joi, martie 28, 2024

O opinie despre grevă

Predau în învățământul liceal de mai bine de treizeci de ani. Am făcut-o și cred/sper că o fac din pură pasiune. Am de ani buni gradul didactic I, cel mai mare grad în învățământul preuniversitar. Sunt diriginte, iar sporul de dirigenție nu-i deloc neglijabil. Și, cu toate acestea, salariul meu e jalnic de mic! De altfel,  toată lumea știe acest adevăr. Dintre toți bugetarii cu studii superioare, noi, dascălii, suntem cei mai prost plătiți. Mai cârâim/mârâim din când în când. În public și în privat, dar acesta este tristul adevăr: suntem la coada salarizării bugetarilor!

E drept că, pe de altă parte, atât părinții, cât și guvernanții au oareșce dreptate, invocând interesul superior al elevului. La fel de justificat îmi pare a fi și argumentul referitor la presiunea bugetară … asupra iubitei noastre țărișoare! Că nu sunt bani, pentru a ne satisface revendicările.

În media online, inclusiv aici pe Contributors.ro, numeroși comentatori de bună calitate intelectuală ne impută nouă, profesorilor, că starea jalnică a școlii românești e inclusiv “opera ” noastră,  a dascălilor, mai mult sau mai puțin competenți și dedicați formării/educării tineretului din România. Nu contest că, pe alocuri, aceste reproșuri n-ar fi întemeiate. Ca peste tot, și în învățământ sunt oameni mai mult sau mai puțin pregătiți și dedicați profesiei. E un adevăr incontestabil! Dar, și aici mă încumet să nuanțez nițel, suntem tot mai șifonați la capitolul… demnitate profesională, reflectată inclusiv în salarizare!

Fără nici cea mai mică intenție de a provoca dihonie între diferitele categorii de bugetari, mă/vă întreb dacă e drept ca eu să primesc, după peste 30 de ani de muncă, un salariu mai mic decât, de pildă, al unui fost elev de-al meu, care – debutant fiind – lucrează în administrația publică ori în instituțiile de forță ale statului român? Chiar dacă nu are studii superioare! Și care, în plus, mai are norocul de a se pensiona la 45-50 de ani!

Nefiind la prima tinerețe, îmi amintesc bine că în cele trei decenii de democrație, în urma  celor câteva mișcări protestatare răsuflate, noi, dascălii, nu ne-am ales decât cu praful de pe tobă! Am fost lăsați de izbeliște de liderii noștri naționali! Inclusiv de d-nul Ministru Genunche, care-i moroșean de-al  meu. Așa că, fără a fi patetic ori agresiv, mă încumet/ îndrăznesc să trag un semnal de alarmă și să le reamintesc onorabililor noștri lideri de sindicat că, neîndoielnic, trebuie să negocieze cu cârmuitorii țării, pentru a reda demnitatea, inclusiv sub aspect salarial, dascălului  român. Altfel, nu vor mai fi lideri, pentru că Sindicatul din Învățământ se va face… praf și  pulbere!

Distribuie acest articol

126 COMENTARII

  1. Singurele lucruri importante sunt educatia si sanatatea. Daca ai un popor educat si sanatos problemele se cam rezolva de la sine (inclusiv coruptia sau apararea). Daca ai cetateni needucati si cu sanatate subreda degeaba platesti o armata de bugetari lipiti de diverse scaune din servicii sau aparare, pentru ca nu ai ceva care sa mai merite aparat, in afara de scaunul personal.

    Cat despre salarizare… acum multi ani m-a iertat politia de o amenda :)

    „Auzi, lasa nu-i da amenda ca uite e profesor. De unde sa aiba asta bani s-o plateasca?”

    • Tot KGB-ul conduce aceasta tara!
      Cand s-a instaurat comunismul in aceasta tara, KGB-ul a impus, printre multe altele, ca dascalii (profesorii, invatatorii, etc.) si cadrele medicale sa aiba salarii cat mai mici (cele mai mici chiar!).
      Scopul era degradarea populatiei prin scaderea calitatii educatiei si sanatatii acesteia, cadrele respective fiind demotivate in a-si face cu abnegatie profesia.
      Vad ca si actualii guvernanti urmeaza cu sfintenie ordinele KGB vechi de peste 70 de ani.
      Nu cred ca este ceva intamplator.

    • Eu sunt dispus sa ii platesc mai bine, dar parca nu mai vreau sa dau cecuri in alb ! la fel am dat cecuri in alb si celor din justitie si nimic nu s-a schimbat. Din contra si-au arogat din ce in ce mai multe drepturi si avantaje de la pensii speciale la venituri speciale si nici un fel de responsabilitate.
      La fel am sustinut cresterea salariului doctorilor dar spre surprinderea mea nimic nu s-a schimbat. Tot se cere spaga si tot mor daca ajung in spital
      Vreau o garantie ca sistemul se va reforma, ca daca bag mani mai multi in invatamant nu o sa creez o noua gaura neagra , o casta de speciali si tot nimic nu se va schimba. Vreau sa stiu ca daca bag mai multi bani in invatamant o sa fie recompensati cei care merita si nu ala care o freaca , ca o sa dau afara politicul din sistem, ca o sa am o stabilitate pe termen lung , ca o sa scot nepotismul si PCR-ul din sistem.
      Imi e rau cand ma uit la facutlati si cand vad ca sunt familii intregi angajate in acelasi loc, ca daca vrei un loc intr-o scoala mai buna iti trebuie pile la primar sau la inspectorat, ca trebuie sa dai bani pentru meditatii si „after school”, ca nu ii pica compilului in cap tavanul cand are ore si ca are access la un laborator dotat si un wc- curat
      Ce imi garanteaza ca o sa se schimbe ceva daca ii dau unul profesor 10000 de euro pe luna?

      • Distinse Domn Ion Daniel, cred că orice om cu scaun la cap nu poate și nu trebuie să aibă încredere absolută nici în instituții si nici in oamenii care le populează. Cât privește garanțiile,îndrăznesc să vă întreb ci le poate da?Eu nu pot garanta decât pentru…mine.

        • Domnule Tiplea, stiți ce mă enervează cel mai rău? Faptul că am ajuns la fundul sacului și că trebuie să creștem salariile altfel nu prea mai are cine să predea, sau dacă mai are cine, o să fie plin de incompetenti si incapabili care nu au găsit nimic mai bun
          Cat despre întrebarea dumneavoastră, garanțiile nu se pot da individual ci trebuie stabilit un cadru, un mediu unde performanta poate fi măsurată, unde există criterii clare de evaluare si ținte asumate. Un loc unde se poate promova sau decădea.
          Știu ca reguli exista și acum dar sunt prost aplicate si nimeni nu e tras la răspundere pentru asta. De exemplu promovarea, concursul pe locuri, recompensa pentru performante deosebite samd toate sunt fentate sau menținute de forma pentru că cei din sistem și părinții închid ochii de fiecare data cand se lovesc de ele.
          Singurul fel in care eu vad rezolvarea e să se promoveze inițiativa privată si dumneavoastră ca profesor să puteți să mergeți la o școală unde sunteți bine plătit si părinții simt că au copii educați si îngrijiți. Macar in faza inițială.
          Ideal ar fi să se întâmple asta in sistemul public, dar imi e teamă că e prea târziu să se mai schimbe ceva din interior

          • Stimate domnule Ion Daniel,fără a spune prăpăstii, cerul școlii românești devine tot mai…innegurat.Nu mi-as fi putut imagina nicio o clipa sa ajung in situatia de a-mi face AMR-ul până la pensie. Dar acesta e adevăratul. Cât privește învățământul privat, om trai si om vedea.

      • Ați pus într-adevăr punctul pe i!

        Pomenile fără mecanisme de control și coerciție sunt doar izavore de corupție și neobrăzare. E exact ceea ce s-a întâmplat în justiție. Inamovibilitatea și lefurile discreționare au dus la o justiție infinit mai coruptă. Singura grijă a magistraților e să-și tragă lefuri și pensii cât mai nesimțite, iar șpăguirea a rămas la fel de răspândită ca-nainte doar că mercurialul plăților s-a mărit. Un judecător sau procuror vrea șpagă pe măsura lefii ce o ia acum. Nu se mai mulțumește cu nimicurile de odinioară. 👍

        Exact aceeași chestie șli la profesori. Cu cât ar crește pomenile cu atât va crește și neobrăzarea și contraperfomanța atâta vreme cât nu există un mecanimsm de control. Singurul mecanism de control funcțional e piața. Atât vreme cât clienții lor (părinții copiilor din școli) nu au drept de viață și de moarte asupra dăscălimii, a lefurilor angajărilor și concedierilor, educația va continue să se degradeze. De asta orice măriri de lefuri vor fi contraproductive și dăunaătoare.

    • Am citit mai multe comentarii, ma iertati, aberante. Voi expune o singura idee…

      Statele a căror dezvoltare și educație o admiram au investit inițial sume impresionante, iar rezultatele se văd după doua generații .

      Așa stau lucrurile. Cei care vor ca profesorii sa lucreze doar din pasiune și apoi sa primească bani conform rezultatelor fac glume macabre. Și este necesară depolitizarea urgentă a educației!

      • De fapt nu e așa.

        Cele mai bune universități sunt cele americane în care statul nu a investit și nu investește niciun cent.

        La fel la educația secundară și primară cele mai bune școli sunt de departe cele private sau confesionale în care statul nu investește și nu a investit nimic.

        Explicația e simplă: Toate aceste școli trebuie să ofere educație de calitate spre a nu-și pierde clienții.

        În România și școlile private (licee și școli elementare) sunt mult mai bune ca cele de stat și dau absolvenți de calitate care în general ajung la universități bune. În schimb universitățile private sunt catastrofale pentru că unica lor sarcină e să să asigure „diplome acreditate” loazelor produse de liceele de stat.

        Diferența asta acută se datorează faptului că,diploma de liceu nu-ți folosește la nimic. În schimb ceea ce prinzi într-un liceu privat bun te ajută să ajungi la o universitate bună din afara țării. În același timp timp o diplomă universitară oricât de fetidă e instituția eminentă și oricât inept e posesorul cartonului îi asigură acestui o viață de șoarece de siloz pe seama bugetului dacă are șpăgile necesare. Ăsta e modul în care „educația” de stat românească spurcă & prăpădește totul în jur.

        Din nou soluția nu sunt investițiile într-u sistem putred și corupt ci nimicirea sa cât mai rapidă.

  2. Ceea ce scrieti este adevarat. Dar dupa 1990 meritocratia a fost anhilata. Rare sunt exceptiile meritorii de profesori, invatatori, educatori, ingrijitori crese dedicati. Este nevoie de vocatie, rabdare, multa munca. Toate guvernarile au fost superficiale si axate pe interesele partidelor. Legile pentru invstamant schimbate cu fiecare guvernare, proaste si stufoase. Interesul elevului a fost doar mimat. Degeaba modernizam scoli daca nu avem solutii practice sa facem manuale bune, clare, internate moderne in rural pentru familii izolate si copii vulnerabili, sistem homeschooling, contracte profesori pe doi ani, au rezultate inca doi ani, fara titularizare, grade didactice, doar cu concursuri si merite concrete. Multa birocratie si impostura in ministerul de resort, ce trebuie redus cu 50%.

    • Sa nu vorbim de meritocratie inainte de 1990. Este adevarat ca in conformitate cu normativele din invatamant nu intrau in orase decat sefii de promotie. Dar sotii si copiii securistilor si politrucilor ajungeau prin cai obscure, indiferent de rezultatele obtinute pentru calificare.
      Dupa 1990 sindicatele din invatamant bolsevizate (la consilierea rusilor) au ridicat stacheta de salarizare pentru cei de la tara mizand pe lipsa lor de cultura si renuntand la criteriul din invatamant al curbei lui Gauss, care spune ca daca 70 la suta dintre elevi nu au medii de 6, 7 si 8 cadrul didactic nu-si merita locul la catedra.
      De aici a rezultat si fuga dupa avantaje financiare ale profesorilor pentru note, examene sau plagiate (vezi politicienii care ne conduc). Inspectoratele din invatamant (care nu exista in tarile civilizate) au devenit sistemul venos financiar catre minister.
      Comitetele de parinti au fost politizate cu binecuvantarea serviciilor (ca manjoritatea ONG-urilor) pentru a nu avea niciun cuvant in sistemul de selectie al cadrelor didactice din Romania.
      Planul final rea sa ajungem o parte componenta a federatiei rusesti.

    • Deci în opinia dumneavoastră Bobu, Postelnicu, Pingelică, academiciana Leana, toa’șa Gîdea de la învățământ și mulți alții de la cârmuirea tarabei erau exponenți ale „meritocrației”? 🤣

      Mie mi se pare mai degrabă că fauna de azi e tocmai rezultatul natural al contraselecției comuniste, ce se ia ușor peste tot și de care se scapă tare greu.

      • Da, cumva, era un fel de meritocratie, chiar mai dura. Ca sa se mentina, gasca „Bobu, Postelnicu, Pingelică, academiciana Leana, toa’șa Gîdea”… si ma sunt, Spornic, Clatici, etc chiar aveau nevoie de o selectie SI pe baze de merit / competente. Asadar ei „cerneau” cumva valorile. Ca valorile – la vrenmea aia – nu aveau unde sa plece, decat eventual la Canal sau la canal.
        Altfel PCR ar fi avut 15 milioane de mebri, nu doar ceva mai putiin decat 4. Eu am o mica teorie ca o parte consistenta din cei „respinsi” si-au fabricat un trecut de diszidenta din care la momentul resetarii infiereaza pe cei care „au intinat…” si un prezent politic in care competenta chiar nu mai conteaza, pentru unul care a reusit sa prinda un post platit de la buget. Si, din pacate, o parte consistenta a lucratorilor din invatamant sunt rezultatul acestui proces degenerativ.
        Acum partidele nu-si mai bat capul sa instaleze in posturi care conteaza niste oameni competenti – vezi exemplul cu tanara candidata a PNL la un post de consilier la ape, care nu stia care e maulul stang si malul drept al raului si careia nu i-a venit sa creada ca Fosforul are simbolul chimic P (ea credea ca P vine de la ceva ce nu poate spune in fata comisiei – putea sa vina si de la „Prost facut gramada”.
        Sau scandalul provocat de minstrul cel valoros Grindeanu cu adancimea la Bistroe…
        Astia sunt creati de invatatorii care azi se plang ca nu li se respecta si remunereaza valoarea…

        • Bateți câmpii.

          Români comunistă a practicat cea mai brutală formă de contraselecție imaginabilă, Acesta e motivul pentru care dintr-o țară destul de prosperă și aflată undeva la mijlocul clasamentului european înainte de comunism, a ajuns în 1989 cea mai săracă țată a Europei șisingura țară înfometată de pe continent.

          Rezultatele bat orice sofism. Azi, așa păcătoasă și cu bube pe chelie cum e, România se îndreaptă încet dar sigur spre mijlocul clasamentului european.

      • Poate ca m-am exprimat inadecvat si accept comentariile. Nici in comunism nu erau valorizate meritele. Dar la locul de munca daca erai bun profesionist aveai prime, gradatii.

        • Da, dar azi dacă nu ești prețuit la valoare ta la locul poți să te duci unde vrei tu în țară sau în lume. Poți de asemenea să ai afacerea ta – ceva de neconceput pe atunci.

          Tânjesc după „meritocrația comunistă” doar puturoșii și incapabilii ce atunci aveau garantat un os de ros și mai ales erau fericiți că toată lumea era egală în sărăcie. Nu-i așa? 😀

      • Catre Josef Svejk
        Sfertodocti au existat si pana in 1990. Dar sa ne prostesti cu ideea ca dupa 1990 consilierii rusi ai razboiului hibrid ne-au adus lapte si miere este prea mult !!!
        Democratia inteleasa de inculti (chiar si cei din conducerea statului) de a nu respecta nici o lege ne-a dus la situatia unei natiuni esuate. Cine sunt cei care in fiecare an dau OGU-uri pentru a nu acorda 6% din PIB? Sunt aceiasi care au lasat armata nationala in ultimii 30 de ani fara avioane, tancuri, corvete, submarine si utilaje genistice. Dar au furat pe rupte !!!

        • Stimate domn hai sp facem un rezumat cât mai pe scurt:

          România e membră în NATO și UE. O fi asta isprava „consilierilor ruși”? 😀

          Numărul de automobile s-a mărit de vreo 4 ori după împușcarea bâlbâitului. Și nu Dacii din alea amărâte de pe care curgeau tablele, ci în general mașini bune.

          Milioane de români și-au construit s-au cumpărat case decente la care nici nu puteau visa în vremea împușcatului. Și nimeni nu se teme că se trezește Cizmarul cu fața la pernă și-i demolează tot cartierul.

          Milioane de români merg anual în vacanțe oriunde au chef în lume. Era ceva de neimaginat în vremea lui Pingelică.

          Nimeni nu mai trebuie să se trezească la 3 dimineața ca să prindă loc la coada că poate se dau copite de porc, ceva ulei sau gheare de găină.

          Dacă vă lipsește iepoca de aur o puteți retrăi oricând după pofta inimii în Coreea de Nord sau în Cuba. Nu vă ține nimeni cu forța. Ce mai așteptați? 😂

          • ”Numărul de automobile s-a mărit de vreo 4 ori”

            Așa o fi, numai că România de astăzi are cel mai redus parc auto din toată Uniunea Europeană, cel mai mic număr de mașini la 100.000 de locuitori. Vechimea medie a parcului auto românesc e de 17 ani, deci românii au, în medie, mașini fabricate prin 2006.

            Progresul față de vremurile lui Ceaușescu este incontestabil, dar România e în continuare ”ultima găină” în Uniunea Europeană. Pentru că nici vremurile nu au stat pe loc, ba chiar se pare că vremurile au mers mai repede decât a mers România.

            Bugetarii români ar putea primi mai mulți bani, dacă numărul lor ar fi redus la jumătate. Polonia are doar vreo 800.000 de bugetari, deși are o populație aproape dublă față de România. Am înțeles că sunt vreo 1,3 milioane de bugetari în România de azi, iar reducerea numărului lor la jumătate ar însemna mai mulți bani pentru cei rămași.

            • Mai uitați-vă odată.

              La numărul de mașini la 100000 de locuitori România e practic la paritate cu Ungaria, Croația, Coreea de Sud, mai puțin, dar destul de aproape de Suedia, Irlanda sau Danemarca și cu ceva înainte de Israel, Rusia, Serbia, Muntenegru, Letonia (toate astea erau bine înainte României în 1990!) respectiv dublu față de Turcia, Albania sau China.

              O bună parte a țării (Ilfov, Transilvania, Banat) e mai ridicată ca standard de viață ca o bună parte a Europei ce nu a fost niciodată comunistă. De exemplu mult mai bine ca Italia la sud de linia Ferrara – Bologna – Florența – ceea ce e grosul populației țării. E de asemenea mult mai ridicată ca sudul Spaniei din jurul Gibraltarului, ce pare a trăi doar pentru a slugări la micul teritoriu britanic.

              Cu bugetarii aveți perfectă dreptate. România are de 3-4 ori mai mulți bugetari decât îi trebuie. Comparația cu Polonia e și mai dramatică când socotim că polonezii au o armată activă de 160000 de oameni iar România de doar 72000. Ăștia intră și ei la bugetari.

              Dacă mai socotim rezervele treaba e chiar gravă. Polonezii au 200000 de rezerviști, România doart 50000.

  3. Ati votat PSD si PNL cot la cot cu restul bugetarilor, desi stiati de zeci de ani ca astia vor secatui tara.
    Veti primi salarii bune cand nu veti mai vota din slugarnicie, cand nu veti mai sustine baroni feudali la putere.

    • In Romania sunt 4,5 milioane de angajați in mediul privat, 1,2 milioane angajati bugetari, iar la parlamentare au fost 5.901.915 voturi. De ce mai sunt PSD si PNL la putere, Radu, ca privatii sunt 75% din voturi iar bugetarii doar 20%?

      Tu si cu ai tai ati votat PSD si PNL cot la cot cu restul, desi stiati de zeci de ani ca astia vor secatui tara. Veti primi impozite bune cand nu veti mai vota din slugarnicie, cand nu veti mai sustine baroni feudali la putere.

      • Greșit!

        România are 3.5 milioane de contribuitori neți la bugetul țării. Restul inclusiv bugetari și pensionari trăiesc din prăduirea bugetului. Conform autorității electorale permanente sunt 18987675 de alegători înscriși pe listele electorale:

        https://www.roaep.ro/prezentare/en/stire/numarul-total-de-alegatori-inscrisi-in-registrul-electoral/

        Din ăștia doar 18.4% contribuie la buget cu mai mult decât primesc, iar restul de 81,6% storc mai mult sau mai puțin de la același buget. Asta e problema cea mai mare și mai greu de rezolvat a României.

        De asta chiar și „alternativa politică” adică USR e formată de fapt tot din pomanagii ai bugetului. Fostul PLUS-ac Valeriu Nicole făcuse înainte de alegerile din 2000 o analiza necruțătoarea a parlaemantarilor USR & PLUS.

        https://dilemaveche.ro/sectiune/editoriale-si-opinii/pe-ce-lume-traim/problemele-usr-plus-628916.html

        Practic tot soiul de pomanagii și lusări ce depindeau fie de pomenile statului fie de cele ale famigliilor. Și asta s-a văzut foarte bine prin incompetența agresivă miniștrilor și primarilor „alternativei politice”.😀

  4. (In)Competenta cadrelor didactice ar fi o problema infima daca nu s-ar aplica exponentul ipocriziei de a promova an de an elevi care nu stapanesc materia nici macar de nota 4. Si aici nu mai aveti scuze cu factori politici sau profesori incepatori, cu salarii mici. Peste tot e la fel. Practic, tot ce trebuie sa faca azi un tanar este sa treaca pe la scoala.. si va ajunge sa primeasca o diploma de BAC.

    Si daca fostul elev e un bugetar cu salariu mai mare ca dvs, vi se pare justificat sa cocosati si mai tare multi alti fosti elevi care lucreaza in privat si va platesc azi salariul cu taxele lor? Vedeti o nedreptate si in loc sa protestati impotriva ei, cereti sa se mai faca o nedreptate?.. Halal exemplu pentru generatiile urmatoare. Care or mai fi, ca cine a scapat de scoala cu setul intact de valori morale a emigrat si va emigra. Ramaneti doar rebuturile pe care le promovati. De la ei veti primi pensia. Sa faceti si atunci greva, daca nu va convine. Tot cu un „lider” pesedist.

    • Distinse Domn, cu tot respectul pe care il presupune un dialog civilizat, ceea ce afirmati dvs, imi pare a fi in mare parte exagerat. Nu toti dascalii din Romania sunt incompetenti si e sigur ca nu toti isi faca treaba la clasa de mantuiala. Exigentele in scoala romaneasca, o recunos public, s-au relaxat de o buna bucata de vreme. E o tendinta/practica pedagogica ce pare ca s-a impus tot mai categoric in lumea civilizata, democratica si occidentala. Va invit respectuos sa cititi cartea lui Allen Bloom, intitulata „Criza spiritului american”, pubicata de ceva vreme de Editura Humanitas. Acolo veti gasi multe… raspunsuri! Pesemne ca aceasta lume sau cei care sunt „la butoane” , isi doresc sa aiba parte numai de IDIOTI UTILI!

    • Am datoria moral-profesională sa va raspund public ca sunteti…nedrept! Din câte stiu eu, cred că majoritatea dascălilor din România nu-și fac treaba la clasă de mântuială!

      • Păi nu am zis că nu fac treabă la clasă. Nici nu știu ce fac și ce nu fac la clasă… Am zis că nu dau notele pe merit. Asta vedem cu toții, când ajung la liceu semianalfabeți și termină liceul tot semianalfabeți. Vedem și în facultăți, care organizează admitere pe bază de dosar pentru că știu că nu ar intra nici măcar un sfert altfel. Vedem și la testele PISA.

        Totul pentru a vă salva catedrele și normele. Populația este in scădere, populația școlară în scădere rapidă. Dacă nu-i treceți clasa pe cei care nu învață, nu vă ies cifrele de școlarizare pentru anul următor. Corect? Sper că aveți decența măcar să admiteți că asta este practica in tot sistemul..

      • Ei bine stimate domn, aici părerile sunt împărțite. Am dat câteva exemple strălucite la:

        https://www.contributors.ro/despre-educatie-in-tara-care-isi-ignora-mortii/#comment-552803

        În politehnică era și mai fain. Profesorul de termotehnică venea așa de beat la cursuri încât a urinat într-o scrumieră de pe hol crezând că e pisoar. Era autor de „lucrări de referință” 🙄 publicate la editura tehnică și cea a academiei. Niște gunoaie. Compilații nereușite și adesea fără citarea sursei a tot soiul de lucrări străine.

        La studiul materialelor, i-au întors diagrama fier-carbon (pe care un inginer mecanic trebuie s-o știe practic ca pe tabela înmulțirii) cu capul în jos și moșul așa a desenat-o. După care a făcut o criză de isterie. Și ăsta era „autor de lucrări de referință”. I-a lăsat catedra moștenire lui fi-su’ care părea ceva mai tâmpit ca el. Părea să sufere de cea formă de senilitate precoce.

        Așa erau marea majoritatea. Indivizi ce gângăveau timp de 2 ore citind anevoie tot soiul de rezumate al unor tratate sovietice vechi de decenii. Creaturi meschine pline de ifose, incompetență și ranchiună. Putrezi până-n măduva oaselor.

        Dacă oamenii ăștia și-ar face treaba azi mai bine ca atunci, România ar avea măcar o universitare între primele 500 ale lumii. Nu are așa ceva. Are doar fabrici de diplome ce produc plagiatori și analfabeți mai mult sau mai puțin agresivi.

        Iar ăștia nu se tâmpesc în universități. Au venit cu datinele și apucăturile faine formate tocmai în primii 12 ani de școală unde spuneți dumneavoastră că „majoritatea dascălilor din România nu-și fac treaba la clasă de mântuială!”

        Într-adevăr! Lucrează temeinic și mai ales rezultatele se văd… 😂

    • Un comentariu pornit din frustari!
      Cercul este vicios, nu se poate performanta fara bani multi, nici acordare de bani multi acolo unde nu e performanta!
      Sistemul public este pervertit cam peste tot in Europa si SUA, ideologia bate stiinta! Credeti ca in orasele de 15 minute va mai fi nevoie de geografie, istorie si biologie cand omul va fi intr-un lockdown mascat si identitatea de gen il va sterge din categoria clasica de individ uman?

      • Pfff. Ce frustrări? Ăsta este argument într-o dezbatere? Ați terminat o facultate? Degeaba..

        Normal că este nevoie de bani pentru performanță. E nevoie de bani pentru investiții. Copiii învață în săli in care le cade tavanul în cap, in rural cu buda la locul de joacă, fără tehnologii moderne, fără programe adaptate la realitățile civilizației secolului XXI. Fac profesorii grevă pentru asta? Nu. Vor doar măriri de salarii peste măririle de salarii pe care le-au primit deja. Puneți mâna pe un fluturaș de salariu de acum 3 ani și faceți comparație cu luna trecută. Apoi întrebați părinții la clasă, pe aia care lucrează în privat, care vă plătesc salariile, lor cu cât le-au crescut veniturile in 3 ani. Surpriza! Sunteți categorie privilegiată.. Și vreți mai mult doar pentru că mafioții din guvern fură și ei pe capete? Jenant.. Zero decență.

    • Vreau sa vad si eu taxa semnata de dl Ioan Tiplea cu care spoliaza angajatii din privat.

      Intre mediul privat si profesorii bugetari exista administratia. Administratia cocoseaza mediul privat cu taxe, si tot administratia cocoseaza profesorii cu birocratie absurda. Contra administratiei se face greva. Administratia sa gaseasca solutii.

      Administratia care a fost votata cu 6 milioane de voturi la parlamentarele din 2020, in conditiile in care sunt 4.5 milioane de angajati in mediul privat si 1.2 bugetari.

      Administratia isi ia partea leului, dar le spune mocofanilor ca hapsânii de profesorii saracesc bugetul cu salariile lor de 2500 lei. Iar unii mocofani chiar pun botul, dupa cum se vede.

      • Eu nu sunt nici fiu de moșier care , așa cum am citit pe vremuri dintr–o poveste a lui Zaharia Stancu – Sa nu uiți Darie – ar fi pus botniță țăranilor. Sunt prunc de țăran, cu strămoși demni și educați, unii faurind România Mare, alții apărând glia morseneasca prin 1945, când bolșevicii
        doreau sa anexeze Maramureșul Istoric la Ucraina și la U.R.S.S.Eu nu am spoliat pe nimeni, și nici un profitor al democrației postdecembriste. Asa cum am fost crescut/învățat de părinți și bunici, după puterile mele, am datoria sa imi fac treaba cât mai bine.

  5. Absolut toate guvernarile post-revolutionare au dovedit o lipsa totala de respect pentru educatie si instruire. PCR/FSN/PDSR/PSD si-a infltrat cateii in conducerea sindicatelor (din intregul aparat de stat, nu doar din invatamant) si, asa cum au folosit minerii, au folosit si membrii acestor sindicate pentru interesele clicii de partid. Putin le pasa de copii, de parinti sau de natiune, le pasa doar de interesele lor politice meschine.
    Asa cum nu poti face medicina de calitate fara vocatie, nu poti face nici invatamant de calitate fara vocatie. Fara indoiala, dascalii buni trebuie sa castige cel putin decent. Fara indoiala, toti dascalii trebuie sa fie protejati, drastic, de abuz. Fara indoiala, meseria de dascal merita, in societate, prestigiul pe care l-a avut, odata. Fara indoiala, nu se poate reforma invatamantul romanesc doar prin cresterea veniturilor tuturor dascalilor. Fara indoiala, sindicatele din invatamant au alta agenda.
    50% dintre absolventii de liceu sunt analfabeti functional si au un vocabular de cateva sute de cuvinte, dintre care cele mai folosite sunt speracluri verbale precum „chestie”, „gen”, „zona” (cu multiple intelesuri), „parte” (cu multiple intelesuri), englezisme stupide de social media etc. Si acesti absolventi sunt produsul sistemului romanesc de educatie si invatare. Si prin ei masuram calitatea muncii dascalilor, calitatea liderilor de sindicat, calitatea directorilor de scoli numiti politic, calitatea si viziunea guvernantilor s.a.m.d.
    Socrul meu a fost profesor de matematica si am mai discutat despre invatamantul romanesc. Eu, fiind angajat, toata viata mea, doar la privat, cand vine vorba despre remuneratie, as lua suma platita intr-un an, pentru un anumit post, as cuantifica avantajele suplimentare ale pachetului salarial (tichete de masa / vacanta etc., zile de concediu/vacanta, ajutoare, sporuri etc.), as imparti suma totala rezultata la numarul de ore lucrate EFECTIV si as compara suma obtinuta cu salariul mediu orar din Romania, pentru o norma de 40 ore pe saptamana. In mediul privat sunt sute de mii de oameni care lucreaza pentru salariul minim, nu mediu, pe economie… iar acesti oameni contribuie si ei la salariile tuturor bugetarilor…

  6. „Fără nici cea mai mică intenție de a provoca dihonie între diferitele categorii de bugetari, mă/vă întreb dacă e drept ca eu să primesc, după peste 30 de ani de muncă, un salariu mai mic decât, de pildă, al unui fost elev de-al meu, care – debutant fiind – lucrează în administrația publică ori în instituțiile de forță ale statului român? Chiar dacă nu are studii superioare! Și care, în plus, mai are norocul de a se pensiona la 45-50 de ani!”
    Ca sa intelegeti anomalia acestui sistem special, puteti compara salariul unui profesor la un liceu militar/scoala de politie care este in acelasi timp si ofiter si varsta de pensionare cu salariul si varsta de pensionare a unui profesor de la un liceu civil de peste drum, din aceeasi localitate.

    La acelasi numar de ore, aceeasi munca, unde mai pui ca la liceele militare se poate ca procesul de predare sa fie si un pic mai facil pentru profesor, de obicei e mai multa disciplina…

    • Comparati rezultatele la BAC ale elevilor din cele doua licee si veti ajunge cu siguranta la concluzia ca unii fac o treaba mai buna decat ceilalti. Anomalie?.. ;) Stiti ca pentru ofiterii militari nu se aplica drepturile din codul muncii? Nu exista saptamana de lucru de 8h/5 zile + „weekend”.

  7. Va intelegem nemultumirea . Va apreciem eforturile de a obtine venituri corespunzatoare , daca nu atasate prestatiei la clasa macar corespunzatoare nevoilor d-voastra de zi cu zi dar , mereu este un dar , unde este elevul in tot ceea ce cereti ? Romania ,politicul din Romania ,asa cum procedeaza nu numai cu persoanele active din Invatamint dar si cu alte categorii sociale , ce obtin venituri suplimentare , ofera profesorilor accesul la sume neimpozitate atunci cind ei isi vind cunosterea prin meditatiile date unor elevi doritori de a studia mai mult .Nu s-a observat nici o cerinta de acest fel (impozitare ) care sa fie adresata Guvernului Romaniei spre a se intra in legalitate asa cum sade bine unor profesori intr-un stat de drept .Nu contestam buna intentie a unora ce nu isi pot rotunji veniturile dar pe ansamblu nu vedem nici o propunere cu care sindicatele au venit la Guvern spre a se rezolva in mod principial dorintele sindicale . Am vazut doar amenintari cu iesitul in strada ca si cind asta ar rezolva situatia .Profesorii de buna credinta ar trebui sa renunte la a sprijini astfel de atitudini .

    • Esop, boala ta sunt meditatiile, o logica slaba, acestea sunt consecintele unei politici ipocrite de 30 de ani. KWI din cea a facut bani de case, nu din meditatii?!!! Ai curaj sa ii ceri impozitele restante, nici vorba?!!! Multi se trezesc pe acest blog ca sa se afle in treaba!

    • De ce ar trebui sindicatele să ceară fiscalizarea meditațiilor? Nu e treaba lor, există instituții ale statului care se ocupă cu fraudele de acest gen.
      Fiind profesor, cunosc bine fenomenul. Încerc fără succes să îi conving pe elevii mei de liceu și pe părinții lor că e absurd să plătești meditații la română și istorie pentru un bacalaureat cu un nivel de complexitate mediu sau sub mediu. Și la mine în liceu sunt profesori care forțează nota pentru meditații, dar nu și cei doi despre care vorbesc, care chiar își fac treaba, la clasele terminale fac și pregătiri în școală fără bani, evident. Copiii sunt cei care m-au lămurit: orele alea de meditație îi forțează să învețe.
      Nu știu exact care sunt toți vinovații, în afară de profesori, pentru situația în care s-a ajuns. Dacă spun că sunt și părinții îmi sare lumea în cap, ei sunt oficial victime, deși presupunem că sunt adulți responsabili. Eu spun că sunt de-a dreptul iresponsabili dacă au ajuns să își trimită la pregătire în clasa I.
      Eu sunt în grevă acum. La ce atitudine ziceți să renunț?

      • Aveți perfectă dreptate in ceea ce spuneti. Din discuțiile cu elevii mei, care sunt/au fost absolventi, la întrebarea pe care ati/am formulat-o, majoritatea au răspuns cu detașare că numai MEDITAȚIILE plătite, nu gratuite, îi mobilizează sa învețe pentru Bac! De aici pornim !

        • Sunteti de acord ca toate diplomele universitare obtinute in ultimii 33 de ani de catre profesorii aflati la catedra sa fie verificate cu softuri anti plagiat ?

        • Să îmi fie cu pardon, dar eu nu am pomenit meditații …gratuite. Când am absolvit eu liceul, in 2000, Nu se punea problema de așa ceva!! Și mi-ar fi prins bine, vă spun sincer….ai mei făceau eforturi imense pt a avea parte de note reale, care se vedeau la profa de la meditații, de la liceul vecin, nu de la cea de la clasa din păcate… In tot acest timp, nu cred că s-au schimbat prea multe in sistem..

  8. Comunistii ziceau: „nici paine fara munca, nici munca fara paine”…
    Dupa ’90, a aparut varianta: „noi muncim, nu gandim”. Acuma, na: nimeni nu spune ca profesorii nu muncesc, deci le trebuie paine, cum era pe vremuri…. Asta cu gandirea, e mai …optionala, asa!

    Cresc salariile profesorilor? Ok! Creste si consumul intern (cel public)! Creste PIB-ul, pe baza cresterii consumului intern. Creste si datoria publica, care sustine consumul public, creste si inflatia, si cursul valutar, si, la final cresc toate, inclusiv ratele la banci ale domnilor profesori. Insa profesorii trebuie respectati si o pun de o noua …greva generala, sa cresca si lefurile domniilor lor pe masura cresterii PIB-ului, asa din respect, ca nu sunt ca ceilalti platitori de taxe din „privat”, nu?!

    Problema e ca intre 2 greve generale din astea, scoala romaneasca va produce analfabeti functionali pe banda rulanta. Astia sunt viitorii votanti de haur-pesedistic, viitorii bugetari cu doctorate dar fara liceu, si …ati ghicit: viitorii PROFESORI!
    Din cand, in cand vor mai apare asa-zise „reforme”: se vor inlocui materii ca fizica, biologia, chimia cu chiromantia, astrologia, educatia financiara cripto, iar matematica se va inlocui cu numerologia ca e mai usor de inteles…

  9. Domnule Ioan Tiplea
    Spuneti: „acesta este tristul adevăr: suntem la coada salarizării bugetarilor!”
    Adevarat,
    Dar SUNTETZI IN FRUNTEA tuturor salariatilor Romaniei, in ceea ce priveste concediu si norma ff relaxata zilnic.
    Asta nu e putin! De fapt e atractia jobului de profesor. Plus lipsa de raspundere concreta, dovedita de halul de incompetenta a elevilor/absolventilor pre-universitari.
    Peofesorii vor „to have the cake and ate it” (nu-mi permit proverbul Romanesc = „SI cu slanina-n pod Si cu scroafa-n cotet”)

    • Fals. Majoritatea profesorilor castiga net aproape dublu fata de grila. Salariul de baza e mai mic, dar se adauga nspe sporuri si indemnizatii – gradatie de merit, spor academic, spor de practica pedagogica, indemnizatie dirigentie… lista e lunga. Cu gradul 1 deja sar de 5000 de lei net, peste salariul mediu pe economie. 5000 net in toata tara, cand multi parinti in privat se descurca in Bucuresti cu mai putin.
      Cereti unui profesor cu ceva ani prin sistem sa va arate fluturasul de salariu. Doar incepatorii sunt mai fraieri si nu stiu cum sa isi rotunjeasca venituil.

    • Distinsa Doamnă, E absolut adevărat că avem cel mai mare concediu dintre bugetari și norma f. relaxată, însă sunt convins că ati auzit de…formarea continuă .La noi, asta înseamnă multă, multă lectură, plus hartogareala si alte cele pentru a putea fi in stare să ne achitam onorabil de sarcini
      si sa raspundem corect si convingător oricăror întrebări ale elevilor. Cat privește incompetența elevilor,eu i-as spune altfel…, vină nu e exclusiv a noastră.

    • Am raspuns acum vreo 2/3 ore d-nei Victoria, întrucât afirmațiile din comentariul domniei sale mi s-au parut afi incorecte/neadevărate. Reiau răspunsul cu alte cuvinte. Mai întâi,referitor la concediu și la norma didactică f.f. relaxată/relaxanta, așa cum afirmați d-voastră, sunt sigur că ati auzit de conceptul de formare continuă , care la dascăli se exprima in lectură neîntreruptă, iar unde nu e lectură nema cultură de nici un fel, pentru a fi cat mai bine pusi la punct și a fi in stare să răspundă oricăror întrebări ale elevilor si, de ce nu,ale maturilor școliți,așa cum sunteti d-voastră. Plus celelalte activități, unele necesare, cele mai multe stupide și inutile, ce țin de hartogareala si birocrație, care te copleșesc si te naucesc prin absurditatea lor. În al doilea rând, în privința responsabilității dascălilor și a incompetenței elevilor,lucrurile sunt mai nuanțate. Elevii/absolvenți nu sunt Incompetenți! Eventual, unii dintre ei sunt inconștienti/iresponsabili în raport cu propria lor carieră/viata.Ca așa au fost educați.Nu numai de către dascăli, ci inante de..

      • Domnule profesor, cate ore de formare continua ati acumulat (formal..) de-a lungul carierei? Hai sa le comparam cu numarul de ore necesare pentru a termina o facultate, master sau un doctorat. In 3 decenii cred ca s-ar strange macar de 3 doctorate, nu?
        Nu cumva e o mare ipocrizie sa pretindeti ca in Romania sunt cateva sute de mii de cadre didactice care toata ziua studiaza asiduu pedagogie si diversele domenii de specializare? Sa nu uitam ca la alegerile prezidentiale am avut in al doilea tur de ales intre doi profesori… amandoi musteau de formare continua. Or fi exceptii?

        • Nu le-am conntabilizat și nici nu am de gând să o fac! Dacă am gradul I, înseamnă cel puțin formal/procedural am parcurs toate …etapele.Pe de altă parte, să nu fim ipocriți în legătură cu Diplomele de formatori în preuniversitar.Cat priveste diplomele de licență, masterat sau doctorat…Stim bine, multe dintre ele nu pot fi puse decât în…RAMA!

          • Fundamental gresit. Diploma si in extensie institutia care o emite sunt instrumentele corecte. Unii abuzeaza de ele, dar asta nu invalideaza toate diplomele. Este convenabil pentru o parte a societatii sa promoveze ideea ca diploma nu valoreaza nimic, ei stiind ca diplomele lor chiar nu valoreaza nimic. Aceeasi logica si la institutiile statului – infractorii fac tot ce pot sa distruga increderea populatiei in institutiile responsabile pentru actul de justitie. Aceeasi logica si la salarii – seful e raul absolut, patronul e capitalist veros, deci parazitii la bugetul statului cer „salarii decente”, in loc sa ceara remuneratie pe masura performantei.

            Deci intrebarea ramane. Daca vi se pare dificil sa echivalati, putem sa o reducem la numere simple – 1 credit ECTS necesita 25 de ore de „munca” pentru un student mediocru.

          • O intrebare simpla : care este venitul dumneavoastra obtinut extra salariu dar care face parte din ceea ce numim indemnizatii sau alte sporuri si din meditatii . Aveti curajul sa fiti sincer .Cunosteti colegi prieteni sau mai putin prieteni ce obtin sume de bani din alte forme atasate dar care fac parte din acelasi context al invatamintului si care nu sunt declarate si nici nu sunt supuse impozitarii ?

      • aud mereu aceeasi placa uzata cu pregatirea cursurilor;
        macar la scoala materia e aceeasi…
        nu cred v-ati dori sa va aflati in locul unui inginer care in fiecare zi se confrunta cu o alta problema, de alta natura, care chiar implica riscuri reale, adeseori mortale

        • Sunteți nedrept!

          Și dăscălimea se confruntă aproape în fiecare zi cu cu cele mai variate probleme. Unele de o complexitate zdrobitoare. De exemplu cum să mai stoarcă ceva pentru „fondul clasei” (sau cum s-o mai fi numind). Sau cu ce oare trebuie ghiftuit următorul inspector ca să iasă totul bine?

          Ehei! Numai dascăl să nu fi… 😂

          • Domnule Jvejk, va raspund respectuos că sunteți într-o gravă eroare. Fondul clasei a dispărut de mult !Asa ca profesorul nu are…ce stoarce.
            ..

            • Lăsați dom’ Țiplea că treaba nu e chiar așa de albastră. 😀

              Dăscălimea română găsește întotdeauna soluții creative de stoarcere. Amicii rămași în țară povestesc fiecare cum se organizează periodic în școlile patriei nesfârșite strângeri periodice de peșcheșuri și haraciuri.

              Vorba lui nenea Iancu: „ Nu-i vorbă, după buget e mică, așa e… decât tu nu ești băiat prost; o mai cârpești, de ici, de colo; dacă nu curge, pică…”

          • Domnule Svejk, care ar fi solutia matale la aceste probleme cu educatia? Ca aia nu, aialalta tot nu, cam ce ar trebui sa se faca? Puteti elabora putin solutia sau doar ne ocupam cu un pic de critica?

            • Soluția e una foarte simplă: renunțarea la structura centralizată cu minister, inspectorate, etc. etc. etc. Acolo e rădăcina dezastrului.

              Treaba ministerului ar trebui să fie doar stabilirea unor teste standard la 3-4 materii pentru sfârșitul ciclurilor de studiu: școala elementară și liceu.

              Restul structuri descentralizate fără niciun funcționar de stat sau al administrației locale. Școlile guvernate de districte școlare alese de plătitorii de taxe din zonele respective și finanțate din taxele locale. Ele stabilesc programele școlare, orarul, lefurile profesorilor, angajările, concedierile și exmatriculările.

              Plătitorii de taxe locale sunt părinți la rândul lor și au tot interesul ca școlile să fie bune. Ei nu vor avea niciun fel de grețuri să-l concedieze pe loc pe profesorul incompetent sau să-l exmatriculeze pe elevul care e violent și zevzec. Ei nu vor avea niciun interes să umple orarul copiilor cu materii de umplutură spre a asigura norme didactice la tot soiul de netoți.

              Profesorii la rândul lor vor fi mult mai interesații să fie performanți, pentru că nimeni nu le mai garantează slujbele pe viață.

              Altfel spus soluția e mutarea centrului de greutate al sistemului de la angajat la client. Adică trecere de la comunism la capitalism. Dacă comunism a eșuat la fabricarea biscuiților și cuielor, cum ne putem aștepta să aibă succes la formarea copiilor?! Iar școala românească actuală e una profund comunistă. Una din ultimele relicve ale iepocii de aur.

              Sistemul comuitar e sistemul care funcționează foarte bine în SUA și oferă educație de înalta calitate. Există și aici școli de stat în general în zonele foarte sărace unde nu se adună suficienți bani din impozitele locale. Situația lor e la fel de catastrofală ca a celor din România. Costul pe elev al școlilor de stat e adesea de 2-3 ori mai mare ca cel al unei școli private, confesionale su comunitare și ajung să aibă în unii ani 80% din absolvenții de liceu incapabili să treacă testele de citire și scriere din de clasa a IV-a.

              Motivele eșecului lor sunt exact aceleași ca în România: Principala lor grijă e să ghiftuie sindicatele profesorilor, să asigure cât mai mult slujbe și cât mai mulți bani de risipit, nu să educe.

      • Multumesc pentru raspuns Domnule Profesor Ioan Tiplea;
        As avea cateva intrebari:
        -Daca din cele 40 ore platite saptamanal profesorului, norma de predare
        la clasa fiind de 15-18 ore, CUM SE VERIFICA „conceptul de formare continuă, care la dascăli se exprima in lectură neîntreruptă” pe care il mentionati si pentru care profesorii sunt platiti, PLUS uriasul concediu anual?
        Stiti exemple ca aceste ore de „formare continua si lectura neintrerupta” nu au fost facute si deci sanctionate financiar?? Ca eu nu am auzit, ci doar daca profesorul absenteaza de la ora de predare, nu i se plateste ora.
        Cum se verifica deci-„lectura neintrerupta” a profesorului, lectura pentru care e platit si considerata A PRIORI, ca fiind automat integral facuta?
        Cat despre performanta la elevi- a acestei „formari continui si lectura neintrerupta”.. se vad rezultatele, jalnice. Si -QUI PRODEST? Cati profesori se plang de aceste rezultate? Unde, cand, cui se plang? (daca o fac)
        In fine ca, mutatis-mutandis, cred ca muuulte profesii au nevoie de „formare continua si lectura neintrerupta” DAR- surprize-surprize nu au timpul urias
        saptamanal al profesorilor-si inca TIMP PLATIT oficial.
        Un medic TREBUIE sa fie la zi cu noile procedee medicale si noile medicamente si aparate. dar medicul are 40 ore de munca efectiva cu bolnavii, cu munca de noapte ( garzi) si RASPUNDERE REALA cu VIATA OAMENILOR. SI NU au 3-4 luni concediu anual, platit
        Un Farmacist TREBUIE sa fie la zi cu noile medicamente ce ii parvin, dar NU are circa 20 ore pe saptamana pentru lectura si sa se update-ze .
        Si NU ARE 3-4 luni de concediu anual, platit
        Un inginer, sa zicem constructor, daca nu studiaza noile materiale de constructie, si de sol ( legate de seisme) etc. face sa moara oameni prin caderea constructiilor rau facute, etc.
        Si NU ARE 3-4 luni de concediu anual, platit
        Si un lung sir de ETC.
        Stiti multe meserii ( facute cu sau fara facultate) care sa nu aiba clara nevoie de a-si actualiza permanent cunostiintele, spre a fi la zi si a nu produce accidente -unele mortale?Dar au 40 ore munca si concedii de 25-30 zile anual
        De bine de rau, multimile de elevi-rebuturi care ies din invatamantul pre-universitar, nu produc -IMEDIAT accidente mortale. Desi unii, care au terminat scoala, iau carnet de conducere Auto, fara a sti sa citeasca Regulamentl Rutier Auto.
        Si .. de bine de rau, sunt si parinti care isi permit sa plateasca ore de meditatii ( la materiile majore). Cu acesti elevi (meditati) mai .. PALPAIE invatamantul Romanesc si „SE MAI LAUDA” profesorii cu a lor concept de
        „formare continuă si lectură neîntreruptă” ( care .. dac-ar fi, ce bine-ar fi!) Desigur shtiti expresia -legata de gramatica/ortografie si pronunctie, ca „Exceptia confirma regula”
        Succes la adus argumente in favoarea profesorilor ( norma didactica si concediu) si implicit rezulatelor lor catastrofale.

        • Distinsa Doamnă Victoria, sunt onorat și vă mulțumesc mult pentru răspunsul…elaborat! Aveți perfectă dreptate. Cât trăim, învățăm continuu.Unii și din cărți, alții numai din viața.Va mai multumesc și pentru întrebări. Fără a fi un Gică Contra, imi plac provocările și controversele. Îmi pun neuronii la lucru. Tocmai de aceea, imi provoc elevii și le cer, fără a ma plictisi, să mă provoace, la rândul lor.Cat priveste norma didactică și concediul nesimțit al dascălilor,adaptand un slogan muncitoresc din anii 90, îndrăznesc să vă reamintesc adevărul că,deși nu muncim fizic, citim, ne documentam, concepem texte de evaluare si le corectam, ne pregătim pentru lecțiile pe care trebuie sa le predam și,poate,unii dintre noi mai și gândim și ne exprimăm public aceste gânduri.

  10. poate ca daca o sa cereti reforme adevarate or simti ca scapa mai usor cu o majorare de salarii, ca daca cereti numai bani ma tem sa nu cumva sa fie tentati chiar sa riste niste reforme de austeritate…

  11. Traim intr-un sistem in care si oasele putrezesc domnule profesor, iar aceasta greva va fi probabil si ea o mica turbulenta, tratata ca atare de orice factor de decizie. Noi, ceilalti, poporul, nu existam in calculele decidentilor decat ca masa impozabila. Va sustin punctul de vedere desi vin din mediul privat si am multe stranse in mine fata de bugetari in general si destule fata de profesori. Nu traim intr-o lume echitabila, ci in opusul ei si va asigur, ca nimic nu se va mai schimba in acest sistem pana cand nu vom iesi din starea asta de anestezie totala, in care lancezim de ani de zile.
    Aceasta greva e o apa de ploaie pentru guvernanti. Lor le trebuie o revolta care sa mature vreo cateva guverne, pana cand s-ar cerne cei de calitate si care chiar vor sa faca treaba in conditii grele. Aceasta dizlocare de energie si de forta ar insemna ceva, intr-adevar, insa in letargia si smiorcaiala in care ne scaldam nu se mai poate intampla nimic bun. Poate veti mai primi 1000, ori poate chiar 2000 lei in plus, desi ma indoiesc, credeti ca va fi mai bine? Desigur, NU! Nu asta e solutia, trebuie sa ne fie bine la toti, sa se invarte roata, sa ne primim fiecare ceea ce ni se cuvine, dupa efortul fiecaruia, sa ne primim cu totii serviciile de care avem nevoie si pentru care platim taxe si impozite. Altfel, primiti astazi 1000 si in sase luni nici nu se mai cunoaste, ca o inghite inflatia sau ni se adauga vreo taxa si vi-i ia inapoi. Asta nu e o solutie. Probabil ca nici ce spun eu, pentru ca pare o utopie, dar totusi, de undeva trebuie sa incepem, altfel vom trai din greva in greva si cam atat.

  12. Opinia mea este ca bugetarul este o capusa pe corpul social sanatos al poporului roman . In Romania sint foarte multi , foarte scumpi si ineficienti . Imi pare nefiresc ca acesti indivizi sa ceara mariri de salarii guvernantilor si nu poporului care plateste tot in economie .
    In cazul profesorilor , ceea cepot sa observ este ca invatamintul public este pentru ei si nu pentru elev . Invatamintul public produce loaze , scursuri sociale , inadaptati si inutili social si economic .

  13. Hai să încercăm să judecăm în mod obiectiv: Domnul profesor e revoltat că bugetarii de la organe sunt plătiți mult mai bine ca dăscălimea.Ei bine, aici cred că greșește.

    Băieții de la organe țin prostimea în frâu în mod strălucit de decenii. Evident că un plotoner din ăla cu bulan și scut cu „ordinul se execută, nu se discută” e mult mai valoros pentru cârmuire ca un pluton de academicieni care se tot tânguie toată ziua că vor una sau alta. Au ifose cât China și descoperiri nimic afară de apa caldă.🤣 Iar stăpânirea e aleasă în mod liber de toți cetățenii, inclusiv de autor, ca să cârmuiască țărișoara noastră cu chibzuință și înțelepciune. Altfel spus organele își satisfac pe deplin clienții.

    Dăscălimea produce în cea mai mare parte rebuturi, sfertodocți, plagiatori și analfabeți. Singurele griji sunt lefuri, titularizări, norme didactice și alte blestemății. Clienții (adică elevii, studenții și părinții lor) lipsesc complet din povestea asta. Ei sunt doar niște inconveniențe de care sistemul n-a reușit încă să scape. 😀 Singurul rost al învățământului e să asigure lefuri dăscălimii și nimic mai mult. Situația nu era cu nimic mai bună în vremea lui Pingelică în pofida a tot soiul de zvonuri tendențioase cum că pe atunci s-ar fi făcut școală. Era exact același gunoi ca acum, doar că era mucles total. Dacă mă gândesc la rece, am avut în 12 ani de școală în comunism cam o jumătate de duzină de profesori care să merite eticheta de profesori. Restul doar ciurucuri și psihopați penibili. Am dat niște exemple luminoase într-un comentariu din Aprilie:

    https://www.contributors.ro/despre-educatie-in-tara-care-isi-ignora-mortii/#comment-552803

    Majoritatea profesorilor pe care i-am avut pur și simplu nu-și meritau nici lefurile alea amărâte pe care le aveau. Iar ăștie de acum nu par cu nimic mai breji. Ce sens are să tot bagi bani într-un sistem ce e evident disfuncțional și fără speranțe?

    Revenind la comparația cu „organele”, ăia își fac treaba și satisfac cerințele clienților lor. Nu trebuie aduși jandarmi și caralii din occident. Ăștia pe care-i avem se descurcă. Cu dăscălimea e exact pe dos. Toți cârmuitorii își trimit odraslele la studii în occident tocmai din cauză că școlile românești de toate nivelele sunt franjuri. Asta indică clar diferența de performanță între cele două categorii de bugetari și justifică diferențele de lefuri și beneficii Q.E.D! 😂

    • @Josef Svejk
      Va citez: „Situația nu era cu nimic mai bună în vremea lui Pingelică în pofida a tot soiul de zvonuri tendențioase cum că pe atunci s-ar fi făcut școală. Era exact același gunoi ca acum, doar că era mucles total.”
      In mod sigur, n-ati trait in Romania, in „epoca de aur” sau ati avut ghinion de cele mai proaste scoli (caz in care va compatimesc). Altfel, n-ati fi putut scrie, cu constiinta limpede, ceea ce ati scris.
      Lucrurile erau MULT diferite, atunci, in invatamant. Profesorii aveau prestigiu, in societate. Nu existau profesori bruscati de elevi (minorii puteau ajunge la „scoala de corectie” pentru o serie intreaga de abateri). Asa cum era el, mecanic pe alocuri, sistemul producea adolescenti care stiau sa scrie si sa citeasca, in proportie mare. Producea adolescenti cu un vocabular bogat si cu un minim de cultura generala. Examenele de „treapta” si de admitere in licee si facultati invatau copii ce inseamna un test scris „cu coltul numelui indoit” si limitau notele mari, nemeritate. O mare parte dintre absolventii de liceu cunosteau, la un nivel decent, geografia Romaniei. Doar pe la tara intalneai tineri care nu stiau ce inseamna acordul predicatului cu subiectul. Si altele…

      • O vai! Trăiți în La-la land. 😀

        Un alt episod relevant din Ianuarie 1989. Îmi făceam cele 9luni de serviciu militar la regimentul 60 aeropurtat,unitate de elită a armatei Cizmarului. Recrutarea în toate unitățile de parașutiști se făcea pe bază de voluntariat și după o selecție cât de riguroasă putea face regimul, atât pentru studenți cât și pentru cei ce făceau armata lungă de un an jumate. De exemplu la studenți erau 5 locuri în județul meu. Au fost vreo 11 candidați și ne-au selecționat doar pe 3 care toți făcusem aviație sportivă înainte de armată.

        În Ianuarie vine un nou contingent de trupeți. Nu mai știu ce comisesem și am avut de ales între a le face hârtiile de intrare și a face o noapte la arest. Am făcut imprudența să aleg chestia cu hârtiile. Cam jumătate practic nu știau să scrie. Erau cu toții absolvenți de liceu cu „bacaloriat”. Oameni ce conform programei școlare ar fi trebuit să fie tobă de literatură, analiză matematică, geometrie, teoria probabilităților, elemente de fizică cuantică, chimia anorganică și organică, etc. etc.etc. 🙄

        L-am întrebat pe unul care zicea că avusese 9.## la „bacaloriat” în 1988 (anul în care l-am dat și eu, iar la limba română fusese un subiect legat de literatura pașoptistă și la fizică ceva despre microparticule subatomice) cum niaba a reușit? El abia își scria numele cu un amestec de majuscule și minuscule. Mi-a spus mândru ai lui dăduseră nu știu câte damigene și un hartan de porc așa că „toa’șii profesori” i-au scris lui toate cele 3 lucrări în timp cel el stătea pe hol la o țigară că ăialalți profesori care pândeau să nu apară careva din comisie de la „protocol”. Oricum de trecut trebuia să treacă toată lumea.

        Analfabeți nu s-au prăsit așa dintr-o dată după 1990. Sunt o categorie dezvoltată cu migală în comunism.

      • Hahahaha.. ma Decebal, ia pune tu creierasul ala la contributie si spune unde sunt acum toti adolescentii aia din comunism cu „un vocabular bogat”? Mi se pare mie, sau vorbesti de generatiile care au votat pesedeee in ultimii 33 de ani? Economia socialista planificata avea tinte clare – cati muncitori si cati ingineri trebuie sa termine scoala in fiecare an. Erau si atunci o gramada de analfabeti cu diploma, ca si acum. Ii gasesti azi in guvern…

        Si atunci, ca si acum, diferenta o facea educatia din familie, nu scoala.

        • @pehash
          Vorbiti din experienta sau din auzite? Ce varsta aveti?
          Ca sa va raspund, totusi, pe oamenii de 50-60 de ani cu vocabular bogat ii vad, in jurul meu. Mai rar in politica,e drept, dar ii vad. Cu un pic de atentie, puteti sa-i remarcati si dvs. Daca puteti.
          P.S. Cu cine/ce au votat nu stiu, decat la cativa dintre ei.

          • Îhî!

            Oamenii ăia ieșiți plini de vocabulare și educații din epoca de aur l-au votat 85% pe Iliescu și FSN-ul, ieșiți și unii și ăilalți direct din partidul comunist, cu 68% în 1990. Aceiași super educați au ajuns la alegerile din 2000 să aibă de ales între Vadim și Iliescu.

            Ei sunt indivizii suferind de o cultură enciclopedică care cumpără mai puțin de o carte pe cincinal și stau lipiți 24/7 de Antena 3 și RTV și cred cu tărie tot ce li se zbiară acolo. Asta probabil li se trage de la cultura clasică dobândită de la corifeii Suzănicăi Gîdea. 😂

            Mai spuneți, că-i tare interesant… 🤣

            • Din interior, cred ca e minunat sa ai doar certitudini. Dar, privit din afara, e stupid.
              Troll -area intensa a subiectului e semn ca e de interes, pentru „sindicate” :)

            • Pentru Decebal

              ȘI totuși cum se „esplică” faptul că oamenii ăia atât de educați frumoși și dăștepți, de care zici, tu i-au votat atât de zdrobitor pe Iliescu și ciracii săi imediat după revoluție? Cum se faptul că piața de carte a României e cea mai firavă din Europa raportat la mărimea populației? Și așa e de când se fac măsurători, de vreo 25 de ani. Românul e singurul european ce cumpără mai puțin de o carte pe an. Doar prin Africa mai stau lucrurile așa de rău.

              Singura explicație rațională e aceea că de fapt analfabetismul funcțional era chiar mai răspândit decât azi. Și asta înseamnă că marea educație „dinainte” nu făcea nici ea nici doi bani. Iar asta înseamnă că educația era la pământ și cam acolo e și acum. Iar asta mai înseamnă că orice ban în plus băgat în mlaștina asta se topește degeaba.

      • Dv îl compătimiți pe dl Sveyk, dar nu strică și puțină autocompătimire, din moment ce memoria vă joacă feste atât de grave. Profesorul comunist (cu excepțiile de rigoare) era un amestec fetid de dl. Vucea și activist de partid scorțos, intangibil, brutal, lipsit adesea de vocația pedagogică minimă. Bătea copiii, îi înjura, în amenința, pipăia elevele pe sâni și pe fund, primea șpăgi și altele asemenea.

        În care țară ați trăit? Lăsați eroizarea asta penibilă a școlii comuniste. Da, de făcea mai multă carte, dar frica era mobilul principal nu… „prestigiul” profesorilor!

        • @APV(r)
          D.p.d.v. al educatiei primite, eu sunt recunoscator sistemului pre-89. Istoria invatata am „retusat-o” din cartile citite ulterior, dar restul mi-a folosit. Inclusiv engleza si franceza, latina si filosofia – invatate tot in scoala. In concluzie, nu simt nevoia de autocompatimire. Ati putea incerca dvs. (cred ca asa se scrie corect prescurtarea) cu autocompatimirea, daca chiar ati avut parte de astfel de dascali. In perceptia mea, cei evocati de dvs. ar fi exceptiile. Daca nickname-ul dvs.are de-a face cu realitatea, banuiesc ca va referiti la profesori din institutii de invatamant militare? Are un aer traumatizat profund, comentariul dvs…

          • Traumatizante au fost experiențele multor elevi din generația mea ca urmare a interacțiunii cu cei pe care, generos și wishful îi catalogați drept excepții. Iar dacă tot îmi oferiți lecții de scriere corectă, n-ar fi rău să încerca diacritice. Așa, de dragul perfecțiunii didactice.

            Nu, nu m-am referit la profesori din instituții militare, deși „excepțiile” traumatizante nu au lipsit nici acolo, începând cu căprării și terminând vu tunsul pe piele și alte pedepse fizice. Nu de alta, dar eleve nu se prea găseau pe acolo…

  14. Comentarii care arata slugărnicia fata de acești guvernanți odioși sunt o rușine. Datoria publica a crescut si fără grevele profesorilor.
    Nimeni nu vede furtul si risipa făcuta de guvernanții actuali, numărul obscen de miniștri si secretari de stat, licitații trucate pentru bunuri si servicii inutile, pensii speciale cumulate cu salarii la stat, salariile nesimțite ale fufelor (soțiilor si amantelor) celor din ministere, etc.

    • Deci e corect să faci grevă și să spui că dacă ei fură vrei și tu un salariu „nesimțit”?
      De ce nu fac grevă profesorii să ceară salarizare bazată pe performanță? Sigur ar câștiga ceva in plus o parte din ei. O mică parte.. ;)

      • Salariile profesorilor sunt sub nivelul de supraviețuire biologica, nu nesimțite. Un profesor proaspăt angajat ia sub 2500 lei. Portarii de la instituțiile de stat au peste 4000 de lei. Ce fel de performanta au cei din urma?

        • Un profesor debutant ia 2700-2800 de lei net, la 22 de ani, cu 50% mai mult decat multi din parintii elevilor lui. Si daca e un profesor adevarat, isi ia rapid gradele didactice, in cativa ani va castiga 4000 net.

          Faptul ca portarul de la institutia de stat ia 4000 net este o nedreptate. Tu propui ca solutie o alta nedreptate?

          Pe mine nu ma afecteaza direct, am emigrat din cloaca aia de ipocriti si lenesi, dar este evident ca aceste salarii umflate cu pompa vor produce si mai multa inflatie, deci nu va castiga nimeni nimic.

          • @pehash. Articolul si opiniile in sprijinul profesorilor sunt justificate. Pehash da dovada de lipsa de gandire si de bun simt. De altfel, chestii pe care le-am observat la multi conationali emigrati, care se cred „superiori” celor din tara. Zice pehash „am emigrat din cloaca aia de ipocriti si lenesi”.. wow.. cata prostie…. din cloaca respectiva nu facea parte si neamul tau? De ce nu zici cloaca de lenesi si imputiti de unde esti acum? in mod sigur si acolo exista destui lenesi si ipocriti, poate chiar mai multi, nu e ceva rezervat Romaniei. In plus pehash da dovada de gandire infantila, cica „Faptul ca portarul de la institutia de stat ia 4000 net este o nedreptate. Tu propui ca solutie o alta nedreptate”.. Adica dupa mintea lui, faptul ca profesorii cer salarii decente reprezinta o nedreptate?! E un cerc vicios, dai salarii mici, nu poti cere performanta. Si asa profesorii au asigurat educatia unor generatii intregi, printre care si educatia individului pehash, cu salarii mici, si in mare parte, cu dedicatie si sacrificii. E imposibil sa dai salarii pe „performanta” in invatamant, cum masori performanta? daca de exp copii sunt dintr-o zona mai saraca, rar vor face performanta. Se pot da bonusuri profesorilor care pregatesc olimpici, sau care fac cercuri tematice, sau cei cu grad 1, etc, asta era si pana acum. Un salariu decent, peste 4000 lei net la debutanti, si in jur de 7000 lei net la profesorii cu grad I si vechime, e insa justificat si absolut necesar.

            • Hilar raspuns.. Cineva s-a simtit cu musca pe caciula. ;))

              Este imposibil sa masori performanta? Ba este posibil, doar ca nu va convine. Si daca un copil este dintr-o zona saraca, are creierul atrofiat? Nenumarate exemple contrazic ipoteza asta. Chiar si asa, poti sa masori performanta comparand nivelul de cunostinte si competente la inceputul si la sfarsitul anului scolar. Se pot aplica diversi coeficienti in functie de mediu si veniturile familiei, daca exista statistici care demonstreaza aceste legaturi.

              Dar asta necesita prea mult efort intelectual, nu? Mai usor sa te dai lovit si sa ceri altora sa-ti plateasca un salariu „decent” care nu poate fi cuantificat. De ce e 4000 de lei net un salariu decent? De ce nu 5000? Sau 50000? Vreti decenta? Vedeti cat este salariul mediu net in economia reala, privata, aia care nu este abonata la contracte cu statul, aia care traieste exclusiv din performantele proprii.

            • @pehash. E greu sa corectezi gandirea defecta si gaunoasa a cuiva, atunci cand se crede deosebit de „dastept”. De fapt nici nu conteaza ce zice individul pehash. Si da, este f.greu daca nu imposibil de cuantificat „performanta” in invatamant. Care ar fi criteriile concrete diferite de ce exista acum?.. Pehash evident nu are nicio solutie concreta, doar umple netul de fabulatii inutile. Probabil a fost cam certat cu scoala/facultatea. In viziunea lui pehash profesorii sunt „abonati la contracte cu statul”?! are you for real?… incredibil ce bazaconii. Mai bine te-ai uita la adevaratii rechini care au contracte oneroase cu statul, mafiile din politica, baietii destepti din energie, privatizari mari frauduloase, etc. Nu profesorii care abia castiga 5000-6000 lei/luna dupa 30 ani de profesorat si gradul 1. Dar deh, asa e cand are in cap tampenii cu bugetarii care consuma, etc..

          • de fapt, in general serviciile de paza sunt contractate cu firme private externe, prin proceduri care presupun totusi o concurenta;
            daca or mai fi si portari la stat cu 4000net/luna, is niste rubedenii care rod si ei un os
            salariile portarilor in conditii de libera concurenta sunt mai degraba la nivelul femeilor de serviciu;
            argumentul e mai degraba in defavoarea celor care il invoca

  15. Sincer citesc comentariile de pe aici si de pe multe alte site-uri si vad o distanta imensa intre realitate si imaginea proiectata in massmedia.
    Un exemplu: se deplange disparitia meritocratiei vinovati fiind profesorii care nu lasa repetenti analfabetii.
    In realitate s-a creat un sistem care forteaza profesorul sa treaca analfabetii clasa altfel profesorul devine inamicul tuturor si al sistemului. In fisa postului profesorilor nu este trecut martirajul!
    Daca lasi repetent un elev el va pleca rapid la o alta scoala care il va lasa sa treaca clasa. Scoala pierde BANIII pentru ca finantarea e pe cap de vita furajata – scuze elev si culmea traim in CAPITALISM. Poate vede cineva un paradox aici. Meritocratia inseamna eliminarea incompetentilor dar sistemul e facut ca prin eliminarea incompetentilor sa ajungi falit. Deci meritocratia=faliment. Apoi cu reducerea generala a numarului de elevi se risca desfiintarea clasei (limita de 15 parca) adica te faci singur somer. Directorul te va uri, colegii profesori te vor uri pentru ca ii faci si pe ei someri, inspectoratele te vor uri, primaria te va uri – superi votantiietc.
    Se lupta foarte tare pentru desfiintarea titulaturii pentru ca directorul se te poata concedia instant.
    Profesorii practic nu au nici o influenta la stabilirea programei scolare, a manualelor, structurii anului scolar, manualelor si de multe ori nici a stilului de predare – acum se impun nenumarate metode „moderne” de predare care garanteaza producerea de analfabeti functionali.
    Si evident nu exista nici un sistem de eliminare a profesorilor evident incompetenti si anti-vocationali ceea ce face ca un procent mare din profesori sa fie format din pile politice si rebuturi morale si intelectuale.

    • Aveti perfectă dreptate! Așa simt și eu. Tocmai de aceea m-am încumetat să am cele două reacții publice – a se vedea si Veselia în educație- în aceste momente…fierbinti!

    • @Idealogus
      Sindicatele (care, teoretic, apara interesele dascalilor) ce-au facut, in 30 de ani, pentru a orienta sistemul de invatamant catre beneficiarii lui – copiii, pentru a profesionaliza dascalii, pentru a le garanta siguranta, pentru a incuraja performanta?

      P.S. „Analfabeti functionali” inseamna altceva decat „analfabeti functional”. La care anume analfabeti va referiti?

    • Nu forteaza nimeni profesorul sa treaca anlfabeti. Este 100% alegerea profesorului sa incalce deontologia, sa-si bata joc de meserie si de tara care il plateste sa educe urmatoarea generatie. Ce martiraj? Astea sunt argumente din categoria „daca toti fura, fur si eu”.

      • Exact!

        Indivizii nu au minima demnitate să-și facă meseria în mod onest. Ca să fim onești nu au avut-o deloc cel puțin în ultimele 6-7 decenii.

  16. Am o intrebare pentru autor: cum sunt abordate problemele de bullying si hartuire in scolile din Romania, atunci cand acestea apar? Cine rezolva astfel de probleme, in sarcina cui cade rezolvarea acestor probleme?
    Bullyingul poate fi si psihologic sau verbal, nu doar fizic, iar acest lucru poate fi fatal uneori pentru un copil.

    Multumesc!

    • Am scris/ publicat inclusiv în Observator Cultural pe această temă. Hiba e ca foarte greu poate fi definit. Va/ma întreb care sunt limitele lui?Comentariile mai acide și intrebarile incomode, cum sunt unele de pe Contributors si Edupedu se încadrează în această categorie?Nu stiu sa raspund.Poate au răspunsul Pegagogii de Școală Noua din Minister!

        • Stimate domn, nu sunt prof de română.
          Predau științe socioumane,dar îmi place să citesc, să mă exprim îngrijit și, din când în când, când am ceva de spus, mai și public in reviste.

        • Distinse Domn,din graba de a vă răspunde, omis sa vă spun că personajul fabulos numit Pacala a fost impus în literatura română de către un morosan de-al meu, scriitorul Petre Dulfu.

  17. Sustin cauza profesorilor, si imi permit sa va trimit gandurile mele in legatura cu demersurile curente. Cred ca prin comunicare, logica si rabadare se pot intampla minuni.

    Demonstratii si iesiri in strada

    Pentru energia demonstrantilor este limitata, iar organizarea consuma si ea timp, cred ca se poate actiona pentru asigura o amploare in crestere a demonstratiilor.

    Logisitica
    – afara e cald – trebuie corturi cu racoritpare si popas
    – crearea de grupuri pentru actiuni, pentru a menaja participantii
    – un grup de facebook special pentru postarea demonstratiilor de catre demonstranti
         – scripturi si reguli pentru contintul postarilor[!]

    Pentru numar mai mare de participanti se pot face:
     – Orchestrare eforturi prin retea – ce se face unde si de catre cine; si tinut informatia in siguranta; pentru a mentine numarul de participanti
     – introdus rotatia, si dat sugestii la cum se poate face -pentru a mentine cursul  
     – Mesaje pe facebook care sa faciliteze promovare si participare fizica la demonstratii.
     – Crearea flyer care cheama lumea la protest:
       – care anunta punctele de intalnire
       – cu reguli de baza pentru buna desfasurare
       – si alte metode de ajutor
       – trusa media pentru un participant la demonstratii – pentru a putea afea sustinatori oriunde:
       – trusa media cuprinde:
          – logo sindicat;
          – manifestul profesorilor(pdf/jpg);
          – sugestii de comunicare si publicare a mesajelor(pdf/jpg);
          – alte sugestii de ajutor/asistenta(pdf/jpg)
          – contact demonstratii (pdf/jpg)( catre dispecer-demonstratii unde se anunta toate demonstratiile, care sugereaza regulile si desfasurarea unei demonstratii)

    Perceptia mesajului

    – Exista multi non-afectati – romani care cred ca motivatia profesorilor este indoielnica, poate chiar injusta, si demersul curent nu au legatura cu ei, si deci il pot ignora.
    – Lumea nu intelege baza legala si urgenta profesorilor – trebuie comunicat mesajul din punctul de vedere a unui non-afectat. 
    – Trebuie contactate toate posturile de stiri interne si externe pentru promovare
    – Trebuie comunicate reguli prin care nu se pune in pericol prezentarea si mersul obiectivului.
    – Trebuie colaborat cu alte sindicate , pentru a face o Uniune a Sindicatelor profesorilor din Romania, pentru actiuni sincronizate.
    – Promovarea canalelor de stiri unde se vede greva
    – Folosire mai buna a resurselor interne: Sunt multi oameni motivati care au trecut prin timpuri similare – de vazut ce le-a lipsit pentru a face mai mult.
    – Folosirea de actiuni din teritoriu ca promovare – reportaje/postari periodice din localitati/orase
    – prezentare pe harta a demonstratiilor – o pagina pe care sa se vada unde sunt demonstratii – pentru prezentare si motivare

    Feedback 
    Introducerea unei bucle de feedback: afara de cea oficiala, ar trebui facute si feedback-uri despre:
     – masuarare presiune facuta pe organisme din apropierea Guvernului – care afecteaza mai departe Guvernul;
     – perceptia din teritoriu – funtie de care se poate primi asistenta – daca manifestul nu este sustinut, nici cauza nu este sustinuta, si deci nici organizatia ;
     – starea organizarii si a participantilor – daca e organizarea nu se comunica nu se face; daca participantii sunt obositi/nemultumiti – nu participa;

    Alte mentiuni:
    – Pozele si reportajele trebuie sa inspire: trebuie facute frumos , cu ochi de fotograf sau marketing specialist, pentru ca perceptia conteaza.
      – poze in care profesori tin in mana pancarte sugereaza nepregatire
      – profesori care par agitati, sau disperati sugereaza vulnerabilitate si slabiciune.
    – o perceptie pe care as vrea sa o vad
     Profesorii sunt demni si un exemplu pentru oricine – sunt oameni care muncesc pentru dreptate si sunt puternici, si impun respec, prin comportament demn si maniera profesionala. Nu fac lucruri la ordin, ei desfasoara buna expertiza si intentie care ii reprezinta.

  18. …cred ca trebuia mai intai sa va intreb ce inseamna pentru dumneavoastra „jalnic de mic”. Da, de acolo trebuia inceput orice comentariu. Daca ne dati reperul, atunci cu siguranta putem intelege mai bine demersul, si al dumneavoastra si al colegilor dumneavoastra.

    • E adevărat. Mai ales că rezultatele stelare ale activității dăscălimii se văd peste tot în țărișoara npoastră.

      Ar merita văzut pentru ce anume scuipă sânge fraierii ce mai decartează ceva la buget.

  19. De fapt, părinții și mai ales investitorii români și străini ar trebui să protesteze! 2% din pib la Educație! De parcă RO s-ar pregăti să producă și eventual să exporte doar forță de muncă slab calificată. Totuși, speriați televizionar de „cum fac liderii de sindicat jocul rușilor”, unii părinți ar sprijini guvernul dac-ar da niște minipensii speciale doar pentru cadrele mai șmechere, spărgătoare de grevă.

  20. Fără să am pretenția de a avea o viziune de ansamblu, pentru că sunt profesor în rural și nu știu exact ce se petrece în urban, vă pot spune eu câte ceva.
    Profesorii nu sunt evaluați deloc și este vital să fie. Înțeleg însă că este extraordinar de greu să concediezi un profesor sau orice alt bugetar.
    În sate abandonul are trei cauze principale: sărăcia, etnia romă și plecarea părinților la muncă în străinătate. În niciunul din aceste trei cazuri școala nu poate face mare lucru. În familiile sărace copiii merg la muncă, romii își căsătoresc copiii la 12 ani și mulți dintre ei nu mai vin la școală apoi, iar părinții plecați în afară la muncă fie își iau copiii cu ei, fie îi lasă acasă în grija vreunui bunic doborât de muncă, de ani și de boli. Știu toate astea din școlile din regiunea mea. Școala, fără sprijinul celorlalte instituții ale statului nu poate face nimic.
    Manualele chiar sunt de când lumea la liceu. Ar trebui să discut cu elevii mei pe texte în care mail-ul este prezentat ca o descoperire epocală.
    Manuale pentru clasele a 9-a și a 10-a nu sunt, dar manualul nu este cartea de căpătâi. Programa trebuie urmărită, nu manualul. Profesorul își poate crea materiale sau le adună de unde poate și mai ales dacă poate. Dar, revenind la pregătirea profesorilor, unii nu pot. Și atunci manualele sunt vitale, deși mi s-a repetat obsesiv la cursul CRED că manualul nu este biblia mea. Imaginați-vă ce îi rămâne ca bază teoretică unui elev din foile fotocopiate pe care i le dau eu și din materialele pe care i le trimit pe grupul de whatsapp.
    Profesorilor care refuză cursurile de perfecționare nu ar trebui să li se întâmple nimic. Mai întâi pentru că și le plătește pe majoritatea și apoi pentru că sunt inutile. O mulțime de formatori bine plasați politic iau o grămadă de bani fără să spună nimic semnificativ, sau chiar fără să spună absolut nimic. Profesorul dă banii și diploma vine peste ceva timp. Cursurile astea sunt fix apă de ploaie.
    Sunt convinsă că situația nu este la fel de proastă în toate școlile. Dar în mediul rural este. În consecință și diferența între urban și rural este foarte mare. Abandonul, de exemplu, este uluitor de mare în rural, mai puțin la oraș.
    Doar salariile mai mari nu vor rezolva problema. Dar este un punct de plecare. Poate că dacă învățătoarea fiului meu nu ar fi plecat după ore să sape, să irige, să recolteze, ar fi avut mai mult timp să se pregătească, ar fi fost mai odihnită, ar fi avut mintea mai deschisă.
    Sau rămân salariile cum sunt și așteptăm să se nască vreo 200 de mii de oameni cu vocație de martir, care să ignore problemele financiare ale propriei familii. Sau rămâne situația așa, pur și simplu. Pentru 2.500 de lei o să vină la catedră cine a venit și până acum.
    Spuneți-mi, vă rog, cine ar trebui, în țara în care Bode nu a plagiat, să mă evalueze pe mine? Și după ce criterii?

    • Cred ca e o mare confuzie in toata disuctia asta.. ca 6% la educatie ar trebui sa se duca tot pe salarii. Pai tocmai ca nu. Toate problemele pe care le descrieti se rezolva cu investitii de capital, nu cu salarii mai mari. Abandonul scolar, de exemplu. Daca scoala ar oferi elevilor din rural conditii de secol 21, spatii de socializare afterschool, tehnologii moderne etc, oare nu ar veni de placere la scoala? Pentru cei care trebuie sa faca zeci de km zilnic din alte sate.. s-ar putea construi internate. O masa calda de pranz?.. mai abandoneaza amaratii aia scoala?
      Spuneti ca profesorii nu sunt evaluati. Din nou, suntem in 2023.. cursurile, testarea si evaluarea se pot face cu instrumente automatizate care elimina coruptia, cu camere de supraveghere, cu software care detecteaza plagiatul instantaneu cand te pune sa scrii un eseu de 500 de cuvinte in 30 de minute.
      Pentru cadrele didactice care nu au o locuinta sau predau in zone cu costuri mari de intretinere, se poate compensa chiria/rata la banca pana la o anumita suma.

      Asta ar fi diferenta intre 2% si 6% in opinia mea.
      Si nu are nimeni 2500 de lei, hai sa fim seriosi si cel mai amarat debutant la 22 de ani ia net cel putin 2800.

      • Nu am crezut niciodată că 6% ar trebui să se ducă pe salarii. A se vedea cazul medicilor. Au crescut salariile, dar spitalele sunt tot praf și se plâng în continuare că nu își pot face meseria cum ar trebui.
        După mine, modul în care intră profesorii în sistem ar trebui să se schimbe, așa încât evaluarea ulterioară periodică să detecteze doar dacă sunt la zi cu noutățile din domeniu. Iar evaluarea cu instrumente automatizate pierde din vedere ce este mai important, și anume capacitatea de a interacționa eficient cu elevii. Cunoaștem toți profesori inteligenți, „tobă de carte”, cum se spune, dar care nu reușesc să facă față unei clase de 35 de adolescenți. Și așa ajung la TV și ne îngrijim toți de starea învățământului românesc și de cea a generației de astăzi.
        Toate problemele descrise de mine se rezolvă cu bani, mai puțin cea a romilor, de asta sunt sigură. Sunt încă sub șocul veștii pe care mi-au dat-o elevii mei de clasa a VI-a: ” X nu mai vine, doamna, că s-a măritat!”.
        Salariul de bază al debutantului chiar este 2500 de lei. Dar ajunge la 2.800, cum spuneți, adăugând norma de hrană. Norma de hrană nu se dă în zilele de concediu.

      • cum deducem un procent stabilit conventional la 6% raportat la intreaga economie, in conditiile in care scolile sunt de fapt in administratia primariilor, iar acestea cheltuie fiecare mai mult sau mai putin ?

      • @pehash… hopa a rasarit si pehash, pai se putea altfel, dasteptul pana nu-i fudul, parca nu e prost destul.. Evident niste clisee, sa facem, sa dregem. Evident ca scoli moderne, echipate sunt de preferat, dar astea dureaza pana se construiesc mai ales in Romania. Pana una alta profesorii mor de foame, salariul minim pe economie, iti mai vine cucu sa predea pe 2500-3000 lei net/luna. Cand un paznic la minister sau un sofer sau functionar marunt are salariu dublu. Ce performante fac astia?? Dar o secretara pe la companiile „de stat” hidroelectrica, etc, ce performante deosebire are pt salariul mult mai mare? ca sa nu mai vb de toti sefutii de prin ministere, ecompanii stat, etc care au salarii nesimtite. Educatia si sanatatea ar trebui sa fie prioritatea nr 1, si nu doar 1-2 ani, ci in permanenta! doar asa vei atrage profesori capabili, si pregatiti.

        • Evident, niste clisee – sa facem, sa dregem.. Mai simplu – sa nu facem, sa cerem. Sunt milioane de romani in economia reala care au salarii mai mici decat un profesor debutant. Oare nu ar trebui sa-ti faci griji de ei, ca mor de foame? Fara ei, cine mai plateste salariul profesorului „muritor de foame”? Esti indignat ca alt bugetar ia mai mult ca tine, dar esti marioneta unui sindicalist care castiga de 10 ori mai mult. Ipocrit si stupid pe deasupra..

      • Îi evaluăm noi, o dată la patru ani. Aparent, sunt performați. Să mă ferească Dumnezeu de evaluări de genul acesta, că sunt prima care pleacă acasă. Și, cum locuiesc într-un sat, doar vânzătoare la Profi mă mai pot angaja,
        și asta dacă cunosc pe cineva. Dacă nu, stau acasă, iar statul mi-a plătit studiile și nu și-a recuperat încă banii investiți în pregătirea mea.

        • A trai cu frici imi pare tare nefiresc . V-ati gindit la varianta in care nu va ,,angajati ” nicaieri si traind pe propria spinare ? Adica , in citeva cuvinte , va reduceti poftele si cultivati pamintul de linga casa pentru autoconsum . Renuntati la tv si cablu . Va luati cel mai ieftin abonament de mobil cu internet de pe piata si le folositi numai pentru nevoi stricte nu pentru fudulii . Puteti incerca si panourile fotovoltaice . As putea continua . Daca nu puteti iesi din vitloarea consumului si a vietii sociale bolnavicioase …… va angajati la Profi ( de exemplu ) . Asta ar fi un fel de a ,, intra in rindul lumii ” . Toti cei care traiesc ,, in rindul lumii ” isi varsa cea mai mare parte a trudei ( pe baza de contract inregistrat la ITM ) in bugete publice .

          • Cum a ramas cu raspunsul la intrebarea mea daca ar trebui dughene take-away chinezesti vizavi de biserici, ca asa se invata cumpatarea in intelegerea d-voastra?
            O alta intrebare, nu sunteti ortodox ci franciscan cu paturi pe post de haine?
            :))

  21. Fost ministru al educatiei, PROFESOARA DE ROMANA nu face acordul si vorbeste cu „este” pentru subiect la plural..!!! Zice profesoara „Aceste legi ESTE despre viitor..”
    Probabil are gradul 1?! si timp berechet pentru „formare continua si lectura neintrerupta.”…
    Si probabil doreste marire de salarii…Bani si iar bani-ATAT! Ca ei-profesorii „E” nedreptatiti la salariu…( pentru cata „munca” fac!)
    E = de la penibil in sus=
    Si daca „vladica” ( prof de romana si fosta ministru al educatiei e in HALUL asta.. ce sa te astepti de la „opinca” adica de la simplii profesori??? ( mai tineri si de alte materii)
    Rezultatele se vad la elevii analfabeti functional… QED.

    VIDEO-2023-05-26-13-44-27 (2).mp4
    https://dl-mail.ymail.com/ws/download/mailboxes/@.id==VjN-UNZIHPCn_nhbHr3nb-7x

    • Vlădica Anisie o fi ajuns la acel superliceu cu niște superpile. Așadar este posibil ca opinca să fie mai bună. Ce înseamnă ” simpli profesori”?. Dau toți același examen de titularizare. Aparent, au aceleași șanse. După titularizarea într-un sat uitat de lume însă, dacă cunoști pe cine trebuie, te transferi unde opinca nici nu visează. Așa a ajuns acolo doamna Anisie, bănuiesc.

      • @ Alis = Am pus ighilimele la „vladica” si „opinca”.
        Am numit-o pe persoana Anisie = „vladica” pentru ca a fost Ministru Educatiei= deci mare ispravniceasa (in literatura era o ispravniceasa = Chirita = „tambour d’instruction”) si oricum, vorbea de la tribuna oficiala.
        Vorbea AGRAMAT ( desi profesoara de Romana), dar vorbea oficial, de la tribuna.
        Prin „opinca” am inteles multimea de profesori anonimi.

  22. Recomand tuturor postacilor, unii plini de venin la adresa scolii si profesorilor, sa citeasca de pe blogul Republica, articolul ” In pielea unui profesor tanar” de Stefan Colceriu! Merita !

  23. Continui sa ma intreb ( si eventual sa intreb-si sa primesc raspuns):
    Profesorii care mediteaza privat // SI NU OFERA CHITANTE//- (adica majoritatea mare a acestor profesori-meditatori)// ii invata practic pe elevi cum se minte, cum se inseala statul, neplatind taxe. E profesional? E didactic? E etic? E EDUCATIONAL? ca profesorii TREBUIE sa faca si EDUCATIE elevilor = dansii (profesorii) facand parte din Ministerul EDUCATIEI. Sau.. cu acelasi elev – la clasa e TANDA si in privat e Manda? Cere respect un asemenea procedeu? Cum comentati?

    • Intrebarea acesta sa o adresati catre presedinte pe cale oficiala. Nu fizica a fost materie speciala de meditatii ci limbile straine. Programul” Romania educata” nu a adus decat vorbe dar nicio solutie concreta.

    • Nu stiu ce fel de raspunsuri asteptati. Da, din pacate sunt profesori care dau meditatii si incaseaza bani nefiscalizati. Mai grav e faptul ca unii sunt mai putin interesati in a-si face treaba cat mai bine la scoala, insa deosebit de atenti in a recruta elevi la meditatii. Da, astfel de cazuri sunt reprobabile.

      Totusi, care e pozitia dvs? Sustineti ca acesti profesori sunt exemple ale unui fenomen generalizat, ori doar exemple negative? Sincer, ma indoiesc legat de prima varianta. Suna a „ce se plang si nesatuii acestia, oricum au destul din meditatii”. E ca si cum ati spune ca intregul personal sanitar urmareste doar atentii (ca sa folosesc un eufemism; da, sunt destule cazuri de medici prinsi cu plicul, ba chiar care conditioneaza actul medical de grosimea plicului), ca orice afacere e un mod mascat de a fura (da, sunt „tepe” trase atat prin piete, cat si la scala mare) si putem continua astfel. Sunt sigur ca si domeniul dvs. de activitate se confrunta cu uscaturi.

      In varianta a doua, iertati-ma, exceptiile nu pot fi un motiv pentru a pedepsi o intreaga categorie profesionala, cu atat una formatoare. Cazurile de abuz trebuie identificate si pedepsite, cei neinteresati/incapabili eliminati, insa profesorii trebuie respectati inclusiv prin salarii si cinditii decente. Ganditi-va, unde ati fi ajuns dvs. fara scoala? Cred si eu ca era mai bine sa fie gasite alte forme de protest decat greva in timpul anului scolar, sacrificand copiii care, oricum, au avut parte de ani de „scoala online”, insa profesorii au salarii care sunt departe de mult clamata importanta a muncii lor. Se gasesc bani pentru alte categorii bugetare, se dau pensii fara contributivitate si dupa un numar ridicol de mic de ani de activitate, ar fi timpul sa se aseze lucrurile pe o baza corecta si solida. Le inteleg asadar pe deplin protestele.

  24. Este nevoie de sinceritate . Veniturile profesorilor sunt cu mult mai mari decit venitul obtinut din salarizare ,uneori el fiind neimpozitat . De aici trebuie plecat cind facem referire la greva .

    • Pentru Esop si compania: din păcate la câteva meșterii unii profesori procedează așa, însă sunt și profesori care nu antrenați în industria meditațiilor pe bani, chiar dacă s-ar încadra cu brio. Eu fac parte din această categorie. De cel puțin 20 de ani nu mai meditez decât la clasă, cu acei elevii care aleg la Bac una dintre disciplinele pe care le predau.

  25. Domnule Joseph Svejk, câtă vreme ati ales acest pseudonim,înseamnă că nu vă e străină…Literatura. Scriitorul ceh Jaroslav Hasek a configurat în Aventurile… un personaj memorabil. Pe de altă parte, exclusiv din comentariile de pe Contributors, conchid ca aveți întotdeauna ceva de spus. Nu aș fi raspuns,pentru că am ajuns la concluzia că e inutilă controversa la…nesfârșit. Dar în replica de azi pe care o dați d-nei Andreea, oferiți românilor soluția magică pentru un învățământ performant și anume ” trecerea de la comunism la capitalism ….,sau de la angajat la client …”, invocând performanțele educationale din țările dezvoltate ale Europei ori din S.U.A., ceea ce e absolut fals, întrucât ele nu sunt opera educației din aceste țări ,ci rezultatul eforturilor dascălilor din alte state ale lumii, mai ales din Orientul Îndepărtat -China,Coreea,Japonia,India…, și, de ce nu, chiar si in alte tari, unde exista si se cultivă spiritul muncii temeinice si al eforturilor constante,și nu relaxarea/distracția /plăcerea, așa cum le cultivăm noi.

    .

  26. Ministerul învățământului trebuie desființat cu totul.
    Cine vrea să-nvețe să facă meditații cu 1-2 profesori și gata.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ioan Tiplea
Ioan Tiplea
Profesor de știinte socio-umane la Colegiul Național Mihai Eminescu din Baia-Mare

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro