joi, martie 28, 2024

Prețul epurării

Desfășurarea de evenimente din aceste zile arată măsura guvernărilor din anii din urmă.

În acest vălmășag, în care toată lumea dă vina pe toată lumea, ar trebui să vedem care sunt lucrurile clare, cum trebuia acționat, ce este de făcut în continuare și să ne gândim că situația se poate înrăutăți. Acest lucru se poate petrece atât prin sporirea dimensiunilor epidemiei, cât și prin apariția unor noi situații excepționale (cutremure, inundații, secetă prelungită, război etc.).

Există un cadru legal dedicat situațiilor excepționale. Ar fi trebuit să existe și resurse (umane, financiare, materiale și informații) care să-l pună în aplicare în mod profesionist. Sunt convins că informațiile referitoare la epidemie și la propagarea pandemică au fost furnizate la vreme de structurile de informații ale țării. Și asta pe multiple canale! Aș putea spune că unele dintre ele au precedat producerea epidemiei în China. Nu ne putem imagina că cineva din structurile puterii ar fi trebuit să iasă în fața mulțimii și să avertizeze. Dar nici nu putem accepta ca cei care au beneficiat de aceste informații (mulți) să nu le înțeleagă, să rămână inerți, fără a trece la măsuri sau să le ascundă!

Chiar și din momentul apariției publice a primelor știri despre propagarea pandemică, reacția puterii a fost aproape de zero. Ori a fost la un interval de câteva zile într-o situație în care fiecare oră contează.

Conceptual, reacțiile oficiale ar fi trebuit să urmeze fluxul firesc al normativelor existente și cadrele de desfășurare a unor exerciții/aplicații pe o astfel de temă.

În ce privește spitalele, teoretic, ziua declarării Stării de urgență trebuia să le găsească având la dispoziție stocurile de materiale sanitare, medicamente și vaccinuri cel puțin la nivelul rulajului curent. Adică a mediei dintre două etape de aprovizionare (săptămână, lună, trimestru etc.), în funcție de frecvența de utilizare și asigurarea financiară. Chiar și intervalul dintre 27.02.2020, data înființării Telverde la care putem afla informații despre coronavirus și 16.03.2020, momentul declarării Stării de urgență, se puteau dispune măsuri pregătitoare care să creeze o capacitate de răspuns rezonabilă. Acest interval ar fi permis și punerea în funcțiune a fluxurilor prevăzute de lege și organizarea activităților la toate nivelurile.

Mai departe însă, din momentul declarării Stării de urgență, alături de măsurile de instituire trebuia să apară ”suplimentarea directă”: fonduri puse la dispoziție imediat de Ministerul de Finanțe și distribuirea de îndată din Rezerva de Stat a celor necesare. Mai toate țările lumii au o astfel de Rezervă. Aceasta este asigurată din timp. Există și un Nomenclator al acestor bunuri. Despre toate aceste elemente specifice domeniului, se face vorbire în Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat.

Pentru a fi mai explicit cu privire la momentele în care apare urgența utilizării, inserez aici schema situațiilor socialului și a trecerilor prevăzute de legislația românească. Acestea creează răspunderi specifice unor instituții diferite. Pe timpul Stării de Pace – fiecare instituție funcționează în baza cadrului propriu (legislație specifică, misiune, atribuții etc.). Pe timpul Stării de urgență apare abilitarea suplimentară, în special a Ministerului Afacerilor Interne.

Din momentul declarării Stării de urgență, pentru ca instituțiile să facă ce li se cere dincolo de cadrul obișnuit, acestea primesc resurse suplimentare. Resursele pot veni dintre cele puse la dispoziție de Guvern ca urmare a desfășurării activităților prevăzute la Art. 24/Pct. B și Art. 3/Pct. C din HG 1380/2009 privind înfiinţarea, organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale. Pentru stările superioare (Asediu, Mobilizare, Război) abilitarea suplimentară cade în sarcina Ministerului Apărării Naționale.

Legislația conduce la așezarea de atribuții în sarcina instituțiilor publice. Astfel: ”Misiunea Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale este de a interveni operativ pentru protecția populației, a economiei și pentru apărarea țării, ȋn situații exceționale determinate de calamități naturale, epidemii, accidente industriale sau nucleare, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe și ȋn caz de război. Acțiunile principale desfășurate de Administrația Natională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale sunt:

  • acumularea de produse pentru constituirea stocurilor rezerve de stat cu finanțare de la bugetul de stat;
  • ȋmprospătarea stocurilor rezerve de stat;
  • acumularea de stocuri de urgență, inclusiv cu finanțare din credite externe și a stocurilor de conjunctură, cu aprobarea guvernului;
  • acordarea de împrumuturi pe termen scurt și realizarea ieșirilor cu caracter definitiv din rezervele de stat, cu aprobarea primului ministru;
  • acordarea de ajutoare umanitare gratuite, interne sau externe, pe baza aprobării Guvernului;
  • păstrarea ȋndelungată a stocurilor rezerve de stat ȋn condiții de deplină siguranță cantitativă și calitativă;
  • valorificarea produselor rezerve de stat disponibilizate;
  • operațiuni comerciale de import – export.” (1)

Așadar, lucrurile ar putea decurge în ordine și cu pierderi minime. Probabil că principala condiție ar fi una referitoare la compentențele reale.

Dar, competențele manageriale ale cercurilor promovate politic duc în locul în care ne aflăm. Poate că ar trebui să ne întrebăm dacă nu cumva aici s-a ajuns și ca urmare a măsurilor de pensionare aproape forțată, în anii trecuți, a multor ofițeri din instituțiile de forță ale statului. Această adevărată epurare a fost lăsată să pice în seama instituțiilor, a oamenilor profesioniști și onești care au înțeles că prezența lor nu mai este dorită. Ieșirea s-a efectuat după un cadru creat prin lege. Faptul că unii s-au strecurat din nou în locuri plătite de stat denotă în egală măsură, în cazul lor o lipsă de caracter, dar și un gen de ”recompensă” oferită de angajatori ”interesați”.

Refuz să cred că, prin crearea cadrului de ișire înainte de vreme la pensie, cineva a dorit diminuarea capacității de apărare a țării.

De regulă, la unele instituții, în astfel de situații, urmează promovările de natură politică sau cele asemănătoare.

O paralelă cu situația celor mulți, în primul rând medicii, care au luat calea străinătății pentru a ieși de sub zodia imperiului politic s-ar impune.

Cu privire la modul de rezolvare a unor situații limită pe timpul stărilor excepționale (OUG NR. 1/1999 privind regimul stării de asediu și al stării de urgență) sunt prevăzute măsuri și în Legea nr. 132/1997 privind rechizițiile de bunuri și prestările de servicii în interes public. Astfel Art. 8 prevede că: ” (1) Pot fi chemate pentru prestări de servicii în interes public persoanele apte de muncă, în vârstă de 16 – 60 de ani bărbaţii şi de 16 – 55 de ani femeile.

(2) Unii specialişti, ca: medici, ingineri, subingineri, tehnicieni, economişti, farmacişti, asistenţi medicali etc., pot fi chemaţi să presteze servicii în specialităţile lor şi peste limita maximă de vârstă prevăzută la alin. (1), dar nu mai mult de 65 de ani bărbaţii şi de 60 de ani femeile. Peste aceste limite, persoanele pot fi chemate numai la cererea lor.”

Până în prezent, această normă a fost neglijată și s-a dat curs unor soluții care par să nu aibă un cadru legal (cazul spitalului de la Suceava).

Sediul materiei în ceea ce privește militarizarea unor agenți economici se află la Art. 22 din Legea Nr. 45/1994, Legea apărării naționale a României, unde se stipulează că ”La proclamarea stării de asediu sau de urgenţă, la declararea mobilizării ori a stării de război, pot fi rechiziţionate bunuri aparţinând agenţilor economici, instituţiilor publice, celorlalte persoane juridice şi persoanelor fizice şi pot fi chemaţi cetăţeni apţi de muncă pentru prestări de servicii, în condiţiile prevăzute de lege.În situaţiile prevăzute la alin. 1, prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Tarii, agenţii economici a căror activitate este nemijlocit legată de asigurarea resurselor necesare apărării pot fi militarizaţi. Organizarea şi funcţionarea acestora se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.”

Acum vedem o seamă de efecte legate de alungarea, prin politizare, a profesioniștilor. Virusul ucide nediscriminatoriu. Tot așa vor veni însă și alte valuri ”epidemice” care vor ucide poate chiar în număr mai mare. Mă gândesc la cele datorate educației și nu numai, dar care sunt efectul aceleiași epurări.

Note

1. http://www.anrsps.gov.ro/

Distribuie acest articol

28 COMENTARII

  1. Am comentat adesea fenomenul lipsirii de responsabilitate, generalizat in 30 de ani de conducere paternalista a statului.

    Cand toata lumea traieste imbelsugat fara se se straduiasca in vreun fel si cand nu exista spectrul unui trai la limita decentei pentru cei care nu se straduiesc, pierderea responsabilitatii este inevitabila.

    Statul roman a incercat (din porinire – fara succes) sa contrabalanseze aceasta lipsa de responsabilitate cu asumarea din ce in ce mai agresiva a interventiei directe in economie. Fatis sau pe ascuns, vinovatul de serviciu a fost sectorul de afaceri. Cu o ravna stalinista, adminitratia de stat si toate partidele politice s-au straduit sa demoleze afacerile din Romania.

    Spun afacerile din Romania si nu afacerile romanesti, pentru ca nu a existat o tinta nationalista ci doar o tinta marxist-leninista: unirea „fortei neoproletariatului” cu „forta statului popular” pentru a crea o economie colectivista, corporatista. Au supravietuit cu brio transmationalele, nu pentru ca ar fi fost ferite de acest elan, ci pentru ca au prin forta lucrurilor o putere de actiune mult mai mare fata de suratele IMM.

    Conducerea politica a Romaniai nu si-a dorit niciodata un stat liberal, ci unul criptocomunist, pe care reprezentantii acesteia il pot captura cu usurinta – ceea ce au facut si fac in continuare. Au atras prin mituire masele docile si votante si au deterimnat atitudinea nihilista a celor care s-au prins de aceasta mizerabila conduita.

    ===

    Era de asteptat: prima criza majora a condus la devoalarea acestui stat slab, mincinos, captiv si toxic pentru propria populatie.

    Au aparut in hidosenia lor toate tarele statului:
    – educatia ineficienta si incapabila macar de alfabetizare
    – sanatatea publica plina de incompetenta si lasitate
    – administratia publica pierduta in spatiu, fara niciun control asupra societatii
    – economia supersimplificata, slaba, necompetitiva si primitiva

    Statul roman a fost in ultimii 30 de ani in felul acesta, nu e o noutate. Doar ca virusul a aprins si pus reflectorul pe toate aceste tare.

    Armata a ramas ultima linie de aparare, dar din pacate nu poate decat sa salveze in extremis ceea ce se poate salva. In mod uimitor, o mana de oameni de la conducere statului in acest moment au actionat cat de bine se poate in asemenea conditii.

    Sunt destule prevederi legale utile in asemena situatii (in articol sunt citate unele importqante). Dar ele nu sunt suficiente daca se asteapta sa fie aplicate de un stat asa cum l-am caracterizat.

    Partea buna a povestii este ca reflectorul ar trebui sa trezeasca populatia si pe politicieni. Daca dupa resetul asteptat la incheierea pandemiei ne vom incapatana pe drumul marxist-leninist, atunci nu stiu ce ar putea sa ne mai trezeasca- poate doar un cutremur nimicitor sau o epidemie care sa lase in viata doar 10% din populatia Romaniei.

    Cate dovezi mai vrem ca suntem pe un drum gresit? Cate ligheane cu apa cu gheata mai vrem in cap ca sa ne trezim?

    Sau poate ne place sa fim mereu pe jumatate morti.

    • „pierderea responsabilitatii este inevitabila” – probabil ca asta este cea mai mare problema a Romaniei in actual context istoric (1947 pana azi).

      Se vede in strigatul constant al romanilor – „sa mi se dea”, „statul sa imi asigure”, etc.

      Sistemul sanitar si de pensii sunt la pamant datorita acestui fenomen de „ne-responsabilizare” prin colectivism 100%. Sigur, cealalta varianta de individualizare 100% nu este buna, Europa este formata din state solciale. O individualizare 100% in sistemul sanitar si de pensii produce inechitate si dezechilibre sociale. Inclusiv SUA incepe (timid) sa realizeze asta, dar acolo individualismul (si implicit responsabilizarea individuala) au fost piatra de starta a societatii americane.

      Rsponsabilizare, nu individualizare este solutia.

      Sistemele sanitare in vest sunt bazate in general pe o baza comuna de servicii sanitare insotita de propriul risc (individual). In Franta socialista exista forma de „mutualite” (ca si in belgia), un extra platit din buzunarul propriu. In Olanda, sistemul este chiar mai liberal, asigurarea medicala obligatorie este facuta prin agenti de asigurare privati (un fel de RCA la noi), insa sub control de stata – un sistem hibrid intre Europa si America.

      Fiecare sistem cu avantajele si dezavantajele lui, insa un lucru e cert – responsabilizarea e in prim plan.

      Colectivismul practicat in sistemul sanitar romanesc spune ca fiecare angajat plateste x% din salariu brut. Cum la nivel de agenti economici privati munca la negru e raspandita, iar cartea de munca e pusa pe salariul minim pe economie, sub-finantarea sistemul sanitar este evidenta.

      Adaugand furturile, coruptia si neglijenta din sistemul sanitar – iata rezultatul.

      Inca o intrebare: Inspectia Sanitara si Curtea de Conturi de ce nu sunt luate la purecat? Recentul caz de la Suceava in care presedintele Johannis si-a pus tardiv cenusa in cap si a retras medalia e dus pana la capat? Adica se investigheaza si rapoartele Inspectie Sanitare cand si-au dat OK-ul atatia ani?

      Nu sunt nici psd-ist, nici iohannist sau altceva, pur si simplu consider ca presedintele Johannis si guvernul orban ar trebui sa se aplece asupra inspectorilor, restul e gargara politica.

      • Cerem totusi cam mult de la un guvern minoritar in timp de criza majora.

        Eu ma mir – si apreciez – ca s-au descurcat pana acum. Fara a le tine partea si fara a-i critica, avand doar pretentia de a fi pe cat posibil – obiectivi.

        Sistemul sanitar e format tot din romani, produse ale educatiei, fabrica de rebuturi sociale.

        Responsabilizarea este consecinta unei economii de piata. Ea poate sa apara peste tot, sau nicaieri. Nu merge „oaecum responsabil”, cum ar vrea toti romanii. Nu merge nici „economie oarecum de piata” – e, sau nu e. Nu as confunda plasa sociala cu colectivismul, intr-adevar. Un stat social este in realitate doar unul liberal, pentru ca a fi „social” nu inseamna a da tuturor dupa nevoi, cum multi cred.

        Inseamna a da sanse celor care depun efort si a-i lasa la marginea existentei pe cei care nu o fac, Pentru diverse situatii dificile, neimputabile, exista plasa sociala, Dar plasa sociala nu e un hamac al puturosilor.

    • conducerea a dorit asta, prin ravna alegatorilor, ancorati in comunism ca robotii/slugile/vatafii ticalosiei.
      fara dinti si abia tarandu-se, multi batrani („seniori” ca si Coposu pe care-l scuipau si-n somn) ar intineri dac-ar vedea executii publice de burghezi si mosieri.
      dar abia tarandu-se, isi amintesc ce frumos era in tinerete, cand era de toate.

  2. Poate ar trebui sa ne gandim mai serios la educarea populatiei? Fiecare om trebuie sa stie si el ce sa faca in caz de epidemie, cutremur, incendiu, razboi, etc. Pentru aceasta ar trebui sa fie niste cursuri, antrenamente, pentru ca sa fie o armata de voluntari. Ar trebui implicati, instruiti si copii, acele tabere de scout cum sunt in EU, USA.

  3. Ar fi interesant de vazut ce masuri au luat autoritatile in cazul declansarii epidemiei de gripa de pe 6 februarie 2020 sau 30 ianuarie 2019!
    Pun pariu ca nici acum nu au toate spitalele sapun sau hartie igienica la baie! Ce s amai vorbim de alte materiale absolut necesare!
    Nu exista legislatie prin care managerii de spitale si celelalte autoritati (DSP?!) sa fie trase la raspundere pentru ce au facut sau , mai degraba, NU au facut?

    • nu trebuie sa pariezi, e un lucru cert
      ai vazut filmarea de la stiri, cum s echinuie sa intre cu izoleta de 90 cm latime pe usa de 85 ?

      e cum s-ar zice in romana, vai de p lor.
      si saraci si prosti.

      daca nu iese dracnia de la bulau si-ncepe persecutarea „antiromanilor”, va fi de mare mirare.

  4. Articol excelent, documentat si adevarat suta la suta. Concentrat si explicativ. Este foarte clar ca pensionarile anticipate au inceput sa arate efectele in societate. Se vede cu ochiul liber ca acum senioritatea pe functiile de conducere atat de necesara lipseste, precum si armonizarea autoritatii cu responsabilitatile posturilor la toate nivelele. E o intreaga harababura indusa in scopuri straine de tara noastra. Poate aceasta criza este un test pentru noi toti care ne va face sa intelegem ca numai prin noi insine si un stat puternic care isi utilizeaza resursele proprii si avantajele competitive in mod inteligent va diminua starea Romaniei de colonie europeana si nu numai. Probabil este timpul ca statul profund sa arate mai mult ca niciodata ca tine cu aceasta tara.
    Felicitari autorului.

  5. Biblia ne invata ca „atunci când se ridică sus oamenii de nimic, nelegiuiţii mişună pretutindeni”. Pasteur ne-a aratat ca norocul surade mintii pregatite. Multe popoare si-au insusit bine aceste invataturi si isi aleg cu grija liderii pentru ca nu vor sa ii prinda perioadele de criza cu incompetenti la butoane. Se pare insa ca pretul epurarii meritocratiei nu este niciodata prea mare pentru poporul roman care il plateste nepasator fara sa cracneasca. Pana la urma, la fel ca si oamenii, fiecare popor doarme asa cum isi asterne.

    • Aveti drepate cand spuneti „fiecare popor doarme asa cum isi asterne”, insa suna prea mioritic.

      un exemplu este Coreea de Sud – dupa razboiul din anii 50 era o tara a lumii a 3a, daca era lasata sa isi asterna singura, nu cred ca era departe de ce este Romania azi (daca o lasau comunistii sa fie). Nu e un exemplu de invidiat (de departe pare frumos, insa sa traiesti acolo este o alta experienta – a fost si partial este o dictatura militara sub supravecherea SUA – din motivele stiute), insa punctul meu de vedere este ca se poate, varianta mioritica ma sperie:-).

      Sigur, si administratia Obama a trecut de la „Yes we can” la „we do what we can”, dar macar nu e culcatul si acceptarea soartei mioritice.

      • Ce am spus mai sus in comentariul meu nu are nici o legatura cu resemnarea mioritica de care pomeniti. Este consecinta logica a starii vegetative in care de 2000 de ani (cu mici exceptii) zace poporul roman. Incompetenta, prostia si avaritia carmuitorilor (sau toate trei la un loc) au fost de obicei regula si nu exceptia in „indelungata si glorioasa” istorie a poporului nostru. Politicieni neseriosi, iresponsabili, intotdeauna dand vina pe cei din jur pentru toate neajunsurile si esecurile lor asta voteaza dintotdeauna electoratul roman. De ce? Pentru ca atata poate, atata ne permite noua sistem nostru national de valori. Nu e de mirare ca lucrurile au mers in general prost, ca am fost mai tot timpul si mai mereu sub altii si ca doar datorita unui noroc iesit din comun ne-am capatat cu un stat.

        Sunt tari pe lumea asta unde drumul de la o pozitie sociala privilegiata (cu slujba bine platita, respectul si recunostiinta comunitatii) la confiscarea averii, temnita sau dormitul sub pod in caz de incompetenta,coruptie sau tradare este cel mai scurt din lume.

        Pana cand nu o sa emulam un sistem de valori sanatos in societatea romaneasca, in care meritocratia, responsabilitatea, competitivitatea si dorinta de autodepasire sa fie factorii definitorii care sa ne ajute sa ne alegem oamenii potriviti la locurile potrivite, sa multumim lui Dumnezeu pentru fiecare zi in plus in care avem o tara.

        • in stare vegetativa sta fiecare civilizatie mai mult sau mai putin, depinde.
          un factor important, decisiv, in cazul nostru, este vointa anumitor influenceri alogeni si a unei largi paturi a populatiei de-a ramane astfel, cea de-a doua influentata fiind de prima.

    • In armata/situatii de urgenta este cu Sa Traiti!- ordinul se executa si nu se discuta.

      Noroc cu NATO ca avem si oameni cu cap in armanta, cu experienta, asa ca normal era acum
      Sa Traim Bine!

  6. Cu privire la modul de rezolvare a unor situații limită pe timpul stărilor excepționale.. sunt prevăzute măsuri și în Legea ..privind rechizițiile de bunuri și prestările de servicii în interes public. Astfel Art. ..prevede că: ” (1) Pot fi chemate pentru prestări de servicii în interes public persoanele apte de muncă, în vârstă de 16 – 60 de ani bărbaţii şi de 16 – 55 de ani femeile. (2) Unii specialişti, ca: medici, ingineri, subingineri, tehnicieni, economişti, farmacişti, asistenţi medicali etc., pot fi chemaţi să presteze servicii în specialităţile lor şi peste limita maximă de vârstă prevăzută la alin. (1), dar nu mai mult de 65 de ani bărbaţii şi de 60 de ani femeile. Peste aceste limite, persoanele pot fi chemate numai la cererea lor.”
    Pai, stimate domn, dvs., puteti sa ii chemati … nu stiu cati pot sa mai vina, mai ales, ca sunt cetateni si ai altor state, … ceea ce va complica intentiile.
    Se facea ca in anul 20XY, au primit ai mei acasa un telefon sa ma prezint la Centrul Militar … . In 20 min., sun la Centrul …, ma recomand, arat ca sunt plecat din loc. si ii intreb daca este urgent, ca sa ma intorc, sau nu . Mi-au raspuns ca apreciaza promptitudinea cu care am raspuns chemarii, dar sa vin la CM.., cand revin in loc. Am intrebat daca in 4 zile, este OK, si mi-au raspuns ca da. Dupa 4 zile, m-am prezentat si mi-au inmanat niste hartii, dintr-un tom, apreciat de mine cam la 100 de formulare (implicit 100 de persoane).Mi s-a inmanat a 2-a hartie, din cele 100 (lipite) .Curios, am intrebat ceilalti ce este cu ei. Mi s-a raspuns sec ca eu, cu antecedentul, am fost singurii care am dat curs invitatiei, restul putand fi in Sp, It, … UK . Mai curios, am intrebat si ce se intampla … Nu mi-a raspuns nimeni nimic.
    Cam asta era capacitatea de aparare a tarii in 200XY. Azi, inteleg ca e mai bine. Medicii au anuntat ca isi dau demisiile, trecand peste faptul ca foarte multi sunt in concedii medicale, …. .
    Si nu este de ieri, de azi, aduceti-va aminte cati in ani 70′ si 80′ isi „amanau armata”, ori, cum deveneau ei neincorporabili … .

    • oare dogaru a tras vreun glont la viata lui ?
      stim ca nastase da.
      ceausescu a golit si el cateva incarcatoare spre final, el care incepuse cu brio prin a ciurui bancheri „reactionari”.

      sper sa-nvete si altii sa traga.

  7. Mulțumim de analiza, dar din cauza epurării inclusiv a armatei s-a ajuns sa ne dea armata lecții. Locuiesc intr-o țara unde educația și metodele preventive au fost aplicate întotdeauna. Efectele se văd: oamenii sunt educați, decenti și ascultători cind e vorba de societate.

    Cei de la ANRSPS n-au văzut ca nu sunt stocuri? Și de ce n-au protestat (public sau nu)?

    România e praf pentru ca educația de acasă a dispărut, înjurăturile si decaderea morala începute cu Vadim continuă și azi pe Antena 3 și alte posturi, iar cei care “conduc” sunt doar niste borfasi analfabeti la costum. Mai jos o analiza a mintilor luminate cu studii pe la private. Astia ne conduc.
    http://www.contributors.ro/politica-doctrine/parlamentarii-uninominali-si-diplomele-lor/

    Si ceva mai de actualitate: armata nu vede ca smecherasii astia ne condamna la saracie si slugie, la fragilizare si iesire din UE? De unde vin ideile destabilizatoare astea daca nu de la Moscova?
    https://www.g4media.ro/initiativa-lui-daniel-zamfir-de-modificare-a-legii-curtii-de-conturi-este-pe-ordinea-de-zi-a-comisiei-economice-din-senat-uniunea-europeana-a-avertizat-romania-ca-modificarile-propuse-ar-putea-duce.html

    Asta nu e tradare? Pe-astea nu le vedeti? La citate si legi militare tot omul e priceput, dar la o lege a educatiei si a rasunderii guvernamentale (anulata de Dancila) nu se pricepe nimeni…

  8. Orice discutie despre ce a fost este inutila, lucrurile fiind consumate si nici nu se pot schimba intr-un fel doar daca actionam de a cum inainte de cum ar fi normal si necesar.
    Nu numai Romania si autoritatile ei au fost prinse pe picior gresit, toata Europa a dormit, de SUA ce sa mai discutam.
    Romania daca se misca inteligent ar putea prelua o mare parte din fabricarea stocurilor necesare de echipamente de protectie medicala la nivel european, echipamentele pot fi cumparate din Germania, forta de munca din industria textila mai exista.
    Occidentul nu va putea fabrica cu toate declaratiile aruncate acum un vant la costuri rezonabile aceste echipamente, Romania ar putea s-o faca din motive bine cunoscute.
    Inainte sa ne aruncam asupra unor norme ar fi mai bine sa incercam, de pe acum sa cautam solutii pt viitor.
    Institutul Cantacuzino, industria farmaceutica, cercetarea sunt punctele vitale iar dupa terminarea pandemiei ar trebui sa ne gandim foarte serios cum pot fi trasi la raspundere penala toti factorii de decizie, in primul rand clasa politica pt neluarea masurilor necesare din timp, de ce stocul de rezerva a fost zero, de ce spitalele au fost prinse pe picior gresit.
    Aceste actiuni ar trebui extinse impotriva intregii clase politice europene, TOTI fiind o apa si un pamant, sistemele de sanatate au fost supuse eficientizarii dupa modele economice si nu dupa nevoi sociale, nevoile sociale fiind primordaile si dupa accea cele economice.
    Sper ca familiile zecilor de mii morti sa gasesca taria acestui demers. Ceva trebui schimbat, din temelii altfe la urmatoarea pandemie care este ca si programata va fi si mai rau.

    • Cineva imi povestea ca a renuntat sa mai faca tricouri, pentru ca niciun lucrator nu reusea sa le faca.

      Iar cand a reusit totusi si le-a facut la calitatea reazonabila, pretul a iesti cam mare, lucratorii au cerut salarii mult mai mari si mai putin de lucru. In final a inchis fabrica si a importat si revandut tricouri din China.

      ===

      Daca va uitati la ce se finanteaza prin programele Stgart-up veti gasi tot felul de bazaconii. Daca va uitati la procedura de aplicare si finantare, realizati ca este de fapt imposibil sa faci ceva cu banii primiti. Practic, functionarii decid in cele mai mici detalii ce sa faci tu cu banii. Plus ca pun atat de multe conditii incat doar daca esti inconstient soliciti finantare.

      Am pierdut 2 miliarde de EUR din exercitiul financiar trecut. Nu am invatat nimic din asta, continuam in acelasi mod iresponsabil,

      Nu ma incalzeste foarte tare ce face UE, daca Romania nu e in stare sa se organizeze pentru a profita.

      ===

      Mi-e teama ca nu exista o solutie pentru Romania. Romania are 2 generatii de incompetenti in plina putere de munca si o pregateste pe a treia.

      Nici macar coronavirusul nu a lovit suficient Romania pentru a o trezi. Poate o criza mondiala urmatorea, un cutremur devastator sau o seceta nimicitoare sa o faca.

      Cum spunea cineva „Nu ai cu cine!”.

      • Ca sa vedeti paradox-ul intamplarilor.

        O firma din Byzau a vrut sa fac tricouri exact pe start-uo. Ideea apatinea unui tanar pe care l-am consiliat – era start-up din prima editia – the nest for ever. Bine gandit. Yoate analizele au mers bine, toate estimarile erau IK, nu aveam nevoie de prea multi oameni , tatal baiatului lucra pentru ccr- Buzau deci avea bunce contacte, dar mama baiatului nu si nu…Afacerea neinceputa a cazut, dar alta afacer – COOL COVRIG – a mers dar cu alt antreprenor in alta parte.

        Nu plangeti ca nu se consuma banii.

        Vina este impartita in trei parti

        – autoritati incapabile sa priceapa ceea ce se intampla in RO si sa sunstina proiecte realiste pentru tara de bastina, bazate pe ingo reale si actuale nu pe aberatii

        – lipsa unor consultanti integri care sa indrume in deplina luciditate si sa nu sa prea proecte – vezi cazul Barna – doar ca sa ciupeasca banii si sa traiasca inca un am… – stiu ca este greu dar nu imposibil si astfel de colsultanti pentru ca au castig in piata sunt aruncati de mafie sau intra in combinatii ca cea mentionata anterior

        – mediul de afaceri putin sustenabul, nebancabil, intr-o prea mare masura, care supravietuieste si nu prea traieste ca urmare a unor carente de educatoe, ca urmare a unei presiuni guvernamentale exagerate, a unor reglementari excesive, unele venite chiar direct de la Bruxelles …

        Acum o sa radeti dar sa stiti ca bancile au inteles ca fondurile eruopene le ajuta si pe ele si au deschis departamente ca sa consilieze intreprinzatorii dar….

        Multe lucruri au ramas discutate insuficient.

        Si mai este ceva – banii europeni sunt putini – si este normal sa fie asa – in fata unor nevoi uriase din RO dar chiar si asa putini nu sunt absorbiti din lipsa capacitatii de absorbtie…

        Ca la noi la nimeni…
        Si se stiu lucrurile astea de cel putin 5-6 ani. si tot nimic..

        • Acest program trebuie desfiintat.

          Niciodata nu se va putea determina din birou „ce anume are nevoie tara”.

          Nimeni, niciodata nu va putea decide in locul pietei. De cate ori se incearca asa ceva, sensul este unul pur politic – castigarea de voturi.

          A, vrea cineva sa „studieze” ce anume are nevoie tara? Perfect! Inca cineva care va fi platit degeaba. In orice studiu de acest tip poi pune linistit ce vrea clientul tau. Nimeni nu poate verifica.

          DEcizia antreprenoriala se ia pe cunoastere, e adevarat. E la fel de adevarat ca trebuie sa te informezi. Dar pretentia ca un studiu sa iti spuna in ce sa iti bagi banii e total absurda. Dar o asemenea chestie absurda face statul roman, si nimeni nu se mira, ba chiar aplauda.

          ===

          Acest program da de lucru:
          – functionarilor de la MFE
          – Consultantilor
          – bancilor

          Dar nu foloseste nimanui in final.

          Cu timpul pierdut si banii cheltuiti pe „pregatire” se putea deschide o afacere fara nicio finantare. Antreprenorul respectiv ajunge sa isi piarda timpul si banii pe lucruri care tin de proiect, nu de afacere.

        • Nu m-ar fi deranjat daca am fi avut cu 2 miliarde de eur mai putin.

          Dar pierderea celor 2 miliarde de eur a insemnat si pierderea timpului si a banilor pentru programarea lor.

          Ministerul Fondurilor Europene exista doar pentru propria sa existenta. Pentru salarii urase platite aiurea pentru pretinsa „responsabilitate”. Am mai facut si „Regiuni” de parca am fi SUA. Regiunile astea inseamna alta birocratie, alte probleme, alte salarii si blocaje.

          Nimeni nu ne-a impus sa fim tampiti. De fapt, nu suntem chiar tampiti: am creat un sistem al fondurilor europene care traieste doar pentru a consuma salarii. Cu cat mai putine proiecte, cu atat mai bine – e mai putin de lucru pentru ei.

      • Criza ecomomica mondiala exista nu mai este nevoie sa apara, Romania va fi lovita foarte greu daca nu va reusi sa caute oportunitati si sa le puna in practica. Am dat un exemplu destul de simplu, poate citind cineva aceste randuri ii vine o idee.
        Avem inca fabrici de tricotaje care functioneaza, o linie in cadrul acestora putand fi instalata, da intre timp pe langa coruptie si birocratia va ucide la fel de eficient.
        Poate modelul militarizarii pe termen limitat al spitalului din Suceava ar fi un model de urmat si pt alte actvitati vitale cu toate ca la Cantacuzino sub tutela ministerului apararii nu s-a intamplat mare lucru si ar fi cazul ca cerem explicatii.

      • Da, la ultimele afirmatii subscriu si eu. Invatamantul preuniversitar si universitar si doctoral sunt atat la stat dar si la privat cu un nivel foarte scazut si nu are nicio legatura cu economia de piata si competitivitatea, cu piata muncii. Cunosc cadre didactice, si nu putine, din facultati socio umaniste si economice care nu au ce cauta in sistem. Aceasta dateaza din 1999-2000 si se va continua.

        • Are o mare legatura cu piata.

          Sa presupunem ca maine educatia ar deveni de nivel mondial in Romania, ar fi numai absolventi exceptionali.

          Ghici ce vor alege:
          a) sa stea in RO, unde au „sansa”de a deveni agenti de vanzare sau operatori call center
          b) sa plece din RO unde vad cu ochii pentru a-si valorifica cunostintele?

          ===

          Reforma educatiei trebuie sa aiba loc in paralel cu liberalizarea pietei, in ramele unui stat liberal. Altfel nu se poate. Daca nici experienta de 30 a Romaniei si nici experienta altor state nu ne lamureste, nu stiu ce ar putea.

          Educatie buna, dar de care nimeni nu are nevoie, intr-un stat in care puturosii au acelasi venit ca si cei care depun efort pentru viata lor?!

          Nici mama Reformei Educatiei nu poate avea succes intr-un stat dirijist, etatist si criptocomuniat cum e Romania.

  9. Am asteptat sa se aseze lucrurile oarecum pentru a comenta.

    Parerea mea este ca daca avem un comandant el trebuia sa ne alinieze si sa ne indrume.
    In situatiia de urgenta de fata avem doar un singur comandant si este inutil sa mentionez cine este acela.

    El trebuia sa cheme specialistii – si aici pentru mine paradoxul este maxim.

    Cum adica povestim pe Contributors.ro ce si cum trebuie facute lucrurile???

    Adica Gen Ciuca cu vasta experienta in operatiunile militare nu stie, nu cunoaste, nu are colaboratori la care sa apeleze si implicit nu poate sa il sprijine pe Presedinte – Comandantul- in rezolvarea cu maxima operativitate si in bune conditii a unor situatii de mare risc pentru populatie???

    Uite ca in cazul Suceava mi s-a aratat ca lectiile sunt stiute si pot fi practicate lejer…

    Deci in situatia data vina cade exclusiv in sarcina Comandantului – sunt fara mila, recunosc.

    Este o situatie in care nu se poate invoca vina colectiva.
    Este situatia in care un management opertativ ne putea scapa de multe – dar….

    Apreciez articolul si alte scrieri facute de alti autori dar intrebarea mea este:

    De ce trebuie sa se ajunga in asemenea situatii penibile – sa redactiezi un text la gazeta de perete- si nu se mergi direct la tinta mai ales acum cand timpul este asa de pretios???

    Ramane doar un vinovat pe care l-am numit mai sus.
    Dezamagitor, cel putin pentru mine.

    Multe lucruri s-au miscat in alte domenii mult mai repede, desi erau poate mai complexe.

    Aici aveam de numarat, de estimat si de completat lipsurile – dar este drept ca saracul Grigore Moisil ne-a spus ca sunt lucruri grele pentru unii – na ca i-a ajuns greutatea acum pe aia din sanatate dar sa ma iertati i-as fi lasat pe corijenti deoparte si mergeam cu cantec inainte, full-speed, cu cei care merita – asa face un comandant care tine la oamenii sai si are coloboratori valorosi.

    No more comments

    • Presedintele Romaniei nu are putere absoluta. Chiar daca ar avea, nu ar putea sa creeze capital uman din nimic.

      Colaboratori – astia sunt, altii de unde?!

      Timp de 30 de ani educatia a furnizat cunostinte pseudo-academice la greu.

      Dar nu si abilitati de lucru in echipa, de comunicare si altele asemenea. Romanii sunt un popor de salbatici acum. incapabili sa comunice unii cu altii, dar experti in sintaxa frazei.

      Armata mai reuseste cate ceva, din cauza disciplinei, dar sa nu uita ca deocamdata nu s-a confruntat cu greul. Sa construiesti un spital e laudabil, dar sa operezi unul e altceva. La Suceava nu prea merge, spre pilda.

      Astia sunt oamenii, cu astia defilam.

    • Sa stiti ca am cazut pe ginduri cintarind cine e mai distructiv in tara asta: PSD-ul sau Iohannis?

      Greu de spus. Mie mi se pare ca si unii si celalalt se straduiesc in directia asta cit ii tin puterile, cu onestitatea care stim ca ii caracterizeaza si ca o mare parte a drumului spre nicaieri l-am facut deja sub atenta si inteleapata lor conducere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Georgel Rusu
Georgel Rusu
Absolvent al Liceului Militar și al Școlii militare de ofițeri active de artilerie, a activat la unități și mari unități de nivel tactic, operativ și strategic. A publicat articole de opinie, studii și comunicări științifice în paginile a peste 20 de publicații de gen. Este autor al unor cărți precum Elemente ale raportului dintre puterea publică și autoritatea militară, Sinergia instrumentelor de management și coautor al Istoriei NATO care a beneficiat de un Cuvânt înainte al lui Vaclav Havel. Doctoratul pe care și l-a urmat în Științe Militare a tratat tema Optimizarea sistemului informațional integrat al managementului resurselor pentru apărare. A activat aproape un deceniu în Statul Major General.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro