luni, octombrie 7, 2024

Pe marginea prapastiei: Ponta trebuie sa plece!

Motto: „Ceausescu n-a murit, este Ponta travestit!”–scandare a multimii, Bucuresti, 15 decembrie 2013

S-a ajuns la faza haosului total. Folosirea gazelor lacrimogene este un scandal international. Recursul la violenta trebuie condamnat fara urma de echivoc. Cetatenii au dreptul sacru de a se opune unei guvernari falimentare. Guvernul Ponta, de la inceputurile sale unul plin de personaje dubioase (sa nu uitam demisiile in lant de la Ministerul Educatiei), avand in frunte un mega-plagiator demascat in prestigioase reviste internationale, a pierdut orice urma de contact cu realitatea. Sustinerea numirii unui negationist al Holocaustului, admirator declarat al unui dictator genocidar, ca judecator la Curtea Constitutionala a provocat de-acum reactii dure pe plan international si in tara. Atacul la adresa Codului Penal, menit sa eternizeze puterea discretionara a unui grup de gangsteri, dovedeste ca in fruntea executivului se afla un personaj dispus sa faca orice pentru a-si mentine si intari puterea. Victor Ponta practica un cezarism iresponsabil.

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16215989-video-nu-vazut-protestul-fata-guvern-superimunitatea-parlamentarilor-legea-amnistiei-vezi-momentele-violente.htm

Amestec de Castro si Lukasenko, micul tiran in devenire trebuie sa primeasca un dus rece. Cat mai curand. Niciodata in ultimii 24 de ani, guvernul Romaniei nu a avut o imagine mai mizerabila (poate cu exceptia efectelor catastrofice ale mineriadei din 13-15 iunie 1990).

Victor Ponta trebuie sa plece, aceasta este concluzia care se impune daca vrem sa privim lucrurile cu luciditate. Protestul de azi si replica violenta a jandarmilor arata ca asistam la o escaladare a conflictelor interne. Riscul este al unei explozii de indignare care poate paraliza economia tarii. Inspirat probabil de tovarasii chinezi, Victor Ponta pare dispus sa recurga la orice mijloace. Este imperativ ca PNL sa reactioneze in spiritul unei traditii de care s-a indepartat in chip mai mult decat regretabil. Opozitia trebuie sa iasa din letargie si contribuie la gasirea unei alternative la aceasta anarhie.

In aceste conditii, a sosit momentul de a gandi posibilitatea formarii unui guvern de tehnocrati. Romania se afla intr-o criza acuta, se gaseste pe marginea prapastiei. Vinovatul are un nume: Victor Viorel Ponta. Guvernul pe care il conduce este cel mai inept din aceasta tulburata tranzitie post-comunista. Hiper-majoritatea parlamentara a probat saptamana trecuta ca nu pricepe nimic din lumea de azi. Ahtiati de bani si vizi de principii, acesti oameni au votat, cum a spus-o chiar unul dintre ei, “ca o turma”. Romanii nu sunt insa o turma, o cireada. Romanii nu vor accepta sa fie umiliti la infinit. Raspunsul la impertinenta guvernantilor trebuie sa fie pasnic, dar categoric.

Distribuie acest articol

74 COMENTARII

  1. Domnule Tismaneanu, va respect dinainte de 1989, cand ascultam la Europa Libera ce-i pe lumea asta. Situatia de acum(dupa opinia mea) impune ceva ma dur, ceva de genul nerecunoasterea Guvernului ca institutie de guvernamant in Tara Romaneasca, neplata taxelor, impozitelor, samd asta pentru ca oamenii sunt comozi, asteapta sa faca altii pentru ei: remember: mamaliga nu explodeaza!

    • Din pacate, România nu e o țară în care se poate practica greva fiscală. Impozitele, în mod covârșitor, se rețin la sursă, iar TVA-ul (o taxă automată și universală) nu se poate evita. Mă îndoiesc că s-ar găsi prea mulți români să nu-și mai ia salariile și să-și crească singuri mâncarea pentru a ieși din ciclul taxelor.

      • Va inselati, si iata de ce:
        1. Se poate practica greva fiscala, daca patronatul refuza sa retina taxele.
        2. Comerciantii pot incepe sa vanda fara TVA (s-a intamplat in Quebec, iar guvernul a batut in retragere).
        3. Pentru subzistenta temporara se poate apela la retragerea economiilor din banci, ceea ce ar pune in dificultate sistemul bancar si ar reduce capacitatea statului de a supravietui prin imprumuturi.
        4. Frustrarea celor ramasi fara pensii poate fi directionata catre vinovatul real: guvernul.
        5. In lipsa platilor lunare, exista sansa ca atat bugetarii cat si jandarmii sa se coalizeze cu grevistii.

        In speranta ca acest comentariu va trece – spre deosebire de altele cu un continut similar – va spun ca EXISTA SOLUTII!

  2. O fraza m-a lasat masca „riscul e al unei explozii de indignare” domnule Tismaneanu sunt de acord cu articolul dar de aici pana la explozii de indignare e cale lunga .
    Cine sa explodeze ,lumea sta inchisa in casa la caldurica spre bucuria guvernului.

  3. Presedintele Romaniei trebuie sa ceara PNL si PSD schimbarea presedintilor de partid si a presedintilor celor doua camera parlamentare. Cele doua partide poarta responsabilitatea majora pentru haosul actual. Furia protestatarilor este perfect justificata. Martea neagra a initiat superimunitatea parlamentara. O noua lovitura de constitutie este iminenta.

    Iesiti in strada oameni buni! Trebuie sa ne luam tara inapoi! Politicienii au transformat Romania in feuda. Este vremea protestelor hotarite! Cu vorba buna nu rezolvam nimic. Politicienii batjocoresc toate vorbele si principiile. Este o situatie extrema care cere actiuni extreme!

    Hai Romania!

    • Draga Daniel

      Cu o combinatie de tristete si impacare cu sine cam modesta, am revenit spre orele 22 din piata Victoriei. M-am dus tarziu, planurile zilei fusesera de neschimbat, nu stiam ca se organizeaza ceva (nu folosesc facebook), desi ma tot intrebam / ne intrebam in familie, de cateva zile, de ce nu suntem mii in strada…Asfel incat imaginile de la tv m-au hotarat, ma uitam la lumea aia care semana mult cu cei de la protestele anti RMGC la care am fost mai mereu, am abandonat ce puncte de program puteau fi amanate, am facut cea mai scurta vizita de familie (doar pana in scara blocului!) si m-am dus in piata. Putin dupa h 21. In naivitatea mea credeam ca vom face un fel de schimburi si ma „inscriam” la asta, mai tarziu…Nu mai am copil mic, nu dorm decat cu somnifer, nu mi-e frica seara tarziu / noaptea in orasul natal, incep munca la o ora nu f.matinala…Nu-mi credeam ochilor: piata era COMPLET PUSTIE, niciun manifestant, nici urma de. Am dat un ocol larg, tot credeam ca-mi scapa ceva, am ciulit urechea sa aud vreo larma pe vreun bulevard, nimic. Ca si cand n-a fost nimic. Venisem la Rivolutie si m-am ales doar cu plimbarea de seara…Dinspre str. Dr. Felix, veneau 4 ametiti ( la propriu!), behaind „Afara, afara, cu ungurii din tara!” Poate gresisem locul / scenariul / protestul?!
      Lasand gluma deoparte, intreb:
      1.Putem lupta cu o lovitura de stat plecand pe la h 20-21 acasa?! A fost ceva prestabilit?
      2. Si daca organizarea asta pe „ture” ar fi o idee, DAR nu ai cont facebook, cum te alaturi…cauzei?! Primind informatiile de la unul care are, nu?!

      Ce frustrare, pe 20 plec din Bucuresti…Dar familia va fi reprezentata, desigur!
      Doamne, EXACT acum 24 ani stateam lipiti de radiouri, terifiati de ce aflam despre Timisoara…Nemernicii astia or fi facut special netrebnicii acum, in prag de aniversare si comemorari?! Sunt deci si cinici, si prosti, nu numai iresponsabili, corupti si ostentativi.
      S-auzim numai de bine!

      • Eu cred ca pe acest lucru mizeaza pucistii, pe apatie, pe lipsa de coordonare a celor care resping miseliile lor, pe disiparea revoltei legitime prin epuizare lenta si prin descurajare sistematica. Va inteleg si va impartasesc sentimentele. Ma intreb de ce nu s-au reunit de urgenta figurile proeminente ale opozitiei, de ce nu au publicat un comunicat, un apel, o chemare la rezistenta civica? Nu este acesta momentul cand trebuie inmormantate vanitatile si pornit impreuna intr-o actiune de salvare a tarii? Suntem de-acum (la Bucuresti) pe 16 decembrie. Imi amintesc perfect acea zi in urma cu 24 de ani. Eram la Toronto, invitat la o emisiune a CBC. Un film despre mizeria si represiunea din Romania. A venit stirea despre Timisoara. Am mai ramas o zi, am participat la emisiunea lui Robert McNeil si Jim Lehrer de pe PBS. Altii spuneau ca in Romania nu se va petrece nimic. M-am opus, am spus ca s-a atins un prag dincolo de care oamenii nu mai pot suporta ignominia, ticalosia, exploatarea. Atunci s-a castigat libertatea Romaniei: prin speranta, curaj si sange. Daca nu acum, cand? Daca nu noi, cine?

        • D-le profesor,

          Cumva, ma provocati…
          In ultimele luni, dupa multe duminici petrecute marsaluind pe bulevardele orasului natal, pe langa satisfactia apartenentei la grupul (mic inca, sa nu ne facem iluzii!) celor care inteleg si le pasa, pe langa bucuria de-a vedea lumea tanara de acea calitate, fermitate si umor, pe langa multele trairi complexe ale veteranului Pietei care parca-parca isi recapata ceva sperante, m-a umplut si o mare nedumerire… Au fost momente in protestele anti RMGC cand iesirea la rampa a liderilor, formali, informali, neformati, cum or fi fost ei ( ca doar le stiam deja fetele, uneori ii urmaream de-a dreptul, cu convingerea ca ceva imi va scapa, erau si printre cei mai intervievati, etc), deci, acesti lideri care mereu spuneau ca nu exista lideri ci doar principii (come on…), ar fi trebuit sa aiba si o altfel de barbatie. La propriu. Pur si simplu vine momentul cand lucrurile trebuiesc coagulate de cineva / un grup. Trebuiesc asumate. Trebuiesc folosite, in cel mai benign sens al vorbei ( ba chiar si intr-un sens mai putin benign, acela de debut in cariera politica. Daca tot te simti lider si, iata, ridici multe mii de oameni). Tinerii de care va vorbesc nu aveau (inca) nimic de pierdut si totusi n-au iesit „pe scena”. Cum s-o faca actualii politicieni deja consacrati, care se tem ca pierd voturi inca necastigate?! Care inca n-au inteles (ma refer, desigur, la opozitie) ca noi nu-i simpatizam neaparat pe vreunul dintre ei ci doar principiile pe care le declara si in numele carora ei ar trebui sa se uneasca INTR-ADEVAR, nu doar festivist, cosmetizand tensiuni ireconciliabile…E o lipsa de barbatie in clasa politica, o leapsa pe declaratii „pe sticla”, eventual vreo mare batalie de delimitari…
          Stiti cum m-am simtit aseara, in piata pustie?! Ca intr-una din duminicile amintite…Ca de-obicei, in piata Universitatii, dupa adunarea a suficient de multa lume, incepuse negocierea cu …negociatorii si jandarmii, un joc vechi de saptamani; ei se faceau ca se opun, noi ca nu stim unde vrem sa mergem, etc, etc. Si, la un moment dat (niciodata pana atunci nu „prinsesem” acest Moment zero) se reusea o bresa in cordonul de jandarmi si, gata, multimea ocupa victorioasa bulevardul. Atunci s-a intamplat sa fiu in spatele a 2 dintre liderii amintiti, in primele randuri, AR FI TREBUIT sa prind Momentul zero…Fatalitate, nu l-am prins!…Pur si simplu, intr-o fractiune de secunda i-am zarit pe cei 2 deja in spatele cordonului de jandarmi, eu si altii ca mine ramanand fata in fata cu acestia, la momentul coborarii cu zgomot maxim al vizierelor castilor si al luarii pozitiei „gata, gluma s-terminat!”, moment destul de impresionant…Eram cu ochelarii la o palma de pieptul implatosat al unui baiat de varsta fiicei mele, care ma privea si cu uimire, nu doar cu fermitate..Iar din spatele lui, cei 2 lideri faceau catre noi, poporul ne-ager, ne-penetrant, ne- orientat, ne- istet, semne cumva exasperate, de tipul „hai, mai fraierilor, ce dracu’ faceti, nu treceti odata?!”… Asa m-am simtit aseara, in piata Victoriei. Un om parasit fantasmelor lui neputincioase, care nu se poate bizui pe vreo Voce, vreo Atitudine, vreo Asumare, un om care-si va consuma civismul si verticalitatea in van, ele netrebuind, DE FAPT, nimanui, doar ca self esteem-ul sau sa nu se-ngroape de tot…
          Poate c-or fi si semne ca a contat ca m-am plimbat si eu aseara prin piata aia pustie, o sa incerc sa le vad, cu „ghidajul” dvs…Vedeti?! Tocmai ghidajul lipseste la protestele astea, politicianul roman din opozitie, ala de care eu trebuie sa ma simt reprezentat, nu intelege notiunea de Autoritate, o confunda cu Autoritarism…
          Sa aveti o iarna blanda!

          • Va multumesc mult pentru acest mesaj atat de sincer si rascolitor. Nefiind acolo si neriscand in fond nimic, nu am caderea sa sfatuiesc pe nimeni, deci maximum ce pot face este sa-mi exprim opiniile si sa dialoghez cu cei interesati de ele. Dar am studiat atent experientele miscarilor anti-totalitare din Europa de Est si stiu ca un Andrei Saharov, o Natalia Gorbanevskaia, un Vaclav Havel, un Adam Michnik, un Jacek Kuron, un Antoni Macierewicz, un Miklos Haraszti, nu s-ar fi indepartat de cei cu care a iesit sa demonstreze. Marea lectie a „Solidaritatii” este solidaritatea. Ganduri bune.

            • Eu va multumesc, da asta data si pt rabdare…Ce supapa, scrisul!…
              Nici eu nu risc nimic fizic (va imaginati, in scena descrisa de la mitingul anti RMGC, ca n-am fortat face-to-face ul cu jandarmii, am gasit EU o alta solutie, simplista si…hilara: am luat-o pe sub pasajul Universitatii, pt ca in diagonala se vedea ca dincolo bresa fusese facuta…Si m-au urmat multi, mai ales de varsta mea!).
              Psihologic insa, dupa ce am sperat ca dezmotirea societatii civile e de bun augur si ca ea se va revolta de-acum la orice derapaje majore, ceea ce, iata, tocmai s-a produs, incasez prost lipsa responsabilizarii opozitiei…
              Caci eu cred sincer ca nu numai solidaritatea (noastra cu noi, a noastra cu ei, a lor cu noi, etc) ci si responsabilizarea (LOR) asumarea (DE CATRE EI) a preluarii stindardului, ar conta.
              Altfel, doar facem zgomot, semnalam occidentului ca nu parasim valorile lor, dar nu construim. Pt. ca politicienii de care vorbim nu ofera caramizile pe care sa punem mortarul nostru.
              Tone de ganduri bune!

    • Capul sus Catperson!

      Nu mor caii cind vor ciinii! Asta nu e imbarbatare. E adevarul curat.

      Desigur, uslamistii se vor fi bucurat citind dezamagirea ta. Dar eu ma cunosc bine pe mine insumi. Si eu trec prin tristeti si dezamagiri. Insa intotdeauna imi revin repede. Intotdeauna o iau de la capat cu incapatinare, Multi romani sint facuti din acelasi aluat. De aceea sint sigur ca vom reusi.

      Eu visam acum vreo 30 de ani ca vom fi liberi. Un vis chipurile imposibil. Si ghici ce s-a intimplat? Am devenit liberi. Uslamismul de astazi este egal cu zero comparativ cu teroarea comunismului. Chipurile, visez si acum ca vom scapa de uslamism. Dar zimbesc. Asta nu e vis. Stiu ca ceea ce eu chipurile „visez”, se implineste intotdeauna. Ai incredere in mine. Vom scapa de uslamism. Sa nu pici steagul prea devreme. Romania este mereu uimitoare.

      • Insusi faptul ca Ponta a cedat la capitolul Bolcas arata ca presiunile au efect. Daca tacem, consimtim. Protestul GDS impotriva atentatului la statul de drept din martea neagra este expresia refuzului de a capitula.

        • Uslamismul e aproape istorie domnule profesor. Mai e putin.

          O parere … de fapt e o convingere. Uslamismul este o cultura, sau subcultura. Gasiti dumneavoastra cel mai potrivit termen. Trebuie sa vorbim mai mult despre uslamism. Nu va impun termenul. Dar atentie! Daca folosim termenul si familia de USL-ist, atunci s-ar intelege ca vorbim despre cei care au votat USL. Ori votul in favoarea USL a fost pina la urma democratic. Nu asta ne doare. Ne dor lovitura de constitutie si toate campaniile de succes la populatia uslamista.

          O sa descriu odata elementele culturii uslamiste. Dar pina atunci, imi permit sa lansez provocarea. Vorbim prea putin despre fenomenul uslamist. Politicienii pleaca, dar iubitorii de uslamism ramin. Vor fi acolo multi ani. In opinia mea, fenomenul exista si trebuie combatut. Uslamismul trebuie zdrobit cultural. Latura sa politica e doar virful aisbergului. Un aisberg negru despre care ar trebui sa spunem adevarul cu mult curaj.

          Uslamismul are radacini in comunism, dar cele doua nu coincid. Ar trebui descris uslamismul. Poate ca v-am provocat, dar nu trebuie sa-mi raspundeti. Urasc sa mi se dea dreptate asa, de complezenta. Va mai ginditi dumneavoastra. O sa mai scriu despre subiectul asta.

      • Multumesc tare mult pt imbarbatare, DanielS!
        Funciarmente nu sunt tocmai un om optimist…
        Totusi, faptul, incredibil in anii ’80’, ca am scapat de comunism, mi-a dat si mie multa energie; pe multa am consumat-o in Piata, in sensul cel mai complex al vorbei. Dar sa treaca decenii si sa simt pericolul IAR, dinspre vlastarele imunde ale acestuia, nu-i de natura sa ma incurajeze…
        Am nevoie insa sa te cred, nu voi lasa capul jos, promit!
        Iar explicatiile le poti vedea in raspunsul (abuziv de lung!) dat profesorului Tismaneanu, ar fi chiar jenant sa le reiau…
        Uslamismul este rezultatul ignorantei eficient manipulate, saraciei de care multi sunt, culmea, mandri, dezinformarii pe care noi am permis-o, cu tot statul nostru prin piete si al neputintei noastre de-a le oferi alternative viabile acestor bieti amarati.
        Un sezon cumsecade si acelasi tonus!

  4. Inca din octombrie si-a inceput incalzirea un fost ministru de finante, actualmente contzopist pe la FMI (care dealtfel in Societatea in Comandita pe Actiuni a Romaniei este co-comanditar alaturi de Banca Mondiala).
    Tomberonul istoriei il suge frenetic pe dr.Victor-Viorel Ponta, cu tot cu alaiul lui de personaje ushuratice, pline de plagile plagiatelor, de blufuri si alte hidoshenii (ioooi ce-am ziiiiis!)

    Parafrazand titlul Dumneavoastra – Ponta nu trebuie sa plece ci TREBUIE SA PICE ! Plecarea se face la pas si in plan orizontal, iar picarea (de pe buzele carnoase a prapastiei) este cvasi verticala in jos, cu Forta aia cunoscuta drept G (nu punctul G ci produsul intre masa si acceleratia gravitationala)!

    P.S. Sa vedeti ce greu o sa plece Ponta, in primavara, cum o sa ceara ajutor si la UDMR, si la PSD, si la PPDD si la CCR si de la FMI. … degeaba Firmanul e scris deja …

  5. Asa ar trebui sa se intample intr-o tara civilizata,peste tot in UE lumea iese in strada ,la noi cultul progestelor s-a pierdut din pacate.
    Am ajuns sa fim incantati de protestele din Ucraina ,noi ne-am cam vazut cu sacii in caruta si la nivel de stat dar si la nivel de strada ,din pacate acest lucru nu este de ajuns intr-o democratie autentica ,acolo unde pulsul strazii e o linie dreapta ar trebui s ridice mai semne de intrebare in ceea ce priveste sanatatea unei natiuni.
    Inca nu ne-am eliberat de comunism si nici de tarele sistemului undeva in noi salasluieste hidra.

  6. Domnule profesor,

    Unde este reactia din presa occidentala la ce se intampla in Romania saptamana asta? Incerc din greu sa gasesc ceva.

      • Am citit si apreciez articolul dvs, ca de obicei. E putin dezolant sa vezi ca abuzurile comise si protestele nu au vizibilitate in afara, iar in tara esti catalogat drept huligan sau mai stiu eu ce de catre trusturi mari de presa.

        Speranta moare ultima, insa!

        • @Andrei, subscriu. Am cautat si eu sperand sa vad macar un articol despre ceea ce s-a intamplat marti in Romania, dar nici un mare cotidian (ma refer aici la Le Monde, The New York Times care, de pilda, avea un articol astazi dimineata despre Bulgaria, The Guardian, etc.) nu a parut sa observe mizeriile USL din ultimul timp. Nici macar la capitolul odd news, fiindca macar acolo putea sa intre declaratia sinistrului ministru al culturii (pe care a uitat domnul Tismaneanu sa-l mentioneze). Tind sa cred ca din cauza multiplelor abateri Romania a ajuns un cal breaz marginal pe care nimeni nu-l mai ia in seama fiindca imaginea alterata a intrat in obisnuinta. Asta a reusit ponta si cu ai sai sa faca pentru Romania – sa o impinga la periferie, sa faca din ea o tara salbatica pe care altii s-au plictisit sa o civilizeze. Si tare mi-e teama ca, daca romanii nu vor pricepe macar acum ca usl trebuie sa plece si nu vor protesta / iesi in strada / coaliza impotriva lor, curand va fi prea tarziu iar balamalele si asa putrede ale UE vor ceda si vom ramane inafara.

          In alta ordine de idei, domnule Tismaneanu, nu pot sa nu remarc lipsa de opozitie a „opozitiei” zilele astea – daca trebuie sa mai plece cineva pe langa ponta si antonescu, acela este blaga.

          • p.s. in plus, unii dintre jurnalistii acreditati in Romania au iubit mereu actuala putere. nu cred ca cineva ca Alison Mutler de la AP ar putea vreodata sa observe problemele usl

          • Ati vrut sa spuneti „sa plece Blaga si sa vina Udrea”! Asa ati fost invatata sa spuneti, dar v-ati oprit la timp. Ia mai informati-va un pic si veti vedea ca Blaga a reactionat. PDL n-a votat CP, cu exceptia a doi deputati care urmeaza sa fie sanctionati. Dreapta se va uni atunci cand oameni ca dvs vor inceta denigrarea PDL.

            • Stimate domn / doamna, ceea ce am spus nu se refera doar la momentul actual, ci la tot ceea ce a facut Blaga de cand se afla in opozitie si reprezinta opinia mea. Faptul ca dumneavoastra trageti nu stiu ce concluzii pripite in ceea ce ma priveste este nu doar absurd, ci si descalificant. In numele cui va permiteti sa ma judecati si sa ma acuzati de un partizanat care nici nu ma intereseaza? In numele cui imi spuneti mie ca „m-am oprit la timp”? Nota bene: daca unificarea dreptei nu se poate face fiindca alegatori ca mine au o anumita opinie si gasesc de cuviinta sa o exprime liber, atunci mai bine sa nu se faca (si ca sa-mi duc pana la capat ideea exprimata mai sus, Blaga oricum nu mi se pare o persoana de o anumita culoare, ci mai degraba un ins fara pareri politice bine definite care isi urmareste doar interesele. Asa ca nu vad de ce o unificare a dreptei l-ar include pe el).

    • Cred ca presa occidentala este foarte ocupata acum cu ceea ce se petrece in Ucraina.
      Tind sa cred ca loviturile initiate de USL ,chiar au fost gandite ca fiind oportune pe fondul protestelor de mare amploare din Ucraina- se gandeau ca UE si altii sunt foarte atenti la ce se intampla acolo ,iar smenurile lor de modificare a codului penal si terorizarea unor comunitati loacle precum cea de la Pungesti vor trece neobservate!

  7. Trebuie ca toti ramanii care au o constiinta si responasbilitate civica pentru ei si pentru generatiile de dupa noi sa-si exprime indignarea si revolta fata de ceea ce se intampla in ultimul an in Romania. Se vede clar bataia de joc la adresa romanului de rand si interventia dura cu jandarmeria practicata in ultima vreme,incepind cu Pungesti !

  8. Victor Ponta nu mai prinde alegerile prezidentiale.
    Sau transforma Romania intr-o dictatura (ceea ce e cam greu) sau pur si simplu va disparea de pe scena.
    Este un dezastru politic.

  9. Eu sunt nedumerit cu evenimentele de azi, 15 decembrie. Pe de-o parte avem mitingul organizat de Miscarea Populara si semnalat de EvZ aici http://www.evz.ro/detalii/stiri/miting-de-protest-al-miscarii-populare-sambata-de-la-ora-12-1072332.html. Pe de alta parte avem un miting cu originea in Piata Universitatii si organizat de activiştii anti Proiectul Roşia Montană si care striga „Jos Băsescu, Ponta şi Antonescu!” asa cum rezulta tot din EvZ aici http://www.evz.ro/detalii/stiri/duminica-miting-in-piata-universitatii-protest-impotriva-puslamalelor-din-parlament-1072209.html. Aceeasi ceata reiese si din articolul de pe Hotnews semnalat deja de un comentator mai sus http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16213496-live-text-protest-impotriva-puslamalelor-din-parlament-piata-universitatii-din-capitala.htm.
    Atat din EvZ cat si din sursa Hotnews nu reiese clar ca au fost doua mitinguri cu doi organizatori diferiti. Spun diferiti pt. ca la mitingul cu originea in Piata Universitatii scandarile sunt combinate (anti USL cu anti politicieni), pe cand in Piata Victoriei este clar un miting anti USL.
    Intrebari:
    1. Cele doua mitinguri au avut loc in zile diferite? Ca din articole reiese ca au avut loc in aceeasi zi.
    2. Daca au fost in aceeasi zi, de ce nu se face diferenta clara intre ele, avand in vedere ca sunt doi organizatori diferiti.
    3. Se spune in articol ca una din manifestatii a fost infiltrata de un grup al galeriei Steaua care a provocat la violenta jandarmii si ca acestia din urma au fost nevoiti sa foloseasca lacrimogene pentru a dispersa protestatarii . Jandarmii au folosit lacrimogenele si la mitingul Miscarii Populare? Si daca e asa, de ce nu se specifica acest lucru?
    Imi cer scuze anticipat in cazul in care sunt in eroare dar din cele doua surse de presa asta am inteles, sau mai bine zis n-am inteles.

    • Eu am inteles ca au fost 2 mitinguri in 2 zile diferite. Cel al Miscarii Populare ieri si cel al miscarii unitisalvam astazi.

      • Multumesc pentru informatie. In EvZ articolul despre mitingul Miscarii Populare e datat 15 decembrie si nu 14 decembrie. Consider absurd sa datezi cu o zi intarziere un articol despre o manifestatie ce contine in plus si „update-uri”. Creaza confuzie. Ba mai mult, nu se precizeaza nicaieri in relatarile despre mitingul de azi ca a urmat sau continuat pe cel de ieri; sau macar sa se faca o comparatie. Spun asta pentru ca e important a nu confunda cele doua mitinguri din ratiuni usor de intuit.

  10. Eu unu cred ca domnul Ponta trebuie sa ramana la putere cutoata incompetenta altfel stanga nu va putea fi erodata suficient. In acest moment inca exista impresia ca stanga salveaza Romania, mai sunt necesare minim 6 luni ca romanii sa ajunga la fundul sacului si sa realizeze ce gafa uriasa au facut.

    Din pacate suntem un popor uituc si putem fi dusi cu zaharelul foarte usor, daca nu suntem loviti rau de tot cu o luna inainte de alegeri nu stim ce sa votam.

    Pe de alta parte daca plagiatorul trebuie sa ramana in fruntea guvernului atunci putinele persoane responsabile si cu capul pe umeri trebuie sa faca un pic de opozitie, altfel cu o luna inainte de alegeri se vor imparti galetile, lopetile si kg de zahar cumparate cu alte 10 miliarde imprumutate.

  11. In timp ce presa anunta proteste la Kiev si Bucuresti si succese ale EU precum crestea ponderei partidelor negationiste uniunii sau izolationiste de orientari nationaliste si neo totalitare, in timp ce romanii se cearta tot anul incepind cu detronarea lui Ponta si pina la sistarea lui Ponta si lista poate continua si in timp ce america face eforturi uriase in vederea cresterii datoriei si rusia inglobeaza satelitul ukraina…………………..
    in ceruri Chinezii ajung pe luna….
    Vorba romaneasca: toti cad din lac in put iar cind toti se cearta….
    China cistiga….
    Recomand conationarilor si co-eurpenilor si americanilor sa se casatorieeasca cu chinezi sau chineze si sa ia nume chinezesti si sa lase prostii precum drepturile omului, democratie, stat de drept iar rusilor le recomand sa faca acelasi lucru.

  12. E jenant in opinia mea.

    Ordinele au venit pe linie ierarhica, de la dl Stroe Radu, cel mai probabil.
    http://www.youtube.com/watch?v=YNBTdy9izY8#t=146

    Insa trebuie confirmata daca reactia jandarmilor a fost disproportionata in raport cu comportamentul protestatarilor.

    Oricum pe linie sociala, radicalizarea manifestantilor exprima un fenomen de furie, care nu gaseste un interlocutor in puterea executiva politica.

    Vor urma din nou manifestatii cel mai probabil si un clivaj social.

    Supapa care va permite atingerea unui echilibru este doar una politica, a dialogului si concesiilor.

    Victor Ponta gestioneaza catastrofal, catastrofal, interesele aliatilor occidental, partidul sau fiind principalul vinovat pe plan intern, a esecului proiectelor economice Rosia Montana si a gazelor de sist, care sunt si interesele romanilor in primul rand deoarece in ascensiunea politica spre putere a utilizat populist nationalismul desuet iar astazi rezultatele indoctrinarii sunt acolo. Nu poti alimenta ani intregi la nivel local populatia cu un mesaj antioccidental iar apoi sa constati mirat ca oamenii reactioneaza cu adevarat, crezand minciunile promovate de preotii si baronii locali in procesul electoral.

    E incompetent si inconstient, a practicat un dublu discurs, unul intern altul extern, pozand in pisic in deplasarile dese legate de strategia PR in fata liderilor occidentali si in leu in fata propriiului clan politic corupt, atunci cand era acasa.

    O forma de schizofrenie poltiica care nu poate fi continuata, daca Romania vrea sa ramana pe traiectoria occidentala.

    Singura solutie, boicotarea publica de catre liderii occidentali a guvernului actual. Urmata de reforma reala a fortelor de ordine si securitaet. Poezia cu media de varsta de 36 ani nu tine in cazul serviciilor, cand deciziile se iau politic si de urmasii securitatii.. Interesant, cand galeriile de fotbal comandate politic in 2012 exersau violente contra fortelor de ordine, decizia de actiune in forta nu s-a luat.

    E o coincidenta ca secretarul executiv al PSD Codrin Stefanescu a beneficiat nu demult de o suma record pentru despagubire a unui teren, din partea amicului politic Sorin Oprescu…. Nu .Este doar semnul coruptiei nesanctionate si promovate ca si poltiica statala.

  13. Domnule Tismaneanu, sa nu uitam ca in seara asta nu s-a iesit doar pentru atacurile la Codul Penal si pentru numirea lui Bolcas la Curtea Constitutionala… s-a iesit si pentru abuzurile de la Pungesti si pentru legea minelor in ansamblul ei. M-am saturat ca de mere padurete de astia dar ce sa fac daca nici pe ailalti amaratul meu stomac nu ii mai inghite? Spuneti sa treaca PNL in opozitie (va referiti probabil sa faca o echipa impreuna cu PDL, ca in vremurile de glorie )… sa treaca nu zic nu dar sa avem pardon… aceeasi Marie cu alta palarie…

  14. Nu mai este nici o sansa de ridicare a Romaniei la nivelul la care se afla in 1990 spre exemplu.
    Fabrici nu mai sunt, banii se fura ca-n codru. Oamenii stau acasa (si nu fac nimic util) fericiti ca cineva LE DA ajutoare sociale. Unii fura si distrug tot ce le cade in mana (hoti de fier vechi de exemplu)
    Scolile scot pe banda rulanta analfabeti cu diploma (multuliri din inima „partidului” ca asta se intampla datorita dragutei doamne Abramburica, ce s-ar face fabricile de dilpome fara analfabetii cu diploma ?)
    Facultatile produc la randul lor analfabeti (n-au reusit 12 ani sa se alfabetizez, oare se mai poate face ceva in 3-4 ani la facultate ?), repetenti si incapabili (metoda copy-paste, spaga, mita, etc…) care apoi se catara pe unde pot si-i dau la o parte pe cei care au ceva in cap.
    Iar toata aceasta sleahta de neanderthaliei au votat ce se potriveste domniilor lor – USL – ca sa poata sa doarma in continuare in papuci „for-ever” si sa toace bani nemunciti.

    Sacul a ajuns la fund demult. De unde nu faci altceva decat sa iei, nu are cum sa dureze o vesnicie.

  15. D-le Tismaneanu, dvs recititi ceea ce scrieti?
    Cum adica folosirea gazelor lacrimoge impotriva unor manisfestanti ce nu respectau legea este un motiv de demisie? Unde e statul de drept, unde este respectul legii unde sunt toate principiile alea frumoase pentru care pledati in atatea si atatea articole?
    Dl Ponta este dintre cei mai prosti sefi de guvern pe care i-a avut Romania dar a gasi un motiv din dispersarea unor manifestanti ce nu respectau legea pentru demisie va face sa cadeti in derizoriu.

    • Sa vedem cum va justifica dl Ponta utilizarea violentei. In plus, textul acesta, ca si cele publicate in ultimele zile, arata ca premierul se face culpabil de iresponsabilitate si incompetenta. Acestea sunt motive suficient de puternice ca sa-si dea demisia.

      • Aveti dreptate cu plecarea lui Ponta dar nu asta ati spus.
        Ponta trebuie sa plece, e clar, dar nu pentru ca atunci cand unii arunca cu torte aprinse in fortele de ordine se raspunde cu forta. E adevarat ca trebuia sa faca in toamna cand unii intelegeau democratia ca un drept de a opri circulatia in mijlocul orasului si nu-si asuma nimeni raspunderea , nu acum, dar mai bine mai tarziiu decat deloc.. Vreti sa fim guvernati dupa cum striga unii in piata duminca seara?
        Va reamintesc ca un senator este ales in Romania cu 60 de mii de voturi, pana cand nu o sa vad 60-70 de mii de oameni in Bucuresti la o manifestatie asumata de niste lideri nu prea are sens sa vorbim de reprezentativitatea celor ce demonstreaza prin violenta in mijlocul orasului.

    • Presupun ca, in opinia dumneavoastra, aveau dreptul sa-i „disperseze” si cu mitraliera!

      Spre informarea dumneavoastra, statul de drept isi pierde acest atribut atunci cand legifereaza incalcarea drepturilor.
      Cat despre respectul legii, acesta incepe cu respectul legii fundamentale, in care scrie (inca) „nimeni nu este mai presus de lege”. Sau altfel spus, cetatenii au tot dreptul sa incalca legile pentru a preveni legiferarea incalcarii legii fundamentale.

  16. N-o sa se intample nimic. Guvernul Ponta mai baga o diversiune cu unguri, ca pericol iminent si atentia poporului se indreapta imediat spre noua amagire. Intre timp ei isi fac de cap. Voi nu ati vazut ca de cate ori vin la putere, problemele interetnice apar imediat…
    Ia sa fiti atenti… Clocesc ei ceva…

    • Ce unguri? De ce unguri? Nu avem Basescu? E cel mai la indemana.. Basescu a mintit populatia, ambasadele, Occidentul etc.. Stim deja placa.

  17. Entuziasm sau naivitate ? Ciudatenii in orice caz. Vorbiti de si despre Ponta (plecarea lui Ponta) de parca asta ar rezolva „ceva”. „Ponta” nu este decit o rotita din imensul angrenaj-Sistem ex-secutisto-comunist absolut si totalitar. „Ponta” ? Glumiti ! V-ar ajunge pielicica acestui maimutoi ?
    Sa fim seriosi ! Si chiar daca vor fi mai multe „piei albe”, cu cine veti continua jocul de-a falsa democratie ? Cu esaloanele 2 si 3 ? ca dupa ’89 ? Doar stiti ca lucrurile sunt cu mult mai grave, complicate si complexe la care nu exista actualmente nicio Alternativa fiabila si nici viabila, caci toti sunt tot aceiasi in variante, variatiuni si ipostaze mai mult sau mai putin asemanatoare ; sunt aici de 70 de ani, masinaria sistemului este mai mult decit superb inradacinata in peisaj, in context si mai ales in „memoria colectiva” Nu vindeti atit de usor pielea soricelului din pod, Ponta, ursii si lupii sunt toti la post si vegheaza. Prapastia nu mai are demult margini, totul nu-i decit un hau imens, dar daca asa va place sa va amagiti si sa ne amagiti, se poate ajunge si mai departe si mai „profund”. Vom trai si vom vedea, dar Ponta ( si chiar inca citiva) n-ajunge, e doar o poanta in ajun de Craciun, si-n decembrie ’89 am mai avut un „cadou” ORIGINAL !

  18. Cum revolutia din ’89 s-a facut de catre rusi, cu aceeasi populatie apatica, ma intreb americanii cat sunt de suparati pentru al doilea puci, contra intereselor americane in zona

  19. Sa speram totusi ca poporul amorf nu va mai astepta ajutor extern pt. a inlatura cancerul societatii. Inactiunea populatiei este un semn mult mai negativ decat puciul

  20. Exista doar o solutie, adica o reactie masiva a populatiei. pacat ca doar 1, 2, sau 3 mii au iesit la protest. consider ca o parte din media (stim care) si-a facut cat de cat datoria si a reactionat in ultimele zile. o parte din autoritati inca dorm. Daca ar fi isteti, PNL ar trebui sa iasa din guvernarea asta dezastruoasa si sa formeze o opozitie ca lumea. ar avea mult mai mult de castigat daca ar parasi barca acum, altfel oricum o sa-i scoata PSD-ul din carti deoarece am impresia ca pot forma o majoritate si fara liberali. Asa cum spunea si Moise Guran, doar reactia publica mai poate schimba ceva, asta e singura frica a politicianului roman din ziua de azi.
    P/S: si inca sper sa se aplice vreodata referendumul din 2009 pentru 300 „spartani”. Politicianul roman are o pondere foarte mica in reprezentarea populatiei (daca luam statisticile la nivel european). De exemplu Olanda cu o populatie aprox. cu cea a Romaniei (~17milioane) are doar 150 deputati si 75 senatori (total 225),,,insa de fapt cei 150 deputati din Tweede Kamer guverneaza,,,senatorii au doar rol in administratia locala.
    Insa in Romania 581 sunt preeeea multi domle, si prea needucati. Nu se mai poate. Enough is enough!

  21. Romania nu functioneaza dupa regulile normale ale unui stat democratic. Ma indoiesc ca Ponta va pleca. Este foarte popular in „lumea reala” a antenelor lui Voiculescu si deci inca folositor partidului. Daca nu va gasi o modalitate sa satisfaca cererile baronilor atunci da, va fi inlocuit cu altcineva mai capabil de catre cei care conduc cu adevarat PSD, i.e. cineva care va ignora corul reunit al ambasadelor si-si v-vedea de treaba cu legile, privilegiile, fondurile europene si ce le mai trebuie pentru un an nou 2014, fericit si indestulat.

  22. Ce sa-i faci dac’ asa suntem noi plasati din punct de vedere „geografic”: pe marginea prapastiei.Oricum de Ponta si mai ales de Basescu(s-a si dovedit) nu scapam asa usor ca de fraieru’ de Ceausescu…

  23. Corect.
    Adaug Cred ca si Adrian Pătrușcă 100% corect! ” Mineriadele, loviturile de stat, şedinţele conspirative din crucea nopţii nu vor înceta până când revoluţia neterminată din 1989 nu se va tranșa în sfârşit:
    ori ajungem noi în Asia, ORI ajung ei la puşcărie!”

  24. „…In aceste conditii, a sosit momentul de a gandi posibilitatea formarii unui guvern de tehnocrati…”

    Asta este masura cea mai inteleapta, si nu numai pentru cativa ani, cel putin pentru o perioada de 20 de ani.

    Tara a ajuns la cheremul puslamalelor, mediocritatilor, banditilor… Va mai putea fi ea, vreodata, curatata???

  25. Apreciez foarte mult articolul domnului Tismaneanu, . Am doar mari indoieli in privinta ultimului paragraf :
    „Romanii nu sunt insa o turma, o cireada. Romanii nu vor accepta sa fie umiliti la infinit. Raspunsul la impertinenta guvernantilor trebuie sa fie pasnic, dar categoric.”

    Ponta & USL si intreaga clasa politica nu sunt altceva decat chintesenta poporului roman . Asa suntem noi . Suntem maestrii absurdului .
    Liberalii care prin definitie sunt intreprinzatori , eficienti si care produc valori reale , au ca lider un om care n-a facut nimic in viata lui pe cont propriu .In 2005-2007 cu Tariceanu la carma , PNL-ul la guvernare emitea cele mai de stanga decizii posibile .
    PSD-ul si toti satelitii sai ( unpr , pc , etc ) care in teorie ar trebui sa reprezinte oamenii defavorizati sau cu vederi de stanga , a fost si este condus de catre cei mai mari „descurcareti” si parveniti ai Romaniei
    Deci cu parere de rau chiar suntem o cireada (ce m-as bucura sa gresesc !!!) , mergem unde ni se spune , sau ni se sugereaza parinteste.
    In al doilea rand romanii nu au taria de caracter si nici educatia pentru a fi asertivi .
    Romanii reactioneaza emotional , atunci devin o cireada cuprinsa de panica care calca totul in picioare .
    M-as bucura foarte mult ca evenimentele din perioada urmatoare sa infirme si sa contrazzica tot ce am scris aici .

  26. O atitudine verticala a societatii ar putea fi obtinuta. Trebuie insa si o atitudine verticala a formatorilor de opinie.

    Spre exemplu, in cazul Pungesti mai ca nu s-a instaurat legea martiala, dar nu am vazut reactii foarte hotarate, cel putin nu de la domnul Tismaneanu.
    Ce s-a intamplat ieri este cel putin discutabil. In primul rand, numarul protestatarilor este cam umflat. In al doilea rand, jandarmii au raspuns unui „atac” cu fumigene, am inteles ca in multime au fost identificati membrii ai unor galerii de fotbal (uite un subiect: fotbalul traieste din politica :) ).

    Am fost si eu sambata la Antipa la demonstratia organizata de PMP. Sunt cam dezamagit, jumatate din cei prezenti erau adusi cu autocarele din Olt, Brasov, etc… Le mai lipseau florile din mana si imnuri, in rest acelasi stil cu al USL-ului. Oamenii nici nu prea intelegeau ce se intampla, beneficiau de transport gratuit, etc… Eu nu merg pe principiul dusmanul dusmanului meu este prietenul meu, asa ca m-am carat de acolo.

    Inteleg ca sloganul celor de la #uniti salvam este o varza, ca nu striga asa cum trebuie, ca nu merg unde trebuie si ca in general nu sunt buni. Ma intreb si eu unde au fost pana acum teoreticienii demonstratiilor?
    Cel mai trist mi se pare ca la Antene inca se explica ca modificarile aduse CP nu sunt rele si nu acorda superimunitate. Problema cea mare este ca Antenele inca fac puncte de audienta, ceea ce mi se pare… pfff. In contrapartida, ce primeste individul? Nimic, doar chelfaneli: varza conceptuala, nu protestati pentru ce trebuie, cand trebuie, etc.

    O mica paralela: ma intreb ce s-ar fi ales de mediul cultural romanesc daca Noica alegea sa se odhineasca la Paltinis, nu sa infiinteze o scoala.

  27. Vad ca toate lumea vorbeste de revolutie. Fie neterminata fie „inca-o revolutie”. In acelasi timp se vorbeste de dreapta alternativa la USL. Nu stiu care ar fi acea dreapta, nu stiu nici daca exista. Insa o revolutie nu se poate fara mase („populare”). Ori o miscare de masa va intotdeauna de stinga. Este putin probabil ca o revolutie sa aduca o putere de dreapta fiind constienta de asta. Ar putea aduce o putere care sa ia masuri de dreapta dupa ce se instaleaza dar care si-ar pierde foarte repede popularitatea. Ex cel mai bun este guvernul Boc care cum a luat masuri de dreapta a pierdut popularitatea si apoi puterea desi Basescu a incercat sa ia asupra lui „vina”.

    • Din punctul meu de vedere ceea ce a facut Boc a fost foarte onorabil , intentiile au fost bune , corecte si justificate , dar „echipa de implementare” a fost evident din Romania …
      O clasa politica responsabila si cu constiinta asa ar face : dupa consultarea unor tehnocrati (cu valoare reala si nu umflata politic ) sa ia o decizie ferma , se stabilesc obiectivele si pasii de urmat .
      Din pacate clasa politica romaneasca nu are nici barbatia , nici viziunea , nici credibilitatea pentru a risca oprobiul public de moment .
      Ramane varianta tehnocratilor – trebuie importati de la prim minstru pana la nivelul 3-4 niste nemti , sunt absolut convins ca vom iesi in castig si daca le dam 100.000 eur / luna la fiecare .
      Asta daca compar cu cat se fura in momentul de fata de cater onor clasa politica.

      • eu cred ca cel mai corect trebuie spus ca aceasta clasa politica are aceleasi calitati ca si societatea din care se trage. Este clasa politica cam venala… asa este si poporul (we the people), este clasa lipsita de principii… asa si poporul, este clasa cam inculta si manelista… asa si poporul. Etc.
        Asa se face ca orice revolutie este condamnata de la bun inceput poate sa fie ea de stanga sau de dreapta. Da… exista si revolutii de dreapta dar mai bine sa nu avem parte.
        Cel mai bine este sa adunam cu harnicie si sarguinta lucrurile bune pe care le putem face pentru a le transforma candva in semintele unei lumi mai bune.
        Lumea de azi… nu cred ca va putea sa se schimbe in bine in viitorul apropiat. Doua regimuri au trecut… si asa s’au dus douazeci de ani in care mai mult ne’am smintit decat ne’am revenit. Dar cum poti sa faci ceva cand care e mai rasarit este fie strivit de uriasa impostura generalizata si oficializata fie invitat sa plece naibii in alta tara… Cum poti sa faci ceva cand orice parghie de putere este grevata de nepotisme si interese neprincipiale… pana si o casierita la posta se angajeaza cu pile… D-zeule! Ce bordel urias cu nume de tara!

  28. Cred că din cauza copacilor nu vedem pădurea. Chiar dacă nu mai avem nici copaci nici pădure. Nu trebuie să ne mai agăţăm de posibile schimbări. De schimbat trebuie schimbată întreaga clasă politică. Să tot schimbăm neocomuniştii de stânga cu ăia de dreapta şi invers ar fi trebuit să ne fi ajuns. Îi tot schimbăm ca să ce? Să vedem cine câștigă concursul la furat şi la călcat legea în picioare? Ar fi, totusi, momentul să spunem destul. Şi să îi şi punem să plătească. Gama ar reacționa un popor normal.

  29. Exceptionale mesaje de criza, dar ma indoiesc de ecoul lor politic, sa nu uitam ca traim sub doua pacte, al constituirii (USL) si al coabitarii (TB-VP). Cat despre cel social, nici vorba, prostimea care si-a primit inapoi banii popriti la salarii, pensii sau ajutoare alearga dupa cumparaturi, sa se imbuibeze de sarbatori, care bat la usa. Avandu-va in vedere uriasul prestigiu politic, care va da greutate cuvantului, nu stiu de ce nu va urcati in primul avion de Bucuresti, pentru o coordonare nemijlocita, pentru ca stiti cum e, de la distanta e ca si dragostea prin corespondenta! Daca Ponta nu pleaca, acum, tare mi-e teama ca va pleca cine nu trebuie sau, Doamne fereste, cand doua forte politice se cearta, sa apara si sa castige a treia! Sper sa nu am gura aurita si D-stra sa nu regretati!

  30. Am fost aseara si m’am alaturat manifestantilor. Mi’au atras atentia cateva lucruri. In primul rand privirile jandarmilor aduceau iar cu privirile militienilor. Apoi m’am gandit ca lumea de azi nu mai e potrivita cu o demonstratie. Pe vremea comunismului, regimul avea pretentia adevarului stiintific absolul. Atunci o demonstratie avea sens. Insasi existenta unor oameni in strada era o demonstratie a faptului ca partidul nu avea dreptate. Era aproape o chestiune de ontologie, o batalie pe realitate. Azi… adica ieri, azi, maine… lumea iese in strada in vreme ce dupa colt (dupa coltul universitatii adica) societatea de consum se veseleste cu vin fiert si muzica populara. Ei nu au o problema asa cum nici marea parte a populatiei.

    Asta m’a facut sa ma gandesc ca daca Ceausescu a fost pana la urma regretat de unii… poate ca azi altii se gandesc ca dl. I. Iliescu inca traieste… si putem sa ne reintoarcem la epoca lui, adica la coruptie, criza, &c. Articolul d-lui H.-R. Patapievici Regimul Iliescu e cel mai bun text care descrie acea lume (am regretat intotdeauna ca el nu a putut scrie si un articol intitulat Regimul Basescu).

    Una peste alta, chestiunea este ca societatea, lumea din jur este marcata de criza si de insecuritate. Insecuritatea este un sentiment si nu un argument. Impotriva ei contrargumentele nu au sens. Asta nu a inteles nici dl. T. Basescu nici toti cei care aduc argumente in favoarea masurilor luate de PDL. Or, se stie ca nevoia de securitate este in contrapondere cu aceea de libertatea. Oamenii au fost incurajati sa paraseasca intreprinderile de stat, s’au privatizat… dar o privatizare fara prea mult capital. Mai mult mici firme de vanzari, logistica pentru altii, prostii din astea care au fost maturate in mare masura de criza. Cineva trebuia sa observe ca marele faliment al Romaniei incepuse deja din vremea exodului… al „capsunarilor” si al tuturor celorlalti. Bomboana pe coliva a fost atunci cand insusi presedintele a indemnat pe cei nemultumiti la emigrare. Era deja prea tarziu. Problema este ca viata in Romania este o pacoste. Ne distruge visele, sanatatea, familiile si tot ceea ce mai poate fi numit viata. Si nu mai spun ca tara asta este insuficient urbanizata, ca sa nu mai spun modernizata si adesea se intoarce la moduri autocratice si patriarhale de guvernare.

    In aceste conditii mizerabile suntem la mana unor netrebnici care au ajuns politicieni. Asta a fost si pacatul PDL-ului la urma urmei. Aveau si in PDL si in coalitie extrem de multe scursuri. UNRP… sau cam asa ceva… o struto-camila care nu a vazut nici cand vre’o stampila de vot pe sigla partidului sau. Ori cu asa politica… rezultatele sunt previzibile. De pilda… dl. C. Preda abia acum afla el de calitatea dl. Videanu !? Dar oare unde i’a fost mintea pana acum? Si vorba aia… dl. Videanu era un cadru de nadejdie al partidului. Si Olteanu… si multi multi altii.

    Nefericirea a facut sa vina USL… cum zicea un proverb: schimbarea măriilor bucuria nebunilor. La o asa putere asa opozitie… si acum se vede ce zace in rezerva de cadre a acestui… alta struto-camila. Iliescu avea macar o ideie a lui despre cum trebuie sa arata tara asta. Nu o impartaseam dar ea era. Astia de azi, urmasii lui, vai de mama lor. Nu stiu decat cum sa fure mai uror. II putem intelege… s’au ajuns ditamai parlamentarul sau ministrul si nu poate vorbi linistit la telefonul de 5 inci jumatate de frica DNA-ului. Este umilitor sa iti fie frica cand ai ajuns la putere… este umilitor sa nu poti exercita suveranitatea nationala de frica unor procurori… Caci da, asta este suveranitatea… poporul a predat libertatea sa unor puslamale pentru un dram de securitate. Au predat si legi si tot.

    Asa ca… observatia mea este ca Romania de maine, daca va mai fi o Romanie maine, trebuie sa ii mijeasca radacinile intr’o lume care nu depinde de institutiile/firmele controlate de actualele interese si sa isi gaseasca un spatiu public de exprimare si cu timpul sa isi articuleze un discurs coerent nu numai impotriva dar si pentru a ceva, pentru o lume asa cum vor vrea ca ea sa existe aici in smarcurile dambovitene. Este nevoie de o schimbare dar… sa fim seriosi, ce schimbare ne putem imagina ca se poate face cu niste fesenisti? Sau cu o turma de consumatori inebuniti mai mult de reduceri de pret de cat de statul de drept.

    Ma uitam cum ziceam ieri… de o parte tineri nevinovati incercau sa tina piept scutierilor care au tot mai mult privirea aia criminala a militianului de pe vremuri si de cealalata parte carduri de lumpeniproletari… oameni declasati de o tranzitie perversa care a distrus tot ce era fara a pune prea mult in loc. Ca era nevoie de o tranzitie nu este indoiala… dar ca nu trebuia construit nimic in loc… este mult loc de indoiala. Asa regimul post Iliescu nu a favorizat decat bisnitarii si speculantii. Dovada multele speculatii care le au parlamentarii nostri si de o parte si de alta a baricadei… putem spune si de o parte si de alta a referendului. Unul… macar unul… nu sa zica ca produce locomotive dar macar cratite, dom’le! Sau… ciorapi! Ceva ! Lichelele insa stau bine merci finantate de tot felul de dividente si de venituri din inchirieri… din revanzari, din specula. (Tinem minte cum un ministru s’a imprumutat de 3 milione Euro pentru o mica specula imobiliara ? Ah, nu i’a iesit… ca a venit criza… dar a incercat si ea sa faca ce faceau toti la acea vreme. adica sa se imbogateasca de azi pe maine)

    Toata lumea asta pute rau a cangrena si ma tem ca sfarsitul ei nu va fi asa romantic ci va fi dureros rau de tot si va fi si violent. Nu suntem pe parginea prapastiei… suntem cam de multicel in cadere libera.

  31. Domnule vă citesc constant chiar dacă opiniile noastre nu sunt similare.

    Cred că glumiţi privind acţiunea Jandarmeriei. Dumneavoastră uitaţi cu intenţie ce făceau jandarmii lui Boc, acum aproape doi ani?
    Atunci represiune şi oameni nenorociţi pe viaţă!
    Acum jandarmii i-au lăsat pe „protestanţi” să ajungă în Piaţa Victorirei. S-au dat cu gaze să se liniştească unii! Care au lăcrimat!
    Iar derbedeii care parazitează astfel de proteste sunt o povară şi o ruşine şi atunci şi acum!

    Cred că aţi obţinut un succes, Bolcaş a renunţat la candidatură, văd că-l sprijinea şi Aurel Vainer, deputat al minorităţii evreieşti din România. Nici mie nu mi se părea o alegere bună!

    Avem nişte mediocrităţi îngrozitoare în fruntea Parlamentului, de aceeşi natură cu Roberta! De altfel cretinismul din Camera Deputaţilor este generat de nemernicia pedelistă, care a aprobat prin asumare un Cod Penal, penal.
    Asta îmi trezeşte nostalgia după Bârlădeanu Şi Marţian Dan, erau dinozauri comunişti, dar măcar ştiau să manipuleze masele şi să nu comită gafe.

    Din păcate Băsescu a distrus Opoziţia, ea nu mai contează şi nimic nu este la orizont, iluziile doamnei Pipiddi că protestatarii anti Roşia Montană pot genera o mişcare de opoziţie au eşuat penibil!
    Cu Ponta de Crăciun este porcul cel mai bun nu apare opoziţie serioasă.

    Trebuie ca tinerii de excepţie din aceste mişcări informalesă intre în partidele prezente şi să le reformeze, exact cum spunea Adam Michnik!

    • Cu tot respectul pentru dumneavoastra si rusinea noastra , dar miscarea anti Roşia Montană are radacini in Ungaria . Uitati-va la culori , dar nu numai , cercetati de unde a pornit totul .
      Ma alatur protestului impotriuva exploatarii de la Roşia Montană , dar cu rusinea datorata faptului ca noi ca popor nu putem sa facem nimic .
      Evenimentele din 89 le-au pornit tot ungurii , Roşia Montană au sarit sa o salveze ei , dar din cu totul alte considerente decat alea noastre.
      poporul nostru nu este defapt un popor in adevaratul inteles al cuvantului , nu avem teluri comune , nu avem intelegere si sustinere unul fata de celalalt , nu ne sustinem valorile autentice , nu le promovam .
      Suntem uniti doar intr-o neostenita sete de a face bascalie si mici ciubucuri care ne furnizeaza jalnica portie zolnica de fericire si indestulare . Nimic mai mult decat ziua de maine .

      • nu sunt foarte de acord

        O societate e formata din oameni dar nu este suma oamenilor.
        O societate slaba nu spune nimic despre oamenii care o formeaza.
        O societate slaba spune ceva despre relatiile dintre oameni, din modul cum isi spun unii altora ceva, cum transmit si mediaza idei. Or, la noi fostii securisti au cam pus monopol pe aceste lucruri.
        Mass media a ajuns sub orice critica, televiziunile, spatiile publice, cafenelele, restaurantele… locurile unde oamenii se intalneau sunt pline de reclame si de falsi actori sociali.

        Un exemplu: Daunazi pe un site de stiri… Asociatia pentru protectia nu stiu caror consumatori… un iepuras la costum vorbea on line cu cititorii. Am pus si eu o intrebare: de unde au fonduri si cine sunt membrii fondatori. Si… surpriza… fondatorii erau marile marci producatoare de incaltaminte si alte prostii din astea. Nici urma de consumator nici urma de protectie. Se protejau ei de ei… ca tot in China sunt toate produse.

        La fel acum cateva zile cand institutul de sondare a opiniei publice… dadea pe V. Ponta umar la umar cu M. Isarescu in competitia pentru increderea romanilor. Si surpriza… institutul era facut intr-o garsoniera de recentul numit consilier al lui V. Ponta.

        ei exemplele pot continua. In alta lume asa ceva nu se poate deoarece exista respect. Si respectul si morala sunt sociale. Nu are sens sa fii singurul moral intr’o lume imorala. Adica nici propozitia ca atare nu are sens. Asa s’a si distrus Romania. Frica si trauma au distrus orice urma de morala. Cei care au rezistat fricii au murit.

        Nu exista solutie. Societatea exista sau nu exista. Lumea trebuie sa poata sa se asocieze… si pentru asta pe trebuie un miez de libertate si putina posibilitate financiara. Sclavii nu se asociaza decat la revolta si asta nu duce departe.

        Cum spuneam, nu oamenii trebuie priviti cu dispret ci lumea in care traiesc, neputinta lor, institutiile, legile &c. Oamenii sunt la fel de ok ca oricare altii.

        • O societate e formata din indivizi care colaboreaza pentru binele comun , in general repartizat cu pondere data de valorea fiecarui individ in acea colectivitate .
          Desigur ca scara de valori a acestei colectivitati va genera modul de repartizare a beneficiilor / bunastarii catre membrii sai .
          Scara de valori e data de educatie , religie , cultura si traditii .
          Aici e defapt problema noastra ca popor . Nu are rost sa vorbim in Romania despre educatie , ( sistem de distrus personalitatea copiilor ) .
          Religia – vedem ce se intampla . Cultura ? O gluma buna . Traditiile au partea lor frumoasa , dar le mai intelegem oare ?

          Solutia exista teoretic , dar implica multa munca , gandire, tenacitate si determinare. Ori astea nu prea sunt caracteristici ale poporului roman .

          • Cuvantul potrivit e sacrificiu. Pentru ca cineva ca ajunga la sacrificiu trebuie sa creada in anume ceva care il leaga de ceilalti in numele carora se sacrifica.
            Altfel, stiu multi oameni care au muncit, au gandit, au fost tenace si au avut determinare. Chiar multi. Doar ca sistemul inaugurat de comunisti, transformat de fsn-isti si revolutionat de pdl-isti… niciodata nu a recompensat harnicia si sarguinta. Niciodata numai impostura, infatuarea si lauda de sine cand nu era evident spaga si nepotul. Si de aceea oamenii si’au pierdut speranta ca vor putea sa se bucure de roadele muncii lor, si’au pierdut speranta ca for putea fi modele pentru copii lor care se holbeaza na noile modele de pe sticla. Un decolteu mai amplu, niste sandale cu toc maxi si putina indrazneala si mai putina pudicitate si ajunge fata sa castige mai mult decat toata familia la un loc. Asa ca screw them! Apoi daca ajunge in mediul potrivit poate ajunge sa faca universitatea de aparare… si o diploma acolo care sa ii deschida usile in politica… poate ajunge chiar presedinta camerei deputatilor sau sefa bibliotecii unversitare, nu? Si altii si altii vor fi vrajiti de aceasta alchimie cu fata lui Gheorghe ajunge… ziceam daunazi de o fatuca ajunsa consiliera uni parlamentar. Si pentru a nu da exemple numai femei… uitati’va la Gigel !!
            Argumentul… este ca oamenii din popor sunt si harnici si inteligenri si pot fi sarguinciosi si dedicati… doar le lipseste o cinducere potrivita. Conducerea e totul pentru ca conducerea da tonul, exemplu &c. Fara o cunducere potrivita… dau in tanjeala, alcol, si altele… depresie sociala alta nu.

  32. Domnule Tismaneanu,
    Domnilor,
    Pe mine nu ma mai intereseaza niciun calcul politic; asadar, din punctul meu de vedere: Ponta trebuie sa plece, Antonescu la fel, ala mic, Blaga si ala de la UNPR sa plece, UDMR sa se descurce cu ai lor, sa le explice, dar sa plece si ei, grupul minoritatilor sa explice tuturor, ca ei nu reprezinta pe mai nimeni si abia apoi sa plece! Parlamentul trebuie sa se aseze singur pe faras, eventual cu nitel ajutor! Doar niste alegeri anticipate, organizate rapid si cat mai cinstit (stiu, suna ironic) mai pot spala din drojdia asta de haimanale adunata in 25 de ani in „forul suprem”. Restul reprezinta povesti, amanunte, perpeleli romanesti, socoteli de oprtunitati si strategii de himerice aliante viitoare, explicatii etc. Nimic din toate meschinariile astea, dar nici din treburile importante pentru tara nu va mai functiona daca astia nu se evaporeaza cat mai repede. Toti.

    PS: Nu ma pot abtine sa nu observ ce a insemnat miscarea de „salvati etc” vreme de 3 luni – o mare manipulare pusa la cale tot de astia, dupa cum s-a vazut foarte bine ieri; 10 la suta smecheri/initiati care stiau si 90 la suta fraieri care dadeau la pedale si credeau… Desi D-l Aligica si D-l Fumurescu au atras atentia de curand, fiecare in felul sau, asupra a ceea ce insemna SI (dar nu numai) aceasta miscare a „indignatilor din Romania”, am sa fac eu un rezumat mai putin academic:
    DOMNILOR, ASTIA FOLOSESC METODA GRAJDAN DE DOI ANI. DVS NU V-ATI PRINS, CE DRACU’?

  33. Ha :-o am uitat, bonus!

    Aseara la o margine de piata, la un pas de trotuar dar totusi aproape pe trotuar
    d-na Pipiddi… s’a apropiat putin de manifestantii care stateau pe jos in fata jandarmilor belocosi si a strigat anemic: „de ce nu va duceti mai in centrul pietii ca acolo e…” si cu ce indiferenta zdrobitoare a fost intampinata. Asta pentru ca nimeni dar absolut nimeni nu o vedea. Era o tanti de pe trotuar care dadea indicatii. Este o imagine pe care o sa o am multa vreme in minte.

    Acum nu ca imi este d-na Pipiddi antipatica pentru ca am sentimente impartite vis-a-vis de activitatea dumneaei, dar mi’a placut atitudinea tinerilor care ignorau micile veleitati de pe trotuar. Observam atunci ca multi din auto-intitulata „societate civila” au placerea de a infrunta puterea cu pielea celorlalti. De a chibita de pe margine si de a da indicatii.

    indicatii… :-)
    Cum sta treaba cu indicatiile… asta e sindromul romanesc: Fiecare se crede un Titu Maiorescu care sa dea noua directie in cultura romana dar nimeni nu face nimic de fapt. Texte inflamate si cititori care se bucura ca „Ce i’a zis’o!” Atat!
    Nici un pic de modestie, nici un pic de silinta de a construi ceva. Mici aliante pentru proiecte de „zis” ceva. Si acolo si ajungem… doar la vorbe.

    Trist. Ce departe suntem de lumea care a construit Romania moderna (asta ca tocmai am citit articolul d-lui Pesu). De la Titu Maiorescu la Gigel Sorinel Etcetera… de la Elena Cuza la Bombonica Dragnea, de la … si noi simtim cum ne cuprinde frigul si intunericul…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Vladimir Tismaneanu
Vladimir Tismaneanuhttp://tismaneanu.wordpress.com/
Vladimir Tismaneanu locuieste la Washington, este profesor de stiinte politice la Universitatea Maryland. In 2024 editura Humanitas i-a publicat un nou volum cu titlul „Aventura ideilor".Este autorul a numeroase carti intre care "The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century" (University of California Press, 2012), "Lumea secreta a nomenclaturii" (Humanitas, 2012), "Despre comunism. Destinul unei religii politice", "Arheologia terorii", "Irepetabilul trecut", "Naufragiul Utopiei", "Stalinism pentru eternitate. O istorie politica a comunismului romanesc", "Fantasmele salvarii", "Fantoma lui Gheorghiu-Dej", "Democratie si memorie" si "Reinventarea politicului. Europa de Est de la Stalin la Havel". Este editor a numeroase volume intre care "Stalinism Revisited", "The Promises of 1968", "Revolutiile din 1989" si "Anatomia resentimentului". Coordonator al colectiilor "Zeitgeist" (Humanitas) si "Constelatii" (Curtea Veche). Co-editor, impreuna cu Dorin Dobrincu si Cristian Vasile, al "Raportului Final al Comisiei Prezidentiale pentru analiza dictaturiii comuniste din Romania" (Humanitas, 2007). Co-editor, impreuna cu Bogdan Cristian Iacob, al volumului "The End and the Beginning: The Revolutions of 1989 and the Resurgence of History" (Central European University Press, 2012). Co-autor, impreuna cu Mircea Mihaies, al volumelor "Vecinii lui Franz Kafka", "Balul mascat", "Incet, spre Europa", "Schelete in dulap", "Cortina de ceata" si "O tranzitie mai lunga decat veacul. Romania dupa Ceausescu". Editor, intre 1998 si 2004, al trimestrialului "East European Politics and Societies" (in prezent membru al Comitetului Editorial). Articolele si studiile sale au aparut in "International Affairs" (Chatham House), "Wall Street Journal", "Wolrld Affairs", "Society", "Orbis", "Telos", "Partisan Review", "Agora", "East European Reporter", "Kontinent", "The New Republic", "New York Times", "Times Literary Supplement", "Philadelphia Inquirer", "Gazeta Wyborcza", "Rzeczpospolita", "Contemporary European History", "Dilema Veche", "Orizont", "Apostrof", "Idei in Dialog" , "22", "Washington Post", "Verso", "Journal of Democracy", "Human Rights Review", "Kritika", "Village Literary Supplement" etc. Din 2006, detine o rubrica saptamanala in cadrul Senatului "Evenimentului Zilei". Colaborator permanent, incepand din 1983, al postului de radio "Europa Libera" si al altor radiouri occidentale. Director al Centrului pentru Studierea Societatilor Post-comuniste la Universitatea Maryland. In 2006 a fost presedintele Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania. Intre februarie 2010 si mai 2012, Presedinte al Consiliului Stiintific al Institutului pentru Investigarea Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc (IICCMER). Doctor Honoris Causa al Universitatii de Vest din Timisoara si al SNSPA. Comentariile si opiniile publicate aici sunt ale mele si nu reprezinta o opinie a Universitatii Maryland.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro