joi, aprilie 18, 2024

O întrebare pentru „colegii de la Academie”

Una dintre sculpturile prin care Christophe Gabriel Allegrain (1710-1795) a atras atenția (cea a lui Diderot e notabilă) și a devenit dezirabil (= contractat, adică plătit/cumpărat serios) se numește Venus ieșind din baie. Sau (pe românește) Baigneuză. O marmură de xx/xx cm (chiar nu mă interesază acest amănunt), de găsit/văzut bine-mersi la Luvru.

Autorul însuși a cioplit și o altă marmură, similară tematic (numită însă Diana la baie). Iar de nu chiar în timpul vieții sculptorului manierist roccoco, cel puțin în secolul 19 s-au făcut numeroase copii și variante ale respectivei Venus. În Franța nu foarte puține grădini relativ vechi sunt ornate cu asemenea replici (vezi măcar pe cea din curtea Castelului din Verderonne). Casele de Licitații au vândut și încă vând destule (vezi internetul). Una din copiile ei în bronz, turnate spre finele secolului 19, făcând și fala colecției „Lythiam St Annes”. Măcar din fotografia sitului corespunzător[1] se poate vedea că lucrarea este surata bucureștencei Negrese din Parcul/Grădina Cișmigiu. Mai mult chiar, din altă parte[2] se poate ușor constata neta superioritate a sculpturii bucureștene.

Din păcate, aici „la români” nudul are bine îngropată-n beton laba piciorului drept, drept pentru care nu se vede nici soclul original al lucrării, cel pe care, mai mult ca sigur, va fi fost păstrată/imitată semnătura franțuzului Allegrain. Oricum, în București nimeni nu știe numele artistului, numele adevărat (sau originar) al sculpturii, nici istoria provenienței sau donației și instalării frumoasei versiuni (aparent bronz, mai degrabă fontă) din băltița Cișmigiului.

Ce „pretind” personal, aici, este explicația (antropologică? psihanalitică?) pentru:

(a) „eroarea” prin care roșcat-tuciuriul bronzului/fierului/fontei de foarte bună calitate va fi sugerat românilor denumirea „Negresă”;

(b) lipsa dubiului în sensul acestei identificări și popularizarea folcloricei numiri (chiar și prin inscripții muncipale, apărute și dispărute când și când);

(c) ignorarea anatomiei faciale a scăldătoresei (desăvârșit europeană/„Caucaziană”) și consecutiva preferință (imagologică) față de păr/coafură întru identificarea personajului (în dauna feței);

(d) identificarea gătelii roccoco a părului femeii cu coafura afro; probabil aceasta din urmă reprezentând o conexiune cauzală/reală pentru franțujii secolelor 18-19, dar o reprezentare imaginară/fantasmată pentru bucureștenii veacurilor 19-20.

NOTE


[1] https://www.lythamstannesartcollection.org/venus-bather-by-christophe-gabriel-allegrain.html.

[2] http://web.archive.org/web/20201129051258/https://frenchsculpture.org/en/artist/allegrain-christophe-gabriel.

Distribuie acest articol

10 COMENTARII

  1. Ca o curiozitate, ´Negresa´, in imaginarul popular, aminteste de Madonele negre, foarte raspandite la catolici dar prezente si la ortodocsi, ex. la Ghighiu : ´neagra sunt, dar frumoasa´, in Cantarea cantarilor, cu referire la Regina (etiopiana ) din Saba , poate si varianta ebraica purificata a aceleiasi Venus sau Diana ( Isis, Ishtar ). Si Brancusi are doua ´negrese´, una blonda si una alba, fara trasaturi ´caucaziene´ totusi.
    Rococo, nu roccoco.

  2. Una dintre „micile” probleme definitorii pentru Romania de astazi. As adauga si calitatea soclurilor majoritatii sculpturilor adaugate (sau „renovate” dupa 90), majoritatea absolut mizerabile. Cineva acolo sus nu intelege ca soclul face parte din lucrarea de arta, nu poti sa-l lasi pe mana unui faiantar. La fel si fantanile arteziene (nu vorbim doar de cele facute Piedone – de la care nici n-avem pretentii, ci si cele renovate, Universitate, parcul Tineretului, samd, care arata mizerabil). Dar cel mai grav e ca oamenilor le place, „s-a renovat domne, uite ce e frumos e”.

    • @nnn, descrieți așa de bine că voi pune în ramă! Dacă vă dadeati numele, vă propuneam pentru un post tare, prim ministru, rege sau primar.
      Fe mult încerc să spun și eu asta, dar îmi ies pe gură doar urlete. Trist, revoltător! S-a format un nou arhetip cultural, parcă ar fi al unor mutanti degenerați.
      Cei care iau decizii pentru aceste orori sînt un fel de foști spoitori de pomi fructiferi la CAP sau IT-ști ratați care se cred oameni de artă pentru că știu să randeze. De fapt lumea urbană le aparține, așa că nu mai avem dreptul.
      Ați văzut ce se spoiește? Borduri, stîlpi de lumină, trunchiuri moarte de copaci sau scoarța platanilor!

      • Se spoieste totul, betonul, caramida, piatra, marmura (Metroul Bucuresti e deja etalon in domeniu). N-am inteles niciodata cum e posibil ca pentru cineva un perete din materiale naturale sa arate mai bine spoit decat curatat (mai ales ca astazi exista tehnologii accesibile). Textura materialelor face parte ansamblul arhitectonic, nu e niciodata o alegere intamplatoare. Prin spoiala iti bati joc atat de arhitect cat si de cei care au un minim simt estetic.
        Sper sa apara cat mai mult astfel de articole, pentru ca prostul gust si nepasarea au devenit standard in Romania.

  3. Statuia asta mai are o surioară mai săracă în Herăstrău, amplasată lângă un coș de gunoi. Cea din Herăstrău nu este amplasată în nicio baltă ci se îmbăiază ca găinile în praf

    • Este ca în bancul cu țăranul care își aduce măgarul la tîrg pasămite să-l vîndă: ,,De ce i-ai mai făcut statuie Prințului Albert lîngă Circ, dacă ai plasat-o printre murdării și dale cotonogite??? Ca să-l fac de rîs! Sau alte versiuni: ,,Da ce, voiai să țin cu el??? Am vrut și eu să fiu patriot!”

    • Multumesc pentru link-uri, excelente articolele (si din pacate cat se poate de actuale). E trist ca exista atat de putine voci care sa atraga atentia (si atat de putine persoane care sunt deranjate de aceste lucruri). Daca in cazul „reabilitarilor” de cladiri exista macar scuza ca sunt facute de privati cu educatie si mijloace financiare limitate, nu exista nicio scuza pentru modul in care autoritatile trateaza monumentele (si asa putine) din capitala.

      PS: intr-unul dintre articole va refereati si la facultatea de arhitectura (imi pare rau ca nu pot folosi majusculele de rigoare). Cine da ocolul acestei institutii are imaginea completa a trecutului Scolii de Arhitecura, cinci corpuri de cladire reprezentative pentru epocile lor, dar si a contributiei contemporane, degradarea, nepasarea si nu in ultimul mirosul pestilential. Un loc cu un asemenea miros (la propriu si la figurat) nu are cum sa asigure o continuitate in scoala romaneasca de arhitectura.

  4. Mi-ar fi plăcut să mai comentez pe această temă care totuși mai doare pe cîte cineva, dar sînt prea descurajat. Mulțumesc autorului că a scris această serie de articole!
    Aș zice doar despre finanțari, de fapt firtatii lor pietrarii. I-am urmărit la lucru în Paris, un sef de echipă, muncitori și, probabil ucenici. Pavau cu piatră cubica de vreo 15 cm. Luau în mînă cîte un granit și se pregăteau să-l lovească. Parcă simțeam că se va face fărîme. Ce rămânea era un fel de boț de piatră cam urîțel. Îl asezau cu grijă, cu mîinile inmanusate, acolo unde doar ei știau că e locul. Și odată pus, se producea magia: era ca rupt de acolo. Lucrau ca o trupă de comando: tăcuți, relaxați, concentrați. Dacă aș fi sculptor, cu astfel de meseriași aș dormi liniștit.

  5. O idee.
    Si daca ar apartine de familia Storck:Karl, tatal. Carol si Frederic, fii.
    Au facut multe monumente funerare, a fost unul si la Calarasi si nu se stie cine l-a luat!
    Semnatura poate fi ascunsa de o eventuala adaugire soclului!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Marin Marian-Bălașa
Marin Marian-Bălașa
Marin Marian-Bălașa este etnolog și scriitor, dr. în filosofie

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro