joi, martie 28, 2024

O propunere limpede privind asigurarea RCA

Asigurarea RCA poate sa fie divizata in doua parti:
– o parte personala a soferului cu istoricul aferent si
– o parte pentru autovehicul, care nu are nevoie de istoric, ci doar de clasa de risc (care este mai corect sa fie stabilita in functie de raportul putere/greutate, decat de capacitatea cilindrica).

Am putea avea 4 cazuri de baza:

1. RCA total ieftin – Sofer cu istoric bun   +  Autovehicul cu risc mic (raport putere/greutate mic)

2. RCA total mediu – Sofer cu istoric bun   +  Autovehicul cu risc mare (raport putere/greutate mare)

3. RCA total scump – Sofer cu istoric prost +  Autovehicul cu risc mic (raport putere/greutate mic)

4. RCA total foarte scump – Sofer cu istoric prost +  Autovehicul cu risc mare (raport putere/greutate mare).

Fundamente:
Deoarece exista diferente foarte mari ale tarifelor RCA in functie de varsta, in momentul actual majoritatea soferilor tineri (carora li se aplica eronat prezumtia de „vinovatie”, adica risc ridicat si deci RCA scump), isi inmatriculeaza si  asigura autovehiculele personale pe numele unui varstnic din  familie (ca altfel ar plati dublu).
Pentru edificare puteti verifica incrucisat statisticile ASF si ale politiei pentru a constata ca in foarte multe cazuri soferii tineri care provoaca accidente nu sunt si titularii asigurarilor prin care se deconteaza despagubirile.

In proiectul nou (din 27.10.2016) nu vad nici cea mai mica intentie de a corecta aceasta „scapare” si se mentine in continuare aceasta „poarta uriasa” in lege.
Se face asta cumva in mod intentionat? Exista la ASF interese ascunse sau e vorba doar de lipsa de viziune?

O alta scapare actuala e asta: un sofer care ajunge la o clasa Malus mare, schimband autovehiculul porneste cu asigurarea din nou de la zero (clasa B0).
Sunt nenumarate cazuri de soferi „cu dare de mana”, care  folosesc si aceasta „portita”.

Deci vedem ca sistemul RCA actual nu isi atinge scopul pentru care este facut, cu exceptia unor putine cazuri, ale celor „mai catolici decat papa”. In acesta situatie nu este de mirare ca, firmele de asigurare nu sunt capabile sa calculeze prime corecte si rezonabile, iar toate partile implicate in fenomen se simt dezavantajate.

Conform propunerii mele si firmele de transport ar putea verifica profilurile soferilor candidati la angajare, sau la evaluarile anuale (in functie de RCA-ul personal) si astfel ar putea optimiza costul global (pe companie) al asigurarilor RCA.
Soferii corecti ar avea de castigat iar cei periculosi si-ar cauta de lucru in alte domenii, unde nu e nevoie de atata raspundere.

Lipsa RCA-ului personal al soferului ar fi mai greu de verificat decat cel pentru autovehicul (ultimul se poate verifica usor prin metode video coroborate cu verificarea numarului de inmatriculare in bazele de date, prin mijloacele politiei rutiere, camerelor video metropolitane, precum si simultan cu verificarea rovignietei prin  intermediul camerelor CNADR). Pentru a putea preintampina asta, emiterea politei RCA pentru un autovehicul ar trebui permisa doar pentru perioada  valabilitatii RCA-ului personal, al cel putin unui utilizator real (proprietar, membru al familiei sau sofer angajat).

Capacitatea cilindrica nu mai este, in era actuala, un indicator relevant. Clasa de risc nu mai poate fi evaluata corect prin capacitate cilindrica, nici pentru automobilele de noua generatie, cu motoare mici dar dotate cu turbo (supra-alimentare) si nici pentru automobilele electrice sau  alte varietatii. In Franta, de exemplu, se foloseste asa numita putere  fiscala, va rog sa verificati conceptul.
Sa nu omitem faptul, bine cunoscut, ca multe service-uri  auto, in complicitate cu unii angajati ai firmele de  asigurari, fraudeaza foarte mult la preturile reparatiilor,  iar banii suplimentari intra in buzunarele unor responsabili  de la service si a unor agentii de la asigurari. Si aici mai  trebuie luate masuri, prin inasprirea pedepselor pentru  cazurile de frauda.

Si asa s-a ajuns sa platim in functie de niste statistici alterate, care nu mai au aproape deloc legatura cu realitatea.

Daca RCA se va baza pe istoricul real al „soferilor problema”, nici o societate nu ar risca sa ii mai asigure, decat pentru bani foarte multi sau i-ar refuza la
incheierea  asigurarilor. Atunci ponderea lor din trafic ar scadea prin cointeresare financiara reala.
Aici, pentru firmele de asigurari, trebuie introdusa permisiunea de a refuza asigurarea soferilor care au istoric de daune foarte prost (corelat si cu eventualele incalcari grave ale legilor rutiere – ar fi necesar sa existe si un cazier rutier – bineinteles electronic, intre institutii). Iar pentru cazurile de refuz la asigurare trebuie informata si Politia Rutiera care sa detina posibilitatea retragerii permisului si reacordarea acestuia doar in conditii mult mai  severe (testare psihologica extinsa, efectuarea unei  instruirii legislative  sub supraveghere competenta, doar in anumite scoli de soferi supra-acreditate, perioada de probatiune,…)

Limitarea introdusa in prezenta hotarare cred ca va actiona exact in interesul „soferilor problema”, abonati la producerea de daune.

Parerea mea este ca, prin aplicarea acestor masuri, va scadea simtitor daunalitatea globala. Si in consecinta, vor putea fi rezonabile si corecte RCA-urile tuturor celor
interesati.

Distribuie acest articol

20 COMENTARII

  1. Verificarea RCA-ului personal se poate face la fel de greu (sau de usor) ca si verificarea detinerii sau valabilitatii permisului de conducere, care e tot personal. Conducerea fara RCA personal sau cu valabilitate expirata se poate sanctiona la fel de drastic ca in cazul lipsei/expirarii permisului. In concluzie nu e o problema.
    Foarte corecta propunerea.

  2. Pe scurt, dumneavoastră vreți să ajutați statul. Este imposibil. Nimic nu oprește firmele de asigurări să acționeze în practică conform propunerii. Ceea ce, veți susține, s-a și întâmplat până acum. Mai puțin partea în care șoferii sunt consumatori captivi și nu pot pretinde eficient un tarif rezonabil de la o firmă cu bonitate. Așa că evident se înghesuie mulți către firmele fără bonitate.

  3. Sunt tari in care asigurarea e integral pe persoana, dar pe clase de risc. De pilda la motociclete sunt vreo 15 clase de risc si conducatorul daca isi ia asigurare pentru clasa 10, de pilda, poate conduce orice motocicleta din clasele 1-10. La masini e similar. Asta inseamna ca cineva isi poate face asigurare pentru clasa echivalenta Tico, foarte ieftina, si conduce doar Tico, sa isi face asigurare de SUV de 3.5 tone si 400 CP si conduce orice, dar cu un cost pe masura.

    Din cauza asta in tarile respective masinile nici nu se imprumuta prea usor, proprietarul o incredinteaza cuiva doar daca are asigurare care acopera clasa respectiva. Agentiile de inchirieri au asigurari separate pe langa asigurarea soferului.

    In aces mod se responsabilizeaza foarte precis soferul si se incurajeaza utilizarea unor clase de risc cat mai mici. La moto, de pilda, in Japonia majoritatea detinatorilor de permis se auto-limiteaza la 400cc din cauza costurilor cu asigurarile si pentru ca peste 400cc e categorie de permis separata.

    Problema in sistemul actual e nu doar ca un pusti de 18 ani cu permis de 2 luni se urca in masina parintilor de 2 tone si 150 CP si omoara pe cineva in accident (asa a murit cel mai bun prieten al meu, omorat de un pusti de 18 ani pe drum drept ziua in amiaza mare), ci si ca un pusti de 18 ani dupa ce ia permisul categoria B poate sa conduca direct un Hummer H3 de aproape 3 tone si asta pe o asigurare care nici nu e pe numele lui, deci care nu ia in calcul in nici un fel lipsa de experienta a soferului.

    Mixtura cu sofer + masina doar complica lucrurile, mai ales daca un sofer are 2 masini: plateste 2 asigurari desi merge doar cu cate una la un moment dat. Daca in fiecare zi conduce cate una din masini plateste dublu pe asigurare fara nici un motiv real (risc x numar de kilometri). In ce fel mai e o asigurare si nu o taxa semi-aleatoare?

    • Acum daca un proprietar are 2 masini plateste 2 asigurari intregi.
      Conform propunerii mele ar avea de platit mai putin: doua asigurari injumatatite pentru masini plus jumatatea de asigurare a soferului (asta in cazul cel mai simplificat cu ponderi egale masina versus sofer).
      Situatia ar fi intr-adevar mai dezavantajoasa in cazul unei familii cu o singura masina si doi (sau mai multi soferi). In acest caz totalul ar fi mai mare, in prima faza, dar prin corectia dezechilibrelor preturile ar trebui sa scada.
      Propunerea mea nu e perfecta, dar totusi cred ca ar fi mai eficienta decat modelul actual.

  4. Eu aș mai adăuga ceva: RCA-ul tău să te despăgubească pe tine în cazul unui accident în care ești nevinovat. Atât să acopere, reparația mașinii. Pentru restul (furt, calamități, vandalism) există casco.

    Nu înțeleg de ce, într-un accident în care tu ești partea vătămată, trebuie să te prezinți la asiguratorul vinovatului, vinovat care în 99,9% din cazuri s-a ghidat în alegerea poliței RCA pe principiul ‘cea mai ieftină, că și așa nu e pentru mine’.

  5. Nu stiu de ce am impresia ca in general interesele financiare primeaza in fata unor propuneri de bun simt cum este si aceasta. Plus inertia unui sistem in care nu are nimeni curajul si interesul sa il reformeze drastic. Mai ajustam pe ici pe colo, salariul merge inainte, hai ca mai merge un an daca a mers pina acuma…

  6. La italieni , RCA e impartit in doua mari categori .
    Persoane fizice , persoane juritice (firme) .
    – La persoane fizice , asigurarea are 15 niveluri . Numarul 15 e cea mai scumpa si e acordata celor care au obtinut carnet de conducere de curind (lipsa de experienta) . In lipsa unor accidente , acest nivel coboara ANUAL pina la nivelul 1 . Cel mai ieftin . De la un nivel la altul , suma platita de asigurat scade mereu , anual la reinnoirea politei asigurative .
    In caz de accidente , retrogradat doua nivele in urma . (cu inevitabila crestere a pretului politei )
    Calculul RCA tine cont SI de caii putere a masinii , vechimea acesteia (cu cit e mai veche , cu atit valoarea masinii e mai mica ) si regiunea unde are resedinta asiguratul (in sud e scumpa asigurarea fiind multe fraude cu accidente fictive) . Prin lege , asigurarea asigura despagubiri pina la 7 milioane euro (accidente in lant , colective unde despagubirile sint insemnate ) . Exista si multe optiuni suplimentare contra cost . Asigurare pentru furt , incendiu , vandalism , calamitati naturale , etc .
    ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
    -Plata despagubirilor se face automat de firma care a emis asigurarea . Maxim in 60 zile . Nu e treaba clientului sa mearga la asiguratorul altora pentru a obtine banii de despagubiri . O face in automat asigurarea mea si catre asiguratorul celui care a provocat daunele . PRIN LEGE .
    – Se poate schimba firma de asigurari la scadenta contractuala . Exista o baza de date nationala cu toti asiguratii si mijloacele asigurate .
    Ca urmare , trecerea de la o firma de asigurari la alta e gratis , rapid (in ore ) si fara costuri suplimentare .
    ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

    – Persoane juritice , asigurarea are doar 5 niveluri . Aceiasi filozofie ca la persoanele fizice . In plus , e deducibila in totalitate din profitul firmei . (cheltuieli obligatorii de functionare )

    Nota . La romani nu vede nimeni cum e la altii si nici nu se discuta de problemele reale . Prea multi mananca bine , au functii din acest haos legislativ/normativ in domeniu .

  7. RCA este taxa de protectie.
    De ce?
    Pentru ca este un monopol, daca o masina circula fara RCA militia amendeaza soferul.
    Pentru ca RCA este oferita de o piata de asigurari formata din mai multe firme care se lupta intre ele pe „felia de tort”.
    Deoarece RCA este un monopol. soferii sunt captivi, obligati oricum sa cumpere RCA si firmele se pot asocia pentru a controla piata si impune preturi mari.

    O prezentare mai detaliata este descrierea aparitiei si dezvoltarii mafiei americane in anii prohibitiei, povestea lui Capone este exemplul clasic.
    Este vorba de interdictia de a bea alcool si desfiintarea barurilor (care au devenit ilegale).
    Este vorba de aparitia diferitelor bande mafiote care se luptau intre ele pentru a controla un teritoriu.

    Gaseste cineva asemanari?

    Solutia este simpla:
    1. Desfiintarea obligativitatii RCA, n-ai si faci accident te duci in judecata, ai si firma ofera despagubirile.
    2. Pastrezi obligativitatea RCA, dar se plateste o suma fixa catre o firma de stat.
    Pentru daune suplimentare sau CASCO se pot emite polite si de firmele de asigurari.

    PS. Obligativitatea RCA este o capcana.Prin cumpararea unei asigurari, toate riscurile sunt plasate catre alta parte si soferul poate ajunge sa aiba comportament de risc in trafic.
    Cand exista „fuga de raspundere” multi sunt tentati sa aiba un comportament in consecinta.
    Daca constientizezi ca trebuie sa raspunzi penal si pecuniar din propriul buzunar in cazul unui accident atunci preferi sa adopti un stil de condus mai preventiv in locul unuia agresiv.

    PS1 Money talks! Sa vedem la ce solutie se ajunge.

    • 1. Obligativitatea RCA nu este în folosul celui vinovat, ci în folosul celui nevinovat. Dacă desființezi obligativitatea RCA, ce vină are victima ca să trebuiască să se judece ani întregi până își obține despăgubirea?

      2. Dacă prima de asigurare o încasează o firmă de stat, TOATE despăgubirile vor fi plătite diminuat, cu întărziere sau deloc. La fel ca la punctul 1, ce vină are victima?

      Asta se întâmplă când îți dai cu părerea fără să înțelegi rostul unui RCA obligatoriu. Compania de asigurări se poate îndrepta împotriva șoferului iresponsabil, dar victimele iresponsabilității lui trebuie despăgubite fără a fi necesare acțiuni în justiție. Asta e drama a mari părți din legislația românească, o mulțime de oameni nu înțeleg concepte de bază.

    • Si daca un sofer neasigurat produce pagube pe care nu le poate acoperi? Cine plateste, pagubitul ramane cu paguba?

      Da, sistemul nu e nici pe departe perfect, dar macar protejeaza de bine de rau victimele.

  8. pe aici e un catalog de intrebari care concura la stabilirea costului politei de asigurare, pe linga riscurile de persoana si masina, mai se iau in considerare, localitatea unde e inscrisa masina in circulatie, profesia proprietarului, daca are sau nu proprietati, nr. de km anuali, sexul proprietarului,daca are sau nu garaj. Chiar si daca masina e condusa si de altii, intra-n ecuatie, mai ales daca altii au sub 25 de ani.
    Se spune ca pt. toate astea ar exista date statistice, se ajunge uneori chiar la situatia ca masini foarte scumpe sa aiba rata mai mica deoarece astea sunt mai rar accidentate. Se vorbeste sa creasca rata la batrini.
    Se poate consulta pe http://www.huk24.de

    • am mai uitat ceva, polita poate fi mai ieftina daca accepti ca-n caz de ceva asiguratorul sa-ti impuna el atelierul la care faci reparatura.

    • Asta într-o țară de oameni raționali, care stabilesc reguli și proceduri pentru orice. În România nu merge așa :)

      În România, cine are mașină scumpă n-are decât să plătească, să se învețe minte altădată.

  9. Propuneti niste idei interesante, dar nu vor rezolva problemele foarte mari ale pietei de asigurari din Romania. Este clar ca nu intelegeti ce se intampla in piata RCA, ci ca propuneti idei numai teoretice.

    Vreti sa va spun eu care sunt adevaratele probleme din piata de asigurari?

    1. mari firme multinationale fac operatiuni majore de crima organizata. Fac manipulari masive de rezerve de daune, tarasc pe romani prin instante cu anii ca sa amane platile. Nu platesc banii oamenilor atunci cand apar daunele. Daca nu ma credeti, uitati-va prin rapoartele ASF sa vedeti anomalii majore. Uitati-va dupa firme care au in anumiti ani pierderi uriase raportate la primele brute subscrise. Uneori isi scot la suprafata operatiunile de crima organizata in acest fel. Eu pot sa va dau cateva nume si exemple punctuale, pe care le cunosc extrem de bine, dar nu o sa o fac. Acele operatiuni sunt protejate din cele mai inalte straturi ale statului roman.

    2. aveti idee cati bani si cat profit scot marile firme de asigurari din Romania prin operatiuni de re-asigurare? Au tot firme ale lor prin strainatate, isi fac niste contracte de reasigurare si isi scot banii din Romania la ce pret al riscului vor ei. Evident, in romanika vor inregistra pierderi si nu vor plati niciodata profit.

    3. Aveti cea mai mica idee cati bani se fura din firmele de asigurari? In special prin contracte pe parte de IT? Sau alte contracte de procurement. Apare un contract, zboara banii, si se livreaza balarii care sa aiba o anumita justificare a furtului.

    Toate aceste furturi sunt cunoscute de statul roman, de ASF, de toata lumea. Dar nu se face nimic. Jurnalistii le stiu foarte bine, dar primesc contracte grase de publicitate sau organizare de evenimente si nu mai scriu adevarul.

    Deci, statul roman isi obliga cetatenii sa cumpere RCA, se aduna banii in firme de asigurari, niste baieti (in general straini) fura masiv din bani, apoi se spune ca piata de RCA nu este profitabila.

    Intelegeti de ce propunerile dvs sunt paralele cu problemele reale? Preturile la RCA au crescut cu peste 70% in ultimele 24 de luni. In conditiile in care riscurile nu au crescut in aceeasi masura, si nici alte costuri. Si totusi, firmele de asigurari se declara tot neprofitabile.

    Stiu ce vorbesc. Pot da exemple concrete. Dar nu cred ca ii intereseaza pe cei care pot face ceva pentru romani.

  10. Articolul dvs. a generat o dezbatere, dpdv meu interesanta, pe aceasta tema. Este de apreciat.
    O parte din propuneri sunt deja incluse in Ordonanta de urgenta sau ultimul proiect de norma ASF din oct ex compensarea directa (recuperarea pagubei de la asiguratorul rca al celui pagubit) sau colectarea datelor personale ale soferilor vinovati pentru a construi un viitor cazier personal.

    Ref schimbarea structurii actuale care implica polita pe vehicul catre polita pe persoana va recomand sa consultați directivele europene din domeniu. In tot spatiul economic european si in tarile cate fac parte din sistemul carte verde politele rca se emit pe vehicule asigurate si proprietari. Sunt intradevar tari care solicita pentru persoane fizice includerea pe polita a tuturor persoanelor care conduc vehiculul. A fost inclusa si la noi o astfel de propunere in ultimele luni.
    Dincolo de argumente legate de practici comune in spatiul european, luati in considerare ca nr soferilor este de cca 3 ori mai mare decat nr auto inregistrate. Sunt multe persoane care au carnet dar nu au autovehicul sau nu au condus in ultimii ani.

    In ceea ce priveste utilizarea varstei: este utilizată in acest moment in toate statele UE ptr stabilirea pretului RCA.
    Pe masura ce tehnologia va avansa si toate vehiculele noi vor fi dotate cu echipamente si software care vor înregistra stilul de condus, impactul vârstei si a altor factori va fi redus sau poate chiar eliminat in favoarea stilului individual de conducere.
    De ex in Italia sunt cca 0.5 -1 mil vehicule echipate cu dispozitive telematice, vehicule la care prețul rca se stabileste in primul rand pe baza stilului de condus.

    O singura remarca cu privire la considerațiile ce fac referiri la practici de crima organizata (frauda fiscala) in companiile de asigurare internationale. Toate companiile de asigurare au control fiscal ANAF odata la min 5 ani. Pe parcursul anului 2015 au fost controlate un nr de companii din care unele cu cota mare de piata rca. Daca nu am auzit de reclamatii la DIICOt din partea organelor de control inseamna ca NU au fost gasite astfel de practici.
    Pana la urma impozitul pe profit si pe dividende sunt16 +10% asa ca este mult mai simplu ptr acesti actionari sa retraga profitul (acolo unde exista) pe cai legale.

    Reasigurarea la RcA este necesara pentru a putea plati in situatia in care pagubele ajung la nivelul de milioane EUR pe accident.
    Asiguratorii RCA platesc in medie in jur de 5% din primele incasate pentru a cumpara reasigurare astfel incat de ex pentru o paguba de 5 mil eur sa recupereze de la reasiguratori 4.5 mil eur.
    Informatii exacte cu privire la primele de reasigurare gasiti in rapoartele postate pe site ASF si in rapoarte anuale auditate postate pe site urile asiguratorilor.

    In rest daca exista dovezi despre practici ilegale presupun ca este bine sa fie trimise autorităților responsabile.

    • Domnul Aurel,

      Problema din piata de asigurari RCA este ca preturile au explodat in ultimii ani. Si continua sa creasca in continuare.

      Autori de buna credinta, ca cel al articolului de fata, vin cu tot felul de propuneri sincere. Dar nu inteleg ca problema nr 1 este ca tarifele cresc pentru ca banii lor dispar in niste gauri negre.

      Vad ca va pricepeti la piata de asigurari si pareti ca lucrati intro institutie a statului. Nu vreti sa scrieti dumneavoastra un articol in care sa puneti un grafic cu urmatorul indicator: indemnizatii platite pentru RCA/ Prime brute subscrise din RCA?

      Sa vedem si noi, in ultimii ani a crescut ponderea banilor primiti de romani pe daune RCA raportata la banii pe care romanii ii platesc pe asigurari? Sau romanii primesc inapoi tot mai putin fata de cat platesc? Si sa vedem daca intr-adevar, oricat ar creste tarifele RCA la romani o sa ajunga tot mai putin in plati de daune, iar banii dispar in gaurile negre.

      Ar fi interesant de comparat acest indicator si cu ce se intampla in Germania, Franta, Anglia.

      Stimate domn, banii romanilor incep sa dispara din prima secunda. Daca te costa RCA 1.000 de lei pe an, comisionul celui care iti vinde in 10 minute asigurarea este de 200 de lei sau peste. Ce valoare adauga acel individ? 200 de lei pe 10 minute nu castiga nici un cardiolog cu 40 de ani de experienta. Dar castiga un nimeni din asigurari sa completeze cateva date dintr-un talon si un buletin.

      Pai in cazul acesta, ca sa nu mai dispara acesti 200 de lei din buzunarul romanului, poate ar fi bine sa platim RCA la primarie direct cand platim impozitul pe masina.

      Rferitor la anchete, au mai fost unele pentru alte motive dar s-a pus batista pe tambal:

      http://reper24.ro/perchezitii-la-surcursalele-omniasig-din-toata-tara-mascatii-au-descins-si-la-sediul-din-resita/

  11. Eu ma gandesc ca trebuie gasita o solutie pentru eliminarea companiilor ce vand RCA -ului ieftin, fara acoperire. Din acest motiv si din altele, cred ca ar trebui ca RCA si CASCO sa fuzioneze fericit, intr-o asigurare obligatorie care sa acopere mai multe riscuri decat RCA -ul de acum.

  12. Interesant articol si comentarii, felicitari !

    Cateva considerente:

    1. Piata asigurarilor din Romania inseamna 80% asigurari auto (RCA si CASCO) mult mai mult decat in alte tari unde oamenii cumpara asigurari de viata, asigurari de sanatate, asigurari de imobile etc
    2. Aceasta piata a fost distorsionata ani la rand prin preturi de dumping practicate de Astra, Carpatica, Euroins. Aceste preturi au dat iluzia consumatorilor ca acesta e nivelul corect dintre cerere si oferta. De fapt au dus acesti asiguratori spre faliment (pt ca n-au putut acoperi daunele) si au provocat pierderi celorlalte companii care n-au mai putut vinde aproape deloc. Sub ochii ingaduitori ai autoritatii de supraveghere.
    3. Daunele morale au explodat in ultimii ani. Avocati verosi si judecatori naivi au conlucrat in a oferi milioane de Euro victimelor pe banii asiguratorilor. Verificati procentele retinute de acesti avocati si o sa ramaneti socati de aceasta schema. Cate polite de 350 de lei pe an trebuie sa vinzi ca sa-ti acoperi costurile si sa platesti 1 million de Euro daune morale la un singur eveniment ?

  13. Am carnet de conducere de 32 ani si platesc an de an asigurarea obligatorie; nu am avut accidente si deci nu am apelat la serviciile asiguratorii, astfel nu fac altceva decat sa ingras niste porci care au firme de asigurari si daca vedeti ce firme au si ce salarii faci criza. Oare nu exista respect pentru cei care nu ti-au batut niciodata la usa decat ca sa-ti dea bani anual? Sunt de acord sa platesc, dar opreste-te frate la un anumit nivel, nu lua pielea de pe mine pana mor. Cei care au facut aceasta lege sunt niste…..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ovidiu Chira
Ovidiu Chirahttp://contributors
Informatician, absolvent al Universității Babeș-Bolyai. Peste 15 ani de experiență în industria automotive (cercetare-dezvoltare software și sisteme automotive). Pasionat al fenomenului automobilistic.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro