vineri, septembrie 17, 2021

PSD se pregătește să pună cruce autostrăzii Sibiu-Pitești sub aparența “lansării proiectului”

Este vorba de același tip de alba-neagra, precum cel privind privind legile justiției sau cel al revoluției fiscale.

Nu o spun (doar) eu, ci o spune un raport minuțios făcut de consultanții Comisiei Europene de la JASPERS (atașat în limba engleză). Raportul detaliază punct cu punct lipsurile majore ale documentației elaborate în 2008 pentru Sibiu-Pitești. Concluzia: nu se poate lansa o licitație pe baza acelei documentații. Este nevoie de studii geotehnice și de o proiectare a traseului și a structurilor mult mai serioasă.

Culmea, în prezent și legea românească spune același lucru ca lecție învățată după autostrăzile surpate. Normativul geotehnic NP074-2014 (aprobat prin ordin de ministru al Dezvoltării) cere ca la nivel de studiu de fezabilitate investigațiile geotehnice să respecte standardele Eurocod 7. Adică acele investigații detaliate și proiectarea aferentă pe care le solicită și consultantul european.

De altfel, Compania de drumuri a și încheiat un contract în 2015 cu acest obiect: actualizarea studiului autostrăzii Sibiu-Pitești la nivelul de detaliu necesar.

Că a făcut asta după ani de zile în care domnii Șova și Ponta țineau pe bară autostrada Sibiu-Pitești pentru că aveau un pariu cu autostrada pe Valea Prahovei e altă poveste. Precum și că au făcut praf caietul de sarcini pregătit de consultantul european reducând termenele și costurile într-un mod nerealist și că au nesocotit recomandarea de-a angaja un verificator tehnic care să urmărească ce face firma angajată

Ce s-a întâmplat cu acel contract din 2015? Firma neserioasă selectată nu l-a dus la bun sfârșit – a realizat acea actualizare doar pe secțiunile din capete, Sibiu-Boița și Curtea de Argeș-Pitești. Pe partea grea a proiectului nu a făcut nimic: în defileul Văii Oltului, la traversarea Subcarpaților spre Valea Topologului și mai departe până în Valea Argeșului – zone extrem de dificile pentru construcție, predispuse alunecărilor de teren.

Deci nu avem nimic făcut pe loturile grele: 2, 3 și 4. Între timp, dl. Ioniță, șeful CNAIR, zice că nici nu-i mai trebuie studiile detaliate, “avem tot ce ne trebuie”. Nimic mai departe de adevăr. Este același stil de propagandă PSD care ne lovește și cînd vine vorba de justiție și de economie. Nu contează realitatea, datele obiective, nu contează ce se întâmplă peste 2-3-5 ani, important e să dăm un tun de imagine acum.

Consecințele dacă se merge înainte cu planul de a face licitația cu studiul din 2008 la bază? Niciun metru de autostradă realizat, contracte reziliate peste 2-3 ani, surpări și alunecări, adică rețeta văzută deja pe: Orăștie-Sibiu lot 3, Lugoj-Deva lot 2, Suplacu de Barcău-Borș și lista poate continua.

În plus, despăgubiri de plată pentru statul român și pierderi enorme pentru economie prin nerealizarea autostrăzii. Pierderi care vor fi direct imputabile, sper că și legal, nu numai moral, celor care se pregătesc să facă azi un act de inconștiență, de dragul imaginii.

Veți auzi probabil în spațiul public în perioada următoare, o relativizare a raportului JASPERS, un discurs despre cum “avem tot ce ne trebuie de zeci de ani, nu mai avem nevoie de studii”. O narațiune despre cum oamenii rău-intenționați vor să “blocheze” în timp ce alții vor să “facă”. Nu vă lăsați înșelați, e vorba de aceeași propagandă pe care o vedem în toate domeniile. O propagandă nerușinată care nu ține cont nici de specialiști, nici de rapoarte și în niciun caz de consecințele acțiunilor de acum.

Fac un apel către noul ministru al Transporturilor să oprească această goană după imagine și să asculte vocea experților. Să citească raportul JASPERS și să urmeze recomandările sale. Fără studii geotehnice serioase, fără o proiectare de calitate, proiectul autostrăzii Sibiu-Pitești nu va rămâne decât un subiect de politicianisme ieftine și de lamentare națională.

Distribuie acest articol

18 COMENTARII

  1. Dl. Drula – eu spun ca aveti sperante desarte – nu se va face nici o autostrada.
    Eu zic sa stam relaxati, vine revelionul, mai trece un an etc.
    Singura strategie PSD este sa dea ceva si sa zica ca da mult si apoi sa treaca legile justitiei.

    Apoi – se va intampla ca la PMB cu firmele – facem pariu ca Min. Transporturilor si CNAIR va face cateva firme ca sa duca la bun sfarsit autostrazile…….

  2. Cred ca de fapt acea goana dupa imagine s-ar putea traduce prin altceva.

    Pe de-o parte
    … ignorarea rapoartelor serioase are drept scop cresterea sumelor care se deconteaza efectiv. Pe scurt: se face licitatia pe baza acelor „estimari” „urechiste” si se atribuie lucrarea, legal, ofertei cu cel mai mic pret. Ulterior se „descopera” brusc multiple neconcordante intre „estimarile urechiste” si realitatile din teren. Care… impun cresterea costurilor. Legal. Contractul initial va fi completat cu tot felul de acte aditionale. Care in final vor majora costurile cu mult peste cea mai „scumpa” oferta de la „licitatia” initiala. Schema folosita si „verificata” in chiar cazul unor proiecte finantate de UE… pana la urma macar de s-ar face…

    Pe de alta parte
    … chiar fara sa fii dottore in geografie economico-sociala daca ai o minima relatie corecta cu logica elementara poti „vedea” ca Pitesti-Sibiu (completata cu Sibiu-Nadlac + Sibiu-Oradea si da… centura buhu-restiului) conecteaza rssh ro la lumea civilizata si dezvoltata. Spre deosebire de buhu-resti-Brasov… care conecteaza… niciunde cu nicaieri. Simpla platforma in folosul potentatilor (ignorand „fermele” de la Cornu). Ca sa nu ma refer la „dreptacii” la fel de dottore in toate cele.

    Codicil: sa te lauzi (in secolul XXI) c-ai facut, in campie, „otostraza” cu doar doua benzi pe sens… inseamna de fapt sa exprimi realul nivel al „educatiei” si al relatiei cu lumea.

  3. Cred ca infrastructura devine tot mai mult o problema de siguranta nationala (fiind strans legata de dezechilibrele de dezvoltare regionala). Prin urmare, ar fi foarte bine, ideal chiar ca USR sa incerce sa impinga lucrurile din loc. Sigur, nu de la inaltimea celor 9 procente ale sale in Parlament, ci de la inaltimea dorintelor oamenilor de rand – pe care USR ar putea sa le reprezinte mai bine ca alte partide.

    Incercati un pact pe infrastructura, transpartinic! Ce aveti de pierdut?

  4. De ce ar trebui ca toate drumurile Romaniei spre UE sa treaca musai NUMAI prin Ungaria, fara nicio alternativa?
    Sigur, aceasta ii da Ungariei azi un atu important asupra Romaniei, dar nimeni nu stie ce va fi in viitorul apropiat cu siguranta, ce se va intampla cu UE si cu Europa.

    • Din cauza geografiei.
      Si nu vad ce atu are Ungaria asupra Romaniei; pana una alta, noi le uzam autostrazile lor, iar ei isi rup masinile prin hartoapele noastre. Avantaj, noi. C-asa-i in tenis.

      • …si cand opresc aia circulatia cozile la granita sunt de zeci de kilometre, intreg fluxul de marfuri cu UE de opreste, in MILENIU 3, ca asa are chef Ungaria?
        Credeti ca tot asa procedeaza si elvetienii alaturi de austricei cand vine vorba de Germania?

        • Habar n-am cum procedeaza elvetienii (care au o granita de doua ori mai lunga cu Germania decat cu Austria) alaturi de austrieci cand vine vorba de Germania.
          Chiar nu stiu, sunt un ignorant – dvs. nu vedeti ce pseudonim mi-am ales?!?
          Spuneti-mi dvs. – ce fac elvetienii? O iau spre miazazi prin Italia, pe urma trec in Franta si intra in Germania pe la vest?
          Lasand la o parte Bulgaria, care din acets punct de vedere sta chiar mai rau decat noi, singurul nostru vecin din UE este Ungaria, care mai e si drumul normal, firesc, natural catre centrul si vestul Europei, catre „inima” UE. Pe unde-ati vrea sa-i ocolim pe unguri, pe la Moscova?

          • toate legaturile Germaniei, Malticii cu Mediterana trec prin AUstria si Elvetia, asa cum trecea si la noi pana in interbelic prin Moldova si Polonia

            Ce e in CENTRU europei, vreo masa mare?
            Unde sunt principalele piete europene, marile concentratii de consumatori, in MUNTII HIMALAIA?
            Daca distantel sunt aceleasi de ce sa trecem toti numai prin UNGARIA, ca mai apoi sa ocolim ALPII dupa ce-i penetram prin strapungeri?
            Desigur, deoarece toate drumurile din vagauna si fundatura Europei, zisa TRANSILVANIA trec in mod natural si firesc doar prin PANONIA, in mod natural si firesc, cu mici exceptii, insa Restul ROmaniei si acele exceptii ii reprezinta peste 70% din populatie si doua treimi din teritoriu. Romania nu se reduce ca asa-zisa TRANSILVANIE si nici nu se va reduce la vagauna si fundatura aia fara nico perspectiva in Europa de Maine.

  5. Nu am înțeles de ce drumuri de câțiva kilometri, foarte simple, se transformă în lucrări de ani de zile. E pur și simplu absurd ce se întâmplă. La centura Mihailesti, unde sunt 3 kilometri de asfaltat la câmpie, se stă pur și simplu de ani de zile. O firmă serioasă ar face lucrarea aia într-o săptămână.

    • pentru ca trebuie intocmite rapoarte si grafice de progres, care trebuie apoi aprobate, chestii care consuma resurse umane si timp

  6. Ce e in CENTRU europei, vreo masa mare?
    Unde sunt principalele piete europene, marile concentratii de consumatori, in MUNTII HIMALAIA?
    Daca distantel sunt aceleasi de ce sa trecem toti numai prin UNGARIA, ca mai apoi sa ocolim ALPII dupa ce-i penetram prin strapungerile facute de altii decat ungurii si au fost dedicate cu totul altora decat maghiarilor? Desigur, deoarece toate drumurile din vagauna si fundatura Europei, zisa TRANSILVANIA trec in mod natural si firesc doar prin PANONIA, in mod natural si firesc, cu mici exceptii. Insa, Restul Romaniei si acele exceptii reprezinta peste 70% din populatie si doua treimi din teritoriu. Romania nu se reduce ca asa-zisa TRANSILVANIE si nici nu se va reduce la vagauna si fundatura aia fara nico perspectiva in Europa de Maine! Dupa cum nu s-a redus dect fortuit la o parte din asa-zisa Moldova 1 an de zile, din cauza razboiului, ce vedem azi pe harta nu e natura, geogra pura ci CONJUNCTURA POLITICA, o etapa istorica care va fi depasita pana la urma.
    Prin Austria si Elvetia, tari inrudite in buna masura cu Germania, trec principalele rute de transport ale Germaniei catre Mediterana, tot pe acolo se face jonctiunea intre Marile Nordului&Baltica si Mediterana, se faciliteaza schimburile – priviti harta Frantei, ca sa intelegeti mai bine – si se dezvolta in profunzime teritoriul strabatut, caci dupa cum observati toate centrele vor sa ajunga la cea mai apropiata mare ca sa faca comert, sa participe activ la schimburi si sa se imbogateasca. La fel a fost si cazul nostru pana in 1940, cand prinvim la Moldova si Polonia – Romania avand la acea data granita comuna cu Polonia – unde se dezvoltasera pe ruta comerciala respectiva orase ca Varsovia, Liov, Cernauti, Chisinau, Galati, Gdansk, si chiar Cracovia.

    • Probabil ca „inaltimea” „gainii” nu va confera perspectiva completa. Pentru „otostraza” Pitesti-Sibiu se pot folosi chiar bani de la *UE. In timp ce alte aventuri geografico-nationalizde se vor „face” doar din ceea ce „produce” rssh ro.

      • Asta deoarece Romania e tradat de cineva, iar unii nu se grabesc sa le implineasca lucrarea.
        Romania poate oricand sa ceara revizuirea Planului convenit, renegocierea lui, nimic nefiind BATUT in cuie asa cum viseaza cei care au tradat! Iata si de unde pofat lor neostoita de PUTERE si zbaterea neputincioasa peste tot spatiul pubic.

        • Tradarea despre care pomenesti este din interior… si nici macar nu intruneste conditiile minimale pt a fi denumita astfel. In echivalentele firesti si logice reprezinta de fapt o imbinare dintre prostie si coruptie.
          De fapt, cand vine vb despre infrastructura nationala cele doua devin sinonime (daca vrei sa-ti traduc: poate stii sau ai auzit ce a hotarat „cel-mai-iubit-fiu-al-poporului” cand s-a deranjat de aglomeratia de pe drum: circulatie „alternativa” – in loc sa construiasca drumuri adecvate sec XX). Ba chiar pleonastice. La fel cum este expresia m**e dinamo.

Dă-i un răspuns lui Ronald Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Catalin Drulahttp://contributors
Licență și master în Computer Science la Universitatea din Toronto. Inginer software la o serie de startupuri din Silicon Valley. Cetățean implicat pe forumurile care urmăresc construcția de autostrăzi. Fondator și vicepreședinte al Asociației Pro Infrastructură. În 2016, consilier pe domeniul infrastructurii de transport al premierului Dacian Cioloș. În prezent, deputat USR de Timiș, membru al Comisiei pentru Transporturi și președinte al Comisiei pentru IT&C.

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

România, septembrie 2021: radiografia unui impas

Septembrie 2021 este, în România, momentul unui alt impas istoric. Scenele de pugilat din Parlament, isteria mediatică, confuzia guvernamentală, toate acestea sunt...

Despre educația morală a copiilor

Motto: V-am dat clasă cu opt clase /S-a terminat șmecheria / Sunt rege pe România! (Abi Talent)

Când plouă în Groenlanda e începutul apocalipsei climatice?

Așa s-ar putea deduce pe baza știrilor alarmiste declanșate de următorul anunț oficial: Pe 14 august 2021, în cel...

Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale

Germania pășește inevitabil în direcția unei tranziții politice de importanță majoră, provocată de sfârșitul guvernării cancelarului Angela Merkel, care a durat neîntrerupt...

Fragilele promisiuni ale viitorului

"Domnule Președinte Klaus Iohannis,Romanian Business Leaders vă adresează această scrisoare în numele a peste 200 de antreprenori români, prezenți astăzi la cea...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.