Se intampla tot mai des sa ma intalnesc cu replica: “Pozitia Romaniei este cea a Uniunii Europene”, sau mai mult cu: “Nu putem avea o pozitie nationala pentru ca riscam sa intram in contradictie cu cea a Uniunii Europene”.
Aceasta idee de a NU avea un proiect propriu de tara, pentru ca ne sunt suficiente indrumarile de la Bruxelles, o consider un mit construit in jurul unei autosuficiente false.
A avea un proiect national de tara, fara a iesi din constructul european, ci completand si aducand plusvaloare clubului, consider ca este sau ar trebui sa fie o prioritate pentru Romania.
Pentru a intelege necesitatea si importanta unor actiuni complementare strategiei europene de crestere economica si dezvoltare am sa redau demersurile statelor vecine Romaniei, si ele state membre UE, precum Ungaria, Bulgaria, dar si Serbia in consolidarea unei relatii politice si economice cu statele arabe.
Aceasta viziune se poate folosi ca principiu de ghidaj pentru toate zonele non-UE care pot aduce Europei si Romaniei piete noi, cresterea schimburilor comerciale, intarirea retelei de parteneriate economice si politice, stabilirea unui dialog cu poli de putere regionali intr-o lume tot mai globalizata si dominata de interdependente de tot felul.
Doar un exemplu…
Asadar Bulgaria si-a construit in timp o relatie stransa cu Qatar si Arabia Saudita. La fel ca si Ungaria.
Domeniile vizate de catre investitorii arabi sunt sanatatea, agricultura si industria miniera, Europa Centrala si de Est fiind propulsata in vizorul arabilor printr-o campanie desfasurata de premierul ungar, care intentioneaza sa intre cu produse nationale pe piata Orientului Mijlociu, sa faca proiecte comune si sa contribuie cu tehnologie.
Recent, la inceputul lunii martie, presedintele bulgar, Rosen Plevniev, a declarat ca statul Qatar intentioneaza sa investeasca in infrastructura din Bulgaria pana in 2017 o suma de 20 miliarde de dolari, iar companiile de constructii din Bulgaria sunt pregatite sa participe la proiectele de constructie planificate de Qatar pentru anul 2022 cand va fi gazda Cupei Mondiale de fotbal. Cifrele puse la dispozitie sunt suficiente pentru a observa ca intre Bulgaria si Qatar se dezvolta un parteneriat benefic pentru ambele economii, relatie care nu contravine calitatii de membru al Uniunii Europene, ci din contra.
Lumea araba are si va avea un rol important in economia globala si asemenea altor piete emergente, trebuie luata in calcul in orice strategie de crestere economica am dori sa realizam, cu atat mai mult cu cat exportul este unul dintre factorii de crestere relevanti in acest moment pentru Romania si pentru Europa.
La finalul lunii martie, o delegatie formata din ambasadori ai tarilor arabe la Bucuresti a mers in Constanta cu scopul de a dezvolta relatii romano-arabe in privinta investitiilor. Asa cum si reprezentantii statelor arabe mentionau, exista o deschidere pentru investitii. Se sustine ca investitorii arabi au la dispozitie sute de milioane de dolari gata de a fi adusi in Romania, dar au nevoie de siguranta investitiilor si de un dialog constructiv cu oficialii romani.
Cu atat mai mult putem observa ca Romania are la indemana aceste parghii, trebuie sa le dezvolte si intreaga societate romaneasca sa vada si sa inteleaga ca a fi membru al Uniunii Europene nu inseamna ca noi, romanii, nu mai trebuie sa depunem niciun efort in a avea propriile abordari, propriile pozitii, sau propriile parteneriate. Ma refer la genul de parteneriate solide, coerente, oneste si constructive.
Parteneriate care in final contribuie la revitalizarea relatiei Uniunii Europene cu restul actorilor internationali si o mentine la masa negocierilor politicii internationale sub orice aspect, de politica externa, de securitate sau economica, domenii unde in ultimii ani au fost descoperite grave lacune.
Expansiunea relatiei cu China este un inceput bun. Dar nu va fi suficient. Sunt atat de multe zone prolifice dezvoltarii relatiilor economice si comerciale ale Romaniei, incat ele nu pot fi abordate decat sistemic, organizat.
Pentru a putea face aceasta abordare sistemica avem nevoie, mai mult decat oricand de un Minister al Comertului Exterior si de un Institut de Cercetare in domeniul comertului exterior – bine finantat, bine articulat, care sa puna pe masa producatorilor romani oportunitatile pe care acestia le au si cum anume le pot fructifica.
Ministerul Comertului Exterior ar trebui apoi, printr-o abordare pragmatica si eficienta sa sprijine acesti producatori in efortul lor de fructificare a oportunitatilor. Astfel, am putea sa ne asiguram o crestere economica stabila si consistenta din exporturi. Cu toate avantajele si cu toate implicatiile de dezvoltare ale pietei romanesti ce decurg din aceasta optiune.
Stimate,
d-le Marius Dobre,
Pentru a aduce masiv investitorii straini, Romania are nevoie de un „proiect national de reconstructie economica si industriala”, ca proiect postintegrare, de tara, in UE.
Din pacate pentru economisti (si Romania), acest model de proiect, nu se afla in domeniul lor de activitate si cultura stiintifica si nu poate fi inteles si evaluat ca stiinta ,,aplicata” – ci in cel al ,,economiei institutionale”, capabila sa aduca indicele de competitivitate economica (de la actualul indice 74 -sub-african), catre indicele 1-10, apropiat de al tarilor dezvoltate.
Un astfel de proiect economic, presupune o astfel de ”terapie a schimbarii’, incit cea a Poloniei (lui Balcerovicz, dupa 1991) este una palida, partiala.
Proiectul exista, iar daca doriti sa va relatez despre el, va rog sa-mi comunicati un E-mail personal, la :[email protected], sau la tel. 0721 316019.
Intrucit domeniul de constructie si schimbare economica majora al proiectului nu se afla in domeniul ,,econometriei clasice” si nici a modelului bugetar de dezvoltare economica, el n-a ,,interesat” Presedentia si nici actualul Guvern.El pare de domeniul SF, desi a fost utilizat de ,,tigrii asiatici”, care intr-o generatie au iesit din starea de feudalism agrar tirziu, catre capitalsmul industrial, intr-o generatie si ceva.
2.Intrucit (se pare ca) sint unica persoana, care a studiat (timp de peste 3 decenii) problematica dezvoltarii economice accelerate (de ajungere din urma a tarilor dezvoltate – chatching-up), construind un proiect adecvat epocii globalizarii pietelor nationale, daca nu vreti sa cunoasteti acest proiect, veti cauta fara succes asa ceva si peste (viitorii) 7 ani,de cind facem parte din UE.
Aceasta asigurare se fundamenteaza pe lipsa oricarui indiciu stiintific,ca in Romania piata stiintifica si-a propus/planificat sa produca astfel de proiecte, unica sa oferta raminind masurile fiscale si financiare bugetare, intr-o tara lipsita de economie nationala, unde activele straine nu asigura decit ocuparea in procent de 20 la suta a fortei de munca active.
3.In lipsa acestui proiect, orice lucrari si programe de dezvoltare economica, ramin simple strategii nationale, care arata/repeta(de 15 ani) ce trebuie facut, dar nu si CUM, lipsindu-le tehnicile si instrumentarul ,,epocii globalizarii”, de reconstructie economica si industriala.
Asa ca banii asteptati de la SUA sau UE pentru investitii, nu vor veni, pina cind competitivitatea/functionalitatea economica a tarii,nu va avea indicii sub 35, sub care banii se transforma in pierderi si faliment, in loc de profit si succesul afacerilor…
4.Cresterea competitivitatii economice nationale, cu 10 procente, ceruta de organizatia dvs. este la fel de utopica, ca si posibilitatea guvernului prezent (sau viitor) de a o asigura, in lipsa unui astfel de proiect…
cu multa stima,
pentru functia si statura dvs. in zona manageriala,