Am avut o „curiozitate” zilele trecute: cine sunt marii datornici la bugetul de stat? Ce sume sunt in joc, unde este grosul datoriilor, la impozitul pe profit, TVA… sau in alta parte? Pentru ca tot a venit vorba de forfetar – de fapt un impozit pe profit „estimat” – oare chiar aici e „bataia pestelui”? Sau trebuie sa ne uitam prima si prima data acolo unde e Jale? cu J mare, evident…Si apoi, pe rand, la restul.
Asa ca am intrat pe siteul ministerului de finate si am downloadat lista marilor contribuabili care datorau bani la bugetul de stat, in data de 30.09.2012.
http://static.anaf.ro/static/pdf/Lista_ORBSm_30.09.2012.pdf
Am reprodus-o in excel, si am sortat-o-n fel si chip, sa vad cam cum sta treaba, din mai multe puncte de vedere.
Sunt 317 companii, am facut un clasament al primelor 21, apoi am calculat ponderea datoriilor lor, raportat la total datorii (al celor 317 ) Altfel spus am vrut sa vad ca pondere au datoriile a 6,6% din marii datornici, pe diferite „felii”
1. Prima sortare -dupa coloana”obligatii catre bugetul de stat constituite in anii fiscali precednti in care s-au inregistrat obligatii restante.”
COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE „CFR” SA | 2,538,895,047 |
COMPANIA NATIONALA A HUILEI SA | 1,844,823,731 |
GALAXY TOBACCO S.A. | 1,556,669,887 |
SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” SA | 395,870,738 |
COMPANIA NATIONALA POSTA ROMANA S.A. | 312,867,669 |
BANCA COMERCIALA ROMANA SA | 272,162,566 |
EUROPEAN FOOD S.A. | 207,763,052 |
SOCIETATEA COMERCIALA DE DISTRIBUTIE SI FURNIZARE A ENERGIEI ELECTRICE – ” ELECTRICA ” S.A. | 178,758,938 |
ROMPETROL DOWNSTREAM S.R.L. | 142,878,275 |
ENEL DISTRIBUTIE MUNTENIA S.A. | 125,786,489 |
SILO IMPEX 2007 S.R.L. | 114,385,655 |
Societatea Comerciala Filiala de Intretinere si Servicii Energetice „Electrica Serv” S.A. | 80,549,511 |
ROMSTRADE SRL | 72,401,186 |
Telecomunicatii C.F.R. S.A. | 61,066,492 |
DUCTIL STEEL S.A. | 58,855,109 |
SOCIETATEA COMERCIALA INTRETINERE SI REPARATII LOCOMOTIVE SI UTILAJE – C.F.R. IRLU S.A. | 47,788,422 |
SOCIETATEA COMERCIALA DE REPARATII LOCOMOTIVE C.F.R. -S.C.R.L. BRASOV S.A. | 44,675,744 |
BUTAN GAS ROMANIA S.A. | 42,588,940 |
UPETROM 1 MAI S.A. | 39,500,641 |
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT PUBLIC IASI RA | 37,624,442 |
INTRETINERE MECANIZATA A CAII FERATE S.A. | 37,399,234 |
Total general (317 companii)=9,461,847,286
Total primele 21 companii=8,213,311,768
Procent datorii=86.8%
2. A doua sortare a fost dupa totalul obligatiilor scadente la 30 sept. 2012
COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE „CFR” SA | 2,538,895,047 |
COMPANIA NATIONALA A HUILEI SA | 1,844,714,557 |
GALAXY TOBACCO S.A. | 539,639,290 |
SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” SA | 394,263,077 |
EUROPEAN FOOD S.A. | 197,080,588 |
ROMPETROL DOWNSTREAM S.R.L. | 142,878,275 |
SILO IMPEX 2007 S.R.L. | 114,385,655 |
COMPANIA NATIONALA POSTA ROMANA S.A. | 114,149,092 |
ROMSTRADE SRL | 64,922,517 |
Telecomunicatii C.F.R. S.A. | 61,066,492 |
SOCIETATEA COMERCIALA DE REPARATII LOCOMOTIVE C.F.R. -S.C.R.L. BRASOV S.A. | 44,675,744 |
Societatea Comerciala Filiala de Intretinere si Servicii Energetice „Electrica Serv” S.A. | 40,010,843 |
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT PUBLIC IASI RA | 37,624,442 |
INTRETINERE MECANIZATA A CAII FERATE S.A. | 37,399,234 |
DUCTIL STEEL S.A. | 35,583,200 |
SERVICII ENERGETICE MOLDOVA SA | 34,309,563 |
REGIA AUTONOMA PENTRU ACTIVITATI NUCLEARE RA | 33,330,293 |
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT TIMISOARA | 28,532,635 |
AMURCO S.R.L. | 27,289,055 |
SOCIETATEA COMERCIALA INTRETINERE SI REPARATII LOCOMOTIVE SI UTILAJE – C.F.R. IRLU S.A. | 27,132,580 |
CONTINENTAL AUTOMOTIVE PRODUCTS SRL | 24,393,618 |
Total general (317 companii)=7,109,437,700
Total restante la primele 21 companii=6,382,275,797
Pondere datorii =89,7%
3. A treia sortare a fost dupa TVA-ul restant la 30.sept 2012
COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE „CFR” SA | 849,125,289 |
COMPANIA NATIONALA A HUILEI SA | 314,478,614 |
SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” SA | 207,534,898 |
EUROPEAN FOOD S.A. | 138,827,785 |
GALAXY TOBACCO S.A. | 64,639,730 |
SILO IMPEX 2007 S.R.L. | 32,107,569 |
INTRETINERE MECANIZATA A CAII FERATE S.A. | 28,075,353 |
DUCTIL STEEL S.A. | 24,996,440 |
SERVICII ENERGETICE MOLDOVA SA | 24,975,754 |
COMPANIA NATIONALA POSTA ROMANA S.A. | 19,468,383 |
Telecomunicatii C.F.R. S.A. | 18,889,233 |
SOCIETATEA COMERCIALA DE REPARATII LOCOMOTIVE C.F.R. -S.C.R.L. BRASOV S.A. | 17,352,261 |
Societatea Comerciala Filiala de Intretinere si Servicii Energetice „Electrica Serv” S.A. | 15,662,742 |
SOCIETATEA COMERCIALA INTRETINERE SI REPARATII LOCOMOTIVE SI UTILAJE – C.F.R. IRLU S.A. | 15,579,160 |
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT PUBLIC IASI RA | 15,068,451 |
MEDICAROM GROUP SRL | 14,627,041 |
ROMSTRADE SRL | 13,577,374 |
APOLODOR COM IMPEX SRL | 13,352,282 |
JOLIDON IMPORT EXPORT SRL | 13,129,635 |
SAM MILLS S.R.L. | 12,926,247 |
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT TIMISOARA | 12,882,884 |
Total genaral TVA restant(317 companii)=2,147,423,944
TVA restant la primel 21 companii=1,867,277,125
Pondere datorii= 86.9%
4. a patra sortare a fost dupa „Impozit pe profit”
ROMSTRADE SRL | 29,151,930 |
SILO IMPEX 2007 S.R.L. | 26,336,781 |
CONTINENTAL AUTOMOTIVE PRODUCTS SRL | 21,278,047 |
SOCIETATEA COMERCIALA DE DISTRIBUTIE SI FURNIZARE A ENERGIEI ELECTRICE – ” ELECTRICA ” S.A. | 13,592,890 |
INTERAGRO S.A. | 12,175,530 |
GALAXY TOBACCO S.A. | 4,396,287 |
REGIA NATIONALA A PADURILOR ROMSILVA RA | 2,955,803 |
SUPERCOM S.A. | 2,883,582 |
INTERAGRO S.R.L. | 2,844,629 |
ICCO ELECTRIC S.R.L. | 2,795,752 |
SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” SA | 2,766,077 |
UNIREA SHOPPING CENTER S.A. | 2,336,535 |
MICROSOFT ROMANIA S.R.L. | 2,319,944 |
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT TIMISOARA | 2,186,778 |
TENDER S.A. | 2,146,403 |
ROMSTRADE LOGISTIC EXPRES S.R.L. | 2,001,775 |
AMURCO S.R.L. | 1,515,184 |
FORMENS S.R.L. | 1,506,023 |
ABO MIX S.A. | 1,230,322 |
TAPARO S.A. | 1,067,626 |
INSTITUTUL DE CERCETARI SI AMENAJARI SILVICE | 1,060,691 |
Impozit pe profit restant (317 compani)= 150,955,598
Impozit pe profit restant la primele 21 comapnii= 138,548,589
Pondere =91,78%
5. A cincea a fost dupa „dobanzi si penalitati de orice fel”
COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE „CFR” SA | 1,502,409,522 |
COMPANIA NATIONALA A HUILEI SA | 1,326,871,441 |
GALAXY TOBACCO S.A. | 230,686,537 |
SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” SA | 172,915,446 |
SILO IMPEX 2007 S.R.L. | 55,930,586 |
EUROPEAN FOOD S.A. | 55,381,540 |
TUTUN SI ZIARE SRL | 42,005,914 |
Societatea Comerciala Filiala de Intretinere si Servicii Energetice „Electrica Serv” S.A. | 24,348,101 |
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT PUBLIC IASI RA | 22,402,335 |
ROMSTRADE SRL | 20,914,797 |
SOCIETATEA COMERCIALA DE REPARATII LOCOMOTIVE C.F.R. -S.C.R.L. BRASOV S.A. | 16,938,069 |
AMURCO S.R.L. | 11,735,554 |
SOCIETATEA COMERCIALA INTRETINERE SI REPARATII LOCOMOTIVE SI UTILAJE – C.F.R. IRLU S.A. | 11,408,250 |
JOLIDON IMPORT EXPORT SRL | 10,790,557 |
SAM MILLS S.R.L. | 9,429,181 |
INTRETINERE MECANIZATA A CAII FERATE S.A. | 9,323,881 |
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT TIMISOARA | 9,243,244 |
SOCIETATEA COMERCIALA DE DISTRIBUTIE SI FURNIZARE A ENERGIEI ELECTRICE – ” ELECTRICA ” S.A. | 9,149,012 |
SUPERCOM S.A. | 8,808,538 |
INTERAGRO S.R.L. | 8,726,929 |
SERVICII ENERGETICE MOLDOVA SA | 8,139,965 |
Total dobanzi si penalitati (317 companii)= 3,764,916,305
Total dob. si penal. 21 companii=3,567,559,399
Pondere=94,75%
6. A sasea a fost dupa restanrele la „impozit pe venit din salarii”
COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE „CFR” SA | 185,057,474 |
COMPANIA NATIONALA A HUILEI SA | 93,940,887 |
MECHEL CAMPIA TURZII S.A. | 15,940,101 |
SOCIETATEA COMERCIALA DE REPARATII LOCOMOTIVE C.F.R. -S.C.R.L. BRASOV S.A. | 9,596,347 |
SOCIETATEA COMERCIALA „UZINA MECANICA SADU” S.A. FILIALA A COMPANIEI NATIONALE ROMARM S.A. | 7,578,709 |
ROMAERO S.A. | 7,338,881 |
VULCAN SA | 6,121,525 |
MICROSOFT ROMANIA S.R.L. | 5,872,068 |
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT TIMISOARA | 4,219,729 |
GA-PRO-CO CHEMICALS S.A. | 4,066,196 |
MECHEL TARGOVISTE S.A. | 3,150,989 |
REGIA AUTONOMA PENTRU ACTIVITATI NUCLEARE RA | 2,501,166 |
DUCTIL STEEL S.A. | 2,409,640 |
EUROPEAN FOOD S.A. | 2,382,082 |
CONTINENTAL AUTOMOTIVE PRODUCTS SRL | 2,367,272 |
C&C MH CONFORT S.R.L. | 1,917,088 |
SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” SA | 1,868,983 |
AMURCO S.R.L. | 1,785,932 |
UZINA TERMOELECTRICA GIURGIU S.A. | 1,449,312 |
TURBOMECANICA S.A. | 1,339,940 |
REGIA AUTONOMA DE DISTRIBUTIE A ENERGIEI TERMICE BUCURESTI R.A.D.E.T. RA | 1,291,805 |
Total restante 317 companii=400,277,272
Total restante 21 companii=362,196,126
Pondere=90,48%
Unde ar trebui sa-si indrepte atentia guvernantii, unde ar trebui sa se gaseasca solutii …unde ar trebui sa vedem analize la sange si masuri urgente? Ce probleme se ataca..si unde doare de fapt? Mda… va las „placerea” sa trageti singuri concluziile de rigoare.
Imi pare rau, dar cred ca o sa va dezamagesc …
Chestiunile sunt cunoscute si de aceea figureaza pe lista cu probleme de rezolvat in cadrul memorandumului cu FMI.
Aceste probleme au fost singurele si mereu amanate, de toate guvernele care au venit din 2009 spre zilele noastre…
Nimeni nu spune ca este usor, dar mama si tata, odata apuca taurul de coarne si incearca sa il supui.
Daca mai va aduceti aminte ceea ce spunea Jeffrey Franks: „societatile trebuiesc restructurate, privatizate si daca nu si nu, inchise…” Cata cerneala si pixeli au curs dupa aceea declaratie…
Uite cum v-ati amintit si dvs. de ele, dara stiti si continuarea?
Cu consideratie!
Sunt multe concluzii care se pot trage, altele decat cele obisnuite, alea de talk-showuri…”reforma”, reducerea arieratelor, mangement privat, listare la bursa, bla, bla…de care m-am cam saturat,ca sa fiu sincer… Se vorbeste prea mult si prea general. Evident, nu am descoperit gaura la covrig..poate am pus doar un pic de susan. Intentia nu a fost sa „rup gura targului” cu o analiza maiastra..ci sa arat, pe cifre. ca sunt cateva locuri unde „arde”..si acolo trebuie sa fie concentrate fortele. Si ca nu e musai sa fie doar alea spuse pe la televiziuni, care fac rating.
Iata cateva idei ce se pot desprinde:
1.ponderea „gaurilor” produse de cele cateva companii , este foarte mare, uneori peste 90%..evidentiidu-se vreo 10 care fac grosul. Practic, daca „atacam” cateva companii-unde avem 3-4 „fruntase” detasat- putem „rezolva” cam 1 mld de euro…altfel spus o treime din defictul bugetar al Ro in 2013. Pe cifre..nu pe impresii.
2.ponderea (raportat la total) cea mai mare o au: dobanzile si penalitatile, TVA, impozitul pe salarii..si abia in ultimul rand impozitul pe venit. Ar trebui abordate funcie de pondere. Putem deduce si ca „zbaterea” ARD cu cota unica nu rezolva mare branza, aici sunt sumele cele mai mici..dar si ca forfetarul USL se constituie ca un surogat al unui impozit care oricum nu „cushtule” foarte mult, care nu rezolva mai nimic (presupun ca pondera se pastreaza si la datoriile contribuabililor mici si medii..aici nu am date)
3.oarecumva surprinzator topul nu contine o vedeta incontestabila: Oltchim. In schimb avem Galaxy tobacco,European Food, Silo impex,…mult mai putin mediatizate. Sa fim atenti la „perdelele de fum”…doar cifrele seci ne vor arata unde trebuie actionat si nu „impresiile” de la TV.
4. mult mediatizata Romstrade , desi apare in toate clasmentele..este departe de tot, ca valoare, de gaurile „campionilor” Putem interpreta (pe cifre)ca un „campion” al furtisagurilor la privat este muuult in urma furtisagurilor si incompetenteide la stat. Sau altfel spus „regii” asfaltului, coruptii coruptilor (pe bune..nici vb. sa iau apararea cuiva) sunt copii mici pe langa dezmatul din companiile de stat.
5.daca la CFR calatori se bate saua cu „nasii”..care este cauza la CFR marfa? aici nu avem pierderi cauzate de „nasi”…alta este buba.
Oricine, fara sa fie mare economist sesizeaza ca avem 4-5 bolanvi majori dintre care se evidentiaza CFR si C.N. a huilei (stiuti..dar asa cu am zis, doar la modul general..nu si al ponderii)
Cum s-ar putea rezolva problemele lor? Asa, pe scurt :
-se pot anliza companii similare , din alte tari unde caile ferate, de ex, sunt rentabile (stiu ca Buffet a cumparat acum cativa ani actiuni la cai ferate, din greu…parca in zona Santa-Fe…din memorie. Asta cam stie ce face…). De asemena , cu criza asta pe resurse energetice, este oarecum ciudat ca minele de carbuni sa mearga prost. Se pot analiza modele de business perfromante…nu sunt in domeniu, si nu pot spune tara care performeaza …desi am lucrat o scurta perioada de timp intr-o mina de carbune. Tehnologia era varza, consumuri energetice mari/tona, depozitare si transport ineficiente, etc
– alta varianta este analiza costurilor fixe si a celor variabile, a volumului productiei…a breakevanului. Metoda este cunoscuta, si este de baza pentru orice manager. Contribution marginea , coroborata ca totalul costurilor fixe va da cantitatea de produs sau servicii (nr calatori/an..sau tone transportate/an, sau de tone carbuneproduse/an sau /om, etc.. necesare pentru a atinge pozitia de eficienta..Sunt lucruri arhicunoscute…mai greu este cand intri in detalii specifice, aici chiar este nevoie de buni cunoscatori ai domeniului. Banuiesc ca ei exista.
La tutun iarsi este curios…alte companii de afara au rezultate excelente..la noi se privatizeaza SNTR(in 2004), in actionariat apare Interagro, cu un Niculae expert in a trage in piept statul (ba pe gaze subventionate, ba pe facilitati fiscale) Unde sunt sute de milioane de euro in joc parca-mi vin si alte idei..cand statul pirde procese.
Se poate merge si mai departe cu analiza.
Multumesc mult pentru raspunsul Dvs.
Intr-adevar listarile prezentate de Dvs. arata fara urma de tagada ca in cu totul alta parte sunt problemele. Ceea ce specialistii stiu de ff mult timp, dar este adevarat ca nu strica niciodata ca si omul obisnuit sa mai vada cu ochii sai ceea ce se intampla in economie.
Exista si o poveste nespusa in economia din RO: ineficienta, lipsa competitivitatii si faptul ca daca esti aproape mort pai este mai bine sa mori, sa fii lasat sa mori, ca apoi sa renasti din nou, decat sa te tarai ca un vierme aflat in plina putrefactie.
Sa stiti ca sunt aproape 100% convins ca oamenii aceia stiu cartea managementului, numai ca ceva se intampla in sistem si nu functioneaza normal, desi cu totii stim despre ce este vorba, dar nu vrem sa deranjam daca scriem despre…Suna un telefon si ‘Dracu stie” ii spune managerului asa: ” da-i lui Gigel si iti plateste el…”Si zau ca „Dracu stie” de aceasta afacere…
Partea si mai luminoasa a problemei ca in timp ce comentariu aparea pe platforma, un ministru se angaja in fata FMI, zice HN, ca in 90 de zile sa existe management privat la unele mici mari companii cu „problemute”…
Fondul Proprietatea, mai apoi, anunta, tot pe HN, ca nu este multumit de modul in care a fost selectat un anume management privat la o anume companie cu „problemute”…
Lectiile de economie si management se fac pe tacute – ascultand, vazand, gandind si actionand -si de obicei, in lumea buna, cifrele vorbesc!
In RO avem prea mult „talk show”, si treaba ioc, ar putea sa fie sa fie aici vorba de o specificitate manageriala locala gen „tot pe loc, pe loc” si uneori apare in final chiar „deloc”…
Uneori este bine sa ne destindem si prin glume, chiar daca problemele curg garla…
Gaina lesinata oricum este in curtea guvernului si ii doresc acestuia numai bine si spor la treaba!
Dar de unde nu este, nici Dumnezeu nu cere!
Asa ca la revedere cu mult bine!
Eu pun doar o singura intrebare: daca in locul acestor companii ar fi un intreprinzator obisnuit, cata puscarie ar fi facut pana acum si ce s-ar fi ales de fima si de averea sa?
Totalmente de neînțeles lipsa execuției companiilor private cu datorii.European Food sau Galaxy Tobacco trebuiau până acuma să rămână fără sedii, fără active, fără orice. Idem și BCR-ul care n-am înțeles de ce e ținută pe palme câtă vreme vânzarea ei către Erste s-a făcut cu ceva ani buni. Politica înțeleg că impune rămânerea unor companii gen RAH sau RAL sau CFR în viață pentru că sunt salariați, votanți, etc. Dar BCR ???
La BCR am ramas si eu cam uimit. Mai ales ca nu figureaza si in topul celor care sunt scadenti .Au doar 266,000..si aia din alte taxe. Poate nu stim suficient. Ceea ce iar nu e bine.
Cat priveste Galaxy…aici ceva e dubios, Interagro devine majoritar printr-un mcs (majorare de capital social)..se judeca vartos cu statul pentru penalitati …probabil ca de aia nu-i executa. Sunt bani buni la mijloc.
Bravo Dl Modan,bun articolul.Pacat ca boborul plateste fara sa inteleaga cine e Amurco,Galaxy….
Da domnule, amurco si galaxyme problema. Nu CFR sau alte companii de stat. Ia mai cititi odata tabelul si faceti ordine in concluzii. Sau sunteti unul din aia anti-privatizare…
Singura problema cu lista asta este ca astia sunt aia cu datorii legale :). Adica care au respectat regulile jocului si au declarat tot la fisc, dar nu au avut bani sa plateasca (oricum pe lista scrie: mari contribuabili, pb mai e una si ptr imm-uri). Atentia spre IMM-uri este indreptata pentru ca IMM-urile nu declara nimic, fac evaziune cat casa (nu au sa apara nicaieri cu datorii … ca doar nu le declara) iar patronii traiesc bine mersi in vile si cu x5-uri. Ar trebui un top al IMM-urilor in functie de contributia pe care o dau statului sa vedem si noi cati din patronasii astia cu vile si x5-uri declara ceva la stat. Din 400.000 de patroni din Romania, cati au dat statului un leut in viata lui. Iar la astia ar tb sa adaugam si inca 1.000.000 de PFA-uri evazioniste (sa nu ma contrazica cineva legat de faptul ca multe – cam 70% din PFA-uri au fost infiintate pentru a nu plati impozit la stat, avem mai multe PFA-uri decat Germania). Abia atunci o sa vedem adevarata fata a evaziunii ascunse, din Romania. Astia de pe lista asta sunt tot companii de stat, care na, au trebuit sa declara exact ce vand, ce TVA incaseaza, ce salarii platesc (salarii intregi, nu ca la patronasi cu x5-uri care platesc pe cartea de munca salariu minim si restul in plic). Despre asta vorbim. Lista asta ne spune ca statul datoreaza ceva statului.
PS „patronas cu x5” reprezinta varful, cunosc si multi patroni care nu au asa de multi bani sa le spunem patron cu Logan, dar totusi cauta sa nu plateasca nici macar 100 de ron statului. Iar chestia asta (statul imi ia banii mei de patron) trebuie sa inceteze. Ori de buna voie ori impusa cu forta. Altfel nu ajungem nicaieri ca tara
Da , ar fi interesant daca ar exista pe undeva si o lista cu datornicii de tip IMM. sa vedem ei cat „valoreaza”. Sa comparam ce e facut legal , pe acte. Ce nu-i legal oricum nu stim, nici la unii nici la altii.
Stim insa ca fac in jur 60% din PIB, ca au angajati cam tot pe acolo….ar fie extrem de interesant daca si ponderea datoriilor se pastreaza…aia mari vs IMM.
SA nu va imaginati ca astia mari nu fenteaza..ohoohoo. Va dau exemplu GDF suez, stiti povestea aia cu gazul cumparat de la o subsidiara din Ungaria, la un pret mai mare decat pretul de la rusi. Transfer pricing clar, au „mutat” o parte din profit afara…asta nu se face pe sume mici.Sau cum va explicati ca marile companii petroliere au fost mai toate pe minus? (mai putin petrom)…Aici e buba… sunt sume mari in joc..si deh, banu-i ochiu` dracului.
Cat priveste PFA de unde pana unde stiti ca astia nu platesc impozite? Platesc , procentual ,chiar mai mult decat un SRL. Evaziunea poate sa vina doar pe partea de neinregistare in contabilitatae a vanzarilor, mai ales daca vand pe bon fiscal si nu pe factura. Dar au o pondere infima in CA nationala.