duminică, mai 26, 2024

O localizare

Despre Anton Fink, autorul piesei Ofertă atractivă, de foarte puțină vreme intrată în repertoriul Teatrului Regina Maria din Oradea, aflăm că e un dramaturg rus ale cărui scrieri ar fi fost puse în scenă nu doar în țara lui natală, nu numai în spațiul ex-sovietic (Kazahstan, Ucraina, Belarus), ci și în Serbia, Estonia, Canada, Bulgaria și România.

Am făcut apel la amabilitatea domnului Google ca să aflu care dintre piesele dramaturgului în cauză ar fi fost reprezentate pe o scenă de pe plaiurile mioritice. Din păcate, fără rezultat. Domnul Google încăpățânăndu-se să ne trimită la un fotbalist german cu același nume.am fost nevoit să mă mulțumesc cu informația că piesele lui Anton Fink au fost adesea finaliste în importantul concurs de dramaturgie Vremya dramy și că ele se remarcă prin umor de calitate, obținut fără nici urmă de recurs la vulgaritate, prin personaje captivante și abile răsturnări de situație.

 Ofertă atractivă a fost tradusă de actrița Elvira Rîmbu care, în repetate rânduri, a dovedit că are reale abilități în domeniu Elvira Rîmbu a dorit și să o monteze, actrița nefiind la prima încercare de cochetare cu regia. Mai de fiecare cu rezultate aproximative care pe mine m-au făcut să mă situez mai curând în zona abținerilor.

Ofertă atractivă  este un vodevil modern, se înscrie în categoria așa-numitelor piese bine făcute. Cu mare succes în întreaga Europă cu începere din ultimele decenii ale secolului al XIX lea.

Povestea din piesă e relativ simplă. O femeie a ajuns la capătul răbdării. Nu mai poate suporta să fie neglijată de soț în favoarea agapelor acestuia cu colegii. Așa că ia decizia să îl înstrăineze. Să îl dea cui îl dorește. Alcătuiește la repezeală câteva anunțuri pe care le lipește în locuri publice, anunțuri în care le comunică doritoarelor că e gata să le livreze un bărbat. Cu condiția ca amatoarele să aibă mâini bune și blânde. Apar vreo două pretendente, dintre care una se dovedește a fi cu schepsis, mai sosește și un electrician, se bea, se mănâncă, se ajunge și la un concurs între cele două femei ca pe urmă totul să se rezolve. Bărbatul cu înclinații bahice rămâne frumușel la casa lui, prima pretendentă își va afla fericirea în brațele electricianului, iar cea de-a doua venită în interes de serviciu își va recupera soțul care o așteaptă.

La ce soluții regizorale apelează Elvira Rîmbu? Precum se întâmpla pe vremuri, recurge la un fel de localizare. Românizează numele personajelor, ele ajungând să se cheme Veronica, Nina, Jana, Sile, Eduard. Uitând zicerea horațiană Est modus în rebus, regizoarea înzestrează vreo două personaje și cu nume familie vesele, ca în scheciurile ponosite de televiziune (Rățoi și Pitulice). Mai inventează și adrese de genul Strada Guguștiucilor.  Unele dintre aceste personaje, altminteri făcute relativ simpatice de actorii Anca Sigmirean, Gabriela Codrea, Mihaela Gherdan, Petre Ghimbășan și Alexandru Rusu, vorbesc ardelenește într-un ciudat amestec cu accente moldovenești. Uitând ceea ce e scris în caietul de sală referitor la creațiile dramaturgului, Elvira Rîmbu face și unele concesii lingvistice cu speranța că de referirile la excremente va râde publicul. Povestea e asezonată cu muzică franțuzească, totul fiind ceva de genul melodii de ieri, succese și azi. Așa că ascultăm vreo două piese din repertoriul lui Joe Dassin (și cu voce, și în variantă orchestrală), Le Temps des fleurs a lui Ruskin, Homme, tu n’es qu’un homme. Coerența și logica sunt puse la grea încercare în spectacol. Sile și Veronica se magnetizează, însă după pauză, când acțiunea continuă, amândouă personajele sunt cum nu se poate mai sigure pe ele. E drept, Sile s-a îmbrăcat în smoking așa că mai avem încă o dovadă că totuși haina face pe om. Însă- ce să vezi?- același Sile se bâlbâie din nou teribil, așa, ca beatul, când are de citit cererea de înscriere la concurs a Veronicăi.

 Semn clar (al câtelea?) că nu doar iubirea, ci și regia e o taină mare! 

TEATRUL REGINA MARIA din Oradea

OFERTĂ ATRACTIVĂ de Anton Fink

Traducerea și regia artstică: Elvira Rîmbu

Scenografia: Mădălina Baciu

Cu: Anca Sigmirean (Veronica), Gabriela Codrea (Nina), Petre Ghimbășan (Vasilii),Mihaela Gherdan (Jana), Alexandru Rusu (Eduard)

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

  1. chatGPT care se doreste a fi rivalul Google ajuta in cazul asta:

    „Anton Fink este și numele unui dramaturg, născut pe 21 iulie 1882 la Viena, Austria și decedat pe 20 decembrie 1956 în New York, SUA.

    Anton Fink a scris mai multe piese, în principal în limba germană, printre care „The Loyal”, „The Fiddler”, „The Village Mayor” și „The Smile of Mona Lisa”. A fost o figură importantă în scena teatrală austriacă din primele decenii ale secolului al XX-lea, iar piesele sale au explorat adesea teme legate de clasa socială și moralitate.

    Fink a părăsit Austria în 1938 din cauza creșterii nazismului și a emigrat în Statele Unite, unde a continuat să scrie și să publice lucrări. În ciuda barierelor lingvistice și a dificultăților financiare, Fink a rămas activ în comunitatea teatrală din New York, lucrând ca traducător și contribuind la producțiile locale.

    Astăzi, Anton Fink este amintit ca un important dramaturg în lumea vorbitoare de limbă germană, cunoscut pentru explorările sale insight-ful și adesea critice ale societății și naturii umane.”

    O piesa cu un nume foarte similar apare si pe Google „Sot la oferta”.
    Iar piesa poate fi descarcata (download pe engleza ;) ) de la https://www.scribd.com/document/599480640/So%C8%9B-la-oferta-de-Anton-Fink#

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Cumpara cartea de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro