sâmbătă, ianuarie 23, 2021

Profesorii de liceu și gradația de merit

Cunosc un dascăl la un liceu arădean. La capătul carierei sale profesionale, doamna profesoară s-a gândit să-și facă dosarul pentru gradația de merit.

Instrucțiunile și metodologia primite de la Inspectoratul Școlar scot la iveală un fapt șocant: pentru că nu are activitate sindicală (adică n-a semnat pentru greve, n-a fost la mitinguri legale și ilegale, n-a participat la dansul pinguinului, n-a strigat lozinci și nu și-a exercitat talentul de versificator), orice cadru didactic pierde patru puncte din zece. În acest fel, omul cu merite poate fi descalificat din cursă.

Te-ai lansat în campanii sindicaliste? Primești patru puncte! Ești un evaluator de manuale? Primești doar un punct. Activitatea de mentorat sau de formator este evaluată identic. Contribuțiilor la cercetări științifice le revin tot un punct. Participarea la simpozioanele internaționale, naționale și regionale nu merită, în opinia evaluatorilor, mai mult de 1p, 0,75 p. și, respectiv, 0,50p.

Iată respectul arătat de autorități profesorilor de fizică, geografie, biologie, matematică, psihologie, filozofie sau limba română angajați în pregătirea neremunerată a elevilor pentru olimpiade, concursuri, premii și mențiuni! Angajatorul (finanțat de Stat) decide să îl puncteze mai bine pe cel care sabotează activitatea didactică prin greve, descurajînd oamenii care își văd de rostul lor în școală: educația. Sub stindardul luptei pentru drepturi și folosind marota dialogului social, zeci de lideri de sindicat s-au îmbogățit, abandonînd interesele elevilor și ale profesorilor, politizând discuția despre paideia, formare, etc.

Un sistemul de educație va rămâne corupt și neperformant dacă această demotivare a profesorilor de calitate se menține, atât sub raport pecuniar, cât și în plan simbolic. Când isteria sindicalistă e pusă pe picior de egalitate cu dăruirea plenară în slujba științei românești, atunci societatea cunoașterii decide să emigreze.

Distribuie acest articol

11 COMENTARII

  1. Sigur, salariul de merit, precum gradatia de merit, sunt foarte disputate, si ca atare metodologia are grija de cei care aplica in mod efectiv metodologia. La fel ca la dosarele de pretransfer: criteriile sunt inca cele de pe vremea Anei Pauker.

    Exista insa un spor didactic nu chiar asa de competitiv, ii spune „spor de fidelitate” si se acorda oricarui angajat care vreme de zece ani de zile consecutivi a lucrat in invatamant fara intrerupere. Un fel de premiu de consolare ca nu a reusit altundeva (decat cel mult in paralel cu activitatea didactica, insa insuficient pentru a merita sa-si dea demisia din invatamant).

    Presupun ca un astfel de spor ar avea vreun rost pentru profesorii suplinitori calificati, insa pentru titulari este oarecum superfluu. E si asta ceva, insa pentru sprijinirea initiativelor private parca ar fi nevoie de ceva mai mult. Probabil ca un profesor care isi porneste o afacere ar gasi utila pastrarea statutului de titular vreme de trei-patru ani, dupa care timp ori pleaca din sistem (daca afacerea are succes) dandu-si demisia, ori revine la post (in caz contrar).

  2. As remarca faptul ca, desi pe fond aveti dreptate si este aberant sa conteze activitatea sindicala, totusi cele 4 puncte nu sunt „din 10” ci din 100. Este o diferenta semnificativa.

    • @ tzu : cred ca este aberatie chiar daca sunt 4 din 100 si nu 4 din 10 .
      nu are nimic de a face sindicalismul cu gradatia de merit profesional. ar trebui punctat daca face parte din asociatii profesionale, dar nu daca face parte din sindicat.

  3. E nevoie specific sa fie membru de sindicat sau la gramada cu alte activitati civice? Si daca sunt tratate separat, cate puncte primesti daca esti membru al unui ONG – asa, de curiozitate.

  4. Nu pot decat sa raman cu gura cascata in fata idelior din ce in ce mai imbecile de a inlocui munca didactica cu kretinisme de doi bani, cum e „evaluarea pe puncte”.

    Cunosc multi oameni care au devenit CV-uri ambuilante din cauza acestui sistem. Tot ce fac astfel de oameni este sa contorizeze „realizarile” in CV-ul lor.

    Pentru ei, nimic nu mai exista – famile, meserie, datorie…- totul e sa aduni puncte.

    Un CV cu multe puncte primeste bani multi sau „se vinde” bine.

    Nu pun la indoiala nevoia masurii, dar masura muncii la catedra se vede in fac elevii tai, peste ani, nicidecum in cate manuale ai revizuit sau la cate manifestatii (didactice sau sindicale…) ai participat.

    Intr-adevar, nu exista limita pentru cat de jos poti cadea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Autor

Mihail Neamtu
Mihail Neamtuhttp://FB/mihailgeorgeneamtu
Intelectual public și antreprenor român. Între 2012 și 2015, a fost președintele partidului Noua Republică. Doctor al Universității din Londra (2008). Ultima publicație: Credință și rațiune. Dialoguri, contradicții, împăcări, București, 2013.

Colectia Contributors.ro

Contributors.ro propune autorilor săi, acum, la sfârșit de an, trei întrebări despre anul 2020 si perspectivele României în viitorul apropiat. Cele trei întrebari sunt:

1. Care este evenimentul anului 2020 cel mai pe nedrept trecut cu vederea de media și de opinia publică? 

2. Care este cea mai interesantă idee a anului 2020?

3. Care e cea mai mare temere pe care o aveți pentru viitorul României si care e cea mai mare speranță? 

Esential HotNews

E randul tau

Observ cu uimire că invocați, ca reper intelectual creștin, cartea lui Noica, „Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru”. Și cumva indirect îi reproșați lui Gabriel Liiceanu un soi de trădare a acestui crez ( „am neplăcuta senzaţie că mă aflu ȋn faţa unui tată care şi-a abandonat, simbolic, copiii”). Mă tem că tocmai această carte a lui Noica este o trădare a suferinței victimelor de: Cristina Cioaba la Dincolo de Isus. Gabriel Liiceanu şi portretul României religioase

Carti recomandate de Contributors.ro

 

 

 

Top articole

Navalnîi a fost judecat în secția de poliție. Doar pe vremea lui Stalin se mai putea întâmpla așa ceva. Interviu cu analistul Armand Goșu

Duminică seara, la revenirea în Rusia, Aleksei Navalnîi a fost arestat, la punctul de control al pașapoartelor, din...

Transgenderii, „Dezastru al unor oameni fără Dzeu”?

Îi mai țineți minte pe CpFeii ăia cu mîna pe cruce și familia-n gură care puseseră de-un referendum acum vreo doi ani...

O variantă modernă a poveștii cu vulpea bearcă: „Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite a calculat că mai avem circa 60 de...

Dacă ați fi participat în iulie 2015 la lucrările Conferinței dedicate Anului Internațional al Solurilor, desfășurate în Colorado sub auspiciile Organizației pentru...

Democrația este pentru zei. Nu trebuie să ne surprindă faptul că oamenii nu o pot menține

„De ce eșuează democrațiile?” Am auzit această întrebare de multe ori în ultimii ani, în cărți, în paginile de...

Radiografia dezastrului industriei energetice românești în 10 ani

Cifrele nu mint, sunt luate din site-ul Transelectrica și puse în tabele și grafice pentru a trage concluziile. Am extras datele SEN...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.