joi, aprilie 18, 2024

Pericolul populismului si clientelismului politic


Esecul motiunii de cenzura, trecerea bugetului de stat prin Parlament in cateva ore, ignorarea de catre putere a celor cateva amendamente convenite cu opozitia in comisiile parlamentare, neintelegerile si orgoliile evidente in sanul opozitiei, toate acestea si multe altele dovedesc ca opozitia nu are nicio sansa sa acceada la putere inainte de 2012. In ciuda promisiunilor a la Vadim Tudor: in noiembrie, in martie, de Craciun sau la Paste vom prelua puterea.

Tot jocul politic este facut acum de UDMR, care stie ca intr-o coalitie PSD-PNL-UDMR va fi o permanenta cearta si dihonie, cine e cel mai important, cine pe cine ingenuncheaza, nemaivorbind de faptul ca programele, filosofia economica, ideile si principiile celor doua partide importante, PSD si PNL, nu se pupa nici macar in punctele neesentiale. Ion Iliescu propune PNL sa renunte la cota unica, ceeace ar fi pentru liberali o dezicere de insasi esenta lor doctrinara.

Pe de alta parte, ramanerea la putere a actualei coalitii, pana in 2012, contine un pericol mortal: relansarea populismului si clientelismului  in goana dupa voturi.

Inceputul a fost deja facut: marirea cu 15% a salariilor bugetare de la 1 ianuarie 2011. Nu am nimic cu aceste mariri, daca ar exista sustenabilitate bugetara. Dar cand ai de platit, in 2011, datorii de 12-14 miliarde euro, cand trebuie sa te mai imprumuti inca de vreo 5 miliarde, cand specialistii spun ca veniturile bugetare pe anul viitor sunt supraestimate, cand criza datoriilor suverane ale statelor sta sa explodeze, cand relansarea economica este deocamdata un vis frumos, cand infrastructura nationala este la pamant, aceasta marire este total iluzorie si lipsita de logica economica. Are doar logica electorala. Acceptata, se pare si de presedintele Basescu.

In urmatorii doi ani si mai ales in 2012, coalitia aflata la guvernare va fi pur si simplu paralizata. Lipitorii de afise, activul de la baza, liderii regionali si judeteni vor cere tot mai multa pomana electorala, pentru a intra in logica politica care ne-a nenorocit in ultimii 20 de ani. Cheltuielile bugetare nu vor mai fi diminuate.  Bazinul de functii publice va fi asaltat de clientele si sponsorii de partid, dupa modelul recent, cand o experta in antiterorism a fost numita directoare la …. Biblioteca Centrala Universitara.

Cei care au urmarit politica din ultimii 20 de ani stiu foarte bine ca de acest blestem al populismului si clientelismului nu putem scapa, nu scapa niciun partid, oricate bune intentii ar avea. Pentru ca daca ar actiona altfel, s-ar sinucide politic.

Sansa relansarii economice a Romaniei in 2011 si 2012 este cu totul improbabila, cat timp contextul economic mondial este departe de a fi stabilizat.

In aceste conditii, toate eforturile si privatiunile din ultimul an vor fi fost in zadar. Dezechilibrele structurale vor exploda, relatia cu FMI si organismele de credit internationale se va deteriora,  vom imprumuta bani scumpi de la banci, daca vom avea de unde, posibil nemultumirile populare vor exploda.

Singura sansa pentru evitarea populismului si clientelismului politic este instalarea, pentru doi ani, a unui guvern de tehnocrati.

Ideea aceasta a revenit periodic in discutia publica, dar a fost mereu contracarata de argumentul, real,  ca un astfel de guvern nu are sustinere politica parlamentara, pentru a duce la capat reformele dureroase. Ba mai mult, va fi facut tap ispasitor pentru toate necazurile si privatiunile populatiei.

Dupa adoptarea legilor cerute de FMI, a bugetului de stat si prelungirea acordului cu acest “gardian” al respectarii echilibrelor structurale, aceasta obiectie dispare.

Opozitia are tot interesul ca partidele aflate acum la putere sa nu gestioneze banii bugetului si bazinul de functii publice in perioada preelectorala si electorala. Arcul guvernamental stie ca victoria in alegeri cu pretul populismului si clientelismului este o victorie a la Pirus. Va mosteni un cadavru economic nu mai bun de imbalsamat, o populatie disperata de privatiuni si lipsuri, care va reprosa castigatorilor ca nu-si tin promisiunile din campanie.

Un guvern de tehnocrati ar trebui sa indeplinesca urmatoarele conditii:

  • Sa aiba sprijin parlamentar pentru un program minimal,  un program economic rational, dublat de suportabilitate sociala.
  • Sa accepte un mecanism de consultare cu toate partidele parlamentare, in cautarea unui consens national, atat de necesar.
  • Sa fie format din profesionisti, specialisti in politici publice, competenti si cu abilitati manageriale superioare.
  • Sa inceapa un proces de reflectie si identificare a unui proiect pentru Romania, in conditiile economice mondiale actuale, pentru integrarea in Uniunea Europeana, pentru refacerea unei structuri de profesionisti la toate nivelele de decizie care sa inlocuiasca politrucii dati de partide. Fara sa fie paralizat de presiunea enorma a castigarii unor alegeri. Populatia sa stie exact cat timp va mai face sacrificii si care sunt obiectivele care necesita aceste sacrificii.

N-am mai experimentat un astfel de guvern pana in prezent. Poate a venit momentul sa vedem si acest mijloc de a iesi din criza pe care, in mare parte, o generam noi insine, prin populism si clientelism politic.

Dupa ce si-ar fi facut datoria, maurul poate sa plece.

Distribuie acest articol

49 COMENTARII

  1. nea Vlastoane, de data asta ma surprinzi, in mod pozitiv. Si eu am sustinut, mereu necesitatea unui guvern de tehnocrati.

      • si cine sustine un astfel de guvern?? Posturile de secretari de stat la cine vor merge? Cum se vor distribui banii la autoritatile locale? Curtea Constitutionala va avea ultimul cuvant la orice lege, nu vor mai fi negocieri la guvern ci la curte… etcetera. Teoretic e o solutie, practic e mai greu.

      • da SI NU PREA. Avem o situatie UNICA in lume si de aceea eu nu cred in vreo solutie importata/copiata/adaptata luata de la UE, OCDE, G8, G20, Clubul de la Roma etc. AM AJUNS deja la 1.31 pensionari per salariat. Adaugand si ajutoarele sociale (inclusiv subventii s.c.l) cheltuim 80% din buget pe partea sociala. 3% dam la UE, mai platim si ceva dobanzi. RAMANE PREA PUTIN pt.clientelism. Sigur ca dand 1500 de ron unui primar PDL si numai 1000 unui primar PNL se cheama discriminare. Eu continui sa cred ca populismul si clientelismul nu lipsesc de la nicio administratie locala, iar cine se uita pe porcisme.ro constata -CU STUPOARE- ca tot ce e acolo e la nivel local. Ori la nivel local din 3300 de comune numai 1000 „sunt PDL” si numai 19 judete sunt PDL. Si am si curiozitatea de a afla din 43 000 de investitii incepute cate sunt „PNL si PSD”?

        • A fost bataie in parlament pentru un amendament la legea bugetului care sustinea ca finantarea sa fie data in ordinea „istorica”, adica incepand cu acelea pentru care s-a luat spaga in 2005-2008.

          Populismul, demagogia si mita electorala sunt fara limite. Altfel partidele aflate la conducere se sinucid.

  2. Cu doua lucruri nu ma impac in demonstratia propusa, si anume:

    spuneti:
    „•Sa aiba sprijin parlamentar pentru un program minimal, un program economic rational, dublat de suportabilitate sociala.
    •Sa accepte un mecanism de consultare cu toate partidele parlamentare, in cautarea unui consens national, atat de necesar.

    si acum intrebarile la care nu s-a raspuns:

    1. cine va acorda sustinerea parlamentara?
    2. daca acesta sustinere parlamentara nu este decat a unui grup majoritar, nu avem de a face cu o conducere politica mascata, pentru a trece cu succes in alegeri?
    3. consultare cu partidele politice inseamna sa impaci platformele (inexistente) ale PSD cu PNL si cu PDL. nu cred ca este fezabil!
    4. lipsa unei decizii politice poate fi foarte periculoasa in urmatoarea perioada. Asta ar insemna ca deciziile politice sa se ia in Parlament sau, in ceea ce priveste politica externa, presedintele sa aiba putei sporite. Nu cred ca merge cu actuala onstitutie.

    Pe de alta parte, ca o parere personala, PSD nu va putea face aliante decat cel mult cu PC si Vadim tudor. In rest, orgoliile vor devora orice alianta. aliatii PSD nu pot fi decat prtide mici, care au nevoie de PSD ca vehicol electoral. PDL, PNL si UDMR ies din acesta ecuatie.

    Cu stima

    • Toate partidele au interesul sa nu fie la guvernare in urmatorii doi ani, pentru ca nu-i asteapta nimic bun.

      Mai bine se ocupa de programe, de campanie electorala, fara presiunea si deconturile guvernarii.

      Daca situatia economica merge prost, PDL va deconta acest lucru. Si are toate sansele sa mearga prost. Se amageste ca ne scoate din criza care este mondiala, nu locala.

      Atunci?

  3. 1. Cresterea salariilor la bugetari de 15% e de fapt de 7-8%, avind in vedere ca se aplica concomitent cu renuntarea la al 13-lea salariu. Si avind in vedere ca s-au mai si concediat vro citeva zeci de mii de persoane, masura nu e tocmai populista.
    2. Avind in vedere ca deficitul pe 11 luni e de 5,2% PIB (fata de 6.8% tinta pe tot anul), si ca anul viitor masurile de austeritate se vor aplica 12 luni, si nu 5-6 luni, nu mi se pare irealizabila tinta de 4.4% deficit. Mai ramine sa vedem si cum stam cu arieratele, si cit vor mai adauga ele la deficit, dar avind in vedere ca FMi sta cu biciul pe noi, sper ca situatia sa fie sub control.
    3. sansa redresarii in 2011 e o sansa importanta, declinul de 2% de anul asta e dat in principal de cresterea TVA, care a dus inflatia la 8%. Daca ne uitam la cifrele absolute ale PIB:
    http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget/executii/Anexa_oct2.pdf
    vedem ca in 2010 PIB a crescut in cifre absolute in ROn cu 4%, dar cum cresterea economica se calclueaza tinind cont si de inflatie, ajungem pe undeva pe la -2% (recunosc ca nu stiu formula exacta dupa care se calculeaza). Deci, daca inflatia pe 2011 va fi de 5%, si daca se reusesc si ceva investitii cu bani europeni, si avind in vedere ca se cresc nitel si salariile la bugetari, exista premise de crestere economica.
    4. Un guvern de tehnocrati nu rezolva nici o problema. Toate legile trebuie trecute prin parlament, iar parlamentul vedem cum e. ne-ar trebui si un parlament de tehnocrati pe linga guvern pentru a face ceva.
    5. Tocmai pentru a limita derapajele populiste din 2012, se vrea incheierea unui nou acord cu FMI. presiunile vor fi oricum mari, iar PDL care a decontat deja toate problemele romaniei, ar putea fi tentat sa renunte la logica si s-o dea pe populism, in lipsa cuiva care sa stea cu biciul pe noi.

    • Daca PDL nu va avea resurse sustenabile, va apela la pomeni electorale din imprumuturi. Toata analiza dv. sta sub semnul incertitudinii: de ce na mai imprumutam atunci? De unde vom restitui 12 mld euro in 2011?
      Daca se prabuseste euro si odata cu ea economiile europene? Grecia a anuntat deja ca nu poate restitui la termen banii imrumutati.

      Nu mai sunt legi importante care sa treaca prin parlament.

      • Ne imprumutam pentru ca deficitul bugetar inseamna imprumut.. Cind produci x lei la buget si consumi x + y, y trebuie imprumutati. Iar la noi Y a fost de 3 mld in 2007, 7 mld in 2008 (cu tot cu cei 3 mld din vinzarea BCR s-ar face 10 mld, in an cu crestere economica de 8%), 9 mld in 2009, vro 8 mld in 2010, si vro 5-6 in 2011.
        Nu stiu cit de exacta e suma de 12 mld care trebuie platiti la anul. Avind in vedere ca datoria publica externa e de 18 mld eur, din care vro 8-9 sunt partea guvernului din imprumutul FMI+BM+BCE, care se ramburseaza incepind cu 2012, cel mai probabil datoria asta de 12 mld de eur e in mare parte datorie interna (imprumuturi pe 6 -12 luni facute de MFP de la bancile locale). Si probabil aceste imprumuturi vor tot fi rostogolite. Oricum nu poti plati 25% din datoia publica intr-un an.

        Daca se prabuseste zona euro, e clar ca ne vom prabusi si noi, indiferent ce guvern vine.

        In concluzie, analiza mea are ceva de „daca”, pentru ca in mod evident depindem de economia UE, dar „daca” nu se intimpla nimic spectaculos in zona euro si nu ne apucam de aruncat cu pomeni electorale, situatia se va redresa. Cu costul celor ~20-25 mld eur cit insumeaza deficitul pe 2009-2011, dar vom reveni. Oricum, si fara criza economica mondiala noi eram pe aratura dupa cresterile de cheltuieli iresponsabile din 2007-2008.

        • Cresterile alea iresponsabile sunt inca in plata. iar datoria publica totala eu stiu ca este pe 45 mld euro, pe termen scurt, mediu si lung. In 2011 vin la scadenta dobanzi si imprumuturile pe termen scurt la banci din 2009 si 2010. Este vreun macro economist neutru pe aici, sa ne lumineze?

          Am scris un articol, Romania optimista. Premisa era ca fara pomeni electorale. Eu nu vad actuala coalitie sa reziste la tentatia de a cumpara voturi. Altfel pierde alegerile in 2012.

          • daca e sa-i credem pe astia:
            http://www.financiarul.ro/2010/11/30/datoria-publica-a-romaniei-a-ajuns-la-3622-din-pib/
            datoria publica e de 43 mld eur
            daca e sa-l credem si pe Khris:
            http://businessday.ro/11/2010/cum-a-ajus-romania-la-o-datorie-externa-de-893-miliarde-euro/
            datoria publica externa e de 17.3 mld eur.
            Restul e datorie publica interna ( din categoria: „Ministerul de Finante a atras 1,77 mld. lei prin titluri la sase luni” – asta e de pe 10 dec)

            Cit despre pomeni, am si zis ca daca zona UE nu va avea probleme si daca nu se dau pomeni. Avantajul in privinta pomenilor e ca nu prea te mai imprumuta nimeni in ziua de azi daca observa ca iti creste deficitul. pe de alta parte tentatia va fi mare pentru PDL in 2012, dupa 3 ani de decontat criza.

            • Ok, avand in vedere ca PDL nu va rezista la tentatie, nu credeti c-ar fi mai bun niste tehnocrati? Sa zicem Mircea Miclea la educatie (in guverne politice a refuzat sa intre), Croitoru la finante, etc.

            • Adica vreo 25 mld datorie interna, in general la banci pe termen scurte si medii. De unde sa-i platim daca doar inghitim pensii si salarii?

          • Problema cu guvernul de tehnocrati e ca nu va avea sustinere in parlament pentru masuri nepopulare. credeti ca ar trece de parlament vro masura nepopulara? Sau ca parlamentul nu ar da tot felul de legi care sa creasca pomenile electorale? Pin la urma orice guvern, oricit de tehnocrat ar fi, nu poate face nimic fara parlament. Pe de alta parte PDL s-ar putea sa nu aiba de unde imprumuta bani (nimi macar de pe piata interna) in momentul in care ar rupe acordul cu FMI sau ar anunta masuri populiste.
            Cit despre datoria interna pe termen scurt, aia se va tot rostogoli (asta se intimpla dintotdeauna). Adica se vor face alte imprumuturi cu care se vor plati cele vechi.

            • Avantaje: ar curata administratia de politruci. Parlamentul nu va fi tentat sa adopte masuri populiste ca are scaparea sa dea vina pe tehnocrati si va lua o economie sanatoasa in 2012, si au tot timpul sa se umfle in pene ca ei au facut-o. de acum inainte adio masuri nepopulare luate de pDL. A si demonstrat-o cu cresterea de 15% pe care nu are de unde s-o dea, decat daca creste economia. Vise mama, vise..

          • Parlamentul nu va fi tentat sa adopte masuri populiste? Pai daca acum cind e PDL la putere parlamentarii sai propun legi de genul cota unica de 10%, cind n-or mai fi la putere nu ar propune? Cu PDl la putere domnu Miclea aplauda cu spor prima decizie CCR privind asumarea pe legea Invatamantului. De opozitie nu mai spun, toata ziua propune amendamente din astea. Cum ar vota parlamentarii nostri daca ar veni unul din ei cu propuneri populiste, toti fiind in opozitie?
            Cit despre cresterea salariilor cu 15%, repet: 15% ala e ca sa dea bine la public. De fapt e ~15% minus al 13-lea salariu, si minus prime de vacanta si devine 7-8%, cit inflatia. . Si e cumulat cu disponibilizari in domeniul bugetar. Oare faptul ca FMI a agreat masura asta nu va spune nimic?

          • Hirdau, nu Miclea. Incep sa-i incurc :) Tineam minte ca-i de la PD, da’ am incurcat numele.
            Cit despre bani de pomeni versus infrastructura, om vedea ce se intimpla. La cit de previzibila e politca romaneasca, oricum e greu de dat un pronostic. Vom trai si vom vedea cum va evolua economia si cit de buna sau rea e recuperarea asta de venituri la bugetari.

      • In mare, argumentele lui Bogdan sunt, in opinia mea, pertinente.
        Adauga faptul ca, prin reducerea cu 25% a unor venituri importante in economia consumului, acesta s-a dezechilibrat periculos de mult, ca atare, o usoara crestere a puterii de cumparare pentru un segment major, este absolut necesara, cresterea economica, in anume sectoare, fiind direct influentata de cresterea consumului.
        Din analizele si cifrele curente privitoare la stadiul absorbiei fondurilor europene, va pot asigura ca anul 2011 va marca un salt spectaculos, in special datorita faptului ca, pentru multe proiecte mari, de infrastructura, s-au asigurat sumele necesare co-finantarii.
        Derularea viitoarelor proiecte (de la cele mari la miile de proiecte mici, din zona agro-indistriala si IMM-uri) va aduce un surplus important de plus valoare ( taxe, impozite, TVA,etc.) la buget, pe cale de consecinta, previziunile avansate in actualul proiect de buget nu imi par nesustenabile.
        Sa nu uitam si faptul ca, fortati de calendarul cu FMI, guvernantii vor mai face restructurari efective de personal, cel putin in prima jumatate a anului.
        Din cate stiu, viitorul acord cu FMI nu va implica, efectiv si obligatoriu, un nou imprumut, ci doar va prelungi „supravegherea” nuielusei gata sa dea peste degete politicienilor pofticiosi.
        ” De unde vom restitui 12 mld euro in 2011?”, nu stiu de unde aveti nastrusnica informatie ca Romania trebuie sa restituie in 2011 12 miliarde euro ??? rog sa verificati veridicitatea.
        Cat priveste asertiunea d-voastra ” PDL va apela la pomeni electorale din imprumuturi” am alte nedumeriri, despre ce anume imprumuturi vorbiti ?? cele acordate pana acum de FMI si EU au mers la BNR, la acoperirea deficitului de pensii si salarii, cele efectuate de Ministerul de Finante de pe piata libera la fel, sumele provenite din proiecte pe fonduri structurale nu pot fi „vamuite”, exista un control strict al cheltuirii banilor si nu este loc de „ciubucareala”.
        Daca faceati referire la pomenile electorale acordate prin diverse hotarari de guvern cu dedicatie, ar trebui sa stiti ca Guvernul Boc a obstructionat, prin lege, emiterea unor astfel de acte normative (acordarea unor sume cu destinatie precisa, mariri salariale pentru anume categorii, scutiri de plata taxelor,etc.) fiind interzisa/neoperand cu cel putin 6 luni inaintea unui ciclu electoral.
        Sigur ca, castigarea unor lucrari platite din bugetul de stat de catre cine trebuie, pentru suma „corecta”, va fi si in 2011 o practica greu de stopat sau eradicat, dar nu „maruntisul” ce va scapa printre degete anumitor ministere sau autoritati locale este marele handicat al economiei romanesti.
        Bref, eu sunt moderat optimista vis a vis de capacitatea economiei romanesti de a se redresa in 2011, nu vom deveni in urmatorii ani „tigrul Europei” dar nici nu vom scufunda.
        P.S. Cat priveste previziunea cassandrica ” Daca se prabuseste euro si odata cu ea economiile europene ??” eu zic ca nici nu va mai avea importanta cum anume ne vom descurca noi, cenusaresele Europei, vom trai cu leul nostru jigarit si vom spune bogdaproste ca nu am intrat in zona euro la timpul prognozat.

  4. nea vlastoane,ma surprinzi! sau nu.. iar esti on air..si nu la radio.
    aritmetic vorbind, trebuie sa mergem incet si sa le luam pe rand,cum zicea taurul batran catre taurasul tinerel care vroia sa se repeada la cireada de juninci.
    1.adica din ipoteza matale, guvernul boc se prosteste si mareste salariile cu 15% si in concluzie trebuie demonstrat ce darnic e guvernul boc…nu ma-nnebuni!
    -demonstratie:adica vine unu si-ti ia 25% din ce ai, dupa ce te abureste bine,iti da inapoi 15%, la ce ti-a ramas, nu la ce ti-a luat.da’ inainte ,nefiind obisnuit sa dea,iti mai ia al 13-lea salariu si prima de concediu.nepunand la socoteala inflatia si cresterile de taxe si reducand la absurd demonstratia ,rezulta: ce darnic e guvernul boc!
    2.udmr- pai udmr joaca tare si la marginea pragului de admitere in parlament.adica cat il poate santaja pe boc si sa spere ca va trece in cealalta barca la timp,isi va mentine actualul loc.cand va simti ca se schimba semnificativ curentul de opinie din maghiarime,va schimba conducerea si macazul la timp.marko bela va fi mielul de sacrificiu si eventual consilierul lui basescu.in coalitia cu psd-pnl, udmr va fi a treia roata la caruta si mereu cu mana pe clanta viitoarei gvernari ca sa inchida usa pe dinafara.daca pica pd de la guvernare, sobolanii vor parasi corabia portocalie si se vor imbarca in barcute galebene si rosii la care adaugam si plutele minoritatilor.deci udmr ar fi acum pe val si nu ar avea de ce sa debarce indiferent ce le-ar promite sirenele de pe vapoarele opozitiei.
    3.datoria ptr la anul va fi finantata prin rostogolire si chiar daca vom mai plati unu-doua procente in plus, ne va afecta pe noi,ca nu o sa scoata madam udrea banii din posetuta..mai ales ca nici nu-i incap si e de prost gust sa umbli cu atatia bani la tine si sa-ti deformezi vuitonu..
    4.coruptia din pd : aici e albastra.daca au inceput sa apara zeci de milioane de ieuro la baietii pe care ii trimitea base dupa tigari..cat or sa apara la greii partidului:la borduri,la scaunele de la metrou..adica ce prost sunt si io ma leg tot de maruntisuri, in loc sa zic de sosele si calea ferata sau de contractele din energie.
    cand mi-o amintesc eu asa guresa si atotsiitoare pe doamna gratiela si acu e in buda..mai ca imi vine sa sar dupa scaun si sa strig: yeeeeeeeees!..da mai am rabdare,il astept si pe domnul hoara..fara el doamna gratiela nu are niciun haz…
    ce sa zicem de vladu de la hunedoara ,de mitzi,de ala cu pistolu..de domnu banias care cica a nceput sa faca pe ghidu prin labirintul portului constanta..neste baieti si fete care actioneaza spre binele poporului.de o gramada de prefecti care cica au firme si ajuta spitalele,centurile,scolile si in final bugetul de stat ca sa nu mai aiba domnul ialomitianu atatea griji pe cap si noi atatia bani in buzunare.
    e greu nea vlastoane sa scrii de conruptii nostri.mai ales ca poate mai arunca si ei o paine alba pe geamu masinii cu geamuri negre.
    5.guvern de tehnocrati..ce vrajeala ieftina..!adica sa vina unii care sa faca treaba si sa stearga cu buretele, cum s-a facut la bancorex..nu nea vlastoane,nu asa.nu e de bon ton, sa vina unu precum croitoru care cica e neutru, mai pune cativa pitigoi acolo si da cu var.
    noi cu gaurile si ei cu conturile pline.
    sa vina opozitia la putere cu oameni noi,daca nici ei nu-s buni,atunci pd ,dar dupa ce sta in opozitie,e curatat cu dna-ul,se mai cearta si ei intre ei acolo cu ba tu,ba tu..si sa vina prin 2016 cand i-o veni randu.
    aia cu tehnocrati,independenti nesustinuti politic si cu piedici din partea ba la unii,ba la ailalti e frectie, nu solutie.
    cine conduce raspunde,are putere,are drept de decizie si responsabilitate.
    auzi tu ..guvern ptr experiente..nu e mai bine un guvern politic, ales cu responsabilitate?
    daca clasa politica si bogatii nu vor pricepe ca trebuie sa se aplice regulile si sa fie respectate de toata lumea,vom mai avea o revolutie.dar sa nu uite ca acum, urmatorii revolutionari s-ar putea sa manifesteze direct la palatele lui videanu,cocos..si alti imbogatiti , sa-i caute din dragoste..
    inainte de 89 erau putini care aveau acces la informatii,acu s-au inmultit si lumea stie ce si unde sa caute..doar nu s-or duce sa ii ia coasa lu boc..
    asa ca nea vlastoane.ori la bal ori la spital..
    p.s.
    urmatoarea revolutie va fi o rascoala..asa ca mare grija cu „focurile’…

    • Ce lung e.. Nu-ti ia 25% din ce ai, ci din ce n-ai, ca nu produce economia. Nu stiu de ce toata lumea ignora aspectul asta. Guvern politic cu responsabilitate, poate in 2012, daca dispar intre timp actualele partide. care e ala ales cu responsabilitate? PSD, PNL? Spuneti-ne sa nu murim prosti…

    • Mestere, da’ cind ti-a marit salariul cu 70% in 2 ani, de ajunsese salariul la stat sensibil mai mare ca la privat cum a fost? Ti-a luat 25% ca nu mai punea nimeni botul sa-i imprumute cu 10 mld eur pe an ca sa dea salarii si pensii. Cit despre hotii, nu-mi spune ca pina-n 2008 nu se fura, sau se fura mai putin…. Toti fura cam la fel de mult, iar la nevel local se trece de la un partid la altul fara nici o jena. Avantajul acuma e ca-i mai intreaba DNA-ul de sanatate.

    • A. deduc din ce spui ca frauda s-a inventat la 01.01.2010 odata cu guvernul PDL. B. ce majoritate parlamentara precedenta a trimis senatori si deputati in justitie (nu numai la DNA) C. numarul de bugetari a crescut de la 900 000 (Tanasescu) la 1400000 (Vosganian). Daca ne intoarcem la Tanasescu putem sa ne intoarcem si la salarii. D.guvernul de tehnocrati n=o sa reuseasca nici sa unifice regulile de procurare a cernelii din administratie, caci se vor opune parlamentarii de la PXX ca nu cumva „ceilalti” sa adune bani de alegeri. PS.Cred ca ai o lista prea scurta de palate: l-ai uitat pe Felix, pe Seres, pe DIP, pe Fenechiu, pe Verestoy, pe Frunda s.a.m.d. Ai preferinte politice la palate?

  5. Bun articol. Nu cred ca o crestere a salariilor cu 15% este una grava. Sa nu uitam de inflatia de 8% si sa nu uitam ca dispare cel de-al 13-lea salariu. Practic bugetarii nu primesc mai multi bani in termeni reali. Cu toate astea cei 15% o sa creasca putin consumul. Sa speram ca in 2012 nu o sa avem o alta crestere a salariilor la niveluri aberante. Cu cat o sa eliminam mai repede statutul social (eventual si din contitutie) cu atat o sa traim mai bine, noi platitorii de taxe si cei care muncim la privat.

  6. Am votat PDL si sunt dezamagit. Ma asteptam la clientelism dar nu ma asteptam la atatea masuri de stanga. Daca o sa vad si populism in 2012 cu pomeni nu am sa ii mai votez. Economia este ciclica si nu sanctionez un partid sau altul pentru asta.

  7. De facto Ro are, actual, un guvern de tehnocrati, adevaratu guvern fiind FMI, care, evident, ia masuri in propriu interes.

  8. Nu cred in povestea unui guvern de tehnocrati si pace. Si nu cred din doua motive: 1. Nu exista nici un motiv acum pentru ca actuala coalitie sa o cedeze puterea asa tam – nisam pe motiv ca ne este frica ca vom cadea in populism. 2. Acel guvern nu va avea nici un fel de sustinere politica decat daca el va rezolva in mod favorabil avalansa de cereri POPULISTE din partea tuturor partidelor. Acum macar li se pune stavila celor venite din jumatatea esichierului politic aflata in opzitie. Si tot e ceva. Apoi eu cred ca ati uitat de faptul ca marirea de 15 procente la salariile bugetarilor de fapt este o retrocedare de drepturi salariale suspendate cu sase luni in urma intr-o proportie mai mare(25%) si care potrivit legii ar fi trebuit repusa in drepturi la intai ianuaria 2011 in totalitate. Ori diferenta de 10% reprezinta tocmai neputinta bugetului de a o suporta. Si mai e ceva.Numarul de bugetari e ceva mai mic si va continua sa scada. Noi avem nevoie acum si am vazut ca se fac eforturi in acest sens de scaderea evaziunii fiscale care este un fel de sport national in Romania. Uitati-va Dvs. ce se intampla acum in preajma sarbatorilor cand se ruleaza miliarde de lei dintr-o mana in alta fara a se plati nici un impozit nici de catre vanzator nici de catre cumparator. Dupa parerea mea in situatia existentei unui asemenea numar mare de pensionari si de asistati sociali nimic nu trebuie sa ramana nefiscalizat. Cand eram mic perceptorul numara si gainile din curte si erai impozitat la sange. Acum fiecare face ce vrea. Ori asta nu este in regula. Spuneti ca puterea nu a respectat intelegerile facute in comisii. Pai nu aveau cum. Pentru ca nu prevezi in bugetul de venituri si cheltuieli reguli fiscale! Acelea asunt prevazute in Codul Fiscal! Pe scurt nu sunt de acord cu propunerea Dvs. nu pentru ca nu ar fi buna ci pentru ca este imposibil de aplicat decat prin suspendarea parlamentului si a CCR. Ceace nu este de acceptat. Haideti sa faceti un exercitiu de memorie. Ati fost Director de liceu. Toate hotararile Dvs au putut fi aplicate? Sau trebuia intai sa cereti aprobare de la inspectoratul scolar? Asta pentru ca aveati un sef pe cap! Asa va avea si un eventual guvern de tehnocrati un sef pe cap – Parlamentul- ba chiar doi ca nu trebuie sa uitam de CCR. ba chiar trei – partidele politice – si atunci intrebarea: Ce s-ar rezolva cu un asemenea guvern fara putere de decizie? Dupa parerea mea: Nimic! Este o parere care poate fi gresita in care caz cer iertare

    • Ce s-ar rezolva? Se elimina tentatiile populiste. Urmaresc de 20 ani viata politica si stiu ca e un blestem de care nu scapa niciun partid. Altfel nu castiga alegerile.

      Parlamentul aproba doar legi. Acestea sunt aproape gata. (legea pensiilor, salarizarii, bugetului, responsabilitatii fiscale)

      Mai importanta este legislatia secundara, pe care o da guvernul. Plus curatarea administratiei de politruci. Nu e important?

  9. Draga Domnule Vlaston in sfarsit s-a facut ziua si la dumneavoastra!!!! Mai trebuie sa mai treaca un timp (deocamdata neprecizat…. tine de dumneavoastra) pana cand o sa va dati seama ca este mult prea tarziu pentru un guvern tehnocrat! Motivele sunt simple si tin de 2 institutii: Presedintia si Parlamentul. Le luam de la coada la cap. Parlamentul pentru ca in forma actuala coalitia aflata la guvernare nu poate renunta la putere dupa lupte acerbe cu opozitia aceea „suparacioasa si infatuata” pentru ca atunci s-ar autodistruge pur si simplu. De ce? pe puncte:
    – ganditi-va ca UNPR este un partid de lift, are nevoie de timp trebuie sa creasca altfel dispare;
    – UDMR a obtinut ceea ce in 20 de ani de preacurvie nu a reusit iar cu asemenea avantaje nu se vor mai intalni curand;
    – de abia a terminat PDL-ul de pus in functii oamenii si incepe sa se invarta morisca electorala (tanti Nuti da la scoli sacose cu chiputul ei in calendar portocaliu prin sectorul lu’ nentu’ Poteras semn ca a inceput sa se invarta morisca!!! Sa te tii ce succesuri urmeaza si vizite la presedintele Norvegiei !!!! Nu-i asa ???? Da ! NU ! DA!)
    -Presedintele nu pune pret decat pe PDL … si nu are rost sa mai comentam!
    Sa intrati si pe blog la d-na Ridzi dar dupa ce ii cititi biografia de pe site-ul Parlamentului ca sa vedeti ce a terminat si unde si-a luat doctoratul. Asta a fost o paranteza.
    Solutiile sunt greu de deslusit momentan si s-ar putea sa fie grave. Sper sa nu, dar nu ne asteapta un an prea fericit!
    Eu m-as multumi doar cu niste alegeri anticipate ca sa arate cat de solida este democratia noastra si ca cei 20 de ani nu au trecut degeaba. Asta este singura solutie pentru a avea un parlament probabil format din 2 forte politice mari si late nu anus contra naturii ca acum. Ma bucur ca s-a facut ziua si la dumneavoastra! Sa-i scrieti la d-na Ridzi numai asa din convingere!
    Va multumesc

  10. uite bre nea vlastoane poate pricepi si matale ca daca ai cai ca la c.a.p. ai si productia la fel.

    1. Unii spun ca romanii sunt saraci pentru ca nu muncesc. Sa vedem insa si care este relatia intre remunerarea salariatilor si excedentul brut de exploatare (si venitul mixt) in Romania, In UE27, UE25 si cateva tari europene.
    a. In anul 2008, remunerarea salariatilor romani s-a facut in suma de 58,69 miliarde euro. In acelasi an, excedentul brut de exploatare (partea patronilor din valoarea adaugata bruta creata in economie) a fost de 66 miliarde euro.
    b. In UE27, salariatii au primit 607 miliarde euro, iar excedentul brut de exploatare a fost de 494 miliarde euro.
    c. In Germania, tara care a depasit cu bine criza, remunerarea salariatilor a fost de 1,22 miliarde euro, iar a capitalului de 0,97miliarde euro
    d. In Estonia, tara fosta comunista, remunerarea salariatilor s-a facut cu 8,25 miliarde euro, iar remunerarea capitalului cu 6,1 miliarde euro.
    Se observa clar ca ROMANII CARE MUNCESC sunt platiti prost, iar patronii isi rezerva prea mult din valoarea creata in economie.
    2. Daca salariile sunt mici, salariatii ar putea avea o alta sursa de venituri din programe de protectie sociala (medicamente compensate, masa scolarilor, alocatii pentru copii, pensia parintilor, etc). Dar cheltuielile de protectie sociala sunt la coada clasamentului european (14,25% din PIB), si doar Letonia are mai putin (12,62% din PIB), cu mentiunea ca Letonia isi plateste salariatii cu 11,6 miliarde euro, iar capitalul cu 9,2 miliarde de euro.
    Toate datele de mai sus sunt extrase din bazele de date EUROSTAT si sunt verificate.
    Concluzie: romanii care muncesc sunt prost platiti, partea leului din valoarea aduagata creata in economie fiind rezervata capitalului: tot romanii au si cea mai penibila protectie sociala. Pai, daca nici din munca, nici din protectie sociala nu obtin venituri corecte, de ce nu ar fi romanii nostalgici dupa comunism?
    IMPORTANT
    M-am saturat sa aud si sa citesc parerile celor care cred ca protectia sociala si raporturi corecte intre munca si capital pot fi obtinute doar dupa ce economia zburda si economia este infloritoare. Este o logica mult prea simplista si contrazisa de experienta istorica.
    1. Asigurarile sociale de pensie, sanatate si somaj au fost legiferate de von Bismarck imediat dupa razboiul cu francezii din 1869-1870. Erau prea multi nemti inarmati si nemultumiti!
    2. Principalele reglementari legale cu privire la ziua de munca de 8 ore, cu privire la organizarea sindicala sau cu privire la impropietarirea cu pamant a taranilor s-au facut dupa WW I. Tarile nu erau intcmai infloritaore, dar oamenii aveau arme, erau nemultumiti si rusii tocmai faceau niste revolutii teribile.
    3. Cele mai largi programe sociale americane (programe publice de sanatate, pensie, somaj) au fost cele din1933, New Deal, dupa Marea Criza. Nu erau SUA in cea mai buna forma, dar crestea o mare simpatie pentru un anume dictator european si America trebuia sa fie salvata de demonii care se ansc din saracie si disperare. Iar New Deal a salvat si America si economia americana, a pus bazele puterii americane de dupa 1945.
    4. Cele mai importante programe de protectie a familiei, de asistenta sociala si de infiintare a subventiilor de stat pentru anumite servicii publice economice (energie elecritca, apa, canalizare, transport public, posta, telecomunicatii) pentru a le face larg accesibile d.p.d.v economic s-au intamplat dupa WW II. Nici atunci nu era mare inflorire in tarile europene. Dar oamenii aveau arme…
    Marile reforme sociale nu s-au petecut “cu burta plina”, ci cu ea foarte goala…Iar protectia sociala nu a saracit tarile care au practicat-o, ci le-a dat combustibil pentru dezvoltare

  11. Dle Vlaston, argumentele pozitive legate de sustinerea unui guvern de tehnocrati in parlament, cum ca

    „Opozitia are tot interesul ca partidele aflate acum la putere sa nu gestioneze banii bugetului si bazinul de functii publice in perioada preelectorala si electorala. Arcul guvernamental stie ca victoria in alegeri cu pretul populismului si clientelismului este o victorie a la Pirus. Va mosteni un cadavru economic nu mai bun de imbalsamat, o populatie disperata de privatiuni si lipsuri, care va reprosa castigatorilor ca nu-si tin promisiunile din campanie”

    nu prea au nici o legatura cu adoptarea bugetului si a legilor cerute de FMI, ci erau la fel de valabile si pana acum. Cu toate acestea, in primavara (pe 11 mai 2010), prin comentariile la un articol de-al dvs, nu prea agreati varianta tehnocrata. Ce anume v-a facut sa va schimbati opinia?

    • Nici n-am spus ca au legatura.

      Nu mi-am schimbat opinia, doar ca au intervenit factori noi:

      1. Legile pt. contiuarea acordului cu FMI sint adoptate in aceste zile. Poate si Legea educatiei.
      2. Opozitia are tot interesul ca actuala coalitie guvernamentala sa nu gestioneze banii si fctiile publice in campania electorala, pt. motive lesne de inteles. Deci va fi de acord cu unguvern tehnocrat, acum cand s-a lamurit ca n-are sanse sa acceada la putere.
      3. Nu mai exista legi importante care sa necesite sprijin parlamentar masiv, doar aplicarea lor in legislatia secundara.

      4. Cel mai important motiv. Exista riscul ca actuala coalitie sa alunece in populism, sa arunce cu bani in electorat, sa castige alegerile din 2012. In loc sa finanteze infrastructura tarii.

      • pun pariu ca nu o sa avem guvern de tehnocrati…pana in 2012.nu vorbesc de tehnocrati gen croitoru sau predoiu.
        v-am dat niste cifre mai sus cu bogatii si saracii,cu protectia sociala,nicio reactie,niciun comentariu…sau comenati asa ca la patinaj ,la impresia artistica?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro