joi, martie 28, 2024

O Românie de olimpici condusă de plagiatori

M-a impresionat o imagine pe care am văzut-o acum câteva zile: un grup de elevi români, care tocmai câştigaseră patru medalii la Olimpiada Internaţională de Geografie de la Tver (Rusia), fotografiaţi în spatele drapelului tricolor. M-am uitat pe site-ul ministerului Educaţiei: în 2015, în afară de succesul de la Geografie, elevii români au câştigat zece premii la Olimpiada Internaţională de Astronomie şi Astrofizică, patru medalii la Olimpiada Internaţională de Informatică, patru medalii la Olimpiada Internaţională de Chimie (locul I în Europa), cinci medalii şi locul I în Europa la Olimpiada Internaţională de Fizică şi o medalie de aur la Olimpiada Internaţională de Biologie. Nu ştiam şi mi se pare interesant faptul că nici un lider politic român nu s-a împăunat cu aceste rezultate.

Succesul elevilor români la olimpiada de geografie a fost făcut public exact în ziua în care presa prezenta ample fragmente plagiate în lucrarea de doctorat a ministrului Economiei, Mihai Tudose, profesor la Academia Naţională de Informaţii (ANI), instituţie de învăţământ superior aflată în subordinea SRI. În ultimele săptămâni, academia SRI s-a mai confruntat cu două scandaluri asemănătoare. Vicepremierul Gabriel Oprea, îndrumător de doctorate la această instituţie de învăţământ superior, a fost acuzat că şi-a plagiat doctoratul, dar Consiliul Naţional de Etică – în fruntea căruia PSD a pus un fost redactor la revista PCR „Era Socialistă” – a decis în trei zile că suspiciunile nu se confirmă. Al doilea suspect de plagiat este primarul sectorului 2, Neculai Ontanu (ajuns, din strungar şi absolvent al Academiei PCR Ştefan Gheorghiu, general al Armatei Române). Onţanu şi-a luat doctoratul chiar cu Oprea, la academia SRI.

Sunt informaţii pe care le ştim cu toţii: şi faptul că elevii români obţin constant rezultate excelente la olimpiadele internaţionale, şi faptul că, de la Victor Ponta încoace, descoperim periodic noi plagiatori în rândul politicienilor. Am vrut să pun însă faţă în faţă aceste două realităţi: pe de o parte, elita intelectuală a României, care probabil că va pleca să studieze la universităţi de prestigiu din străinătate, iar de cealaltă parte impostura falsei elite politice, care a furat până şi doctorate, de parcă banii nu le erau de ajuns.

Sunt două probleme pe care le ridic, pornind de la aceste fapte. Prima, cum îi aducem înapoi în ţară pe studenţii români care studiază peste hotare, dacă ei văd că plagiatorii conduc România? Atâta vreme cât instituţii care trebuie să apere legea, precum SRI-ul, acoperă aceatsă formă de hoţie, iar personaje precum Victor Ponta, Gabriel Oprea sau Mihai Tudose rămân neclintite în fruntea ţării, nu prea văd cum i-am convinge. Nu este vorba doar de salariile pe care le poate oferi economia României, eu cred că importantă este şi recunoaşterea pe care societatea o oferă unei diplome universitare obţinute prin muncă grea, nu prin furt intelectual.

A doua problemă pe care o ridic este că o Românie condusă de plagiatori înseamnă blocarea oricărui proces de modernizare a învăţământului. Există un concubinaj toxic, o monstruoasă coaliţie, între impostorii din vârful puterii, un nucleu de rectori conectaţi politic şi liderii de sindicat din învăţământ, vânduţi PSD. Eu, personal, nu am pretenţia că am soluţii miraculoase, dar constat că regulile din educaţie sunt făcute de câteva grupuri de interese a căror ultimă preocupare este viitorul copiilor. Nu ţin minte ca vreodată, la elaborarea unei legi a învăţământului, să fi fost consultanţi cei care oferă locuri de muncă, cei din mediul productiv, care ştiu cel mai bine de ce are nevoie piaţa. De altfel, citesc tot mai des că angajatorii români au probleme în a găsi persoane calificate. Sunt câteva fabrici de diplome, bine protejate politic, care aruncă pe piaţă absolvenţi care nu ştiu să facă mai nimic.

Poate că sunt un pic patetic, dar cred că adevărata Românie este cea reprezentată de zecile sau sutele de elevi care câştigă medalii la olimpiadele din diferite domenii ştiinţifice. Impostorii din vârful piramidei puterii sunt excepţia. Dacă îi dăm la o parte, eliberăm spiritul creator a acestui popor. Sunt convins că în mediul rural, între miile de copii care merg pe jos nenumăraţi kilometri ca să ajungă la şcoală, care învaţă în clădiri dărăpănate, fără autorizaţie sanitară, cu profesori prost plătiţi, există mulţi alţi elevi care ar putea obţine performanţe. Dar nu le oferim nici o şansă! Sistemul îi menţine săraci şi slab educaţi pentru a-i putea manevra.

Dragi părinţi, nu aşteptaţi soluţii de la politicieni. Luaţi-vă în serios rolul din comitetele de părinţi, organizaţi-vă la nivel local/ regional/ naţional şi puneţi presiune pentru schimbare, dacă vreţi o educaţie de calitate pentru copiii voştri.

Distribuie acest articol

12 COMENTARII

  1. de ce falsa elita politica ? mie mi se pare cit se poate de originala,odata ce este aleasa de popor! este esenta, elita. pe care poporul o vrea; de ce tot incercam sa dregem busuiocu ?
    a fost un autor zilele trecute care insira motivele ptr care poporul mindru isi alege elita ! cititi l ! poate va ajuta. ce spuneti dvs sint exceptii ce n au legatura cu poporul, sint doar subiecte de articol pe care si propaganda le foloseste din plin

  2. Cu o floare nu se face primavara. E o bucurie si o mandrie ca 100 de copii din cateva milioane iau medalii la olimpiade. Dar grosul?! Milioanele alea de sparg seminte pe banci in fata blocurilor si prin parcuri si se pilesc de pe la 10 ani si cu cazna mare alcatuiesc o fraza din mai mult de 5 cuvinte si nu stiu elementarul disciplinelor predate de profesori slabi sau dezinteresati si nu-si doresc decat sa poata arunca cu euroii pe manele cum vad la teveuri…aia sunt viitorul tarii! Eu cred ca sunt premize sa mai domneasca vreo cateva generatii de-alde ilici, ponta, dragnea, oprisan, mazare, oprea, vanghelie, gioana etc. Astia cateva sute de olimpici vor pleca oricum din tara…si nemtilor le pleaca dintre varfuri, dar le ramane grosul tinerilor civilizati si instruiti temeinic, cat sa duca mai departe progresul. Chair daca pica acum pontanacul ala, fiti sigur ca va fi inlocuit de alt babuin politic care va face acelas nimic. Daca nu se reformeaza invatamantul cat mai urgent, vom avea de dezbatut la subiecte de-astea siloase inca vreo cateva decenii.

  3. Există o soluție-alternativă pentru ocolirea (parțială) a SISTEMULUI-CAPCANĂ numit ”învățămîntul românesc”. Nu pot să inserez drept comentariu un eseu de 3500 de cuvinte (plus trei ilustrații) dar cine vrea să depășească simplele constatări deprimante îl poate primi de la [email protected] (în format pdf).

    Un mic extras:

    „Reformarea sistemul de învățămînt echivalează cu a dărîma piramida lui Keops, bucată cu bucată, cu mîinile goale. Ca și întreg aparatul administrativ, școala românească este un monstru de mediocritate, unde părțile componente (moloz ordinar) sînt sudate prin forța ”tare” a conformismului lenevos. Tai un cap (cretin), alte șapte cresc în loc – nici cel mai onest partid imaginabil, ajuns la ”putere”, nu ar poseda snaga unui atac frontal.”

    Urmează, desigur, propunerea mea.

    • sinteti un comentator care incearca sa caute solutii; merituos din partea dvs(in mod serios spus)
      oare propuneti un invatamint alternativ privat ?( iertati ma n am timp ptr eseu)
      poporul acela a fost construit cu un sistem valoric; e un sistem si io am convingerea ca in generatia mea nu va fi schimbat; orice persoana isi urmareste scopul propriu ! ori statul acela a construit ierarhizarea folosindu se de cele mai murdare insusiri omenesti pe care le a numit valori patriotice

      • Sub nici o formă nu e vorba de vreun învățămînt privat. Este ceva mult mai simplu și mai ușor de realizat dar dacă nu îmi prezint toate argumentele nu ne putem înțelege. După cum cred că ați observat deja, reușesc să-mi condensez onorabil mesajele – sînt însă lucruri care nu suferă simplificări.

        Oricum, vă mulțumesc.

  4. Totul e vorba de imagine.
    Iata de ce dupa ce am castigat atatea medalii, la atatea Olimpiade, niste intzepenite-obeze in scaune va dau sfaturi de frumusete, nutritie si sanatate, care au si plagiat de peste tot!

  5. @autor,

    Romanii de-a lungul istoriei, s-au realizat in strainatate: chiar un exemplu sunteti dvs. (citindu-va bio postat).

    Avem un exemplu recent de o persoana cu studii la Harvard (in SUA) s-a intors in tara………..si a fost luata in „bascalie” de ……….multa lume inclusiv.

    Nu-i deloc incurajator sa te intorci in Romania, datorita partea majoritatii politicienilor romani din ultimii 25 de ani activi (activi sau nu, in acest moment).

    Daca ati fi in situatia olimpicilor romani ce-ati face ? Dar acum cu experienta dvs.

  6. „Nu este vorba doar de salariile pe care le poate oferi economia României, eu cred că importantă este şi recunoaşterea pe care societatea o oferă unei diplome universitare obţinute prin muncă grea, nu prin furt intelectual.”

    Sunt de acord cu Dl. Mioc. Am plecat din Romania cu o bursa in Germania acum 10 ani si de fiecare data cand as fi putut sa ma intorc mi s-a confirmat faptul ca meritele nu au nicio valoare. La terminarea studiilor (dupa 6 luni de munca la lucrarea de mastrat) m-am intors in Romania si am umblat bezmetica 2-3 luni pentru a-mi fi recunoscute diplomele. Am renuntat. A fost nevoie ca mama mea sa „vorbeasca” cu o cunostinta pentru a putea face o practica NEPLATITA la Camera de Comert din orasul meu.. Dupa 6 luni de incercari si in Romania si in afara am fost acceptata la Comisia Europeana si am plecat. Acum cand ma intorc in Romania sunt tratata ca un dezertor de cei care cel mai probabil cu pile isi gasesc de lucru prin tot felul de functii. Vad si articole care sugereaza ca tinerii plecati in strainatate sunt motivati de bani. Din punctul meu de vederea si al romanilor cu care am interactionat in afara majoritatea au plecat din nevoia de a fi tratati cu respect si profesionalism la locul de munca. Salariile decente sunt reprezinta numai un element care contribuie la sentimentul de implinire profesionala si personala. Restul tine de relatiile cu colegii, disponibilitatea sefilor de a te invata ceva, „Multumesc”- ul primit la supermarket de fiecare data, empatia si profesionalismul medicilor, toleranta si sensibilitatea celor din jur. Nu cred ca Romania de azi merita martiri de speta olimpicilor care si-ar irosi potentialul luptandu-se cu morile de vant.

  7. Lucrurile se vor schimba cand pe majoritatea romanilor
    plagitatul , coruptia , minciuna , hotia …ii va deranja ,
    asa cum ii deranjeaza de ex un miros urat .

  8. Doctoratele se acorda de universități, nu se iau/fura de candidați!
    Nu răsturnați raportul cauza efect! Prima problema este calitatea intelectuala si morala a universităților! Au toata puterea sa nu acorde titluri nemeritate! Si nu trebuie acordate! :)
    Restul e consecință nefasta care poate crea si un cerc vicios, neindoielnic.

  9. Prima problemă: La momentul de față, nu văd nici o soluție pentru ea. Singura posibilitate ar fi să începem să ne respectăm valorile care nu au plecat încă. Să le arătăm celor care au plecat că se pot bucura de recunoștința de care au parte peste hotare și la ei în țară. Să ne tratăm adevărații cercetători și oamenii ce s-au dedicat trup și suflet,din pasiune pentru ceea ce fac, ca pe niște valori. Atât timp cât nu există un astfel de exemplu, nu există soluție.
    Pentru a doua problemă, lucrurile stau cam așa: Sistemul de învățământ românesc nu a ținut pasul cu realitatea. Dacă în industrii în plină creștere precum IT-ul lucrurile stau mai bine, imaginați-vă obiecte de studiu precum industria celulozei sau ingineria materialelor care aproape că au dispărut. Au dispărut ca industrie însă probabil din centrele universitare ies anual sute de ingineri, zeci de masteranzi și doctori. Chiar dacă ar vrea să lucreze la noi nu au unde pe domeniul studiat. Sau poate doar 10-20% din ei. Pe lângă asta, finanțarea facultăților se face în funcție de nr. de studenți. Mai mult, educația nu se face doar în școală. Și știm foarte bine că, față de acum 25 de ani, temperamentul elevilor este total diferit ca urmare a apariției noilor tehnologii ce rescriu la nivel electro-fizico-chimic creierul uman. Nu și al profesorilor cărora le este impusă o metodologie neadaptată la prezent și viitor și pe care tehnologia nu i-a influențat atât de puternic.
    Alt aspect. Să luam învățământul de dinainte de 89. A fost bazat ca o linie de producție ce scoate resursă umană în vederea exploatării. În ziua de azi, a vedea individul doar ca pe o resursă umană se dovedește a fi umilitor și dezumanizant.
    Ceea ce este cel mai grav și mă bucur că ați făcut o mențiune este că „Sistemul îi menţine săraci şi slab educaţi pentru a-i putea manevra.” Ce vom face în 2030 cand se estimează că tot globul va fi într-o criză enormă de profesioniști? https://www.ted.com/talks/rainer_strack_the_surprising_workforce_crisis_of_2030_and_how_to_start_solving_it_now#t-646377
    Cum ne vom putea ține în țară profesioniștii atunci când ofertele din toată lumea vor fi de nerefuzat? Cum vom putea tine pasul cu UE?
    La apelul dumneavoastră„ Dragi părinţi, nu aşteptaţi soluţii de la politicieni” vă las cu un exemplu și un citat. De curând am primit un mesaj în care sunt felicitat pentru noua meserie de „tată”. La rândul meu am răspuns ”Mă pregătesc de mai bine de 5 ani pentru această „meserie„ însă abia anul ăsta am absolvit și m-am „angajat”.

    „If we invest in these most powerful learners ( the newborns ) and their development, in babies and children and mothers and fathers and caregivers and teachers the ways we invest in our other most powerful and elegant forms of technology, engineering and design, we will not just be dreaming about a better future, we will be planning for one.” – Laura Schulz

  10. Plagiatorii ar trebui sa faca un pas in spate si oamenii valorosi ar trebui lasati sa aiba acces la functii. Din pacate nu au cum din moment ce aceste functii se ocupa pe criteriul politic. A propos, ce-l recomanda pe Ilie Sarbu pentru un post la Curtea de Conturi?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

George Mioc
George Mioc
George Mioc este antreprenor, CEO al unei firme americane (PSI Industries). Este stabilit in SUA din 1976. Este inginer: CDS, Scranton, Pennsylvania (1985) Associate Degree in Mechanical Drafting & Design Technology.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro