joi, aprilie 18, 2024

Obligatiile restante ale marilor contribuabili, la 30 septembrie 2012

Am avut o „curiozitate” zilele trecute: cine sunt marii datornici la bugetul de stat? Ce sume sunt in joc, unde este grosul datoriilor, la impozitul pe profit, TVA… sau in alta parte? Pentru ca tot a venit  vorba de forfetar – de fapt un impozit pe profit „estimat” – oare chiar aici e „bataia pestelui”? Sau trebuie sa ne uitam prima si prima data acolo unde e Jale? cu J mare, evident…Si apoi, pe rand, la restul.

Asa ca am intrat pe siteul ministerului de finate si am downloadat lista marilor contribuabili care datorau bani la bugetul de stat, in data de 30.09.2012.

http://static.anaf.ro/static/pdf/Lista_ORBSm_30.09.2012.pdf

Am reprodus-o in excel, si am sortat-o-n fel si chip, sa vad cam cum sta treaba, din mai  multe puncte de vedere.

Sunt 317 companii, am facut un clasament al primelor 21, apoi am calculat ponderea datoriilor lor, raportat la total datorii (al celor 317 ) Altfel spus am vrut sa vad ca pondere au datoriile a 6,6% din marii datornici, pe diferite „felii”

1. Prima sortare -dupa coloana”obligatii catre bugetul de stat constituite in anii fiscali precednti in care s-au inregistrat obligatii restante.”

COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE „CFR” SA 2,538,895,047
COMPANIA NATIONALA A HUILEI SA 1,844,823,731
GALAXY TOBACCO S.A. 1,556,669,887
SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” SA 395,870,738
COMPANIA NATIONALA POSTA ROMANA S.A. 312,867,669
BANCA COMERCIALA ROMANA SA 272,162,566
EUROPEAN FOOD S.A. 207,763,052
SOCIETATEA COMERCIALA DE DISTRIBUTIE SI FURNIZARE A ENERGIEI ELECTRICE – ” ELECTRICA ” S.A. 178,758,938
ROMPETROL DOWNSTREAM S.R.L. 142,878,275
ENEL DISTRIBUTIE MUNTENIA S.A. 125,786,489
SILO IMPEX 2007 S.R.L. 114,385,655
Societatea Comerciala Filiala de Intretinere si Servicii Energetice „Electrica Serv” S.A. 80,549,511
ROMSTRADE SRL 72,401,186
Telecomunicatii C.F.R. S.A. 61,066,492
DUCTIL STEEL S.A. 58,855,109
SOCIETATEA COMERCIALA INTRETINERE SI REPARATII LOCOMOTIVE SI UTILAJE – C.F.R. IRLU S.A. 47,788,422
SOCIETATEA COMERCIALA DE REPARATII LOCOMOTIVE C.F.R. -S.C.R.L. BRASOV S.A. 44,675,744
BUTAN GAS ROMANIA S.A. 42,588,940
UPETROM 1 MAI S.A. 39,500,641
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT PUBLIC IASI RA 37,624,442
INTRETINERE MECANIZATA A CAII FERATE S.A. 37,399,234

Total general (317 companii)=9,461,847,286

Total primele 21 companii=8,213,311,768

Procent datorii=86.8%

2. A doua sortare a fost dupa totalul obligatiilor scadente la 30 sept. 2012

COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE „CFR” SA 2,538,895,047
COMPANIA NATIONALA A HUILEI SA 1,844,714,557
GALAXY TOBACCO S.A. 539,639,290
SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” SA 394,263,077
EUROPEAN FOOD S.A. 197,080,588
ROMPETROL DOWNSTREAM S.R.L. 142,878,275
SILO IMPEX 2007 S.R.L. 114,385,655
COMPANIA NATIONALA POSTA ROMANA S.A. 114,149,092
ROMSTRADE SRL 64,922,517
Telecomunicatii C.F.R. S.A. 61,066,492
SOCIETATEA COMERCIALA DE REPARATII LOCOMOTIVE C.F.R. -S.C.R.L. BRASOV S.A. 44,675,744
Societatea Comerciala Filiala de Intretinere si Servicii Energetice „Electrica Serv” S.A. 40,010,843
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT PUBLIC IASI RA 37,624,442
INTRETINERE MECANIZATA A CAII FERATE S.A. 37,399,234
DUCTIL STEEL S.A. 35,583,200
SERVICII ENERGETICE MOLDOVA SA 34,309,563
REGIA AUTONOMA PENTRU ACTIVITATI NUCLEARE RA 33,330,293
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT TIMISOARA 28,532,635
AMURCO S.R.L. 27,289,055
SOCIETATEA COMERCIALA INTRETINERE SI REPARATII LOCOMOTIVE SI UTILAJE – C.F.R. IRLU S.A. 27,132,580
CONTINENTAL AUTOMOTIVE PRODUCTS SRL 24,393,618

Total general (317 companii)=7,109,437,700

Total restante la primele 21 companii=6,382,275,797

Pondere datorii =89,7%

3. A treia sortare a fost dupa TVA-ul  restant la 30.sept 2012

COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE „CFR” SA 849,125,289
COMPANIA NATIONALA A HUILEI SA 314,478,614
SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” SA 207,534,898
EUROPEAN FOOD S.A. 138,827,785
GALAXY TOBACCO S.A. 64,639,730
SILO IMPEX 2007 S.R.L. 32,107,569
INTRETINERE MECANIZATA A CAII FERATE S.A. 28,075,353
DUCTIL STEEL S.A. 24,996,440
SERVICII ENERGETICE MOLDOVA SA 24,975,754
COMPANIA NATIONALA POSTA ROMANA S.A. 19,468,383
Telecomunicatii C.F.R. S.A. 18,889,233
SOCIETATEA COMERCIALA DE REPARATII LOCOMOTIVE C.F.R. -S.C.R.L. BRASOV S.A. 17,352,261
Societatea Comerciala Filiala de Intretinere si Servicii Energetice „Electrica Serv” S.A. 15,662,742
SOCIETATEA COMERCIALA INTRETINERE SI REPARATII LOCOMOTIVE SI UTILAJE – C.F.R. IRLU S.A. 15,579,160
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT PUBLIC IASI RA 15,068,451
MEDICAROM GROUP SRL 14,627,041
ROMSTRADE SRL 13,577,374
APOLODOR COM IMPEX SRL 13,352,282
JOLIDON IMPORT EXPORT SRL 13,129,635
SAM MILLS S.R.L. 12,926,247
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT TIMISOARA 12,882,884

Total genaral TVA restant(317 companii)=2,147,423,944

TVA restant la primel 21 companii=1,867,277,125

Pondere datorii= 86.9%

4. a patra sortare a fost dupa „Impozit pe profit”

ROMSTRADE SRL 29,151,930
SILO IMPEX 2007 S.R.L. 26,336,781
CONTINENTAL AUTOMOTIVE PRODUCTS SRL 21,278,047
SOCIETATEA COMERCIALA DE DISTRIBUTIE SI FURNIZARE A ENERGIEI ELECTRICE – ” ELECTRICA ” S.A. 13,592,890
INTERAGRO S.A. 12,175,530
GALAXY TOBACCO S.A. 4,396,287
REGIA NATIONALA A PADURILOR ROMSILVA RA 2,955,803
SUPERCOM S.A. 2,883,582
INTERAGRO S.R.L. 2,844,629
ICCO ELECTRIC S.R.L. 2,795,752
SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” SA 2,766,077
UNIREA SHOPPING CENTER S.A. 2,336,535
MICROSOFT ROMANIA S.R.L. 2,319,944
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT TIMISOARA 2,186,778
TENDER S.A. 2,146,403
ROMSTRADE LOGISTIC EXPRES S.R.L. 2,001,775
AMURCO S.R.L. 1,515,184
FORMENS S.R.L. 1,506,023
ABO MIX S.A. 1,230,322
TAPARO S.A. 1,067,626
INSTITUTUL DE CERCETARI SI AMENAJARI SILVICE 1,060,691

Impozit pe profit restant (317 compani)= 150,955,598

Impozit pe profit restant la primele 21 comapnii= 138,548,589

Pondere =91,78%

5. A cincea a fost dupa „dobanzi si penalitati de orice fel”

COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE „CFR” SA 1,502,409,522
COMPANIA NATIONALA A HUILEI SA 1,326,871,441
GALAXY TOBACCO S.A. 230,686,537
SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” SA 172,915,446
SILO IMPEX 2007 S.R.L. 55,930,586
EUROPEAN FOOD S.A. 55,381,540
TUTUN SI ZIARE SRL 42,005,914
Societatea Comerciala Filiala de Intretinere si Servicii Energetice „Electrica Serv” S.A. 24,348,101
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT PUBLIC IASI RA 22,402,335
ROMSTRADE SRL 20,914,797
SOCIETATEA COMERCIALA DE REPARATII LOCOMOTIVE C.F.R. -S.C.R.L. BRASOV S.A. 16,938,069
AMURCO S.R.L. 11,735,554
SOCIETATEA COMERCIALA INTRETINERE SI REPARATII LOCOMOTIVE SI UTILAJE – C.F.R. IRLU S.A. 11,408,250
JOLIDON IMPORT EXPORT SRL 10,790,557
SAM MILLS S.R.L. 9,429,181
INTRETINERE MECANIZATA A CAII FERATE S.A. 9,323,881
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT TIMISOARA 9,243,244
SOCIETATEA COMERCIALA DE DISTRIBUTIE SI FURNIZARE A ENERGIEI ELECTRICE – ” ELECTRICA ” S.A. 9,149,012
SUPERCOM S.A. 8,808,538
INTERAGRO S.R.L. 8,726,929
SERVICII ENERGETICE MOLDOVA SA 8,139,965

Total dobanzi si penalitati (317 companii)= 3,764,916,305

Total dob. si penal. 21 companii=3,567,559,399

Pondere=94,75%

6. A sasea a fost dupa restanrele la „impozit pe venit din salarii”

COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE „CFR” SA 185,057,474
COMPANIA NATIONALA A HUILEI SA 93,940,887
MECHEL CAMPIA TURZII S.A. 15,940,101
SOCIETATEA COMERCIALA DE REPARATII LOCOMOTIVE C.F.R. -S.C.R.L. BRASOV S.A. 9,596,347
SOCIETATEA COMERCIALA „UZINA MECANICA SADU” S.A. FILIALA A COMPANIEI NATIONALE ROMARM S.A. 7,578,709
ROMAERO S.A. 7,338,881
VULCAN SA 6,121,525
MICROSOFT ROMANIA S.R.L. 5,872,068
REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT TIMISOARA 4,219,729
GA-PRO-CO CHEMICALS S.A. 4,066,196
MECHEL TARGOVISTE S.A. 3,150,989
REGIA AUTONOMA PENTRU ACTIVITATI NUCLEARE RA 2,501,166
DUCTIL STEEL S.A. 2,409,640
EUROPEAN FOOD S.A. 2,382,082
CONTINENTAL AUTOMOTIVE PRODUCTS SRL 2,367,272
C&C MH CONFORT S.R.L. 1,917,088
SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” SA 1,868,983
AMURCO S.R.L. 1,785,932
UZINA TERMOELECTRICA GIURGIU S.A. 1,449,312
TURBOMECANICA S.A. 1,339,940
REGIA AUTONOMA DE DISTRIBUTIE A ENERGIEI TERMICE BUCURESTI R.A.D.E.T. RA 1,291,805

Total restante 317 companii=400,277,272

Total restante 21 companii=362,196,126

Pondere=90,48%

Unde ar trebui sa-si indrepte atentia guvernantii, unde ar trebui sa se gaseasca solutii …unde ar trebui sa vedem analize la sange si masuri urgente? Ce probleme se ataca..si unde doare de fapt? Mda… va las „placerea” sa trageti singuri concluziile de rigoare.

Distribuie acest articol

10 COMENTARII

  1. Imi pare rau, dar cred ca o sa va dezamagesc …

    Chestiunile sunt cunoscute si de aceea figureaza pe lista cu probleme de rezolvat in cadrul memorandumului cu FMI.

    Aceste probleme au fost singurele si mereu amanate, de toate guvernele care au venit din 2009 spre zilele noastre…

    Nimeni nu spune ca este usor, dar mama si tata, odata apuca taurul de coarne si incearca sa il supui.

    Daca mai va aduceti aminte ceea ce spunea Jeffrey Franks: „societatile trebuiesc restructurate, privatizate si daca nu si nu, inchise…” Cata cerneala si pixeli au curs dupa aceea declaratie…

    Uite cum v-ati amintit si dvs. de ele, dara stiti si continuarea?

    Cu consideratie!

    • Sunt multe concluzii care se pot trage, altele decat cele obisnuite, alea de talk-showuri…”reforma”, reducerea arieratelor, mangement privat, listare la bursa, bla, bla…de care m-am cam saturat,ca sa fiu sincer… Se vorbeste prea mult si prea general. Evident, nu am descoperit gaura la covrig..poate am pus doar un pic de susan. Intentia nu a fost sa „rup gura targului” cu o analiza maiastra..ci sa arat, pe cifre. ca sunt cateva locuri unde „arde”..si acolo trebuie sa fie concentrate fortele. Si ca nu e musai sa fie doar alea spuse pe la televiziuni, care fac rating.
      Iata cateva idei ce se pot desprinde:
      1.ponderea „gaurilor” produse de cele cateva companii , este foarte mare, uneori peste 90%..evidentiidu-se vreo 10 care fac grosul. Practic, daca „atacam” cateva companii-unde avem 3-4 „fruntase” detasat- putem „rezolva” cam 1 mld de euro…altfel spus o treime din defictul bugetar al Ro in 2013. Pe cifre..nu pe impresii.
      2.ponderea (raportat la total) cea mai mare o au: dobanzile si penalitatile, TVA, impozitul pe salarii..si abia in ultimul rand impozitul pe venit. Ar trebui abordate funcie de pondere. Putem deduce si ca „zbaterea” ARD cu cota unica nu rezolva mare branza, aici sunt sumele cele mai mici..dar si ca forfetarul USL se constituie ca un surogat al unui impozit care oricum nu „cushtule” foarte mult, care nu rezolva mai nimic (presupun ca pondera se pastreaza si la datoriile contribuabililor mici si medii..aici nu am date)
      3.oarecumva surprinzator topul nu contine o vedeta incontestabila: Oltchim. In schimb avem Galaxy tobacco,European Food, Silo impex,…mult mai putin mediatizate. Sa fim atenti la „perdelele de fum”…doar cifrele seci ne vor arata unde trebuie actionat si nu „impresiile” de la TV.
      4. mult mediatizata Romstrade , desi apare in toate clasmentele..este departe de tot, ca valoare, de gaurile „campionilor” Putem interpreta (pe cifre)ca un „campion” al furtisagurilor la privat este muuult in urma furtisagurilor si incompetenteide la stat. Sau altfel spus „regii” asfaltului, coruptii coruptilor (pe bune..nici vb. sa iau apararea cuiva) sunt copii mici pe langa dezmatul din companiile de stat.
      5.daca la CFR calatori se bate saua cu „nasii”..care este cauza la CFR marfa? aici nu avem pierderi cauzate de „nasi”…alta este buba.
      Oricine, fara sa fie mare economist sesizeaza ca avem 4-5 bolanvi majori dintre care se evidentiaza CFR si C.N. a huilei (stiuti..dar asa cu am zis, doar la modul general..nu si al ponderii)
      Cum s-ar putea rezolva problemele lor? Asa, pe scurt :
      -se pot anliza companii similare , din alte tari unde caile ferate, de ex, sunt rentabile (stiu ca Buffet a cumparat acum cativa ani actiuni la cai ferate, din greu…parca in zona Santa-Fe…din memorie. Asta cam stie ce face…). De asemena , cu criza asta pe resurse energetice, este oarecum ciudat ca minele de carbuni sa mearga prost. Se pot analiza modele de business perfromante…nu sunt in domeniu, si nu pot spune tara care performeaza …desi am lucrat o scurta perioada de timp intr-o mina de carbune. Tehnologia era varza, consumuri energetice mari/tona, depozitare si transport ineficiente, etc
      – alta varianta este analiza costurilor fixe si a celor variabile, a volumului productiei…a breakevanului. Metoda este cunoscuta, si este de baza pentru orice manager. Contribution marginea , coroborata ca totalul costurilor fixe va da cantitatea de produs sau servicii (nr calatori/an..sau tone transportate/an, sau de tone carbuneproduse/an sau /om, etc.. necesare pentru a atinge pozitia de eficienta..Sunt lucruri arhicunoscute…mai greu este cand intri in detalii specifice, aici chiar este nevoie de buni cunoscatori ai domeniului. Banuiesc ca ei exista.
      La tutun iarsi este curios…alte companii de afara au rezultate excelente..la noi se privatizeaza SNTR(in 2004), in actionariat apare Interagro, cu un Niculae expert in a trage in piept statul (ba pe gaze subventionate, ba pe facilitati fiscale) Unde sunt sute de milioane de euro in joc parca-mi vin si alte idei..cand statul pirde procese.
      Se poate merge si mai departe cu analiza.

      • Multumesc mult pentru raspunsul Dvs.

        Intr-adevar listarile prezentate de Dvs. arata fara urma de tagada ca in cu totul alta parte sunt problemele. Ceea ce specialistii stiu de ff mult timp, dar este adevarat ca nu strica niciodata ca si omul obisnuit sa mai vada cu ochii sai ceea ce se intampla in economie.

        Exista si o poveste nespusa in economia din RO: ineficienta, lipsa competitivitatii si faptul ca daca esti aproape mort pai este mai bine sa mori, sa fii lasat sa mori, ca apoi sa renasti din nou, decat sa te tarai ca un vierme aflat in plina putrefactie.

        Sa stiti ca sunt aproape 100% convins ca oamenii aceia stiu cartea managementului, numai ca ceva se intampla in sistem si nu functioneaza normal, desi cu totii stim despre ce este vorba, dar nu vrem sa deranjam daca scriem despre…Suna un telefon si ‘Dracu stie” ii spune managerului asa: ” da-i lui Gigel si iti plateste el…”Si zau ca „Dracu stie” de aceasta afacere…

        Partea si mai luminoasa a problemei ca in timp ce comentariu aparea pe platforma, un ministru se angaja in fata FMI, zice HN, ca in 90 de zile sa existe management privat la unele mici mari companii cu „problemute”…

        Fondul Proprietatea, mai apoi, anunta, tot pe HN, ca nu este multumit de modul in care a fost selectat un anume management privat la o anume companie cu „problemute”…

        Lectiile de economie si management se fac pe tacute – ascultand, vazand, gandind si actionand -si de obicei, in lumea buna, cifrele vorbesc!

        In RO avem prea mult „talk show”, si treaba ioc, ar putea sa fie sa fie aici vorba de o specificitate manageriala locala gen „tot pe loc, pe loc” si uneori apare in final chiar „deloc”…

        Uneori este bine sa ne destindem si prin glume, chiar daca problemele curg garla…
        Gaina lesinata oricum este in curtea guvernului si ii doresc acestuia numai bine si spor la treaba!

        Dar de unde nu este, nici Dumnezeu nu cere!
        Asa ca la revedere cu mult bine!

  2. Eu pun doar o singura intrebare: daca in locul acestor companii ar fi un intreprinzator obisnuit, cata puscarie ar fi facut pana acum si ce s-ar fi ales de fima si de averea sa?

  3. Totalmente de neînțeles lipsa execuției companiilor private cu datorii.European Food sau Galaxy Tobacco trebuiau până acuma să rămână fără sedii, fără active, fără orice. Idem și BCR-ul care n-am înțeles de ce e ținută pe palme câtă vreme vânzarea ei către Erste s-a făcut cu ceva ani buni. Politica înțeleg că impune rămânerea unor companii gen RAH sau RAL sau CFR în viață pentru că sunt salariați, votanți, etc. Dar BCR ???

    • La BCR am ramas si eu cam uimit. Mai ales ca nu figureaza si in topul celor care sunt scadenti .Au doar 266,000..si aia din alte taxe. Poate nu stim suficient. Ceea ce iar nu e bine.
      Cat priveste Galaxy…aici ceva e dubios, Interagro devine majoritar printr-un mcs (majorare de capital social)..se judeca vartos cu statul pentru penalitati …probabil ca de aia nu-i executa. Sunt bani buni la mijloc.

    • Da domnule, amurco si galaxyme problema. Nu CFR sau alte companii de stat. Ia mai cititi odata tabelul si faceti ordine in concluzii. Sau sunteti unul din aia anti-privatizare…

  4. Singura problema cu lista asta este ca astia sunt aia cu datorii legale :). Adica care au respectat regulile jocului si au declarat tot la fisc, dar nu au avut bani sa plateasca (oricum pe lista scrie: mari contribuabili, pb mai e una si ptr imm-uri). Atentia spre IMM-uri este indreptata pentru ca IMM-urile nu declara nimic, fac evaziune cat casa (nu au sa apara nicaieri cu datorii … ca doar nu le declara) iar patronii traiesc bine mersi in vile si cu x5-uri. Ar trebui un top al IMM-urilor in functie de contributia pe care o dau statului sa vedem si noi cati din patronasii astia cu vile si x5-uri declara ceva la stat. Din 400.000 de patroni din Romania, cati au dat statului un leut in viata lui. Iar la astia ar tb sa adaugam si inca 1.000.000 de PFA-uri evazioniste (sa nu ma contrazica cineva legat de faptul ca multe – cam 70% din PFA-uri au fost infiintate pentru a nu plati impozit la stat, avem mai multe PFA-uri decat Germania). Abia atunci o sa vedem adevarata fata a evaziunii ascunse, din Romania. Astia de pe lista asta sunt tot companii de stat, care na, au trebuit sa declara exact ce vand, ce TVA incaseaza, ce salarii platesc (salarii intregi, nu ca la patronasi cu x5-uri care platesc pe cartea de munca salariu minim si restul in plic). Despre asta vorbim. Lista asta ne spune ca statul datoreaza ceva statului.
    PS „patronas cu x5” reprezinta varful, cunosc si multi patroni care nu au asa de multi bani sa le spunem patron cu Logan, dar totusi cauta sa nu plateasca nici macar 100 de ron statului. Iar chestia asta (statul imi ia banii mei de patron) trebuie sa inceteze. Ori de buna voie ori impusa cu forta. Altfel nu ajungem nicaieri ca tara

  5. Da , ar fi interesant daca ar exista pe undeva si o lista cu datornicii de tip IMM. sa vedem ei cat „valoreaza”. Sa comparam ce e facut legal , pe acte. Ce nu-i legal oricum nu stim, nici la unii nici la altii.
    Stim insa ca fac in jur 60% din PIB, ca au angajati cam tot pe acolo….ar fie extrem de interesant daca si ponderea datoriilor se pastreaza…aia mari vs IMM.
    SA nu va imaginati ca astia mari nu fenteaza..ohoohoo. Va dau exemplu GDF suez, stiti povestea aia cu gazul cumparat de la o subsidiara din Ungaria, la un pret mai mare decat pretul de la rusi. Transfer pricing clar, au „mutat” o parte din profit afara…asta nu se face pe sume mici.Sau cum va explicati ca marile companii petroliere au fost mai toate pe minus? (mai putin petrom)…Aici e buba… sunt sume mari in joc..si deh, banu-i ochiu` dracului.
    Cat priveste PFA de unde pana unde stiti ca astia nu platesc impozite? Platesc , procentual ,chiar mai mult decat un SRL. Evaziunea poate sa vina doar pe partea de neinregistare in contabilitatae a vanzarilor, mai ales daca vand pe bon fiscal si nu pe factura. Dar au o pondere infima in CA nationala.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Modan
Mircea Modan
Antreprenor, inginer proiectant.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro