joi, martie 28, 2024

Pe când e programată arderea pe rug a d-lui Vladimir Tismăneanu?

Cei ce au avut de petrecut mai mult timp liber pe rețelele sociale în cursul încheiatului week-end au putut lesne constata ce efecte perverse poate avea, la nivel intelectual și la cel al simțului măsurii, autoizolarea. Din lipsă de activitate, ca urmare a claustrării prelungite, unii oameni, până la un moment dat cunoscuți ca echilibrați, toleranți, cu simțul măsurii ajung să comită lucruri trăsnite. Disproporționate.
Să recapitulăm povestea. Doi intelectuali, e vorba despre poeta Denisa Comănescu și despre politologul Vladimir Tismăneanu, au comis greșeala de a posta o fotografie de natură să atingă o anumită atingere sensibilităților unei etnii minoritare. Și unul, și celălalt au realizat nocivitatea faptei, au șters urgent postarea în chestiune, nu au uitat să își ceară scuze repetate pentru clipele lor de rătăcire, scuzele au fost poate chiar prea insistente, pentru ceea ce au făcut în postul Paștelui. Atunci când învățătura creștină spune că trebuie să fim mai buni, mai îngăduitori unii față de alții, dar și să iertăm ceea ce poate fi iertat greșiților noștri.
La vederea postărilor și a scuzelor respective nici vorbă despre asta. Nci vorbă despre îngăduință și iertare. Din contră. Am avut parte de o mobilizare de forțe și de un spectacol jalnic. La care- cum altfel?- a contribuit chiar și un critic de teatru. Scuze, o doamnă critic, ca să nu zic iar o criticiță și să mă trezesc și eu în cutia poștală cu vreo citație sau cine știe ce amendă. Fiindcă CNCD dă semne de hiperactivitate. Ca să nu zic de băgat în seamă.
Dl. Aszalos Csaba, președintele CNCD, a amenințat că organizația pe care o conduce se va autosesiza, uitând că în multe alte privințe nu a dat dovada unei vigilențe revoluționare asemănătoare, dacă nu cumva pe alocuri a închis ochii chiar cu bună știință. Ce ați făcut, domnule Aszalos, când ilustrissima doamnă Firea a rostit prostia cu barul cu negri? Nimic. Ma mult, conștient de importanța misiunii lui pe lume, dl. Aszalos a precizat și că va scrie și o depeșă adresată Universității Maryland ,acolo unde dl. Tismăneanu își desfășoară activitatea. Au sărit la atac și domnii Ciprian Nichita și Gelu Duminică pe care îi știam a fi oameni cu scaun la cap, chiar cu un oarecare simț al umorului în privința propriei etnii. Dacă vor să și-l regăsească, poate că fac efortul de a-i ruga pe cei din TVR să caute un moment comic al cărui protagonist era regretatul Jean Cosntantin. Strigăte de luptă au scos din gâtlej tot felul de prieteni, ori adevărați, ori interesați ai etniei cu pricina, iar conducerea Universității din București nu a pierdut ocazia de a arăta cât este de occidentală și de marcată de spiritul gândirii corecte.
Cum spuneam. Dl. profesor Vladimir Tismăneanu a greșit, dar și-a admis greșeala și și-a cerut, în repetate rânduri, scuze. În mod firesc, toată tărășenia trebuia să se încheie aici.
Dar nu, dl. Tismăneanu, care la rându-i a avut multe de înghițit ba din cauza etniei domniei-sale care, vezi Doamne, ar fi adus în România comunismul, ba din pricina arborelui său genealogic, trebuie pus neapărat pus la zid. Prea are o carieră științifică internațională binecunoscută, ba a scris prea multe cărți (dar ce, cărțile contează?- au strigat acuzatorii publici ai domniei-sale?), ba face parte din prea multe comitete și comiții, ba a condus Comisia Prezidențială care a întocmit Raportul final pe baza căruia un fost președinte al României a condamnat în mod oficial comunismul. Și asta nu este defel pe placul stângiștilor noștri care au început să se simtă în ultimele zile tot mai mult precum peștele în apă. Clamând sfârșitul și inutilitatea Uniunii Europene sau necesitatea de a mai da o șansă comunismului. Plus alte astfel de bazaconii.
Ceea ce i s-a întâmplat și i se întâmplă în aceste zile d-lui Vladimir Tismăneanu și, în subsidiar, doamnei Denisa Comânescu, mie mi se pare că seamănă teribil cu campania anti-Mihai Șora din urmă cu câteva luni. Și arată cu câtă voluptate știm să ne devorăm valorile. Care, e adevărat, nu sunt sfinți, nu sunt fără păcat, pot să și greșească. Numai că ele, valorile vreau să zic, chiar și pentru o greșeală (nu, nu îi voi spune nevinovată) trebuie arse pe rug în regim de maximă urgență.
Hai, vă rog, aduceți rapid cât mai multe vreascuri!

Distribuie acest articol

22 COMENTARII

  1. Eu cred ca tocmai reactiile pe care le criticati dumneavoastra l-au facut sa-si ceara scuze. Si frica de consecinte. Stiti ca initial si-a sters scuzele si a facut pe mortul in papusoi. Astepta sa vada ce se intampla. Daca reactiile erau mici, n-ar fi urmat deloc scuze

  2. Cine greseste plateste!
    Eu, de ex,. Am fost in permanenta banat la articolele profesorului din Maryland, pus in alte parti la index pt glume mult mai nevinovate decit cea cu ciorile.
    E cazul sa vada si teribilii oameni de bine care imparteau certificate de buna purtare ce- nseamna intransigenta de care dadeau ei dovada. Si, nu in ultimul rind, prof din Maryland nu prea era cunoscut ca cineva cu simtul umorului, deci nu i se poate cumpara ca ar fi facut o poanta, nu, d-l a facut-o cu intentie in cunostiinta, a avut un moment slab si a aratat cine este cu adevarat.

    • Nu cred ca dl. Tismaneanu ar fi rasist, asta ar fi o prostie. De fapt, nici nu știu care ar fi definiția unei persoane rasiste. Ce știu este sa nominalizez indivizi rasiști cum au fost Hitler și ciracii. Evident, Tismaneanu nu poate fi asimilat acestora.
      Îmi este însă evident ca, da, pe dl. Volodea l-a luat apa și „s-a demascat”. Ce îl deosebește însă pe dânsul de unul ca mine, printre multe altele, este postura nesuferita pe care și-a tras-o, aceea de posesor al corectitudinii supreme. Dl. Tismaneanu este acela care ‘a vândut’, din rațiuni de polemici publice, indulgente sau, cel mai adesea a demascat de-a valma pe comuniști, naziști, legionari, rasiști, etc., din fotoliul de autoritate supremă în domeniu, pe care l-a confiscat abuziv.
      Repet, cred ca Hanna Arendt ar trebui sa se mute din Primaverii.
      P. S. Cu ocazia povestii ciorilor din Țăndărei ale d-lui. Tismaneanu, nimeni nu mai vorbește decât de țigani, eventual din Țăndărei, și nu de ‘romi’. Este un efect pozitiv al acestui scandal, revenirea la un termen încetățenit în limba română, și care nu are (sau nu ar trebui sa aiba) în sine nimic peiorativ, în locul pretiosului termen de ‘romi’. Sunt țigani de toată isprava și sunt țigani odiosi. Ca și unii români. Sau ca unii evrei.

      • ROMANI SAU… VALLAHI ? ȚIGANI SAU… ROMI ?

        Nu, domnule LIVIU PETRE ! Faceți greșeli mari ! Unui popor, unui neam i se spune așa cum își spune el sie însuși. Și nu cum dorim noi să-i spunem. Până acilea, PUNCTUM !

        Neștiind că Grecescul ΡΩΜΑΝΙΑ (numele de fapt al Imperiului Bizantin până la fatidicul 1453) s-a desprins din Indianul रमण्य – RĂMĂNYA (Name of a town), unioniștii ”ciordeau” Grecescul ΡΩΜΑΝΙΑ (ROMANIA) și, prin Constituția din 1866, renunțau la numele VALLAHIA (VALLAH) și, după MICA UNIRE, își numeau țara ROMÂNIA (ROMÂN). ”Că până atunci (la 1866, n. n.) erau – spune Acad. IOAN AUREL POP, Președintele ACADEMIEI ROMÂNE – numele de VALLAHI și de VALLAHIA”.

        Iată dar o situație în care ne-ar conveni, oare, dacă un ROM ne-ar spune : ”Tacă-vă fleanca ! Voi sânteți VALLAHI / VLAHI. Nu vă mai dați nepoții lui… दशबल – DĂȘĂBAL > DEȘEBAL > DECEBAL (că Măria Sa fu de-al nostru, bre !) și ai lui TRAIAN (pentru că strămoșii voștri VALLAHI nu se întâlniră nicicând, pe treptele ISTORIEI, cu DECEBAL și cu TRAIAN !)”.

        Cu toate acestea, dacă neamul a fost atât de îndoctrinat, încât a ajuns a crede, morțiș-grăpiș, că el este nepotul lui TRAIAN și că el așa vrea să i se spună, ROMÂN (astăzi scris… ROMAN, tăticule, de către toți mândri noștri compatrioți), stăinii n-au ce face ! Trebuie să ne numească ROMANI. Adică, așa cum ne spunem noi nouă înșine. Deși, repet, noi nu sântem ROMANI ! Ci VALLAHI : în toată puterea ADEVĂRULUI !

        Ați înțeles, Domnule LIVIU PETRE, ”de ce” vă atenționam că ”faceți greșeli mari” ?…

        S-auzim numai de bine !

        Prof. M. Moldovan,
        22.07.2020

  3. Sincer, eu nu pricep.
    S-a pus o poză cu niște ciori pe un gard, însoțită de mesajul „S-a închis aeroportul din Țăndărei”. De unde și până unde legătura cu acea anume etnie? Nu cumva cei care s-au „autosesizat” și au înfierat cu mânie proletară poza sunt cei care perpetuează ideea că cei din acea etnie ar fi „ciori” sau ce alte apelative li se/își arogă?
    Înțeleg, nu permitem atacuri la persoană, aici vorbind despre atacuri directe, cu num eși „pronume”. Dar de aici și până la a interzice libera exprimare pentru că mie mi s-a părut că tonul era nu-știu-cum sau că în poză apărea ceva legat prin folclor de altceva… e un drum extrem de lung.
    Poza a fost o glumă. Cui nu-i place, să nu se uite la ea, iar într-un timp oarecare ea o să dispară. Dar s-o ții în atenția publică, să faci atâta bâlci și să te dai atacat de nimeni nu știe cine, e deja de domeniul patologicului. Sau de domeniul trolling-ului cu influențe pan-slaviste.

    Așa că, rogu-vă… Unde se oprește libertatea de exprimare și unde începe cenzura?
    Am înțeles, nu mai avem voie să vorbim despre ciori, pentru că… se simt unii jigniți. Despre ce nu mai avem voie să vorbim? Urmăm modelul Belarusului și interzicem cuvântul „coronavirus” din vocabular? Interzicem direct orice discuții despre persoanele incomode puterii? Cenzurăm media?

    Chair nu suntem în toate mințile de am ajuns să facem din așa ceva subiect de discuții?

    • „De unde și până unde legătura cu acea anume etnie? ”

      Da, numai că în Țăndărei nu este de fapt niciun aeroport.

      Prin urmare, „gluma” nu poate fi interpretată decât prin metafora cu privire la „zburătoare”, care să aibă caracteristici umane, pentru a [nu] utiliza un eventual aeroport din Țăndărei.

      Dl Tismăneanu a făcut o gafă, „șeruind” o poză care i s-a părut haioasă. A fost, fără îndoială, o „scăpare” cu caracter xenofob, iar reacțiile la ea erau previzibile.

      Pe de altă parte, exagerearea acestor reacții este supărătoare, în contextul în care CNCD a amenințat cu dosare, fără a spune câte dosare a deschis în urma acțiunilor xenofobe violente ale cetățenilor români de etnie maghiară din Ditrău, împotriva unor brutari din Sri Lanka, și cum au fost ele finalizate.

    • Foarte corectă observația cu ciorile. Cercetarea merită extinsă, așa că putem să punem acum o poză cu papagali pe gardul de la guvern ca să vedem dacă se bășică niscai miniștri și Orban înfierează miștocăreala, sau o pisică dînd tîrcoale la oala de smîntînă ca să urmărim cum reacționează Costache care a dat-o-n bară cu mutatul banilor de la stat la spitalele private.

    • Evident, a fost o gluma. Dl Tismaneanu nu avea de ce sa-si ceara scuze, a facut-o ca sa curme diversele atitudin deplasate.
      Adevaratul derapaj este al celor care au transformat gluma intr-un motiv de discordie.
      Iar acel sef al CNCD fie nu are discernamant, fie e de rea credinta.
      Din pacate, devine tot mai evident ca nu rromii ar trebui aparati de romani, mai curand invers. invers.

    • Stimate domn! Sunt întru totul de acord cu comentariul dumneavoastră! După „corectitudinea politică” – care a dus la numeroase aberații și abuzuri, inclusiv de natură juridică/legislativă -, asta ne mai trebuie! Să ne „ghetoizăm” sub presiunea unor „deontologi”?!

  4. Si daca eu scriu acum ca reprezentantii etniei puteau ca pe langa toate acestea descrise de dvs, sa faca niste drumuri pe la Nadlac, prin zona depozitelor de armament de la Tandarei si pe aiurea date inapoi de sistemul nostru judiciar in baza stiu eu carei chichite gandite cu schepsis, imi veti cenzura spusele sau veti considera ca am dreptate? Nu i-am vazut pe niciunii din acesi regi, regine, imparati, imparatese , parlamentari, sociologi si formatori de opinie facand ceva pozitiv pentru educarea acestei etnii care din pacate are mai mult decat altele persoane care contribuie la raspandirea virusului prin inconstienta, indiferenta sau dupa cum e manifeta unul chiar ura de rasa, caci cum sa interpretez zicerea: voi va imbolnaviti si noi nu!
    Ce spuneti de asta dle Duminica? Ca doar nu-mi permit sa-l intreb pe Luminatia Sa Imperiala . smile

  5. Pentru ca nu a spus din prima – imi pare rau.
    Cu toti suntem rasisti si xenofobi, dar unii incercam sa ne descurcam cu asta si cand o dam de gard nu spunem ca e ok.

  6. Dle Morariu,

    Vad ca incercati sa-l exonerati pe dl. Tismaneanu si banuiti o cabala stingista. V-as sugera o alta lectura a celor intimplate: Sa presupunem ca cineva ar fi postat sau raspindit o caricatura infatisind tipologii evreiesti asa cum erau infatisate in „Der Stürmer”. Nasuri incovoiate, barbi, etc. Credeti ca respectivul ar scapa usor de oprobriul public si de acuzatiile de anti-semitism?

    Mai credeti si ca cineva care are merite recunoscute intr-un anumit domeniu nu poate fi rasist sau anti-semit? Exemple ar fi destule.

    De fapt scuzele prezentate sint absolut ridicole: „Nu-i deșlusisem implicațiile rasiste. Nu trăiesc în Romania, nu cunosc o mulțime de detalii”. Unde-i atunci poanta postarii daca nu exista nici un fel de legatura intre poza si numele denigrator adresat etniei?

    Eu nici nu-l acuz dar nici nu-l apar pe dl. Tismaneanu. Fiecare sa se culce asa cum isi asterne.

  7. Stimate domnule Morariu,
    Având în vedere că humorul reprezintă o caracteristică a oamenilor deștepți poate că ar fi bine să inserați un mini curs referitor la figurile de stil folosite în creațiile artistice (fie ele poeme sau bancuri). Și dacă am putea să-l evităm pe Coșbuc (Cică vrei să stingi cu paie/Focul când e în clăi cu fân …) nu știu dacă mai putem face același lucru cu replica lui Jan Hus (1415) la arderea pe rug, „O, sancta simplicitas !”

  8. Les extrêmes se touchent ( 1 )

    Sfera publica romaneasca da in clocot dupa 30 de ani . Pandemia bizara care a lovit intreaga planeta pare ca afecteaza nu numai sanatatea oamenilor, relatiile si raporturile sociale, ci si atitudinile , comportamentele si valorile lor .
    Ceea ce parea de neimaginat in sinistrii ani `90 , respectiv sa ajunga pe acelasi „podium” politicienii marca PSD simultan cu elita culturala care conform rolului asumat in mod oficial ar fi trebuit stea in coltul opus al ringului, devine acum o realitate bizara.
    Cum spunea odata Wittgenstein, faptele in spatiul logic constituie lumea , deci sa ne rezumam la fapte .
    Un deputat PSD celebru prin cugetarile sale originale da tonul si mai emite una pe acelasi calapod ( ) numai ca de data aceasta rezultatul ei final s-ar putea sa depaseasca asteptarile :

    https://www.aktual24.ro/se-cere-excluderea-lui-bacalbasa-din-psd-pentru-rasism-noi-o-sa-luam-virusul-de-la-ciorile-noastre/

    Stafeta este preluata involuntar de catre Denisa Comanescu , editor la editura Humanitas , care are intuitia feminina de a nu emite vreo cugetare in spatiul public si se margineste doar sa trimita prin messenger o memă profesorului universitar Vladimir Tismaneanu care face gafa colosala de a o scoate la lumina , cu felicitari , in spatiul public :

    https://www.g4media.ro/vladimir-tismaneanu-postare-cu-conotatii-rasiste-pe-facebook-istoricul-a-sters-imaginea-invatatura-de-minte-pentru-mine.html

    De aici incolo , avalansa a pornit iar deputatul Nicolae Bacalbasa (PSD) iese din lumina reflectoarelor . Ringul a fost ocupat acum de elita culturala autohtona focalizata pe acelasi subiect.
    Ţanțarul ( politic) al deputatului Bacalbasa este ridicat involuntar la rangul de armăsar (intelectual) stârnind o adevarata furtuna mediatica care dezvaluie mai mult decat incearca sa ascunda.
    Rezultatul este un florilegiu comic de eschive, retractari , scuze ale celor implicati plus divagatiile revendicative ale aparatorilor lor care contureaza un portret de grup al elitei culturale coalizata in jurul membrilor lor a carui reputatie ar fi fost atacata mișelește de catre adversari .
    Inainte de orice concluzie , este de mentionat ca si in acest caz se aplica vechiul aforism grecesc conform caruia marile probleme ale oamenilor nu vin de la fapte ( pe care nimeni nu le contesta in cazul de fata, nici macar protagonistii lor ) ci de la opiniile lor despre fapte.
    Cum reactioneaza elita culturii romane ( apud Institutul National pentru Studierea Holocaustului din Romania Elie Wiesel) intr-un caz de postare cu implicatii rasiste ? In mod original.
    Protagonistii dramoletei , prinsi cu ocaua mica, invoca scuze hilare ( ” Nu traiesc in Romania – Vladimir Tismaneanu ) si penibile (” am legat-o de situatia noastra de claustrare” – Denisa Comanescu ) fiind nevoiti sa afirme negru pe alb si pentru cine accepta explicatia ca nu au inteles ce au citit ( ” nu m-am gandit profund”, „nu mi-am dat seama de la inceput” , etc.) :

    ”O eroare, o precizare: Azi am postat, vreme de cateva minute, o poză primita pe messenger. Se voia haioasă. Nu-i deslusisem implicațiile rasiste . Nu traiesc in Romania , nu cunosc o mulțime de detalii. Am sters-o imediat. Pagina mea este opusă oricăror forme de rasism, xenofobie, intoleranță, excluziune. Invățătură de minte pentru mine. Poate si pentru alții”.

    Vladimir Tismaneanu

    https://www.g4media.ro/vladimir-tismaneanu-postare-cu-conotatii-rasiste-pe-facebook-istoricul-a-sters-imaginea-invatatura-de-minte-pentru-mine.html

    https://romania.europalibera.org/a/vladimir-tism%C4%83neanu-%C3%AE%C8%99i-cere-scuze-pentru-meme-ul-rasist-nepotrivit-%C8%99i-cel-mai-important-dureros-/30548029.html

    https://www.facebook.com/denisa.comanescu.9/posts/10219355343891690

    Daca cazul protagonistilor reactia de aparare este reflexa si era de asteptat, in cazul aparatorilor lor care direct sau indirect contesta utilitatea unei morale publice si pledeaza pentru dreptul (unora) de a incarca (uneori) normele si regulile ei, lucrurile devin mult mai interesante :

    “Mă bucur că dragul meu prieten Vladimir și-a cerut scuze pentru postarea dizgrațioasă( s.n.) despre Țăndărei, mai curând neatentă (s.n.) și care nu-l caracterizează. E un gest nobil, de care nu mulți sunt în stare”.
    „Însă priviți cum i-au sărit în gât, ca pe arcuri, toți paznicii din oficiu ai moralității publice (s.n.). Toți fariseii care se roagă-n picioare, mulțumind Domnului că ei sunt corecți și fără pată, altfel decât vameșii și păcătoșii. Cine va fi însă mai curând îndreptățit, ei sau cel care, greșind, își cere iertare?”
    “Am ajuns să trăim vremuri în care unii dețin adevărul absolut și abia așteaptă greșeala seamănului lor. În care nimeni nu-și vede bârna din ochi, în care strigătul ”crucificați-l!” e zgomotul dominant al vremii”.
    ” Am trăit să-i văd, în aceeași lună, pe Matei Vișniec numit fascist și pe Denisa Comănescu și Vladimir Tismăneanu numiți rasiști de către oameni care nu au avut nimic de spus pe lume(s.n.), dar care cred că le sunt superiori pentru că ei și numai ei cunosc adevărul (s.n.). Cine te-a pus pe tine, fariseule, să veghezi la puritatea moravurilor? Boborul (s.n.)?”

    Mircea Cartarescu
    https://www.libertatea.ro/stiri/mircea-cartarescu-sare-in-apararea-prietenului-vladimir-tismaneanu-dupa-postarea-rasista-priviti-cum-i-au-sarit-la-gat-toti-fariseii-2950868

    „A-l acuza pe Vladimir Tismaneanu de rasism, extremism de dreapta, nazism şi de alte orori, este complet absurd. El a scris un raft de cărţi importante împotriva extremismelor. La fel în ceea ce o priveşte pe Denisa Comanescu. Ea a editat un raft de cărţi importante împotriva extremismelor.
    Later edit: După părerea mea, este o problemă de calibrare şi nuanţare. Cărţile anti-rasiste scrise şi publicate de cei doi cântăresc (pt societatea românească) infinit mai mult decât o glumă proastă pe FB. Mai ales că şi-au cerut public scuze, fapt rarisim în spaţiul românesc. Aruncând cu pietre în ei, activiştii pt drepturile minorităţilor nu fac decât să alunge doi aliaţi, doi prieteni…”

    Andrei Oișteanu
    https://www.facebook.com/andrei.oisteanu.5/posts/312829546351357

  9. Les extrêmes se touchent ( 2)

    ” Au sărit la atac și domnii Ciprian Nichita și Gelu Duminică pe care îi știam a fi oameni cu scaun la cap, chiar cu un oarecare simț al umorului în privința propriei etnii. Dacă vor să și-l regăsească, poate că fac efortul de a-i ruga pe cei din TVR să caute un moment comic al cărui protagonist era regretatul Jean Cosntantin. ”
    ” Ceea ce i s-a întâmplat și i se întâmplă în aceste zile d-lui Vladimir Tismăneanu și, în subsidiar, doamnei Denisa Comânescu, mie mi se pare că seamănă teribil cu campania anti-Mihai Șora din urmă cu câteva luni. Și arată cu câtă voluptate știm să ne devorăm valorile. Care, e adevărat, nu sunt sfinți, nu sunt fără păcat, pot să și greșească. Numai că ele, valorile vreau să zic, chiar și pentru o greșeală (nu, nu îi voi spune nevinovată) trebuie arse pe rug în regim de maximă urgență.Hai, vă rog, aduceți rapid cât mai multe vreascuri! ”

    Mircea Morariu
    http://www.contributors.ro/editorial/pe-cand-e-programata-arderea-pe-rug-a-d-lui-vladimir-tismaneanu/

    In ceea ce priveste regasirea umorului (?), o mica remarca . Domnul Gelu Duminica ( doctor în sociologie și profesor asociat al Facultății de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din București ) a facut o elocventa demonstratiune in acest sens exact in paginile ziarului care il promoveaza intens :

    ” E şi greu, ca român ce trăieşte în România, să nu rezonezi la „Viaţa m-a făcut să nu fiu deloc cuminte/ Am făcut infracţiuni şi-am mers înainte/ Eu nu dau înapoi/ Nu cad pe locul doi/Pentru că şeful meu/ E numai Dumnezeu/ Am făcut multe rele/ Şi-aveam pedepse grele/ Dar El nu m-a lăsat/ Şi tot m-a ajutat”. În lumina acestor versuri care mustesc a „şcoala vieţii”, auzul ştirii că Dani Mocanu a fost arestat a căzut peste mine ca un trăznet. Cică în timpul liber omul se ocupa cu proxenetismul şi alte infracţiuni din aceeaşi familie, nu de alta însă chiar dorea să-şi provoace muza (s.n.) pentru a putea să creeze alte versuri de acelaşi mare angajament. Eu unul mă aşteptam să aud că domnul în cauză a fost admis la program de studii doctorale ale Universităţii Oxford sau cel puţin ale London School of Economics, însă se pare că „dujmanii” (cu „j”, aşa cum se „spune” băieţaşii) l-au făcut. Nu-i nimic, că omul se va întoarce, şi atunci să te ţii….”

    Gelu Duminica – Dani Mocanu si fariseii
    https://adevarul.ro/news/societate/dani-mocanu-fariseii-1_59d210a15ab6550cb8bc546a/index.html

    Dincolo de protagonistii scenetei , de aparatorii si de contestatarii lor , spatiul social dispune inca de mecanisme de (auto)reglare care s-au activat instantaneu si cu motoarele turate la maximum ( in acest caz, nu si in altele ) pentru incalcarea regulilor si normelor civice pe care sustin ca le apara :

    https://www.facebook.com/csaba.asztalos.56

    https://www.facebook.com/InstitutulElieWiesel/

    https://www.facebook.com/unibuc.ro/

    Ulterior , si in buna traditie autohtona , apare o schimbare de registru . Principalul acuzator public in acest caz si-a indulcit deja tonul ceea ce sugereaza ca ciclonul mediatic initial va deveni in final o furtuna intr-un pahar cu apa ( deci sesizarea din oficiu a institutiei si interventia ei pro-domo si pe plan extern vor ramane probabil la nivel declarativ si pentru impresie artistica ) :

    ” Salut si apreciez scuzele si pozitia corecta a dl. profesor Tismaneanu !”

    Asztalos Csaba

    https://www.facebook.com/csaba.asztalos.56/posts/3138735199504863

    Dincolo de circul politicianist si de orgoliile elitei culturale autohtone, toata acesta inflamare a opiniei publice arata fracturile adanci existente in societatea romaneasca de peste trei decenii intre clasa politica, societatea civila si cetateni, fracturi care raman in continuare si probabil se vor adanci.
    Comportamentul unei clase politice care ataca in mod repetat statul de drept si deciziile unei justitii care elibereaza in cascada infractorii sunt de neinteles nu numai pentru cetateanul de rand , ci sipentru politistul englez specializat in lupta cu infractorii care este trist pentru victimele lor si se teme pentru poporul roman ( probabil unii il vor declara ” extremist” ,nationalist”,etc. ) :

    ”La auzul acestei vești triste, mă tem pentru poporul român. Sistemul de justiție penală din România a dat greș atât față de copiii care au fost tratați și exploatați, cât și față de viitoarele victime.”

    Bernie Gravett
    ( https://www.g4media.ro/exclusiv-bernie-gravett-politistul-englez-care-a-lucrat-la-cazul-tandarei-dupa-ce-justitia-i-a-achitat-pe-toti-inculpatii-acuzati-de-trafic-de-copii-sunt-trist-pentru-victime-am-trimis-pr.html).

    Din aceasta perspectiva un asemenea scandal mediatic in care protagonistii sunt prezentati drept victime capata proportii derizorii si cu totul alte conotatii pentru ca aici nu numai greselile sunt importante , ci si gandirea, mentalitatile si sistemul de valori care stau la baza lor si care le genereaza .
    Pe de alta parte , acest scandal are meritul de a readuce in discutie o problema esentiala pentru un stat de drept aflat sub asaltul penalilor ( sa ne amintim de celebra Ordonanta 13 ) si pentru o societate aflata sub asaltul mediocritatilor si impostorilor ( sa ne amintim de cele 30.000 de diplome universitare false , de fabricile de doctorate ,etc. ) respectiv problema esentiala a credibilitatii , reputatiei si legitimitatii morale a elitelor politice , culturale, etc.
    Ori credibilitatea , reputatia si legitimitatea morala nu se pot apara cu teancuri de carti ( asta facea si Adrian Paunescu in 1990 ) pentru ca pur simplu inseamna cu totul altceva, iar protagonistii acestui scandal au aflat cu prisosinta.

  10. Inca o ciorovaiala pentru nimic! Pentru niste ciori care stateau pe un gard. Stateai si ele pe gard, ce sa faca altceva? Ce atata suparare?

    • Cioara, pavianul cu mantie, papagalul si cartita sunt in Index Prohibitorum – Anno Domini 2020
      Lista este deschisa…

  11. Eu nici nu auzisem de postarile d-lui Tismaneanu sau ale Denisei Comanescu pana sa aud in presa de autosesizarile celor de la CNCD.
    In plus nici nu stiam ca si d-na Comanescu comisese acesta eroare, se spunea doar de d-l Tismaneanu ceea ce imi confirma faptul ca esti atacat pentru orice greseala daca esti perceput ca fiind prea sus pentru restul, prea o amenintare. Sau poate pentru ca, atunci cand ai ajuns intr-o pozitie inalta, chiar si metaforic vorbind, se presupune ca ar trebui sa fii un model pentru ceilalti.
    Evident ca e pacat ca o astfel de greseala s-a comis, mai ales cand e cel care a comis-o s-a confruntat el sau confratii lui de multe ori cu discriminarea. E evident ca nu a fost o decizie prea inspirata dar pentru ca suntem in Postul Pastelui, haideti sa ne reamintim ce spunea Isus atunci cand farizeii i-au adus inainte femeia pacatoasa : „Cel fără de păcat dintre voi să arunce cel dintâi piatra asupra ei” (Ioan 7-8)

  12. L-au amendat pe domnul Tismaneanu , dupa lupte ,,seculare” ….
    Asta nu il schimba cu nimic pe domnul Tismaneanu si nici perceptia ce o am despre dumnealui . Opinia mea este ca amenzile au darul de a burdusi bugete publice din care se imbuiba bugetarii .
    In alta ordine de idei . am batut turca pina la recrutare cu semeni ai mei din etnia la care se face referire . Noi astia mai albi le spuneam lor ,,tigani ” si nu se suparau nici copiii nici parintii lor . Apoi tot noi astia mai albi ne numeam uneori unii pe altii ,, tigani ” si iarasi nu se isca tulburare . Chiar si astazi cind ma intilnesc cu acei colegi de joaca de etnie unora ma adresez cu ,, mai tigane ” si nu am parte de reactii adverse . Sintem la fel de oameni unii cu altii . Stiu si stim ca ciroditori am fost si noi si ei . Ca pacate avem si noi si ei . Importanta este deschiderea mintala catre ceea ce este moral . Toate celelalte palesc . Tare as vrea sa ne gasim 100 de oameni sa facem cheta cite 50 de lei sa achitam amenda respectiva . Eu sint unul din cei 100 .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro