Într-o Românie în care transfugii politici şi penali sunt subiectele predilecte ale comentatorilor, o carte de dialoguri între Gabriel Liiceanu şi Mircea Ivănescu nu pare să fie destinată a trezi pasiuni şi emoţii publice. Din ea nu se revarsă miasmele de hazna ale imprecaţiei de presă, ci se distinge sunetul, ironic şi melancolic, al unui destin care se lasă citit, cu puţină vreme înainte de a fi istorie.
“ Măştile lui M . I” este omagiul pe care prozatorul şi moralistul îl aduc unui om – monument: în ceea ce are mai profund şi nespectaculos, sugerează Gabriel Liiceanu în portretul memorabil pe care îl dedică lui Mircea Ivănescu , poetul şi traducătorul prezintă aura celui care a trecut prin istorie atent la jocul spiritului, indiferent la gloria vană pe care o căuta contemporanii săi. În conversaţia care se ţese în jurul patului modest în care este imobilizat Mircea Ivănescu ,se poate discerne nu doar autobiografia unui artist, ci şi biografia unui secol pe care Mircea Ivănescu şi Gabriel Liiceanu îl revizitează, împreună. Muzica care se naşte este asemănătoare, prin graţie contrapunctică,armoniei delicate şi sobre a unui cvartet. Din ea lipseşte infatuarea mediatică- dialogul dintre cei doi nu este doar un testament intelectual al lui Mircea Ivănescu, ci şi o lecţie, discretă, de stil în această vreme accidentată şi vulgară.[1]
“Măştile lui M. I” expune întreaga complexitate interioară a unei fiinţe retractile. Miracolul reuşit de Gabriel Liiceanu este acela de a fi fost interlocutorul rafinat şi empatic ce trezeşte în Mircea Ivănescu un gust al confesiunii. Poetul care se priveşte pe sine drept simplu versificator priveşte posteritatea care îi este mai aproape ca niciodată. Judecăţile despre sine şi despre ceilalţi au tăietura definitivă care nu lasă loc ambiguităţilor. Mircea Ivănescu şi Gabriel Liiceanu compun, împreună, partitura unei proze ce fascinează, educă şi iniţiază în tainele unei existenţe.
Într–unul dintre acele instantanee fotografice ce revelă adâncimea parcursului biografic, Mircea Ivănescu este surprins în postura, excentrică, a celui care străbate strada , absorbit în lectura unei cărţi. Întregul univers care îl înconjoară este abolit, o dată cu această întoarcere către sine şi către lectură. Este această fotografie o fereastră către o viaţă ce stă sub semnul marginalităţii asumate: poetul refuză mantia poetului, în vreme ce omul este mulţumit să treacă, aparent nebăgat în seamă de nimeni, pe drumurile unui secol de care se desparte, în mod deliberat. Strategia lui Mircea Ivănescu, deconstruită dialogic de Gabriel Liiceanu, este aceea de a se ascunde în mantia gogoliană a personajului umil, care se dă la o parte în faţa celor care întruchipează miracolul îndoielnic al Gloriei, de la Marin Sorescu la Marin Preda.
Această camuflare în peisajul kafkian al epocii postbelice îl aduce pe Mircea Ivănescu în situaţia de a fi protagonistul unei vieţi desfăşurate ca roman picaresc. Traducător şi autor de ştiri la “Agerpres”, autor de închipuite corespondenţe italiene în paginile revistei “ Lumea”, creator, sub pseudonim, de texte encomiastice în coloanele de la “ Transilvania”, Mircea Ivănescu este cel care subminează, cu modestie jucată, ordinea poeziei postbelice,mergând în contra curentului cu aceeaşi determinare stranie pe care o restituie fotografia evocată.
“ Măştile lui M. I” sunt una dintre acele rare cărţi al căror timbru îl urmăreşte, obsesiv, pe cititor. În lungile conversaţii cu un poet care îşi presimte moartea şi evocă umbra fratelui sinucis, Emil Ivănescu, se articulează un teritoriu al întrebărilor şi reflecţiilor ce te atrage ca într-un maelström. Carte inclasabilă, poematică,ludică şi visătoare, “ Măştile lui M.I “ îşi conservă graţia specială, aşteptând relectura.
[1] “Măştile lui M. I. Gabriel Liiceanu în dialog cu Mircea Ivănescu”, editura Humanitas, Bucureşti,2012.
Omul cu cartea in mana si la picioarele pisicii. Un dialog ivanesco-motanic (negru, indeobste)- http://www.polirom.ro/catalog/carte/versuri-poeme-poesii-altele-aceleasi-vechi-noua-1384/ – s-ar fi dovedit cu adevarta savuros:)
Sau poate un dialog cu regretatul Iustin Panta.
Macar titlul ar fi meritat inversat, lui Mircea Ivanescu cuvenindu-i-se, pe drept, locul de onoare:”Mircea Ivanescu in dialog cu g.l.”
Cu respect,
Lucian Popa
Mircea Ivanescu – Dar sunt si amintiri adevarate
„Si eu am umblat odata cu o amintire
în mâini, strângând-o atent, sa nu-mi scape.
(îmi alunecase odata – si se rostogolise de-a dura
pe jos. am sters-o frumos, cu mâneca hainei
nu mi-a fost frica. amintirile mele sunt mingi –
nu se sparg niciodata. numai ca daca-mi scapa,
din mâini, se pot rostogoli foarte departe –
si mi-e lene sa mai alerg dupa ele, sau chiar
sa ma întind la marginea mea, sa-mi las mâna
din ce în ce mai lunga în jos, sa fugaresc amintirea.
îmi iau mai bine o alta. si asta poate fi falsa.)
si eu am umblat, deci, odata cu o amintire
în brate – (si ma gândeam, cu un rânjet
rau, ca într-o carte celebra, nu mai stiu cine
umbla cu propriul sau cap prin infern, luminându-si
drumul). si parca nu e tot una?”
Un text superb despre o carte pe care abia astept sa o citesc. As aminti ca Mircea Ivanescu, acest poet extraordinar, a tradus, impreuna cu Ion Dur, capodopera Hannei Arendt, „Originile totalitarismului”.
http://www.humanitas.ro/humanitas/originile-totalitarismului-0