joi, aprilie 18, 2024

PSD se pregătește să pună cruce autostrăzii Sibiu-Pitești sub aparența “lansării proiectului”

Este vorba de același tip de alba-neagra, precum cel privind privind legile justiției sau cel al revoluției fiscale.

Nu o spun (doar) eu, ci o spune un raport minuțios făcut de consultanții Comisiei Europene de la JASPERS (atașat în limba engleză). Raportul detaliază punct cu punct lipsurile majore ale documentației elaborate în 2008 pentru Sibiu-Pitești. Concluzia: nu se poate lansa o licitație pe baza acelei documentații. Este nevoie de studii geotehnice și de o proiectare a traseului și a structurilor mult mai serioasă.

Culmea, în prezent și legea românească spune același lucru ca lecție învățată după autostrăzile surpate. Normativul geotehnic NP074-2014 (aprobat prin ordin de ministru al Dezvoltării) cere ca la nivel de studiu de fezabilitate investigațiile geotehnice să respecte standardele Eurocod 7. Adică acele investigații detaliate și proiectarea aferentă pe care le solicită și consultantul european.

De altfel, Compania de drumuri a și încheiat un contract în 2015 cu acest obiect: actualizarea studiului autostrăzii Sibiu-Pitești la nivelul de detaliu necesar.

Că a făcut asta după ani de zile în care domnii Șova și Ponta țineau pe bară autostrada Sibiu-Pitești pentru că aveau un pariu cu autostrada pe Valea Prahovei e altă poveste. Precum și că au făcut praf caietul de sarcini pregătit de consultantul european reducând termenele și costurile într-un mod nerealist și că au nesocotit recomandarea de-a angaja un verificator tehnic care să urmărească ce face firma angajată

Ce s-a întâmplat cu acel contract din 2015? Firma neserioasă selectată nu l-a dus la bun sfârșit – a realizat acea actualizare doar pe secțiunile din capete, Sibiu-Boița și Curtea de Argeș-Pitești. Pe partea grea a proiectului nu a făcut nimic: în defileul Văii Oltului, la traversarea Subcarpaților spre Valea Topologului și mai departe până în Valea Argeșului – zone extrem de dificile pentru construcție, predispuse alunecărilor de teren.

Deci nu avem nimic făcut pe loturile grele: 2, 3 și 4. Între timp, dl. Ioniță, șeful CNAIR, zice că nici nu-i mai trebuie studiile detaliate, “avem tot ce ne trebuie”. Nimic mai departe de adevăr. Este același stil de propagandă PSD care ne lovește și cînd vine vorba de justiție și de economie. Nu contează realitatea, datele obiective, nu contează ce se întâmplă peste 2-3-5 ani, important e să dăm un tun de imagine acum.

Consecințele dacă se merge înainte cu planul de a face licitația cu studiul din 2008 la bază? Niciun metru de autostradă realizat, contracte reziliate peste 2-3 ani, surpări și alunecări, adică rețeta văzută deja pe: Orăștie-Sibiu lot 3, Lugoj-Deva lot 2, Suplacu de Barcău-Borș și lista poate continua.

În plus, despăgubiri de plată pentru statul român și pierderi enorme pentru economie prin nerealizarea autostrăzii. Pierderi care vor fi direct imputabile, sper că și legal, nu numai moral, celor care se pregătesc să facă azi un act de inconștiență, de dragul imaginii.

Veți auzi probabil în spațiul public în perioada următoare, o relativizare a raportului JASPERS, un discurs despre cum “avem tot ce ne trebuie de zeci de ani, nu mai avem nevoie de studii”. O narațiune despre cum oamenii rău-intenționați vor să “blocheze” în timp ce alții vor să “facă”. Nu vă lăsați înșelați, e vorba de aceeași propagandă pe care o vedem în toate domeniile. O propagandă nerușinată care nu ține cont nici de specialiști, nici de rapoarte și în niciun caz de consecințele acțiunilor de acum.

Fac un apel către noul ministru al Transporturilor să oprească această goană după imagine și să asculte vocea experților. Să citească raportul JASPERS și să urmeze recomandările sale. Fără studii geotehnice serioase, fără o proiectare de calitate, proiectul autostrăzii Sibiu-Pitești nu va rămâne decât un subiect de politicianisme ieftine și de lamentare națională.

Distribuie acest articol

18 COMENTARII

  1. Dl. Drula – eu spun ca aveti sperante desarte – nu se va face nici o autostrada.
    Eu zic sa stam relaxati, vine revelionul, mai trece un an etc.
    Singura strategie PSD este sa dea ceva si sa zica ca da mult si apoi sa treaca legile justitiei.

    Apoi – se va intampla ca la PMB cu firmele – facem pariu ca Min. Transporturilor si CNAIR va face cateva firme ca sa duca la bun sfarsit autostrazile…….

  2. Cred ca de fapt acea goana dupa imagine s-ar putea traduce prin altceva.

    Pe de-o parte
    … ignorarea rapoartelor serioase are drept scop cresterea sumelor care se deconteaza efectiv. Pe scurt: se face licitatia pe baza acelor „estimari” „urechiste” si se atribuie lucrarea, legal, ofertei cu cel mai mic pret. Ulterior se „descopera” brusc multiple neconcordante intre „estimarile urechiste” si realitatile din teren. Care… impun cresterea costurilor. Legal. Contractul initial va fi completat cu tot felul de acte aditionale. Care in final vor majora costurile cu mult peste cea mai „scumpa” oferta de la „licitatia” initiala. Schema folosita si „verificata” in chiar cazul unor proiecte finantate de UE… pana la urma macar de s-ar face…

    Pe de alta parte
    … chiar fara sa fii dottore in geografie economico-sociala daca ai o minima relatie corecta cu logica elementara poti „vedea” ca Pitesti-Sibiu (completata cu Sibiu-Nadlac + Sibiu-Oradea si da… centura buhu-restiului) conecteaza rssh ro la lumea civilizata si dezvoltata. Spre deosebire de buhu-resti-Brasov… care conecteaza… niciunde cu nicaieri. Simpla platforma in folosul potentatilor (ignorand „fermele” de la Cornu). Ca sa nu ma refer la „dreptacii” la fel de dottore in toate cele.

    Codicil: sa te lauzi (in secolul XXI) c-ai facut, in campie, „otostraza” cu doar doua benzi pe sens… inseamna de fapt sa exprimi realul nivel al „educatiei” si al relatiei cu lumea.

  3. Cred ca infrastructura devine tot mai mult o problema de siguranta nationala (fiind strans legata de dezechilibrele de dezvoltare regionala). Prin urmare, ar fi foarte bine, ideal chiar ca USR sa incerce sa impinga lucrurile din loc. Sigur, nu de la inaltimea celor 9 procente ale sale in Parlament, ci de la inaltimea dorintelor oamenilor de rand – pe care USR ar putea sa le reprezinte mai bine ca alte partide.

    Incercati un pact pe infrastructura, transpartinic! Ce aveti de pierdut?

  4. De ce ar trebui ca toate drumurile Romaniei spre UE sa treaca musai NUMAI prin Ungaria, fara nicio alternativa?
    Sigur, aceasta ii da Ungariei azi un atu important asupra Romaniei, dar nimeni nu stie ce va fi in viitorul apropiat cu siguranta, ce se va intampla cu UE si cu Europa.

    • Din cauza geografiei.
      Si nu vad ce atu are Ungaria asupra Romaniei; pana una alta, noi le uzam autostrazile lor, iar ei isi rup masinile prin hartoapele noastre. Avantaj, noi. C-asa-i in tenis.

      • …si cand opresc aia circulatia cozile la granita sunt de zeci de kilometre, intreg fluxul de marfuri cu UE de opreste, in MILENIU 3, ca asa are chef Ungaria?
        Credeti ca tot asa procedeaza si elvetienii alaturi de austricei cand vine vorba de Germania?

        • Habar n-am cum procedeaza elvetienii (care au o granita de doua ori mai lunga cu Germania decat cu Austria) alaturi de austrieci cand vine vorba de Germania.
          Chiar nu stiu, sunt un ignorant – dvs. nu vedeti ce pseudonim mi-am ales?!?
          Spuneti-mi dvs. – ce fac elvetienii? O iau spre miazazi prin Italia, pe urma trec in Franta si intra in Germania pe la vest?
          Lasand la o parte Bulgaria, care din acets punct de vedere sta chiar mai rau decat noi, singurul nostru vecin din UE este Ungaria, care mai e si drumul normal, firesc, natural catre centrul si vestul Europei, catre „inima” UE. Pe unde-ati vrea sa-i ocolim pe unguri, pe la Moscova?

          • toate legaturile Germaniei, Malticii cu Mediterana trec prin AUstria si Elvetia, asa cum trecea si la noi pana in interbelic prin Moldova si Polonia

            Ce e in CENTRU europei, vreo masa mare?
            Unde sunt principalele piete europene, marile concentratii de consumatori, in MUNTII HIMALAIA?
            Daca distantel sunt aceleasi de ce sa trecem toti numai prin UNGARIA, ca mai apoi sa ocolim ALPII dupa ce-i penetram prin strapungeri?
            Desigur, deoarece toate drumurile din vagauna si fundatura Europei, zisa TRANSILVANIA trec in mod natural si firesc doar prin PANONIA, in mod natural si firesc, cu mici exceptii, insa Restul ROmaniei si acele exceptii ii reprezinta peste 70% din populatie si doua treimi din teritoriu. Romania nu se reduce ca asa-zisa TRANSILVANIE si nici nu se va reduce la vagauna si fundatura aia fara nico perspectiva in Europa de Maine.

  5. Nu am înțeles de ce drumuri de câțiva kilometri, foarte simple, se transformă în lucrări de ani de zile. E pur și simplu absurd ce se întâmplă. La centura Mihailesti, unde sunt 3 kilometri de asfaltat la câmpie, se stă pur și simplu de ani de zile. O firmă serioasă ar face lucrarea aia într-o săptămână.

    • pentru ca trebuie intocmite rapoarte si grafice de progres, care trebuie apoi aprobate, chestii care consuma resurse umane si timp

  6. Ce e in CENTRU europei, vreo masa mare?
    Unde sunt principalele piete europene, marile concentratii de consumatori, in MUNTII HIMALAIA?
    Daca distantel sunt aceleasi de ce sa trecem toti numai prin UNGARIA, ca mai apoi sa ocolim ALPII dupa ce-i penetram prin strapungerile facute de altii decat ungurii si au fost dedicate cu totul altora decat maghiarilor? Desigur, deoarece toate drumurile din vagauna si fundatura Europei, zisa TRANSILVANIA trec in mod natural si firesc doar prin PANONIA, in mod natural si firesc, cu mici exceptii. Insa, Restul Romaniei si acele exceptii reprezinta peste 70% din populatie si doua treimi din teritoriu. Romania nu se reduce ca asa-zisa TRANSILVANIE si nici nu se va reduce la vagauna si fundatura aia fara nico perspectiva in Europa de Maine! Dupa cum nu s-a redus dect fortuit la o parte din asa-zisa Moldova 1 an de zile, din cauza razboiului, ce vedem azi pe harta nu e natura, geogra pura ci CONJUNCTURA POLITICA, o etapa istorica care va fi depasita pana la urma.
    Prin Austria si Elvetia, tari inrudite in buna masura cu Germania, trec principalele rute de transport ale Germaniei catre Mediterana, tot pe acolo se face jonctiunea intre Marile Nordului&Baltica si Mediterana, se faciliteaza schimburile – priviti harta Frantei, ca sa intelegeti mai bine – si se dezvolta in profunzime teritoriul strabatut, caci dupa cum observati toate centrele vor sa ajunga la cea mai apropiata mare ca sa faca comert, sa participe activ la schimburi si sa se imbogateasca. La fel a fost si cazul nostru pana in 1940, cand prinvim la Moldova si Polonia – Romania avand la acea data granita comuna cu Polonia – unde se dezvoltasera pe ruta comerciala respectiva orase ca Varsovia, Liov, Cernauti, Chisinau, Galati, Gdansk, si chiar Cracovia.

    • Probabil ca „inaltimea” „gainii” nu va confera perspectiva completa. Pentru „otostraza” Pitesti-Sibiu se pot folosi chiar bani de la *UE. In timp ce alte aventuri geografico-nationalizde se vor „face” doar din ceea ce „produce” rssh ro.

      • Asta deoarece Romania e tradat de cineva, iar unii nu se grabesc sa le implineasca lucrarea.
        Romania poate oricand sa ceara revizuirea Planului convenit, renegocierea lui, nimic nefiind BATUT in cuie asa cum viseaza cei care au tradat! Iata si de unde pofat lor neostoita de PUTERE si zbaterea neputincioasa peste tot spatiul pubic.

        • Tradarea despre care pomenesti este din interior… si nici macar nu intruneste conditiile minimale pt a fi denumita astfel. In echivalentele firesti si logice reprezinta de fapt o imbinare dintre prostie si coruptie.
          De fapt, cand vine vb despre infrastructura nationala cele doua devin sinonime (daca vrei sa-ti traduc: poate stii sau ai auzit ce a hotarat „cel-mai-iubit-fiu-al-poporului” cand s-a deranjat de aglomeratia de pe drum: circulatie „alternativa” – in loc sa construiasca drumuri adecvate sec XX). Ba chiar pleonastice. La fel cum este expresia m**e dinamo.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Catalin Drula
Catalin Drulahttp://contributors
Licență și master în Computer Science la Universitatea din Toronto. Inginer software la o serie de startupuri din Silicon Valley. Cetățean implicat pe forumurile care urmăresc construcția de autostrăzi. Fondator și vicepreședinte al Asociației Pro Infrastructură. În 2016, consilier pe domeniul infrastructurii de transport al premierului Dacian Cioloș. În prezent, deputat USR de Timiș, membru al Comisiei pentru Transporturi și președinte al Comisiei pentru IT&C.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro