vineri, martie 29, 2024

Operațiunea ”Partidul de pe locul trei”: UNPR, PMP sau M10

A fi jucător înseamnă a avea putere sau influență într-o anumită problemă. A nu fi jucător înseamnă a fi în afara buclei puterii, a nu avea influență” – notează Hedrick Smith în Jocul Puterii.

Așa cum relevă și ultimul sondaj de opinie INSCOP, principalii jucători politici PNL (42%) și PSD (35%) își vor disputa anul viitor supremația pentru câștigarea sau recâștigarea puterii, în timp ce alte partide politice (23%) se vor bate pentru a intra în bucla puterii din postura de viitor aliat pentru unul dintre cele două mari partide.

Eșecul ultimei moțiuni de cenzură, irelevanța tot mai accentuată a președintelui Klaus Iohannis atât în politica internă, cât și în politica externă, lipsa unui leadership autentic la vârful PNL și problemele interne generate de procesul de fuziune (foarte probabil PNL se va confrunta cu dezertări după stabilirea listelor de candidați pentru alegerile locale) erodează pas cu pas avansul de care se bucură astăzi liberalii în sondajele de opinie.

PSD, confruntat cu o criză de imagine generată de problemele penale ale premierului Victor Ponta și de situația juridică incertă a viitorului președinte, reușește în schimb să se mențină în sondaje, cu atât mai mult cu cât o critică reală a guvernării lipsește cu desăvârșire din partea adversarilor politici. Moțiunile de cenzură depuse de liberali nu au avut nici un impact public, temele abordate fiind cu totul altele decât cele care țin de actul guvernării și care s-ar fi putut regăsi și pe agenda cetățeanului – este indusă subliminal ideea că avem de-a face cu o bună guvernare – iar probleme penale ale liderilor PSD nu au de-a face cu presupuse acte de corupție comise în timpul exercitării mandatului, ci cu acte comise în trecut, în calitate de persoane private (Ponta) sau în calitate de lider politic (Dragnea) – este indusă subliminal ideea că guvernarea PSD este una cinstită, atâta timp cât cetățeanul nu a fost afectat imediat și în mod direct.

Până la alegerile parlamentare mai este, însă, doar un an de zile (anul viitor la acestă dată România se va afla în plină campanie electorală), iar până la alegerile locale au mai rămas doar câteva luni și devine tot mai evident faptul că niciunul dintre cei doi mari jucători nu vor reuși să obțină de unul singur majoritatea parlamentară necesară pentru a desemna primul ministru. Partidul care va ocupa locul trei devine unul extrem de important în ecuația puterii. Astfel, formațiunea politică care va reuși să smulgă un procent cât mai mare, din cele 23% rămase neadjudecate în totaliate, va intra în bucla puterii și va face jocurile alături de unul din marile partide.

Marii jucătorii – PSD și PNL – vor fi la rândul lor extrem de interesați să propulseze pe locul trei un partid politic considerat dezirabil pentru a forma o alianță politică și să blocheze accesul partidelor considerate indezirabile.

Majoritatea parlamentară vizată de PSD și PNL

PSD are nevoie de o majoritate suficient de confortabilă care să-i permită să propună primul-ministru și să asigure trecerea lejeră a proiectelor de lege în Parlament. Pierderea funcției prezidențiale i-a eliberat temporar de presiunea marilor schimbări în societate, astfel că social-democrații vor miza pe modestie în viitoare campanie electorală și nu vor veni în fața electoratului cu promisiuni foarte mari. Campania se va axa în principal pe popularizarea măsurilor guvernamentale și pe continuare proiectelor începute deja. Votul cerut va fi pentru continuitate și împotriva revenirii la putere a celor care au tăiat pensiile și salariile (o campanie similară cu cea desfășurată de Partidul Laburist în anul 2001).

În schimb, liberalii și Klaus Iohannis au nevoie de o majoritate pentru revizuirea Constituției. Pentru realizarea proiectelor și promisiunilor faraonice precum Programul de Guvernare al PNL, care prevede nici mai mult nici mai puțin decât ”Reclădirea Națională”, dar și revizuirea Constituției, un obiectiv fundamental pentru Iohannis, fără de care cu greu se mai poate prezenta la alegerile prezidențiale din 2019 pentru un nou mandat, liberalii au nevoie de o majoritate calificată și stabilă, altfel spus au nevoie de o ”majoritate constituțională”.

O majoritate stabilă este o majoritate formată din cât mai puţine grupuri parlamentare. Cea mai sigură și stabilă majoritate pentru revizuirea Constituției nu poate fi formată decât în jurul PNL și PSD. Dacă Iohannis reușește să se mențină în rolul președintelui mediator, care urmărește politica consensului, nu este exclus ca cei doi mari jucători să formeze o alianță după alegerile parlamentare, după modelul alianței PDL-PSD din 2008.

Alianțe dezirabile și indezirabile

UNPR

Alianța cu UNPR se bucură de favorabilitate mare atât din partea PSD (actualul partener al partidului interesului național), cât și din partea PNL (UNPR susține proiectele președintelui privind securitatea națională). Împărțirea scenei politice între cele trei partide, menținerea actualului establishment politic și blocarea accesului în bucla puterii a oricărui alt partid considerat indezirabil, este o situație win-win pentru toate cele trei partide: PSD, PNL, UNPR

Extrem de mediatizat în ultimul an ca urmare a preluării interimare a două funcții extrem de vizibile și de importante ca poziționare în jocul puterii – funcția de prim-ministru de către Gabriel Oprea și primăria Capitalei de către un consilier general al UNPR, dar și prin poziționarea ca actor cheie în două momente majore în Parlament – votul pentru Strategia Națională de Apărare și votul pentru numirea noului șef al SIE – partidul interesului național și-a maximizat șansele de a atinge cel puțin pragul electoral, în cazul în care va participa independent în alegeri.

Considerat un partid loial, care își respectă angajamentele și nu își trădează niciodată partenerul de guvernare, UNPR se poziționează drept candidatul ideal pentru o formulă majoritară stabilă, iar sondajele de opinie plasează deja acest partid pe locul trei în topul preferințelor românilor.

Sondajul Avangarde (septembrie 2015) realizat la nivelul Municipiului București și sondajul INSCOP (septembrie 2015), indică UNPR cu 7%  respectiv 5% intenție de vot.  De asemenea, tot sondajul INSCOP indică inițiativa politică a UNPR de taxare a marilor averi ca fiind extrem de apreciată de către populație (85% au o părere bună despre această inițiativă).

Până când orgoliosul general Oprea își va rezolva problemele de imagine generate de scadalul plagiatului propriei teze de doctorat și plagiatele semnalate în tezele de doctorat pe care le-a coordonat în cadrul Academiei Naționale de Informații (SRI), și va decide dacă partidul interesului național își asumă o candidatură independentă sau se ascunde în continuare pe listele PSD, participarea de sine stătătoare a UNPR în alegeri este apreciată drept una benefică de foști aliați politici, precum Elena Udrea :”Deci faptul că există un partid ca UNPR care joacă rolul partidului-balama eu zic că este o schimbare bună în politica românească”.

PMP

Alianța cu Partidul Mișcarea Populară are cea mai scăzută favorabiliate, fiind respinsă atât de PSD (prin vocea lui Liviu Dragnea), cât și de PNL (prin vocea Alinei Gorghiu. Liberalii, de altfel, nu au purtat discuții cu parlamentarii PMP nici măcar pentru susținerea moțiunii de cenzură), iar revenirea fostului președinte pe scena politică nu este privită cu ochi buni de liderii celor două partide.

Ca aliat, Traian Băsescu s-a dovedit de-a lungul timpului a fi instabil și impredictibil, formulele de alianță, de la Alianța DA și până la alianța PDL-PSD, s-au destrămat înainte de atingerea obiectivelor politice propuse la înființare. Singura alianță cu o oarecare stabilitate și funcționalitate, păstorită de Traian Băsescu, s-a dovedit a fi alianța PDL-UNPR-UDMR (2010-2012).

Intrat într-un con de umbră după eșecul electoral înregistrat la alegerile europarlamentare (PMP a obținut doar 6,2% procente din cele 10% procente cât își propusese inițial) și la alegerile prezidențiale (candidatul partidului a reușit să obțină abia locul patru și un procent de doar 5%), dar și ca urmare a problemelor penale de care este acuzată Elena Udrea, PMP mai înregistrează astăzi doar 2,5% intenție de vot, conform sondajului INSCOP.

Popularii speră însă la o creștere spectaculoasă în sondajele de opinie odată cu înscrierea fostului președinte în partid, dar și la un aflux de nemulțumiți proveniți din rândurile fostului PDL.

Traian Băsescu iese însă foarte greu din haina de președinte, deși au trecut mai bine de nouă luni de la finalul mandatului, discursul său continuând să păstreze accente prezidențiale, iar imaginea sa politică (dar și a președintelui PMP, Eugen Tomac) a fost parazitată de asocierea cu Elena Udrea. Imaginile de pe plaja din Neptun, afișele Elenei Udrea și extravaganțele electorale comise sub privirea și cu îngăduința lui Traian Băsescu și a lui Eugen Tomac sunt greu de șters din mentalul colectiv.

O posibilă soluție, care să redea combustie internă partidului, este o conducere nouă. Un lider politic nou, care să își asume conducerea partidului, sub îndrumarea atentă a lui Traian Băsescu și care să îndeplinească o condiție obligatorie: imaginea lui să nu fie parazitată de asocierea cu Elena Udrea. O imaginea nouă, provenită chiar din pepiniera Cotrocenilor, este cea a fostului consilier prezidențial pe probleme legislative, Claudiu Dinu. Jurist, o figură nouă, carismatică, cu un discurs coerent și foarte bun debater, tânărul consilier prezidențial poate fi o carte câștigătoare pentru Traian Băsescu și șansa PMP de a realiza o performanță politică care să propulseze partidul pe locul trei în alegerile legislative.

Scenariul cel mai avantajos pentru Traina Băsescu și PMP este acela al unei mari coaliții PNL-PSD pentru revizuirea Constituției și propulsarea PMP drept cel mai puternic partid din opoziție.

M10

Alianța cu partidul M10 se bucură de o favorabilitate parțială, fiind considerată drept o alternativă acceptabilă pentru PNL (prin vocea lui Teodor Atanasiu). Alianța Monica Macovei – PNL a fost testată deja în turul doi al alegerilor prezidențiale, dovedindu-se a fi o alianță funcțională, când actualul europarlamentar i-a acordat sprijinul său candidatului Klaus Iohannis.

Deși Macovei se bucură în sondaje de o cotă de încredere de 12,8 % (sondaj INSCOP), partidul înregistrează doar 2% intenție de vot. Cu liderul aflat în marea majoritate a timpului la Bruxelles, partidul M10 poate spera la reeditarea performanței din primul tur al alegerile prezidențiale, când candidatul independent Monica Macovei, cu o campanie bază pe rețelele de socializare și pe voluntariat, a reușit să obțină scoruri foarte bune în marile orașe ale țării. Atingerea pragului electoral și accederea în Parlament a noului partid ar fi o performanță bună pentru Monica Macovei și șansa propulsării unor figuri noi pe scena politică.

*

Evident, toate calculele politice în privința viitoarelor alianțe pot fi oricând anulate de apariția unei forțe politice noi (în condițiile în care noua legea prevede doar trei membri pentru înființarea unui partid politic), alta decât forțele politice de interes local, precum Uniunea Salvați Bucureștiul sau Partidul pentru Argeș și Muscel, etc, însă probabilitatea ca această forță politică să se impună la nivel național, într-un timp atât de scurt, este una destul de scăzută. De asemenea, este puțin probabil ca apariția unei forțe politice noi, impredictibile și incontrolabile, să fi posibilă și permisă într-un context socio-politic european extrem de dificil în care este nevoie de stabilitate și predictibilitate.

Distribuie acest articol

23 COMENTARII

    • nu autoarea o spune, ci sondajul mentionat; in urma acestor cifre scrie dna Boboc.
      Si eu cred ca cifrele sint umflate. Cum mama ploii sa-i dai Alinutei cu buldogul 42%?

    • Macovei sufera de lipsa de intelegere a lumii. Ea este corecta si cinstita, dar comportamentul ei este in raport cu nalucile de le are in minte, nu in raport cu realitatea.

      Numai o astfel de rupta de realitate a putut sa voteze in parlamentul european impotriva intereselor Romaniei in chestiunea refugiatilor.

      Dar, votand astfel, bineinteles ca si-a satisfacut nebuniile din cap si si-a mangaiat propriul ei orgoliu de fiinta superioara.

      Lunatismul, chiar si imbracat in idei de justitie si de dreptate, nu are ce sa caute in politica.

      Intre ideea ei de justitie si ideea de justitie pe care o au cei de la ISIS (si aia vor „sa purifice” lumea) nu este nicio diferenta.

      Poate este, totusi, una: aia vorbesc in araba, Macovei in romana. Aveti grija cu lunaticii in politica, astora le lipseste instinctul de conservare si au tendinta sa ii traga pe toti in groapa dupa ei. A se vedea comunistii lui Pol Pot, un alt lunatic cu discurs justitiar ca Macovei.

  1. chiar nu cred ca pnl se descurca atat de prost…
    doar ca psd nu poata scadea mai mult… majoritatea votantilor psd (probabil vreo 30% din aia 35%) ar vota psd si daca le-ar omora familia. pnl poate lua mai mult de la alte partide… dar psd a cam ajuns la liimta sub care nu prea mai poate scade

  2. Mda…dificil de zis. Oricum, ati uitat de ALDE care a iesit pe 3 la prezidentiale. trecand peste astea, cred ca daca base intra iarasi in politica va trage partidul. MM dezamageste, este prea intransigenta, lucru care in politica este egal cu pieirea, mai ales cand esti la scorurile acelea mici. Mi-a placut de MM desi la Europarl am votat PMP-ul pentru Preda. Amandoi insa m-au suparat cu votul in PE pe cotele de emigranti si daca ii asculti acesti „dreptaci” sunt de fapt de stanga umanista si generoasa. Pentru mine dreapta inseamna altceva decat ceea ce unii numesc „solidaritate”. Daca ei au inteles altceva, s-au cam lins pe bot de votul meu. Pacat, credeam in MM pe care dealtfel am votat-o masiv.

    • MM dezamageste eventual posibilii parteneri prin intransigenta. In contextul unei dubioase armonii putere opozitie cu iz penal, MM e singura voce credibila si coerenta. Doar basescu ii poate lua caimacul prin electoratul fidel si mai nou idei populiste. Electoratul dezamagit de toti combinagiii actuali o va vota pe MM. problema refugiatilor e minora dat fiind lipsa ei de efecte. MM nu putea vota altfel avand In vedere orientarea ei europeana. Altfel e o femeie care spune lucrurilor pe nume si o femeie de actiune. Nici nu exista comparatie cu ceilalti „lideri”.

      • Macar de-ar fi asa. S-a vazut insa la prezidentiale de cat s-a bucurat MM si mai ales cat a fost cunoscuta. Sunt sigur ca erau multi nemultumiti de combinagii, doar ca nici macar nu o cunosc pe MM. Au votat masiv cu Klaus. Ba unii chiar imi spuneau: M-ati innebunit cu MM…cine este? Deci, una e sa vrei si alta e sa poti. Mi-as fi dorint-o pe Monica, doar ca a fost cale PREA lunga pana la a ajunge acolo.

        • In turul I al prezidentialelor doamna Macovei a ocupat locul 5 dupa Ponta, Johannis, Tariceanu si Udrea. MM era mai cunoscuta decat MM. Udrea era cea mai cunoscuta dintre toti cei 5. MM a pierdut pentru ca nu e digerabila – nu pentru ca nu e cunoscuta.

      • @ Codo – MM nu e politician, e tot procuror și în ziua de azi. Un procuror, fie el și corect (rara avis în România) nu devine politician prin simplul fapt că se declară politician. Sub umbrela unui politician adevărat, MM e capabilă să facă treabă foarte bună, tocmai fiindcă e corectă. Însă voturi destule pe cont propriu nu va obține ”ever veci”, mai ales într-o țară ca România.

  3. „probabilitatea [ca această forță politică să se impună la nivel național, într-un timp atât de scurt,] este una destul de scăzută”. Scazuta în raport cu ce, pe ce scara, sau sa intelegem a se respinge ipoteza? Pai ipoteza este respinsa din start, ca formatiunile in cauza declara explicit ca nu vor reprezentare nationala.

    Pe scurt, abuz de l romana (si de matematica)

    • „scăzut(ă)” este adjectiv. Comparativul se formează cu adverbul „mai”, iar superlativul relativ cu pronume demonstrativ + adverb „cel/cea mai”. Dintre gradele de comparație doar acestea două cer definirea, explicită sau subînțeleasă, a mulțimii față de care se face aprecierea respectivă. Împreună cu „destul de” se amplifică doar calitatea negativă exprimată de adjectivul „scăzut”, nefiind necesară relativizarea.
      În cazul citat construcția lexicală are sensul de „probabilitate aproape nulă”, „insignifiantă”.

      • (deja off-topic) Mulțumesc. Așa credeam și eu, deci e ultima variantă, se respinge ipoteza. Doar că ipoteza era deja respinsă din datele inițiale (avute la dispoziție).

  4. partidele romanesti vor avea valoare cand nu vor mai compuse din golani, smecheri, agramati si hoti. PSD e partidul tipic descris mai sus. PNL nu e departe – Gorghiu nu e decat o mediocra, un fel de Udrea, cu studiile platite si fara nici o experienta reala de munca. Ca multi alti parlamentari ” speranta”.
    Romania nu are politicieni adevarati. Doar niste indivizi pusi pe capatuire, fara initiativa reala, serioasa. initiativele de genul ” cruce de 25 de m intr-o intersectie” sunt un indicativ al seriozitatii si puterii de intelegere a problemelor romanesti a smecherilor care au intrat in parlament.
    In rest, analiza este extraordinar de buna. Uimitoare.
    Pacat ca e doar teoretica, avand in vedere neterminatii care fac politica in Romania.

  5. Pertinenta, eleganta, stil, jurnalism (nu stiu daca autoarea se pretinde a fi, dar totusi…) modern (informatie, opinie, logica, inchegare si insailare a diferite aspecte, tratare subiect de actualitate, raspunsuri la posibile intrebari proprii ale cititorilor)…Articol si autor pe care le consider de recomandat si altora…Felicitari RB !…

  6. Stimate,
    Ovidiu D,
    1.Cred ca analiza este corecta, deoarece acesta ar fi ,,scorul” real al partidelor in raport de ,,imaginea politica”, adica de NIMICUL pe care l-au facut de la aparitie, pentru emanciparea economica si sociala a Romaniei.Si in raport cu ,,nimicul” viitor, pe care-l au ca ,,proiect national”, pentru 2016 – 2020, toate aceste partide.
    2.Partidele nu sint copiii din altare, care cintind slujesc credinta si puritatatea sa, ci o armata, la fel ca Legiunea Straina, unde nu conteaza doar cine esti, ci si proiectele si rezultatele economice si sociale (inexistente dupa un sfert de secol) in Romania.In mod obiectiv, aceasta este situatia in tari postcomuniste ca Romania, pina cind generatia politica ,,comunistoida” si influenta sa, nu dispar pe cale ,,naturala”.
    Romania nu are ,,politicieni adevarati”, fiindca nu are PROIECTE pe care sa si le asume politicii, raminind sa fie ,,pusi (numai) pe capatuiala” sau traznai legislative.Nicaieri in lume, expertii in economie nu sint politicieni, nu stiu sa existe in guvernele tarilor dezvoltate Stiglitz -i sau Friedman-i!Dar ele isi asuma viziunea si proiectele unei intelighentii active si prolifice sub raport stiintific – politic si mai ales economic.
    3.Putem vorbi de un minus ,,sistemic” in viata politica a tarii, adica de ,,lipsa unei piete stiintifice, politice si economice” nationale, in care ,,politicii” sa solicite, iar intelighentia sa ofere ,,proiecte nationale”.Acest minus poate fi acoperit de d-na Macovei, de d-nii Oprea, Basescu sau altii ca dumnealor, cerind proiecte economice iar teoreticienii LIBERALISMULUI si SOCIAL-DEMOCRATIEI, universitarii si academicii, sa ofere si lanseze proiecte pe orice cale, inclusiv in paginile scrise ori virtuale.
    4.PSD nu are ca proiect national, decit cresterea taxelor si impozitelor din Codul Fiscal – vezi prapadul si dupa impozitarea suplimentara PE STILP, a cladirilor in care se desfasoara afaceri lucrative si restul – intr-o tara in care 1/2 din ele sint la limita de avarie a veniturilor. Cauza este lipsa investitiilor straine dupa 2008,care sa industrializeze Romania, sa sustina IMM-urile cu servicii industriale si activitati productive, oferind salarii si cerere pentru servicii pentru populatie.Mai are ca proiect, vesnicul populism, adica cresterea ,,consumului” cu diminuari de TVA, care dezechilibreaza Bugetul, in loc ca acest consum ,,popular” sa fie sustinut prin cresterea masiva a fondului de salarii – promis ca urmare a creierii celor 250 de mii de noi locuri de munca anual, a 12 miliarde Euro investitii straine si crestere anuala economica 4 la suta (reala nu minarita), ASUMATA, la alegerile din 2012! Iata de ce nu avem politicieni – ci doar ,artisti ai politicii”, care initiaza prapastii straine de lipsa a 5 milioane de locuri de munca, de pierderea unui sfert din populatia tarii prin emigratie, de moartea sitematica din cauza sistemului santar si social subfinantate cronic, de datoria externa ce se apropie de 100 de miliarde de Euro, de caderea continua a monedei nationale, etc., adica de starea de ,,natiune esuata”.
    In PNL este aceeasi seceta de proiecte economice, cel mai de seama, parind a fi, modificarea Codului Fiscal (al PSD) in 2017!Nu mai vorbim, ca programele de guvernare sint toba de strategii teoretice si angajamentele din fiecare ,,legislatura” de dupa Revolutie:vom face, vom initia, vom sprijini, etc.Viata politica este una ,,aeriana”, fara contact si legatura programatica cu viata economica reala si starea de saracie cronica a natiunii.Despre acest lucru, ne amintesc orice analize economice si sociale – ca detinatori al ultimului loc in UE, in toate domeniile.
    5.PMP este in reflux, nu atit pentru ca ar fi legat de cine afirma autorul, sau pentru ca d-l Basescu il pastoreste, dupa ce a taiat salarii si pensii, ci pentru ca nici acum fostul presedinte nu are un proiect reparatoriu, al gafei din 2010, adica un proiect de reconstructie industriala, postaderare – care sa ia fata PSD, PNL sau a partidului ,,interesului national”.Insasi REINTREGIREA Romaniei – un proiect fabulos al d-lui Basescu, ramine apa de ploaie, fara un proiect economic care sa faca din Romania, ,,motorul economic” al zonei Marii Negre, iar Romania capabila de sustinerea generala a R.Moldova.
    6.Despre partidul ,,interesului national” nu se poate spune, decit ca slujeste interesul national al liderilor si clientelei sale careia i-au fost majorate si pensile.In rest, ,,proiectul” sau national, este sa se alieze cu cine poate sa-l tracteze la Guvernare.
    7.Aceeasi lipsa de proiect national, se poate constata si la Partidul Romania Unita (partid nou, uitat de autor?), cu acelasi obiectiv ,,special”, de REINTREGIRE a tarii, dar fara proiectul realizarii sale.In concluzie, alaturi de analizele de imagine, pentru a avea un caracter stiintific si obiectiv, analizele se cer insotite si de analiza de ,,fond”, care consta in prezentarea, evaluarea si (eventual) recomandarea unor proiecte economce majore partidelor politice – ca fiind principalul rost de a fi, al analistilor unui prestigios sait politic,cum se doreste a fi, cel de fata…

    • … in loc ca acest consum ,,popular” sa fie sustinut prin cresterea masiva a fondului de salarii…

      Va referiti cumva la sectorul privat? Ei bine, patronatul nu creste salariile dupa dorinta guvernului ci in functie de piata muncii (si nu, cele 250.000 de locuri de munca nu vor fi create in mediul privat) si de reducerea nivelului de taxare (numita si relaxare fiscala, chestiune de care PSD n-a auzit).

      Va referiti la sectorul de stat? Pai daca credeti ca acum avem evaziune fiscala si emigratie a fortei de munca, stati sa vedeti ce se intampla cand statul inmulteste frectionarii si le mareste salariile de stat (de stat pe scaun, fireste): presupun ca exemplul Greciei va este suficient?!

  7. Din pacate , cam pe acelasi culoar pe care concureaza Noul PNL alearga si PMP si M10. Acestea din urma incearca sa atraga electoratul ULTRAS al fostului PDL+Basescu. Problema majora cu aceeste segmente electorale e ca nu sunt supraelasstice, asa incat cine voteaza cu M10 ciupesete implicit din votantii PNL ului sau ai PMP ului. Si invers. Greu de crrezut ca M10 va ajunge la pragul de 5% , mai ales ca pana in acest moment nu prea se intrevede vreun alt membru marcant decat Presedinta. Oricat de perfectionat ar fi softul si de entuziast noul ambasador ar fi foarte foarte greu de implementat in acest caz teoria cu valul declansat dupa orele 14.00 din ziua votului. PMP ul in schimb va fi – prin Basescu – o ispita pentru nostalgicii PDL. In plus exista si electoratul ramas ORFAN. Ma refer la cei care au avut de-a lungul timpului hobby ul de a-I vota pe toti bizarii: pe Vadim, pe Becalli , pe Dan Diaconescu…..e clar basescu va fi noul lor idol , mai ales ca le spune despre Binom, si despre cat de rai sunt imigrantii si musulmanii, iar pana la alegeri cu siguranta ca il vor proclama pe Arsenie Boca sfantul lor protectaor. Trebuie spus ca aici PMP ul concureaza cu UNPR ul.
    In ceea ce priveste UNPR ul este mai mult ca sigur ca va merge pe cont propriu la alegerile locale unde va obtine rezultate bune , cu personaje de teapa Ontanu si Piedone, dupa care vor intra in aluanta electorala cu PSD ul pentru alegerile parlamentare, si vor pretinde in exces locuri exigibile. Si scursorile din fostul PC vor fi acolo. Pacat – pentru ca ar fi de dorit mai degraba o confruntare partid contra partid , nu pe aliante, ca sa se vada care e viabil si care trebuie sa dispara.
    De pilda UNPR ul ar trebui sa isi arate musculatura de sine statator – caci intrand singur in Parlament va putea ulterior sa negocieze mult mai legitim cu cine face Guvernul. Asa – daca intra pe lista cu PSD si apoi se aliaza cu PNL pe baza de interes national, vom aveea iarasi 4 ani de palavargeala – ca pe cine a votat poporul – pe USL sau pe PSD.
    ALDE va candida probabil singur – si cine stie cata lume dintre vvotantii traditionali ai PNL nu vor gandi ca Tariceanu e defapt liderul liberalilor, nu ciudatii care s-au unit cu basistii cu parul naparlit.

  8. Să fim serioși !
    Dacă cei care s-au „unit” cu băsiștii sunt ciudați , mă întreb ce epitet ar trebui folosit pentru cel ce a devenit slugoiul PSD-ului …

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Raluca Boboc
Raluca Boboc
Licențiată în Științe Politice, Master în Politică Europeană și Românească, obținut la Facultatea de Stiințe Politice (Universitatea București), Institutul de Cercetări Politice. Din 2007 - consilier la Departamentul de Analiză și Planificare Politică (Administratia Prezidențială). Din 2009 - consilier politic la Cancelaria Președintelui Camerei Deputaților. Din 2012 - consilier de stat la Departamentul de Analiză Politică (Administratia Prezidențială). A participat în calitate de consultant la campaniile electorale din 2008-2009.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro