vineri, martie 29, 2024

Pot fi asigurarile ”doctorul” coruptiei?

Acum trei zile a avut loc sedinta de bilant a DNA, iar rezultatete prezentate de doamna Kovesi, ne fac sa ne punem intrebarea cand si daca se va termina vreodata acest fenomen nociv pentru economia si societatea romaneasca. Justitia incepe sa functioneze si sa produca rezultate, insa, la fel ca la orice boala, este mai usor si mai bine sa previi decat ‘sa vindeci’ coruptia. Pe alte meleaguri chiar si piata asigurarilor da o mana de ajutor.

Va veti pune intrebarea: unde si cum anume?

Este vorba de SUA unde exista un produs de asigurare numit ‘Public Official Bond’ obligatoriu pentru o foarte mare parte dintre institutiile publice (autoritatile fiscale, departamentele de politie, primarii, autoritatile judiciare etc) din aproape toate statele americane. Acest produs de asigurare ofera o garantie ca toate categoriile de functionari publici mai sus mentionati isi vor indeplini indatoririle pentru care au fost numiti sau alesi, cu onestitate si cat mai bine cu putinta. Legislatia ii face responsabili pe toti cei ce lucreaza intr-un fel sau altul in slujba cetateanului si ca atare aceasta asigurare de garantie (caci ‘Public Official Bond’ este o astfel de asigurare) acopera statul impotriva daunelor ce pot fi produse de erori facute de angajatii publici, daune produse de excesul de autoritate sau datorate folosirii ‘neadecvate’ a banului public.

Un alt produs de asigurare – si acesta impus de legislatie in anumite state americane (in special pentru autoritatile ce ‘lucreaza cu bani’ cum ar fi spre exemplu ‘Internal Revenue Service’ – ANAF-ul american) – este ‘Government Crime Insurance’ ce acopera entitatea publica de riscul de furt, daunele datorate falsurilor si altor tipuri de fraude ale angajatilor.

Cum s-ar putea aplica in Romania si care ar fi beneficiile referitor la prevenirea coruptiei?

Daca s-ar impune tipurile de asigurari de mai sus pentru autoritatile publice din Romania, ele ar avea rol atat de preventie a coruptiei, cat si de recuperare a eventualelor prejudicii cauzate de coruptie. Preventia ar fi data de doua aspecte si anume:

– in primul rand, odata ce un functionar public a comis vreo infractiune ar fi exclus din asigurare (cam asa functioneaza cele doua tipuri de asigurari in SUA – cine incalca legea nu mai poate fi acoperit de asigurarile mai sus mentionate), si ca atare autoritatea publica unde lucreaza ar trebui sa il concedieze (pentru ca respectiva autoritate sa isi poata pastra asigurarea ceruta de lege);

– in al doilea rand, cetatenii ce au avut antecedente (cazier) nu ar mai putea fi angajati niciodata la stat, intrucat autoritatea publica nu ar mai putea sa obtina acoperire pe viitor de la asiguratori. In ceea ce priveste recuperarea prejudiciului trebuie mentionat ca intr-o prima faza angajatul ce a comis fie furtul sau frauda, sau mai general spus nu si-a indeplinit sarcinile de serviciu in mod onest si diligent, ar raspunde cu averea personala, iar daca aceasta nu ar acoperi pagubele produse statului abia atunci ar plati garantia (Public Official Bond) sau polita de asigurare (Government Crime Insurance).

Astfel asigurarea ar avea rol de ‘imbunatatire’ a riscului, angajatii corupti auto-excluzandu-se din sistemul de stat, iar prejudiciile produse statului ar putea fi recuperate intr-o proportie mult mai mare – e cunoscut faptul ca din averile nejustificate descoperite spre exemplu de ANI sau probate de DNA se recupereaza foarte putin – in bilantul prezentat azi de doamna Kovesi se mentiona ca statul are de recuperat aproximativ 200 de milioane de Euro.

Cum ar putea fi implementat in Romania?

Cred ca sunt necesare doua conditii pentru a se putea implementa acest lucru si la noi:

– Prima: ar fi necesara vointa politica pentru implementarea unei legislatii asemanatoare cu cea din SUA.

– A doua: pentru a putea sa fie aplicata corect si sa functioneze o astfel de legislatie ar fi necesar ca puterea legislativa sa lucreze in stransa colaborare cu piata de asigurari pentru se adapta la apetitul de risc  al pietei romanesti si pentru a se crea produse de asigurare specifice nevoilor autoritatilor publice de la noi.

Asa cum un doctor nu poate sa opreasca un pacient sa se imbolnaveasca, dar il poate sfatui cum sa previna boala, iar daca s-a imbolnavit sa ii ofere un medicament, tot asa si asigurarile ar avea rol preventiv (prin managementul riscului impus autoritatilor de asiguratori pentru mentinerea asigurarii), iar in cazul producerii riscurilor (adica a faptelor de coruptie) statul ar putea sa primeasca ‘leacul vindecator’ prin recuperarea prejudiciului mult mai rapid decat se intampla acum.

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. Foarte interesant !!
    Dar in Romania niciodata nu vom avea asa ceva, dimpotriva, politicienii Romaniei cauta solutii cum sa fure mai mult si sa raspunda mai putin!
    Sau, poate, peste inca vreo 200 de ani de democratie!

  2. Cind lucram in ministerul educatiei pe proiecte europene (am iesit cit mai repede atit din institutie, cit si din domeniu) ma tremura frica ca ma „jucam” cu milioanele de euro pe programe si proiecte europene (mic infanterist, dar lucram pe ele si puteam gresi).
    Cind mi-am intrebat superiorii de „asigurare profesionala” s-au uitat la mine ca la o vaca cu 8 picioare ce vorbeste kukustaneza….nici macar conceptul/notiunea/ideea nu le era cunoscuta.
    Mai trebuie sa curga multa apa pe Dimbovita sa ne ajunga mintea de pe urma….

  3. Romania nu e USA . :)
    Cea mai simpla , eficienta si rapida solutie la coruptia mioritica , impiedicarea pe viata a unui corupt cu sentinta definitiva de a mai ocupa un post public (oricare ) . Indiferent ca e un post cu contract , numire pe functie sau alegere prin vot .
    In USA nu exista asa ceva deoarece clasa politica are reguli clare . Cine e corupt , nu mai are nici o sansa sa ocupe un post public . Asigurarea e ceva suplimentar . In Romania , o astfel de asigurare nu doar ca ar da peste cap sistemul financiar de stat :) dar ar asigura si permanenta pe functii a coruptilor „ca doar plateste asigurarea” care tot banii romanilor sint .

  4. Din păcate asigurările anticorupție nu vor deveni o realitate prea curând în Romania.

    Fenomenul anticorupției în general e legat doar de voința unui fost președinte, Pe care azi îl înjură toată lumea. Fără el pungașii si-ar fi văzut în liniște și pace de prădăciunile obișnuite, duă datină, E ceva străin și supărător pentru societatea românească a zilelor noastre.

  5. Nu cred că asigurările tip SUA ar putea soluționa corupția din Romania, în condițiile în care legislația americană este orientată spre împiedicarea fraudelor și, dacă acestea se produc, pe recuperarea prejudiciului… în Romania nici răspunderea mini (a conducătorilor, a judecătorilor, a administratorilor) nu s-a pus la punct și, aici mă refer strict la regulile care țin de bunul simț nici de cum la sisteme savante de urmărire a veniturilor/cheltuielilor (așa cum au americanii).
    Cred că soluția este tot reformarea (în special la nivelul mentalității) a principalilor actori antifraudă: poliție, justiție, parlament
    Metodele sunt tot aceleași pe care le-au practicat și americanii secolul trecut prin anii 25-40:
    1. legi mai dure pentru categoriile respective;
    2. compensații materiale proporționale cu cazurile rezolvate (sau legile la facerea cărora a participat) și, reciproca (adică plata integrală a pagubelor produse datorită decizie greșite);
    3. sistem de protecția martorilor (astfel încât să poți beneficia de sprijinul cetățenilor).

  6. Riscurile sunt de mai multe niveluri, unele , cu impact ;i probabilitate mica se ignora, altele se gestioneaza intern iar ptr. ce nu se poate gestiona se „externalizeaza”. Conceptul se numeste „externalizarea riscului”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Paul Dumitru
Paul Dumitru
Paul Dumitru are un doctorat in Marea Britanie in chimie, un MBA obtinut de la Universtity of Ottawa si este membru candidat al American Institute for Chartered Property and Casualty Underwriters, SUA. Este expert in managementul riscului si asigurari, domeniu in care lucreaza de aproximativ 10 ani.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro