luni, septembrie 25, 2023

Promovabilitate la Bac de 90% peste 3 ani – un scenariu foarte probabil

In ultima vreme s-a tot discutat despre rezultatele la Bacalaureat. Crescand cu 8% procentul elevilor care au promovat fata de anul trecut, a aparut intrebarea: ce s-a intamplat – subiectele au fost mai usoare sau elevii sunt mai bine pregatiti?

Spre deosebire de profesori, care cred ca subiectele au fost mai usoare, persoane cu putere de decizie sustin, dimpotriva, ca ”elevii au fost mai bine pregatiti”. Pe cine sa crezi? Din pacate, la felul cum sunt gandite evaluarile de nivel national, nici nu poate fi dat un raspuns sigur.

In momentul in care in 2011 s-au introdus camere video si promovabilitatea s-a prabusit la 44% (in 2009 fusese de 81,5%), am crezut ca aceasta radiografie dura a nivelului de pregatire al elevilor va conduce si la schimbari de profunzime in sistem. Din pacate, nici vorba sa se intample asa ceva. Mai degraba, dupa ce s-au introdus camerele video, parca efortul s-a canalizat in a se cosmetiza realitatea din sistem. Acest efort de cosmetizare a facut ca in ultimii 3 ani sa se produca un salt de peste 23% al celor care au luat nota de trecere la bac (de la 44,7 la 67,9%). Pentru a vedea gravitatea situatiei, putem face un exercitiu de imaginatie: daca se pastreaza aceeasi tendinta de scadere a gradului de dificultate al subiectelor, peste inca 3 ani vor lua Bac-ul peste 90% dintre absolventi, mai mult decat in perioada cand se copia cu nonsalanta (maximul a fost de 84,7%, in 2005). La cum stau lucrurile, probabilitatea sa se intample asa ceva este foarte mare. Ce sanse ar mai avea elevii romani sa mai mearga la studii in strainatate in aceste conditii? Ce universitate serioasa ar mai lua in calcul rezultatele unui asemenea examen de Bacalaureat?

Este surprinzator sa observi ca nestiindu-se clar in zonele de decizie ce ar fi de facut pentru a creste calitatea sistemului, eforturile se rezuma la a cosmetiza realitatea. Mai precis, in spatele acestei scaderi a gradului de dificultate a subiectelor poate fi intentia de a ascunde sub pres faptul ca sistemul ramane in continuare nereformat. In acest fel, principalele parti implicate sunt multumite – atat parintii si universitatile, cat si cei care raspund de coordonarea sistemului de educatie (nu-i mai ia nimeni la intrebari ca nu s-a facut mare lucru). Daca analizam situatia mai atent, vedem ca aceste procente de promovare a Bac-ului contrasteaza puternic cu rezultatele la testarile internationale, la care ocupam in mod constant ultimele 2 locuri dintre tarile UE. Mai mult, eforturile din ultimii ani de a cosmetiza situatia vin dupa 25 de ani in care nu s-a facut mare lucru pentru a imbunatati calitatea sistemului de educatie. Este cam mult.

Revenind la intrebarea initiala, daca subiectele au fost mai usoare sau elevii au fost mai bine pregatiti, s-ar fi evitat o asemenea dilema daca evaluarile de nivel national ar fi fost standardizate. Ce inseaman asta? Folosindu-se acest tip de evaluari, s-ar fi putut sti in fiecare an gradul de dificultate al unei evaluari. Acest lucru este posibil pentru ca s-ar sti cu precizie gradul de dificultate al tuturor problemelor/ subiectelor din care este compus un test/ o evaluare. Mai mult, in cazul evaluarilor de nivel national, gradul lor de dificultate trebuie sa ramana acelasi de la un an la altul; este o regula care se respecta in orice tara cu un sistem educational cat de cat de calitate. Prin urmare, un prim avantaj al standardizarii evaluarilor este ca sunt stopate modificarile arbitarare de la un an la altul. Ceea ce se intampla acum este similar cu a masura zilinic temperatura intr-un anumit loc folosind de fiecare data alt termometru construit artizanal de catre tine (diametrele tuburilor de sticla si lichidele utilizate ar fi diferite; gradatia pe fiecare termometru ai trasa-o „dupa ochi”). Cum poti insa compara masuratorile facute in acest fel in 2 zile diferite?! Un alt avantaj al utilizarii evaluarilor standardizate ar fi ca, oferind radiografii corecte ale sistemului (ce abilitati nu se formeaza, ce categorii de elevi au rezultate mai slabe etc.), ar putea sta la baza unor decizii coerente/ fundamentate de politici publice. Or, un repros care apare constant in rapoartele internationale este ca schimbarile care au avut loc in sistemul de educatie din Romania n-au avut in spate analize riguroase si politici publice coerente.

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. Exista si alta cauza: un sfert dintre absolventi nu s-au inscris la Bac. Din cauza camerelor si microfoanelor nu se mai poate copia. Si pentru acesti elevi slab pregatiti nu e nici o afacere sa se inscrie la Bac doar pentru a se face de rusine cu note de 2 sau 3. http://www.tribuna.ro/stiri/actualitate/cifra-record-aproape-50-000-de-absolventi-au-absentat-la-bac-107987.html
    Pentru a avea o imagine exacta trebuie calculata promovabilitatea la numarul de absolventi de liceu, nu la numarul de candidati inscrisi la Bac.

  2. Ce pot face o gasca de eminenti Rostogani ajunsi in fruncea Ministerului Educatiei decat, citez:

    „Că-z asta ni-i misiunea. Datoria ni-i să luminăm jenăraţiunile june; că-z fără instrucţiune şi educăţiune, un popor doară e învins astăzi în lupta pentru existenţă, şi cine-i învins, apoi acela dă-l dracului! vorba lăkinească: una salus vickis nullam şperare salukem!”

  3. un mic aspect de calculare a promovabilitatii:

    promovabilitatea se calculeaza: promovati din numarul celor care s-au inscris la BAC.

    iar anul acesta multi elevi au fost „sfatuiti” de profesori sa nu se inscrie

    probabil ca daca comparati nr total de elevi din clasa a-XII-a , cu nr inscrisi la BAC …si il comparati cu anii anteriori , s-ar putea sa fie o surpriza

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Cristian Hatuhttp://www.sar.org.ro
Membru fondator al Centrului de Evaluare si Analize Educationale. Specializare pe politici publice in domeniul educatiei. Din 2011, manager al unui proiect care urmareste reformarea predarii fizicii in invatamantul preunivarsitar.   In trecut, cursuri la Facultatea de Filosofie a Universtiatii din Bucuresti pe domeniile: istoria si filosofia stiintei, relatia dintre istoria fizicii si istoria filosofiei etc. Specializare in teoria cunoasterii stiintifice, stiintele cognitiei, filosofia stiintei, istoria stiintei. Doctorat in istoria si filosofia stiintei la Facultatea de Filosofie a Universitatii Bucuresti.

Carti noi

Revoluția Greacă de la 1821 pe teritoriul Moldovei și Țării Românești

 

Carti noi

„Jurnalul de doliu scris de Ioan Stanomir impresionează prin intensitatea pe care o imprimă literei, o intensitate care consumă și îl consumă, într-un intangibil orizont al unei nostalgii dizolvante. Biografia mamei, autobiografia autorului, atât de strâns legate, alcătuiesc textul unei declarații de dragoste d’outre-tombe, punctând, în marginea unor momente care au devenit inefabile, notele simfoniei unei iremediabile tristeți… vezi amanunte despre carte
 „Serhii Plokhy este unul dintre cei mai însemnați experți contemporani în istoria Rusiei și a Războiului Rece.” – Anne Applebaum
În toamna anului 1961, asasinul KGB-ist Bogdan Stașinski dezerta în Germania de Vest. După ce a dezvăluit agenților CIA secretele pe care le deținea, Stașinski a fost judecat în ceea ce avea să fie cel mai mediatizat caz de asasinat din întregul Război Rece. Publicitatea iscată în jurul cazului Stașinski a determinat KGB-ul să își schimbe modul de operare în străinătate și a contribuit la sfârșitul carierei lui Aleksandr Șelepin, unul dintre cei mai ambițioși și periculoși conducători sovietici. Mai multe…
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro