Pensiile de serviciu sunt semnificativ mai mari decât pensiile obișnuite plătite contribuabilului român. Normalitatea ar fi ca, în momentul în care o persoană care beneficiază de o pensie specială în virtutea funcției pe care o ocupă săvârșește fapte care sunt incompatibile cu respectiva funcție, să se aplice mai multe sancțiuni cumulative: o eventuală sancțiune penală sau administrativă, pierderea funcției respective și pierderea pensiei speciale. Prin pierderea funcției se pierde și dreptul persoanei de a beneficia de o pensie mai mare decât cea acordată în mod normal contribuabililor, așadar persoana condamnată ar urma să beneficieze în continuare exclusiv de o pensie obișnuită.
La noi, Consiliul Superior al Magistraturii a formulat o propunere legislativă în sensul eliminării pensiei de serviciu pentru magistrații care comit fapte de corupție, blocată și astăzi în Parlamentul României, mult mai ocupat cu adoptarea rapidă a unor acte normative care să șubrezească legislația anticorupție, cum a fost cazul legii care permite delegarea tuturor competențelor conducătorilor din administrația locală sau al modificărilor Codului Penal din „marțea neagră“. Până când o asemenea modificare legislativă va fi adoptată de parlament, Consiliul Superior al Magistraturii folosește pârghii administrative pentru a bloca accesul la pensie pentru magistrații care sunt suspectați de fapte de corupție – mai exact, suspendă procedurile privind cererile de pensionare pe care aceștia le depun. De asemenea, președintele, în cazul în care totuși astfel de solicitări ajung pe masa sa, întârzie semnarea decretelor de eliberare din funcție, în așteptarea unei decizii definitive din partea instanțelor de judecată în respectivele dosare de corupție. Totuși, trebuie să admitem că aceste mecanisme sunt departe de a fi satisfăcătoare și că ele reprezintă doar o încercare de a acoperi niște incoerențe legislative. Indiferent cât de mult s-ar strădui judecătorii și procurorii să rezolve cu celeritate dosarele de corupție judiciară, procedurile durează în materie penală, iar de respectarea strictă a procedurilor depinde în mod esențial existența statului de drept, care este o garanție esențială pentru noi toți.
Până azi, parlamentarii nu și-au găsit timp să se ocupe de reglementarea normală a situației pensiilor speciale pentru magistrații condamnați pentru fapte de corupție sau poate grupurile de interese au reușit să blocheze până acum această inițiativă. Totuși, pentru alte inițiative inedite, parlamentarii găsesc timpul necesar. Și nu întâmplător aceste inițiative tind să fie, într-un fel sau altul, în interesul celor care lucrează la parlament. Bunăoară, un grup de 19 parlamentari a inițiat o modificare la Statutul funcționarilor parlamentari, care primesc dreptul de a reprezenta instituții sau autorități publice în cadrul unor organisme sau organe de conducere constituite conform legislației în vigoare. Textul excelează prin neclaritate și ambiguitate. Ce instituții și autorități publice pot să reprezinte funcționarii parlamentari? Ei lucrează la parlament, nu în alte autorități și instituții publice. Apoi, în care organisme sau organe colective de conducere vor avea dreptul aceștia să activeze? Și, nu în ultimul rând, sunt funcționarii publici parlamentari supraoameni, capabili să lucreze simultan în mai multe locuri? Ambiguitatea este întotdeauna metoda folosită pentru a camufla acțiuni la limita legii. În cazul în care ANI ar începe verificări cu privire la viitoare situații de potențială incompatibilitate, va fi invocat imediat acest act normativ ambiguu. Da, deocamdată, acest text este doar o propunere în Parlamentul României, dar istoria recentă ne învață că astfel de inițiative trec foarte ușor, pe când altele, care ne-ar fi cu adevărat utile, zac cu anii în sertare.
Articol aparut pe Revista 22
frumos scris. felicitari.
exista riscul ca n umbra combaterii coruptiei, sistemul judiciar sa se transforme din arbitru in jucator. parlamentul a creat deja o noua categorie sociala : omul imun in fata legii care si voteaza privilegiile ! trebuie sa se umble la radacina coruptiei (un sistem nereformat in opinia mea). altfel romania o sa se transforme intr o tara de avocati, politruci si militieni. si tocmai ne am despartit de acest model, nu ?
Alooo,da sper ca doar magistratii basisti vor profita de aceasta lege,mai ales DNA-ul
Alooo, smenaru,
ti s-a blocat telecomanda pe Latrina 3?
Sau si mai bine: profita toata tara daca ar fi mai putini prosti! Sau corupti!
Eu nu inteleg de ce initiativa vizeaza doar judecatorii. Cred ca ar trebui sa vizeze toate categoriile de functionari publici.