joi, martie 28, 2024

De-democratizarea regimului politic din România. Interviu cu politologul Alexandru Gussi

Președintele l-a desemnat pe Nicolae Ciucă din nou ca premier, după o criză politică îndelungată. Cum s-a ajuns la această criză și la această alianță care sfidează dorința alegătorilor PNL? Printre altele, ”Teama de suspendare a președintelui, la care se adaugă aceea de a pierde partidul, ca și nevoia de a salva aparențele explică multe din cedările PNL-ului la negocieri,” spune Alexandru Gussi.


Noua majoritate PSD-PNL-UDMR ține de normalitatea jocului politic sau este o soluție excepțională?

Două luni și jumătate de suprapunere de crize pun în dificultate orice sistem politic și instituțional, iar deficiențele celui românesc sunt știute, trebuia deci să se ajungă la o formulă de compromis. Cei care găsesc în mod simplist un câștigător detașat sau o mare conspirație prin care trebuia în mod inevitabil să se ajungă aici cred că greșesc. În România o mare coaliție de acest tip este o soluție de avarie, nu cred că trebuie interpretată cu criteriile normalității, ci ca un răspuns la o situație excepțională. Nu e vorba numai despre epidemie, ci despre consecințele gestionării politice și sanitare ale acesteia asupra sănătății și moralului populației. Miza e restaurarea unei minime încrederi în instituții, din acest punct de vedere includerea principalului partid de opoziție, care e și cel mai mare partid parlamentar, e logică, fie că ne place, fie că nu.

O soluție excepțională este și nominalizarea unui general, fie el și în rezervă. Spune asta ceva despre sistemul politic din România?

Dintre toate crizele momentului e clar că una a fost chiar a președintelui Iohannis. Simte că-i scapă lucrurile de sub control și tot încearcă să pună în diverse posturi oameni pe care-i consideră la un moment dat de încredere. Pare că de la începutul mandatului a fost servit cel mai bine de oameni din zona diverșilor gradați. A descoperit că numai așa i se livrează ce vrea la nivelul sistemului, iar acum nu a avut încredere decât într-un militar de carieră. În cultura politică a PSD-ului prevalează aceeași viziune cazonă. Armata e considerată ca o ultimă rezervă de încredere, e adusă imagologic în joc pentru a compensa deficitul grav de încredere a românilor în clasa politică. Pe termen foarte scurt e și asta de înțeles. Dar pe termen mai lung poate deveni un precedent periculos, doar România e plină de generali. Asta mai ales dacă președintele va reuși, așa cum probabil speră, să controleze guvernarea direct prin Nicolae Ciucă, ignorând PNL-ul.

Alexandru Gussi

Criza poate justifica orice?

Evident că nu, cum este evident și că există o încercare de a profita de argumentul urgenței.  Dar nici să nu cădem în ispita de a reface noi guverne ideale, să fixăm standarde în raport cu care orice combinație politică de pe Dâmbovița e o nouă mare dezamăgire. Știm ce clasă politică am produs și reprodus prin voturile sau non-voturile noastre. Orice amăgire e în acest context ipocrită. Ea riscă să adâncească răul momentului: în încercarea de a fugi de responsabilități instituțiile dau vina pe populație și fac ca neîncrederea în politicieni să se transforme în rupturi la nivelul societății. Cel mai periculos virus acum nu e Covid, ci neîncrederea socială. Oamenii azi au nevoie să spere că acest guvern va face măcar un pas în direcția corectă. În ciuda scepticismului meu funciar, cred că trebuie respectată măcar această nevoie.

Dacă vorbeai lunile acestea cu lideri mai mari sau mai mici din PNL sau chiar cu oameni care pretind ca stiu ceva despre politica din Romania, toată lumea spunea același lucru, că nu înțelege mare lucru din ceea ce se întâmplă. Știm faptele, știm sau intuim interesele, avem calculele politice pe masa, dar tot nu înțelegem bine ce se întâmplă. Lipsește rațiunea faptelor politice. În PNL nimeni nu știa care e ”planul”. Ceva nu se potrivește în toată agitația ultimelor doua luni. Ceva e foarte artificial, chiar pentru o țară ca România. Nu vi se pare? 

Am trei răspunsuri complementare. Primul e legat de faptul că o zonă politică tinde să dezvolte un cadru de înțelegere a realității care îi servește interesele și care ar fi plauzibil atât pentru militanți, cât și pentru electoratul potențial. Lipsa de înțelegere de care vorbiți e semnul că acest cadru e perimat. Nu a murit de moarte naturală, ci din cauza suprapunerii de crize. Dar acesta e prețul pe care partidele îl plătesc pentru fragilitatea raportului lor cu cei cărora le cer votul și pentru absența aderenței la o doctrină. Indecentul divorț între discurs și fapte transformă apelul la o apartenență comună, din ceea ce trebuia să fie un colac de salvare, într-o piatra de moară. Din cauza vizibilei trădări a acelei apartenențe. Vorbiți de PNL pentru că deținerea puterii face acest divorț mult mai evident. Dar adevărul este că în această toamnă toată zona anti-PSD de la nivel politic și mediatic refuză să vadă realitatea eșecului demersului ei. În gravele acuzații reciproce dintre PNL și USR fiecare are o parte de dreptate consistentă. Iar asta demonstrează un naufragiu politic colectiv. Acum fiecare încearcă să scape cu armele care i-au mai rămas la dispoziție: pentru unii resurse instituționale, pentru alții, doar discursive. Important e să luăm act de eșecul comun al unei guvernări care și-a extras legitimitatea din ideea că este superioară PSD atât la nivel moral, cât și la nivelul competenței celor promovați în funcții. Pandemia și problemele structurale ale statului român nu trebuie să relativizeze evidența eșecului politic și moral. Dar mai ales, și aici e marea capcană, responsabilitatea nu trebuie să se oprească la țapi ispășitori, individuali sau instituționali, e vorba de un mod maniheist de a interpreta jocul politic din România, care e în criză.

A doua parte a răspunsului ține de natura regimului politic și de criza sistemică: nu vedem ce se întâmplă pentru că regimul nu e nici democratic, nici în curs de democratizare, ci în curs de de-democratizare. Mecanismul de legitimare democratic este de mult timp gripat, amintesc aici numai cele două referendumuri validate din 2009 și 2019 care nici măcar nu mai sunt teme de discuție. Și fac legătura cu treia parte a răspunsului care e legată de mass-media: dincolo de problema partizanatului, e nevoie de multe resurse ca să ai informații și să le interpretezi competent. Consumatorul român de informație nu e dispus să plătească pentru ea, astfel ajunge să se auto-manipuleze. Adică să se exprime și să acționeze chiar împotriva intereselor și credințelor sale.

S-a spus că prin formarea acestei coaliții PSD-PNL se creează un nou mare FSN și mai mulți comentatori au vorbit de riscul unui parcurs iliberal al României. Cât e de real pericolul?

Nu e numai anecdotic faptul că sediul central al PNL e în Modrogan, adică e sediul istoric al FSN-ului din 1990. Tranziția de la partidul-stat la pluralism autentic a fost în România incompletă și reversibilă, așa că spectrul partidului-stat a plutit deasupra multor guvernări, nu e deci o noutate. Acum matematica parlamentară e un fapt de la care trebuie plecat, ca și starea de spirit generală: dacă ar fi alegeri PSD-ul poate tinde spre majoritate absolută. La asta se adaugă riscul real al suspendării și demiterii care-l amenințau pe Iohannis. O coaliția anti-prezidențială era ultra-majoritară și deloc imposibilă.

Președintele Iohannis a căstigat acum? In fond, și-a impus voința, lucrurile au ajuns să fie așa cum voia domnia sa.

Aș spune că e o aparență semnificativă pentru faptul că inversul e mai degrabă adevărat. Președintele salvează aparențele, dar are în față trei ani plin de primejdii. Teama de suspendare de care vorbeam, la care se adaugă aceea de a pierde partidul, ca și nevoia de a salva aparențele explică multe din cedările PNL-ului la negocieri. Pare că președintele a obținut tot ce a vrut, începând cu premierul, și miniștrii PNL pe care-i consideră de încredere. Dar e o victorie în care și-a epuizat toate forțele, și-a amanetat până și următoarea nominalizare de prim-ministru. Nici nu mai contează dacă va avea loc: sfârșitul mandatului său a început acum nu numai prin prăbușirea încrederii în persoana sa, ci și prin implicita promisiune de a numi în 2023 un premier PSD.

Așa cum mulți comentatori au reliefat, USL era un proiect cu un scop clar, să scape de Traian Băsescu. Acum alianța PSD și PNL are girul și îndrumarea președintelui. Este o alianță mai cuprinzatoare decat era USL-ul.

Să nu uităm că un produs politic al colaborării PNL cu PSD a fost chiar Klaus Iohannis în 2009 când a fost propus premier de aceste două partide. Atunci a fost creat mitul Iohannis. USL-ul ca realitate instituțională nu a făcut decât să formalizeze o aliere care exista din 2007 de la prima suspendare a președintelui și care nu era numai anti-Băsescu, ci și împotriva DNA etc. Cum bilanțul actualului președinte pe acest subiect e relativ coerent cu idealurile USL, nu cred că putem vorbi despre ceva conjunctural. Din această poveste vedem foarte bine riscul de a gândi în logica țapului ispășitor căreia actualul președinte îi cade victimă azi, așa cum îi căzuse victimă Traian Băsescu în 2012. Exagerând numai puțin putem spune că USL-ul guvernează de 9 ani. Unii se prefac că descoperă asta abia acum. O puteau face măcar din 2019, dar atunci Iohannis a beneficiat de non-combatul PSD-Dăncilă și parțial al USR-PLUS care-l putea propune pe Cioloș. Toate astea au transformat alegerile prezidențiale într-o formalitate, realitate care se răzbună acum împotriva lui Iohannis.

Oare nu intrăm cu această alianță politică într-o noua zodie, într-o noua eră politică românească? 

Pentru că am vorbit despre USL cred că trebuie spus că noua eră a venit atunci. Clivajul pro-anti partidul lui Iliescu care dura din 1990 a fost făcut irelevant prin USL. Asta a legitimat măcar parțial PSD-ul în ochii unei părți a fostei zone anti-Iliescu și a divizat iremediabil zona care se considera mai de dreapta. Alegerile prezidențiale din 2014, apoi momentul ianuarie 2017 au făcut uitată această realitate pentru că imperativul era unirea anti-PSD. Dezamăgirea față de Iohannis și conflictul care frizează ura între peneliști și useriști au trezit memoria negativă a acelui moment. Soluția politică la care s-a ajuns acum nu cred că schimbă ceva fundamental, e mai mult o schimbare la nivelul percepției, e un tardiv moment al adevărului. Întrebarea este ce va face electoratul cu acest adevăr. Răspunsul e nimic pentru că suntem foarte departe de momentul alegerilor. Această distanță explicând și o libertate pe care și-o iau partidele față de așteptările electoratelor respective.

Un guvern PNL-PSD nu va fi scutit de contradicții. Cum anticipati ca va fi colaborarea între cele două partide? Faptul ca ele se înțeleg foarte bine in diferite zone, pe plan local, nu înseamnă ca la București va fi concordie. Dupa cum au fost negocierile pana acum pentru formarea aliantei de guvernare impresia mea este ca PSD va capitaliza, iar PNL va plati facturile.

Iarăși dacă ne uităm la istoria recentă vedem câteva constante clare. Printre ele este faptul PNL și-a trădat sistematic aliații. Încă din 1992, când a ieșit din CDR în plin an electoral, ceea ce s-a repetat în 2000, când a contribuit la împingerea pe scări a PNȚCD și a președintelui Constantinescu. Apoi în 2006 au eliminat PD-ul de la guvernare, iar în 2014 au găsit un pretext să iasă de la guvernarea cu PSD-ul. Acum s-a adăugat refuzul de a se mai alia cu un USR care a plecat singur anticipând probabil o eliminare similară. PNL a participat la guvernare în patru legislaturi și de fiecare dată a ajuns să recurgă la aceeași strategie. Nu contează măsura în care a argumentat-o de fiecare dată, există aici o coerență. Și asta se leagă cu darea afară la foc automat a aproape tuturor foștilor președinți PNL. Orice analiză nu numai a PNL ci a politicii românești trebuie să plece de la acest tip de realitate instituțional-patologică. După depășirea actualei situații-limită probabil că va fi un mariaj cu peripeții, dar asta nu înseamnă neapărat că se va rupe foarte repede.

Va funcționa rotativa? Adică vom avea din vara 2023 un prim ministru de la PSD?

Cred că e strict o formă de a vinde bazei PSD actuala guvernare. Adevărul este însă că de o eventuală redresare vizibilă a situației va profita mai mult PNL și președintele Iohannis pentru că ar aceștia sunt mai expuși și mai ales pentru că acum sunt la un minim de încredere. Dar și pentru că pot monetiza politic orice schimbare semnificativă de atmosferă prin capacitatea de a se alia din nou cu USR. Acum pare îndepărtată și improbabilă această perspectivă, dar ea nu poate fi exclusă. 

De ce credeți că a acceptat Cioloș nominalizarea presedintelui?

Cioloș vrea să apară din opoziție ca singura alternativă anti-PSD. Cred că USR-ul a fost împărțit între cei care doreau să rămână la guvernare și cei care doreau ca partidul să crească electoral în opoziție. În acest spirit Cioloș a jucat simultan pe ambele variante. Pentru câteva zile unii poate au sperat într-o minune, majoritatea au știut că e un gest de imagine. E clar însă că a mers prea departe, o depunere a mandatului se impunea. Însă responsabilitatea mare este a șefului statului. Atribuția politico-constituțională cea mai importantă a președintelui a fost aruncată în derizoriu.

Ce șanse estimați ca ar avea Ludovic Orban cu un partid cu un program probabil de dreapta, un program cu cateva linii sugerate deja înainte de congresul PNL?

Fostul președinte al PNL poate crește în opoziție un partid care să fie în tradiția dizidențelor liberale din anii 1990 sau mai recente. Are mesajul de care vorbiți, care răspunde unui culoar politic distinct de PNL-ul prezidențial și de USR. PMP-ul e în acea zonă, dar se vorbește de o fuziune cu PNL-ul, ceea ce e contra-intuitiv, liberalii ar trebui să-i lase să se canibalizeze. Oricum Orban trebuie să aibă si vectori mediatici, deocamdată cred că este numai utilizat împotriva fostului său partid. Dar valoarea parlamentarilor care sunt cu el devine politic semnificativă tocmai dacă se reface o coaliție fără PSD, deci cu PNL. Viitorul e deschis…

Într-un articol de acum trei luni, profesorul Vasile Ghețău facea un raționament de felul acesta: tinerii continua sa plece în număr mare din Romania, natalitatea e scăzută iar statul român va intra in 15 ani într-un impas radical, nu se va mai putea susține. Faptul că așteptăm o generație nouă care să schimbe lucrurile este o speranță deșartă. Acea generație nu va mai veni. Si aș adăuga eu, dacă o generație nouă nu va mai veni, PSD-ul nu va scadea, ci va crește în următorii ani. Va mai putea fi concurat PSD de vreun alt partid in viitorul apropiat?

PSD-ul e un partid dominant în politica românească pentru că tot sistemul politic și instituțional s-a dezvoltat în simbioză cu acest partid, de unde și originalitatea democrației noastre mai mult mimate. Marea victorie a PSD-ului din această perioadă nu a fost intrarea la guvernare, ci eșecul adversarilor coalizați în numele luptei împotriva sa. Acest eșec poate ajuta PSD-ul să apară în altă lumină după câteva luni de guvernare, dar pariul e departe de a fi câștigat și exercițiul puterii poate duce la o pierdere rapidă a punctelor câștigate în sondaje și o reizbucnire a tensiunilor din interiorul partidului. Noua conducere a partidului post-Dragnea a schimbat semnificativ comportamentul și comunicarea PSD, ceea ce l-a și făcut politic mai frecventabil, dar abia acum vine un moment al adevărului: dacă vechii demoni se întorc, societatea nu va mai rămâne pasivă. (Lucian Popescu)

Distribuie acest articol

31 COMENTARII

  1. Am asa, o presimtire: ca in 2023, inainte de rotatia premierilor, liberalii vor cauta un nod in papura si ii vor da afara pe pesedei.
    NB,
    PMP nu se va contopi in PNL, ci probabil se va uni cu partidul lui Orban.

    • „liberalii … ii vor da afara pe pesedei”? Sa fim seriosi. E aproape sigur ca PNL va avea soarta PNTCD. Dar asta nu va fi o problema pentru politicieni, banii sunt asigurati, vor migra unde va fi nevoie ca sa le fie bine. De fapt asta e si problema PNL, nu poti sa construiesti un partid din oameni „recuperati”, din absortii, migrari, samd. Asa cum au venit la tine, vor pleca la alti cu prima ocazie. Un partid serios se construieste in jurul unor idei, nu al unor interese de moment. PSD are suprematia pentru inca 30 de ani in Romania. Totul e in mana lor, 70% din parlament, Curtea Constitutionala, Avocatul Poporului, CNA, marile agentii, etc. Mai nou si presedintele. Vor avea grija sa faca modificarile necesare in constitutie astfel incat sa nu mai fie deranjati vreodata.

  2. Concluzia e sa votam altceva decât pe cei care se lupta de 31 de ani sa ne „înalțe” pe ultimul loc în Europa.
    Și sa ieșim la vot!

    Mulțumesc pt articol/interviu.

  3. Interviu facut sub imperiul pripelii de situație si al socului de moment. Panica e f mare mai ales în MEDIA ,care=și vede cu ochii propriile erori și esecuri .Dl, Gussi are un aparat analitic mult mai complex ( scoala anglosaxonă )decat al altor analiști practicanți din RO. Pt a fi insă operant, înteles si benefic pt public se cer însă destule alte condiții îndeplinite.Dar ele nu sunt. De aceea ,ar fi bine daca dl Gussi si-ar asuma riscurile si s-ar implica în poveste. Ar netezi ,astfel,parcursul întelegerii si ar deschide pîrtii de acces la tema si la ESENTĂ.

  4. Haideti sa incercam sa reasezam faptele .
    a) Ne aflam intr-o situatie exceptionala din mai toate punctele de vedere si da , asa este , masura ce tine de formarea aliantei (atentie au 70 de procente vot in Parlament )este singura modalitate de a putea pune in miscare mecanisme politice ce pot face marile schimbari promise si raspromise de fiecare particica a politicului din Romania .
    b) A fi general, in rezerva , are in componenta atributiei de Premier masura increderii ce ar trebui acordata de cetateni omului si General ce a participat efectiv in misiunile de lupta ale Romaniei alaturi de aliatii sai . Un politician este supusul vorbelor dar un militar este supusul faptelor .
    c)Este evident , peste tot in lume ,cum criza pandemica si cea economica nu pot justifica orisice masuri luate de politic . Consultarea politicului cu economicul si cu reprezentantii , la virf , ai stiintei medicale este obligatorie . Masurile nu pot fi altele decit cele explicate public de catre factorii de decizie ale medicinei si ai economiei .Politicul este doar unealta si uneori si interfata celor care au in mina cunosterea .
    d)La nivelul politicului ,din Romania ,am avut un 2021 de lupta politica crincena ,un an ,de exceptie , cu lovituri si contralovituri, de fiecare data, greu de anticipat de catre comentatorii politici acum (unii dintre noi au inteles mai de mult , inca din ianuarie 2021, ce se intimpla )„Am vazut cum o alianta , a sefilor a doua partide de dreapta, a incercat punerea in aplicare a unei agende politice paralela cu cea a Presedintelui Republicii si am fost martorii la confruntarea ( cite pagube a produs aceasta confruntare putem vedea cu adevarat doar in timpul alegerilor din 2024 ) ce a dus la pierderea sefiei celor doua partide si in final la rezultatul de astazi soldat cu punerea in functie a unui nou Premier ,agreat de Presedinte ,membru al PNL.
    e) Iliberalismul nu isi are locul sau nicaieri in lume cu atit mai putin in Romania (un comunism mascat ) dar poate fi vorba despre o noua formula de guvernamint ce ar face ca actualul Presedinte Iohannis sa fie ultimul Presedinte ales prin vot popular sau daca la un referendum ,cu aceasta tema ,se va ridica intrebarea ce cuprinde o formula de alegere cu aparitia unei Republici Prezidentiale am putea asista la inca doua mandate optinute in viitor de catre actualul sef al Statului , chiar daca in acest moment nu pare viabila formula .
    f) Da asa este !?Presedintele Iohannis aflat, de mult , in fata unei contestari politice acum find supus unei forme de decredibilizare inceputa chiar inainte de Alegerile parlamentare de cei doi sefi de partide presupuse a fi amici ai presedintelui (cum ne pot pacali aparentele )a cistigat in final partida si acum avem un Presedinte de tara de neatins cel putin trei ani si un Premier desemnat ,tot de la PNL ,ce ne vor reprezenta natiunea inca trei ani de acum inainte daca nu mai mult .
    g) Avem in fata o colaborare devenita obligatorie si care este purtatoarea celor 70 de procente ce pot schimba Constitutia , legile organice neconforme si care pot indeplini toate cerintele venite de la UE ca parte a detinerii in portofoliu si a sumelor imense de bani venite prin PNNR , parte granturi , parte imprumuturi si chiar din sumele interne provenite din PNDL si cele ce pot fi aduse din UE ca parte a unor proiecte individuale
    h)Personal am avansat ideea unei guvernari partajate inca de multa vreme dar ma refeream atunci la o idee ce cuprindea PNL si USR , preluata insa acum de catre PSD si PNL. chiar daca constitutional inca nu stiu cum se vor face , in 2023 , schimbarile cerute de partajare .Rotativa imi pare a fi fost singura solutie ce tine ambele electorate aproape de partidele lor de suflet si care nu va sparge din acest motiv noua alianta la guvernare cum si aducerea UDMR ,in proiect imi pare a fi absoluta nevoie de a face procentul majoritar necesar si legal in vederea respectarii tuturor promisiunilor .
    i)Sansele unui partid facut de catre L.O. sunt extrem de mici .Dupa numirea premierului Ciuca vom asista la reintorceri de membrii ai PNL ,in structura parlamentara , la reintorcerea partidelor ce nu au obtinut locuri in Parlament la matca ,la posibile dezartari ale unor primari ce vor dori sa fie apropiatii accesului la fondurile pentru dezvoltare si de ce nu la pierderea electoratului a partidelor ce inca se declara antivacciniste si care inca judeca politica prin prisma vorbelor spuse si nu prin cea a faptelor trecute si viitoare . Altfel vor sta lucrurile (electoral vorbiind )peste trei ani .
    j) PSD a facut un pas si seful PSD a spus in clar : am promis Presedintelui si ne vom tine de cuvint cum tot asa a remarcat ca Romania trece rapid la o stare de certitudine politica lasind in urma zona gri a politicii romanesti unde nimeni nu raspunde de nimic si toti contesta pe toata lumea .Din acest motiv cred ca actuala guvernare va ramane sapte ani unita si va face ce a promis .Unii vor zice ca e prea mult. Eu zic ca nu .

  5. Realitatea e ca USR a incercat sa impuna schimbari in toate ministerele conduse de ei , schimbari care NU erau pe placul furaciosilor din PNL sau pe placul lui Iohanis, angajat al Grivco. PNL a crezut ca daca au pe Catu prim-ministru pot sterge pe jos cu USR de fiecare data cand USR incerca sa se opuna furtului ori sa schimbe mutilata justitie. Au crezut ca USR vor pleca capul din nou si vor inghiti toate magariile PNL-ului doar de dragul de a nu aduce PSD la conducere.
    Realitatea e ca jegurilor din PNL le place mai mult sa fure cot la cot cu campionii furtului banului public de la PSD. Jegurilor de la PNL si UDMR le place ca justitia a fost legata de maini si de picioare de PSD si vor sa o tina asa. Nu o vor libera.
    PNL e marele si singurul vinovat. PSD e marele profitor. Iar voi jurnalistii sunteti niste mari lingai, unelte ale mafiei Dambovitene.
    Cu ce a gresit USR ? Ca nu a acceptat ca SIIJ sa fie doar redenumita (varianta UDMR)? Ca a pus presiune pe PNL sa-si tina promisiunea si sa anuleze sau sa diminueze pensiile speciale ? USR e vinovat ca a reusit sa treaca un program PNRR prin care Romania urmeaza sa primeasca 29 miliarde de euro ? USR e vinovat ca a dat drumul la zeci de santiere de autostrazi ? USR e vinovat ca nu a functionat un program de vaccinare coordonat de prim-ministru si de un militar , dar nu de ministrul sanatatii ? USR e vinovat ca politia da amenzi inrobitoare dar nu celor 5000 de PNL-isiti de la Romexpo ? USR ?

    • Greseala ce mai mare si impardonabila a USR-lui a fost retragrea din coalitie prin ea declansandu-se toata criza.
      S-au retras in loc sa lupte in continuare cu mijloacele pe care le-ar fi avut si cu rezultatele pe care le-ar fi obtinut.
      Intr-o coalitie este nevoie de compromis politic, de acest compromis stimabili n-au fost dispusi de frica pierderi electoratului, l-au pierdut oricum si numai fanii hardcore mai pot avea incredere in dansii.
      Ei n-au inteles ca pt Romania nu este util ca un singur partid sa poata prelua puterea, acum sansele PSD-lui la alegerile urmatoare fiind destul bune ca impreuna cu AUR sa ajunga singuri sa guverneze pt ca in Romania va avea loc ca peste tot, o polarizare si radicalizare a fortelor politice.
      Este un fenomen datorat pandemiei, a crizelor politice europene, globale si nimeni sa nu creada ca Romania va putea fi ferita, aparitia AUR fiind primul semnal dealfel de nimeni anticipat in acesta anvergura.
      Actualele sondaja conteaza AUR peste USR, asta s-a dorit ?
      Oare de acest pericol n-au fost constient stimabili de la USR ? sau au preferat imaginea de moment, de „fata mare” a politicii care nu se lasa la pat cu partenerul de coalitiei.
      Pt iesirea de la coalitie si abandonarea tarii in actualele conditii precare USR va plati un pret foarte mare, oportunitatea de a junge la guvernare in urmatorii 10 ani fiind aproape zero, asta inseama dilentantism politic.
      USR-ul a provocat pe termen mediu si lung mai mult deranj politic decat astazi isi poate inchipui unul si altul.

  6. „În România o mare coaliție de acest tip este o soluție de avarie” – complet fals. PNL avea doua variante, fie o alianta cu USR – in concordanta cu propriul program (daca au facut atatea compromisuri cu PSD, de ce n-ar fi putut face si cu USR?), sau iesirea de la guvernare. Doar ca prima varianta ridica niste probleme cu cativa hipsteri care nu prea inteleg cum sta treaba cu repartizarea fondurilor (domeniu pe care PSD si PNL il stapanesc la perfectie), iar cea de-a doua – desi cea mai onorabila – era imposibila, pentru ca nu poti sa te ridici de la masa tocmai cand bucatele miros mai bine ca niciodata. Asa ca nici vorba de solutie de avarie, sau in orice caz nu pentru tara, ci pentru PNL. „Avarie” este pentru ca pierde mare parte din fonduri, dar si „solutie” pentru ca ramane la masa (si mai ales cu cineva care vorbeste aceeasi limba). Iar cei sapte ani de liniste asigura timp suficient atat pentru tocat, cat si pentru acoperit urmele. Si cu voia dumneavoastra, ultimul de pe lista, Domnul Presedinte capata un sprijin suplimentar pentru momentul cand va avea nevoie de un loc caldut la UE.

  7. Nu credeam că ”roata țigănească” din vremea lui Ceașcă, cînd salariații puneau banii jos și în fiecare lună lua pe rînd cîte unul potul, o să ajungă model de guvernare în România, dar uite că se întîmplă! Au botezat-o ”rotativă”, dar în esență e tot roata țigănească, cu diferența că pe vremea comunișilor banii erau ai oamenilor, acum sînt bani de furat de la buget. Eu nu cred că schema o să funcționeze avînd în vedere precedentele, ăla care apucă scaunul nu se mai dă dus decît cu bătaia. Cu moș Teacă șef de tîrlă, dacă boss dă ordinul să nu se predea, păi să fim siguri că moare în tranșee cu mîna pe steag și nu pleacă de-acolo. Scandal o să fie sigur, ca întotdeauna atunci cînd la mijloc sînt bani mulți și nu cred că un pifan, chiar dacă a ajuns general, poate fi bănuit de subtilitățile diplomatice și abilitățile politice necesare pentru a conduce o coaliție, chiar dacă troica e unită de aceleași valori doctrinare în care cred și băieții care stau în cantonament la Rahova sau la Poarta Albă. Cît despre planurile lui Iohannis, aici cred că iarăși domnii analiști se împiedică în constructe savante și sofisticate, pentru că e simplu ca bună ziua și se vede cu ochiul liber că omu’ ăsta nu are niciun plan. Vrea să iasă la pensie, să nu intre la pușcărie și să fie lăsat în pace să-și vadă de-ale lui (țurcă cu crosa, schiat și stat cu ochii în gol) și să vină pe la servici ca să aibă de unde pleca în excursii gratis unde se dă haleală pe moca, decorații și se fac ședințe foto. Ca și securitatea care își creează legende din care reiese că toți proștii care mănîncă o pîine ”în sistem” sînt super spioni și dați dracu’ de inteligenți, la fel a fost făurită și legenda tăntălăului de la Cotroceni, care face treaba ”nemțește” și lucrează ”pas cu pas”. În ce calcă el pas cu pas se vede, acum prioritar e să ne ferim de stropi cînd o să înceapă ghinăraru’ de la guvern să bată pas de defilare.

  8. „În România o mare coaliție de acest tip este o soluție de avarie, nu cred că trebuie interpretată cu criteriile normalității, ci ca un răspuns la o situație excepțională.”
    In alte tari europene ceva firesc si normal si care poate fi acea normalitate romaneasca ? un singur partid la putere ? Ar fi bine ca si in Romania sa se instaleze normalitateta politica unde in functie de voturile date toate partidele sa fie in masura sa colizeze indiferent de coloratura politica.
    Data viitoare probabil USR va fi cel care va negocia cu PSD si UDMR-ul formarea unei coalitii daca capetele patrate din USR vor fi eliminate, clasa politica romanesca trebuie sa treaca la Realpolitik si sa renunte la „patosul politic” si vorbele goale arucate doar de dragul de a spune ceva iar urmatorul presedinte va actiona precum Johannis acum pt ca nu are are alte posibilitati si optiuni.

  9. O analiză excelentă. Din ea un cuvant mi-a rămas in special in minte, patologic, evident referitor la situația din PNL

  10. „Dar adevărul este că în această toamnă toată zona anti-PSD de la nivel politic și mediatic refuză să vadă realitatea eșecului demersului ei. În gravele acuzații reciproce dintre PNL și USR fiecare are o parte de dreptate consistentă. Iar asta demonstrează un naufragiu politic colectiv.”

    Cu parere de rau, dar a pune problema la modul acesta e ca si cum ai pronunta un divort din culpa ambelor parti. Or nu e deloc asa ! Aruncarea in aer a coalitiei are o singura parte responsabila: Catu-echipa castigatoare-Iohannis. A fost si este vizibil de la o posta. Asa cum este vizibil si orgoliul acestui individ penibil, Catu, care a cautat sa ramana prim-ministru cu orice pret si pana in ultima clipa. N-a ramas, dar pe drum a sacrificat totul: onoarea personala, conceptul de dreapta, PNL, votantii PNL (care traiesc o mare dezamagire) si, in ultima instanta, Romania.
    Sa dea Domnul sa ma insel in ceea ce priveste ultima parte si acest USL 2 sa foloseasca la maximum banii din PNRR in interesul nostru iar peste 3 ani sa spunem „eh, n-a fost chiar atat de rau” !

  11. Amplu și excelent exposeu.
    Și cum politicienii nu sunt cititori de Contributor’s se pare că datele problemei politice își vor întoarce fața puțin și către nevoile acestui popor umilit, dar și slab pregătit.
    Cu cele mai alese gânduri,
    L. Nicolescu

  12. Intrebarile interesante si pertinente in proportie de aproape suta la suta.

    Raspunsurile -comentarii ( aproape in aceeasi proportie i.e. suta la suta ) un amestec de limbaj de lemn imbibat cu pareri personale si consideratii pe langa intrebare menite doar sa creeze aparenta unei judecati aprofundate.

    As mai adauga voltele elegante facute in expunerea ideilor care te conduc de la o aparenta pozitie in deschiderea frazei la o cu totul alta pozitie la incheierea ei.

    Avem politologi care se aseamana foarte bine cu politicienii. Asta e !

    • Din nefericire…… :-(

      Dar politicienii, politologii, analiștii sunt și ei români. Ca noi toți.
      In bună măsură, brambureala valahă e cauza.
      Toate metehnele reproșate politicienilor ro. (cu mici excepții) își au descrierea sublimă în: O scrisoare pierdută.
      În „O noapte furtunoasă” este redată magistral mentalitatea care duce la discursul conspirationist-covid19 și alte bazaconii low-level.
      Discuția, dintre jupân Dumitrache și Nae Ipingescu, pretinzând înțelegeri ale finețurilor politice, inaccesibile neinițiaților, e ruptă din actualitatea 2021.
      Miorița, Meșterul Manole, Toma Alimoș ne sunt oferite ca simboluri ale ethosului, nostru, românesc. Așa o fi. Dar piesele amintite mai sus sunt parte integrantă a înțelegerii lui. Aruncă zgura național-scolareasca a externalizării responsabilităților ptr.situatiile/crizele mereu, mereu prezente.
      Toată veșnica daraveră din politica/societatea Ro.poate fi rezumată într-o frază
      „Mă prinz cu d-voastră că o să voteze cu noi cine cu gândul nu gândiți…..”.
      Fără fatalism: ăștia suntem noi.

  13. Argumentul lui Iohannis si al aripii liberale care i-a depus partidul la picioare , a fost urmatorul:
    cu USR aveam o majoritate usor fragila , in care noi liberalii aveam majoritatea puterii dar preferam o majoritate absoluta in care noi liberalii sa avem o putere minora. Vin prea multi bani de la UE si ei nu pot fi devorati decat cu cei care au priceperea necesara si dorinta absoluta…nu ai nevoie de ezitanti , de idealisti, care sa iti dea peste mana .Va fi liniste pe viitor.Veti putea vota dar nu veti putea alege…asta pentru ca atunci cand puteati alege ati preferat sa nu votati. Absenteismul ucide democratia.Iohannis doar se asigura ca e moarta si toarna placa de beton deasupra ei.
    Klaus a fost si a ramas acelasi om sarac…nu si-a permis niciodata sa aiba caracter.

  14. Dacă prin mișcarea asta Klaus încearcă sa „recistige încrederea cetățeanului în instituții”, atunci chiar ca omul e total incalificabil. Dacă mai aveam o urma de speranța și de credință ca cineva din zona statului face ceva (cit de mic) bine, acum mi-a trecut.
    Oricum, după dubla mizerie (masurile de pandemie) + răsucirea votului (votati antipsd, ca apoi facem guvern cu PSD) e 100% clar ca nu mai calc în viata mea într-o secție de votare.

    • Klaus a spus ce i-a venit la gura, probabil bucatele din discursuri mai vechi. Ideea era sa scape de povestea asta si sa isi vada linistit de viata lui.

      Nu cred ca trebuie luat in serios.

      De altfel, analiza din articol (eu o consider exceptionala) pleaca totusi de la o premisa discutabila – aceea ca politicienii romani se intereseaza macar 5% de ceea ce trebuie sa faca in virtutea rolului si functiilor lor.

      Nu spun ca in alte tari politicinii sunt devotati. Dar sistemul lor politic faca in asa fel incat oamenii rai sa fie nevoiti sa faca lucruri bune (citat din memorie, nu imi amintesc cine a spus). In plus, ai lor fura mai putin :-).

      ===

      Votul? Nu vad alta solutie decat a vota. A nu vota nu duce la nimic. Sunt si alte partide in afara de cele 2 bande de hoti si se vor forma si altele.

      Alternativa? Nici nu vreau sa ma gandesc.

  15. Impreuna cu USR la guvernare, PNL ar fi cazut atat de jos incat nu cred ca ar mai fi prins un loc in viitorul Parlament.
    Aliat cu PSD, poate atribui esecurile guvernarii acestuia si poate spera sa nu cada atat de mult in sondaje incat sa iasa complet din Parlament. Era cam singura varianta. Disperata, ce-i drept.
    Oricum, cred ca va fi aruncat din barca de PSD, pe parcurs, si va intra cumva in opozitie mai devreme de 2024. Asta daca nu se va dezintegra din interior. Deja am inteles ca se pregateste un nou peneleu in jurul lui Orban.

  16. Nu urmaresc in detaliu pol rom, mai ales ca apar in permanenta nume noi.
    De departe vazind, insa se pare ca inlocuirea bautorilor de vodca scoliti la Moscova, cu bautorii de viski din USA, sau mincatorii de piscoturi de la Bruxelles, nu a adus cine stie ce prohres in cultura politica.
    Inca un mit cazut, inca o speranta desarta.

  17. Cei care inca mai ”tiglele pe casa ”pot descifra usor ceea ce dorea sa faca alianta dintre fostii sefi de partide PNL si USR si cum au incercat sa isi imparta intreaga putere dn Romania atacind tocmai pe cel care le oferise acesta putere (Un semi puci mascat ) .Nu le-a reusit„ pasenta ”si acum, ca si solutie de avarie, (mare dezamagire ceea ce au incercat sa faca ) vor sa se uneasca in Parlament si exista deja confirmarea presedintelui actual al USR ce propune o alipire a fugarilor din PNL .Cei doi fosti sefi PNL si USR au crezut initial ca nemultumitii vor trece spre a vota USR , ceea ce nu s-a intimplat ba chiar un procent insemnat de cetateni au renuntat acum in a mai vota USR . Chiar si visele ce tineau de formula declansarii suspendarii Presedintelui Republicii si a declansarii procedurilor de Alegeri Anticipate le-au fost spulberate .Singurul partid ce isi poate reveni este PNL . Momentul de revenire fiind cel ce face ca cetatenii sa constate jocul „impestritat” al USR joc ce nu avea in centrul lui decizia cetateneasca si momentul in care noul premier Ciuca va face ordine in tara .Se vor reintorce cu totii in a sprijini partidul de suflet numit PNL. Presedintele Iohannis a cistigat si de data aceasta(costurile politice sunt acum mari dar in masura in care cetatenii inteleg pacaleala facuta de fostii sefi de partide aflati acum in opozitie ,greu trebuie sa le fie , „ vor schimba macazul ” ) si conduce tara impreuna cu Premierul si seful viitor al Camerei fiind singurii reprezentanti in lume ai poporului Roman . Pina in 2024 multe se vor fi schimbat .

    • Cred ca bunii samaritrteni de azi sunt simpli propagandisti ai umui partid pe cale de disparitie. Sau traiesc intr-un univers paralel.

  18. Un analist politic diseca modul de functionare a doua bande de hoti.

    Poate ca mai potrivit ar fi fost un procuror batran in locul analistului politic.

    ===

    Istoria ne invata ca de cate ori mecanismul democratic s-a gripat, el a a generat venirea la putere a unor forte extremiste violent autoritare. Nu as exclude aceasta posibilitate in Romania.

    Ce vor face cele doua bande de hoti daca nu vor putea sa fure atat cat isi doresc? Deja Romania se imprumuta intr-un ritm ametitor. Aruncarea tarii intr-o saracie lucie – ce va iesi din asta?
    ===
    Cat priveste Presedintele Romaniei, acesta a demonstrat cu brio ca isi exercita functia ca un strungar care vine la servici – la ora 1600 munca inceteaza.

  19. ” PSD-ul e un partid dominant în politica românească pentru că tot sistemul politic și instituțional s-a dezvoltat în simbioză cu acest partid”
    Mi se pare insuficientă această teză. De ce? Nu ” sistemul politic şi instituţional” votează ci poporul. Care popor, da, a votat sistematic PSD, fost PCR, fost FSN, etc. Aşa că situaţia mi se pare mult mai ” adâncă”. Totul pare cum că comunismul-fesenismul-pesedismul a intrat adânc în genetica naţională, a intrat în ” sufletul poporului” şi al elitelor sale. Din acest punct de vedere suntem singulari între popoarele foste comuniste. Niciunul nu a mai păstrat la nivel de cea mai mare forţă politică un partid urmaş direct al fostelor partide comuniste, numai poporul român a făcut asta.
    Să constatăm evidenţa: poporului român şi elitelor sale le-a plăcut comunismul şi nu le place capitalismul….

    • Subscriu. Mai lipsea doar consacrarea politica a acestei apentete pentru comunism.

      Romania nu a evoluat pe traseul sau capitalist. Comunismul i-a fost impus, dar asta nu inseamna ca nu i-a placut :-). Sa nu confundam parerea elitelor cu parerea maselor. Desi Romania nu duce lipsa de elite cripto-comuniste (cu infinite nuante).

      Am subliniat de multe ori ca Romania nu are partide politice, ci doar fractiuni ale PCR re-denumite. Democratia a oferit politicienilor un teren de furat remarcabil, si din nefericire a dat astfel apa la moara nostalgicilor comunisti.

      ===

      Din cate se vede, jocurile se fac in afara tarii, as spune din fericire. Romania lasata de capul sau ar fi fie in situatia Bosniei fie in cea a Belarus.

      • Ne place sau nu, poporul român, deşi de limbă latină, este pe fond un popor de tip oriental, slavo-ortodox, peste care comunismul s-a aşternut organic. Ortodoxia şi comunismul au devenit genele principale ale „sufletului românesc”. Avea dreptate Eminescu( parafrazez): Ce a scos din noi Apusul când nimic nu e de scos?
        NB. simbioza comunism+ortodoxism+europenism a produs manelismul…..

    • Nu comunismul ci ideea de patriotism. Asta place românului. Sa iti iubești țara! Simplu. Democrația, capitalismul, etc, nu au nici o treabă cu românii si cu ceea ce iubesc ei. Puteti să contestați afirmația. Orice cuvânt poate fi contestat cu alt cuvânt, dar cine poate contesta viața?

  20. soluție excepțională este și nominalizarea unui general, fie el și în rezervă. Spune asta ceva despre sistemul politic din România?” Ăăăă ?
    Nu credeti ca aparatu’ analitic ar trebui sa foie adaptat culturii locale ??!!

    Cum sa va spui …. este adevarat ca Armata se bucura de „increderea” poporului roman .
    Insa de aici pana la a trage concluzii diverse .. e cale lunga!!!

    Intrebarea ar fi „da’ de ce” ?
    D’aia.
    {em’ca in storia noastra (asta de aici din Romania!) Armata a fosr cat de cat prima orgabizatie „moderna” , „occidentalizata” samd etc.

    Cum sa va spui … in epoca fanari(H)o(a)ta armata rpmana (cata mai era la finele sec XVIII) dipsare. Mai raman cateva cete de .. ? sa zicem ca azi s-ar numi jandarmi. Adica mai drgraba cu sarcvina politienesti, de pastrare a ordinii samd . In nici un caz capabile sa exefcite functia uneir armate – apararea tarii! Si uite asa un pasa rebel -Pasvante Chiorul – parduieste cu zor si spor (ptr el) Munebia si Oltenia . Mi se pare ca el baga Oltenia in starea de sub subdezvoltare de la finele sec XIX si sec XX ..

    E .. si odata cu Regulamentl Organic in 1830 se reinfiinteaza armata in tara Romaneasca si Moldova . Cârlova, Bălcescu , Tell si altii nu „multime” dar multi dintre cei care vor face parte din Fratia ce vor fi pasoptisti si unionisti se incxroleza ca „iuncheri”
    Intr-o zina in care calsa superioara se imbraca cu giubea si anteriu si purta islic ..armata era imbracata „nemteste”. Regulamentele miliatare erau inspirate dion cele vestice (prusace si franceze). Incepe sa se insibueze un pic de porganizare „superioara”.
    In tari „orientalizate” cu cete de alvaniti in fustanele cu toate deprinderile „balcanice” , armata era de o „modernitae” .. dea- dreptul uluitoare!
    Si ramane si dupa 1857, 1877, 1890 , 1921 sand etc.. si in tiomo „se occidentalizeaza” tot mai mult.
    Si de multe ori era singura data cand omu simplu (taran sau cioban) avea de a face cu ceva „modern” …

    Si asa armata capta o aura de „eficacitate”

    Care, scuze , se intareste dupa 1950. . Poate ati auzit dar ofiterii „reactionari” au fost dati afara pe capete … Insa acesti ofiteri erau totusi oamenu cu liceu , cu 2 ani de scoala miliatra , cu experinta de „conducere” si organizare . In anii 50 aportul lor in economie a fots extrem de mare …. fie ca au devenit contabili sau qau lucrat la „plan” samd , un fost ofiter superior (unu singur!) deveneau”reperul” intrepinderii in care lucrau …

    Si la „mica barfa” …. noi ne cam laudam acum 10 ani ca avem IT isti.. Stoiti cine a fost primul profesor care a predat despre .. calculatoare? Dinu Buznea! Cand iesit la pensie era deja general maior, doctor inginer. Prima „serie” era o grupa mixta – jumatate stidenti militarim jumatate civili …

    A.. inca ceva. In interbelic armata era un ascensor social important. Cam jumatate dintre tinerii ofiteri erau de provenienta taraneasca . Era „politica de cadre” (caci daca 85% din populatie era formata din tarani .. era cazul ca recruti sa fie condus de ofierti care sa il inteleaga .. Si era cam .. cam .. sa zbiere la leat sublocotentu „misca neispravitule ca nu esti la tac-tu acasa” cand leatu stia ca dom’ ofiter manuia mai bine coasa decat el .. taranu! [si sublocotentu si leatu’ erau din acelasi sat. Nu glumesc! Fii de tarani.. ])

    Asta este motivul ptr care la noi ofiterul este banuit de competenta …

    • Un pic pe o tangentă. A fost o vreme când un ofițer trebuia sa ceara aprobarea comandantului ca sa se însoare. Pare un obicei feudal dar avea si el rostul lui. Daca erai ofițer nu te puteai însura cu o curva sau inculta. Reprezentai o castă cu un prestigiu real.
      In anii 80 am avut colegi de scoală care s-au dus la liceul miliar si apoi la școala de ofițeri iar când au ieșit de acolo au fost pescuiți de cate o fufa. Unii sunt generalii de azi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro