne spune despre ea aproape totul. Și despre arestarea tatălui, exclus definitiv de regimul comunist din avocatură, și despre arestarea proprie intervenită îndată după participarea la un miting de solidaritate cu Ungaria din toamna anului 1956, și despre căsătoria eșuată cu frumosul și egoistul Bebe Gașpar, și despre anul petrecut la fabrica cândva celebră Galenica, și despre căsătoria fericită, una de vis cu actorul Cosma Brașoveanu. Căruia Rodica Ojog-Brașoveanu  îi datorează convertirea la statutul romancieră de succes. Și despre abandonarea policier-ului în favoarea romanului istoric de aventuri. Și despre prietenia cu actrița Lisette Verea, și despre prevestirile acesteia, Și despre cenzură. Și despre destinul nefericit al uneia dintre nepoatele marelui Lev Tolstoi.

După neașteptata, prematura moarte a lui Cosma Brașoveanu, a intervenit dezastrul. Decesul fratelui Dan, o lungă perioadă ascunsă mamei, decesul acesteia, izolarea, singurătatea, boala, chinurile spitalului, moartea, Intervenită la 63 de ani. Exact la vârsta abatelui Brown. Adică a Melaniei Lupu.

Lilia Calancea- Rodica Ojog-Brașoveanu- 320 de pisici în Cimitirul Bellu; Editura Polirom, Iași, 2025

Distribuie acest articol

5 COMENTARII

  1. Pe lângă faptul că „sufar”de așa zisul”sindrom al colectionarului”,completând întreaga colecție a operelor RODICĂI OJOG BRASOVEANU, m-am lăsat purtat pe „aripile lecturii aproape uitând că realitatea ne aduce,brutal,intr-o altă lume.

  2. Nu degeaba era numită „Agatha Christie a României”. Splendide sunt romanele polițiste, mai ales dacă ținem seama de contextul epocii în care au fost scrise. Personal, însă, cred că Rodica s dat măsura nemaipomenitului har scriitoricesc in volumele istorice, 5 la număr, cu nimic mai prejos decât romanele de capă și spadă ale corsicanului Michel Zevaco. Așadar, Pardaillan în competiție cu logofătul de taină Radu Andronic…Ah, să nu uit: autoarea încearcă – și reușește – să recreeze parfumul limbi vechi românești, cea din cronici și letopisețe…

  3. Mai greu sa scrii un text pe telefon decât la tastatura laptop-ului. Vă rog să scuzați și să ignorați erorile de tehnoredactare: „Rodica A dat măsura…”, respectiv „Limbii vechi românești…”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro