joi, martie 28, 2024

Pentru ce să ne cerem iertare?

Cu cât se adună informații despre victimele din clubul Colectiv, cu atât răsar noi înțelesuri din această catastrofă. Nu numai că nu avem de-a face cu suflete moarte din cauza Haloweenului sau a rockului – cum s-a spus în multe opinii pripit lansate în spațiul public  – , ci dimpotrivă chiar cu eroi ca din poveste – cum nu credeam să mai existe – și mă refer la cei care s-au întors de mai multe ori în club ca să-și salveze prietenii până ce ei înșiși nu au mai putut ieși, apoi la acei soți care au preferat să moară împreună, îmbrățișându-se, decât să se salveze unul fără celălalt, la acele figuri de oameni simpli, singuri și devotați aproapelui, cum era femeia de serviciu – mamă a cinci copiii – sau acel cvasi-nebun întru Hristos, al cărui trup ars a fost târziu identificat, Costel (Stashi), și la tinerii olimpici și talentați care venisera acolo pentru a asculta un concert al prietenilor lor. Nu este vorba de soarta tristă a unui grup de oameni îndepărtați de Dumnezeu, ci mult mai mult a ieșit la lumină incapacitatea de a empatiza cu suferința și căutarea acestor tineri a unei categorii clericale care s-a îndepărtat și s-a izolat de oameni.

Neîmbisericirea tinerilor din clubul Colectiv – deși nu știu dacă e cu adevărat cazul – ține mai mult de o neadecvare a conducătorilor Bisericii Ortodoxe Române la imperativele misiunii în vremea aceasta din urmă. Tinerii din colectiv și-au făcut din fire lege și încă una de-a dreptul evanghelică: «Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca cineva sufletul său să-şi pună pentru prietenii săi.» (Ioan 15, 13). Perplexitatea în fața unui zid de indiferență spirituală – acel „știe Biserica mai bine ce are de făcut” – a născut un val de revoltă. Revoltă aproape inocentă în ingenuitatea ei. De frica unor tineri care strigă s-a înființat o contramanifestație clericală pentru „pace și unitate”, terminlogie coborâtă direct din epoca de aur. Ce instincte atavice a trezit frica!

Este indecent să strigăm că ne doare campania anticlericală a acestor zile, cât timp nu ne-a durut sau nu am spus că ne doare faptul că episcopatul BOR manifestă inadecvare la prezent și indiferență față de sau conivență cu marile derapaje etice ale politicului. Ce a spus Biserica Ortodoxă Română în decembrie 1989? Ce a spus pe 13-15 iunei 1990? Ce a spus când statul post-comunist a tergiversat restituirea proprietăților? Ce a spus când greco-catolicii au cerut dreptate? Cum s-a raportat BOR la regimul cleptocratic în ultimii 25 de ani? Ce a spus BOR despre condamnarea comunismului în 2006? Ce a spus BOR despre fenomenul colaboraționismului clerului ortodox cu structurile represive ale regimului comunist? Ce a spus BOR despre sfinții închisorilor? Prin toate aceste tăceri BOR  – instituția, nu corpul mistic –  a cauționat corupția politică timp de 25 de ani, însemnând coresponsabilitate la falimentul moral al unei societăți întregi.

Lipsa sau în orice caz modestia cantitativă și calitativă a grădinițelor, școlilor, gimnaziilor, liceelor și universităților ortodoxe, a spațiilor pentru activități extrașcolare pentru copii și tineri, a spațiilor de meditație și acompaniere a adulților pierduți în tăvălugul tranziției, a unor spații care să nu fie exclusiv liturgice și păzite de niște cerberi ai bigotismului arată că nu există încă o suficientă conștientizare a provocărilor misionare, sociale și etice ale epocii secularizării și globalizării? Operele filantropice rămân și ele undeva mult în urma nevoilor reale. In schimb este un fapt că majoritatea resurselor financiare adunate de BOR  în ultimii 25 de ani s-au cheltuit pentru lăcașe de cult supradimensionate și inestetice în majoritatea cazurilor, destinate unor forme de cult în care accentul cade pe spectacol și nu pe comuniunea euharistică. Sloganul „vrem spitale, nu catedrale” poate fi interpretat ca un strigăt de ajutor, ca o cerere de purtare de grijă, ca o nevoie de îndrumare și vindecare spirituală într-o societate bolnavă. Catedralele nu răspund acestor nevoi.

Pentru toate aceste neajunsuri, la care își au partea toți cei care formează trupul mistic al Bisericii, trebuie cerut iertare, pentru toate acestea se îndreaptă furia disperată a oamenilor către Dealul Patriarhiei. În mod evident există mulți laici și preoți care simt că trebuie să cerem iertare pentru toate acestea. Dar poate că nu e destul s-o gândim în sinea noastră. Poate că avem cu toții obligația mărturisirii și a parrhesiei, a libertății de a spune adevărul.

Limbajul marțial al apologeților BOR, („să ne înarmăm”, „să fim soldați”) nu denotă decât rătăcirea profundă a unui creștinism, care a părăsit Evanghelia și a adoptat patima identitar tribală. Biserica-națiune, care se exprimă cultic prin catedrala Mântuirii Neamului, a luat locul Bisericii lui Hristos, „sfântă, apostolească și sobornicească”.

Fără un gest de metanoia public, masiv, autentic, cu durere și cu inimă înfrântă, nu cred că poate fi oprit valul de antipatie, care s-a stârnit acum. În acest sens nici măcar gândul renunțării la construirea catedralei Mântuirii Neamului nu este prea mult pentru a reveni într-o relație de parteneriat autentic și real, de prietenie și împreună-viețuire cu națiunea română.

În ceea ce-i privește pe supraviețuitorii incendiului tragic din clubul Colectiv și familiile indoliate ale celor plecați deja, aceștia au nevoie de purtarea de grijă părintească personală a mai marilor BOR: episcopi, arhimandriți, consilieri și protopopi. Copiii femeii de serviciu au nevoie de părinți adoptivi, mama care a rămas fără copii are nevoie de foarte multă dragoste pentru a privi cu putere viitorul ei până la Parusie. Fiecare dintre cei care prin cruci și engolpioane au asumat reprezentarea publică a Bisericii poate bate la ușa unei familii îndoiliate sau întristate. Totul e greu în acele familii, de la cumpărăturile zilnice la momentele de singurătate. Dar de asemenea este foarte greu pentru toți cei care încă nu au pătruns sensul morții. Aceștia, speriați și mâniați de lipsa unui răspuns,  îi așteaptă ca pe niște părinți îngrijorați, care coborându-se la nivelul copilului lor și așezându-se pe vine sau în genunchi pentru a-l privi în ochi, ar spune: „Nu vă temeți, El a biruit lumea”.

Distribuie acest articol

100 COMENTARII

  1. Da… pana la urma, asta este…sa patrundem sensul mortii. Imi suna in urechi glasul puternic al Papei Ioan Paul al II-lea, in Polonia anilor ’80 : ” Nu va temeti! ”
    E foarte greu sa gasesti calea, sa ” intelegi cine esti si ce vrea Dumnezeu de la tine „, cum zicea Parintele Rafail Noica. La intrebarile mentionate de Dvs mai sus, poate doar cativa parinti imbunatatiti, pustniciti sau prin vreun schit, au dat raspuns.
    Cu atat mai greu e acum pentru noi toti, as zice.
    Va multumesc din suflet pentru ce ati scris.

  2. Întru totul de acord cu Dl .Guran : BOR este una, iar corpul mistic al Bisericii alta. Dar chiar şi în „mult hulitul” BOR există destui hierarhi de mare calitate spirituală şi umană. Acum câtva timp am cunoscut un episcop catolic francez, care circula numai cu trenul şi metroul, fără nici un fel de fast, modest şi anonim, dar când discutai cu el te impresiona nu numai datorită cunoştiinţelor teologice, dar şi cu căldura şi întelegerea umană a unui om da mare calitate. Ştiţi ce salariu avea ? 1500 €…

  3. Stimă. În acele zile am cerut, pe facebook, normal, ca cei doi tineri să fie canonizați de către Sfântul Sinod. Sunt exemplari!
    Dincolo de acestea, eu nu cred că există niciun val de antipatie. Există, normal, o stângă ne.îmbisericită care nici nu trebuie prea lesne dusă la biserică. Discursul acestei stângi, să ne amintim de valul de batjocură la adresa pelerinilor și a moaștelor sfinte.
    Suntem civilizați, desigur, dar nu putem să încărcam înaltul cler ortodox cu toate păcatele din dicționarele ideologice. Clericalismul e neîndoios un păcat de care nu poate fi absolvit. Prea marea apropiere de vârful puterii, alt păcat.
    Biserica e și întâlnire iar întâlnirea, ca și despărțirea, are nevoie de doi subiecți. Bisericile sunt pline, și nu doar de babe, deci, cu înțelegere, să nu dăm cu bâta în baltă.
    Tragedia a răscolit gheena și mass.media abia aștepta așa ceva. Realitatea e alta. Ceea ce vedem, auzim sunt fapte, întâmplări, interpretări pe scurt aparențe. Singurele adevăruri sunt oamenii cu credințele lor.

    • Autofinantati-va biserica cu contributii/donatii benevole din partea credinciosilor.
      Platiti-va taxele si impozitele ca noi toti.
      Fiti ortodocsi/catolici/protestanti/musulamani pe banii vostrii!
      Iesiti din scolile publice – infiintati scoli confesionale pe banii vostrii!
      Cind indepliniti cele de mai sus…atunci nimeni nu va mai poate acuza de nimic, nici de clericalism, nici de apropierea prea mare de putere, nici de lacomie, nici de „toate pacatele din dictionarul ideologic”.
      Deocamdata popimea e doar o haita de citeva zeci de mii de trintori, care incaseaza salarii de la stat fara sa produce nimic si fara sa plateasca taxe si impozite.
      E inadmisibil pt sec XXI, cultele si in mod special BOR sunt stat in stat!

      • Domnule ATEU,

        La incrancenarea de care dati dovada, va recomand sa imigrati in tara laica Franta si sa-i lasati pe habotnicii aia de romani in plata lor, ca sa puteti sa profitati plenar de aceasta societate de aici, cladita pe gustul celor ca Dvs., si sa puteti astfel sa vedeti aici unde s-a ajuns dupa ce s-a scos religia de peste tot, asa dupa cum doriti atat de mult.
        Si pe drum, incercati sa cititi si niste Cugetari de-a lui Pascal. Veti putea eventual sa estimati, matematic vorbind, macar riscul atitudinii Dvs.

        • Diferenta dintre mine si d-ta este ca eu sunt ateu fara ca pe tine sa te coste treaba asta nici un leu, in schimb tu esti ortodox pe banii mei.
          Fii dara bun si fii ortodox pe proprii tai bani…si nu mai stabili dumneata cine tre sa emigreze si cine nu din tara asta.

          • Mai cugetati putin la chestia asta cu sunt ateu pe banii mei. Chiar asa? :) Ar insemna un stat minimalist si retrocedari. Hai sa fim mai rezonabili. Utopii de genul asta nu-si au rostul. Pana la urma, tragedia din Colectiv este laica si pe banii tuturor. Mi-ar placea sa va vad la fel de corect politic la urletele isterice impotriva pupatorilor de ciolan, sau cum ii mai numiti pe credinciosi

            • Cui? Mănăstirilor grecești de la care au fost confiscate? Oricum BOR n-are dreptul la ele ca nici nu era înfintata pe vremea aia!

        • I-as lasa, dar ei nu ma lasa, cerandu-mi bani intr-una si luand din banii mei pe care ii dau la stat cu alte scopuri. Lasa-ma sa te las zice o vorba… Dar biserica ne lasa? NU! Asa ca de ce as lasa-o eu??

        • Nimic nu-ți da dreptul sa il scoți pe un om din țara lui. Esti un mitocan! Si faptul ca asa aperi tu interesele BOR justifica părerea negativă a oamenilor cu bun simț despre aceasta!

          • Si cati bani ai dat tu, ma rog, Bisericii? Aveti gura mare, dar nici nu stiti cat revine Bisericii anual din taxele platite la stat. Bisericii i s-au confiscat mare parte din bunurile pe care le avea in proprietate incepand cu secularizarea lui Cuza, iar in schimbul proprietatilor nationalizate, statul s-a angajat sa o sustina financiar sa existe mai departe. Daca vreti ca ea sa devina din nou o institutie privata, statul trebuie sa-i dea absolut toate proprietatile inapoi (sau despagubiri pentru ele), si atunci isi va plati impozitele ca noi toti (desi ea plateste impozite pe salarii si produse si acum, doar pentru proprietati am impresia ca nu plateste). Dar daca statul se apuca si ii da Bisericii inapoi absolut tot ce i-a confiscat, va anunt ca s-ar putea sa dea faliment: zeci de scoli in Ardeal, spitate (ex. Spitalul Coltea), terenuri imense, sate intregi, paduri, munti. Eu as vrea sa vad cum face statul asta, si abia apoi as zice ca Biserica sa plateasca impozite. Nu ar fi trebuit niciodata sa-i confiste proprietatile. Nici nu e corect, pentru ideea de proprietate, pe care o aparam cu totii (si dumneata, cu cele cateva parale de care te plangi ca le da Bisericii). Din cauza asta s-a creat un parteneriat stat-Biserica foarte pagubos pentru cea din urma, dupa parerea mea, dar care nu are cum sa fie desfiintat pana statul nu-si achita toate datoriile fata de Biserica.

            • Ok, hai sa vb despre restituri.
              Dar daca e restituire pe bune, corecta, atunci sa stiti ca va pleaca baba cu colacii.
              Secularizarea averilor manastiresti si bisericesti facuta de Cuza la 1863 a scos din proprietatea manastirilor si bisericilor grecesti peste 1/4 din teritoriul Romaniei Mici.
              A grecilor!
              Deci daca e sa restituiasca statul ceva, atunci trebuie sa o faca bisericii ortodoxe grecesti, nu rominesti.
              Va mai convine?
              Stiind ca in zonele de bezna mentala bortodox-tribal-national-socialista ideea posesiunii de pamint rominesc de catre straini va face sa scoateti la fel de multe spume ca existenta homosexualilor sau a liberei gindiri si exprimari –cred ca raspunsul se poate deduce.
              Oricum cred ca biserica sora din Grecia ar primi cu bratele deschise asemenea pleasca, nu is deloc mai prejos in lacomie si harnicie in a stringe averi.
              BOR a fost infiintata la 1872, dupa secularizare si abia in 1925 a devenit Patrirarhie.
              Deci ca organizatie abia daca are putin peste 100 de ani, iar in forma actuala de Patriarhie nici macar 100. Deci despre ce vb aici?

            • @alex: daca vrei sa vorbim despre restituiri, mai citeste putin.
              1. Pentru a nu fi considerata discriminatorie, legea a prevazut naitonalizarea tuturor proprietatillor bisericii (inchinate sau neinchinate)

              2. Legatura spirituala a unei biserici nu poate influenta relatia patrimoniala. Ce spui tu cu restituirea catre bisericile grecesti nu are acoperire

            • Pai daca e sa vorbim de restituiri, de ce sa luam 1800 si nu 1500 sau chiar 1000? Sa le dam/luam pana vor avea tot atata cat aveau atunci. Si de fapt, de ce sa le dam cand se stie ca toate aceste averi au fost dobandite prin inselaciune si santaj, nu prin munca proprie? Cam ceea ce fac si acum de fapt pentru a primi donatii…

  4. Sunt lucruri bine spuse, dar am şi două obiecţii, destul de consistente:
    – nu clericii BOR au spus că „avem de-a face cu suflete moarte din cauza Haloweenului sau a rockului”, ci diverşi zăltaţi din online, aşa că nu spre Biserica Ortodoxă trebuie îndreptate reproşurile.
    – în condiţiile demolărilor şi a refuzului construirii de noi biserici unde era nevoie din anii comunismului, era firesc ca după 1990 Biserica să investească o vreeme principalele resurse în această direcţie; „piaţa” o cere; numai în Bucureşti erau cartiere de 100.000 – 200.000 de locuitori fără nicio biserică, la fel şi în alte oraşe mari.
    Or, e normală ridicarea cu precădere de biserici de unde să se poată îndeplini misiunea pastorală şi apoi şi cea filantropică (deja de ceva ani Biserica a început să cheltuie sume importante, cca 25-30% din ceea ce primeşte de la stat, în aşezăminte filantropice) şi e normal ca multe din aceste biserici să fie mari, pentru că dimensiunile trebuie să răspundă „cererii”, adică numărului mare de oameni care doresc să participe la viaţa bisericii; măcar şi din raţiuni economice, BOR nu ar fi investit banii în lăcaşuri „supradimensionate”, precum spuneţi, dacă acestea ar rămâne goale; dimpotrivă, când ai 1000-1500 de credincioşi la fiecare Liturghie duminicală (chiar şi sâmbăta sau de alte sărbători) într-o parohie dintre blocuri, e normal că evaluezi similar necesităţile unei parohii asemănătoare.
    Cât despre Catedrală, nu vă mai agitaţi, că nu Catedrala mănâncă banii spitalelor, şcolilor etc, e un proiect de mai bine de 100 de ani al Bisericii, nu e nimic rău în a avea o catedrală în capitală, la urma urmei Biserica îşi cheltuie cum vrea banii cuveniţi (fie că sunt de la buget – pe care oricum i-ar primi, indiferent de destinaţie, fie din resurse proprii), ba chiar contribuie la circuitul economic, mai bine, chiar, decât construirea de telegondole nefolosite, terenuri în pantă sau săli de sport în sate cu media de vârstă a locuitorilor de 70 de ani.

    • Bucurestii au Catedrala Patriarhala, de sute de ani, incarcata de traditie. E pacat s-o transformi in biserica de cartier pentru o constructie faraonica rece si impersonala. Justificarea ca aceasta e mica, nu e reala. Nici in noua Catedrala nu vor incapea toti ortodocsii din Bucuresti. Exista suficiente biserici in care ei se impart.

    • Domule liviutza.
      Credinta de orice fel este o chestiune privata, tine de intimitatea persoanei.
      BOR si restul cultelor sunt organizatii private.
      Ele sunt formate din credinciosi si apartin acestora.
      BOR si restul cultelor nu au ce cauta in scolile publice.
      BOR si restul cultelor nu au de ce sa primeasca finantare de la stat.
      BOR si restul cultelor trebuie sa plateasca taxe si impozite ca noi toti ceilalti.
      Este extrem de simplu ! Nu va mai faceti ca nu intelegeti…

      • @alex Da, repetaţi aceleaşi lozinci fără substanţă şi fără logică.
        Nu mă fac că nu înţeleg, ci înţeleg foarte bine că atâta înţelegeţi dvs., mai mult nu am de unde să cer.

        • Las ca cere BOR destui bani publici..salarii pt popi, bani pt biserici, pt catedrale..
          Pina si terenul pe care isi construieste faraonica catedrala a mintuirii neamului e donat de la stat.
          un stat ce nu asigura spitale si scoli decente, un stat ce nu isi plateste corect functionarii de jos (demnitarii sunt in schimb bine mersi) un stat ce nu e capabil sa construiasca autostrazi sau gradinite , un stat care ma alearga pe mine contribuabil pt 5 lei intirziati la impozite…
          Fiti ortodocsi pe banii vostrii!
          Sunteti 80 sau 90%? Bravo..si mai bine. Cotizati benevol fiecare, si beneficiati din banii BOR (dupa impozitarea legala) de ce vreti voi si corpul de prelati BOR. Faceti 5 catedrale..20. Nu ma intereseaza cit mari , cit de mici, cit de des sau de rasfirat le faceti.
          Preafericitul Daniel are acum 19 000 lei salar pe luna. De la stat.
          Autofinantati-va biserica..si acordati-i 190 000 pe luna, sau 1 900 000.

        • „Da, repetaţi aceleaşi lozinci fără substanţă şi fără logică.”
          Unde dumneavostra vedeti „lozinci” oamenii DE BUN SIMT vad ADEVARUL!

          „Nu mă fac că nu înţeleg, ci înţeleg foarte bine că atâta înţelegeţi dvs., mai mult nu am de unde să cer.”
          Daca nu intelegeti ca de exemplu eu nu sunt ortodox, nu ma intereseaza sa fiu ortodox, si nu imi place ortodoxia si cu toate astea contribui financiar la „binele” bisericii ortodoxe, prin intermediul statului, imi pare rau s-o spun, dar nu sunteti un om cu bun simt!

          • Eu nu vă neg bunul simț (nici nu vi-l recunosc automat, doar vă-l prezum până la dovada contrară, pe care, cu ultimele cuvinte, aproape că ați făcut-o), ci dificultatea de a ieși dintr-o gândire ideologizată și, oarecum, simpluță.
            Înțeleg și accept foarte ușor că, de exemplu, nu sunteți ortodox, nu vă intereseaza sa fiți ortodox, si nu vă place ortodoxia si cu toate astea contribuiți financiar la “binele” bisericii ortodoxe, prin intermediul statului;
            Dar aș vrea să înțelegeți că nici eu nu sunt ateu, nu mă interesează și nu îmi place ateismul și cu toate astea contribui financiar la programe de planning familial, avorturi, susținerea financiară a unor ONG-uri de „utilitate publică” ce propovăduiesc secularismul sau luptă împotriva Bisericii mele, ca să nu mai zic că contribui financiar și la arene naționale, săli polivalente și altele asemenea;
            Și tot prin intermediul statului și nu mă plâng.
            Asta e, e vorba despre un compromis rezonabil între cei de credințe diferite.
            Pentru dvs am să fac un efort și, dacă vreți, vă dau lunar din buzunarul meu atâta cât revine Bisericii din impozitele dvs (cred că mai mult de vreo 2 lei pe lună nu iese, ținând cont că BOR îi revin vreo 0,3 % din buget, adică vreo 0,1 % din bani proveniți din impozitul pe salarii, adică dvs dați cam 0,1 % din cei 16% pe care îi plătiți statului la leafă ca impozit (adică, mai clar, 0,016% din leafa dvs).
            Ne vedem și facem calculele :)

            • Ce are ateismul cu planningul familial?!? Majoritatea femeilor care fac avort (99%) sunt ortodoxe. Adeventistii si penticostalii nu folosesc așa ceva si fac copii cu nemiluita, de exemplu. Dar ei îți plătesc ție popa si biserica, prin taxe. Deci nu le plătești lor așa ceva, le plătești surorilor tale ortodoxe. ONG-urile nu primesc bani de la stat, de aia se numesc Organizații Non-Guvernamentale, deci nici lor nu le plătești nimic. Iar cele „de interes public” sunt tot niște paraziți cum e si BOR, dacă primesc bani de la stat. De ce arenE vorbim? E una singura in toată România dar sunt 18.000 de NOI biserici si o catedrala de 100 de milioane de euro. Câte taxe plătesc eu la BOR? Mai mult decât sunteti îndreptățiții, chiar dacă as plăti 1 ban pe an. Suma nu contează, tot bani furați sunt!

            • De fapt ideea „de bun simț” e ca statul sa dea bani pentru folosul TUTUROR cetățenilor lui. TOȚI mergem pe autostrăzi, TOȚI avem nevoie si folosim sistemul medical, de sistemul educational, de arenele sportive (contra cost), etc, etc, dar NU TOȚI mergem la biserici ortodoxe! Si apropo, statul nu plătește pentru planinng famlilial, n-am auzit de retete compensate pentru prezervative si anti-conceptionale.

            • A, acum văd ca v-ați oferit sa-mi restituiți banii plătiți de mine din taxe Bisericii ortodoxe Romane. Multumesc din suflet! Salariul meu e de 9100 de euro pe luna, al soției de 4500. Dacă sunteți atât de buna, ați putea returna banii din taxe tuturor celor cărora le-au fost încasați banii de catre BOR fora voia lor? Eu unul nu vreau sa fiu favorizat ca ortodocșii! Vorbim zici de câteva milioane de unguri, si de câteva milioane de ne-ortodocși.

            • Eu zic să mai puneți mâna, să mai citiți, să mai rumegați idei, eventual și cu ceva logică, în fond nimeni nu s-a născut cu dreptatea în mână, nu e nicio rușine. Faptul că ați descoperit ce înseamnă ONG demonstrează că aveți potențial. Căutați mai mult și veți afla că organizațiile non-guvernamentale declarate de utilitate publică aplică și ele pentru finanțări, fie de la stat, fie de la UE (tot un fel de stat, supra stat, federație, cum vreți să îi spuneți, adică tot din banii noștri).
              Cât dați dvs pentru BOR dau și eu pentru ONG-uri care nu mă reprezintă și ale căror obiective nu mă reprezintă.
              Cât despre restul replicii dvs, voi încerca să traduc, să desenez cele ce v-am spus data trecută, în speranța că va fi mai limpede; dacă veți reuși să fiți la fel de tulbure și după încercarea asta, înseamnă că nu există speranță în ce vă privește. Dar momentan sunt optimist :)
              Așa cum dvs vă plângeți că dați 1-2 lei lunar către Biserică, prin impozite, și considerați că acești bani vi se fură pentru că îi dați pentru ceva pentru care nu sunteți de acord să îi dați, și eu dau, prin impozite niște lei pentru lucruri cu care nu sunt de acord: avorturi, săli de sport, finanțări de ONG-uri care luptă împotriva Bisericii mele etc.
              Deci suntem chit (ba, chiar aș spune că eu am dat mult mai mult pentru prostii cu care nu sunt de acord decât ați dat dvs Bisericii).
              Nu sunteți dvs mai breaz ca mine cu leul dvs dat Bisericii.
              Până la urmă ateii nu vor să se dea bani la biserică, vrăjitoarele nu vor să se dea bani la sănătate, infractorii nu vor să se dea bani poliției, creștinii praccticanți șamd nu vor să se dea bani ong-urilor seculariste sau sexualiste ori practicilor medicale necreștine etc
              Cheltuielile făcute de la buget reprezintă, finalmente, un compromis între mine, dvs și alții. Așa că se dă un pic acolo, mai mult dincolo, etc.
              O noapte bună (sau dimineață bună,depinde când se dă ok comentariului) să aveți.

      • nu sunt oryodox, sunt credincios si aveti perfectă dreptate, fiecare ar trebui sa-si asume financiar deciziile spirituale

      • N-auzi dom’le, ca statul trebuie sa dea inapoi Bisericii ce i-a confiscat, facand-o salariata a lui, ca mai apoi sa aiba pretentia sa o trateze ca pe o institutie privata? Crezi ca Biserica n-ar vrea sa scape de rusinea de sta pe simbrie la stat si sa suporte toate manipularile in scop politic la care o supune statul? Sa-i dea inapoi toate proprietatile si Biserica se va sustine singura, n-are nevoie de stat! Statul a avut nevoie de proprietatile ei, asta e marea problema, asa ca a tranformat-o din proprietar in salariat.

        • Care proprietati sa le dea inapoi? Cate proprietati a dobandit biserica PRIN MUNCA CINSTITA? nici una sau foarte putine. Toate au fost dobandite prin inselaciune si santaj. Asa ca de ce sa le dam inapoi???

          • Ia vino cu dovezi, gura-mare! Si du-te in justitie cu dovezile, daca le ai! Numai statul a nationalizat averi cu japca, Biserica niciodata. Nu se poate dovedi asa ceva.

            • Cine a vorbit de nationalizari? Evident ca biserica nu poate nationaliza. Era vorba de cum au dobandit averile, pacalind lumea cu pedepsele de pe lumea de apoi si oferind micsorarea lor prin rugaciuni care evident cereau plata. Asa ca oamenii, mai ales cei instariti si care se si stiau „pacatosi”, normal ca donau averi si pamanturi bisericii ca sa se puna bine. Nu e asta inselaciune si santaj?

    • Comentariul tau ne arata ca nu ai inteles nimic din ceea ce spune dl. Petre Guran. Si, din pacate, exista mult prea multi credinciosi romani care gandesc la fel ca si tine.

      • :) … tare !
        Ei, ce să facem şi noi, credincioşii ăştia, înţelegem şi noi, aşa, cât putem.
        Ce să-i faci dacă acum avem prea mult biserici şi avem unde pierde vremea, vezi, mai bine era înainte, nu erau şi puteam merge mai mult pe la şcoală să învăţăm despre opiul popoarelor şi descendenţa din maimuţă.
        Dar să ştiţi, facem eforturi :)

    • Liviuta, ma straduiesc sa urmaresc logica din ultimul pasaj al comentariului tau.

      Afirmatia 1: nu Catedrala mananca banii spitalelor, scolilor.

      Argumente(?): 1. e un proiect mai vechi de 100 de ani (?) 2. nu e nimic rau in a avea o catedrala (?)

      Afirmatia 2: La urma urmei biserica isi cheltuie cum vrea banii cuveniti iar pe cei de la buget ii primea oricum

      Afirmatia 3. Constructia e benefica pentru circuitul economic

      Argumente: alte moduri de a cheltui banii publici sunt mai proaste.

      Cum se leaga aceasta insiruire de afirmatii, in asa fel incat sa nu iasa o ameteala generala? Exista vreo subtila cheie de interpretare care mie imi scapa?

      Propozitia care ma deranjeaza cel mai mult si pentru care am scris acest comentariu e aia cu biserica isi cheltuie cum vrea banii “cuveniti”. Mi-au venit in minte imaginile cu Mercedesurile alea. Dar nu e problema, au contrubuit la circuitul economic, nu-i asa? In rest, am un respect enorm pentru unii filozofi atei pentru un lucru pe care il intalnesc rar la oameni religiosi, si anume onestitatea intelectuala.

    • Se pare ca nu numai ca nu judeci, dar nici macar nu vrei sa te informezi.
      1. Ba da, clerici au spus asa ceva si inca multe altele asemanatoare. Iar daca un preot spune asa ceva iar BOR nu ia atitudine si nu-l pedepseste, se face si ea vinovata. Daca un ministru face o prosrie, acuz tot guvernul, nu numai pe el ca persoana!
      2. Proiectul poate sa existe de cand o fi, ce importanta are? Important e cand si din ce bani se face. Atat timp cat se face si din banii mei, fara ca macar sa fiu intrebat despre asta, e un FURT! Parca stiam ca biserica condamna furtul, pana si ravnirea la bunul altuia! Sau s-a schimbat si nu am aflat eu??

      • Drăguță, dacă mata judeci și te informezi mai bine, trimite-mi și mie exemple, că așa, doar afirmații nedovedite, am făcut și eu mai sus.
        Nu te compromite ca mine, dovedește că ești mai deștept.
        Mie nu mi-au ajuns la urechi/ochi ieșiri de genul celor incriminate în articol din partea reprezentanților Bisericii, ci doar ale unor zăltați care nu sunt clerici.
        Or fi fost vreo doi, trei, poate, cine știe, dar mie nu mi-au ajuns la cunoștință decât mesajele de încurajare și rugăciune pentru cei în suferință, ajutoarele oferite de Biserică (materiale și spirituale) și altele asemenea.
        Cât despre banii din care se face, cea mai mare sunt banii credincioșilor dăruiți bisericii, doar parțial ai statului.
        Cât despre aceștia (banii de la buget) reiau ce i-am spus și amicului de mai sus:
        Și eu, ortodox, contribui financiar la programe de planning familial, avorturi, susținerea financiară a unor ONG-uri de “utilitate publică” ce propovăduiesc secularismul sau luptă împotriva Bisericii mele, ca să nu mai zic că contribui financiar și la arene naționale, săli polivalente și altele asemenea, cu care nu sunt de acord;
        Și nu mă plâng.
        Asta e, e vorba despre un compromis rezonabil între cei de credințe diferite.

        • 1. Chiar azi a fost un articol despre profesori de religie (!!!) care au afirmat in fata elevilor ca bine au patit cei din club, etc. Vezi si asta si mai multe pe Hotnews.ro. Ca daca nici de ce a spus patriarhul nu stii, e grav. Si nu am spus ca e vorba de majoritatea, dar vreau sa vad masuri luate impotriva lor, asa cum atunci cand de ex. un ministru greseste, e demis.
          2. Vezi sumele date de stat pentru catedrala si BOR in general (nu uita profesorii de religie!) si compara cu sumele date ONG-urilor. Ca planificarea familiala ca si sanatatea, invatamantul sunt si TREBUIE sustinute de stat (si altele evident). Unde sunt si eu de acord e cu partea cu arenele, aici ai perfecta dreptate…

          • 1. Aș avea niște pretenții, cum ar fi să nu confunzi trei profesori de religie cu clericii BOR ori să îmi dai exact citatul din patriarh în care se spune ceva de genul că “avem de-a face cu suflete moarte din cauza Halloweenului sau a rockului”.
            Că eu pe patriarh îl urmăresc și nu știu să fi spus o asemenea gogomănie.
            Dar, în schimb, știu pe alții care înțeleg anapoda diverse spuse, mai ales când vin dinspre Biserică …

            2. Ideea era că așa cum tu crezi că e de datoria statului să fie susținute chestii precum planning-ul familial (care implică deseori avortul), iar mie mi se pare că statul îmi fură bani din buzunar pentru aceste chestii cu care nu sunt de acord, la fel și ție ți se pare că ți se iau bani fără acord pentru BOR. Așa că legea a considerat că statul trebuie să dea niște bani și pentru planning (pentru că tu și alții vreți) și pentru BOR (pentru că eu și alții vrem). Până la urmă e democratic, nu? Statul trebuie să ne reprezinte pe noi, cu crezurile noastre diferite.

            • 1. Pai ce sunt dar? Adica pot sa ma duc si eu sa predau religia daca nu am acceptul BOR?? Ii accepta, isi asuma raspunderea!
              2. Iar cu planingul? A mai spus cuneva ca de ex. prexervativele si anticonceptionalele nu sunt subventionate, deci pentru ce planing da bani? Si tot acolo spunea ca si de avortat, tot majoritatea ortodoxa avorteaza, asa ca tot voua va da bani!

          • Chiar azi au fost informatii despre cei doi angajati ISU care au masluit dosare PSI. Banii din care sunt platiti sunt si ai mei si ai dvs. Chiar azi Piedone a fost eliberat. Nu va da nimic cu virgula? Credeti ca daca nu se construiesc biserici, se construiesc spitale? Chiar azi am aflat ca Arena Cluj nu are aviz de la pompieri, la fel ca Arena Nationala. Nimic? Inca nicio virgula? Pana la urma, ce va deranjeaza mai mult? Sau unde trageti linia? Ca mie mi se pare ca sunteti mai cinici decat profii aia de religie…

  5. Ce comentarii? Orice comentariu ar fi palid in fata adevarurilor spuse de autor! Si daca cumva autorul mai e si om al lui Dumnezeu cu atat mai mult ar trebui sa ii dea de gandit mult prea – fericitului!

    • in afara de religiozitate ai nevoie si de creer; de aci diferenta intre comentatorii de mai sus si autor.
      Iran,cred accepta majoritatea, este cunoscut ca foarte religios; are peste 80 milioane de locuitori si vreo 20 000 de moschei
      Romania,oficial laica (ha ha) are azi vreo 17 milioane de locuitori si 18 000 de biserici

  6. Acest articol minunat exprima cu siguranta ceea ce gandesc foarte multi romani.Poate il vor citi si mai marii bisericii si vor lua aminte. Eu multumesc din suflet autorului.

  7. Nu atitudinea in fata raului a pierdut Biserica ci lipsa de intelegere a compasiunii manifeste. Daca Biserica nu intelege ce inseamna sa-ti dai viata pentru aproapele tau ce anume propovaduieste ?

  8. Vad ca e trendy sa fii impotriva Catedralei.
    In Romania sunt 16 milioane de ortodocsi, dintre care 1,6 milioane in Bucuresti.
    Se incearca de 100 de ani construirea unei catedrale (patriarhale)adecvate. Cea existenta e din sec. XVII, cand Bucurestiul avea 20.000 de locuitori.
    Catedrala nu e mare in comparatie cu cele din Occident, construite acum cateva secole pentru orase mult mai mici.
    Si e deja construita pe jumatate. Cum s-o abandonezi?
    Constructia in sine e OK. Folosirea banilor publici necesita insa o discutie separata.
    Mentionez ca nu sunt credincios si nici nu am o parere buna despre BOR.

    • „Constructia in sine e OK. Folosirea banilor publici necesita insa o discutie separata.”
      Pe Naiba! E aceasi discutie! Constructia se face cu bani publici, deci constructia nu este OK. Punct!

    • Si eu cred ca un lacas de cult care sa reprezinte capitala este necesar. In ce priveste comparatia cu catedralele din apus sa nu o discutam. Acele catedrale sunt facute in decurs de zeci de ani si uneori chiar sute si sunt atat de marete si bogat impodobite incat atunci cand intri in ele chiar te simti zdrobit de divinitate si iti vezi micimea si nimicnicia! Catedrala noastra nu e decat o biserica mai mare care dupa cum am vazut eu in macheta nu cred ca m-ar impresiona prea tare! Dar probabil ca asta e stilul bizantin si se vrea sa fie respectat intocmai! Ce stiu eu?

    • da asta e motivul;altii au si noi nu ! ce sa i faci daca poporu asta o fost inventat mai tirziu ?
      fara a comenta abandonarea,va intreb : azi in mileniul trei,credeti dvs ca simbolurile care insemnau ceva in secolul intunecat inseamna acelasi lucru ptr un om ce vrea sa fie in pas cu timpul sau ?
      imi aduc aminte un argument al dezvoltarii in Germania;au sarit de la carbune la electricitate

      • Și oxigenu o fost descoperit mai târziu. Dacă n-o avut până atunci certificat de naștere nu înseamnă că n-o existat, iar attila o respirat ce-i ieșea de sub șea.

        • intre descoperire si inventie ezista o diferenta domnule ali
          descoperirea e asa cum spuneti dvs foarte bine,se vede ca sinteti citit: a ezistat,dar nu s a stiut inca despre ea
          inventia: cind n a ezistat,da cineva a construit ceva nou:e cazul mindrului popor romin alcatuit din moldoveni,olteni,munteni,ardeleni(din astia s au ales aia mindri) si minoritatili conlocuitoare care inca mai sint tolerate la romanica
          despre aia de i iubiti,ei declara ca ezista din anul 1000, nu ca noi care ne tragem din rominul decebal ce o trait aci amu s 2000 de ani

    • Mi-a placut argumentatia! Buna de pus la gazeta de perete:
      „Si e deja construita pe jumatate. Cum s-o abandonezi?”
      Pai, tot asa s-a costruit si Casa Poporului. Daca tot am inceput-o trebuia s-o terminam. Nu conteaza cu ce costuri. Si, pe vremea aia mai era un dictator de care se speriau unii, destul de tare.
      „Cum s-o abandonezi?” daca vezi ca devine o groapa fara fund, TREBUIE! Altfel devine … cu valoare infinita si, bineinteles o sursa de bani pentru oportunisti sau baieti destepti.
      Nici n-am mai pus in discutie utilitatea, dar au pus-o alti comentatori

  9. Bisturiu cu laser.
    Si o palma dura pentru trezirea slujitorilor BOR.
    (M-a facut sa rid amar „Ce a spus BOR despre condamnarea comunismului în 2006?” Cred ca erau prea multi „acoperiti” ca sa poata face ceva!)

  10. NU e un comportament de coniventa, scuzati-ma. Toate aceste lucruri de care va prevalati ca Revolutia, mineriadele etc au fost si sunt extrem de politizate. Nu te poti baga in ciorba asta fara sa te trezesti ca faci simultan treaba unui anumit partid sau altul.
    Cat despre sfintii din inchisori, multi au ajuns acolo in calitate de legionari sau simpatizanti. BOR, desi autocefala, a aderat la concluziile Sinodului de la Constantinopol, 1872. Legionarismul se face vinovat de multe, dar in special de filetism. Selectia e extrem de dificila (a nu se intelege ca as aproba sau as fi de acord cu legea asta anti-legionara, doamne fereste). Cu Biserica rusa si martirii ei, la care nu stiu de ce ne raportam in chestiunea asta intr-una, e altceva.
    As putea fi de acord cu ce spuneti despre filantropie, dar pe bune, BO a trebuie sa ia acest lucru practic de la zero, dupa ’89. Ea altminteri cu o venerabila traditie in materie, care merge inapoi pana la Parintii Capadocieni.
    Cele bune

    • @Constantin Balasoiu

      La fel ca si in cazul comentatorului @liviuta, comentariul tau ne arata ca nu ai inteles nimic din ceea ce spune dl. Petre Guran. Si, din pacate, exista mult prea multi credinciosi romani care gandesc la fel ca si tine.

      • E o chestie specifica majoritatii oamenilor. Intodeauna vor nega ceea ce nu le convine. De aceea multi prefera sa creada minciuni, in mod constient, pentru ca adevarul doare, in timp ce minciuna linguseste!

    • Domnule Balasoiu
      Din nou va faceti ca nu vedeti padurea de uscaturi.
      Din nou cu onctuoasa ocolire va puneti in valoare capacitatile (exceptionale) de iezuitism.
      E destul de clar ce vrea sa spuna autorul in text.
      La revolutie, in 2006, la mineriade…si in multe alte ocazii..BOR nu ar fi avut de spus decit adevarul.
      Relativizati funest „Toate aceste lucruri de care va prevalati ca Revolutia, mineriadele etc au fost si sunt extrem de politizate. Nu te poti baga in ciorba asta fara sa te trezesti ca faci simultan treaba unui anumit partid sau altul”.
      A spune adevarul a devenit „faci treaba unui partid sau altul”??
      A spune ca regimul comunist a fost criminal si ilegal e „facere treburilor unui partid sau altul”?
      A-ti cere iertare pentru colaborarea cu Securitate e „facere treburilor unui partid sau altul”?
      Bine ca sfintei apostolice BOR nu i-a fost scirba sa ia tone de bani de la diversi lideri politici postdecmbristi (ultimul pe lista – Ponta) ..bine ca nu i-a fost scirba sa linga punctele de ulei grase financiar de pe ciorba politica in care vezi doamne, BOR ca o fata mare nu se baga…….
      E halucinant ce se petrece..la ce culmi de abulie mentala se poate ajunge..

  11. Cred ca este vorba, de fapt, despre cauza si efect. Biserica percepe valul de antipatie populara ca pe o cauza si gaseste de cuviinta sa dea o replica (efectul), iar cei din val il considera un efect al atitudinii si actiunilor bisericii.
    Biserica percepe valul ca pe un atac, dar cei din val considera ca e un contra-atac.

    Reactia „la cald” are cele mai multe sanse sa fie mai sincera decat reactia intarziata, grevata de „trend” -ul opiniei publice. Iar mai-marii nostri (politici sau spirituali), cel mai adesea, se ascund de reactia „la cald”. Prefera sa astepte sa vada, mai intai, incotro gandeste multimea. Iar multimea simte si sanctioneaza ezitarea.

  12. Un articol foarte bun, si spun asta nu ca o lauda gaunoasa. Asa cred. Nu fac parte din generatia celor care au avut ghinionul sa fie in #Colectiv, dar, daca la acel moment eram in Capitala, aproape sigur eram acolo. Pentru ca muzica rock a fost muzica tineretii mele si, mai ales, muzica celor care au ceva de contestat. Stiu, exista melodii cu mesaje de negare a lui Dumnezeu, a lui Isus, derapaje sataniste… Personal nu le-am luat in seama. Le-am considerat tot o forma de protest, impotriva ipocriziei asociate celor care sunt cu crucea in mana si in cuvant, dar cu prea multa inflexibilitate in gandire, cu prea putina iubire a aproapelui in suflet…
    Si astfel ajungem la tema articolului Dvs. Am crescut intr-o familie ortodoxa practicanta, cu bunici cu cartile de rugaciune pe masa, cu mama care nu concepe sa nu mearga duminica la slujba, sa nu tina post (desi are peste 80 de ani), cu un frate aproape habotnic. Cu toate acestea, desi sunt in continuare o persoana credincioasa, am rupt in parte legatura cu slujitorii BOR. Pentru ca nu ii inteleg pe cei care efectiv arunca in derizoriu menirea lor de a ghida, de a ajuta, de a mangaia turma Domnului. Vedem doar Mercedes-uri, vile, straie scumpe, averi peste averi… Dincolo de lacomie, multi, prea multi din cei care slujesc Biserica Ortodoxa emana ceva ce nu cred ca e normal. Vorbim de trufie nemasurata, de lipsa de empatie pentru oameni, de rautate fara sens. Poate acei copii care au ars in clubul blestemat ar fi cautat liniste si raspunsuri si in biserica. Dar nu toti gasim linistea intr-o cladire, fie ea si a Domnului, sau intr-o slujba. Cati preoti mai au timp de enoriasii lor? Cati mai stau de vorba cu ei, le asculta necazurile, ii mangaie? Ma tem ca mai putini decat trebuie. Si catzi au timp de nelinistile tinerilor? Si mai putini… Prea des se aud doar amenintari cu focul iadului, cu neizbavirea sufletului, propovaduite unor copii care cauta raspunsuri. Dar efectele pot fi altele: daca tot acolo ajung, ce mai conteaza ce fac, nu-i asa?!? Prea putin despre iubirea lui Isus pentru oameni, despre iubirea pentru aproapele tau, despre iertare, despre sacrificiu pentru cei din jur…
    Nu am nimic cu mai-marii BOR sua cu clerul bisericesc, sincer. Dar nici nu (mai) cred in ei, in menirea lor. Nu generalizez, cunosc slujitori ai Bisericii demni de toata lauda, care sunt aproape de turma lor. Dar sunt prea putini, in opinia mea. Si prea putin pretuiti de mai-marii lor, preocupati de catedrale faraonice, de cat mai multe lacasuri, care mai mult lor le folosesc decat turmei lor…
    P.S. Am copii cat se poate de credinciosi, in ciuda a ce cred eu. Au avut insa norocul unor indrumatori din sanul Bisericii absolut remarcabili, plini de harul Domnului, care au cautat sa lea dea raspunsuri potrivite, i-au sprijinit oricand… Ma plec in fata lor cu evlavie, pentru ca merita.

  13. Necazul e ca toate astea se rasfrang si asupra preotilor de rand, cei de cartier, care stau in blocurile cenusii in care stam cu totii, care au copii (unii chiar olimpici, stiu caz concret) si care isi duc viata ca oricare dintre noi.

    Ce vedem la televizor e o alta lume, e lumea conducerii. Conducerea e una, talpa e alta. Am vazut FB preoti de tara, modesti si frumosi, care au venit in piata cu sacosa de meridne pentru tineri, pentru dreptate si libertate.

    Banii astia pentru catedrala nu ajung la preotii marunti, aia care se chinuiesc sa stranga o colecta pentru vreun camin de copii amarat. Cred ca ar trebui sa intelegem ca televizorul e una si viata de zi cu zi e cu totul altceva. Cel putin preotul din parohia mea e mai sarac decat mine. In orice caz nu cred ca doarme pe un munte de bani in timp ce sta la trei camere amarate cu doi copii. E clar ca daca cineva ar avea bani i-ar pune si la treaba, n-ar sta in cartierul Saracesti din Bucuresti, la periferie. Omul are doi copii, olimpici. Unul vrea sa devina doctor si altul arhitect. Din cate am inteles baiatul voia sa mearga la concert.

    Sunt doi copii minunati si amandoi vor un lucru: SA PLECE NAIBII DE-AICI, intr-o tara civilizata unde nu sunt trasi de maneca sa li se spuna ca „ba, voi faceti catedrale si noi murim de foame”.

    Nici ei si nici parintii lor nu fac catedrale, ci trag pentru familie si pentru profesia pe care si-au ales-o. Dar mintea la roamni e un lucru rar.

    Eu le urez sa plece departe, cat mai departe si cat mai repede, sa devina un medic renumit si un arhitect renumit, intr-o tara care sa-i respecte.
    Eu le urez sa plece departe si sa nu se uite inapoi nicio secunda.

    • Daca considerati un apartament de 3 camere ‘amarat”, chiar si pentru o familie cu 2 copii, atunci nu stiti ce vorbiti. Generatia mea (’80) a crescut la 2 camere, si alea inghesuite, in familii cu 2 sau chiar 3 copii. Si asta era starea buna, a clasei muncitoare mult-apreciata de Conducator, un fel de clasa mijlocie a societatii comuniste. Da, stiu, dupa standarde occidentale, fiercare copil ar trebui sa aiba camera lui, dar sa stiti ca nici afara asta nu este ceva „amarat”, ci in ce mai bun caz un exemplu de upper-middle-class, adica familii cu putere de cumparare medie spre mare. Pana la urma, daca e sa fim cinici si pragmatici, se poate aplica si argumentul: de ce faci 2 copii daca te plangi ca nu ai loc sa-i cresti? Dar trecand peste asta, va garantez ca un apartament de 3 camere nu este de ici de colo, chiar si la „periferie” cum spuneti. Depinde foarte mult si de periferie. E diferenta mare intre Berceni si Aviatiei, asa cum este si intre „suburbii” precum Corbeanca si Magurele.

    • Nu ma vizitez cu preotul parohiei in care am ghinionul sa locuiesc, si nici el nu e binevenit la mine acasa.
      Dar..parohia „mea” si-a construit o biserica tam-nisam intr-o intersectie, intre blocuri – fata de cel din stinga cred ca nu is nici 5 m distanta.
      Popa sef in parohie imi trage clopotele de n ori pe zi..la citiva metri de geam.
      Popa a scos boxe si megafoane permanente de jur imprejurul bisericii, ancorate sus pe ziduri. Duminca dimineata de la 9 la 12 zgomotul e infernal, trebuia sa tin geamurile acea parte a apartamentului inchise, ca sa imi aud gindurile in propria mea casa.
      Cind e nunta, botez sau ceva sfint sau alta paranghelie bortodoxa..avem zgomot si dupa -masa.
      Popa are o masina de neam prost , in orice caz peste medie fata de cetateanul obisnuit.
      Iar intre slujbe si ce mai are el ca job acolo ..il vad saptaminal cu sfinteste masini…:)
      Deci asta e imaginea ce o creeaza BOR in cartierul unui oras mare in Rominia sec XXI.
      In plus..se stiu ff bine privilegiile si scutirile de care se bucura BOR ca institutie.
      PS. Am depus in mod repetat plingere pt tulburarea linistii publice impotriva bisericii, dar nu s-a schimbat nimic..

      • Bravo domnule, imi place cum ai zis-o! sa stii ca sunt total de acord cu tine. Cum scapam de preotii astia, aici e dilema, daca nu se porneste o curatenie de sus, foarte greu.
        Zicea cineva ca preotii sunt tot din rindul populatiei, nu vin de pe Marte. Deci daca sunt atiti corupti iti dai seama ca proportia exista si in sanul BOR.

  14. Ups, i-am dat drumul comentarilui anterior prea devreme.
    Bun, nu vad unde e lb martial (nu e al BOR, al unor marginali mai curand), nu vad unde e inadecvarea –ar trebui probabil sa renunte la uniforme, sa-si taie barbile, sa-i vedem cu casti in urechi pe strada, pe biciclete, ca cerberi exista, dar nu doar in gradina BOR, priviti-i de ex pe cei din societatea civila, de la ASUR etc, sunt teribil de eficienti. Vad in schimb o campania anti-BOR desfasurata in mass media si in strada despre care dvs nu aveti nimic de comentat. Chiar, aveti idee de ce nimeni de la digitv, adevarul etc n-au facut referire in toate discutiile pe care le-au creat pe subiect la pozitia oficiala a BOR? Cat despre ce ar trebuie sa faca episcopii in cazul acestor nefericiti de la Colectiv, ar trebui probabil sa faca si in cazul celor care mor in accidente stupide pe strazi, in spitale de mana unor iresponsabili etc. Ori e pentru toata lumea, ori pentru niciunul. Nu exista pierderi mai dulci sau mai dureroase. Iar catedrala inlocuieste comuniunea trupului lui Hristos asa cum au facut-o si altele inaintea ei, nu mai mult, adica nu vad de ce ar fi ceva special cu asta.
    Ideile si lectura dvs ma arunca in dezolare
    Ganduri bune

    • „Iar catedrala inlocuieste comuniunea trupului lui Hristos”
      Va multumesc pentru ca sunteti de acord cu faptul ca catedrala e o erezie si un lucru diavolesc!

      „Ideile si lectura dvs ma arunca in dezolare”.
      Sper! Realizati in sfarsit care e adevarul?

      • Acum ne victimizam putin?
        Ar fi campanie anti -BOR daca as ataca BOR la bazele ei dogmatice si ideologice.
        Ar fi campanie atei vs religiosi daca am ataca valabilitatea credintelor religioase, am nega minunile, cartile sfinte sau daca as sublinia faptul ca pupatul de moaste nu aduce vindecare.
        Nu pierd timpul (si nici nu ma pricep) in fineturi teologice.
        Vad doar cu proprii ochi ca nu e vale in care sa nu rasara o manastire, nu e sat fara 3-4 magaoaie de beton, nu e colt de spatiu intre blocuri unde sa nu rasa o biserica. Si…99% sunt ortodoxe. Scrie pe ele!
        Vad cum BOR s-a ridicat deasupra conditiei normale de persoana juridica , neplatind taxe si impozite.
        Vad cum va alimenteaza cu fonduri publice orice partid ajuns la putere -contra voturi la alegerile locale si generale.
        Vad cum un batrin nesimtit se rasteste la tinerii unei tari.
        Vad cum popi /profesori spala pe creier copii de la cea mai frageda virsta
        Vad o armata imensa de trintori traind in lux fiind platiti de catre stat.
        Sa va fie rusine, boristilor.

          • Eh, pai toți trei suntem in aceasi echipa din moment ce nu m-ati contrazis la felul cum v-am interpretat mesajul. Daca nu era asa, sunt sigur ca ati fi avut curajul sa va susțineți un punct de vedere opus. :)

  15. Felicitari autorului pentru artiicol. BOR si-a uitat menirea , aceea de dublu servitor: a lui Dumnezeu raspandindu-I Cuvantul acolo unde este nevoie respectiv a credinciosului mijlociindu-i acestuia comuniunea cu divinitatea. Institutia BOR a ajuns sa fie doar in slujba propriilor interese , un scop in sine, indepartandu-se de misiunea sa apostolica.
    Societatea romaneasca a simtit acest lucru de aceea increderea in Biserica e pe undeva la 60% !

  16. Generalizarile nu fac bine. Cele scrise in articol se refera la o minoritate dintre ierarhii, preotii sau credinciosii ortodocsi practicanti. Nici opinia – larg raspandita – privind construirea de biserici din bani publici sau ai BOR nu este adevarata, decat privind catedralele – putine in ultimii 26 de ani.
    Tocmai se construieste, aici la noi, o biserica. Nicio suma, oricat de mica, n-a fost primita de la vreo autoritare laica, de la BOR sau de la Episcopie. Toti banii provin – in exclusivitate – de la enoriasi.

    Si Biserica (adica noi, care o formam, cler si poporul credincios) a iesit din comunism, cu multe tare si mutilari morale. Totusi, si multe lucruri bune s-au realizat in anii din urma. Exista scoli catehetice saptamanale, after-school gratuite, asistenta sociala pentru bolnavi si batrani, cabinete medicale, cantine pentru saraci, camine pentru copii etc. (vezi aici: http://map.patriarhia.ro/). Despre acestea nu spune aproape nimic mass media (ex. sutele de copii de la Valea Plopului).

    Dupa ce Biserica Ortodoxa a tot fost criticata la modul general – pentru cazuri strict punctuale – care desigur ca erau de criticat, sau pentru ora de religie, era de asteptat sa nu participe imediat preoti (nechemati si eventual nedoriti) la locul incendiului. Consider ca reprezentantii BOR trebuiau totusi sa se delimiteze de indata de „teologii” si de „preotii” internauti – si nu numai – care, in loc de rugaciune si compasiune, au scris/spus cuvinte jignitoare la adresa participantilor la respectivul concert.

    • Nu zau?? Generalizarile nu fac bine? Eu zicca nu e asa ci ca depinde de situatie! Daca cineva face prostii sau nu corespunde, il dai afara. Ai auzit de asa ceva la preoti? Nu prea, si in nici un caz in aceste situatii (incediul, comunismul, colaborarea cu securitatea).
      Si esti sigur ca pentru acea constructie nu s-au primit bani de la stat? Ca eu unul nu cred asa ceva.

    • Link-ul dumneavostra nu duce nicaieri. Probabil ca va referiti la http://map.patriarhia.ro
      E vorba de o insiruire de poiecte si atat. Nu exista ici o informatie de ordin economic. Nu stim cat costa projectele si cat reprezinta sustinerea in timp si bani pentru fiecare proiect.

      Afirmatia dumneavoastra ma pune pe ganduri.
      Nici opinia – larg raspandita – privind construirea de biserici din bani publici sau ai BOR nu este adevarata, decat privind catedralele – putine in ultimii 26 de ani

      Bugetul de stat – constructie lacase de cult 41 de milioane de lei
      – salarii personal clerical 287 milioane de lei

      In conformitate cu prevederile Legii nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, ANEXA II FAMILIA OCUPAŢIONALĂ DE FUNCŢII BUGETARE „ÎNVĂŢĂMÂNT”, CAPITOLUL III, Culte, literele B, C, D şi E, Secretariatul de Stat pentru Culte acordă sprijin financiar pentru salarizarea personalului clerical. Creditele bugetare privind contribuţia statului la salarizarea personalului de cult alocate conform Legea Bugetului de Stat pe anul 2015, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 960 din 30 decembrie 2014 sunt în cuantum de 287.697.000 lei.

      În conformitate cu prevederile art. 3 alin (1) al O.G. nr. 82/2001 privind stabilirea unor forme de sprijin financiar pentru unităţile de cult aparţinând cultelor religioase recunoscute din România, republicată, în anul 2014 pentru construirea şi repararea lăcaşelor de cult şi pentru sprijinirea activităţilor de asistenţă socială ale cultelor religioase prin Legea Bugetului de Stat pe anul 2015, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 960 din 30 decembrie 2014, a fost alocată suma de 41.198.000 lei.

      De asemenea primariile locale aloca fonduri
      2014 25 milioane de lei 59 lacasuri de cult
      http://www4.pmb.ro/wwwt/institutii/CGMB/sedinte/ordinea_de_zi/db/03_20140730.pdf
      Nu am gasit un document oficial dar suma alocata de primaria municipiului in 2015 este de 9 milioane de lei conform http://www.domnuleprimar.ro/aprobat-bugetul-Primariei-CAPITALEI-2015-PMB-are-cheltuit-acest-miliarde-lei-dpe-s-1-a18408.htm

      Asteptam bugetul pe 2016

  17. Identificarea Bisericii cu etnia a cunoscut o adevarata explozie in ultimii ani indeosebi datorita internetului. E incredibil cat de multi oameni ce isi zic crestini se refugiaza intr-un tribalism etnocentrist in care inglobeaza si universalismul mesajului crestin. Ii vedem pe acei care raspandesc in spatiul public mesajele unor site-uri cum sunt ”activenews”, ”apologeticum”, ”rostonline” etc. Fara o padagogie nationala a pastorilor Bisericii Ortodoxe lucrurile pot chiar sa scape de sub control.

    • domnule sebastian,statul romin a folosit unealta ortodoxa sa formeze rominul,care ramine vorba intre noi nu a ezistat pina pe la 1800 si ceva;asa ca etnie romineasca=ortodoxie= stat national.asa inteleg romini natia

  18. „For not only (as I understood) had Christianity the most flaming vices, but it had apparently a mystical talent for combining vices which seemed inconsistent with each other. It was attacked on all sides and for all contradictory reasons. No sooner had one rationalist demonstrated that it was too far to the east than another demonstrated with equal clearness that it was much too far to the west. No sooner had my indignation died down at its angular and aggressive squareness than I was called up again to notice and condemn its enervating and sensual roundness…
    This began to be alarming. It looked not so much as if Christianity was bad enough to include any vices, but rather as if any stick was good enough to beat Christianity with. What again could this astonishing thing be like which people were so anxious to contradict, that in doing so they did not mind contradicting themselves?…
    And then in a quiet hour a strange thought struck me like a still thunderbolt… Perhaps, after all, it is Christianity that is sane and all its critics that are mad – in various ways.”

    GK Chesterton – Orthodoxy

    http://www.biblestudytools.com/classics/chesterton-orthodoxy/the-paradoxes-of-christianity.html

    Cu aceasta introducere vreau sa spun ca orice ar face biserica s-ar gasi cineva sa critice, ori ca nu a facut suficient ori ca facut prea mult, cateodata ambele deodata.
    Criticam biserica ca e prea dogmatica. Apoi il criticam pe patriarh ca nu e suficient de dogmatic cu radicalii ortodoxisti, eretici anti-halloween, sa-i puna la punct si cu botul pe labe. Nu dogmatismul ne deranjeaza in sine, ci ca dogmele bisericii nu sunt aceleasi cu ale noastre.
    Criticam biserica pentru moaste si pelerinaje. Apoi, cand ne impinge revolta neputintei, dam navala la ramasitele Colectiv ca la moaste si anatemizam biserica ca n-a dat si ea navala. N-a dat navala pentru ca de doua milenii s-a dezoltat tiparelel ei de actiune, conform carora a reactionat, si care nu sunt la fel cu tiparele create de Twitter si Facebook. La asta generatia Twitter si Facebook cere: sa se modernizeze biserica, sa fie in pas cu lumea. La care eu spun: daca biserica este intr-adevar ceea ce pretinde ca este, atunci tocmai asta trebuie sa nu faca: sa se modernizeze. O vreme biserica a fost in pas cu lumea pentru ca lumea a urmat bisericii. Daca acum ne vom desparti nu inseamna ca biserica trebuie sa urmeze lumii. In sensul asta ii dau dreptate patriarhului, cu tot respectul pemtru domnul Plesu: nu invata cei dinafara bisericii care este misiunea bisericii. Cei dinafara bisericii au un singur rol rezervat pentru biserica: acela de a confirma cu autoritatea trecutului noi mode care lor li se par imuabile si perene.
    Biserica nu trebuie sa se modernizeze, ci sa caute sa revina permanent la fundamentele si invataturile sale. Modernizare poate insemna atatea opinii cate capete. Pentru cineva poate inseamna o pomenire la locul tragediei in loc de cea traditionala in parohie si in biserica. Pentru cineva poate insemna muzica rock in locul muzicii psaltice. Pentru altcineva poate insemna ca nu mai are nevoie de preot sau biserica vizibila, din moment ce el are legatura directa cu Dumnezeu. Ori asta nu mai e ortodoxie, e protestantism. Pentru altcineva modernizare inseamna ca stiinta a demonstrat inexistenta sau irelevanta lui Dumnezeu, si el nu are nevoie de El ca sa fie bun, ci cel mult de un club social de spiritualitate. Ori asta nu mai e biserica, crestinism sau credinta, ci ateism.

    • „orice ar face biserica s-ar gasi cineva sa critice”
      IPF Daniel a fost destul de explicit in asa zisa cerere de iertare: imi cer iertare pentru ca Voi (stupid people) nu ati inteles ce trebuie din ce am zis Eu. Este aici vreun dram de cainta? Putea sa zica Imi cer iertare ca Eu un umil Om, in momente de mare emotie, nu am gasit cuvintele potrivite ca sa spun ce am vrut sa intelegeti Voi.
      Dupa parerea mea (neautorizata) a savarsit pacatul Trufiei: nu ma invatati voi pe Mine cum trebuie sa fac. Atitudine tipica pentru un om mic ce se afla vremelnic la adapostul unei entitati mari. La fel ca un functionar la adapostul ghiseului din care nu-i auzi decat vocea, dar nu-l poti lua de guler daca te umileste in timp ce se identifica cu institutia pe care doar trebuie sa o slujeasca – nu ESTE ea.

    • Domnule AT.
      Cerem ceva mult mai simplu bisericilor – si in special BOR.
      Sa isi taie legaturile financiare cu bugetul public a unui stat laic.
      Sa isi indestuleze trupul pamintesc (ziduri, podoabe, masini si salarii pt cler) din contributia directa si benevola a celor 80%? 90%? de credinciosi ce i se subscriu.
      Totodata, cerem sa dea cezarului ce e al cezarului sa sa isi platesca darile lumesti catre puterea lumeasca, asa cum facem noi toti.
      Totodata cerem de la BOR si restul cultelor sa isi creeze (tot din banii proprii, de la enoriasi) locasuri de invatature religioasa pentru copii enoriasilor lor, si sa iasa din zona educatie publice laice oferite gratuite de stat tuturor cetatenilor sai.
      Dupa ce indeplineste aceste mici cerinte, va asigur ca 99% din criticile la adresa BOR vor disparea, singurii care ar mai putea sa critice ceva (dogmatism, modernizare, nemodernizare, etc etc etc) fiind enoriasii contribuabili abonati la taxa de biserica….
      Si BOR va fi libera. Va fi libera sa construiasca o padure de catedrale ..va fi libera sa isi numeasca sute de mitropoliti si sa ii dea fiecaruia un mercedes, va fi libera de cerintele uneori dubioase ale politicienilor, va fi libera de obligatia de a face lucrare sociala, va fi cu adevarat de sine statatoare, independenta si pe picioarele ei.
      Deci..autofinantare, platiti impozite, iesiti din scoli …si aveti pace.

    • Da, poate fi si asa, DAR NU PE BANII MEI!!! Sa faca biserica ce vrea, cum vrea (sa nu se modernizeze zici), de acord, dar pe banii cui vrea sa contribuie benevol. Sa plateasca taxe si impozite ca oricine primeste bani. Dar atat timp cat platesc pentru ceva (si inca fara sa am de ales), am tot dreptul sa am pretentii sa se faca si cum vreau eu. Altfel si tu ai dreptate, nu trebuia sa se modernizeze. Dar atunci sa fi ramas in secolul sa zicem 15, sa nu-i vad cu Mercedes-uri, la televizor si cate si mai cate. Ar fi de acord oare? De ce nu cred asta???

      • Nu ma pricep la economie, trebuie sa ma iau dupa ce zic altii.

        https://www.facebook.com/mara.nicolescu.1/posts/886744964765917
        http://www.kishiniov.eu/ro/vreti-spitale-nu-catedrale-va-zice-mosu-unde-e-banii/

        Cu datele astea, daca as fi in locul vostru, a fi mult mai revoltat pe ministerul sanatatii decat pe biserica. Cu 0.3 miliarde anual, biserica are 18000 de lacasuri. Cu 30 de miliarde anual, sanatatea are 400 de spitale. Mai ca-m vine sa zic ca patriarhul isi merita faimoasele limuzine.

            • Cu asta sunt de acord, dar eu unul nu m-am legat in nici un caz de cladiri. Ci de banii dat si ce se face versus ce s-ar fi putut face cu ei. Se fac biserici care sunt pline doar carteva ore pe luna, in rest fiind goale sau chiar incuiate (apropo, cum e cu faptul ca ar trebui sa te poti ruga oricand, sa meditezi in liniste la cele sfinte sau la ce vrei, nu asta e una din menirile bisericii?) in loc sa se cumpare medicamente, stiind ca e o mare lipsa de asa ceva, si nici nu ar sta nefolosite? Daca s-ar face spitale sau scoli care sa stea goale, fii sigur ca as fi si impotriva lor.

    • Spuneți lucruri cu sens și logice, dar ar fi bine nu vă așteptați ca rațiunea să triumfe; ați văzut mai sus, noi cu ale noastre, ei cu ale lor, câteodată încerc și eu să intru în dialogul surzilor, dar mă întreb apoi de ce o fac, de vreme ce obțin același rezultat. Poate că ar fi bine nu să intru în false dialoguri, ci să mă rog pentru aceia; și totuși, chiar fără rezultate imediate, adevărul trebuie spus, Hristos trebuie mărturisit, chiar și pe această cale. Dar parcă îmi pierd dragostea și intru în sarabanda persiflărilor de fiecare dată.

      • Exact asta era sfatul pe care vroiam sa vi-l dau si eu ( si s-ar putea sa vi-l fi si dat deja, pe un alt articol de HN ” Toamna Patriarhului nostru „, unde ati intervenit repetat cu un alt nick ). E laudabil ca aparati Biserica si slujitorii ei. Dar nu cred ca veti provoca decat o reactie si mai violenta impotriva lor, pentru ca folositi deseori si atac la persoana si artag si, cum sa zic, numai iubire nu.

      • Si de cind nu il puteti voi marturisi pe Cristos decit cu fonduri publice?
        Parca Isus era timplar de meserie ..macar stia sa exercite o meserie, sa produca o masa, un scaun, ceva util societatii in care traia.
        Petru era pescar – alta meserie onorabila.
        Amindoua personajele sunt situate la baza crestinismului, si nu am auzit sa fi facut din asta o afacere cu statul conform careia statul sa le plateasca salarii , sa ii scuteasca de impozit si sa le dea spatiu in scolile publice ca sa isi raspundeasca invataturile.
        Daca lor le-a reusit sa fondeze un sistem de credinte religioase ce dureaza de 2000 de ani ..voua urmasilor si marturisitorilor de ce nu va iese?

  19. Pentru toti liber-cugetatorii care se dau drept corecti (nefiind catusi de putin): statul sa dea Bisericii inapoi toate proprietatile confiscate (si confiscarea a inceput de la Cuza, nu de la comunisti!) si abia apoi s-o scoata de pe statele de salarii! Nu asa, sa se foloseasca de bunurile ei si apoi s-o considere „institutie privata”. Va arde la matze ca dati un ban Bisericii din impozitele voastre? Voua de cate ori nu v-a platit statul educatie, sanatate si securitate de pe urma bunurilor confiscate de la Biserica? Dar statul nu va reimproprietari niciodata Biserica cu tot ce i-a luat, ca nu are de unde. De aia, in loc sa o faca din nou proprietar pe bunurile ei, cum ar fi corect, a gasit formula asta de compromis, a contractului in care statul se angajeaza sa plateasca salarii si ajutoare Bisericii. Eu as fi preferat reimproprietarirea, asta i-ar fi redat Bisericii libertatea de a fi privata si demnitatea care i se cuvin.

    • Ce tot atata ii trageti cu restituirea averilor? Sa arate ca au fost dobandite pe cai cinstite si sunt de acord. Peste tot in lumea civilizata sunt confiscate averile dobandite prin fraude, inselaciune, santaj. Exact metodele prin care a dobandit si biserica averile de care vorbesti. Da, sa i se dea exact cat avea biserica, dar nu la 1800 ci la 100, ca doar atunci cred ca ce avea era cistit dobandit. Poate, nu sunt insa chiar sigur…

      • Ce tot ii tragi dumneata cu furtul in Biserica? Ai dovezi? Nimeni nu trebuie sa-si dobandeasca nevinovatia, numai vinovatia trebuie demonstrata, asta e principiu de drept! daca ai o dovada, mergi la politie! Nu ma mira, numai niste extremisti de doi bani pot sustine asa o flasneta fara nici o proba.

        • Unde am spus de furt? Stii sa citesti? Am spus de inselaciune si santaj! Inselaciune cu pedepsele de pe lumea de apoi si santaj ca vor bani ca sa se roage si sa micsoreze acele pedepse. Toata lumea stie asta in afara de tine s-ar parea! Vezi si ce ti-am zis mai sus…

  20. Tot vorbind despre credinţă ca un domeniu „privat”, n-ar trebui să cerem privatizarea averilor Bisericii şi să le scoatem la mezat? Sau să le distribuim gratuit celorlalte culte (greco-catolicilor în special)?

    • Ce inseamna averea Bisericii, sau mai bine zis cine este biserica? Nu vad de ce nu ar fi credinciosii, constituiti in asociatii eparhiale proprietarii edificiilor de cult, caselor de pelerinaj si asa mai departe. Clericii cu partea spirituala si laicii cu partea materiala, toti parte a bisericii universale. Modelul exista in Franta. Sigur putem visa la vremurile de glorie cand mitropolitul statea la masa cu Voda si impartea averi, cand manastirile detineau, vindeau si mosteneau sclavi si cand femeile binecredincioase erau maritate cu forta la 16 ani si mureau nascand. Pravoslavnia profunda.

  21. Dl. Guran, am avut de curand o discutie pasionanta cu un prieten, credincios ortodox din tinerete. Si eu (ateul) si el (crestinul) ajungeam pe cai diferite la aceeasi concluzie. Problema BOR a ajuns de domeniul ponerologiei, atat politice cat si teologice. Ierarhii bisericii, purtatorii de cuvant, apartchikul in general, dar si militantii, profesorii de religie, preotii mediatizati pe facebook, pur si simplu nu inteleg si nu examineaza natura Raului. De aceea nu pricep ceea ce li se reproseaza. Nu e vorba de autism ci de psihopatie. Apologia legionarisumului, cosmetizarea colaborationismului comunist, antisemitismul mai mult sau mai putin latent din facultatile de teologie, ura impotriva pluralismului si a democratiei liberale toate acestea sunt patalogii care tin de o alegere si de o slujire a Raului cu „R” nu cu „r”. Aici s-a ajuns. Si slujirea Raului este acoperita cu cerga unor practici tribale, magic- vanotersti – vanzari de papucei de moaste, rugaciuni pentru ploaie, sedinte de tarat pe coate binecuvantat cisterne de apa sfintita mare sau mica vanduta ulterior la PET.

  22. vad ca nu publicati toate comentariile … doare sa spui „outloud” ca biserica acapareaza bani de la toti (credinciosi + atei) fara a plati nimic la bugetul de stat … CORECT ?!

  23. La proteste am strigat cu totii impotriva CORUPTIEI si NEDREPTATII „CORUPTIA UCIDE”, „TOATE PARTIDELE ACEEASI MIZERIE”, „PARLAMENT PENAL MARS LA TRIBUNAL” si alte zeci de lozinci si a venit si randul CORUPTIEI din biserica care incepe de la capul BOR fariseul turnator de suflete de preoti la Securitate, coruptul Daniel, noi NU am protestat impotriva lui Cristos, din contra am tinut momente de reculegere pentru tinerii morti de la Colectiv, am ingenunchiat, am aprins lumanari, am spus colectiv Tatal Nostru! SECURISTUL DANIEL NU E CRESTIN, purtatorul de cuvânt al Patriarhiei Române a transmis: „Nu se face rugaciune în context de haos si de situatie emotionanta”, dar cand se face ? Tocmai invers CRISTOS a venit intr-o lume de haos, robie, discriminare ca sa o INDREPTE si sa o AJUTE, NU a venit intr-o lume „perfect echilibrata emotional”! Iar raspunsul „preotul nu merge neinvitat sa tina slujbe oriunde” este un raspuns de BIROCRAT CORUPT de la stat NU de un preot ortodox ADEVARAT asa cum sunt atatia preoti care sunt pedepsiti daca nu fac EXACT cum zice conducerea fariseica corupta dictatoriala BOR in frunte cu SECURISTUL Daniel care o sa raspunda la JUDECATA de APOI pe langa PACATUL de a TURNA LA SECURITATEA COMUNISTA PREOTI ORTODOCSI si pentru INDIFERENTA fata de DUREREA TINERILOR NEVINOVATI! http://www.evz.ro/replica-fulger-de-la-bor-dupa-scrisoarea-pentru-preafericitul-daniel-preotul-nu-merge-neinvitat-ce-sa-sfintim-e-un-club.html
    La inaugurari, festivitati, politica apar multi „inalti” din conducerea BOR sa faca PARADA pentru BANI, dar cand este vorba de sufletele romanilor SINGURUL a fost preotul de la pompieri, tarziu abia a 4 zi au venit mai multi preoti NU din pocainta conducerii BOR ci pentru ca ne-am SUPARAT toti crestinii pe RACEALA sufleteasca a unor SECURISTI FARA DUMNEZEU CA DANIEL care ne vorbesc FATARNIC de credinta DAR ei N-o SIMT !
    Si am strigat cu gura pe jumatate „VREM SPITALE NU VREM CATEDRALE” pentru ca AMBELE afirmatii sunt ADEVARATE dar adevarul era pe jumatate pentru ca lipsa spitalelor NU este din cauza bisericii, dar NIMENI NU VREA catedrala facuta cu banii unui popor sarac FARA sa fie consultat daca vrea sau nu sa blocheze putinul venit pe care il are intr-o MEGALOMANIE in fata lui CRISTOS de 200 milioane de euro dati de la stat! In loc sa blameze femeile ca nu fac copii in pediatrii pline de mucegai biserica TREBUIA sa faca cu 200 de milioane 10 PEDIATRII in toata tara, toate familiile din Romania s-ar fi rugat in capelele din aceste pediatrii la Cristos alaturi de preotii care ar fi facut rugaciuni si puternicele slujbe de MASLU pentru vindecarea sufletului si a trupului si asa Biserica ar fi aratat ca a inteles cu adevarat ca o credinta nu sta intr-o megalomanie arhitectonica lingusitoare catre Cristos ci sta in ajutorul CONCRET fizic si sufletesc asa cum a fost cel pe care l-a oferit Cristos oamenilor!
    Si NU poti sa ai pace in suflet ci manie fata de nedreptatea pe care o aduce coruptia, chiar Cristos a simtit manie si NU a avut pace in suflet atunci cand a vorbit fariseilor pentru ca in fata nedreptatii pacea este doar dovada de neimplicare sufleteasca si detasare, Cristos a privit cu „manie” in fata nedreptatii, minciunii si nepasarii:” Si (Cristos) a zis lor: Se cuvine, sambata, a face bine sau a face rau, a mantui un suflet sau a-l pierde? Dar ei(fariseii) taceau; Si privindu-i pe ei cu manie si intristandu-Se de invartosarea inimii lor, a zis omului: Intinde mana ta! Si a intins-o, si mana lui s-a facut sanatoasa.” Noul Testament, Marcu cap.3: 5
    Smerenia FARA DREPTATE este doar calea catre acceptarea raului, daca toti oamenii buni am fi smeriti in fata raului, ar trai numai criminalii, noi nu ne-am fi nascut! In lumea noastra lasam criminalii liberi printre noi? Nu. Daca cineva ne ia apartamentul prin acte false nu ne ducem la Justitie, noi nu ne judecam? Judecam! AUTOAPARAREA in fata raului de la diavol este de la Cristos, DREPTATEA, „fericiti cei prigoniti pentru dreptate”, Cristos este Calea, ADEVARUL si Viata, diavolul este tatal minciunii si asa cum mincinos este si fariseul turnator la securitate Daniel si clica lui care au facut din biserica CAMATARIE! Coruptia in Romania este facuta de sistemul mafiot al fostilor securisti comunisti atei si urmasii lor in stat de la armata pana la biserica inclusiv in mediul privat iar victimele in final suntem NOI TOTI! CRISTOS a DEMASCAT de acum 2000 de ani POLITICUL CORUPT ca sursa a RAULUI MONDIAL impotriva caruia trebuie sa LUPTAM si l-a CONDAMNAT LA IAD: „Vai voua, carturarilor si fariseilor FATARNICI! Pe din afara va aratati drepti oamenilor, înauntru însa sunteti plini de fatarnicie si de faradelege. Serpi, pui de vipere, cum veti scapa de pedeapsa IADULUI?” Noul Testament, Matei cap. 23: 27-33.

  24. Dle Guran, va plac comentariile stirnite de articolul dvs.?
    Poate ca nu era chiar acum momentul sa va aratati nemultumirile fata de conducerea bisericii ortodoxe. Si, dupa cum prea bine stiti, mai multa rugaciune pentru cei care ne conduc ar fi mai bineplacuta lui Dumnezeu. Avem conducatorii pe care ii meritam.

    • asta cu: amu nu i momentu ! o aparut de cind rominu o putut pune intrebari in afara programei de partid
      in 90 cind intregul nostu popor o facut rivolutia,o echipa de televiziune canadiana(al dracului imperialisti astia) il intrebau pe ghipsatu aflat pe scarili de la intrarea in ministeru ce cu glorie il conducea:ce stie de banii ascunsi ai lui ceausescu ? la care mindrul ierou romin,stanculescu jeneral,le o zis imperialistilor:rominii au amu alte probleme mai stresante! nu i timpu ptr a afla unde s banii !
      doamna liliana,continuati sa va rugati ptr binele patriei ca sigur ajuta

    • de ce cautati sa il faceti sa se simta vinovat? Draga doamna, chiar daca nu iti face placere, nu mai citi. Orice articol si orice lucru va starni comentarii, oricand. Dumneata vad ca te-ai bagat

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Petre Guran
Petre Guranhttp://contributors
Dr. Petre Guran – cercetător la ISSEE al Academiei Române, doctor în istoria civilizaţiilor (2003), cu o teză intitulată Sfinţenie regală şi putere universală în lumea ortodoxă, susţinută la EHESS, Paris; autor al volumului Biserica în cetate. Studii de ecleziologie ortodoxă (București, 2014) și a peste 30 de studii în limbile engleză și franceză dedicate antropologiei faptului religios şi istoriei intelectuale a formelor de putere în lumea bizantină, antică și medievală, co-autor la Oxford History of Historical Writing și Oxford History of Late Antiquity; numeroase studii, articole şi recenzii în română, pe teme de istorie, arhitectură și religie; fellow NEC și coordonator al volumului Impăratul hagiograf. Cultul sfinţilor şi monarhia bizantină şi post-bizantină, New Europe College, 2001; autor al proiectului de educație alternativă Școala de la Bunești (www.bunesti.ro).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro