joi, martie 28, 2024

Pandemia și efortul de a gândi strategic: cum ar trebui să se poziționeze UE?

Pandemiile sunt considerate adesea fenomene de tip lebădă neagră, cu toate că diverși experți și analiști le pot uneori anticipa pe baza exemplelor istorice existente. De când există omul ca specie pe Terra (deci dinainte de Homo Sapiens), a avut uneori neșansă să cadă pradă, individual sau colectiv, unor bacterii și viruși ucigași și extrem de contagioși. Mizeria și traiul în promiscuitate sau favorizat epidemiile, iar globalizarea, manifestată prin facilitatea cu care se circulă între continente, rapid și relativ ieftin, le-a creat potențialul de a deveni pandemii.

De inevitabilitatea unei pandemii bazate pe un virus respirator se vorbea încă din anii 2005-2008, după epidemia de SARS din 2002-2003( i ), dar nu s-a anticipat adecvat în ce fel globalizarea manifestată prin circulația oamenilor pe tot globul va accelera rata infectărilor. Sau mai corect spus, chiar dacă se știa că există acest risc, măsurile necesare spre a îl anihila au fost considerate prea complexe și costisitoare. Vă imaginați vreo țară dornică să pună agenți înarmați cu termometre și scannere pentru retină în aeroporturile sale, spre a nu scăpa vreun turist asiatic sau african infectat? Și dacă s-ar fi recurs la așa ceva doar pentru aceștia, nu ar fi avut ei dreptate să se plângă de caracterul rasist al măsurii? Deci ar fi trebuit să se procedeze așa cu absolut toți pasagerii străini? Dar cu cetățenii prorpii, veniți din zone exotice precum China de Sud, Sri Lanka ori Zanzibar? Prin urmare, savanții care au prezis dezastrul medical și nu au reușit să sensibilizeze decidenții politici s-au consolat cu rolul de Casandre, sperând probabil, în adâncul sufletului și contrar observațiilor științifice, să se înșele sau predicția lor să se amâne cu încă un secol. Din păcate lucrurile au stat exact așa cum ei preziseseră. Pandemiile sunt, putem spune, “lebede negre de rangul doi”, deoarece doar evenimente nemaivăzute vreodată (sau necunoscute oamenilor actuali) pot fi considerate de rangul întâi, cum ar fi, să zicem, o invazie extraterestră distrugătoare. Dar tot lebede negre sunt. Pentru că surprind cam pe toți și au efecte teribile. Desigur, pe termen lung, pot exista și una sau câteva consecințe pozitive (de ex, scăderea poluării, reducerea consumului de petrol), dar ele sunt scufundate în marea de efecte negative care ne copleșesc în doar câteva zeci de zile.

Probabilitatea ca statele membre ale UE să se pună de acord asupra unor scopuri strategice pe termen lung spre a realiza astfel o strategie amplă, pe termen lung, demnă de o mare putere (grand strategy în vocabular anglo-american) este destul de redusă pe termen scurt și mediu, câtă vreme majoritatea clasei politice și a cetățenilor pune loialitatea față de stat și națiune peste cea datorată Europei unite, câtă vreme statele conservă încă grosul competențelor în domeniul politicii externe și de securitate, dar și în politicile de sănătate publică și nu numai. O mare strategie presupune scopuri finale și obiective intermediare, asumarea lor de clasele politice (decidenții europeni) și acceptarea lor de către populații. Izbucnirea pandemiei de Covid 19 a arătat tendința clară a statelor europene de a acționa la nivel național, fiecare pe contul său, chiar de a rivaliza pentru echipamente medicale, cu toate că au existat și cazuri de întrajutorare și solidaritate. Se știe că UE a ajuns în martie-aprilie a.c. epicentrul pandemiei, într-o nedorită “rivalitate” cu SUA. Iar a îi blama doar pe chinezi (cu texte de genul „cine i-a pus să mănânce lilieci și pangolini”) e nu doar nedrept ci și simplist. Desigur, mai sunt și europeni fermi convinși că blestematul de Covid 19 ar fi scăpat dintr-un laborator medical militar din Wuhan, dar acest fapt e disputat și nesigur, în rândurilor epidemiologilor occidentali. La polul opus, cei obsedați de a fi corecți politic, nici măcar nu folosesc în denumirea virusului termenul „chinezesc” sau „de Wuhan”, spre a nu contribui la ostracizarea chinezilor din Europa și SUA, sau spre a nu înfuria China. Pn[ la urmă chiar și celebra, teribila, „gripă spaniolă” de acum peste un secol, și-a avut cel mai probabil originile în SUA, fiind adusă în Vestul Europei de militarii yankei care au permis victoria Antantei în dauna Germaniei imperiale. Și totuși nu ne apucăm să o rebotezăm acum …gripă americană.

Știam deja că UE este afectată de clivajul Nord/Sud, cel puțin la fel ca de cel Est/Vest. Propunerea Spaniei și Italiei de a se lansa emisiuni de coronabonduri, spre a ajuta statele cu datorii publice mari să facă față crizei economice, s-a lovit de opoziția Germaniei și Olandei. Țările de origine latină solicitau solidaritate, cele germanice doreau limitarea cheltuielilor și un grad mare de austeritate, cu toate că vine o criză economică axată pe contracția cererii nu pe excesul de ofertă și explozia bulelor speculative precum în 2008. Pe 9 aprilie, miniștrii finanțelor din statele UE au reușit cu mare dificultate să se pună de acord asupra unei căi consensuale de control al crizei, prin pachete financiare masive (e vorba de 500 de miliarde euro prin European Stability Mechanism – ESM, Banca Europeană de Investiții, sub umbrela Comisiei Europene) de stimulare a creșterii economice și un plan de refacere post-pandemie.( ii ) Italia și Spania, mai ales, au fost extrem de dezamăgite și critice din cauza respingerii ideii de corona-bonduri de către Olanda, Austria și Germania, vorbindu-se inclusiv de un declin al imaginii UE în rândul cetățenilor ei din statele sudice.( iii ) Pe de altă parte, UE a promis un fond de 15,6 miliarde euro pentru combatarea Covid 19 în țările sărace din Africa (3,26 miliarde euro), Asia, America Latină, astfel ca virusul să nu se mai întoarcă peste o vreme înapoi în Europa. S-a mai spus că momentan singurul aspect pozitiv al acestei crize e reducerea emisiilor de dioxid de carbon cu peste 55%, prin diminuarea traficului auto și a poluării industriale.

În același timp, nu putem vorbi de evoluții pur lineare ale integrării și expansiunii europene, deoarece evenimente și actori cu scopuri contrare au reușit să întârzie sau să blocheze proiectul extinderii europene, revendicând sfere de influență în zone de vecinătate ale UE sau chiar încercând să atragă membri UE de le flancul estic si sudic (cazul Chinei si Rusiei). Iar recurența unor evenimente de tip lebădă neagră va fi de natură să perturbe periodic avansul economic și politic al Uniunii, generând costuri greu de anticipat și de acoperit. Nu doar pandemiile dar și posibile fenomene naturale grave (inundații, cutremure), sau fenomene produse de om (accidente nucleare, chimice etc.) pot deraia traseul UE către obiectivele asumate. UE nu a fost deloc pregătită să facă față la nivel supranațional pandemiei de Covid 19, dovedindu-se că lăsarea competențelor în domeniul sanitar doar la nivelul statelor membre a fost o greșeală.( iv ) Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor nu s-a ridicat la înălțimea așteptărilor colective din cauză că statele membre nu i-au conferit puterile necesare, fiecare păstrând politicile medicale în ograda suveranității sale.( v ) Așa au ajuns statele membre în luna martie să își blocheze unele altora exporturile de echipamente medicale, fapt ce a dăunat imaginii de ansamblu a UE.

S-a dovedit că influența Chinei asupra Europei e mult mai mare și mai directă decât efectele globalizării economice, iar comunicarea tardivă de către Beijing a apariției noului virus (la cel puțin două luni după ce el deja se manifesta) a creat o situație de vulnerabilitate extremă în statele UE, vizitate de numeroși turiști asiatici. Statele UE au repatriat între ianuarie și 20 martie circa 1500 de europeni aflați în țări terțe, din afara UE. Evident, lipsa unei Grand strategy și multitudinea centrelor decizionale determină UE să acționeze reactiv, nu proactiv, când apar riscuri și amenințări noi.

În plus, la fel cum europenii produc la ei acasă tehnică militară avansată și muniție de război, e absolut necesar ca statele membre ale UE să producă pe teritoriul lor medicamente și produse sanitare necesare în efortul anti-pandemic, să nu depindă atât de mult de China și India, chiar asumând costuri de producție mai mari decât cele aferente zonei Asiei, unde mâna de lucru e mult mai ieftină.

Sistemul global actual e dominat de SUA și China, relația lor de rivalitate și cooperare constituie un dat pentru UE, care nu are instrumentele politico-militare spre a concura pe deplin cu acestea (în afara ariei economice). De aceea, Uniunea acționează mai ales reactiv, defensiv, nu proactiv. Iar relația ambiguă cu SUA (vestul UE ar dori o slăbire a legăturior de securitate cu Washington-ul iar Estul UE o consolidare a lor) nu e de natură să ajute decidenții UE să definească o mare strategie pe termen lung. Pe de altă parte sentimentele anti-chineze, degenerând chiar în xenofobie, riscă să fie tot mai prezente și în Europa, din cauza epidemiei, îngreunând orice formă de cooperare cu Beijingul.

Care e totuși riscul cel mai grav? Dacă Uniunea nu va acționa rapid și eficient spre a ajuta populațiile europene să facă față epidemiei de Covid 19 și simultan marii crize economice, acestea se vor reorienta spre statele naționale ca unică sursă de salvare (și implicit spre lideri populiști extremiști sau către figuri mistice carismatice) iar UE ar putea dispărea în final, odată cu renunțarea de către mai multe state la regimul democratic pluralist. Dacă din contră, UE preia frâiele și se substituie statelor în aceste domenii vitale, am putea asista la formarea unui supra-stat european destul de centralizat, reducându-se importanța statelor naționale. Desigur, ipotetic, UE s-ar putea confrunta pe termen lung și cu aspirațiile unei părți a cetățenilor său către formarea unui guvern mondial, a unui stat universal, capabil să gestioneze mai eficient marile probleme ale globalizării decât statele națiune sau entitățile supratstatale regionale.( vi )

Contează mult și cine anume va descoperi vaccinul pentru Covid 19, dacă va fi un stat sau un grup de state (firme aparținând de aceste state), și felul în care acestea împreună cu OMS vor decide să îl facă accesibil întregii populații a globului. Dacă un stat sau câteva state UE vor face acest lucru, UE va dobândi un mare plus la capitalul său de soft power. Așa cum s-a spus de diverși oameni politici străini și români( vii ), suntem în stare de război iar coronavirusul a ajuns să fie recunoscut drept inamicul întregii omeniri – problema e că nu trebuie ca fiecare națiune să lupte individual ci să se ajungă la forme ample de cooperare internațională, la un adevărat „regim internațional” dedicat luptei contra acestui flagel.

În plan strategic și militar, e posibil ca SUA (marele protector al statelor europene via NATO) să fie atât de afectate la nivel uman și economic încât să se orienteze și mai mult către problemele interne și să își reducă angajamentele externe, lăsând UE cu puțin sprijin militar sau chiar deloc. Deja Administrația Trump a retras forțele armate din Siria fără să anunțe anterior statele UE (în 2019) și apoi a închis granițele Americii pentru cetățenii UE de frica virusului în 12 martie 2020, se pare că tot fără să anunțe partenerii europeni.( viii ) Declinul puterii economice și soft a Washingtonului – văzut ca incapabil să ofere ajutor medical și economic substanțial europenilor și altor aliați de pe glob, acompaniat de afirmarea Chinei ca actor global capabil să își…răscumpere culpa declanșării virusului Covid 19 prin ajutorarea masivă a statelor europene, în paralel cu succesul narațiunii oficiale chineze privind vinovăția Americii în generarea virusului, ar putea pune Europa în situația de a se repoziționa strategic în noua ordine mondială.

Sau, într-un scenariu opus, Germania și Franța reușesc totuși să angreneze UE în jocul de balansare a Chinei, stabilind un parteneriat de securitate cu grupul de state QUAD (Dialogul de Securitate Cuadrilateral – SUA, Japonia, India, Australia), limitând la maxim relațiile economice cu Beijingul în favoarea celor cu aceste state.

Interdependeța economică dintre SUA și China a creat lanțuri comerciale greu de rupt, vulnerabilități reciproce față de decizii politice ostile, dar există posibilitatea ca SUA să formeze o coaliție și să reducă drastic relațiile cu China, atrăgând eventual și Coreea de Sud, Taiwan si Singapore în acest pattern geoeconomic și militar.( ix ) Atunci se va decide UE pentru opțiunea de balansare a Chinei, sau va prefera una de bandwagon (aliniere) ori de neutralitate? Iar Rusia va avea de optat între China și UE în prima variantă, punând în balanță avantajele economice, costurile politice și strategice. Dar rămâne de văzut dacă ceea ce pare acum o mare criză economică va diminua dorința grupului QUAD de a investi în forțe militare și elemente de infrastructură necesare strategiei de blocare a expansiunii chineze (implicit sporind gradul de solidaritate și coordonare între membrii structurii) sau China va fi cea care, având costuri sociale mai mici, va continua să aloce sume mari în aceste domenii.

Conflictul între o Americă pendulând între liberalism și naționalism și binomul China-Rusia, bazat pe sisteme autocratice de guvernare și valori eurasiatice, se va acutiza, putând genera inclusiv un conflict armat, mai ales dacă Washington va percepe efectele Covid 19 ca fiind de natură a îi periclita supremația militară la nivel global din cauza pierderii masive și aparent ireversibile de putere economică. Conflictul sino-american legat de narațiunile referitoare la cine e de vină pentru declanșarea pandemiei ar putea fi preludiul nu doar al lipsei de cooperare într-un domeniu care are nevoie disperată de așa ceva, dar chiar al unei ciocniri militare devastatoare, situație care va obliga UE să ia niște decizii cruciale, cu impact existențial. Iar UE are de confruntat nu doar disiparea leadership-ului global american( x ), reluctanța constantă a Chinei în a-și asuma un rol global ci și un anumit declin al democrațiilor liberale în lume, în condițiile în care căderea economică bruscă, la nivel global, va mări numărul de state slabe și chiar eșuate, de oameni săraci și frustrați, și va face mai dificilă circulația fluxurilor de capitaluri, bunuri și oameni peste granițe. Așadar, este UE pregătită să facă față acestor serii de provocări și riscuri de natură atât de diversificată?

Șerban Filip Cioculescu

Note:

i D. Dale, Analysis: Yes, people did foresee this pandemic happening,

https://www.mercurynews.com/2020/03/16/analysis-yes-people-did-foresee-this-pandemic-happening/, accesat pe 10 aprilie 2020.

ii E. Zalan, “Eurozone agreed €500bn cushion against virus blow”, https://euobserver.com/coronavirus/148046, 9 aprilie 2020.
iii Italian PM: EU is at risk if no deal on recovery plan, https://euobserver.com/tickers/148037, 9 aprilie 2020.

iv Allison Fedirka, “The EU Wasn’t Built for This”, Geopolitical Futures, 20 martie 2020.

v Nicolae Ștefănuță, After the pandemic: How to use Conference on Future of Europe to rethink society, https://www.euractiv.com/section/future-eu/opinion/after-the-pandemic-how-to-use-conference-on-future-of-europe-to-rethink-society/, 14 aprilie 2020.
vi Autorul constructivist Alexander Wendt consideră că peste câteva sute de ani, omenirea ar putea accepta să renunța la statele naționale în favoarea unui mare stat mondial, din cauza fricii de război distructiv și a nevoii de recunoaștere, pe fondul anarhiei sistemice. Vezi A. Wendt, “Why a World State is Inevitable”, https://www.alexanderwendt.org/world-state-project, accesat pe 20 aprilie 2020. Wendt crede că un stat mondial poate fi unul democratic și pluralist (ales în mod rațional de o majoritate a locuitorilor lumii), nu o tiranie, cum considerau cei mai mulți filosofi ai statului. Credem că dacă UE ar evolua cua devărat către un model federal de stat european, ar putea servi ca model și pentru alte state, din alte regiuni, ale căror elite ar fi eventual dornice să renunțe la prerogativele suveraniste.

vii De exemplu, Nicolae Ciucă, ministrul Apărării Naționale al României a afirmat: „Coronavirusul este inamicul global al tuturor statelor: fie că sunt ţări din Asia, din Răsărit sau din Occidentul apărat de NATO.” Sursa: https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/ministrul-apararii-coronavirusul-este-inamicul-global-al-tuturor-statelor-nu-are-tabara-militara-doctrina-sau-o-strategie-de-atac-1280076, accesat pe 23.03.2020. De asemenea, Emmanuel Macron a prezentat situația ca fiind un tip de război ce implică toată națiunea contra unui inamic invizibil, care invadează fără oprire: “Nous sommes en guerre, en guerre sanitaire certes. Nous ne luttons ni contre une armée ni contre une autre nation, mais l’ennemi est là, invisible, insaisissable, et qui progresse. Et cela requiert notre mobilisation générale. Nous sommes en guerre”. Sursa: https://www.lemonde.fr/politique/article/2020/03/16/nous-sommes-en-guerre-retrouvez-le-discours-de-macron-pour-lutter-contre-le-coronavirus_6033314_823448.html, 16 martie 2020.

viii Kurt M. Campbell, Rush Doshi, „The Coronavirus Could Reshape Global Order”, op. cit.

ix Phillip Orchard, „The Indo-Pacific After COVID-19”, Geopolitical Futures, https://geopoliticalfutures.com//pdfs/the-indo-pacific-after-covid-19-geopoliticalfutures-com.pdf?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_term=https%3A%2F%2Fgeopoliticalfutures.com%2F%2Fpdfs%2Fthe-indo-pacific-after-covid-19-geopoliticalfutures-com.pdf&utm_content&utm_campaign=PAID+-+Everything+as+it%27s+published, 8 aprilie 2020.

x Vezi Richard Haass, „The Pandemic will Accelerate History Rather than Reshape it”, https://www.foreignaffairs.com/articles/united-states/2020-04-07/pandemic-will-accelerate-history-rather-reshape-it, 7 aprilie 2020.

Distribuie acest articol

16 COMENTARII

  1. O incercare mai mult decit penibila de a scuza EU. Nimeni nu a impiedicat EU sa-si construiasca tot felul de competente in domeniul sanatatii. Dar pt asta ar fi fost nevoie de oameni cu minte-n cap. EU s-a balacit in tot felul de rahaturi, ca atit i-a dus capul, de la normarea castravetilor, la aspiratoare, la becuri, la idei marete, mare cheltuitoare de banii altora. Nu in ultimu rind gospodina, mama eroina, din dorinta de a se remarca si ea cu ceva, a vrut sa bage 1000 de miliarde in pamint, pardon, in mori de vint. Mai apoi a inceput si continua sa se bilbiie. In mod normal ar trebui trimisi la izolare trei sferturi din taietorii de frunze EU cu reducerea drastica a salariilor enorme.
    Nici in ceasul al 12-lea nu au inteles nimic.

  2. Asa cum bine se vede ,este inca prea devreme sa ne pronuntam geostrategic sau economic la nivel mondial . Cum bine stim cu totii ,totul se invirte in jurul banilor . Mari sume de bani sunt la dispozitia FMI, Bancii Europene , la nivelul Trezoreriei Americane si la nivel de decizie UE. Aceste mari sume de bani trebuiesc folosite partial prin modalitatea de ajutorare a statelor sarace si prin imprumuturi platibile in timp ca parte a unei forme tot de ajutorare . Mai toate tarile lumii au acum posibilitatea de a imprumuta mari sume de bani in vederea repornirii economiilor proprii dupa stoparea efectelor pandemiei pina la un cuantum echivalent cu 65 % din PIB-ul fiecareia . Aceste sume vor fi rambursate in timp iar sumele primite fara rambursare , ca ajutor , vor putea determina repornirea economiilor afectate de coronavirus . Aproape in mod paralel , cum nimic nu este degeaba pe aceasta lume )politicul de peste tot va fi obligat sa cedeze parte din decizia statala proprie . Doar sa ne imaginam ca procedurile si intregul sistem sanitar era unitar si decizional atasat UE . Decizia medicala era unica , pasii gresiti facuti de guvernele ,ce nu au putut gestiona criza in mod corespunzator ,nu ar fi existat si izolarea era facuta la comanda politica UE concomintent peste tot . Acum eram deja iesiti din sfera de actiune a virusului chiar daca o perioada granitele Uniunii ramineau inchise in exterior .Cei care inca mai spera ca pot face fata de unii singuri ,fara sa apeleze la ajutor si suveranisti find se vor izola din ce in ce mai mult se inseala amarnic . Daca politic intreaga omenire nu se pune de acord ,atunci putem vedea in viitor mari miscari secesioniste ,de dezmembrare statala , ba chiar de disolutie a sistemelor statale unitare in acest moment . Doar cei care isi asuma acordarea ajutorului in mod rational ,asa cum se intimpla acum in UE vor ramane uniti . Totusi , speranta ca pandemia sa se opreasca curind ne face inca suportabila izolarea . Revenirea la normalitate este aproape .

  3. O sa traim situatia in care UE va capata o alta fata datorita celor doua femei: Una este sefa Comisiei Europene si cealalta este Sefa ECB. Absolut de mare calibru aceste doua femei!

    Se vede limpede ca acum are o alta viteza UE.

    Si mai sunt doua persoane in USA – Sefu Diplomatiei si Sefu de la Trezorerie- doua persoane cu cariere de exceptie, caractere absolut exceptionale – cred ca acum China nu va mai avea cum sa bata nici UE si nici USA. Ghinion!

    Intalnirea cu virusul a schimbat macazul – cred.

  4. Inainte de toate in UE este nevoie de o restructurare masiva si o reasezare a cadrului institutional, prea multe comisii, parlamentari si alti taietori de frunze pe la Bruxelles si Strasbourg, si putem incepe chiar de aici, avem nevoie de 2 capitale europene doar pt satisfacerea orgolilor nationale ? banii alocati pt deplasari dintr-un loc in altul putand fi investiti mult mai eficient in programe de sanatate.
    „Benchetuiala” europeana pe banii nostri trebuie terminata intr-un fel sau altul, insa cum ?
    Nu am incredere in decidentii politici la nivel national cu atat mai putin la nivel european, dorinta oarba de consens care de regula se lasa cu cel mai mic numitor comun, cu alte cuvinte cea mai rea varianta, nu mai poate fi regula de aur a UE.
    Nu vad cine ar putea pune piciorul in pragul UE, liderii europeni de la Macron si la la Conte, niste firfizoni iar madam Merkel abia asteapta sa iasa la pensie, numai de criza asta nu mai avea nevoie.
    UE sa va pozitiona cum va fi mai prost, cu fundul intre 2 – 3 luntre si va puteti da de seama ca se va ineca. Atat sudul cat si o parte a estului european sunt masiv infiltrate de China, Rusia isi baga si ea coada peste tot iar SUA i-a intors spatele, cam astfell se poate intrepreta situatia actuala a uniunii, ce a mai ramas ?
    Germania , Franta si tarile beneluxului ??!! am uitat de Austria, o tara cu un cancelar tanar care ar putea fi un leader demn de luat in seama, este impins la perete de mai marii UE ca fiind prea tanar si fara experienta, asa sa fie ?
    Astazi UE arata ca o carpa cu multe gauri si imi este teama cu se va putea face mare lucru cu ea decat s-o arunci cat mai departe si sa pui ceva noi in locul ei.

  5. Câtă naivitate: să crezi că poți coopera -fără să-ți pese de ce cred cititorii tăi mai liberali la cap- cu dictatura chineză* și să numești gândirea asta ‘strategică’!

    *care:
    1) a mințit de la începutul crizei și ne minte in continuare cu nerușinare (nimic surprinzător)
    2) a băgat in pușcării nu numai dizidenți și criticii regimului, ci și doctorii care au îndrăznit să avertizeze asupra unei epidemii ieșite din comun
    3) profită de criză și face speculă cu materiale sanitare
    4) își extinde propaganda profitând cu nerușinare de criză, inclusiv prin acțiuni așa-zis umanitare, trimițând doctori chinezi in Europa după ce a refuzat să primească echipele de experți occidentali in ianuarie.
    5) lansează acuze mizerabile, conspiraționiste, la adresa Americii (o culme a tupeului dacă ne gândim că Partidul Comunist Chinez este probabil cea mai opacă entitate politică a globului orice act al său fiind rezultatul unor uneltiri in obscuritate totală)
    6) își bate joc de partenerii comerciali europeni cărora le trimite măști execrabile iar apoi îi apostrofează că nu știu să le folosească.

    eu unul chiar nu știu ce ar trebui să mai facă fasciștii chinezi ca să priceapă politrucii europeni cât de periculos e regimul de la Beijing și cât de umilitor e să ignori cu nonșalanță crimele și samavolniciile globalizate ale mărețului Partid.

  6. Comisa UE.27 a prezentat deja conceptul comunitar pentru anii viitori. Se prevede o altă structura a budgetului comunitar pentru anii 2021- 2028. Se prevede un budget mult mai mare în cadrul celor 3.000 miliarde Euro prevăzuți pentru depășirea crizei, bani din sectorul privat și cel al statelor împreună cu UE.27.

    …”… O mare strategie presupune scopuri finale și obiective intermediare, …”….

    Ţelurile UE sunt bine cunoscute de la început 1957 CE/EWG până azi: condiții asemănătoare ( nu e vorba de „egale”) de viață în toate părțile Uniunii Europene. Strategiile UE se pot vedea în budgeturile UE din 1957 până azi. UE nu e un stat, are un budget „simbolic” de 1 % din BIP al statelor partenere. Nu e vorba de bani la un budget de 140 miliarde Eurpe pe an, din BIP de 14.000 miliarde Euro.

    …”… Așadar, este UE pregătită să facă față acestor serii de provocări și riscuri de natură atât de diversificată?…”…..

    Viitorul e deschis, în România și în UE.

    Nimeni nu are o privire „globală”. Putem vedea numai o muțtime de informații, un peisaj de date. Nu vedem globul în ansamblu.
    Bruno Latour, autorul francez, vede în încălzirea globului (Klima) singura problemă politică importantă de azi. În cartea sa „Lupta pentru Gaia” din anul 2017 Bruno Latour vede pământul ca un actor politic. Toate problemele omenirii, problemele sociale, distribuirea bunurilor și dreptatea, vor deveni probleme geopolitice.

    Face à Gaïa: Huit conférences sur le nouveau régime climatique. La Découverte, Paris 2015
    Où atterrir? Comment s’orienter en politique. La Découverte, Paris 2017,
    Enquête sur les modes d’existence. Une anthropologie des Modernes. La Découverte, Paris 2012
    Pandora’s Hope. Essays on the Reality of Science Studies. Cambridge (Mass.) 1999, Graham Harman: Bruno Latour. Reassembling the Political, Pluto Press, London 2014

    (… „….Bruno Latour (* 22. Juni 1947 in Beaune) ist ein französischer Soziologe und Philosoph. Seine Arbeitsschwerpunkte liegen in der Wissenschafts- und Techniksoziologie. Latour ist einer der Begründer der Akteur-Netzwerk-Theorie. ……..
    Niemand hat eine globale Sichtweise. Wir können nur an ganz bestimmten Orten, meist irgendwelchen Büros, vor Computerbildschirmen etwas sehen, was eine Masse an Informationen ist. Eine Datenlandschaft. Der Globus aber existiert nicht.
    Der Globus ist nicht groß genug für die Globalisierung, soviel sollte sich mittlerweile herumgesprochen haben, und daher bezeichnet Bruno Latour „Klima“ als das einzig wirklich wichtige politische Thema unserer Zeit.
    Er begreift, dass die Erde selbst ein politischer Akteur ist und nimmt sie als solchen ernst. Alle Fragen der Zukunft – auch die sozialen Fragen der Umverteilung und Gerechtigkeit – werden daher geopolitische Fragen sein.
    Bruno Latour: „Das terrestrische Manifest“
    Aus dem Französischen von Bernd Schwibs
    Berlin, Suhrkamp Verlag 2018
    136 Seiten, 14,00 Euro
    Bruno Latour: Kampf um Gaia. Acht Vorträge über das Neue Klimaregime
    Aus dem Französischen von Achim Russer und Bernd Schwibs
    Suhrkamp Verlag, Berlin 2017
    523 Seiten, 32 Euro …. „…..).

    Cel care are interes doar să se strecure, să se descurce cumva, cel care nu se interesează de faptul că o informație e corectă sau falsă nu trebuie să intrețină o relație credibilă cu adăvarul.
    Myriam Revault d’Allonnes, autoarea franceză, acuză faptul că prea mulți dintre noi sunt indiferenți față de adevăr. Myriam Revault d’Allonnes reproșează faptul că mulți se comportă azi neglijenți cu factele. În cartea „ Adevărul neglijat. Dispariția certitudinior în societățile democratice” autoarea constată că nimic nu se întâmplă din condiții logice sau după legile naturii, totul ar putea veni și altfel.

    Myriam Revault d’Allonnes est une philosophe française, professeur émérite des universités à l’École pratique des hautes études (EPHE)2. Elle est également chercheur associé au CEVIPOF (Centre de recherches politiques de Sciences Po). Elle a enseigné à l’École doctorale de Sciences Po Paris (Théorie politique) et a été directrice de programme au Collège international de philosophie de 1986 à 19923. Elle a dirigé de 2006 à 2013 la collection de philosophie pour enfants « Chouette ! Penser » aux éditions Gallimard-jeunesse. Elle collabore régulièrement à la revue Esprit.

    La faiblesse du vrai, Seuil, 2018.
    « Les droits humains aujourd’hui : un horizon d’universalité politique », Revue Communications, n° 104, mai 2019.
    Une certaine idée de l’Europe, Flammarion, coll. « Champs actuel », mai 2019.
    La démocratie dans l’adversité (dir. Chantal Delsol), Éditions du Cerf, mai 2019.

    (… „… Ist es jemandem schlicht schnuppe, ob eine Behauptung zutrifft oder nicht, solange sie – beispielsweise – dazu verhilft, sich durchzuwursteln oder machtbewusst durchzusetzen, dann muss dieser Jemand auch keine wache Beziehung zur Wahrheit unterhalten.
    Zu viele von uns sind gleichgültig gegenüber der Wahrheit: Die französische Philosophin Myriam Revault d’Allonnes denkt über die Gesellschaft in „postfaktischen“ Zeiten nach. Wird mit Fakten heutzutage besonders nachlässig oder lügenhaft umgegangen,
    Greift die Gleichgültigkeit gegenüber der Wahrheit um sich, erodiert die Wirklichkeit, in der Menschen miteinander handeln können. In diesem Zerfallsprozess, so lassen sich Andeutungen der Autorin verstehen, ist nicht die Lüge der Hauptfaktor
    Diese bedrohte Welt beschreibt die französische Philosophin, auf Hannah Arendt, Paul Ricœur und Aristoteles zurückgreifend, als eine Welt der Kontingenz. Knapp zusammengefasst: In der Sphäre der menschlichen Angelegenheiten, die mit dem Raum des Politischen, des kollektiv Gestaltbaren, weitgehend deckungsgleich ist, geschieht nichts mit (logischer oder naturgesetzlicher) Notwendigkeit. Alles könnte auch anders gekommen sein, alles kann noch anders werden
    Myriam Revault d’Allonnes: „Brüchige Wahrheit“. Zur Auflösung von Gewissheiten in demokratischen Gesellschaften. Aus dem Französischen von Michael Halfbrodt. Hamburger Edition, Hamburg 2019. 128 S., geb., 18,– €. … „…)

    Myriam Revault d’Allonnes se referă la Hannah Arendt, Paul Ricœur și Aristoteles.

    Sunt multe de regândit, de reconstruit.
    România nu e în ZE.19 Zona Euro, nu e în Schengen.
    Liberté, Égalité, Fraternité. Acum e nevoie de Fraternité & Santé.

  7. „Din păcate lucrurile au stat exact așa cum ei preziseseră.”

    Mă emoționez extraordinar, atunci când aud opiniilor specialiștilor în securitate, mai ales la gândul că ei veghează ca eu și copiii mei să putem munci și dormi liniștiți, ca să putem plăti impozitele, astfel încât statul să funcționeze, iar domniile-lor să-și primească salariile.

    În contextul „noii molime”, în care „experții în securitate” abundă pe ecranele TV, îi aud sfătuindu-mă docți, ba că trebuie să urmez indicațiile inepte, sau contradictorii, ale unor incompetenți decidenți politici, ba că trebuie să muncesc mai cu spor pentru a-mi cheltui ulterior banii așa cum zic ei.

    Ei, bine, nu am auzit pe NICIUNUL dintre „experții în securitate vorbind despre ce doamne iartă-mă se întâmplă dacă o astfel de epidemie este provocată printr-un act ostil al unui inamic. Acum, ne-au atacat pangolinii, dar dacă – prin absurd și ca exercițiu tactic – ne-ar fi atacat un stat inamic?!

    Domnule, NIMENI nu vorbește despre ineficiența specialiștilor români/NATO în atacuri chimice și biologice, iar apărare chimică, biologică, radiologică și nucleară se dovedește a fi o poveste stupidă.

    NIMENI dintre „experții în securitate” nu-mi zice de ce, așa cum în alte state vorbesc despre virusuri specialiști de la institutele R Koch, ori L Pasteur, dar în România, în loc să auzim opiniile avizate ale celor de la institutul Cantacuzino, vedem la TV vedete de pe la diverse spitale, care zic, ba că alcoolul dezinfectează, ba că nu, ba că la căldură virusul moare, ba că nu, ba că se manifestă ca o simplă gripă, ba că nu…

    De ce, oare, nu aud „experții în securitate” vorbind despre cercetarea strategică asupra virusurilor la Institutul Cantacuzino, aflat în administrarea MAPN, despre producția strategică de aparate de respirat mecanic, la Întreprinderea de Tehnică Medicală, sau despre producția și stocurile de rezervă de echipament de protecție, medicamente și materiale pentru spitale și populație?!

    • Eu cred ca expertii in securitate nu exista, armata nu exista. Ei s-au concentrat pe misiuni internationale in ultimul timp, fiindca de acolo curg banuti, poti face o cariera. Au fost preocupati de pensii speciale.

      Daca am fi avut armata care chiar gandeste cum sa apere populatia, ar fi facut antrenamente pe aceasta tema continuu de la gradinita (populatia trebuie pregatita pentru a se apara si a sti sa si ajute). Ar fi avut grija de stocuri, ar fi facut periodic exercitii.

      Ce am vazut? Am vazut doctori militari (in realitate studenti) care au venit cu cartile pe suport hartie in sala de operatie! Un student care nu avea nici echipament de protectie, care nu stia sa-l foloseasca (se aburesc ochelarii, el trebuia sa stie si sa aiba ochelari care nu se aburesc). Un student care si-a dat seama ca nu poate comunica cu toate mastile pe cap. Datoria lui si antrenamentul nu exista, el a fost prima data in astfel de conditii. Acei de la armata au timp fata de doctorii normali sa testeze toate aceste conditii pe timp de pace, sa elaboreze cele mai bune tactici, sa testeze si produca echipament care sa eficientizeze procesele, sa elaboreze metode de tratament sau ajutor cand chiar nu ai nimic. In schimb au pus un student de la literatura care sa ne linisteasca cu un roman.

      Acum cateva luni pe acest forum se discuta ce s-ar intampla daca vom avea un atac asimetric unde ar exploda ceva la o centrala nucleara. Raspunsul se vede, nu avem nimic. Putem sa fim de 10 ori in NATO.

      Ce trebuie facut:
      1. Armata sa rascoleasca prin manuale de „Airborn virus” o tona de literatura pe tema aceasta, de acea si tac si ne duc in eroare, e descris in detaliu ce masti, cum se imbraca, cum se dezbraca, ce sa faci, etc. elaborate din anii ’50 si testate de nenumarate ori

      2. Armata sa faca exercitii de amploare si permanente in aceste costume, masti, sa participe la imbunatatirea lor, sa vina cu antrenamente in institutiile statului, medici, populatia civila de la gradinita in sus. Cu simulari permanente asa cum se fac simularile de incendiu.

      3. Armata sa faca un plan si calcule in care sa spuna cate spitale trebuiesc, decare, unde, cat stoc, decare, unde, in caz de diferite tipuri de probleme nu doar virusi, dar si arsuri, radiatie, etc. Sa vada cine si ce echipamente ar putea produce in caz de criza, sa vegheze ca avem capacitati industriale de productie cu dubla destinatie (timp de pace, timp de razboi)

      4. Armata sa colaboreze strans cu statele NATO si sa invete de acolo, sa stabileasca clar cine si cand, cum ne ajuta in caz de gravitate nivel 1, 2, 3, 4. Si cum ajutam noi.

      5. Armata sa pregateasca civili care sa stie ce sa faca, cum sa se comporte. Poti sa fii de 10 ori Rambo, daca civilii habar nu au pe ce planeta se afla.

      • @ion _ ” Armata sa colaboreze strans cu statele NATO si sa invete de acolo…”

        Da, stimate domn, sunt pe deplin de acord cu dumneavoastră. „Numărul doi” în NATO eset un domn pe care eu mi-l amintesc cu nickname-ul „Mihaela, dragostea mea!”. Domnul Ion Iliescu, cu ceva mai multă experiență de viață decât mine, îl numise altfel.

        Nu zic de China, ori Rusia, că nu-i frumos să avem astfel de idei între prieteni, dar dacă o formațiune teroristă se gândește că este extrem de ineficient să pui un bezmetic cu două cuțite să înjunghie oameni pe stradă. Nu mai zic de costurile armelor nucleare!

        Mai simplu este să răspândești un virus, care a fost modificat în vreun laborator care clonează câini, ori prepelițe prin Asia. Rezultatul este spectaculos!

        Trei luni poți ține toată planeta în case… Economia se prăbușește cu 10-15%. Epidemia trece abia în câțiva ani. NIMENI nu este pregătit pentru așa ceva. Asta, da eficiență!

        Păi, cu ce se ocupă „experții în securitate” români și NATO? N-o fi, dar, dacă ar fi, o asemenea epidemie, provocată de teroriști, ce facem? Ne ascundem cu toții în păduri pentru trei ani?!

        • In case ne tin politicienii , nu virusul care este inofensiv. Carantina se numeste cand izolezi bolnavii , cand izolezi pe toata lumea se numeste dictatura. Armata exista si stie ce face si face bine adica executa ordinul dat de politician. Armata stie ca virusul nu este periculos , toate guvernele din lume stiu asta . Iti inchipui ca nemtii primeau cateva sute de suceveni netestati de dragul laptucilor ? Oricare virusolog si epidemiolog informat iti va spune in privat ca virusul este doa o gripa , dar e pretextul ideal pentru event 201. Tocmai de aceea pandemia a fost lasata sa survina.

          • e clar la toata lumea ca virusul nu e extrem de periculos si ceva se intampla de fapt pe alta dimensiune

            dar aceasta nu inseamna ca armata e pregatita :) daca aveau echipamente de protectie ar fi reactionat altfel.

  8. Singura sansa pentru europa e transformarea imediata intr-o singura tara. Putin probabil. E evident ca politicienii din tarile componente, si multi cetateni de altfel, prefera sa fure linistiti aflandu-se in afara uniunii agitand steagul nationalist.

    • Pai federatie, daca te integrezi pe toate problemele. Eu cred ca populatia asta si intelege din UE. Populatia nu intelege limitele, mandatul, competenta, ei asteapta sa actioneze ca un stat. Politicul stie foarte bine ca nu e asa, dar fiecare incearca sa-si salveze pielea lui. Odata facut federatie, o gramada de lucruri vor merge cu totul altfel.

  9. „Daca am fi avut armata care chiar gandeste cum sa apere populatia, ar fi facut antrenamente pe aceasta tema continuu de la gradinita (populatia trebuie pregatita pentru a se apara si a sti sa si ajute). Ar fi avut grija de stocuri, ar fi facut periodic exercitii.”

    Pai avem si fac , dar acum chiar nu e cazul, e pandemie de guturai, se intimpla anual , nici o gripa nu are leac si nici vaccin: se trateaza simptomele iar dupa 14 zile trece de la sine. Iar vaccinul pentru virusul de anul trecut nu e bun anul asta deoarece virusul e nou in fiecare an. Ai 20 de coronavirusi diferiti si noi in fiecare an si toti iti provoaca banala raceala. Cine-i bolnav de alte chestii grave sau pur si simplu prea batrin si uzat crapa de la un stranut , sau daca se screme prea tare la veceu. Deci exercitiile se fac chiar acum, se antreneaza si ei in conditii „aproape” reale.
    Ce stocuri vrei sa vezi ? Spitalele sunt pustii, pentru cine sa le scoata ? Daca nu crezi mergi in oricare spital din tara si vezi cu ochii tai.

  10. „Ei, bine, nu am auzit pe NICIUNUL dintre „experții în securitate vorbind despre ce doamne iartă-mă se întâmplă dacă o astfel de epidemie este provocată printr-un act ostil al unui inamic. Acum, ne-au atacat pangolinii, dar dacă – prin absurd și ca exercițiu tactic – ne-ar fi atacat un stat inamic?!”

    Ce conteaza cum este provocata ? Indiferent ca e provocata printr-o mutatie intimplatoare , prin act ostil sau prin friendly-fire , nu-i tot aia ?
    Iar in caz ca patogenul ar fi cu adevarat periculos, masurile nu ar fi tot astea de acum ?
    Ce altceva poti face decat sa izolezi populatia ? Ce, tragi cu mitraliera in virusi ? Ai costume lvl 4 pentru toata populatia ? Poti desfasura activitati economice strict necesare imbracat in costum hazmat ?
    Nimeni dar absolut nimeni nu scapa de o arma biologica deoarece este vie sau aproape vie deci evolueaza incontrolabil deci nimeni nu lanseaza asa ceva si nici nu creeaza asa ceva. Tot ce se studiaza sunt masurile de contracarare in caz ca un agent foarte periculos ar aparea natural. Iar in caz ca apare , armatele stiu la perfectie care sunt prioritatile, ce au de facut si chiar fac . Ce vezi tu acuma un exercitiu, un drill, o simulare in care nu toti actorii participanti sint informati ca e doar un exercitiu.
    Sa-ti fie clar: nimeni nu poate opri o pandemie daca agentul e suficient de infectios. Nu in ziua de azi. Virusii muteaza dupa un timp si ori devin mai putin agresivi ori ne dezvoltam noi imunitate. Tot ce poate face armata este sa protejeze lantul de comanda si resursele strategice si tactice in special cea umana. Anul asta se antreneaza populatia si se testeaza raspunsul entitatilor private. In caz ca ceva cu adevarat foarte rau s-ar intampla , este indispensabila cooperarea populatiei si participarea activa a mass-media si a firmelor cu pondere semnificativa in comunicatii si in productia versatila.
    E nevoie sa va faca cineva niste desene ? In caz de urgenta reala urmati ordinele. Reflex. Nu poate fi scolarizata si echipata toata lumea. Daca aveti impresia ca va descurcati mai bine fara autoritati , cumparati-va o insula sau emigrati de unul singur pe Marte. Daca vi se pare ca sunteti mai competent decat autoritatile , faceti propuneri. De protocoale si de masuri mai bune. NU de personal. In chestiuni militare armata este cea mai calificata.

  11. In fiecare zi cateva zeci de mii de militieni netestati si potential purtatori asimptomatici – exact ca restul populatiei arestata la domiciliu- interactioneaza fiecare cu cel putin zece civili pe care ii legitimeaza , evident de la mai putin de doi metri distanta. Si se aduna in fiecare dimineata gramada in unitatile lor , la fel ca militarii. Ating echipametele si tinuta. Deschid portierele vehiculelor de serviciu. Imi ating actele de identitate cu aceleasi manusi cu care au atins actele altor zeci de persoane presupuse infectioase – ca doar de aceea le-am impus restrictii.
    Si fiecare dintre zecile astea de mii de purtatori merge dupa serviciu acasa la familie. Cati militieni si cati jandarmi si militari sunt testati zilnic la venire si la plecare si de unde stie cineva de cate ori pe zi a luat virusul si l-a transmis mai departe intre ei si civililor pe care -i controleaza / protejeaza ?

    Iar dvs vreti sa cred ca virusul este considerat de autoritati ca fiind periculos ?! LOL

    2000 de persoane netestate au calatorit la gramada prin Romania si de aici in Germania pentru o activitate NE esentiala cu acordul autoritatilor germane si romane iar dvs vreti sa cred ca virusul este considerat periculos ?!

    20 de oameni intr-un microbuz e ok , 100 intr-un avion e ok dar 10 oameni la slujba de Inviere este atentat la siguranta nationala ?

    Daca eu vreau sa stau la soare si la aer curat de unul singur in parc sint amendabil deoarece pun in pericol sanatatea publica , ca plimbarea nu e activitate esentiala. Nu-i o problema ca nu mai am serviciu , trebuie sa am zilnic bani de pix si de hartie ca sa completez declaratii . Iar printre „motivele legitime” pentru deplasare nu figureaza si cautarea unui loc de munca.

    Sunteti sanatosi la cap ? In general vorbind, nu vi se pare ca intindeti coarda prea tare ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Serban F. Cioculescu
Serban F. Cioculescu
Şerban Filip Cioculescu (n. 1972, în Bucureşti) a absolvit Facultatea de Litere şi Facultatea de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii Bucureşti, obţinând ulterior din partea acesteia diploma de master în relaţii internaţionale. Începând din anul 2009 este doctor în ştiinţe politice al Universităţii Bucureşti. În prezent este angajat ca cercetător ştiinţific principal gradul II în domeniul securităţii internaţionale la Institutul pentru Studii Politice de Apărare şi Istorie Militară din cadrul Ministerului Apărării Naţionale și de asemenea profesor invitat în cadrul Facultăţii de ştiinţe politice a Universităţii Bucureşti (2005-prezent). A publicat circa o sută de articole în domeniul securităţii, relaţiilor internaţionale şi geopoliticii în diverse reviste ştiinţifice prestigioase din ţară şi din străinătate. A efectuat stagii de pregătire ştiinţifică în Africa de Sud, China, Coreea de Sud, Canada şi Franţa. Preocupări: teoria relaţiilor internaţionale, studiile strategice, geopolitică, organizaţii internaţionale, diplomaţie. Volume de autor: Introducere în teoria relaţiilor internaţionale, Editura Militară, Bucureşti,2007, România postcomunistă în ecuaţia strategică a vecinătăţilor: Balcanii, Marea Neagră şi Orientul Mijlociu Extins, Ed. Universităţii Bucureşti, 2009, Terra incognita? Repere pentru „cartografierea” haosului din relaţiile internaţionale contemporane, Ed. Militară, Bucureşti, 2010, Viitorul nu ia prizonieri, Ed. Rao, Bucuresti, 2013 si China. De la strălucirea ascunsă la expansiunea globală, Ed. Cetatea de Scaun, Targoviste, 2018.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro