joi, martie 28, 2024

Programul de guvernare al USL. Capitolul Educație

Curiozitatea m-a dus direct la capitolul Educație al programului de guvernare al USL, pag. 44-46.

Primul lucru care m-a lăsat fără grai:

„Finalizarea procedurilor parlamentare pentru Codul Educației ”

Codul Educației, pentru cine nu știe, a fost varianta Ecaterinei Andronescu la Legea Educației Naționale (LEN,) bazată pe lucrările comisiei Miclea și pusă în operă de ministrul Funeriu, cu binecuvântarea Curții Constituționale. Acest Cod al Educației a rămas în nelucrare la Senat, cu toate eforturile parlamentarilor PSD și, parțial PNL de a-l promova, peste și la concurență cu LEN. Acum aflăm că principalul obiectiv al viitorului guvern este să arunce la gunoi, pur și simplu, toți pașii care s-au făcut pentru implementarea LEN, să revoce toată legislația secundară și efectele acesteia, și să revină la vechile metehne ale educației și formării profesionale. Adică la:

  • Fabricile de diplome universitare
  • Ultimele locuri ocupate de Romania  la evaluări internaționale de tipul PISA
  • Desființarea școlii profesionale, abia introduse prin efectul LEN (în mod pervers și nejustificat, Codul Educației spune ca școala profesională înseamnă filiera tehnologică a liceului, cu 2-3 ore instruire practică pe săptămână)
  • Revenirea la examene de absolvire trucate, pentru ca majoritatea, dacă nu chiar toți elevii să ajungă să cotizeze la învățământul superior
  • Menținerea clientelei la conducerea școlilor
  • Refacerea clanurilor universitare, eliminarea tuturor articolelor care sancționează nepotismul, plagiatul, conflictele de interese

Pe scurt, revenirea la ce a fost educația românească timp de 20 de ani.

„Realocarea sumelor destinate obiectivelor de investiţii, precum şi reparaţiilor capitale”

Înțelesul acestui punct din program: realocăm banii dați clientelei fostei coaliții către clientela noastră.  22 de ani de politică ne-au învățat să citim în spatele cuvintelor.

„Relansarea dialogului cu partenerii sociali”   „Relansarea dialogului real cu organizaţiile studenţeşti”

Vechea poveste prin care se înțelege adormirea protestelor personalului didactic prin manipularea sindicatelor si conducerilor studenților. Probabil se va reveni la reținerea pe statul de plată a cotizațiilor membrilor de sindicat, iar studenților li se vor promite ajutoare de tot felul și examene ușoare. Fiecăruia ce vrea să audă.

„Revizuirea cifrelor de şcolarizare”

Este vorba, în special, de cifrele de școlarizare din universități, coborâte de vechea guvernare de la 64.000 la 45.000, iar locurile la doctorat de la 3500 la 1500. Durere mare! Cum să mai scoatem doctori pe bandă rulantă? 1500 de doctori pe an e prea puțin pentru o țară ca România, care are economia la pământ și din lipsa cercetării științifice și industriale de calitate, deși a dat mii de titluri de doctor anual. Se vor anula locurile cu taxe la universitățile de stat, în favoarea universităților private?

Întrebarea este dacă bugetul de stat, deja construit pe anumite cifre, suportă schimbări de acestea majore. Sau Florin Georgescu, ministrul finanțelor, a fost adus tocmai pentru a tăia apetitul pomenilor electorale? Vom vedea.

„Reducerea abandonului şcolar inclusiv prin redeschiderea școlilor care au fost închise în mod abuziv”

Învățământul rural are o mare problemă. Au fost 3500 de școli rurale cu sub 15 elevi, în care doar se tocau bani, carte nu se putea face cu învățământ simultan. Adică, o clasă, două, 3 copii de clasa a III-a, 2 de de a IV-a, 4 de a VI-a, etc., și toți la grămadă, cine și ce să învețe de la o unică învățătoare?

Fosta guvernare a desființat circa 2000 dintre aceste școli, acolo unde s-a asigurat transportul elevilor la școli de comună puternice, cu resursă umană și materială adecvată. Revenirea la vechea situație este o prostie crasă.

„Finalizarea programului de campusuri şcolare”

Acest program a fost abandonat după 2008, din lipsă de fonduri. M-aș mira să existe acum, în condiții de criză, fondurile necesare continuării lui.

„Autonomie pentru şcoli şi autonomie profesională pentru cadre didactice”

Autonomia locală este corectă, cu condiția ca beneficiarii, părinți, studenții, elevii mai mari să aibă un cuvânt important de spus. Și să nu însemne politizarea managementului. Totuși, niciun cuvânt despre controlul calității și rezultatelor activității, pentru ca educația să nu mai fie locul unde nimeni nu dă socoteală de nimic. Nici în trecut nu a existat o astfel de preocupare, acesta fiind motivul pentru care am ajuns în coada clasamentelor internaționale.

„Gestionarea în condiţii optime a examenelor naţionale”

Ce înseamnă optime? Să ia bacalaureatul 85% dintre elevii claselor a XII-a? Să nu se dea examen de admitere la liceu? Să se intre la facultate și fără examen de bacalaureat promovat?

Se va reveni la sistemul cu gimnaziu de opt clase, apoi plecarea  la liceu, la oraș, moment în care se înregistrează 16-20% abandon școlar? Vor fi anulate inscrierile la clasa pregătitoare?

Concluzii. Capitolul relativ la educație denotă intenția guvernului USL de a reveni la situația anterioară promovării Legii Educației Naționale, prin implementarea Codului Educației scris de Ecaterina Andronescu împreună cu sindicatele. Nu are studii de impact, nu se știe pe ce susținere financiară se bazează, având în vedere acordurile internaționale și constrângerile bugetare.

Dacă filosofia noului guvern se reduce la pomeni electorale și revenirea la trecut, cu prețul prăbușirii economice a țării și gonirii investitorilor străini, doar pentru a satisface setea de înavuțire a colegilor universitari ai dnei Ecaterina Andronescu, s-ar putea ca la alegerile din noiembrie surpriza să fie de proporții, în defavoarea USL. Electoratul și românii în general au evoluat, nu mai pot fi duși de nas așa de ușor.

Să nu ne amăgim, în spatele ministrului propus, Corina Dumitrescu, se află tot dna Andronescu, care-i va dicta pas cu pas ce să facă.

Să vedem dacă Victor Ponta și Florin Georgescu înțeleg aceste lucruri.

Distribuie acest articol

50 COMENTARII

  1. Corect, multumesc pentru ca ati citit programul – pe care ar fi trebuit sa-l citim toti. Dar ma intreb ca si intr-un alt articol: este o surpriza revenirea la putere a grupului Andronescu? Este o surpriza ca odata reveniti, continua cu aceleasi idei? Pentru mine nu este o surpriza si sunt convins ca nici pentru Dvs. Oricum e bine ca spuneti niste lucruri ce trebuie spuse. Cei care aleg trebuie s-o faca in cunostinta de cauza.

      • Cred ca d. Funeriu a gresit pentru ca a aplicat politica despotului luminat. De fapt rezultatul era previzibil inca de acum 3-4 ani. S-au certat 2 ani pe aspecte de forma (profesorii pensionati, rectori care nu trebuie sa fie si parlamentari etc. ) si acum o luam de la capat.

        Era mult mai simplu daca d. Funeriu se folosea de principiile sanatoase ale economiei de piata si lasa chestiunile delicate sa le hotarasca in timp piata educatiei.

        • Asta se va intampla. Piata, al doilea filtru, este infailibila. Fara valoare de intrebuintare, diplomele nu vor mai fi atat de ravnite si fabricile de diplome vor muri de moarte naturala. Adica din lipsa de clienti.

          • Este adevarat ca la un moment piata va spune cine merita sa supravetuiasca, dar intr-un sistem controlat de stat agonia poate dura zeci de ani (mai ales in educatie).

            Cred ca d. Funeriu a identificat gresit responsabilii pentru dezastru invatamantului superior. Nu profesorii pensionabili sau familiile universitare sunt cauza. Cred ca ei sunt efectul sistemului.

            Cauza este impartirea locurilor intre universitatile de stat si apoi intre facultati. Intregul proces este politizat. De exemplu ce ratiune de piata exista ca AC-ul sa primeasca aproape jumatate din locurile de la textile de exemplu? Si asta de 15-20 de ani. Tocmai acest sistem a perpetuat si a incurajat incompetenta. Dinozaurii nu au disparut pentru ca i-au omorat alti dinozauri mai mici ci pentru ca nu au avut ce manca.

            Tocmai acest mecanism de impartire a locurilor trebuie desfiintat, iar cel mai simplu si mai rapid este prin mecanismul voucherelor distribuite absolventilor de liceu in urma unui examen national pe directii de studiu. Daca examenul national este completat de un clasament care sa spuna care facultate aduce valoare pe piata muncii atunci se creeaza un mecanism care are sens.

      • In legatura cu clasa zero,aceasta se facea si pana acum in cadrul gradinitelor sub numele de clasa pregatitoare.Trecerea ei in cadrul scolilor e una dintre cele mai mari greseli din legea educatiei funeriu,nu exista infrastructura in scoli,nu sunt cadre pt asa ceva,abia in august se organizeaza concursui pt educatori,copii de gradinita practic sunt adusi in acelasi loc cu elevi de liceu…asta e rezultatul trecerii unei legi de o importanta covarsitoare pt viitorul tarii prin asumarea raspunderii guvernului boc(din care faceau parte multi ministri certati cu scoala) si nu printr-o dezbatere parlamentara in primul rand si o dezbatere publica.

        • Stimata doamna,

          Noi romanii avem „talentul” de a dezbate la nesfarsit si apoi amanam decizia ca sa mai dezbatem o data. Ca sa nu mai spunem ca multi dintre noi se apuca de carcotit in loc de dezbatut. Tema educatiei este dezbatuta de 20 de ani si nimeni nu a facut mare lucru, iar in educatie era nevoie de masuri radicale. Asa ca cinste d-lui Funeriu care a actionat hotarat. Si inca un lucru bun, dansul a venit cu experienta din invatamantul unor tari ca Franta, SUA, Japonia.

        • Daca imi permiteti as aduce in discutie unul dintre argumentele in favoarea trecerii clasei 0 la scoala. Acest argument a fost enuntat la un moment dat si de catre fostul ministru Funeriu. Pe de alta parte intr-o discutie cu niste romani americano canadieni (adica stabiliti in SUA si Canada) am avut confirmarea acestui argument.
          Deci: spuneau acesti prieteni ai mei ca numarul de clase absolvite pina la terminarea studiilor de nivel liceal la ei este de 13 ! La noi este de 12 (pe vechiul sistem). De cite ori se pune problema de echivalare a studiilor „sistemul” se blocheaza la „12 Not equal 13” ! Se pare ca multi romani au avut astfel de probleme in strainatate. Nu ma refer la absolventii de studii superioare.
          Prin trecerea clasei 0 de la gradinita la scoala aceasta problema este rezolvata.
          Poate cineva sa-mi confirme sau sa-mi infirme cele spuse de mine mai sus?

  2. De asemenea, la invatamint universitar gasim:

    „Regândirea criteriilor de promovare a cadrelor didactice în concordanţă cu realitatea sistemului de învăţământ românesc cu menţinerea calităţii drept condiţie primordială de funcţionare a sistemului de învăţământ.”

    Se pare ca pentru unii standardele minimale pentru conferentiari si profesori universitari stabilite prin ordinul de ministru dat de Funeriu sint prea mari (doar nu o sa ramina o viata intreaga lectori).

    sau

    „Sprijinirea revistelor științifice românești în vederea creșterii scorului relativ de influență.”

    Probabil, Corina Dumitrescu si echipa cred ca scorul relativ de influenta depinde cumva de minister sau, poate, o sa avem un ordin de ministru prin care toti autorii care publica in Materiale Plastice trebuie sa citeze Revista de Chimie sau Metalurgia International. Eu zic ca se poate.

    • Criteriile erau prea dure, scrie acolo … ca trebuie sa fie adaptate la realitatea din Romania. Acum prin actuala LEN se sprijina mult profesorii veniti cu studii in strainate care pot sa arda cateva etape si sa ajunga direct conferentiari si profesori (vezi cazul de la Fac de Fil.) Asta in detrimentul vechilor lectori, asistenti etc care sunt blocati de criteriile dure de promovare. Nimeni nu-ti publica in strainate lucrari, pentru ca iti cer aparatura performanta pentru experimente. Aparatura care, ghici, nu exista in Romania si nici macar prin jur … abia de la Viena incolo. Cum sefii din Universitati (la fel ca managerii din multinationale) doresc in primul rand sa-si promoveze prorprii subordonati si abia apoi sa apeleze la recrutare din „afara” … posturile stau blocate pana indeplineste cineva criteriile. Asa ca e o masura binevenita: s-a pus carul inaintea boilor. Sa se asigure de minister si aparatura si dotarea necesara, daca tot vre el sa decida criteriile de promovare. Sau sa lase la decizia universitatilor, criteriile de promovare: fiecare univ sa decida in functie de ce stie ca are in ograda, cum sa-si promoveze oamenii.

      • Comentariul dumneavoastra este simptomatic mentalitatii de tip „nu ai mincat salam cu soia”.
        Actualele standarde minimale (si sint minimale chiar si pentru o universitate din Ungaria sau Polonia) sint o conditie necesara pentru ca sistemul universitar si de cercetare sa nu mai fie populat de tot felul de impostori care se ascund in spatele unor scuze penibile pentru a-si justifica incompetenta agresiva.

        Cit despre partea cu sefii de universitati si promovarea propriilor subordonati (asistenti si lectorii vechi care nu indeplinesc criteriile dar ar trebui sa fie angajati pe baza principiului ca „sint ai nostri”), acest lucru arata ca nu aveti nici cea mai vaga idee despre cum se recruteaza resursa umana intr-o institutie academica care doreste sa faca performanta.

      • Eu lucrez in electronica, iar in Romania exista aparatura performanta la firmele private din domeniu. Orice cadru didactic din Fac. de Electronica are relatii (fosti studenti care lucreaza) sau este chiar sunt angajati la astfel de firme. Iar firmele sunt interesate de a sprijini astfel de proiecte pentru a atrage oameni bine pregatiti. Asa ca se poate si in Romania, daca esti cu adevarat bun.

      • Criteriile NU sunt prea dure. Ele doar par dure celor care nu au facut nimic in timpul activitatii profesionale din universitati. In Ungaria de exemplu un doctorand trebuie sa scrie suficient sa indeplineasca aproximativ criteriile de conferentiar de la noi. Criteriile minime ar trebui sa introduca o normalitate in universitati…

    • As fi fost de acord cu noile criterii pentru conferentiari si profesori universitari daca ele s-ar fi aplicat tuturor. Daca punem noua grila pe cei care au deja aceste grade, veti avea surpriza sa descoperiti ca doar 25-40% dintre ei le-ar satisface! Eu am avut norocul sa prind ultimul tren…din intamplare sau nu, indeplinesc si criteriile noi! Intreb insa ce vina au unii ca s-au nascut mai tirziu?

  3. Imi traduce si mie cineva?
    „Autonomie pentru şcoli şi autonomie profesională pentru cadre didactice”
    Mai ales chestia aia cu „autonomia profesionala”

      • Si totusi, unul dintre cele mai performante sisteme educationale din lume, sistemul finlandez, se bazeaza in mare masura pe autonomia profesorilor. Ei sunt cei care decid ce materiale folosesc la clasa si care este ritmul sustinerii lectiilor. In felul acesta pot sa gestioneze mult mai usor diferentele de asimilare si pot aloca atentie fiecarui copil in parte. Eu as avea mai multa incredere in profesori – autonomia nu este un lucru rau…

        • Adevarat Tincuta, dar autonomie dublata pe responsabilitate si control al rezultatelor. Dupa 45 de ani de comunism si inca 22 de ce-or fi fost, nu putem spera ca profesorii romani sa aiba comportamentul celor finlandezi. Cultul muncii si al lucrului bine facut a fost grav pervertit in acesti 65 de ani si el nu poate fi recladit decat cu o salarizare strict legata de performanta si un control riguros al rezultatelor.

          • „Autonomia profesorilor” cred ca este in regula daca ramane in lege principiul banii urmeaza elevul. In mod normal controlul nu trebuie sa il exercite ISJ-ul, ci in primul rand parintii. Daca elevii vor migra de la o scoala la alta, atunci CA ar trebui sa ia masuri.

  4. 1. Fabricile de diplome universitare
    2. Ultimele locuri ocupate de Romania la evaluări internaționale de tipul PISA
    3. Desființarea școlii profesionale, abia introduse prin efectul LEN (în mod pervers și nejustificat, Codul Educației spune ca școala profesională înseamnă filiera tehnologică a liceului, cu 2-3 ore instruire practică pe săptămână)
    4. Revenirea la examene de absolvire trucate, pentru ca majoritatea, dacă nu chiar toți elevii să ajungă să cotizeze la învățământul superior
    5. Menținerea clientelei la conducerea școlilor
    6. Refacerea clanurilor universitare, eliminarea tuturor articolelor care sancționează nepotismul, plagiatul, conflictele de interese

    1. 4.si 6. sunt convergente. daca se doreste existenta fabricilor de diplome, realitatea din teren le va elimina cat de curand: atunci cand absolventii nu vor gasi loc de munca. Iar prost nu e cel care ofera, prost e cel care da.
    2. Asta e o problema, intr-adevar. dar aici nici LEN nu era mai buna
    3. Din cate vad, singurul punct unde varianta USL este cu adevarat mai proasta decat LEN. Insa nici LEN nu rezolva indeajuns problema practicii in industrie, la nici un nivel de scolarizare.
    5. A carui clientela se doreste a fi mentinuta? a lui Boc sau a lui Andronescu?

    7. Autonomia Universitara sa fie restabilita. Nasol!

    • Realitatea din teren sau „piata” vor elimina poate „fabricile de diplome” in timp, insa saracii „absolventi” vor fi cheltuit deja o caruta de bani pentru nimic.

      Mai bine sa fie impiedicate genul asta de practici decat lasate la mana pietei care va actiona in 5+ ani.

      • Pai ultima solutie ar fi atunci sa inchizi facultatea. Asa cum cenzura e intotdeauna cea mai buna reclama, raul interzis devine bunul cel mai ravnit. IN loc de asta, de ce sa nu studieze doritorii de diplome la facultatile de stat pe bani?! Pe langa grupele cu studenti intrati in urma mediilor bune, sa fie si grupe de studenti platitori. Nu e nici o rusine sa platesti sau sa pretinzi plata pentru a prinde ceva la etajul superior. Iaca si autofinantarea!

        • Solutia nu e sa inchizi cusmelia. Solutia e sa oferi alternative(scoli profesionale), sa fie iesirea din liceu mai stricta(un bac corect si nu luat pe ochi frumosi).

          Daca azi se injumatatesc numarul celor care pot opta pentru facultate(ca nu cred ca poti spune ca Romania duce mare lipsa de absolventi de studii superioare) iti poti imagina concurenta care va fi pentru atragerea lor de catre universitati, de stat sau particulare.

          De ce nu ar concura o universitate particulara cu una de stat acum pentru viitorii studenti, si ar trebui sa asteptam ca piata sa-si aleaga universitatile prin prisma diplomelor peste 5 ani, dupa atata efort si bani.

          Deci hai sa inchidem usa romanului dar sa nu o incuiem. Daca o poate deschide sa intre si sa se bucure de ce gaseste acolo.

    • @ Hantzy

      Nu prea-s de acord cu faza cu universitățile particulare privite ca un fel de vrăjitoare Mafalda, ale căror singure victime ar fi proastele ce le frecventează de bună voie.

      Trebuie luată în calcul și cultura locală de „noi și ai noștri”. Câți absolvenți de Spiru au intrat bine-mersi la stat? Și nu doar la stat, știu o onorabilă bancă privată în care tantile cu funcții mai țapene își aduc copilașii cu diplome proaspăt plătite. De clanurile din spitale să nu mai vorbim.
      Da, se prea poate ca în cinci-zece ani instituția respectivă să meargă prost, dar nu cred că asta îl va consola cine știe cât pe cel cu diplomă „adevărată” care a emigrat sau și-a găsit de lucru în cu totul alt domeniu.

      Totuși suntem o țară în care președintele „bun” și-a vârât odrasla în parlamentul european. Nu cred că ar trebui lăsată faza cu diplome pentru tot poporul.

      Și se mai intră într-un cerc vicios.

      Un elev de a noua, a zecea cu un minim de luciditate, văzând cum se prezintă piața muncii, ce calcule își va face?
      Să tocească în liceu pentru o facultate serioasă, care cere admitere? Apoi să tragă la greu în respectiva facultate?
      Sau să-i convingă pe părinți să scoată 300 de euro pe an pentru o diplomă cam la fel de utiă ca aceea a facultății „serioase”?
      Iar facultățile de stat scad și ele standardele ca să nu rămână fără clienți ….

      O foarte bună rezolvare ar fi: facultățile școlesc pe câți vor, dar statul stabilește numărul de absolvenți la fiecare specializare, iar licența se dă centralizat. Să treacă cei care au învățat ….

      Asta ar falimenta rapid coșmeliile universitare, dar are vreun ministru curaj/putere să facă asta?
      Nici măcar voință nu există în sensul ăsta, cel puțin nu de la vreo tanti rector la Cantemir.

    • Și mai e ceva.

      Cred că statul oricât de liberal și ne-intervenționist ar fi, trebuie să-și protejeze un pic cetățenii. Nu-i poate totuși trata ca pe niște cartofi, anul trecut au rămas nevânduți, anul ăsta cultivăm mai puțin.

      Să zicem că există specializarea X, costisitoare, necesitând un efort intens, dar foarte bine-plătită. Dar apar doar 100 posturi libere anual, lucru nu foarte bine cunoscut de către masa populației.
      Statul nu impune nici un control, lasă universitățile în autonomia lor să scoată oricâți absolvenți de X. Și vor fi anual vreo 5’000 de absolvenți, să zicem 1’000 cu diplome „pe bune”, 4’000 mai habarniști.

      Rezultă oricum 4’900 de oameni foarte nemulțumiți, cu o calificare egală cu 0. Și vreo câțiva șobolani grași și fericiți ca Bondrea. Dacă extrapolăm asta la nivel de țară nu-i greu de prevăzut care vor fi efectele sociale,

      Statul ar trebui să-și protejeze cât de cât cetățenii. Nu de legile economice, de șușanelele universitare

      • Mai mult, statul este tinut raspunzator de catre cetateni pentru legalitatea si calitatea bunurilor si serviciilor aflate in piata. In particular a serviciilor educationale, pt. care platim taxe si impozite. Daca iau un medicament de la farmacie, care in loc sa ma faca bine, ma omoara, cine e de vina? Statul. E adevarat ca piata libera este un arbitru de ultima instanta. Foarte bun, pentru ca e putin coruptibil. Dar pana acolo, este obligatia statului sa faca ordine.

        Daca nu poate, cum e cazul Romaniei, din cauza coruptiei, o varianta ar fi sa lase furnizorii si beneficiarii sa-si regleze conturile, fara intermedierea financiara a statului. Ca de lipsa de educatie nu se moare. Doar n-ai ce sa mananci.

    • cateva CIFRE (deci fapte nu bla- bla). In 1989 erau 125 000 studenti si chiar si atunci cu sistemul repartitiilor erau ceva surplusuri la profii de georgrafie, la psihologi etc. Acum avem 900 000 studenti, care vor pretinde joburi corespunzatoare studiilor superioare. Populatia clasei XII este cam de 200 000. Ergo, cam fiecare elev de a XII-a va trebui sa devina student ca sa nu ramana univ. private fara clienti, si deci fara bani si fara posibilitatea de a plati GRAS politicienii care fac pe profesorii. Pt. verificare, vezi pe site D.Cantemir cine e platit ca profesor de acolo (e de mirare ca e Corlatean, Nastase, etc?). Sa nu crezi cumva ca se si duc la cursuri! In rest, valoarea unei universitati nu o dau ordinele de ministru sau consideratiile dnei Andronescu ci piata muncii interna si mai ales EXTERNA!

  5. PSD-ul are doua tinte foarte clare la nivel politic: justitia si scoala. Am avut zilele acestea multe discutii cu colegi francezi despre o eventuala victorie a lui F. Hollande, deci a stangii si implicatiile ei. Ei mi-au explicat ca atata timp cat ai justitie independenta si sub monitorizare internationala poti dormi linistit de eventuale abuzuri posibile ale stangii. PSD-ul este departe de avea o abordare diferita de anii 1990 fata de justitie. Cu o justitie subordonata poti face dintr-o tara ce vrei. Dar cum poti mentine un sistem clientelar comunistoid in functiune? Prin alimentarea sa cu oameni facuti in scolile de diplome fara criterii valorice. Cu o scoala asezata dupa principii europene (vezi legea Funeriu) iti pierzi conceptul politic prin care sa-ti subordonezi justitia. Universitatile private vor alimenta masiv in urmatoarea perioada instantele si curtile de apel cu oameni de partid. Un lucru care se pare ca s-a uitat din guvernarea PSD: au renovat pe bani publici scoli si apoi le-au „retrocedat” clientelei PSD (vezi cazul Nita de la Reghin). Tot guvernarea PSD din anul 2002 l-a impropietarit pe Felix cu Institutul de Cercetari alimentare si terenurile aferente (pomana de 500 milioane de dolari), baza Curezatorii data pe 99 de ani lui Pescariu (PSD). Ori toate acestea s-au facut sub HG semnate si initiate de Andronescu cea gratulata de presa ca fiind „alba ca zapada” a invatamantului romanesc. Nimic mai fals! Nicioadata MEC n-a fost vandut la hectar si niciodata sume colosale de bani de la BM, BEI nu s-au topit pe reparatii scoli ca in acei ani. Sa chetui in mandatul sau 1.2 miliarde dolari pe reparat scoli si sa ai inca 45% scoli din chirpici numai in Romania se poate. Ca titlu de comparatie: in UK se pregateste un program de turism spatial la care fabricarea de navete costa 550 milioane de lire sau cel mai mare pod din lume construit in China care a costat 250 milioane euro. Asa se va continua reforma USL in educatie: legi inlocuite cu coduri, refacerea scolilor deja refacute pe hartie de cate 4-5 ori si legiferarea fabricilor de diplome si doctorate. As concluziona: nimic nou sub soarele PSD-ist. Numai consecventa!

  6. Oameni buni, dar LEN a beneficiat de dezbateri consistente. Despre ce vorbim aici? Funeriu a fost luminat dar n-a fost despot. A beneficiat de dezbaterile initiate de Comisia Miclea, si pana si de cele de pe vremea lui Hardau si Adomnitei! Dezbatem, dezbatem dar sa mai si facem ceva. PNL si PSD erau atat de antagonice, doar de dragul de a fi contra, (sau cum sugereaza autorul aici, din interese meschine) incat a trebuit asumata raspunderea Guvernului…

    Se vorbea de mult timp de o noua LEN, cel putin de prin 2006. A fost consultari la nivel local, cu asociatiile profesionale cu parinti etc.

    Acum ce facem? Ne intoarcem de unde am pleacat????

    Oricum ciopartirea LEN deja a inceput cum remarca aici pe contributors.ro tot dl. Vlaston.

    • Aveti vreun contact efectiv si nemijlocit cu sistemul educational? Se pare ca nici despre parcursul LEN nu stiti prea multe, fiindca in fiecare etapa enumerata de dumneavoastra am avut texte mult diferite. Datul cu parerea este o chestiune la indemana oricui, insa superficialitatea opiniilor creaza multa confuzie si nu cred ca asta este scopul urmarit. Atentie, sunt cativa comentatori care sigur au legatura cu mediul universitar, fiindca descriu situatii concrete, stiute de toti cei implicati, asa ca va recomand o informare mult mai detaliata si directa.
      Dezbaterea a fost extrem de politizata si de partizana astfel ca mie mi s-a parul a fi foarte putin relevanta, opinie care mi se confirma in continuare, in fiecare zi.

  7. Domnule Vlaston, asta este si rezultatul comportamentului si atitudinii lui Funeriu. LEN are foarte multe idei bune fiindca vin de la Miclea, care insa au fost scrise prost sau au fost modificate din ratiuni obscure de Funeriu. La fel si punerea in practica a fost cu bune si cu rele. Daca ar fi existat o critica mult mai ferma la adresa lui Funeriu din partea sustinatorilor proiectului Miclea, am fi avut o lege mult mai buna si alta ar fi fost situatia astazi. LEN va fi desfiintata public acolo unde are cele mai mari carente, in special la redactarea absolut incoerenta in multe locuri. Ca veni vorba, sunt convins ca in minister va reveni ca mare tartor Gabriel Ispas care l-a pacalit pe Funeriu mai bine de un an de zile, acesta mentinandu-l in functia de director general la juridic in conditiile in care stia toata lumea ca este omul de casa al Androneascai. Revenind, se vor prezenta bubele legii si se va face o extrapolare cu scopul inlocuirii ei, anulandu-se inclusiv ideile reformiste care deranjeaza. Spuneati, la momentul adoptarii, ca LEN va fi aparata de marea masa de oameni carora li se adreseaza fiindca acestia vor constata diferentele si nu vor mai accepta revenirea la vechiul sistem. V-am spus de atunci ca nu cred ca se va intampla asa. In concluzie, este evident ca mafia din educatie isi reocupa pozitiile si doreste revenirea la sistemul anterior, dar as fi preferat sa am in LEN un instrument puternic pe care sa il pot apara. Ati fost un adept, alaturi de corul sustinatorilor lui Funeriu, al reformelor partiale pe sistemul tipic romanesc, „nici o lege nu e perfecta” care cautioneaza de fapt jumatatile de masura. Daca PDL-ul ar fi vrut cu adevarat reforma in educatie, iar nu o propaganda electorala amestecata cu franturi de reforma, l-ar fi pus pe MIclea ministru, acceptandu-i orice conditie. Sunt absolut convins ca astazi ne-am fi aflat intr-o situatie mult mai buna, iar revenirea la vechile obiceiuri ar fi fost infinit mai dificila.

  8. O parte dintre reformisti s-au compromis, alta parte a asistat stupefiata la ratarea reformei dupa ce reformistii au pus mana pe putere si nu s-au comportat foarte diferit de clientelisti:
    – au pus reguli doar pentru altii;
    – au gasit justificari pentru ca ei sa nu trebuiasca sa indeplinesca toate conditiile puse altora;
    – au dat-o si ei pe chestia cu dreptul castigat;
    – au pus taxe doar pentru altii, dupa ce s-au asigurat ca nu li se aplica lor;
    – s-au incurcat in contracte de tip Dumitrache si Vergu samd.
    – s-au compromis prin inhamare in slujba intereselor de partid;
    – habilitarea e evolut intr-un sistem mai degraba de blocare , descurajare si intarziere decat intr-unul de separare a valorilor.
    – cel putin in cazul meu, sunt surprins sa constat ca administratorii de facultati au salarii de baza mai mari decat al meu. Iar secretarele mai mare decat al sefilor de lucrari. Totul a fost facut cu lipsa de respect fata mediul academic, pe ideea ca si asa sunt cam hoti toti cei de acolo….

    Una peste alta, reformistilor li s-a dat funie si si-au incolacit-o pe toate bine, bine in jurul gatului…

    Aici e problema reala: educatia adevarata nu mai are voci credibile si si-a pierdut si bruma de respect in mediul academic.

    Cine sa protesteze? Cei care nu au scos nici un habilitat din cauza unui proces stufos si vor sa ii taxeze din greu pe altii? Daca aveau cap, aveam deja corpul habilitatilor din tara si nu mai trebuiau taxe pentru aducerea de straini.

    Cine sa protesteze? Cei care au tacut la alegerile fara conditii minime impuse pentru functii de conducere? Pai acum orice asistent nu se viseaza decat sef. Ca doar n-o fi fraier sa aleaga calea cu publicatii, ca si asa nu duce niciunde, la noi.

    Cine sa protesteze? Funeriu, care inaugura autostrazi cand se comiteau magarii in alegerile de la cativa pasi de locul inugurarii? Cel care se lauda in ziar ca va veghea el alegerile? A dat doar sperante false si a compromis oamenii cu ceva valoare de langa el. Daca nu credea ca va fi vesnic nu vindea educatia pentru interese personale si de partid si facea in asa fel incat toate pozitiile din educatie sa fie ocupate in urmatorii 4 ani exclusiv de indivizi de valoare, nedispusi la compromisuri, indiferent cine venea ministru. Ministrul putea face alte standarde nationale, universitatile aveau dreptul sa le pastreze pe cele de acum. Cu conditia ca senatul si rectorul sa fi fost alesi pe criterii de valoare.

    • Da, da, da … Sunt de acord cu cele mai multe chestiuni. Aviz domnului Vlaston care i-a ridicat pana acum, nu una, ci mai multe statui lui Funeriu! Astept de la dumnealui sa recunosca ca s-a inselat, nu sa ne spuna ca a mai criticat pe ici pe colo. Tot asa cum il critica Adrian Paunescu pe Ceausescu in epoca!

        • Refuzati in continuare sa vedeti toate fatetele realitatii. Pe scurt, Funeriu nu e Miclea si stiti foarte bine acest lucru. Si nu vreti sa vedeti diferentele de abordare si greselile sale majore. Multe comentarii sunt relevante din acest punct de vedere.

          • Bineinteles ca Funeriu nu este Miclea. In timpul domnului Miclea promovabilitatea la bacalaureat a fost de aproape 90%. De asemenea, daca Miclea ar fi fost ministru domnii Marga si co. s-ar fi pensionat benevol la 65 de ani iar pentru granturile de cercetare ar fi venit
            nobelisti sa le evalueze.

          • Dar dv. de ce nu vreti sa vedeti si lucrurile bine facute? Implicit sa le aparati!
            Cu o atitudine mereu contra nu prea lasati loc evolutiei !
            In orice domeniu, care doreste sa evolueze, lucrurile bune se pastreaza, cand au loc schimbari, altfel se sta pe loc sau mai rau involueaza

          • Inclusiv faza cu bacalaureatula fost o prostie in care a vrut sa arate cine e e el. Oricine poate face pe desteptul, daca are putere.
            Daca avea inteligenta proceda cu tact. In primul an nu lasa sa se copieze, dar dadea subiecte accesibile. Apoi crestea treptat gradul de dificultate.
            Nu e surprinzator ce dur a fost cu elevii si ce tolerant cu criteriile pentru rectori? Ca doar pe vremea lui a ajuns primul rector fara doctorat…

  9. Comentarii mult prea partinitoare, fara a avea nici macar o umbra de impartialitate, iar asa-zisa analiza de text e facuta pe principiul „verdictul e clar si cunoscut dinainte, imi construiesc argumentele sa-mi serveasca scopului”. Cam prea subtire. Nu sustin ca ar fi bun programul, ci cred ca ar trebui luat exact ca atare, ca un program, si judecat in momentul in care se transforma in ceva mai concret. Comentaril meu nu se aplica nici el peste tot, sunt unele puncte in care sunt de acord cu autorul articolului.

  10. E groaznic! La indivizii astia te poti astepta la orice, dar sa anulezi LEN -in stil comunist, adica prefacandu-te ca indrepti pretinse erori , modificari nu asa, solicitate evident, de masele largi populare de studenti, elevi, profesori- e prea de tot! Ei n-au copii, nepoti, nu pot fi atat de marginiti sa nu realizeze ca prevederile acestei legi sunt in interesul elevului?Singura lege cu adevarat europeana,trimisa la cos din interesul unor mafioti universitari!Ar trebui sa nu-mi pese, nepotii mei urmeaza scoli adevarate in Quebec;si totusi, ma doare inima de tara asta!

  11. Absolut toti sunt murdari. Si in universitati e de groaza. Ca si in politica.

    Cred ca asta e regula de baza dupa care sunt propusi de partide, de toate partidele: sa fie santajabili. Asa ii are la mana, pot fi controlati usor.

    Numai daca facem un partid al oamenilor care vor transparenta, cinste si altele din astea, o „mafie” a oamenilor cinstiti, numai asa scapam de ei.

    Dar cine e primul? Cum se formeaza un astfel de partid? Cine indrazneste? Va fi lichidat imediat. Si care e de fapt masa critica in tara asta, a oamenilor care chiar doresc o societate corecta si transparenta? Dispusi sa lupte pentru asta?

    Emisiunile lui Mitica Popescu, ale lui Dan Diaconescu in plimbare prin sate si ale Navetistului Banatean si altele de felul asta, arata ce populatie slab informata, dezorganizata, fricoasa, jalnica, este prin orasele si satele din tara noastra.

  12. „Să nu ne amăgim, în spatele ministrului propus, Corina Dumitrescu, se află tot dna Andronescu, care-i va dicta pas cu pas ce să facă.” – sau poate şi mai rău, Mafia de la Spiru Haret & Co.
    Cu soţul în comisia deputaţilor pt. învăţământ, la ce corectitudine ne putem aştepta?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro