vineri, martie 29, 2024

Politica ciocul mic nu mai funcţionează

Justiția are curaj și se asigură că deciziile sale sunt puse în aplicare. Nu se mai poate pune călușul în gura nimănui! Libertatea este molipsitoare și dă dependență.

Asistăm în ultima vreme la un asalt fără precedent al guvernanților împotriva sta­tului de drept. Ministrul Justiției cere CSM să nu mai reacționeze atunci când justiția e călcată în picioare, dar nu vede nimic greșit în ati­tudinea colegilor săi de par­tid care sar la gâtul ma­gistraților pentru a-l apăra pe Adrian Năstase. Pre­mi­erul nesocotește deciziile Curții Constituționale când nu-i convin, ba, mai mult, se fac întâlniri de partid pentru a desena strategii care să-i elimine din joc pe judecătorii constituționali incomozi. Monitorul Ofi­cial e mutat la guvern peste noapte, iar în prima zi după această decizie acolo se pu­blică demisia d-lui Voiculescu din par­la­ment, fapt care duce la mutarea dosarului său (ajuns aproape de finalizare la Înalta Curte de Casație și Justiție) la Tribunalul București. Decizii politice majore care al­tădată ar fi făcut să curgă râuri de cer­neală trec astăzi aproape neobservate, pen­tru că toată atenția se concentrează pe ce se întâmplă în justiție. Motivul îmi pare evident: marele câștig al ultimilor ani este statul de drept și, pe cale de consecință, aces­ta e singurul lucru care se poate pier­de. Și ne pasă, ne pasă tuturor, pentru că statul de drept e un bun public și pentru că ne-am săturat să ni se fure din buzunar peste noapte. Și pentru că ne pasă, pentru că vrem ca anumite bunuri să fie câștigate definitiv, speram că tinerii politicieni vor prețui mai mult valorile europene decât vechea gardă. Parcă niciodată Ziua Jus­tiției nu a fost sărbătorită într-o atmosferă mai tensionată, dar vestea bună este că societatea românească reacționează cu fer­mitate – deopotrivă jurnaliști, societate ci­vilă și instituții independente ale statului.

La începutul săptămânii trecute, când încă se mai juca meciul Năstase vs. Justiția Română, ministrul Justiției și-a permis să ceară CSM să nu se mai pronunțe cu pri­vire la nimic în legătură cu dosarul Năs­tase și și-a arătat ne­mul­țumirea referitor la „do­sarele politice“ și la scur­gerile de informații către presă. Din fericire, replica CSM a venit imediat: rolul Consiliului este de garant al independenței justiției, ceea ce îl obligă să reac­ționeze atunci când sunt pre­siuni politice. Altfel spus, mesajul a fost: domnule ministru, nu mai funcționează strategia „ciocul mic“. Tot d-l Corlățean a strigat și îm­potriva dosarelor politice și împotriva scur­gerilor de informatii către presă. Aici a fost rândul Procurorului General să dea replica. Pe bună dreptate, d-na Kövesi i-a ce­rut ministrului să aducă probe atunci când face acuzații de o asemenea gra­vitate. Încă o dată, vedem că ministrul nu pricepe că nu se poate pune semnul ega­lității între dosarele politice, pe de o par­te, și dosarele cu oameni politici, pe de altă parte. Ce vedem în instanțe și la par­chete sunt dosare cu oameni politici care săvârșesc fapte penale de drept comun, nimeni nu e tras la răspundere pentru opi­niile sale politice. Să nu ne mai facem că nu înţelegem lucruri evidente. DNA nu s-a lăsat intimidată de aceste presiuni și a chemat la audieri medici și poliţiști şi, ca prin minune, decizia ÎCCJ în cazul Năstase a fost pusă în aplicare. Titus Corlăţean ar trebui să încerce să înţeleagă că România anului 2012 nu mai este România anului 1994. Sistemul nu se mai teme, justiția are curaj și se asigură că deciziile sale sunt puse în aplicare. Nu se mai poate pune călușul în gura nimănui! Libertatea este molipsitoare și dă dependență.

Isprăvile premierului sunt chiar mai grave decât cele ale ministrului – decizia lui Vic­tor Ponta de a ignora decizia Curții Cons­tituționale privind reprezentarea pe plan extern a României ne aruncă în haos ju­ridic. Dacă premierului nu-i pasă care sunt limitele mandatului său și intră pe tărâmul competențelor altor autorități pu­blice, atunci există foarte puține argu­mente pentru a cere cetățenilor obișnuiți să respecte legile țării. Asta înseamnă ha­os, iar haosul e impredictibil. Declarațiile politice privind concedierea tuturor ju­de­cătorilor incomozi de la Curtea Cons­ti­tu­țională nu mai sperie, deoarece e clar că legal nu se poate face asta. Cât despre plân­gerile particulare împotriva unor jude­cători, rămâne în sarcina instituțiilor com­petente să le soluționeze. ANI a reacționat deja, ceea ce este un lucru îmbucurător, pentru că nu a lăsat să planeze inutil sus­piciuni asupra Iuliei Motoc, judecător cons­tituțional.

Cireașa de pe tort a fost mutarea peste noapte a Monitorului Oficial de la par­la­ment la guvern. Motivația declarată – gu­vernul emite mai multe acte publicate în Monitor decât parlamentul – ar fi amu­zantă, dacă n-ar arăta o serioasă ne­în­țe­legere a nevoii ca puterile să se controleze reciproc. Nu e bine ca instituția care regle­mentează adesea peste noapte să con­tro­leze și publicarea în Monitorul Oficial, mo­ment de care se leagă în mod esențial intrarea în vigoare a actului normativ. Cât despre motivațiile subterane, mutarea dosarului lui Dan Voiculescu şi desfiinţarea Consiliului care a dat verdictul în cazul plagiatului premierului, aici ne plasăm exact în situația în care puterea de le­giferare este folosită pentru protejarea unor interese particulare. //

Articol aparut si in Revista 22

Distribuie acest articol

16 COMENTARII

  1. Aveti dreptate d-na Stefan. Ce poate face insa statul de drept in cazul in care, dupa cum au declarat astazi raspicat lideri de frunte ai USL:
    – il revoca pe Avocatul Poporului, singurul care poate contesta OUG la CCR?
    – guvernul adopta o OUG prin care modifica legea CCR si schimba niste judecatori ai CCR, nemaiavand pe nimeni care sa conteste OUG la CCR?
    – parlamentul modifica regulamentele si schimba presedintii camerelor?
    – parlamentul il suspenda pe presedinte si presedinte interimar devine presedintele senatului, schimbat intre timp cu altcineva?
    – parlamentul modifica Constitutia (credeti ca nu vor gasi suficienti parlamentari care sa voteze modificarea Constitutiei?
    – parlamentul adopta o lege electorala care nu mai e contestata la CCR sau, daca e, nu e decalarata neconstitutionala?
    – guvernul schimba sefii parchetelelor, general si anti-coruptie?
    – guvernul controleaza toate institutiile de forta: politie, jandarmerie, armata?

    Ma intereseaza un raspuns concret.

  2. Cred ca ar trebui sesizata Comisia Europeana (dna Reding) pentru a monitoriza macar situatia din Ro care devine din ce in ce mai ‘ionesciana’. Am vazut ca in cazul Ungariei, interventia Comisiei i-a aratat lui Orban ca nu poate face ce doreste, impotriva principiilor democratice.

  3. Excelent articol, dar din pacate, cei „multi si prosti” pe care se bazeaza PSD nu pricep nimic din aceste lucruri. Pe ei nu-i intereseaza decat sa primeasca „para malaiata”, fara sa-i intereseze de unde vine aceasta „para”. Dupa mineriada de acum 22 de ani, milioane de romani au plecat din tara, si probabil vor mai pleca si acum, daca planurile diabolice ale uselistilor vor deveni realitate si vor reusi sa puna laba pe toate institutiile statului. Sa vedem atunci de unde se vor plati pensii si salarii !

  4. In Romania asemenea lovituri de stat , din pacate, se pot produce. Intr-o socitetate normala, democratica, asemenea lucuri sint de neconceput, societatea-oamenii , nu concep si implicit nu ar lasa ca asemenea derapaje sa se produca. La noi, lipsa de informare, spalarea sistematica pe creier, lipsa de eductatie elementara a poporului, sunt propice pentru asemenea actiuni tipic bolsevice ale aniilor ’50.

  5. In doar 6 luni vom ajunge in situatia Ucrainei asa ca , din punctul meu de vedere, articolul tau e putin prea pozitiv. Mai ales partea despre cine reactioneaza impotriva ofensivei USL contra brumei de stat de drept din Ro. Nu sint niciodata destui.
    Nimeni nu mai trebuie convins despre intentiile USL (o parte a
    justitie e libera si fara control iar reactia elitelor negative va fi violenta si nedemocratica) asa ca ar trebui luate imediate initiative care sa determine o reactie a UE. Ce ar fi de facut?

  6. Societatea romaneasca se pronunta prin alegeri. Deciziile parlamentului au in spate societatea. Asa cum e ea. Despre ce vorbim?

    • Dupa aceasta logica, parlamentul poate decide orice, pentru ca se bazeaza pe voturile electoratului. Daca, de ex., se voteaza ca, datorita problemelor economice, cetatenii peste 70 de ani trebuie sa fie eutanasiati? Stiu ca exemplu e aberant, dar tocmai de aceea in societatile democratice in in statele de drept exista independenta si controlul reciproc al puterilor. In cazul unui asemenea vot, CCR ar invalida legea. De aceea nu e normal ca o putere politica sa incerce sa-si subordoneze justitia, numai pentru ca unele decizii ale acesteia nu sunt „in linie”. In cazul in care aceasta incercare reuseste, nu mai exista nici un control, iar puterea executiva poate face orice. Ti se pare normal?

      • Dar nu declara Boc, intr-o sedinta a grupurilor parlamentare PDL prin toamna 2010, ca pensionarii „vor iesi natural din sistem” si nu vor avea probleme cu taierile bugetare? O televiziune a dat atunci inregistrarea afirmatiilor lui Boc.
        S-au taiat banii de lapte praf pentru sugari de un an, inclusiv pentru sugarii ai caror mame sunt grav bolnave de cancer, de TBC si nu pot alapta.
        Au murit oameni la poarta spitalelor inchise.
        Ce eutanasiere mai vrei?

    • D-le Jean, eu cu siguranta nu am votat sa fiu reprezentat de jalnicii Ponta si Antonescu. Sa nu uitam care a fost majoritatea parlamentara la ultimul vot si ce s-a intamplat de atunci si pana acum.

      Daca vreodata poate fi declarat un parlament ilegitim, atunci acesta este. Dincolo de optiunile politice ale fiecaruia din acest moment, populatia nu a votat acest parlament in reprezentarea lui actuala si nu cred ca exista cineva care poate nega asta.

      Pentru sustinatorii Ponta & Co. am o singura intrebare/cerinta: enumerati lucrurile pozitive facute de cand au ajuns la guvernare acesti „domni”. Eu am incercat in ideea de a fi impartial sa gasesc macar un singur lucru pozitiv. Nu am reusit.

      PS: Si prin lucru pozitiv ma refer la ceva facut pentru binele tarii/economiei/populatiei/reputatiei noastre ca popor. NU ma refer la rafuielile lor politice si la cum se muleaza ele sau nu pe optiunile politice personale.
      PPS: Eu sigur nu doresc sa fiu reprezentat de un om, mai ales ca presedinte, gen Antonescu. Un asemenea limbaj suburban ar fi jenant si in spatele blocului intre doi copii de 5 ani, daramite din partea cuiva care se doreste a fi presedinte. Nici Basescu nu e mai breaz in exprimare, dar Antonescu depaseste orice limite ale bunului simt.

      • Stai cam prost cu memoria. In anul 2008 PSD a obtinut cele mai multe voturi, peste pdl si alte partide. Nu mai vorbim ca alianta PSD-PNL-PC a obtinut in 2008 o majoritate clara. Sa mai vorbim ca si votul de acum 1 luna a dat cistig de cauza candidatilor USL din ROmania?? De unde spuneti voi ca vine cineva sa va sustina, in Bucuresti, fieful USL?? Poate sa vina boc cu o gasca de la Cluj, platita din banii primariei sau din lucrarile din banii primariei date pe blat de nea Apostu, primarul penal, din haita de corupti ai pdl.

        • @ Nicolae,
          tu crezi ca stai bine cu memoria, dar stai prost si foarte prost la precizie: in 2008 PSD a avut ceva voturi in plus, dar a mai ” avut” si vreo 2 mandate in minus fata de portocalii.
          Mandatele parlamentare conteaza.
          Iar legea electorala era cea votata de PNL si PSD. De a ajuns si Cretinel de pe locul 3 in Parlament.

    • Jeane, inapoi la scoala. De separarea puterilor in stat ai auzit? De modul cum functioneaza o democratie constitutionala ai auzit?

      Dupa mintea ta, putina de altfel, o majoritate simpla in parlament poate sa faca ce vrea cu justitia, cu presa, cu curtea constitutionala, cu avocatul poporului si cu orice institutie publica din tara asta, pentru ca e „reprezentanta poporului”. Poate sa calce constitutia in picioara printr-o metoda foarte simpla: desfiinteaza orice modalitate de a contesta masurile luate in parlament, deci nimic nu mai e anticonstitutional. Guverneaza doar prin ordonante de guvern si nu mai da voie sa fie contestate aceste ordonante, punand ca Avocat al poporului un membru de partid. In acest fel prin simple ordonante de guvern sa poate controla tara 100%, fara niciun control, nici parlamentar, nici constitutional. Scuza-ma, asta deja pute a dictatura.

      Din 1990 si pana astazi democratia nu a mai fost in asa pericol. Nastase era mic copil pe langa Ponta si compania. Pare incredibil, nu credeam ca putem sa dam inapoi cu 20 de ani, dar asta ne paste.

      Toti cei care intelegem acest lucru avem DATORIA sa actionam. Acum, pana nu e prea tarziu. Cum? Am inteles ca maine ar fi o manifestare publica, nici nu ma intereseaza cine o organizeaza. Nu e tarziu sa fim acolo, macar pentru a protesta.

  7. Sa nu exageram. Multa lume o ia razna, pe cimpia uselizarii institutiilor. S-a intrebat cineva cine a pedelizat institutiile pina la refuz? S-a intrebat cineva cum de au ajuns niste impostori pedelisti la comanda tuturor institutiilor publice din Romania? Boc si compania s-au distins in primul rand pentru lipsa de profesionalism al activistilor portocalii pusi la conducerea institutiilor. Ne uitam la Comisia Valorilor Mobiliare si pe cine o vedem in conducere – pe navasta lui Liviu Negoita, fostul primar multimilionar in euro de la sectorul 3. Ce o recomanda pe madam Negoita sa conduca aceasta comisie, ea neavand absolut nici o experienta in domeniu, care in Bulgaria este condusa de om cu experienta la Pricewaterhouse?? Ce experienta are madam Stefania Ferencz, fost sefa de cabinet a lui boc-poc, pusa comisar in aceeasi Comisie ?? Stefania Ferencz este o papusica decorativa, fara nici o experienta in domeniul de 30 MILIARDE de EURO, dar fiind adusa de boc de la cluj trebuie musai sa intre in conducerea unor comisii de unde sa-si scoata salarii imense. Se pare ca boc avea o relatie mai ciudata, gen Udrea-Basescu, cu aceasta papusica. Este chiar un mare tupeu ca pdl si trompetele portocalii sa vorbeasca de politizare, ei care au facut din politizarea fortata o dictatura de stat.

    • Prietene, guvernarea precedenta a indraznit sa guverneze in contra constitutiei? Prin incalcarea puterilor in stat? A indraznit sa modifice componenta curtii constitutionale printr-o lege in parlament, cand componenta si modul de functionare e statutat in Constitutie? A indrazit sa guverneze prin ordonante de urgenta, care sa nu POATA sa fie verificate constitutional, ca avem noi grija sa punem ca Avocat al Poporului un membru de partid? A indraznit sa zica unei DECIZII a CCR: hai sictir, noi tot miscoram pensiile sau hai sictir noi tot facem alegeri comasate, nu conteaza ce decideti voi?

      Asta nu e politizare unor institutii unde ii numim pe ai nostri. Acesta este un atac la statul de drept din Romania. Un asalt dement al unor dementi care sunt incapabili sa astepte pana la alegeri. Si e si un test: daca societatea romaneasca poate sa respinga sau nu asemenea asalturi anti-democratice. Daca nu poate, ne-am ars. Ne intoarcem cu 10 ani in urma. O sa fim doar cu numele in UE.

  8. Si ziceti ca nu pot sa revoce judecatori din CCR? Off daca e asa m-am mai linistit.
    Oricum ma enerveaza ca lupta asta stupida prin care Crin vrea cu orice pret la Cotroceni, inclusiv printr-o lovitura de stat, devalorizeaza leul. Ok, joc politic, alternanta la putere bla bla, dar eu am rate la banca. Totul are o limita.
    Iar daca ei considera ca pot calca in picioare statul de drept atunci si eu si altii o sa crede ca e perfect normal sa iesim in strada cu bata si ii aratam lui Crin Adormescu ca viata reala si grijile noastre sunt despre altceva nu despre ambitiile lui de putere care ne pun poveri in plus pe umeri prin devalorizarea leului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Laura Stefan
Laura Stefan
Laura Stefan a studiat dreptul la Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti si a absolvit studiile masterale la Facultatea de Drept a Univestitatii din Cambridge. Lucreaza pentru Expert Forum (EFOR) si alte diverse organizatii din tara si internationale pe programe privind lupta anticoruptie si reforma sistemului judiciar.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro