vineri, martie 29, 2024

Rectorii parlamentari au intrat in incompatibilitate


Pe 10 aprilie s-au implinit doua luni de la intrarea in vigoare a Legii Educatiei Nationale si ar fi trebuit sa se aplice articolele referitoare la incompatibilitatile prevazute de aceasta lege.

Art 215. (3) Persoanele care ocupa o functie de conducere sau de demnitate publica nu pot exercita functia de rector pe perioada indeplinirii mandatului.
(4) Functia de rector este incompatibila cu detinerea de functii de conducere in cadrul unui partid politic, pe perioada exercitarii mandatului
.

Ce rezulta de aici? Ca toti cei patru rectori din parlamentul Romaniei (Ecaterina Andronescu, Florian Popa (PSD),Nicolae Robu (PNL), Stefan Dragulescu (PD-L)), ar fi trebuit sa aleaga intre cele doua functii: de rector sau de parlamentar. In plus, Ecaterina Andronescu trebuia sa aleaga si intre functia de rector si vicepresedinte PSD. Rectorii Andrei Marga si Nicolae Robu sunt membri in Biroul Politic Central al PNL, de asemeni organism de conducere politic si cad si domniile lor sub incidenta art. 215.
In legea 161/2003 se da si un termen pentru rezolvarea acestor incompatibilitati:

(2) In termen de 60 de zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (1), deputatul sau senatorul va opta intre mandatul de parlamentar si functia care genereaza incompatibilitatea, demisionand din una dintre functii.

(3) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (2), daca starea de incompatibilitate continua sa existe, deputatul sau senatorul este considerat demisionat din functia de deputat sau de senator. Demisia se aduce la cunostinta Camerei din care face parte parlamentarul. Hotararea Camerei prin care se constata demisia se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

A auzit cineva de vreo demisie, acum cand au trecut 62 de zile de expirarea termenelor prevazute de lege? Eu nu.

Argumentarea celor care cad sub incidenta legii, anume ca atunci cand au fost alesi rectori legea actuala nu exista, este de tot rasul.  In virtutea acestei logici, hackerii s-ar putea apara cu explicatia  ca atunci cand au inceput ei activitatea, infractiunile informatice nu erau incriminate de lege.

Se mai spune in Legea Educatiei Nationale:

Art. 295. (4) După intrarea în vigoare a prezentei legi se interzice ocuparea concomitentă de către soți, afini și rude până la gradul al III-lea inclusiv a funcțiilor prin care unul sau una se află față de celălalt sau cealaltă într-o poziție de conducere, control, autoritate sau evaluare instituțională directă la orice nivel în aceeași universitate.

Si acest articol trebuia respectat in termen de doua luni de la intrarea in vigoare a legii, adica, cei aflati intr-o astfel de situatie trebuiau sa opteze pentru variante care i-ar fi scos din situatia de incompatibilitate.

Stie cineva vreun caz in care familiile care conduc unele universitati s-au deranjat cu oarece demisii? Nu cred. Sau sa le spuna, sa-i  felicitam!

Acum mingea este in terenul  ANI (Agentia Nationala de Integritate). Conform Legii 176/2010, acestei agentii ii revine rolul de a constata si sanctiona nerespectarea legii in materie de incompatibilitati. Inspectorii ANI intocmesc un raport de evaluare in care explica in ce consta abaterea de la regimul incompatibilitatilor si-l trimit mai departe la organele competente.

La art. 21. (4) Raportul de evaluare se comunica in termen de 5 zile de la finalizare persoanei care a facut obiectul activitatii de evaluare si, dupa caz, organelor de urmarire penala si celor disciplinare.

Ajungem, astfel, la intrebarea esentiala: suntem sau nu suntem un stat de drept?

Problema Romaniei, inclusiv pentru mecanismele de evaluare europene, consta in aceea ca legile, chiar daca exista, nu se respecta. Discutam de ani buni despre aceasta problema, fara sa ne indreptam spre o rezolvare.

Geaba exista legi, sesizari ale presei si societatii civile, ele se aplica doar atunci cand e vorba de reglari de conturi intre politicieni, cand sunt in joc interesele unuia sau altuia dintre grupurile de putere si interese ce actioneaza in Romania, presupusa democrata.

Un exemplu.

Incompatibilitatea dintre functia de parlamentar si aceea de rector este prevazuta si in legea 161/2003 care spune la

Art.81 (1) Calitatea de deputat sau de senator este incompatibila cu exercitarea oricarei functii publice de autoritate, potrivit Constitutiei, cu exceptia celei de membru al Guvernului.

2) Prin functii publice de autoritate, incompatibile cu calitatea de deputat sau de senator, se intelege functiile din administratia publica asimilate celor de ministru, ….., functiile de conducere specifice ministerelor, celorlalte autoritati si institutii publice,…..

Daca nici functia de rector nu este functie de conducere a unei institutii publice, atunci nu stiu ce alta explicatie poate fi data acestei sintagme.

Faptul ca la alin (3) al aceluiasi articol se spune:

„(3) Deputatii si senatorii pot exercita functii sau activitati in domeniul didactic, al cercetarii stiintifice si al creatiei literar-artistice”, nu este relevant pentru discutie, pentru ca se refera la functiile didactice sau de cercetare (asistent, conferentiar, profesor universitar, cercetator), nu la functii de conducere. Dar profitand de confuzia dintre notiunile „functie didactica” si „functie de conducere” (detaliate ca atare in doua articole distincte ale fostului Statut al Cadrelor Didactice), nu s-a aplicat incompatibilitatea prevazuta de legea 161/2003, mizand pe faptul ca suntem multi dar „prosti” si ne scapa asemenea subtilitati.

In zilele urmatoare vom vedea ce actiuni intreprind autoritatile statului, de la premier, la ministrul educatiei, la Agentia Nationala pentru Integritate, conducerea parlamentului, seful statului, pentru a demonstra ca Romania este, in sfarsit, un stat de drept.

Comisiile juridice ale celor doua Camere ale parlamentului s-au pronuntat deja in sensul ca n-au gasit nicio incompatibilitate intre functia de rector si calitatea de parlamentar. In schimb ANI a anunta ca exista o incompatibilitate clara intre cele doua calitati. Cum deciziile comisiilor juridice ale parlamentului nu sunt opozabile actiunilor si activitatii ANI, sa asteptam sa vedem cine „e mai tare”: ANI sau parlamentul?

Suntem sau nu un stat de drept? (printre altele si conditie esentiala a aderarii noastre la Uniunea Europeana)

Tare mi-e teama ca vom mai avea de asteptat si inghitit promisiuni, pana cand, intr-un viitor incert, va functiona si la noi statul de drept.

PS. Rog cititorii care au cunostinta de cazuri de incompatibilitati prevazute de Legea Educatiei Nationale, sa mi le semnaleze la [email protected], pentru a le transmite mai departe la ANI.

Distribuie acest articol

35 COMENTARII

  1. Stimate domn, Einstein a spus ca timpul este relativ. Faptul ca ziua pentru noi are 24h este de asemenea o conventie. Pentru acesti oameni cu functii incompatibile ziua are nu numai 72h dar le si permite oscilatii cuantice intre universurile in care ei sunt numai rectori sau numai parlamentari. Faptul ca noua ni se pare ca sunt „in acelasi timp” este o iluzie, asa cum un film pare sa fie continuu, dar de fapt este o insiruire de cadre statice. Deci de fapt nu e nici o problema.

  2. La noi in Romanica se respecta vreo lege ? Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !Parlamentarii care au fost turnatori la SECU au vreun deranj :? (Dan Voiculescu,Pislaru de la Galati, etc,etc.)

  3. Unde-i lege nu-i tocmeala! Dar nici legea nu se aplica retroactiv.

    Parlamentarii care au ajuns si parlamentari, la data alegerii lor deja fiind rectori, ar trebui ocoliti de legea asta. Pur si simplu, pentru ca alegatorii n-au vazut nici o incompatibilitatea cand i-au trimis sa-i reprezinte. Ca vizitiul invatamantului are o alta viziune, se prea poate, insa orice schimbare n-o poate face decat pentru viitor.
    Niciodata nu poate prevele opinia guvernului votului dat de alegatori.

    • Starea de incompatibilitate este o conventie, nu o stare obiectiva. In functie de stat, regim, perioada, incompatibilitatile astea sunt altele.

      Personal, sunt impotriva cumulului de functii. Insa regulile nu se pot schimba in timpul mandatului. Se poate face acest lucru pentru un mandat viitor, cand, la depunerea candidaturii pentru parlament, respectivul e informat ca alege fie rectoratul, fie fotoliul. Asa e corect!

      • Stimabile,
        Corect și moral este ca acesti rectori să nu incaseze bani necuveniți,pe servicii publice neexecutate!Din propria lor conștiință ar fi trebuit să renunțe la alte indeletniciri,in favoarea reprezentării!Ce caută un rector cind isi depune candidatura?Ce intelege alegătorul care il voteaza?Alege un rector sau un reprezentant al său in Parlamentul Romaniei?

      • De obicei, intr-o familie membrii au preocupari foarte apropiate. Si, incuranjandu-se reciproc, respectivii isi ridica siesi stacheta performantei, fiind de cele mai multe ori superiori competitorilor. E o realitate!
        Desigur, impresia ca ceva e putred exista, insa e aproape sigur ca si copii lui Robu, cat si nevasta lui Marga au si merite obiective care-i recomanda, nu doar notorietatea numelui.

  4. Social-democratul Ion Giurmă, rectorul Universităţii Tehnice „Gh. Asachi”, şi-a dat demisia din funcţia de consilier local. În documentul depus la secretariatul Primăriei se menţionează că la baza demisiei sunt motive legislative, legate de legea educaţiei, mai exact prevederile privind statutul rectorilor

  5. Si cu cei de 70+ ani cum ramine ?

    Oricum, toti o sa ramina pe loc fiindca:
    1) Adrian Severin e tot acolo
    2) Vine USL la putere si abroga legile.

    Toate cele bune.

  6. Un alt social-democrat care va trebui să aleagă între funcţia politică şi cariera universitară este rectorul Universităţii „Petre Andrei”, Doru Tompea. „Dacă noile prevederi legislative vor stabili o situaţie de incompatibilitate între mandatul de rector şi funcţiile politice, mă voi suspenda, fără echivoc, din orice funcţie din PSD. Proiectul vieţii mele este Universitatea «Petre Andrei», pentru care m-am luptat ani de zile să intrăm în legalitate şi nu voi renunţa la funcţia de rector”, a declarat Tompea.

    În prezent, rectorul UPA este şi preşedinte al Organizaţiei Municipale PSD Iaşi. Tot în noua lege a educaţie, la articolul 215, alineatul 4, se specifică următoarele: „Funcţia de rector este incompatibilă cu deţinerea de funcţii de conducere în cadrul unui partid politic”

  7. Cat de fatarnic este fluturat statul de drept cand interesele uneia sau alteia dintre parti o cer… In tara asta nu se respecta hotarari judecatoresti definitive si legi generale si Dvs. pretindeti sa se respecte un text de lege ambiguu, conceput pentru a ataca persoane? Daca ANI si comisiile juridice au interpretari diferite, inseamna ca este interpretabil, asa ca se va ajunge la judecata si acolo trebuie sa se exprime statul de drept. In statul de drept puterea judecatoreasca este suprema, nu seful statului, nu guvernul si nici parlamentul, sau toate asa zisele autoritati. Statul nostru e „tare-n cioc” numai cand trebuie sa ia, fara a asigura nimic in schimb, o gaura neagra din care se alimenteaza toate tentaculele portocalii iar „autoritatile statului” in frunte cu comandantul suprem nu fac decat sa-si discrediteze in fiecare zi autoritatea prin actiunile intreprinse.

    Sa nu aduceti iar argumentul cum ca „nu sunt bani”… Daca eu as pierde un proces in care as fi obligat sa platesc ceva catre stat a doua zi m-as trezi cu conturile blocate si as fi obligat sa-mi vand casa, masina etc pentru ca sa platesc, pe cand invers, dl Stat isi intoarce buzunarele pe dos si flutura urechile elefantului…

    „După lupte seculare, care au durat aproape treizeci de ani, iată visul nostru realizat! Ce eram acuma câtva timp înainte de Crimeea? Am luptat şi am progresat: ieri obscuritate, azi lumină! ieri bigotismul, azi liber-pansismul! ieri întristarea, azi veselia!… Iată avantajele progresului! Iată binefacerile unui sistem constituţional!” Mai caragialesti conducatori decat cei de azi nici ca am avut in ultimii 20 de ani…

  8. Suntem sau nu suntem un Stat de drept ?

    Art. 8. – Pentru finanţarea educaţiei naţionale se alocă anual din bugetul de stat şi din
    bugetele autorităţilor publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv.
    Suplimentar, unităţile şi instituţiile de învăţământ pot obţine şi utiliza autonom venituri proprii.
    Pentru activitatea de cercetare ştiinţifică se alocă anual, de la bugetul de stat, minimum 1% din
    produsul intern brut al anului respectiv.

    Daca onor Guvernul isi poate permite sa nu respecte o lege organica, de ce-ar face-o niste deputati si senatori ? Nu sunt cu totii politruci ?

      • Si, cu prevederile legii 221/2008, pentru anii in care a functionat, cum ramane? Sau aia nu se pune, fiindca nu credeti ca e „buna”?
        Si, daca nu e „buna”, ati cracnit cumva, ati propus sa fie abrogata?

  9. A.N.I. sa verifice si decanii si prodecanii de la facultatea stiinte economice si din alte facultati ale Universitatii Oradea soti nepoti veri fiice fii! Clanuri frate clanuri (stiinte politice e un alt exemplu)
    sunt rude peste rude .. Traiasca democratia de romanica ca nu se rezolva nimica!!!

  10. Nu vedeti ca nici nu se sinchisesc? Pur si simplu sfideaza si incalca legea fara ca macar sa clipeasca. Unde sunt toate acele ONG-uri care se bat in piept ca apara democratia in Romania? Sa se aplice legea!!!! Daca legiuitorii sunt primii care sfideaza si incalca legea, oare ce exemplu dau acestia cetatenilor? Ce mesaj transmit prin aceasta atitudine de indolenta si sfidare oamenilor simpli? ANI ce pazeste? Partidele din care fac parte incompatibilii ar trebui sa se autosesizeze daca incompatibilii lor nu au bunul simt sa intre in legalitate. Si sa faca bine sa le ceara acestora, oficial si sincer, sa renunte la una din functiile care ii fac incompatibili. Lucru care, este evident, nu se intampla. Si nici nu se va intampla. Astept PDL sa dea un exemplu. Pentru ca in ceea ce priveste USL oricum nu ma astept la nimic bun.

  11. Domnule Vlaston.

    Plecînd de la subiectul dumneavoastră eu spun că aceste situaţii nu sînt regula ci excepţia.
    Iar problemele speciale nu vor putea fi soluţionate corect pînă nu vor exista principii fundamentale pentru educaţie. Iar principiile acestea ale educaţiei ar trebui să fie armonioase, să fie un tot unitar.
    Din punctul meu de vedere, principiul de baza al educaţiei ar trebui să fie acesta: şcoala trebuie să fie formativă şi nu informativă! Dacă ai noştri conducători ar accepta acest lucru nu doar la nivel declarativ, cred că am mai avea o şansă.
    Sistemul nostru educaţional nu se împiedică acum de 2-3 rectori incompatibili sau de politrucii din licee (a nu se înţelege că susţin incompatibilitatea). Eliminarea incompatibilităţilor, a politrucilor etc. nu va rezolva problema.

    Sistemul nostru educaţional este informativ de la clasa I pînă la absolvirea facultăţii. Toate concursurile de selecţie din şcoala noastră se fac pe materii predate şi nu sintetic! Sistemul nostru educaţional nu are cum să devină formativ cu actualele programe! Nici cu actualul sistem de pregătire a profesorilor. (Vi se pare normal ca un elev de clasa a VIII a să „prindă” un liceu „bun” doar dacă are medie mult peste nota 9? Vi se pare corect să ne gîndim la curriculă abia după ce am adoptat LEN? Vi se pare normal să gîndim o lege fără să înţelegem corect cine sînt beneficiarii educaţiei? Vi se pare normal ca să avem „cenuşărese” în Universităţi pentru că nu sînt „rentabile” financiar?)
    Încă se consideră că profesorul este un erudit în miniatură care transferă cunoştinţele sale „ucenicilor”. Şcoala noastră a ajuns să facă ştiinţă pentru ştiinţă! Nu educaţie, nu formare pentru vremurile de mîine….
    Aici cred că este esenţa problemei educaţiei. Am mai spus-o şi cu alte ocazii: nu de reformă avem nevoie ci de reinventare. Pentru că avem o şcoală ce corespunde nevoilor de la începuturile industrializării….

  12. Incompatibilitatile, mai ales cele generate de nepotisme sunt atat de raspandite, incat aplicarea prevederilor legii (care nu are nici macar o sustinere parlamentara serioasa) va fi amanata pana cand actualul ministru va fi schimbat din functie. Odata scapati de acest ministru care „nu intelege functionarea sistemului”, parlamentul va face corectiile necesare in textul legii (daca se poate prin aprobare tacita -sa nu se faca tam-tam prin presa) si nu va mai fi nevoie sa demisioneze nimeni. Se aplica principiul „Ce poti face astazi, nu lasa pe maine, ci pe poimaine ca poate nu mai trebuie facut”.

  13. Se dovedeste inca odata ca degeaba ai bune intentii (cazul Funeriu) daca nu ai si experienta de management. Legea aceasta ca si altele ramane o frumoasa poveste daca nu are si mijloacele de a fi implementata. CINE va lua la puricat cele 45% din totalul personalului didactic care sunt rude primare? Va face asta ANI? Imposibil. Trebuiau trecute in lege sanctiuni drastice pentru cei care nu se auto-confomeaza acestei legi, mergand pana la interdictia de a profesa in invatamantul superior. In plus le trebuiau imputati banii de la data intrarii in vigoare a legii. In acest moment avem in Romania cadre universitare care incalca legea si care sunt in acelasi timp modele pentru tineretul studios. Asta este marea problema, moralitatea celor care fac educatia altora.

    • Avem un guvern care incalca orice lege prinde. Asta-i adevarata problema. Cum sa impui respectarea legii daca tu o calci in picioare ?

      • În urmă cu 3 ani:

        „Art. 16. Membrii comunităţii academice, precum şi personalul didactic auxiliar şi personalul nedidactic nu pot participa la următoarele activităţi care implică soţul sau rude pana la gradul IV, sau un afin până la gradul III (…)
        Art. 17. În scopul prezervării valorilor morale şi a unui climat etic în Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, sunt interzise cu desărvârşire următoarele acţiuni:
        (1) Angajarea în posturi didactice, de cercetare, didactice auxiliare şi nedidactice a persoanelor cu grad de rudenie apropiată cu membrii comunităţii academice;
        (2) Angajarea directă a absolvenţilor studiilor doctorale în posturi didactice şi de cercetare, fără o perioadă de activitate într-o altă instituţie academică din ţară şi străinătate, de nivel educaţional şi ştiinţific similar.” – http://www.uaic.ro/uaic/bin/download/University/Documente/CoduldeEtica.doc

        Nu a fost nevoie de o lege….

  14. Articolul legat de nepotisme a fost introdus in lege de catre ministru la insistentele ONG-urilor. De ce l-ar interesa sa fie si respectat ? Daca l-ar fi interesat ar fi cerut deja persoanelor aflate in pozitii de conducere in universitati sa semneze declaratii tip pe propria raspundere care sa fie trimise obligatoriu la minister. Adica OBLIGATORIU. In acel moment probabil am fi avut cateva demisii in universitati. Desigur, putem incepe sa ii param pe vinovati la ANI si probabil ar fi un semn ca incepem sa ne curatim ca si societate. Dar, sincer, nu cred ca ANI va functiona in cazul celor care au legaturi cu PDL-ul. Probabil vor fi multe tergiversari si musamalizari. As putea sa va dau un exemplu foarte clar in care ministrul nu a luat nici o masura in cazul unei ilegalitati flagrante care i-a fost adusa la cunostiinta dar in care erau implicate persoane cu legatura PDL. Dar prefer sa ma astept… Toti cei care au crezut in reforma Funeriu s-au ars ! Dovada stau comisiile si actele normative emise de dumnealui. Dumnealui doreste puterea politica, nimic mai mult. Cine stie ce frustrari a avut ca cercetator in vest.

  15. Ce poate face ANI in aceasta batalie juridica?

    Parlamentarii vor spune ca au cerut avizul de la comisia juridica, aviz pe care l-au primit si isi pot continua indeplinirea ambelor obligatii.

    ANI ce poate sa invoce in batalia pentru apararea legii?

    Intr-o analiza de reprezentativitate se poate spune ca noua lege a invatamantului a fost asumata de guvern si a trecut prin Parlament, dar in comisii au existat defectiuni care au blocat procesul de punere in aplicare a respectivului act legislativ.

    A cui este vina?
    Evident a puterii care nu a marcat in comisiile de specialitate si nu si-a urmarit interesele pana la capat.

    De aceea nu putem progresa pentru ca le facem pe toate pe jumatate si nimic nu este dus pana la capat.

    In management se spune ca o decizie „mai subtire” este mai buna decat una perfecta, dar care este aplicata la timp.

    Asa ca a castigat opozitia care a invins legea!

    Ura, Traiasca Romania cea fara de lege si cap!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro