vineri, martie 29, 2024

Programul de Guvernare al USL in educatie=autism total

Uluitoare indiferenta Programului de Guvernare al USL (PG-USL)  fata de problemele reale ale educatiei si formarii profesionale.

Se discuta de ani de zile de scoala profesionala, de un nou curriculum, de fabricile de diplome, de plagiate, nepotisme, lipsa de legatura a scolii cu piata muncii.

Asteptam prevederi legate de salarizarea meritocratica a profesorilor, adica functie de performanta si rezultatele muncii.

Asteptam introducerea unor criterii precise de masurare a performantei in educatie, sa nu mai fie locul in care nimeni nu da socoteala de nimic.

Asteptam masuri de reglementare, ancheta si sanctiune administrativa, inclusiv masuri de control din partea ARACIS, sa nu mai vina Protectia  Consumatorului sa faca ordine in educatie, in locul Ministerului Educatiei.

Nimica din toate astea in Programul de Guvernare al USL.  Autism total.

Nu ma asteptam sa propuna ceva anti plagiat, ca doar nu vorbesti de funie in casa spanzuratului. Dar macar in directia Scolii Profesionale, a formarii profesionale, extrem de deficitara acum in Romania.

ARD continua aplicarea etapizata a Legii Educatiei Nationale, si a strategiei si solutiilor rezultate din activitatea Comisiei Prezidentiale conduse de Mircea Miclea. Dar USL? Abroga actuala Lege in favoarea Codului Educatiei elaborat de Ecaterina Andronescu? Mentine clasa pregatitoare la gimnaziu, dar clasa a IX-a? Mister total. Se introduce bacalaureatul profesional, se schimba actuala structura a bacalaureatului? Mister total.

In schimb, ploua cu populisme ieftine, fara studii de impact, fara a se indica resursa bugetara sau extrabugetara de unde ar putea veni banii.

Ca sa nu vorbim doar la modul general, iata o paralela intre cele doua programe de guvernare, capitolul educatie.

Nr. Crt. Program Guvernare ARD Program Guvernare USL Obs.
1. corelarea ofertei educaționale cu cerințele curente și anticipate ale pieței muncii Nimic echivalent
2 asigurarea calităţii educaţiei conform standardelor şi practicilor europene și internaţionale; Nimic echivalent Ministerul a eliminat evaluatorii straini din comisiile pe domenii
3 crearea traseelor educaționale alternative; Nimic echivalent
4 realizarea unui mix funcțional între instruirea de tip generalist și instruirea de specializare, la nivelul învățământului liceal și al celui universitar Nimic echivalent
5 asigurarea integrală a finanțării publice a activităților de tip after-school pentru toți copiii, de la clasa pregătitoare până în clasa a IV-a inclusiv, începând cu anul școlar 2013-2014; cadrele didactice implicate în aceste activități vor fi remunerate suplimentar; GENERALIZĂM PROGRAMUL „ȘCOALA DUPĂ ȘCOALĂ” în parteneriat cu autoritățile locale, părinți, agenți economici.
6 alinierea planurilor de învățământ și a programelor analitice la cele mai bune practici europene și internaționale, prin realizarea noului Curriculum Național; Nimic echivalent
7 introducerea conceptului de „progres școlar”, care să stea la baza finanțării, evaluării, salarizării și avansării în carieră a cadrelor didactice, managerilor și inspectorilor școlari. Nimic echivalent
8 consolidarea autonomiei locale în organizarea și finanțarea instituțiilor de învățământ, la toate nivelurile; Nimic echivalent
9 dezvoltarea unui sistem național puternic și diversificat de învățământ profesional Nimic echivalent
10 corelarea finanțării publice a învățământului superior cu performanțele educaționale ale instituțiilor de învățământ superior, fără distorsionarea competiției; Nimic echivalent
11 încurajarea introducerii în planurile de învățământ a disciplinelor cu vocație de dezvoltare a aptitudinilor antreprenoriale, a disciplinelor agregat, pentru obținerea unui sistem coerent și funcțional de competențe; Nimic echivalent
12 identificarea de măsuri de atingere a țintelor stabilite în Programul Național de Reforme, în baza Strategiei Europa 2020, privind: a) reducerea ratei părăsirii timpurii a școlii; b) creșterea ponderii populației care a absolvit studii terțiare; Nimic echivalent
dezvoltarea practicilor de tip internship, la nivelul învățământului preuniversitar și universitar, în primul rând prin antrenarea sectorului privat în finanțarea stagiilor respective; Nimic echivalent
13 Salarizarea personalului va fi realizată strict după performanţă şi rezultatele muncii, unităţile şi instituţiile având dreptul să utilizeze în acest scop toate resursele financiare de care dispun, inclusiv resursele comunităţii locale; Nimic echivalent
14 Nu exista echivalent Susținem FORMAREA ȘI DEZVOLTAREA UNEI REȚELE NAȚIONALE DE

PRACTICANȚI AI SPORTULUI prin înființarea de secții sportive la nivelul fiecărei unități școlare.

Are fiecare scoala sportivi de performanta?
15 Nu exista echivalent Realizăm puncte de INTERNET WIRELESS GRATUIT în jurul

instituțiilor publice.

Ce treaba are educatia cu Wireless gratuit in „jurul” institutiilor?
16 Nimic echivalent SUBVENȚIONĂM 10‐15% LA ACHIZIȚIONAREA DE MANUALE de către studenți și elevi (pe baza carnetului de studiu) Impactul bugetar?
17 Nimic echivalent SUSȚINEM COSTUL LISTĂRII PE BURSA DE VALORI BUCUREȘTI A
START‐UP‐urilor ROMÂNEȘTI DIN DOMENIUL CERCETĂRII și
TEHNOLOGIEI INFORMAȚIEI, care ar urma să beneficieze și de un
aport de 10% al statului la capital, urmând ca restul de 90% să fie
atras prin bursă
E posibila o astfel de listare?

Nu se intelege nimic!

18 In Legea Educatiei Nationale Demarăm PROIECTUL CAMPUSURI ȘCOLARE ȘI LICEE ÎN MEDIUL RURAL Mai vin elevii la liceu la oras sau nu?
1920 Nu exista echivalent Elaborăm și implementăm un PROGRAM ÎN VEDEREA ELIMINĂRII ANALFABETISMULUI. Nu l-au eliminat comunistii? Ca asa se laudau!
21 modernizarea infrastructurii școlare; Realizăm 50.000 DE NOI LOCURI ÎN GRĂDINIȚE ȘI CREȘE până în anul 2016. Resursa financiara?
22 Nimic echivalent Propunem și implementăm un SISTEM DE DEDUCERI FISCALE PENTRU MEDICI ȘI/SAU CADRE DIDACTICE, în vederea stimulării rămânerii în sistem a resursei umane de calitate Impactul bugetar?
23 creșterea accentului pe învățământul interactiv, care să dezvolte gândirea critică și independentă, imaginația creatoare și aptitudinea lucrului în echipă Nimic echivalent
24 Nimic echivalent Asigurăm TRIPLAREA INVESTIȚIILOR ÎN CERCETARE‐DEZVOLTARE și acordăm facilități investițiilor private în domeniu Impactul bugetar?

In concluzie, prin comparatie se poate observa legatura cu problemele reale ale scolii si societatii la Programul de Guvernare al ARD si propunerile fanteziste, fara acoperire in studii de impact si de costuri, la Programul de Guvernare al USL, capitolul educatie.

Mai mult, Programul de Guvernare al ARD pleaca de la premisa ca se va aplica in continuare Legea Educatiei Nationale, de aceea nu revine asupra unor prevederi din unele capitole ale acesteia, si adauga doar ce a ramas nerezolvat in actuala Lege. Prin comparatie,  din Programul USL, un talmes balmes de enunturi-promisiuni, dintre care nu se stie care sunt obiective de atins, directii de actiune, masuri concrete, surse de finantare, enunturi demagogice si pline de un populism gretos.

O ultima observatie. Victor Ponta a spus  la România TV, că are o părere execrabilă despre consilierii prezidenţiali Sebastian Lăzăroiu şi Daniel Funeriu. Mai mult, premierul îi consideră pe aceștia „două personaje sinistre şi dubioase”.

Pot sa inteleg gelozia  plagiatorului notoriu, Victor Ponta  pe Daniel Funeriu  care si-a dat doctoratul cu un laureat Nobel. Care are stagii de cercetare si functionare in Germania, Anglia, Japonia, Franta, America.  Nici la degetul mic al lui Funeriu nu se poate ridica primul plagiator al tarii. Dar sa-l si califici in „personaj sinistru si dubios”, din calitatea de premier al unei tari din UE, intrece orice masura, orice comportament, cat de cat decent. Chiar pentru un om fara functii si demnitati. Daramite pentru premierul unei tari civilizate.

Alaturand si  alte expresii de acelasi gen, Victor Ponta ne-a lamurit: plagiator, fara caracter, fara cei sapte ani de acasa, fara un minim respect pentru spatiul public in care nu-ti poti elibera frustrarile ca si cum ai fi singur la toaleta.

E clar.

Distribuie acest articol

85 COMENTARII

  1. „asigurarea integrală a finanțării publice a activităților de tip after-school pentru toți copiii…”
    Impactul bugetar? Sau resursa financiara?
    Daca imi raspundeti la asta, va mai intreb; daca nu, nu.

      • Fair enough si credibil… Nu imi pare insurmontabil de mult; banuiesc ca ati facut un calcul sumar – nici n-am cerut altceva decat o estimare… Asadar la prima vedere pare ca s-ar putea face si ar fi un ajutor, mai ales pentru familiile cu mai mult de 1 copil.
        Mai am o intrebare, referitor la pct 13:
        „Salarizarea personalului va fi realizată strict după performanţă…”
        Intentia e laudabila, dar performanta in invatamant (sau cercetare) e greu de evaluat. Nu trebuie sa va spun eu fiindca stiti foarte bine ca aici nu prea merg criteriile gen productie de lapte sau recolta la hectar… Ei bine, atat diavolul cat si eficienta acestei masuri stau in aceste criterii dupa care se stabileste performanta. V-ati gandit la astfel de criterii? La cum vor fi aplicate si cat de populare vor fi? Un exemplu-doua ar fi binevenite, poate ar mai clarifica nitel lucrurile. Sa zicem din preuniversitar, unde aveti experienta.
        Multumesc anticipat

          • Marturisesc ca nu prea stiu cum se face asa ceva, adica in sensul in care se pot extrage informatii relevante. Nu se poate „fenta” asa ceva? Adica profesorii, stiind ca sunt evaluati asa, sa puna note mici la inceputul anului si note mari la sfarsitul anului?
            Nu s-ar putea face mai bine folosind, stiu eu, niste teste standard la nivel national?
            Ce parere aveti despre evaluarea profesorilor de catre elevi? Stiu ca e controversata, dar tocmai de-aia as vrea sa aud parerea dvs.
            Multumesc din nou anticipat.

            • mai clar. Se dau teste personalizate, cu itemi dintr-un bazin national, adecvate nivelului, personalizate, generate de aplicatii informatice, tip grila, corectate tot informatic. Ca la rezidentiat sau testul teoretic de la scoala de soferi. Diferenta dinte media notelor de sfarsit de an si inceput de an, reprezinta progresul scolar inregistrat de prof.

          • Dupa parerea mea educatia este un serviciu ca oricare altul si de aceea rezultatele sunt maxime cand functioneaza legea cererii si a ofertei. De ce nu ar fi mai simplu un rationament de genul: „un profesor bun este cel care are clienti”? Sau, „o scoala buna este cea care are clienti”. Totdeauna vor fi gasite metode de a ocoli regulile sistemelor birocratice. Si in final, totdeauna, rezultatele vor fi hidoase.

            Un alt aspect. Dar daca cei din minister gresesc in ceea ce priveste asteptarile societatii de la copii si profesori? Toata tara va avea de suferit. Asta se intampla de 20 de ani.

            De ce nu lasati sistemul de invatamant sa respire? De ce credeti ca un birocrat de la minister care nu a predat poate niciodata stie mai bine cum si ce sa predea decat un profesor care intra in contact zi de zi cu elevii sai? Cum poate respectivul birocrat sa stie care sunt dificultatile care le intampina profesorul X, de la scoala Y? Vor fi experimente nereusite dar in timp, piata cererii si a ofertei va decide care metode de predare sunt cele mai bune. Cum vom afla care sunt cele mai bune metode de predare daca nu lasati profesorii sa experimenteze? Cum vom avea profesori dedicati meseriei daca cererea si oferta nu ii va elimina pe cei care nu au ce cauta la catedra? Printr-un sistem informatic? Parerea mea este ca va inselati.

            Chiar credeti ca sistemul de invamant romanesc va evolua sub inteleapta indrumare a politicienilor si a birocratilor din minister? De ce nu aveti incredere in parinti si profesori? Atat in programul USL-ului cat si in cel al PDL-ului este vorba de acelasi lucru: centralismul meu este mai bun decat al tau.

            Poate pana la urma profesorul Moisil avea dreptate: cea mai buna solutie este desfiintarea ministerului educatiei.

        • @gogu. Masurarea performantei nu este imposibila. Dar in RO, de la democratie originala am ajuns la economie originala si evoluam spre educatie originala (recunosc am pescuit-o de pe net). In Canada, in urma reusitelor la universitati sunt clasificate liceele (coeficientul Z). Drept care notele de la liceu sunt amendate cu coeficient Z pentru a fi comparate. Asa ca nota de 10 de la Vascauti devine 6 prin aplicarea coeficientului Z. Asa apare si valoare liceului de la Vascauti, se duc mai putini copii, deci finantarea scade si profii sunt mai prost platiti. E UN FAPT si deci nu e supus negarii sau insultelor. Asa functioneaza de vreo 30 de ani.

          • Nici nu am spus ca ar fi imposibila masurarea performantei in educatie, am spus doar ca este dificila. Stiu ca prin alte parti se face demult; cat de riguroasa este insa masurarea, asta nu mai stiu…
            Ce voiam (si mai vreau inca) eu sa aflu este cum vede dl Vlaston lucrul acesta si cum l-ar aplica; dl Vlaston stie ca nu-l pisez degeaba cu intrebari: candideaza in colegiul meu…
            Dintre toate lucrurile invatamantul este cel mai important si ar avea nevoie de cel putin 8 ani fara modificari. Tata era un jucator de sah foarte bun (castiga partide oarbe) si am invatat un lucru de la el (ca sahist): e mult mai important sa ai un plan de joc, chiar unul gresit, pe care sa-l urmaresti corect, decat sa nu ai nici unul si sa joci dupa ureche. Ei bine, in materie de invatamant/educatie mie imi pare ca USL, respectiv dna Andronescu, nu are nici un plan. Nici macar unul gresit, asa cum sugereaza unii… Cineva (parca aici pe contributors) o descria pe dna Andronescu ceva de genul „o persoana foarte activa, cu multa putere de munca, dar superficiala, oportunista si cu o inteligenta mediocra si cultura generala precara”. Subscriu. Mi-as dori pe altcineva la Ministerul Invatamantului…

            • Am raspuns deja: masurarea progresului scolar cu aplicatii informatice care sa genereze teste grila, personalizate, corectate tot informatic.

            • Raspunsul era pentru „pragmatic-la-extrem”. Dar daca tot sunteti pe-aici, cum ati vedea incurajarea practicarii sportului in scoli? Ar merita oare ca mari sportivi (si ma refer aici la Sorin Matei, Marian Oprea, Gabriela Szabo, etc, nu doar la arhicunoscutii Hagi si Nadia) sa mearga prin tara si sa faca demonstratii in sali, sa fie prezenti in mijlocul copiilor, sa le arate ca o cariera sportiva poate sa fie si frumoasa? Nu stiu, intreb si eu…

      • Si resursele financiare ?!
        Sau o sa ne explicati iar peste 1 an de veti fi la guvernare(dar nu veti fi!) ca nu sunt bani si nimeni nu avea de unde sa stie cum va evolua economia Romaniei !!
        Sau, acum chiar stie ARD cum va ecolua economia Romaniei spre deosebire de PDLul incompetent care habar nu a avut cum urma sa evolueze economia Romaniei desi CRIZA mondiala bantuia mapamondul din 2007 !!!
        Stie ARD cum va evolua economia Romaniei ?!
        Cum?
        De unde resurse financiare, in acest caz?! Nu ati raspuns….

            • Costica, dupa logica ta, nici unul nu e mai bun decat altul. Putin optimism, ce mama dracu”…

          • stimabile domn vlaston,

            pe dumneavoastra va cred (fara urma de ironie!), dar nu pot totusi sa nu ma intreb cum vreti sa realizati asta alaturi de domnul videanu, boureanu, igas et al si last but not least doamna udrea?

      • Eu ma consider o persoana cu optiuni politice de dreapta. Am o firma mica de servicii profesionale care imi asigura un trai normal si cam atat. Lucrez minim 10 ore pe zi. Din totalul banilor intrati in conturile firmei returnez statului intre 35 si 38% (verificat personale: plata de impozit venit micro, plata TVA, impozite si taxe salarii si impozit pe dividende). Deci dau ceva bani statului roman, raportat per angajat e mult, mult peste media din economie/angajat.

        Sotia mea a lucrat in mediul bugetar, a renuntat acum multi ani in urma. De 4 ani de zile a deschis un after school, pe care l-a adus pe plus dupa multi ani de munca grea. Munceste chiar mai mult decat mine, ca volum de munca.

        Si nu, nu fabulez, e purul adevar.

        Dumneavoastra acum imi comunicati ca o sa folosi banii (multi!) pe care ii platesc eu statului exact pentru a inchide afacerea sotiei mele sau, oricum, pentru a ii face concurenta neloiala.

        Si va considerati un partid de dreapta. Si vreti votul meu cu asa program.

        P.S. Pe cand si Pampersi gratis pentru tot poporul? E vorba de copii, sa fim „umanisti”. Sau pe cand o sa ne tundem cu totii gratuit, la frizeriile statului? Un mic ajutor din partea statului pentru chica poporului roman nu strica, nu-i asa?. Poate am inteles eu gresit, sunteti Dan Diaconescu si semnati sub numele de Stefan Vlaston.

        Inclin sa cred ca cei de la blogary.ro nu gresesc cand va trateaza asa cum va trateaza.

  2. Dupa parerea mea, in ambele proiecte lipseste esentialul:

    1. „banii urmeaza elevul”.

    2. finantarea invatamantului superior in functie din anul I.

    PS1: Cele 2 idei lipsesc pentru ca apar in LEN, iar USL si PDL nu vor sa le aplice?

    PS2: O alta observatie. In ambele proiecte este prea mult centralism. De ce nu lasati profesorii sa isi vada de meserie? Cui ii este frica de principiul banul urmeaza elevul? Scolile caute vor avea elevi. Scolile care nu vor oferi calitate vor da „faliment” iar spatiile lor urmeaza sa fie date scolilor care au cerere. Simplu. Nu este nevoie de „indicatii de la centru”. Nici in privinta „salarizarii personalului strict după performanţă” si nici in privinta „creșterii accentului pe învățământul interactiv, care să dezvolte gândirea critică și independentă, imaginația creatoare și aptitudinea lucrului în echipă.”

    PS3: Ar trebui sa ascultati discursurile d. Funeriu din perioada 2008-2009: „parintii stiu cel mai bine ce este bine pentru copii lor”, „nu mai vrem ca profesorii universitari sa dea note de trecere numai pentru a avea salarii”. Poate ar fi timpul ca consecventa in politica sa devina o calitate.

      • In Romania respectarea legilor de catre politicieni este o performanta.

        PS: Scuze pentru greseala de mai sus. Am vrut sa spun:
        2. finantarea invatamantului superior in functie de numarul studentilor din anul I.

      • De asemenea de ce nu va propuneti sa respectati legea in ceea ce priveste 6% din PIB pentru educatie, maxim 25 de copii in clasa si maxim 20 in grupa la gradinita, alegerea directorilor de catre CA a scolii.

        Nu credeti ca ar fi mai simplu daca v-ati propune sa respectati mai intai legea actuala si apoi sa va propuneti alte modificari si alte alocari de resurse?

        Si nu inteleg de ce sunteti impotriva finantarii facultatilor in functie de numarul studentilor din anul I. Chiar sunteti sincer atunci cand spuneti ca luptati impotriva fabricilor de diplome?

      • o lege in doi ani? si aia scoasa prin asumarea raspunderii in octombrie 2010? sa fim seriosi. ati auzit si de abordare a lucrurilor in paralel? iar pdl a avut la dispozitie oct 209-mai 2012.

    • E ca si cum ai intreba ce a facut Basescu cat a fost la transporturi pentru infrastructura din RO. O sa ti se raspunda ce ti se raspunde acum in cazul educatiei: a fost impiedicat sa faca ceva. PDL vrea dictatura pentru a putea face ceva vizibil in RO.

  3. OK, sa zicem ca e un inceput. Criteriul acesta de performanta nu imi pare a fi foarte bun, dar recunosc ca imi e greu sa ma gandesc la ceva foarte bun in domeniu… Poate o combinatie de criterii ar fi mai buna? Si poate un criteriu gen „productivitate a muncii”, adica scorul acela de care vorbeati dvs (obtinut din diferenta mediilor) raportat la ce resurse per elev a avut scoala respectiva (ma refer aici la toate veniturile, si de la bugetul central, si de la cel local, si de la parinti, etc – tot, inclusiv donatii) sa fie mai relevant? Fiindca e greu sa ceri aceeasi performanta unei scoli de la sat care nu are bani pentru cineva care sa-i intretina computerele (sa zicem) si unei scoli de la oras unde veniturile pot fi mai mari.
    Eu sustin salarizarea in functie de performanta, cu conditia ca criteriile de performanta sa nu fie facute (si aplicate) dupa ureche. Si chiar daca sansele ca ARD sa guverneze la anul sunt mici, lumea nu se termina la anul (unii zic ca o sa se termine pe 21 decembrie…), or sa mai fie sanse…

    Merg mai departe cu intrebarile, daca nu va suparati.
    Ma uit si nu gasesc nimic in tabelul de mai sus despre incurajarea practicarii sportului in scoli. Nici la USL nici la ARD. De acord, nu toate scolile au sportivi de performanta, dar pe de alta parte cum vreti sa-i aiba daca elevii nu sunt incurajati sa faca sport? N-ar trebui totusi sa introduceti ceva despre sportul in scoli? Ca tot avem salile alea de sport, unele inca de pe vremea dlui Nastase… Si fiindca exista probleme mari cu orele de sport (stiu multe cazuri in care nu se fac efectiv iar directorii – nu toti insa – mai inchid ochii), cum ati vedea aici o imbunatatire a situatiei? Ca nici numai in fata calculatorului nu-i bine, chiar daca zice-se ca romanii sunt buni la „IT”…

  4. Multumim, ne place. Asha se face. Sunt insa speechless uitandu-ma la cateva dintre punctele Pontachilor. Cel putin unul este de ras
    SUSȚINEM COSTUL LISTĂRII PE BURSA DE VALORI BUCUREȘTI A
    START‐UP‐urilor ROMÂNEȘTI DIN DOMENIUL CERCETĂRII și
    TEHNOLOGIEI INFORMAȚIEI, care ar urma să beneficieze și de un
    aport de 10% al statului la capital, urmând ca restul de 90% să fie
    atras prin bursă.

    Haha…cam cate „start-up” ajung sa se listeze pe bursa? Ce fel de burse? Studentesti? Astia habar nu au cum se fac colaborarile, monitorizarile, guvernanta intre companii de tip start up, IMM si chiar multinationale. Eu n-am auzit de start-up pe bursa…deja nu mai e start-up. Pontachii au impresia ca daca listezi ceva nou, necunoscut, nebrevetat, pe bursa, gata se si ingramadesc cumpratorii de actiuni (auzi, 90% – hahaha). Astia chiar nu au pe cineva acolo care sa le mai corecteze prostiile?
    China a mai incercat recent sa creeze o bursa speciala pentru start-up uri. Dar, ca si in alte cazuri si incercari in alte tari…fix 0. Si asta pe o bursa special creata pentru ele.
    In incheiere, domnule Vlaston, de ce va consumati energia cu re-caracterizarea individului Ponta? Cred ca cine are urechi de auzit si ochi de vazut stie cam din ce aluat e facut. Religiosii anti-basisti nu inteleg nimic iar ceilalti sunt lamuriti.

  5. Dar cine naiba sa reformeze educatia?

    Acuma de cateva zile am vazut un nou scandal, plagiat in masa, la grantul ala gigantic, o gramada de profesori implicati in grant, inclsuiv abramurica. Cu astia nu se reformeaza nimica.

    Sunteti un gen de om-sfinx ca Eminescu (care avea vederi mult peste societatea de atunci) sau poate om-soim, ca Spartacus.

    Societatea asta poate fi reformata numai prin foame. Romanii ….isi apara saracia, adica spera ca nu va fi mai rau si se intorc la dragnea &comp, ca cainele la stapanul care tocmai l-a batut.

  6. Domnule Vlaston lucrurile sint simple dar dumneavoastra nu vreti sa vedeti realitatea. Cum zicea si tovarasu Hollande: „ce preferati, austeritate sau crestere economica?” Aceasta realitate devastatoare a intrevazut-o mesianic insusi Marele Hagi prin nu mai putin replica „sa fie bine ca sa nu fie rau”
    P.S. Pariez ca programul a fost scris de domnul Pop, doamna Andronescu fiind prinsa cu semnarea de granturi si schilodirea legii educatiei.

  7. @Gogu Evaluarea profesorului de catre elev in preuniversitar este imposibila pentru simplul fapt ca elevul nu detine cunostiintele si maturitatea ncesara pt a o face.

    @Stefan Vlaston Introducerea unei astfel de evaluari este mult mai dificila decat pare. Fiindca cunostiintele la sfarsit de an trebuie bineinteles sa fie cantitativ superioare celor de la inceput de an. Aceasta implica tematici diferite pentru cele doua teste. dar atunci diferenta rezultatului dintre ele e greu de interpretat. Altminteri, se practica pe undeva o asemenea evaluare ?

      • Comparatia cu testele de rezidentiat nu este buna. Acestea nu verifica un progres ci se bazeaza pe cunostiintele acumulate in anii de facultate. Sigur putem sa inventam tot felul de lucruri dar aceasta nu inseamna ca vor si functiona. De maniera generala orice reforma in invatamant ar trebui in prealabil testata pe un numar mic de scoli.

      • Este ideea dumneavoastra. S-ar putea sa fie buna sa nu. Nu credeti ca ar trebui sa fie testata mai intai un numar de ani si apoi sa fie implementata la nivelul intregii tari?

        Sincer eu m-am saturat de politicienii carora li se pare ca ideea lor este cea mai buna si peste noapte trebuie sa se invarta toata tara odata cu ei. Bacalaureatul cred ca s-a schimbat la fiecare 2-3 ani. Admiterea la liceu la fel. Au fost teze nationale si apoi s-au scos. A aparut calsa 0. De la anul nu o sa fie. Clasa a IX-a apare la liceu si dispare de la gimnaziu in functie de cine vorbeste la televizor. Directorii se schimba dupa cum bate vantul.

        Parintii in schimb, platesc si apoi primesc din partea statului un serviciu submediocru. De ce nu ne dati noua banii aia si ne lasati pe noi sa ne ocupam de educatia copiilor? Va asiguram ca putem si avem interesul sa avem grija de educatia copiilor nostri fara „indrumarea” specialistilor din minister.

        Poate politicienii ar trebui sa isi puna intrebarea daca nu cumva munca lor in fruntea educatiei este inutila. La fel de inutila ca si sutele de mii de functionari publici angati de PD si PNL in perioada 2004-2006.

    • Nu sunt pe deplin de acord; daca un copil poate judeca la un partaj cu care din parinti vrea sa stea, nu vad de ce nu ar putea judeca ceva similar despre un profesor. Sigur, relevanta acestei pareri e discutabila, am zis doar ca e foarte controversat; nu am sustinut introducerea acesteia, ci am vrut doar sa aflu parerea dlui Vlaston, atat…

    • @damian. Procentajele de la bac nu dau o imagine suficienta a valorii liceului X??? Batalia la admitere la Lic.Sf.Sava sau Gh.Lazar nu dau o imagine suficienta? de ce sa nu acordam mai multi bani acestora in dauna unui colegiu cu 0%??? de ce sa nu fie o diferenta APRECIABILA intre profii titulari si cei cu nota 2?? de ce sa nu INTERZICEM angajarea dupa N tentative nereusite la titularizare? De ce sa nu lasam Consiliile de Admin ale scolilor sa decida TOTAL asupra salarizarii si angajarii profilor? De teama sa nu greseasca? De parca greselile si lipsa de curaj/responsabilitate a inspectorilor scolari nu e MAI pernicioasa. Ne batem toti contra „centralismului democratic” in orice alt domeniu, dar nu o facem in educatie. De ce plecam de la ipoteza ca CA nu cunoaste interesele sau ca este format din imbecili/ticalosi??? Sau ne e frica ca un CA independent nu mai raspunde la comenzi si ca protejatii politici/personali vor fi eliminati?

      • @pragmatic Intrebarile sunt pertinente, dar raspunsurile la ele nu sunt intr-atat de evidente pe cat credeti. Procentajul reusitei la bacalaureat depinde e drept de calitatea profesorilor dar el depinde intr-o si mai mare masura de calitatea elevilor. Un liceu teoretic bine cotat va avea mereu un procentaj mai bun decat un liceu profesional oricat s-ar stradui profesorii celui din urma. Procentajul la bacalaureat nu reprezinta nicidecum un criteriu obiectiv de evaluare a profesorilor (motiv pentru care dl Vlaston propune de altfel un crteriu voit obiectiv)

        Exista o parte din educatie unde descentralizearea se aplica si autonomia este regula. Este vorba de invatamantul universitar. Vi se pare ca merge bine ? Sincer !

        • Invatamantul universitar nu functioneaza cum trebuie nu din cauza autonomiei, ci pentru ca un domn ministru s-a gandit in anii 2000 am impresia sa transforme invatamantul superior in fenomen de masa. Primul pas a fost elimininarea examenlor de admitere. Efectul a fost evident scaderea calitatii cunostintelor studentilor din anul I.

          Dar ceea ce a pus cruce sistemului de invatamant cu adevarat este finantarea in functie de numarul studentilor. Practic profesorii au trebuit sa aleaga intre salariu si corectitudinea notarii. Rezultatul era previzibil.

          • stimabile paul,

            in austria la majoritatea facultatilor nu sunt examene de admitere si nu cred ca se pune problema nici a calitatii cadrelor universitare si nici a studentilor. la anumite facultati sunt examene de admitere, medicina de exemplu, pentru simplul fapt ca locurile de laborator sunt limitate – in austria sunt doua facultati de medicina de exemplu, la vienna si innsbruck, si sunt anual disponibile aprox. 1200 de locuri.
            problema calitatii se pune mai degraba in preselectia celor care se decid pentru o cariera academica – si aici aceasta incepe deja dupa clasa a 4a, deci la nivel de scoala generala.

            • Nu stiu cum sunt finantate universitatile in Austria, dar sunt convins ca finantarea in functie de numarul studentilor a distrus invatamantul superior in Romania.

              Sincer, daca ati avea de ales intre salariul dumneavoastra (sau a unui coleg) si a promova un student care nu merita, ce ati alege? Nu ati fi cumva tentat sa scadeti treptat, treptat calitatea? Facultatile s-au comportat exact ca orice firma privata, dar intr-un mediu si dupa regulile dictate de politicieni. A rezultat un monstru.

          • Trebuie ca ministerul sa decida in privinta examenelor de admitere ? Sau universitatea ? E o problema relativa la autonomie aici. In rest de acord.

            • Eu nu cred ca examenul de admitere va rezulta problema calitatii in invatamantul superior. Asa cum remarca d. Vlaston intr-un articol anterior, universitatile pot da un examen foarte simplu si atunci rezultatul este acelasi. Chiar si in ’95 cand am dat eu examen de admitere, proba de matematica a fost mai usoara la admiterea in facultate decat cea de la bacalaureat.

              Avantajul examenului este ca cel putin teoretic in responsabilizeaza pe elevi. Studentii pot fi foarte bine triati in primul an.

        • @ m.damian. A. Eu, ca pragmatic, sustin ca o masuratoare (chiar imperfecta) e mai buna decat lipsa de orice masuratoare, adica doar aprecieri (oneste? informate?). Nu cumva in cautarea perfectiunii ratam orice pas concret? B. Universitarii se plang ca bac-ul le aduce analfabeti. Cei din liceu se plang ca gimnaziul produce rebut peste 50%. Cei de la gimanziu (inca nu) se plang de cursul primar. Probabil ca cei de la crese se vor plane de maternitati si pudoarea ma impiedica sa scriu de cine se mai plang ginecologii/obstreticienii. NB. istoria -noroc ca partea asta a fost facuta de englezi- zice ca masurarea lungimilor si a distantelor a evoluat, caci daca ar fi cautat exprimarea lungimii in functie de lungimea de unda a …. (ca astazi si nu se opreste aici) si azi am fi vanat cu arcul si sageata. Eu cred ca am cazut in capcana puturoasa a sindicatelor care, opuse VISCERAL oricarei masuratori, cauta noduri in papura oricarei propuneri si cer mereu alta.

          • @ pragmatic. Pragmatic vorbind, eu prefer lipsa oricarei masuratori uneia gresite. Cred ca exista o solutie mai simpla pentru problema semnalata: reinfiintarea scolilor profesionale care ar absorbi in mod util pe cei care astazi nu au nivelul pentru a da bacalaureatul. Andronescu le-a inchis. Funescu a declarat ca le va redeschide, iar acum la minister e… din nou Andronescu. Nimic nou sub soare.

            • Educatia trebuie sa inceteze a fi „locul unde nimeni nu da socoteala de nimic”. Pentru asta este nevoie de o masuratoare. Cea propusa de mine are toate sansele sa reuseasca pt. ca reduce interventia subiectiva a actorilor din domeniu.

            • Sunt de acord cu ideea dumneavoastra. Trebuie sa existe o responsabilizare a celor care predau. Cred ca sunt sanse sa fie o idee de succes, dar trebuie mai intai testata pe un „esantion reprezentativ”.

              Pana la urma factorul uman va fi prezent in conceperea testelor. Apoi sunt aspecte ale predarii care nu pot fi testate printr-un program informatic.

              Apoi mai este problema de logistica. Fiecare scoala are 1-2 clase cu calculatoare (in salile respetive de obicei este o clasa care are ore zi de zi). Asta ar insemna cam 4 clase dintr-un an pe retea de calculatoare. Un calcul simplu ca 4 clase pe an X 4 ani de studiu X 10 obiecte x 1 ora pe test = 160 de ore. Pentru un program de 8 ore pe zi, asta insemna 20 de zile de teste.

              Eu as alege ideile d. Funeriu din perioada 2008-2009, bazate pe principiul „banii urmeaza elevul” si „parintii stiu cel mai bine ce este bine pentru copiii lor”. Cerere si oferta. Scolile care au cerere vor avea cautare iar celelalte vor da faliment. Intr-o economie de piata, nonvaloarea este sanctionata prin faliment. Orice alta metoda (folosind chiar si un program informatic) nu cred ca va avea succes pe termen lung.

  8. Stimate domnule Profesor,

    Referindu-ne la obiectivele generale legea Educației- cu jdemii de nași între care nu cel mai puțin important dl.Băsescu- a ajuns o uriașă varză. Ca om care lucrează de vreo 16 ani în educația universitară, am constatat că nu există răspunsuri- nici măcar la faimoasa lege Funeriu la cele 3 întrebări principale:
    1. De unde am plecat ? Am plecat de la un sistem centralizat- unde erau cunoscute nevoiel finale ale procesului educațional. Sistemul pregătea – cel puțin în domeniul tehnic- specialiști de clasă medie și bună- raportat la standardele UE. Repet, era un sistem centralizat, fără o piață concurențială .
    2. Unde suntem și ce vrem să facem ? Dintr-un sistem meritocratic- înainte de 1989- învățământul- și mă refer în special la învățământul superior- s-a transformat într-un sistem de vânzare. Clientul- studentul nostru- dă banii (și la stat și la privați)- fără să aibă nici cea mai vagă idee de ce poate să ceară pe banii respectivi. Dovada- tristă- e că studenții (din învățământul tehnic) din anii terminali n-au nici cele mai vagi noțiuni despre cum arată activitatea într-o fabrică. Ei știu să proiecteze și să monteze un dispozitiv electronic- dar n-au cea mai vagă idee de concepția și proiectarea unui lanț de măsură și control, de asigurarea calității la nivelul unei întreprinderi sau de metode manageriale moderne- gen SIx Sigma.
    Este inutil să spunem că un student de an terminal- stat sau privat- n-are nici măcar o vagă idee despre noțiunea de conformitate și despre standardele existente în domeniul lui de activitate.Învățământul românesc- la ora actuală- în generalitatea sa- nu își propune performanță. El își propune să subziste. Să mai treacă un ciclu educațional, să se mai schimbe un guvern, să mai treacă iarna. Dacă vorbim de o agricultură de subzistență putem vorbi și de un învățământ de subzistență. În locul unor centre educaționale de excelență- de la grădiniță și până la facultate- avem locuri care există în virtutea inerției, unde învățători și profesori care lovesc copii sunt admiși tacit (e cea mai gravă infracțiune- care ar trebui pedepsită imediat- penal) și unde elevii merg în virtutea faptului că sunt arondați și că trebuie să termine o școală. Nu există decât în extrem de rare cazuri acel entuziasm comun- studenți (elevi)- profesori pentru o unitate de elită care să-i reprezinte în mod comun.
    3. Unde dorim să ajungem ? Dl.Funeriu ,a venit cu o idee excelentă- evaluarea specialiștilor din învățământ- la toate nivelele- de către specialiști din exterior. ARACIS-ul e doar o făcătură jalnică- care nu va evalua niciodată cinstit. Opoziția enormă- în timpul mandatului domniei sale- a terminat ideea.
    În rest, ARD-ul discută discuții absurde, cum ar fi ”corelarea ofertei educaționale cu cerințele curente și anticipate ale pieței muncii”. Nimeni, nicăieri, SUA, UE sau Japonia nu poate aprecia cerințele curente și anticipate ale pieței muncii. Și nu se face nicăieri așa ceva pentru că ne-am trezi cu constructori care mâine primesc și o spoială de tinichigii și poimâine învață de la Foxcon să monteze și piese și ansambluri electronice. Ideea ARD e și proastă- și greșită. Școala pregătește până la un anumit punct- după care individul este singurul responsabil de dezvoltarea sa viitoare. Alte prostii din programul ARD ”ncurajarea introducerii în planurile de învățământ a disciplinelor cu vocație de dezvoltare a aptitudinilor antreprenoriale, a disciplinelor agregat, pentru obținerea unui sistem coerent și funcțional de competențe;”. Nasol, antreprenoriatul nu se învață la școală. E frumos să dai din gură dar nici unul din monștrii sacri ai industriei de la Bill Gates și până la managerii Fujitsu- n-au făcut antreprenoriat la școală. Că este strict necesar un curs de management prospectiv la facultățile tehnice din toată țara- care să-i împrietenească pe viitorii ingineri cu noțiuni de management e cu totul altceva. Altfel, rămân ideile tâmpite- începute de dl.Severin și continuate de dl.Boc că avem o țară de manageri în spe.
    Să-l separăm pe dl.Funeriu- care este chiar o minte strălucită- de căpușe gen Miclea, Oana Badea și alți PD-Liști de prost gust. Dl.Funeriu este în stare să facă o lege bună a educației- care n-ar trebui să aibă mai mult de 30 de pagini. Restul, sunt doar balast acceptat pe linie de partid.

    • Nu e chiar asa. Se pot crea competente de invatare continua, prin care absolventii se adapteaza si invata din mers ce trebuie, daca au o pregatire de baza solida si legata de piata muncii.

      Se invata in scoala bazele antreprenoriatului, legislatie, c are alaturi de etapele de internship le desavarsesc.

      • Stimate domnule Profesor,

        Învățarea continuă e un deziderat frumos și generos- dar un deziderat. Cât despre predatul legislației- Doamne Ferește ! Există oricând la dispoziție baze de date legislative care scutesc un antreprenor de orice vârstă să țină minte legile proaste. Antreprenoriatul- ca și noțiune fundamentală- este pe undeva genetic și nu trebuie învățat. 10…15% din oameni au în genă această posibilitate de a deschide o afacere. 85…90% sunt buni executanți- e vreo rușine în asta ? În anii 90 dl. Severin vedea exact himerele de azi ale dlui. Videanu- un popor de antreprenori. Nu se poate.

  9. O zic de cate ori am ocazia: Toata cheia existentei stangii populiste este lipsa de educatie a oamenilor. Dintr-un sistem de educatie modern, performant, profesionist e pericol sa iasa o generatie cu prea mare simt al responsabilitatii, spirit critic onest sau, doamne fereste, cu o minimala cultura politica. Asa ca se vor feri mereu de educatie ca dracu de tamaie.

    • @singer. Extrem de corect. Ajunge sa citesti postarile lui Dan Bruma, Andrei George etc si sa te convingi ca aveti profunda dreptate!!!! NB. Presupun ca e inutil sa discut de orientarile Abramburicai.

    • Iar acest lucru se va realiza abia atunci cand conceptele de dreapta vor predomina in educatie: pana si accesul la informatiile de cultura gernerala va deveni un lux, la care numai potentatii financiari pot spera in baza adevarului ca „Informatia costa!”

  10. D-le profesor, cred in bunele dvs. intentii, dar imi aduc aminte si ce spunea Dante Alighieri despre respectivele…
    Dvs. credeti ca exista o masa de tineri care asteapta pregatire profesionala pentru a se integra in industrie ? As recurge la intrebarea lui Parizianu : „pe ce te bazezi ?”. Mentalitatea indusa/cultivata de atitia ani este orientata spre semi-parazitism : angajamente la stat, profesii neproductive direct ,in finante, economie, cultura etc.
    Aveti informatii care sa va incurajeze in acest demers de orientare spre profesii direct productive in educatie?

    • cati dintre tinerii de mai sus a fost vreodata corect informat despre cat poate castiga un instalator sau un electrician bun? meseriasii buni sunt din ce in ce mai rari, dar unii isi aduc odraslele la ucenicie, in „dispretul” consideratiilor imbecile ale Abramburicai (vezi bac profesional). Am senzatia ca exista teama politica ca un meserias bun devine independent economic si nu mai canta in cor („mica industrie genereaza capitalism” zise MArx asa ca neo-comunistii au grija sa franeze procesul). Faptul ca la Brasov scoli profesiuonale se reinfiinteaza cu interes si aport privat este cel mai bun raspuns la dubiile neintemeiate ale unor postari de mai sus.

  11. Domnule Vlaston, atentie cu exprimarile, ca s-ar putea sa sara de fund aia de la asociatiile autistilor! S-au mai vazut cazuri!

  12. D-lui Frank G, SCHMIDT ?

    Imi cer scuze nu am inteles care este numele Dv. de familie.
    Frank nu prea este nume nemtesc, Fritz sau Helmuth m-ar fi convins mai mult.
    Spuneti in l. germana numele proprii se scriu cu litere mici ?
    Este o simpla curiozitate, chiar daca noi dialogam in l. romana.

    Revenind la mesajul Dv. de mai sus va expun punctul meu de vedere:

    1.Alegerea D-lui VIDEANU mi se pare nepotrivita deoarece:
    # este echilibrat in expunere,
    # are consistenta logica si transmite corect informatia,
    # desi este inginer AR nu face greseli banale in l. romana (cum ar fi gradul de comparatie
    „X este mai bun CA Y”, nu „mai bun DECAT Y”; cum este corect sau pleonasme ca „marea majoritate”) pe care D-l Adrian NASTASE ( de factura umanista – jurist) le face curent
    in scris si pe la tv.
    Sincer nu va prea impiedicati de ele in mesajele Dv. de pe platforma aceasta.
    # nu vreau sa amintesc de descalificarea totala pe care D-l A. NASTASE si-a facuto singur
    aparandu-l pe D-l PONTA de plagiat !!!!!!!!!???????
    # ma mult daca ma uit peste gard la USL si vad DRAGNEA, VANGHELE, dar mai ales
    dezastru de ANDRONESCU, sau catastrofa de ANTONESCU, va rog sa ma credeti ca
    il prefer pe D-l VIDEANU fie si la educatie.

    2.D-l BOUREANU nu este reprezentativ pentru educatie la ARD, ar fi bine sa va utati mai mult
    la D-l FUNERIU sau D-l MICLEA pentru ca ar mai fi ceva de discutat.

    3.D-l IGAS fiind militar mai are scapari in exprimare dar zau cu VANGHELE, POP sau HASOTTI ma simt mult mai rau.

    4.D-na UDREA are in plus fata de D-na ANDRONESCU dezavantajul ca operatorii tv.
    pun camera mai de graba pe sanii si fesele ei decat pe ce spune, oricum acesta este un mod de a face tv. mai degraba decat educatie sau cultura.

    In alta ordine de idei, economist fiind, am rugamintea la DV. sa faceti o analiza la fel ca a D-lui VLASTON pe educatie (punctuala), pentru cele doua programe de guvernare USL si ARD pe parte economica pentru ca am nevoie de o educatie corespunzatoare in a vota corect si la obiect

    Toate cele bune !

    • stimabile ausar,

      mi-am facut un obicei in a scrie mic in dialogurile pe internet in orice limba. numele precum si substantivele se scriu corect cu litera mare, desigur si orice inceput de propozitie, dar asta nu doar in limba germana.

      referitor la analiza economica a programelor de guvernare va recomand cu caldura analizele facute de domnul socol, atat propunerilor ard-ului cat si usl-ului.

      nu stiu de ce ma banuiti ca as simpatiza cu vanghelie, becali, marga et al. pesemne ca imi cititi comentariile ori selectiv ori de prea scurta vreme. un plagiat este un furt intelectual, si la fel de incriminant precum un furt din buzunare. eu pur si simplu faceam stricta referire la persoanele cu care domnul vlaston s-a aliat. daca ar trece in cealalta tabara fiti sigur ca i-as spune aceleasi lucruri cu numele mentionate de dumneavoastra.

      atat domnii funeriu cat si domnul miclea au probleme in a intelege necesitatile unui sistem educational. primul este prea elitist, al doilea crede ca lumea se termina la limita mustacioarei dumisale. eu am sustinut ca elitele isi vor gasi drumul oricum – problema se pune cum gestionez baza de plecare. am dezbatut cu domnul vlaston si cu doamna gorga sistemele care opereaza actualmente in germania si austria, care asugura vastei majoritati a elevilor o pregatire profesionala. ca. 25-30% termina cu un bacalaureat, fie general fie profesional si unii vor merge mai departe la universitati. altii vor termina un liceu profesional, de regula de 5 ani, si isi vor urma cariera in respectivele ramuri economice pentru care s-au format. aici vorbim de alti ca. 30%. „ultimii” pe lista vor incepe o ucenicie la varsta de 15-16 ani si vor lucra in firme autorizate pentru pregatirea acestora si vor urma si niste cursuri teoretice la institutii cofinantate de asociatii patronale si sindicate. astfel, la 18-19 vor avea o certificare intr-o anumita profesie, se vor fi calificat, si bineinteles mai multe sanse pe piata muncii. un astfel de sistem nu se poate pune in functiune de azi pe maine, dar daca ar exista o preocupare in aceasta directie s-ar putea face primii pasi. pentru moment, sistemul romanesc, indiferent de reforma funeriu, produce anual 100.000 de someri necalificati. este o realitate pe care nimeni nu doreste sa o vada, acesti copii nu au capacitatea de a invata si de a ajunge la nivelul de a putea trece un bacalaureat. este o realitate ori perceptia romaneasca a ramas deformata din vremurile de trista amintire – toti parintii isi visau copiii la facultate. acesta din urma este motivul pentru care si fabricile de diplome exista si probabil ca mai vor exista o buna bucata de vreme. este o aberanta intalnire a unei cereri nerealiste cu o oferta neserioasa (ca sa ma exprim elegant). nu stiu daca ati mai apucat vremurile cand pe daciile 1300 unii isi puneau o stema de mercedes. cam despre asta vorbim, si s-au gasit cei care au vandut astfel de steme educationale doritorilor.

      referitor la domnul videanu va pot confirma doar ca avem logici paralele. nu este nimic rau in asta, dar eu nu gust aplicarea legii conform starii de moment. dansul a fost primar si eu am proprietati in revendicare. nu cred ca are sens sa detaliem. pentru linistea dumneavoastra va pot confirma insa ca si domnul ludovic orban, viceprimar pentru o anumita perioada, sufera de aceleasi metehne. asadar, sper ca pe viitor sa nu mai incercati sa ma cantonati fortat intr-o tabara sau alta, mai mult, nefiind cetatean roman nu votez. avand insa in vedere ca platesc impozite in romania si am interese legate de zona legala, sunt direct interesat in ceea ce unii spun ca ar fi „domnia legii”, eu prefer s-o numesc „in respectul legii”.

      asadar va propun sa ne facem un weekend placut, sa dezbatem idei pro si contra intr-o maniera civilizata si sa ne putem amuza impreuna de branconajul pe goagal cel vadit de lumina. :)

      • Ati afirmat ca dl Funeriu este elitist. Care este argumentul in sprijinul acestei afirmatii ? Ca sa putem dezbate idei.

        • stimabile domn mihai damian,

          domnul funeriu nu agreaza dialogul cu persoane care dansul presupune ca nu se ridica la nivelul dansului, fapt constatat de mine, deci perceptie subiectiva!, in diversele iesiri la televizor cu diverse ocazii. apoi dansul prin modul de a se exprima, recursul la expresii precum „educatia remediala”, impune o bariera pentru multe persoane, care nu pot cuprinde idei care plutesc la asemenea inaltimi. mai mult, inteleg ca are un jaguar, ceea ce este foarte frumos, dar exprima si asta dorinta de a fi si a fi vazut cel putin „un pic altfel”.
          ridicarea stachetei la examenele de bac fara a pune insa la punct un sistem pentru cei care in mod realist nu numai ca nu pot lua bacul dar nici nu au ce cauta la bac denota tot o preocupare pentru sa spunem „treimea superioara”. pe fond corecta, dar in viziunea mea trebuie, ca ministru al educatiei, sa am grija sa fac din ceilalti doua treimi contribuitori la bugetul statului, nu sa mai vait ca vai, treimea superioara trebuie sa duca in carca asistatii. pai si dansul nu este decat un ministru dintr-un lung sir de ministrii care au creat necontenit asistati.
          nu discut de analiza savanta a vitezei pumnului si momentul penibil in care nu era in stare nici sa repete ce ii spunea colaboratoarea. fiecare om are si zile mai proaste.

          • Dle Schmidt, Argumentele dumneavoastra bazate pe „impresia la televizor” sunt revelatoare (si) pentru modul in care televiziunile polueaza dezbaterea. Sa le iau pe rand.
            1. Nu, NU este adevarat ca dl Funeriu a ridicat nivelul bacalaureatului; nivelul de dificultate a fost acelasi ca si in anii anteriori. Ceea ce a facut dl Funeriu a fost sa ia masuri pentru ca acest examen sa se desfasoare CORECT. De unde si rezultatul diferit fata de anii trecuti.

            2. Nu, NU este adevarat ca Funeriu nu a prevazut nimic pentru cei care in mod realist nu pot lua bacul. Articolul 33 din legea invatamantului pe care a reusit s-o treaca cu greu prevede reinfiintarea scolilor profesionale. Scoli pe care le desfiintase … actuala ministra Elena Andronescu. Din desfiintarea lor corelata cu bacalaureatul incorect au trait in toti acesti ani fabricile de diplome universitare. Bineinteles ca un text de lege nu e suficient pentru a crea din nimic astfel de scoli profesionale.

            3. „Jaguar”. Nu stiu daca ati realizat, dar din doua comentarii ati produs silogismul (F are Jaguar) –> (F e elitist) –> (F nu intelege un sistem educational). Va invit sa meditati la cazurile Becali-Maybach, Ponta-Mitzubishi dar si, in sensul opus, Basescu-Logan. Merita oare sa discutam pe tema asta, e relevant pentru invatamant ?

            4. „educatia remediala” : este un termen tehnic mai degraba decat unul elitist. cu titlu de comparatie se vorbeste de taxa de clawback platita de producatorii de medicamente dar n-am auzit ca cei care o fac sa fie taxati de elitism. Acestea fiind zise, sunt de acord ca reformele facute de Funeriu ar fi trebuit sa fie mai bine explicate.

            In concluzie, pentru o dezbatere de idei e nevoie de ceva mai mult decat impresii subiective bazate pe aparitii TV. Btw, va sfatuiesc sa diversificati sursa de informatie TV si sa verificati informatiile si din alte surse.

            • stimabile domn mihai damian,

              aveti o perceptie foarte „biasata” asupra televiziunilor – cum ar putea televiziunile in corpore sa transmita o conferinta de presa altfel decat o transmit! impresiile mele nu sunt doar din talkshow-uri, cred ca mentionasem deja si episodul in care stimabilul domn funeriu era incapabil sa repete ceea ce ii spunea purtatoarea de cuvant.

              am folosit un termen initial din aceeasi categorie cu „remedial”. ultima oara cand am cautat nu am gasit nimic in dex. desigur, cunoscand nitica de limba engleza, putui sa-mi imagineze despre ce fu facuta vorbirea.

              imi cer scuze dar imi permit totusi sa va reimprospatez memoria si anume ca discutia a pornit de la actualii aliati ai domnului vlaston. nu stiu ce are a cauta jiji sau ponta in acest context. cred ca funeriu insa face parte din cei cu care domnul vlaston s-a aliat.

              ma bucur ca recunoasteti ca nu este suficienta promovarea unei legi, indiferent daca asta se face cu greutate sau nu. mai trebuie apoi ceva, ori daca nu ma insel un ministru tocmai din executiv face parte. cu legile cred ca mai degraba ar trebui sa se ocupe parlamentul, apoi cu punerile lor in aplicare executivul, adica in ceea ce priveste educatia tocmai stimabilul domn funeriu.

              mi se pare totusi cinic cel putin sa spui celor care pica astazi bacul ca o sa se infiinteze candva confrom legii niste scoli profesionale. desigur, aceasta forma de invatamant a fost in mod „genial” abolit de actuala ministra, lucru incontestabil si nu tin minte sa ma fi declarat candva vreun entuziast sustinator al dansei, sau nici macar vreun sustinator. in ceea ce priveste invatamantul si sanatatea, din punctul meu de vedere toate guvernele si toti ministrii au esuat lamentabil, unii or fi avut ceva bune intentii, altii nici macar atat.

              stimabile domn mihai damian, trebuie sa va marturisesc ca ma jigniti cu cliseul basescu-logan, mai ales cand insasi maiintaistatatorul statului s-a declarat cumparator asiduu de paul & shark. deci va rog frumos, nu ma mai injurati ca va faceti de ras. sau se poate ca trebui sa treceti pe un tratament cu anti-naive, medicatie similara anti-depresivelor.

              va multumesc pentru sfaturi, cred ca sursele sunt suficient de diversificate si cuprind printre altele si blogary sau inliniedreapta.

              m-as bucura sa propuneti dumneavoastra niste idei, care sa compenseze gustul amar lasat pesemne de cliseele folosite spre insatisfactia mutuala.

        • stimabile domn mihai damian,

          desigur ca este vorba de observatii pur subiective, dar am remarcat la domnul funeriu o vadita stare de indispozitie in momentul cand este obligat sa comunice cu cineva pe care il crede sub nivelul intelectual al dansului. aceasta observatie am facut-o in diverse talk show-uri la care domnia sa a participat, la mai multe televiziuni.
          apoi am remarcat o anumita preocupare in folosirea unor termeni, precum „educatia remediala”, care suna foarte sofisticati. personal consider ca educatia remediala este mai degraba menita, conceptual vorbind desigur, sa fie aplicata in sistemul penitenciar, unde subiectii respectiv comportamentele dansilor ar trebui remediate. sistemul educational ar trebui sa fie formator. ca exista suficiente specimene de „beizadele” care spun profesorilor ca mobilul lor costa cat salariul dascalului pe doi ani este o realitate romaneasca, si desigur un comportament care trebuie remediat, dar chiar si daca la asta se referea stimabilul domn ministru, tot in zona elitei ramanem, desigur privind elita disjunsa de valoarea intelectuala ci doar ca un grup restrans care in speta discutata dispune de mijloace financiare suficiente pentru a se detasa de plebe.
          deasemenea am inteles ca domnul ministru are un jaguar. si acesta este un statement. stiti gluma aceea, care de fapt este bazata pe un adevar extras dintr-un interview la un salon auto – daca vreau sa merg cu mercedesul ma urc intr-un taxi.
          un alt argument este faptul ca, in mod corect!!!, s-a preocupat de cernerea „bacalaureatilor” in idea de a repune acel petec de hartie oarecum iarasi pe scara unor valori, dar doar pedepsind pe cei incapabili sa promoveze denota o lipsa de preocupare la nivelul celor „mai saraci cu duhul”. eu am tot sustinut ideea ca nu toata lumea trebuie sa aiba bacalaureat, ba mai mult, am aratat ca in austria si germania de exemplu doar ca. 30% dintre copii au bacalaureat, si alti ca. 30% au bacalaureat profesional. nu stiu insa ca sa fi existat o preocupare serioasa in cei doi ani de mandat pentru a crea premizele unui sistem educational profesional coerent. asadar, tot catre „elite” s-a orientat.
          asadar, cred ca am furnizat cateva teme de discutie si sunt oricand dispus in cazul unor argumente coerente sa-mi fac mea culpa si sa recunosc eroarea mea in aprecierea facuta.

          • @frank
            Din explicatiile oferite, ar rezulta ca atributul „elitist” a fost un gest de curtoazie, sugerand doar favorizarea elitelor. Insa din perspectiva biografica adjectivul „ingamfat”, iar din cea de demnitar al statului „unilateral” sau „arbitrar” ar fi fost mai potrivite.

            • sehr geehrter herr hantzy,

              avand in vedere ca ma bazez doar pe perceptii indirecte am preferat sa sugerez un „naturel mai simtitor”. cunosc cativa proprietari de jaguar care au un comportament foarte normal si merg chiar si la o bere. mie berea insa nu imi face bine si atunci as putea fi considerat „elitist”. :)

              pe mine ma amuza insa copios un alt lucru – se spune ca cea mai buna minciuna este adevarul. este fascinant cati s-au legat pana acum de numele meu – ca suna german, ca nu, ca si-ar fi ales fritz sau helmuth, ca mi-as fi ales un pseudonim german ca sa sune ca vezi doamne asta stie, adica ar da mai multa greutate celor scrise de mine. altul ma admonesteaza cu austriecii mei de ferentari – e interesant totusi ca locatia are influenta in virtual – probabil nu doar din perspectiva fusului orar. altii decreteaza ca daca nu impartasesti viziunile lor economice inseamna ca nu ai habar de economie.

          • Dle Schmidt, n-am nevoie de reimprospatarea memoriei, e suficient sa citesc ceea ce ati scris. Si anume ca Funeriu a ridicat stacheta la bac, v-am raspuns ca nu. Ca nu a prevazut nimic pentru cei fara bac, v-am raspuns ca nu e adevarat. Ca este elitist fiindca are Jaguar, v-am spus ca e un cliseu, ca si celelalte pe care le-am citat, fara legatura cu elitismul sau cu educatia. Nu am prea multe de adaugat la ceea ce am spus, fiindca mi se pare ca am fost suficient de clar.
            Poate doar ceva lamuritor in legatura cu alt cliseu pe care il preluati tot de la televiziuni pesemne si il repetati in mai multe comentarii. Sunteti in eroare, NU, nu parlamentul este principalul initiator de legi in mod normal, ci GUVERNUL. Parlamentul are rolul de-a aproba sau nu respectivele legi. De exemplu in legislatia franceza exista „Loi Toubon” (dupa fostul ministru al culturii), „loi de Robien” dupa fostul ministru al finantelor si multe altele ca acestea. Toate legile principale sunt initiate de guvern.

            • stimabile domn mihai damian,

              permiteti-mi sa va atrag atentia ca priviti un pic de simplist lucrurile – un posesor si conducator de jaguar este un cliseu desigur, folosit insa cu foarte mare aplecare de catre industria auto si de advertisingul aferent. de ce oare? sa fie el, posesorul de jaguar, la fel ca cel de logan, sau maybach? desigur nu, caci exista alti „triggers” in profilul psihologic al fiecaruia, elemente ce trebuie incorporate in orice campanie media tocmai pentru a atrage respectiva persoana.
              dumneavoastra priviti televiziunea intr-un mod destul de bizar, si permiteti-mi sa va spun ca priviti si mai bizar privitorii de televiziune. dumneavoastra credeti ca daca de exemplu eu ma uit la antena 3 sunt exact acel black box in care conform conceptiei dumneavoastra respectivii isi pot planta mesajele distorsionate si imi negati capacitatea de a filtra aceste mesaje. presupuneti ca totul decurge conform convingerilor dumneavoastra, care in cele din urma pot fi si ele clisee. ca unele dintre acestea si-au dovedit o limitata valoare practica in viata este un alt lucru pe care il neglijati constient cu toate ca il folositi subconstient. asa cum exista „profilul” proprietarului de jaguar, care este diferit de cel al proprietarului de volvo, care este la randul lui diferit de cel al proprietarului de mercedes, trebuie sa intelegeti ca exista si cei care trec de la o marca la alta, tocmai pentru ca nu corespund perfect acestor clisee.
              cam la fel este si in politica – cei care sunt „statornici” si dedicati cauzei sunt fie huliti fie admirati (stilpii vs. dinozaurii), iar daca sunt „schimbatori” sunt traseisti. desigur, traseismul poate fi rezultatul unui oportunism „ieftin” precum poate fi insa si rezultatul unei schimbari de opinie. ar fi bine daca nu am presupune nici una ci am astepta ca timpul sa confirme motivele.

              privind la „lectia” pe care mi-o dati cu ce ar trebui sa faca guvernul imi vine un fel de rasu’-plansu’. daca scopul principal al guvernului nu ar fi administrarea, adica aplicarea legilor, atunci nu s-ar numi executiv. ca desigur fiecare in domeniul sau vede unde „nu e buna legea” si propune amendamente este cu totul altceva si explica de ce intr-adevar cele mai multe initiative de MODIFICARE legislativa rezulta din activitatea guvernului. dar scopul principal al guvernului nu este nici elaborarea unor coduri si cu atat mai putin asumarea raspunderii asupra lor ocolind astfel parlamentul. incep sa inteleg de ce in principiu nu prea mai este nevoie de parlament in viziunea unora. :)

    • Domnule/Doamna ausar,

      daca exercitiile de tipicarie nu va deranjeaza, ar trebui sa le aplicati, ceva mai consecvent, chiar propriilor comentarii. Iar daca frank a preferat sa ignore maruntisurile, eu nu prea am ce face duminica dimineata si le iau la rand:

      Inainte insa, remarc ca spre deosebire de dumneata, nu am posibilitatea de a constata din ce limba vi se trage pseudonimul, ca sa va intorc nedumerirea privind majusculele. De numele de familie, recunosc, sunt mai putin interesat decat dumneata.

      1. Privitor la calitatile lingvistice ale domnului Videanu, nu stiu in ce masura sunt ele definitorii pentru cea a guvernarii, dar gandindu-ma la Kissinger (ca sa dau doar un exemplu) banuiesc ca deloc. Observ insa ca „vanati” greseli de exprimare de o anumita categorie, a gradului de comparatie. Iar majoritatea, ca substantiv comun, suporta astfel de grade de comparatie. O majoritate de 99% este evident mai mare decat una de 51%. Dar, daca nu ma crezi pe mine, poate il crezi pe altcineva, mult mai doct:
      http://www.pruteanu.ro/4doarovorba/emis-s-026-lustratie+maj.htm

      2. Ati renuntat la obsesia pentru gradele de comparatie in favoarea majusculelor?!
      Pentru prescurtari ar fi indicat sa folositi Dictionarul ortografic, ortoepic si morfologic al limbii romane.

      3. Si?! A fi militar e o circumstanta atenunata?! Sa propunem atunci prin Constitutie ca demnitarii romani sa fie militari de formatie, tocmai pentru a scuza „scaparile” lingvistice. Tare ma tem insa ca, in cazul tuturor celor mentionati, nu e vorba doar de scapari. Unii sunt insa alesi, altii sunt numiti – aici am putea face diferenta intre ei.

      4. In cazul fiecarei persoane, majoritatea, fie ea si mare, este atrasa exclusiv doar de ceea ce poate respectiva persoana oferi.

  13. Mon professeur, acum ca tot a inceput campania in mod oficial, cam cu cata reticenta sa luam articolele dvs. ca fiind analize obiective si nu propaganda pura? OK, am inteles, in afara campaniei ne impartaseati opiniile dvs. dar acum vorbim de un clar „conflict de interese”, ca tot e in mare voga chestia asta: ca si candidat oficial orice ati spune nu poate fi chiar „obiectiv”. Cred ca cea mai cinstita optiune ar fi sa va luati o binemeritata vacanta si va promit ca va voi citi cu aceeasi placere incepand cu 10 decembrie.
    Asta, evident, daca nu se trece de la „texte cu valoare adaugata” la „tribuna partidelor politice”, caz in care insa ar trebui o contrapondere…

  14. Domnule Vlaston,
    pb dvs este din star t gresit adresata. Sa va explic de ce. In mediul urban mai ales, prima grija a parintilor este ca scoala sa fie reformata, sa nu se mai studieze atatia ani materie inutila. Rezum, intr-un ciclu de 13 ani avem de-a face cu 12 ani matematica si romana, 10 ani instorie si geografie, 8 ani climie si fizica etc iar copii ies tot analfbeti. Deci, de aici trebuie plecat – parintii sa fie direct cointeresati ce si cat se studiaza. Pasul al doilea se refera la conditiile de evaluare si conditiile din clasa. Pasul al treilea se refera la cat ma costa pe mine parinte si cat statul si ce trebuie sa mai faca statul.
    Pe mine ca parinte ma intereseaza sa nu am un copil prostit de un sistem de invatamant invechit, care nu invata copilul nimic despre viata. Ca vreti dvs sa dovediti ce bun este ARD-ul si ce minuni va face si ce nashpa este USL-il, sincer, mi se rupe. Ca si de faptul ca se abereaza pe teme fasaite gen Ponta a plagiat. Ei si, pe Udrea a rupt-o in spate marinarul. SI de aia nu mai pooate lumea….

    • @pacala

      se vede ca ai terminat o scoala pe vremea cand treceau la Bac. toti in masa.

      Daca Ponta si SUTE ca el au plagiat, ca asa este situatia, e foarte grav.

      Pentru ca indivizii ocupa posturi bune in universitati, sunt platiti in baza acestui doctorat cu salarii bune, si-i vor pregati PROST pe tinerii studenti, care vor ajunge sa predea in scoli, la copiii tai, sau in judecatorii, sa te judece, sau in alte domenii, ca in Parlament de exemplu, sau in primarii, unde vor fura, plagia etc., ca si profesorii lor, gen Mang, Ponta etc.

      Pe deasupra, distrug si putinul renume care a mai ramas scolii romanesti ca in stiinte sau inginerie, ne fac praf acesti plagiatori in ochii strainilor.

      Asa ca mai lasa-ma cu tolernta asta gen „sunt de-ai nostri maica”, cum l-ati votat in masa pe Iliescu in 90.

      Dimpotriva, un sut in fund si sa dea inapoi si salariile primite, alde Ponta si Abramburica, pe nedrept, ca-s plagiatori amandoi.

  15. Sunteti dezarmant! Oferiti iar un moment de uluiala in care vreti sa ne convingeti ca e mai bine fara scoala, la fel cum ne e mai bine fara spitale, fara asistenta sociala, fara pensii de varsta ca intr-un imens cosmar darwinist. V-ati intrebat cumva daca ne-ar fi mai bine fara membrii PND? Sa ramana doar doctrina intr-un fund de sertar iar voi sa va ocupati de nevoile voastre personale si sa-i lasati in pace pe cei7,5 milioane de „spalati pe creier”. Gasiti oportun sa aratati cu degetul catre Andronescu insa nu va ridicati nici la degetul mic al notorietatii ei. A facut o serie lunga de gafe in activitatea ei ministeriala dar a reusit o relatie directa cu partenerii sociali, a devenit populara (Abramburica) si accesibila dialogului. Nu am vazut la ea acel dispret fata de societatea romana ca la Funeriu si la guvernantii PDL. Pacat de unele lucruri pe care ministrul Funeriu le-a marcat in mandatul sau, pentru ca le-a anulat prin nesimtire si grandomanie. Vorbim de un ministru la Invatamant nu la zootehnie! Revenind la propunerile ARD, ele sunt un copy-paste din programe viabile in alte tipuri dr societati in special cele puternic industrializate, cu o componenta traditionala a organizatiilor obstesti (locale, religioase, cluburi si loji profesionale, cluburi sportive si de tematica) Noi nu mai avem asa ceva din 1948! Nici nu cred ca mai putem restaura aceste frumoase obiceiuri. Asa ca din frumosul program cu componente de buget de 200k Eur (cam cat o nunta tiganeasca) ramanem cu incrancenarea sociala, inchiderea scolilor, concedierea profesorilor si transformarea unui grup restrans de directori in agenti electorali. Asa ca nu va mirati de ce adeptii teoriei conspiratiei vorbesc de Basescu ca de un inchinator de tara si popor
    Sincer, sper sa dispareti ca miscare politica si sa treceti ireversibil in tabara celor ce observa si critica derapajele politicienilor.

  16. Dlui Frank G. SCHMIDT,

    Va multumesc pentru mesaj.

    1.Im cer scuze dar nu eu va plasez intro tabara sau alta.
    2.Sunt surpris sa vad ca tema articolului Dlui VLASTON era EDUCATIA si nu persoana D-lui FUNERIU.
    3.Pentru mine Dl FUNERIU e de luat in seama dupa ce a scos Legea Educatie asa cum este cunoscuta si pe care Dna ANDRONESCU doreste sa o reformeze cu una
    care sa adanceasca criza de la 100.000 someri la 200.000 pe an dar diferenta
    sa aiba si diploma.
    4.Vedeti, Dvs. va plasati intro tabara cand avind tema EDUCATIA mentionati nume ca VIDEANU, IGAS, UDREA, BOUREANU si nu ANDRONESCU, DUMITRESCU, MANG, POP, sau PONTA care au decis, si doresc sa o faca pentru noi si in viitor.
    5. Stiti eu voi vota, dar daca Dvs. ii amintiti doar pe prietenii Dlui VLASTON
    cam „paraleli” cu educatia si nu ii amintiti pe cei care chiar decid acum si vor sa decida si in viitor ma influientati gresit cand voi vota
    5. Nimeni nu e perfect, deci nici Dl FUNERIU, dar trebuie ales la obiect si daca se poate raul cel mai mic.
    6.Cunosc oarecum sistemul de invatamant din Germania, fiii mei fiind studenti la Universitatea Stuttgart, dar sunt convind ca Dna ANDRONESCU desfiintand scoala profesional nu va elimina numarul de someri amintint de Dv. niciodata.
    Si atunci de ce analizam ?

    Altfel, toate cele bune !

    • stimabile ausar,

      nu stiu de ce doriti neaparat sa trageti discutia intr-o zona indigesta.
      1. ministrul educatiei face parte din executiv. de legi ar trebui sa se ocupe altii, ministrii cu precadere de APLICAREA legii. ori dumneavoastra precum si stimabilul domn damian imi spuneti ca funeriu a dat o lege – si eu va intreb foarte pragmatic: pai asta era rolul lui? asadar, a dat o lege pe care nici el nu a pus-o in aplicare.
      sa nu fiu iarasi gresit inteles – doamna andronescu a sapat si dansa la temelia educatiei, printre altele defiintand scolile profesionale. asadar, cand vom avea in sfarsit pe cineva in varful acestui minister care si face ceva, adica transpune in practica anumite idei, concepte – face o selectie de firme care sa preia ucenici, promoveaza alaturi de patronate si sindicate niste reguli de conduita si functionare pentru astfel de firme, etc.

      2. domnul vlaston are niste aliati iar dialogul meu pe acest forum este in principal cu dansul. ma surprinde ca dumneavoastra va erijati in aparatorul dansului, cu toate ca eu cred nu numai ca dansul se poate apara foarte bine, dar am avut un freecvent schimb de opinii, cred eu foarte constructiv si chiar apreciat de domnia sa.
      cred ca. mai ales ca faceti paralela cu sistemul german, foarte apropiat de cel austriac, atat timp cat meseria se va invata la „postliceala”, deci de la 18 ani in loc de la 16 ani, acel copil va fi irosit 2 ani din viata pentru ceva ce oricum nu avea de gand sa faca.
      eu am spus ca trebuie. la nivel de societate, spulberat mitul ca sa ajungi la o facultate inseamna sa ai succes. cred ca sunteti de acord ca si prin germania sunt destui zugravi sau electricieni care sunt foarte fericiti cu ce fac si nu s-au gandit nicicand sa mearga pe filiera bacalaureat-facultate. dar acesti oameni au avut si parinti care nu au considerat ca este un esec, ba chiar o rusine sa nu ajunga odrasla lor la facultate.

      3. nu prea inteleg surprinderea dumneavoastra in legatura cu tema articolului care este educatia si fostul ministru al acesteia de pana acum 6 luni, acum coleg de alianta cu domnul vlaston. domnul vlaston se expune unui schimb de idei. un lucru demn de toata admiratia. domnul vlaston este o persoana care are un schimb activ de replici si idei cu cititorii si comentatorii dansului, ceea ce este un lucru exceptional. domnul vlaston adopta un ton rezonabil chiar si cand este criticat, ceea ce este deasemena exceptional. eu cred ca am fost mai tot timpul un critic al dansului, dar in spirit constructiv, si cred ca acest lucru a fost inteles – ceea ce iarasi cred ca este exceptional.

      eu cred ca daca nu stim unde vrem sa ajunge s-ar putea sa nu stim cand am ajuns.
      eu cred ca sistemul de invatamant, sanatatea si infrastructura nu au culoare politica, sau mai corect spus nu ar trebui sa aiba culoare politica. tocmai acesta este motivul pentru care cred ca schimbul de idei pe tema educatiei atat cu domnul vlaston cat si mai acum cateva saptamani cu doamna gorga este interesant si benefic. eu cred ca ne ajuta sa ne apropiem de zona catre care vrem sa ajungem.

      cele mai bune ganduri fiilor dumneavoastra la studii la stuttgart, fiul meu urmeaza la vienna gimnaziul la care a invatat acum peste un secol titus maiorescu (asa scrie pe placheta). ma intreb, oare de ce? ca au fost andronescu, miclea, funeriu et al asa de performanti?

  17. Dlui Hantzy

    Va multumesc pentru mesaj.

    1.Fiti sugur ca le aplic.

    2.Poate sunteti interesat de pseudonim si va raspnd.
    # Ausar este denumirea original in l. egipeana (limba moarta, azi nevorbita) a lui
    OSIRIS ajuns la noi in aceasta forma prin corupere (adaptare) din l. graca veche.
    Zeul OSIRIS reprezinta in mitologia egipteana creatia fizica a eternei revenire ca aspect
    ciclic al narurii.
    # Face parte di faimoasa triada AUSAR-AUSET-HERU (OSIRIS-ISIS-HORUS) de multi considerata referinta pentru triada DUMNUZEU TATAL – SFANTUL DUH – DUMNEZEU FIUL.
    (ISUS CHRISTOS)
    3.1.Imi pare rau, nu am sustinut ca Dl VIDEANU ar avea calitati ligvistice am mentionat ca
    transmite corect informatia prin limbaj, fara greseli gramaticale.
    Folosesc acest dictionar, am sesizat observatia Dvs. si ma adaptez timpului cu amendamentul ca regulile de punctuatie sunt probleme de forma pe care Academia Romana le schimba din cand in cand, in timp ce gradul de comparatie este o problema gramaticala care nu se schimba in timp – deci de fond – care trebuie stiuta de un domn ca A. NASTASE.
    4.2.Folosesc majusculele:
    # din motive practice pentru a marca numele de familie, lucru important intro cercetare,
    # pentru a marca ceva important de transmis, de retinut pentru cel care citeste.
    # din pacate aceste reguli nu sunt mentionate in dictionarul amintit de Dvs. dar le folosesc cu precadere in corespondenta internationala.

    5.3.Nu stiu daca Dl IGAS are scapari lingvistice ca militar, stiu sigur ca Dl NASTASE este
    de formatie umanista – a se nota jurist – si trebuie sa vobeasca gramatical l. romana.

    6.4.Dna UDREA este aleasa si ati vazut ce poate oferi, oricum mai mult decat Catalin VOICU,
    Puiu HASOTTI sau Marian VANGHELE

    In alta ordine de idei ca activist usl ce parere aveti de suspendarea presedintelui ?

    Toate cele bune.

    • 1. multumesc!
      2. multumesc pentru infos.
      3. dumneata inca n-ai demonstrat ca infractorul Nastase nu le-ar aplivca corect (regulie gramaticale)
      4. mai folositi majusculele si atunci cand nu aveti in veder niciunul dintre scopurile enumerate. cel putin asa reiese din poastarea anterioara. Sau nu v-ati dat seama!
      5. vezi 3.
      6. aii va dau dreptate! de asta-i stau operatorii cu obiectivul in decolteu si fese: pentru ca doar asta a oferit.

  18. @Frank G. Schmidt Dreptul guvernului de-a avea initiativa legislativa este prevazut expres in constitutia romaniei (art 74), in cea a frantei (art 39) in cea a germaniei (art 76)… Mai mult ultimele doua prevad ca responsbilitatea pentru conducerea politica a natiunii este a guvernului. In rest ramane cum am stabilit, informati-va mai bine inainte de-a scrie.

    • stimabile domn mihai damian,

      eu nu am sugerat ca guvernul nu ar avea dreptul de a face propuneri legislative. am impresia ca dumneavoastra incurcati destul de puternic conducerea politica a natiunii cu activitatea de legiferare. din legarea stransa intre cele doua s-ar intelege foarte repede ca legile trebuie schimbate de fiecare data cand se schimba culoarea politica a guvernului, ceea ce este totusi la limita absurdului.
      eu am invatat „din astea” pe aici pe la vienna si noua pesemne ni s-a spus si predat un pic altceva. stabailitatea legislativa nu se prea suprapune cu conceptul dumneavoastra de conducere politica decat in cazul unei conduceri unice, ori eu cel putin nu prea imi doresc asa ceva. de asemenea nu imi doresc legi politice. este desigur dreptul dumneavoastra de a va dori ce va doriti.

  19. Dle Schmidt,
    Va citez
    „daca nu ma insel un ministru tocmai din executiv face parte. cu legile cred ca mai degraba ar trebui sa se ocupe parlamentul, apoi cu punerile lor in aplicare executivul,…”

    e un repros la adresa lui Funeriu care n-ar trebui sa faca legi.

    dar pe urma … :

    „eu nu am sugerat ca guvernul nu ar avea dreptul de a face propuneri legislative.”

    Acum eu sunt o persoana rabdatoare, dar cu oamenii care sustin un lucru si contrariul sau nu pot discuta. Logica e aceeasi si la Viena si la Strasbourg si peste tot. Iar fara ea nu se poate dezbate. De aceea prefer sa ma opresc aici, deja am pierdut prea mult timp.

    • stimabile domn mihai damian,

      cred ca ati atribuit un potential semantic notiunii „mai degraba” care nu exista. si astfel interpretati ceea ce am scris ca fiind contradictoriu. asadar, eu am scris ca executivul ar trebui sa se ocupe mai degraba de administrat si nu de legiferat. asadar, ar trebui sa se preocupe preponderent de administrat, dar nicidecum exclusiv sau doar de administrat.

      este posibil sa am o intelegere defectuoasa a limbii romane eu, si atunci imi fac mea culpa.

      treaba cu responsabilitatea conducerii politice a natiunii se face prin legea bugetului preponderent sau mai degraba, nu prin promovarea codurilor civile, penale, si alte legi importante ocolind parlamentul. asta intr-o democratie in conceptie europeana, vazuta de la strassbourg sau vienna deopotriva.
      nu contest faptul ca sunt multe legi ce trebuiesc modificate si de fapt armonizate – numai ca aceasta este treaba parlamentului. desigur, niste personaje mai competente in acel for reprezentativ ar fi binevenite, dar asta pare a fi romania si nu ne ramane decat sa speram ca intr-o zi va fi mai bine.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro