vineri, martie 29, 2024

Presa în alegeri. Divizia ticăloasă

Teoriile media susțin că influența electorală a presei e mai scăzută decât se pretinde. Sondajul IRES realizat în perioada 6-7 decembrie pe un eşantion de 1.100 de persoane, prin metoda interviurilor telefonice, arată că alegătorii români s-au informat pentru scrutinul parlamentar din 11 decembrie 2016 cu precădere de la televiziune și, în general, din presă. Iată cifrele: Televiziune-87%, Ziare-17% , Prieteni/cunoştinţe- 17%, Reţele de socializare-15%, Site-uri de ştiri-15%, Familie-10%, Radio- 18%, Partid- 3%, Pliante/broşuri/afişe-2% , Altă sursă-4%. Capacitatea de influențare a familiei, prietenilor și a rețelelor sociale, sau mobilizarea prin  formele clasice de propagandă a partidelor se situează mult sub forța de persuasiune a televiziunii de care românii rămân atârnați zilnic. Dealtfel, toate statisticile Eurostat din ultimii ani arată că, la nivel european, în România, Bulgaria, Slovacia, Grecia crește consumul de televiziune, chiar dacă penetrarea Internetului este bună.

În locul supralicitării strategiei luminate a PSD și a inteligenței lui Dragnea, trebuie să vedem cât de simplu se poate suci mintea alegătorului când complicii media ai partidelor – televiziuni, ziare, online etc. – se aliniază și cântă în orchestră. Televiziunile generos numite la noi ”de știri” și-au făcut treaba, unele cu mai mult, altele cu mai puțin succes. N-a lipsit nici TVR care a chemat în sprijin propagandiști de la Antena 3, ca gazde ale unor invitați nefrecventabili pentru o presă matură. Alinierile se văd și din Cosmos: RTV, Antena 3 și B1 TV (care a suferit anul acesta o mutație vizibilă), TVR1 în bună parte, plus Evenimentul zilei (și acesta grav infectat), Cotidianul, Jurnalul Național, DCNews etc., la care se adaugă radioul public și o puzderie de publicații locale subjugate de baronii PSD, toate acestea propagând spaimele, manipulările, neadevărurile care au servit PSD și ALDE. Vine timpul când se va analiza cum au circulat banii în spatele acestor companii media. Pe de altă parte, Realitatea TV a cântat aria PNL și Iohannis, ornată cu multă frișcă emfatică de patriotism neconvingător. N-a fost singură în acest demers, asociindu-se cu unele ziare locale clujene și cu online-ul. Campionul abjecției a fost RTV sau ”Ghiță TV” după numele finanțatorului, membru PRU, care a avut rolul de a arunca pe piață cele mai fetide manipulări, depășind până și Antenele. Subiectul ”Cioloș, copilul nelegitim a lui Soros” (magistral demontat de Lucian Mândruță, pe firul care duce la ALDE) a fost ținut fierbinte zile în șir, făcătura cu masca Anonymous care anunță că președintele a vândut țara străinilor, difuzată cu două zile înainte de alegeri, atacul concertat la justiție, la DNA, la societatea civilă, au făcut parte din meniul servit zilnic, cu binecunoscutele burtiere galbene și marcajele ”senzațional”, ”șoc”, ”incredibil”, ”bombă” ș.a. Prin RTV, Partidul România Unită-PRU, rămas în afara Parlamentului, și-a făcut datoria de ”ucigaș plătit” față de  PSD, iar membrii săi pot aștepta optimiști contractele cu statul. Propaganda împachetată ca jurnalism de informare a stimulat spaime și angoase sociale. Efectul s-a văzut la vot.”Media nu este tocmai o victimă inocentă a manipulării politice”, constatau profesorii Mancini și Zielonka într-un raport asupra mass-media din regiune.”În loc să acționeze ca un câine de pază independent și ca furnizor de informații imparțiale, jurnaliștii au jucat uneori pe partea patronilor politici sau editoriali, comițând propagandă, dezinformare, sau chiar campanii murdare”. Mediul politic nu poate fi absolvit, fiind de mulți ani lamentabil, însă o presă vigilentă și profesionistă, care își iubește independența, ar fi fost utilă pentru o atmosferă respirabilă și un public mai informat. Conivența dintre mass-media și interesele politice dăunează sănătății democrației.

Republica a dat publicității un Mic ghid de site-uri ticăloase prinse cu minciuna, intoxicarea și dezinformarea: nedreptate.net, exclusiv24.ro, stiri-extreme.ro, ExclusivNews.ro, RecentNews.ro, efemeride.ro, Nationalisti.ro, cocoon.ro, Fluierul.ro. Unul dintre site-urile suspecte se numește, simbolic, vremuritulburi.ro. Acestea și încă altele sunt vehicul pentru teorii conspiraționiste, pentru manipulare și aiureli de întunecat mintea. Cine se pricepe să caute, găsește la capăt ba vreun politician eșuat, ba vreun agent de influență și oricum, intenții rele. De evitat. Câteva exemple de jurnalism corect și distanțat de propagandă trebuie adăugate tabloului sinistru al presei românești de azi: Digi24, PRO TV, Prima TV, HotNews, Adevărul, România liberă, Gândul, Republica, Dilema Veche.

Articol apărut în revista ”22”

Distribuie acest articol

5 COMENTARII

  1. In privinta starii de fapt a mass media din tara aveti dreptate, dar cred ca supraestimati forta acesteia cu afirmatia „trebuie să vedem cât de simplu se poate suci mintea alegătorului când complicii media ai partidelor – televiziuni, ziare, online etc. – se aliniază și cântă în orchestră”.
    Sa nu credeti ca in cei 26 de ani nu s-a schimbat nimic in randul „stupid people-ul” si doar tagma ziaristilor in stransa legatura cu politicienii si-a dezvoltat abilitatile.
    Nu, alegatorii care s-au prezentat la vot au facuta dintr-o anumita convingere, iar cei care au votat „cu picioarele”(in ciuda nenumaratelor apeluri pentru participare la vot) au facut-o tot dintr-o anumita convingere.
    Acaeste convingeri nu pot fi manipulate atat de simplu cum lasati sa se creada. Aceste convingeri sunt si rezultatul unor experiente acumulate in timp, nu numai rezultatul spalari creierelor de catre mass media o practica.

  2. La fel ca si somnul ratiuni, votul universal si libertatea de exprimare a presei nasc monstri. Monstri pe care-i vedem, care umbla printre noi, dar pe care se pare ca nu stim cum sa-i eradicam. Ne ramane de facut ce? Sa mergem printre ei si sa fim atenti sa nu ne murdareasca? Si daca acesti monstri fac pui si se inmultesc?
    Imi amintesc ca exista, parca, o institutie numita Consiliul National al Audiovizualului… Mai exista?… Mai primeste bani de la stat?…

  3. Instinct? informare? posibil, dar pe mine nu ma poate inflienta, convinge si pacali Haznaua 3, G(u)hita tv, ori alte trompete online.
    Pe mine ma deruteaza tocmai cei care ar trebui sa fie coreti, ca ziceam, sint de-ai „nostri”.
    Adica, pentru mine, divizia ticaloasa din presa nu e formata doar din cei amintiti mai sus, ci si un Tapalaga, A. Pora, I. E. Dogioiu fac fata cu cinste. Atitea minciuni, cu intentie ori din habarnism, mai rar bibicule.
    Acestia, si altii, formatori de opinie si deontologi puristi, au derutat si incrincenat dreapta.
    Pentru ce ne jelim acum?
    Daca ii ocolim, trebuie sa legalizam furtul unui OU si sa combatem doar furtul de BOI.

  4. Adica vrea cineva sa sustina ca PNL ul de exemplu nu si-a gasit loc in programele electorale ale Antenei 3 ? Nu a observat nimeni chimia dintre Oana Stancu Zamfir si Alina Gorghiu bazata nu pe vreun ADN , ci mai degraba pe un BNR comun, marea Banca find reduta pe care sotii celor doua doamne se pregateau o ia in stapanire ? Iar Oana Stancu are ceva putere – din moment ce sotul ei , PDL istul PNL ist si inlocuitor de Videanu aparea p post o data a doua zle. *** Oare a existat vreo emisiune multicolora la A3 din care sa lipseasca reprezentantul USR ? Nu era dl Nisusor Dan la el acasa in amintita televiziune ? ***Trebua sa fie cineva miop sa nu observe ca de exemplu agresiva Dna Grecu a moderat intotdeauna cu partinire in favoarea PNL. Si nu de acum, ci de pe vremea defectarii lui Antonescu de USL. Desigur pana la un anumit moment – acela in care dl Ciolos s-a gandit sa se dea lovit de catre Antena 3. O miscare care singura devoaleaza toatala lipsa de talent politic a eshuatului personaj. Dar chiar si ulterior tunurile antenistilor nu au fost puse pe PNL sau USR ci exclusiv pe Ciolos. Fiecare poate refuza sa vada o parte din adevar sau tot adevarul. Numai ca de la un anumit moment toate segmentele de varsta si e toate segmentele de nivel de educatie PSD ul a avut de data asta procentaj mare . Asta explica si de ce A3 si-a consolidat ratingul si e urmarita de toate catergoriile de public , acum mai mult deca acum un an . Gogoritele cu comunsmul si cu spalarea creerelor s-au dezumflat .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Brindusa Armanca
Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro