luni, decembrie 6, 2021

Prea multi bani pentru fotbal

Pentru drepturile TV ale Ligii I participantii au licitat o singura data, in doar doua minute.

LPF a vindut trei meciuri pe etapa, pentru care va incasa aproape 37 de milioane de euro.

Este poate pentru prima data cind cererea pentru fotbal reflecta direct calitatea produsului oferit, fara sa tina cont de accesoriile nespecifice. Si totusi, suma este uriasa in contextul crizei economice, si mai ales, pentru un fotbal fara rezultate.

Noul acord cu televiziunile este cu 48,4 milioane de euro mai modest fata de cel care va expira la finalul actualului sezon. In acelasi timp, valoarea sa este cu 14,5 milioane mai mare in comparatie cu cea a contractului valabil intre 2004 si 2008. Incheiat pentru o perioada de patru ani, parteneriatul a oferit atunci televiziunilor meciuri jucate de echipe prezente in sferturile si semifinalele Cupei UEFA. Intre timp, niciun club din Liga I, nu a reeditat acesta performanta. Si totusi, fata de acel contract, Liga I va incasa anual, cu 6,7 milioane de euro mai mult, in pofida absentei rezultatelor.

De asemenea, fata de valoarea jucatorilor din Liga I, suma continua sa fie una foarte generoasa. Raportat la Premier League, luind in calcul aceleasi cote de piata ale fotbalistilor romani si englezi, statiile autohtone vor plati aproape de doua ori mai mult pentru televizarea jucatorilor din Liga I, intre 2011 si 2014.

Potrivit contratului care expira la finalul actualului sezon, suma este de 3,7 ori mai mare. Diferenta consta desigur in accesoriile descrise de scandalurile si cancanurile din jurul fotbalului. Datorita acestor accesorii, LPF a avut siguranta ca va obtine mai multi bani de la televiziuni. Formatorul de pret nu a luat insa in calcul diferenta existenta intre televiziunile de sport si cele de entertainment.

In mod normal, televiziunile tematice, care platesc pentru programele premium furnizate de NBA, Moto GP, Formula 1 si Champions League, au suficiente resurse pentru stiri si in acelasi timp o preocupare strategica privind promovarea acestor achizitii. Asadar, televiziunile de divertisment, fie ele de sport sau nu, reprezinta un client cu nevoi diferite. Pentru ele, evenimentele din jurul fotbalului reprezinta sursa de continut cea mai pretioasa, ori pentru asta nu au nevoie sa achizitioneze meciuri la preturi astronomice.

Pe 4 aprilie, pretul rezultat la intilnirea dintre cerere si oferta a produs un soc. Tocmai de aceea esecul a fost impachetat in vorbe triumfale si planuri menite sa calmeze furia cluburilor. Va urma probabil o noua licitatie, insa adevarul este ca 37 de milioane de euro reprezinta prea multi bani pentru fotbalul autohton. La finalul licitatiei a doua, sau poate a treia, cluburile vor incasa mai multi bani.

Increderea de nezdruncinat intr-un produs considerat infailibil va accentua insa dependenta fata de drepturile TV, iar cluburile si managerii lor inca nu vor fi aflat ca celelalte resurse traditionale ale business-ului sportiv, marketing-ul si ticketing-ul, sunt la fel de importante. Nu mai putin adevarat este insa si ca, stiute sau nestiute, aceste resurse ofera intoarceri nesemnificative fata de beneficiile de imagine, obtinute de finantatorii vedeta ai echipelor din Liga I.

Conducatorii de cluburi, a caror prezenta TV tinde sa se transforme in moneda de schimb la urmatoarea editie a licitatiei pentru drepturile de televiziune, reflecta direct dependenta de accesoriile nespecifice fotbalului care, in timp, au creat obisnuinte de consum.

Dincolo de toate acestea, exista insa o realitate dramatica. Ceea ce s-a intimplat intr-o zi de primavara, la inceputul lui aprilie, poate fi o sansa nesperata pentru sport. Intro-ul unei prezentatoare de stiri care anunta cu tristete in glas faptul ca doar trei pachete din noua au fost vindute la licitatie, are valoarea unei scanning mai important decit orice studiu de piata.

Este de fapt radiografia emotionala a unei intregi generatii pentru care perceptia asupra sportului a ajuns sa se limiteze in mai putin de 20 de ani, la universul restrins al unui singur joc. A doua mansa a licitatiei pentru drepturile TV, poate inchide din nou ferestrele catre lume si asta s-ar putea sa dureze inca doua decenii, doar pentru ca unora le pasa numai de fotbal.

Sau poate ca nu. Atunci, cei tineri vor afla ca sportul uitat dincolo de ecranele televiziunilor din Romania, exista cu adevarat, si mai ales ca drumul catre valorile lui, poate fi mai fascinant decit cel parcurs timp de 20 ani, doar intre vestiarul fotbalului si batatura unui teren pe care nici iarba nu mai poate creste.

Distribuie acest articol

10 COMENTARII

  1. intrutotul de acord !
    sant microbist dar am renuntat sa ma mai uit la fotbalul intern (ma uit,la tv,la cel extern) !
    fotbalul nostru parca-i alt sport decat cel practicat afara ! totul a degenerat,fotbalisti-si dau cu stangu-n dreptu,meciuri trucate,arbitrii slabi,conducatorii se injura,sparg geamuri,isi dau pantalonii jos…
    o manea penibila !
    nationala dupa ei (nici nu se putea altfel) !
    nu meritau nici atatia bani ! rusine lor !

    ps.poate asa in programele de sport o sa apara mai putin fotbal si o sa reapara si alte spaorturi la fel de interesante si cu rezultate mai bune ca fotbalul !

  2. televiziunile private pot plati oricati bani le priveste cum gestioneaza politica editoriala si pe mine ca cetatean ma priveste daca ma uit sau nu la ele. dar telrviziunea publica traieste din banii nostri si este necesar sa nu-i arunce pe freastra. ceea ce se joaca la noi cu numele de fotbal e ca o posirca facute din zeama de porumb clocit si distilata apoi vanduta ca tuica la carciuma din fundul unui colt de tara. si asta ca sa se imbogateasca diversi smecherasi numiti si patroni de cluburi! mai bine desfiintam tot ftbalul autohton

  3. ,,fotbalul” de la noi,si cel din europa,sint doua sporturi total diferite,,,
    anul trecut,in ultima etapa din bundesliga,la ultima clasata,echipa retrogradata,au fost 40000 de spectatori! la noi,nu vezi atitia,nici in,,derbyul” ciumei rosii…dintre oi si javre…

  4. Finalmente poate scapam de golanii acestia, de Mitica Spagaru’ si de toata haita de betivi si lenesi din acest asa zis „sport”.

    Hai zat !

    .

  5. din pacate la noi fotbalul e mult prea mult pe TV in comparatie cu alte sporturi. e sport national, de parca noi l-am inventat, sau chiar am fost campioni mondiali vreodata! Alte sporturi cum sunt bashetul, handbalul, rugby-ul, am enumerat doar cateva si tot sporturi de echipa, se vad foarte putin pe TV!!!! stiu, nu prezinta interes, dar oare cum, cand si cu ajutorul cui se va intampla asta?!

    • Cum e posibil ca baschetul, care este al doilea sport ca popularitate la nivel mondial, sa nu prezinte interes in Romania? sau handbalul si gimnastica, doua sporturi cu o traditie atat de solida la noi?

      • INTERES din partea publicului ar fi , dupa cum se vede ROMANUL se uita la ce-i dai. Crezi ca daca ar disparea becali, iancu , porumboiu ( tatal nu fiul ofcourse ) ,mititelu, borcea etc etc , s-ar face gaura in cer? Sau mai nou cuplurile de divortati ? NU . Poate cel mai bun exemplu ar fi chiar ultima licitatie pentru fotbal de acum trei ani cind rds, rcs, gsp si antenafelix au hiper-supra -licitat crezind ca vai mama tot „boborul ” se vor transfera la ei ! VAX , cota de portare a fost de aproape 1% !? Si atunci… Eu zic ca daca ii dai la roman sa vada Arsenal -Chelsea sau chiar WB Albion , Tothenham sau Valencia- Athletico , PSG- Lyon , Bayern , Hamburg , PSV , Ajax etc etc ( nu le-am trecut pe cele PREMIUM – Barca , Real , 2x Milan ) ! Credeti ca daca vom fi bombardati cu Turul Frantei , Italiei , Spaniei , Formula 1 , NHL , NBA , Champions League la Handbal , Baschet , Volei , Polo , Moto GP , Snooker se va supara cineva ? – nu mai vorbesc de tenis , patinaj , gimnastica , atletism si alte sporturi individuale ! Credeti ca ii va regreta cineva ( daca va mai avea timp ) pe borcei , fecali , mititei etceterei ? IN MAXIM O LUNA vor fi uitati ! Vreti un exercitiu ? Intreb televiziunile de sport cite reclamatii au primit in timpul campaniilor electorale , ca NU l-au dat pe jiji fecali sau pinalty ???

  6. Cand ma gandesc ce prost eram ca atunci cand pierdea echipa mea favorita cand eram mai mic plangeam… Acum nici nu mai stiu ca exista acest sport. :) Atat platesc televiziunile ca sa poata sa transmita meciuri din campionatul intern ? Interesant… Inseamna ca au bani si ca totusi e o afacere pentru ele.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Florian Petrica
Realizez "All Star Sports" la TMCTV, una dintre cele mai vechi emisiuni ale postului, care va implini 5 ani, pe 1 Mai. Comentez baschet la Eurosport si predau jurnalism sportiv la FJSC. Am urmat ANEFS-ul, am facut un masterat in management in sport, cursuri postuniversitare la FJSC si un doctorat la ANEFS, finalizat la inceputul lui 2010. Tema tezei a fost "Strategii media privind promovarea valorilor sportului".

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Dimensiunile teritoriale ale depopulării țării în anul 2020

Populația rezidentă a țării era la începutul anului 2021 de aproape 19,2 milioane locuitori. Declinul din anul 2020 a fost deosebit de...

Egalitatea și economia de piață

Narațiunea obișnuită despre egalitate în România este că acest „vis de aur” al poporului este pe cale să se destrame. Bogații devin...

Neamțu’ Țiganu’ citește Coranu’

Hafsa, Akif, Azra, Suleymen, Neyla, Dzina, Aisha... și multe alte nume. Eu nu știu cine sunt acești copilași, nu-i recunosc după fețe,...

De ce majoritatea modelelor climatice sunt „fierbinți”?

O bună parte din articolele mele publicate pe această platformă discută modele (simulări) ale variațiilor unor parametri climatici precum concentrația de CO2,...

Noi, chinezii

            Cu mulți ani în urmă am fost surprins să aflu că, în limba română (ba chiar în cea veche) există un...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro