vineri, martie 29, 2024

O glumă proastă: Ghiţă, Verestoy şi Sârbu controlează serviciile secrete

La aproape 25 de ani de la decretul nr.181 al CPUN, prin care fosta securitate se transforma în SRI, România nu reuşeşte să-şi ţină sub control civil serviciile secrete. Câtă vreme nu vom avea comisii parlamentare puternice, compuse din oameni integri, puterea serviciilor secrete va creşte dincolo de limitele acceptabile într-un stat democratic. Am avut zilele acestea curiozitatea să mă uit peste componenţa acestor comisii. Ştiţi că nu avem nici măcar un jurist? Avem orice altceva: un teolog, mai mulţi ingineri, un sociolog, un istoric şi chiar şi un profesor de sport. Poate că s-au calificat la locul de muncă, nu ştiu, totuşi să nu se găsească un jurist, în cei 400 de deputaţi şi 171 de senatori, care să facă parte din aceste comisii, mi se pare că ridică serioase semne de întrebare asupra dorinţei politice de a controla efectiv serviciile secrete.

Însă ceea ce mi se pare complet scandalos este prezenţa masivă în aceste comisii a persoanelor provenite din zona gri a politicii româneşti, ceea ce face şi mai plauzibilă presupunerea că, de fapt, controlul nu este al Parlamentului asupra serviciilor secrete, ci mai degrabă invers: Sebastian Ghiţă, mogulul care şi-a clădit averea pe contracte cu statul, în special cu serviciile secrete, Ilie Sârbu sau Atilla Verestoy – îmi amintesc şi acum de momentul în care acesta din urmă a ieşit de la CNSAS fericit că, prin vot, s-a decis că nu a colaborat cu Securitatea „ca poliţie politică”. Acestea sunt cele mai cunoscute persoane, dar mai sunt în aceste comisii: Daniel Savu, fost ofiţer SRI, acum senator PSD, Liviu Codîrlă, fost director de vamă, om de afaceri şi traseist prin PRM, PDL, PP-DD, de o vreme aterizat la UNPR, precum şi Mihai Weber, un om de afaceri din Gorj, a cărui carte de vizită constă, potrivit propriilor declaraţii, în relaţia „specială” cu premierul Ponta.

Demisia directorului SRI se suprapune peste mai multe scandaluri mediatice din campania electorală: candidatura la preşedinţia României a fostului director SIE, Teodor Meleşcanu, informaţiile neoficiale – dar niciodată negate – că George Maior urma să fie desemnat premier dacă Victor Ponta ajungea preşedintele României sau afirmaţiile fostului şef al statului, Traian Băsescu, care a susţinut că Victor Ponta ar fi fost ofiţer sub acoperire. „Deja există impresia că serviciile se implică, iar eu le confirm: Da, nu vin în faţa voastră să spun că nu se implică”, spunea Băsescu, la 30 octombrie 2014. Soluţia care a fost vehiculată în acele zile – chiar fostul şeful al statului a invocat-o – a fost întărirea controlului parlamentar. Sună bine, dar cu cine? Personal, sunt sceptic că în acest Parlament putem găsi 14 oameni curaţi şi competenţi care să îşi asume sarcina de a curăţa aceste grajduri ale lui Augias.

Din această perspectivă glosez pe marginea unei idei lansate de Dan Tapalagă: preşedintele Klaus Iohannis este cel care trebuie să preia această dificilă misiune şi, pas cu pas – insist pe acest “pas cu pas” pentru că o revoluţie peste noapte nu ar face decât rău – să aducă SRI şi SIE sub un control civil efectiv. Legislaţia SRI a fost adoptată în februarie 1992, anterior Constituţiei României, este de bun simţ adaptarea la noile realităţi. Serviciul trebuie demilitarizat: în 2007, şi preşedintele Băsescu şi PNL susţineau această măsură, nu ştiu de ce au abandonat ideea. Sunt multe detalii tehnice, alţii le ştiu cu siguranţă mai bine decât mine, dar ar fi necesară şi stabilirea unor interdicţii privind implicarea în politică a celor care au condus SRI şi SIE – cu respectarea drepturilor constituţionale. De exemplu, comisarii europeni continuă să beneficieze, un anumit număr de ani, de salariul pe care l-au primit în perioada în care au lucrat la Bruxelles. În schimb, nu pot presta activităţi conexe domeniului pe care l-au administrat. În orice caz, revin şi spun că preşedintele României este cel care poate aduce la aceeaşi masă toţi actorii care ar trebui implicaţi în corectarea derapajelor din zona serviciilor secrete. Cât despre comisiile parlamentare de control, este clar că deocamdată nu putem decât să cârtim de pe margine, abia după alegerile din 2016 putem spera că acolo vor ajunge oameni integri.

Nu sunt obsedat de serviciile secrete şi de teoriile conspiraţioniste. Sunt însă preocupat şi îngrijorat de respectarea legii şi de rolul pe care SRI îl are în lupta cu corupţia. Doamna Kovesi spunea recent: “Deşi există o percepţie referitoare la creşterea implicării SRI în activitatea DNA am constatat că în acest an, doar 17% din dosarele înregistrate au avut la bază o sesizare din oficiu pe baza informaţiilor din mass media, a anchetelor jurnalistice ori  sau primite de la serviciile de informaţii”. Observaţi că şefa DNA a plasat informaţiile din presă înaintea celor de  la servicii. Sincer, pentru nişte servicii atât de mari şi influente politic, mi se pare că sprijinul oferit DNA este cam mic.

PS: Mai este cineva interesat să lămurească public dacă Victor Ponta a fost sau nu ofiţer acoperit al SIE? Posibila încălcare a articolului 132 din Constituţie – “Funcţia de procuror este incompatibilă cu orice altă funcţie publică sau privată, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior” – nu mai este de interes public?

Distribuie acest articol

21 COMENTARII

  1. Mda,in Romania contradictia e evidenta
    prima intrebare pt mine e
    -Ce te face pe tine sa fii zeu,diferit de noi?
    si a doua e
    -Ma,tu stii cine sunt io si ce pot sa-ti fac?

  2. O analiză foarte bună. Din păcate din comisiile de control lipsesc oameni cu pregătire juridică. Poate că n-ar fi rău ca partidele să propună mai mulți candidați cu studii juridice in viitoarele alegeri pentru parlament.

  3. ca sa inteleaga lumea ce se intimpla azi trebuie inceput cu inceputul – anul loviturii de stat (sau revolutiei furate) – 1989. acesti 25 de ani pot fi impartiti in doua. o prima etapa in care romania a fost feuda psd ului – atunci s a demantelat industria, s au facut marile averi. romania a fost jefuita, umilita si vinduta la fier vechi. a doua etapa a constituit o colonizarea propriuzisa. mafia transpartinica a trecut la instrainarea resurselor naturale si indatorarea generatiilor viitoare. romanii activi, capabili au fost fortati sa si paraseasca tara. fac o paralela cu anii in care s a instaurat comunismul in romania cind alogenii, cozile de topor ale altora au ocupat functiile de conducere in stat. puturosii satelor au devenit primari si secretari de partid. tot asa golul lasat de exodul creierelor de dupa 1990 a fost ocupat de prostii cu diploma (progeniturile nomenclaturii si vechii securitati). este exact ce avem azi in virful institutiilor statului. ce schimbare sa aduca un hot, un mincinos sau un prost ? incapacitatea intelectuala si viciile morale ale acestora sint exploatate de altii. romania este o colonie. o spun cu durere dar cu speranta ca nu i totul pierdut.

  4. Intreaga politica romaneasca e un soi de gluma proasta. In scrisoarea deschisa catre colegi, domnul Zgonea spune: „A venit momentul sa ne certam mai putin intre noi, sa dam dovada de mai multa responsabilitate si sa nu mai amanam adoptarea unor legi si masuri pe care intreaga societate le asteapta de la noi”. Adica cum?… Abia acum e momentul, pana acum erau scutiti de responsabilitate?

    Fiecare pasare pe limba ei piere. Incet-incet, mai cu DNA, mai cu alegeri, mai ajutati de partenerii externi, vom elimina uscaturile din politica. La vremuri noi – oameni noi.

  5. Cum ar putea presedintele Iohannis sa aduca SRI sub un control civil efectiv ? E limpede ca un presedinte, primindu-si informatiile de la SRI, poate fi usor sabotat daca nu este informat de unele lucruri sau chiar e dezinformat Cu alte cuvinte este dependent de ei. Tot ce poate face este sa numeasca in fruntea serviciului oameni care sa doreasca sa-l ajute, sa-i fie fideli si sa nu fie bolnavi de putere. Dar si fidelitatile se mai schimba. Am vazut cu totii cum, spre sfarsitul mandatului, chiar si presedintele Basescu, ce avea un cu totul alt calibru, ca din intamplare nu a fost informat de anumite lucruri, deoarece „fidelitatile” treceau, usor-usor, spre alta tabara. Informatia inseamna putere. E nevoie de caracter pentru ca, avand in mana puterea, sa rezisti tentatiei de a o folosi in interes personal. De unde sa ia presedintele Iohannis acesti oameni de caracter ? Cum spuneti si dumneavoastra : „Suna bine, dar cu cine?” Cat despre parlamentarii din 2016, care speram sa fie integri,de unde se vor recruta ei ?
    Oricum, nedumeririle mele nu impiedica articolul sa fie excelent si foarte bine venit. Felicitari !

  6. „”Nu sunt obsedat de serviciile secrete şi de teoriile conspiraţioniste. „””
    Si te lauzi cu asta? Foarte rau. Daca erau mai multi romani obsedati de serviciile secrete şi de teoriile conspiraţioniste nu am fi ajuns in situatia in care serviciile secrete au agenti infiltrati in toata massmedia si muta milioane de dolari de la o televiziune la alta in plina campanie electorala etc. etc. etc. etc.
    Vezi ca au inceput sa apara studii care compara persoanele obsedata de conspiratii cu cele care nu cred in asa ceva si ghici ce? „”Obsedatii”” sunt mai realisti, cunosc situatia concreta mult mai amanuntit si au un spirit critic mai activ. Cei care isi intemeiaza pozitia pe injurii si amenintari sunt anticonspirationistii.
    Eu sunt obsedat de conspiratii, dar nu de toate. Marea majoritate sunt prostii dar exista destule temeinic dovedite is imi folosesc creierul pentru a le sorta si nu resping aprioric orice nu are stampila oficiala.

  7. Ce e si viata asta! In preajma referendumului din 2012, Aligica scria pe Contributors ca singurul pilon al rezistentei societatii romanesti, singura institutie in care ne mai puteam pune increderea era SRI-ul (si suratele SIE, STS etc). Turturica facea apologia serviciilor in fiecare articol din RL.

    Acum, cand au intors armele, se discuta despre controlul lor. Mai bine mai tarziu decat niciodata, sau macar pana la data viitoare cand vor face ceva ce ne convine noua.

    • – „Acum, cand au intors armele,”
      Tocmai asta e problema, „ca au intors armele”.
      De la Servicii se asteapta a nu se implica in politica, a nu „intoarce armele”, functie de scena politica.
      Au alta menire.

  8. O prima observatie ar fi ca in materie electiva, asa cum este cazul unei comisii parlamentare, nu poate exista un monopol al unei profesii, respectiv al celei de jurist. Deschiderile sunt egale catre orice profesie, eventuale deficite de expertiza pot fi acoperite prin experti sau prin introduceri in tema prin diferite forme. Acesti alesi sunt pentru decizii politice, care se intemeiaza pe documentari comparative si note de fundamentare, de-a lungul unui proces mai mult sau mai putin indelungat, de la initiative la legiferare, in functie de dificultatea, impactul si controlul normativizarii. O a doua, ca cea mai mare greseala ar fi excluderea din comisiile politice sau de experti a unor fosti lucratori in serviciile de informatii, care sunt cei mai buni cunoscatori ai aspectelor tehnice si de functionare a sistemului supus controlului civil. Greseala epurarilor pe criterii politice au facut-o comunistii, iar unul dintre cele mai cunoscute exemple, care imi vine acum in minte, este cel al comisarului Dumitru Ceacanica, cu „origine burgheza, nesanatoasa”, fara de care nu a putut fi controlat fenomenul infractional care luase amploare dupa al doilea razboi mondial. Ar mai trebui lamurit si ce inseamna „control civil”, in niciun caz unipersonal sau monopartid, cum a fost in timpul presedintelui Basescu (se vede deja cum fosta pedelista, acum pemepista Elena Udrea s-a „jucat” cu serviciile), ci control pluralist, al tuturor partidelor reprezentate in Parlament, prin alegeri democratice. Este controlul care functioneaza in toate tarile democratice, nu este perfect, dar altul mai bun nu se cunoaste. Bineinteles, va fi nevoie de un reset sistemic, prin care, printre altele, sa se elimine si coruptia din Parlament, sa fie recredibilizata aceasta institutie fundamentala, obiectiv pe care deja presedintele Iohannis l-a facut cunoscut public. Nu va fi usor si nu voi fi surprins daca cele mai mari piedici vor veni dinspre fostele partide basiste, naravul din fire nu are lecuire, cum spune proverbul, dar si orice nas isi are nasul.

    • As mai observa un lucru, care ar putea veni in sprijinul clarificarii unei dileme. Controlul civil a fost instituit si si-a capatat legitimitatea in raport cu sistemele militare, un control civil asupra unui sistem civil ar fi un nonsens. Serviciile secrete se afla intr-un razboi nevazut, care nu cunoaste pacea, pentru care caracteristicile militare sunt o necestitate optimala, ca organizare, functionalitate, eficienta si, nu in ultimul rand, autoprotectie (tacticile militare sunt inevitabile).

  9. o … ca Elena Udrea (din celebra localitate cu nume de blazon P L E S C O I), afla si are acces la ce discuta un sef de serviciu, cu Ghita, Cocos, … si pe cine o mai fi „ascultand” dama . Daca banii se dadeau din firme, ce erau si ele acoperita, atunci e ma grav, … .

    PS Mai bine afla ce se intampla cand era sefa C.N.I.; ca nu mai pridideau organele cu plati pe fatade si bucati de constructii ce nu existau in realitate. Poate se supara si „da afara” (termenul imi repugna, dar e susgestiv actiunilor intreprinse in ultimele zile) ce (nu) a mostenit de la Blaga (ca lucrari, ca bani – ioc).

  10. Cineva spunea candva (2012…?) ca principala problema a Roamniei o reprezinta…românii!
    La acea vreme m-a socat amalgamul reductor, si am sustinut ca mi se pare o generalizare abuziva si nefericita, astazi insa…n-as mai fi la fel de categorica!?
    Dupa 25 de ani, românii confirma, in fiecare zi, ca revolutia care nu antreneaza si modificarea corespunzatoare a mentalitatilor este, practic, daunatoare poporului…! (John Lennon)
    Care este diferenta majora dintre practicile Securitatii de ieri si cele ale SRI de azi?
    Ce s-a schimbat la varful piramidei sociale (calitate, profesionalism, integritate, mijloace de parvenire, etc.) de azi, fata de ieri?
    Raspunsul meu este, fara ambiguitate si fara rezerva : NIMIC!
    Romania a fost si, se pare ca ramane, tara unde expresia „lasa, ca merge si asa, ne-om descurca noi!” este leitmotivul gandirii colective si individuale…Pragmatism sau lipsa de respect (fata de sine si de societate!), indiferent cum am califica aceasta atitudine, ea are aceleasi efecte perverse, dar previzibile : mediocritatea, coruptia, ruina!

  11. Nu stiu ce se mira toti. SRI arata la fel ca si restul societatii. SRI = Serviciul Roman de Incompetenti, cam la fel ca si statul roman si ca si alte servicii si directii, ministere si departamente.

  12. iata si de ce Romania nu va fi niciodata ADEVARATA – nu se va coagula nicio natiune europeana pe aici – atata timp cat populatia e diferita de haita de partid si de stat, indiferent daca legea domneste or ba, lumea e multa da’ OMENI e putini dintotdeauna
    difera ghettourile rurale-Regale, smiurbane din RPR&RSR urbanizate azi, de comunitatile care formeaza natiuni, popoare, neamuri prin comuniuni?
    (cand toti occidentalii au trecut de stadiul sys sociale primitive, de ce orientalii raman retardati si nu evolueaza nici macar Legati?

  13. „În anul 2013, pe fondul cercetărilor efectuate de Direcţia Naţională Anticorupţie în legătură cu derularea contractului de licenţiere Microsoft şi a măsurilor asigurătorii dispuse faţă de un om de afaceri vizat de anchetă, Udrea Elena Gabriela ar fi pretins suma de 500.000 de euro pentru a-i rezolva problemele din justiţie. Există indicii în sensul că remiterea sumelor de bani ar fi avut loc în mai multe tranşe în perioada iulie 2013 – februarie 2014”, arată DNA într-un comunicat, după ce a cerut la Camera Deputaţilor avizarea arestării Elenei Udrea.

    QED

  14. Peste tot in lumea civilizata care a avansat prin metoda pasilor marunti ,se stie ca orice serviciu isi desfasoara activitatea pe baza unei proceduri. SRI cand urmareste o anumita persoana trebuie sa aiba aprobarea directorului SRI. Nu trebuie sa fi jurist ca sa-ti dai seama daca s-a incalcat procedura in cazul urmaririi unei persoane, abia din momentul incalcarii procedurii intervin juristii cu incadrarea faptei.Cei care analizeaza procedural trebuie sa fie oameni integrii moral, sa poata sa pastreze secretul si sa aiba putere de analiza logica pe procedura..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

George Mioc
George Mioc
George Mioc este antreprenor, CEO al unei firme americane (PSI Industries). Este stabilit in SUA din 1976. Este inginer: CDS, Scranton, Pennsylvania (1985) Associate Degree in Mechanical Drafting & Design Technology.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro